Dieselit katoavat

Anonyymi

26

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi kun joku autotehdas ymmärtäisi tehdä diesel hybridin, eikä vaan noita saastuttavampia bensa hybridejä, miksi ei?, osaako joku "asiantuntija" vastata?

      • Anonyymi

        Onhan niitä.


      • Anonyymi

        Niitä on aika vähän, koska plugarin akku riittää vain lyhyelle matkalle, mutta diesel sopii parhaiten pitkälle matkalle. Pitkällä matkalla taas se lyhyt sähkökantama jää liki merkityksettömäksi. Jos siis ajaa usein pitkää matkaa, jää akku liki turhaksi kulueräksi tai jos ajaa melkein aina lyhyttä matkaa vain sähköllä, niin turha maksaa kalliimmasta dieselmoottorista sitä kerran kesässä tapahtuvaa pidempää matkaa varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä on aika vähän, koska plugarin akku riittää vain lyhyelle matkalle, mutta diesel sopii parhaiten pitkälle matkalle. Pitkällä matkalla taas se lyhyt sähkökantama jää liki merkityksettömäksi. Jos siis ajaa usein pitkää matkaa, jää akku liki turhaksi kulueräksi tai jos ajaa melkein aina lyhyttä matkaa vain sähköllä, niin turha maksaa kalliimmasta dieselmoottorista sitä kerran kesässä tapahtuvaa pidempää matkaa varten.

        Dieselhybridi on päästöjen kannalta katsoen ihanneauto sellaiselle, jolla tulee usein ja pidempää matka-ajoa, jossa diesel on ylivoimainen ja myös jatkuvasti paljon lyhyitä taajama-ajoa, joka taas sopii hyvin sähkölle.

        Dieselhybridejä saakin oikeastaan vain isompiin autoihin ja nehän juuri ovat omiaan em kohderyhmälle.


    • Anonyymi

      "Tässä kuussa julkistetussa raportissa..." Kolme vuotta vanha juttu. Säälittävää länkytystä - mee hoitoon tai mee jollekin safarille aukomaan päätös niin helpottaa.

      • Anonyymi

        Noin tuskaista on dieselmiehen elämä arvottoman rohjonsa kanssa.


      • Anonyymi

        ....mutta koskee tulevia vuosia ja ennustus näyttää toteutuvan. Älä jauha paskaa!

        "..tulevat lähestulkoon katoamaan markkinoita sähkö- ja hybridiautojen tieltä vuoteen 2025 mennessä."


    • Anonyymi

      Parhaat autoalan asiantuntijathan ne löytyvät sveitsiläisten pankkien rahoitusanalyytikkojen joukosta. 🤣
      Antaisitkohan tuon pankin rahoistuanalyytikkojen käsiin omaisuutesi hoidon?

      Tuon kolme vuotta vanhan artikkelin esiinkaivaminen osoittaa sekin jo jotain aloittajasta.

      • Anonyymi

        Tämähän näyttää toteutuvan täysin. Mitä ihmettelet?????

        "..tulevat lähestulkoon katoamaan markkinoita sähkö- ja hybridiautojen tieltä vuoteen 2025 mennessä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän näyttää toteutuvan täysin. Mitä ihmettelet?????

        "..tulevat lähestulkoon katoamaan markkinoita sähkö- ja hybridiautojen tieltä vuoteen 2025 mennessä."

        Eihän tapahdu. Eikä ole tapahtunutkaan. Dieselautojen vaihtuminenhan on tapahtunut Euroopassa nimenomaan bensa-autoihin ja se näkyy päästöjen lisääntymisenä. Tosin siirtyminen on jo taittunut ja dieselautojen myynti on kasvanut, mutta ei lähelläkäön takavuosien reippaasti yli 50% osuutta.
        Suomessahan dieselien osuus autokannassa on kasvanut. Eikä Suomessa koskaan dieselien suosio olekaan ollutkaan yhtä suuri. V2008 verohelpotus nosti dieselautojen uusmyynnin jonnekin 30% nurkille, mutta nyt kymmenen vuoden aikana uusmyynti on palautunut suunnilleen ennen vuoden 2008 tasolle. Käytettyjen tuonti on suurta ja se nostaa dieselautojen suhteellista osuutta.

        Juuri äsken uutisissa kerrottiin, että bensa-autot korvautuvat sähköllä. Ja sehän on helposti vielä ymmärrettävääkin jos päästötavoutteisiin halutaan päästä. Itse asiassa se on ainoa vaihtoehto käytännössä. Ja bensa-autoilla ne yhteiskunnan ’vähemmät tärkeät’ lyhyemmät ajotkin tehdään. Sähköautot jo nyt täyttää helposti niistä ylivoimaisen valtaosan.
        Ihmisten liikkumisrajoitukset autoilla, joka mainittiin vaihtoehtona, ei helposti onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tapahdu. Eikä ole tapahtunutkaan. Dieselautojen vaihtuminenhan on tapahtunut Euroopassa nimenomaan bensa-autoihin ja se näkyy päästöjen lisääntymisenä. Tosin siirtyminen on jo taittunut ja dieselautojen myynti on kasvanut, mutta ei lähelläkäön takavuosien reippaasti yli 50% osuutta.
        Suomessahan dieselien osuus autokannassa on kasvanut. Eikä Suomessa koskaan dieselien suosio olekaan ollutkaan yhtä suuri. V2008 verohelpotus nosti dieselautojen uusmyynnin jonnekin 30% nurkille, mutta nyt kymmenen vuoden aikana uusmyynti on palautunut suunnilleen ennen vuoden 2008 tasolle. Käytettyjen tuonti on suurta ja se nostaa dieselautojen suhteellista osuutta.

        Juuri äsken uutisissa kerrottiin, että bensa-autot korvautuvat sähköllä. Ja sehän on helposti vielä ymmärrettävääkin jos päästötavoutteisiin halutaan päästä. Itse asiassa se on ainoa vaihtoehto käytännössä. Ja bensa-autoilla ne yhteiskunnan ’vähemmät tärkeät’ lyhyemmät ajotkin tehdään. Sähköautot jo nyt täyttää helposti niistä ylivoimaisen valtaosan.
        Ihmisten liikkumisrajoitukset autoilla, joka mainittiin vaihtoehtona, ei helposti onnistu.

        Yksinkertaiset ihmiset tuovat Ruotsista vanhoja täällä arvottomia dieselrohjoja takapajuiselle Suomen maaseudulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaiset ihmiset tuovat Ruotsista vanhoja täällä arvottomia dieselrohjoja takapajuiselle Suomen maaseudulle.

        Niin, parempihan tietysti olisi, että noiden tilalle ostettaisiin uusia dieselautoja. Voipa ajatella olevan fiksua ostaa käytetty, kun sen saa huomattavasti halvemmalla eikä halua/voi pistää liikaa rahaa autoon.
        Vähentynyt dieseleiden uusmyynti on johtanut myös siihen, ettei uudehkoja kohtuullisesti ajettuja dieselautoja ole Suomessa tarjolla ja jos sellainen joskus tulee markkinoille, saa olla tarkkana ja pitää todella kiirettä, jos aikoo ehtiä sen hankkimaan.

        Ihan hyvä muuten huomata sekin, että nuokin käytettynä tuodut nuorentavat Suomen autokantaa ja parantavat laatua huomattavasti. Ei niin paljon kuin uusmyynti, mutta kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaiset ihmiset tuovat Ruotsista vanhoja täällä arvottomia dieselrohjoja takapajuiselle Suomen maaseudulle.

        Nimenomaan fiksut ihmiset tuovat uudehkoja dieselautoja Ruotsista.
        Käytettäväksi ihan joka puolella Suomea, myös isoissa kaupungeissa.


    • Anonyymi

      Iham mitev vaa, mutta aloittajan on turha kuvitella saavansa sulkaa hattuunsa ihannoidessaan niitä kutomakonehybrideitä.

    • Anonyymi

      Mä ostin nykyisen dieselini ihan vaan hinta/laatusuhteen takia enkä ajatellut vaihtavani sitä, nautin siitä kunnes hyytyy. En lataile sitä yökausia, tankissa on tilavuutta 1200 km matkoille ja lataus kestää kylmäasemilla 5-10 min. Lämmityslaitteen käyttö ei lyhennä ajomatkaa ja kesällä voin luukuttaa ilmastointia täysillä, mikä voi lyhentää latausväliä 1000 km tasolle, mutta mun ei tartte syödä DEF-ketjun scheisseä autoni latautuessa.

      Suorituskyky dieselissä on onneton, 0-100 jotain 8 sekkaa eli vinkuautot menevät ohi, mutta onko koskaan ollut puhetta ohituskiihtyvyydestä? 100-160 vaikka.

      • Anonyymi

        Vähän samalla ajatuksella minäkin vaihdoin kaksi autoani, dieselcittari ja pienempi bensahenkilöauto, yhteen uuteen keskikokoiseen dieselcittariin, kun molemmat, vaimoni ja minä jäimme eläkkeelle parisen vuotta sitten.
        Vuosittaiset ajokilometrit putosivat jonnekin max 20-25 tkm/vuosi eli autoilun ajokustannukset eivät olleet ykkösprioriteetti, vaikka noilla ajokilometreillä diesel onkin jonkin verran edullisempi kuin bensa-auto.

        Kyllä ensisijaisesti ostimme auton, joka riittää meille vaikka loppuiäksemme eikä helppo sisäönmeno/ulostulo korkeampaan autoon yhtään haittaa eikä varsinkaan tulevina vuosina. Automaattikin oli itsestäänselvyys kuten aiemmissakin oli ollut. Joku tuleva vaihtoarvo ei ollut millään tavoin mielessä nyt varsinkaan, ei muuten aiemminkaan. Autoa en ole pitänyt sijoituksena, vaan käyttötavarana ja siten olen siihen aina suhtautunut.

        Suorituskyky, hevosvoimat, yms nuorisoihanteet eivät ohjanneet ostopäätöstä laisinkaan. Ei, vaan käyttäkelpoisuus, mukavuus, luotettavuus (=tunnettu laadukas luotettava vähävikainen), jne . Pääasialliset pidemmät ajomme ovat mökkimatkoja, lomamatkoja, sukulaisvierailuja täältä pk-seudulta muualle Suomeen. Niistä ne kilometrit syntyvät.

        Siksipä kovasti vierastan keskustelunäkökulmaa, joka täällä vallitsee.


    • Anonyymi

      Diesel on helpompi muuttaa kaasulle.

      Nykyisten dieselmoottorien muuttaminen kaasumoottoreiksi onnistuu 10 min ohjelmoinnilla. Sytytykseen tarvitaan dieselruiskutus, mutta sen määrä on 10 % dieselkierrosta. Eli 200 hepan diesel tuottaisi 15 g fossiilisilla ja 0 biolöpöllä.
      Kaasua varten tarvitaan vain letku imusarjaan.

      • Anonyymi

        Tämä ei voi mitenkään pitää paikkaansa.


      • Anonyymi

        Ihan höpö juttua. Mikä on ”nykyinen diesel”?

        Euro6 ei lähde edes käymään jos urearuiskutus otetaan pois toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan höpö juttua. Mikä on ”nykyinen diesel”?

        Euro6 ei lähde edes käymään jos urearuiskutus otetaan pois toiminnasta.

        Mulla on euro 6 vuosimalli 15 diisel ei urearuiskutusta ollenkaan.


      • Anonyymi

        Älä puhu roskaa sillä diesel auton muutos työ ei onnistu tuosta vaan ja vanhoja autoja ei edes muuteta kuin flexifuel autoiksi suomessa missään. Diesel tarvitsee polttoainetta eli ei käy ilman löpöä vana kone ja pumppu hajoaa alle sadassa kilometrissä. Kaasu ei voitele ollenkaan vaan päin vastoin. Kaasu tarvitsee kipinän ja saahan sellaisen systeemin laitettua dieselautoon mutta kun kysyin niin sanoivat suoraan ei kannata asentaa vanhaan dieseliin ikinä moista sillä vanhimmat dieselit ei edes pysty muuttamaan eli yli 8 vuotta vanhoja. Bensaauton voi muuttaa tuosta vaan periaatteessa itsekkin vaikk akaikki kaasuosien asennukset lain mukaan tehtävä valtuutetulla korjaamolla ja sen jälkeen tulee katsastus joka ei mene läpi ilman valtuutetun korjaamon asennusta. Ei tarvitse kuin googlata vanha diesel kaasuautoksi niin löytyy juuri se että ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan höpö juttua. Mikä on ”nykyinen diesel”?

        Euro6 ei lähde edes käymään jos urearuiskutus otetaan pois toiminnasta.

        Taas oiva esimerkki näiden kiihkeästi dieselvastaisia kirjoituksia tänne suoltavien tietotasosta mitä tulee nykyaikaisiin dieseleihin. Jos ihan perusasiatkin perustuvat virheellisiin luuloihin, niin ei kyllä voi olettaa muidenkaan tietojen olevan paremmin hallussa.
        No eipä sitten ihme olekaan se uskomattoman heikko tietotaso tosiasioista mikä noissa fanaattisten dieselvihaajien kirjoituksissa on.


    • Anonyymi

      Kyllähän pankkimies tietää mitä tekniikassa tulee tapahtumaan, jopa paremmin kuin auton valmistajien suunnittelijat. Hihii mikä artikkeli ja Toyotahöpön nosto.

      • Anonyymi

        Kun se pankkimies on osakeanalyytikko niin silloin se kyllä sattuu tietämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se pankkimies on osakeanalyytikko niin silloin se kyllä sattuu tietämään.

        No eipä kuitenkaan näytä tietävän.


    • Anonyymi

      Kyllä se tiedettiin että Dieselit katoavat. Amerikkalaiset on taas ollut edellä ja niillä pääasiassa autot käy flexfuelilla. Dieselit on USA:ssa todella harvinaisia vaikka poikkeuksiakin löytyy. Nythän tuli uusi Diesel kutonen vaihtoehdoksi Suburbaniin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe