Ongelmat avioeron jälkeen

Anonyymi

Erosin 15-vuotisesta liitosta muutama vuosi sitten. Useita lapsia. Ero tuli puolisoni aloitteesta, hän oli löytänyt uuden ja yks kaunis päivä vaan kertoi asiasta minulle.

Lapset oli tuolloin pieniä ja elämä oli hyvin pitkälle väsynyttä lapsiperhearkea talonrakennuksineen ja töissäkäymisineen. Minulle ero tuli yllätyksenä vaikka aavistelin edeltävän vuoden, että jotain mättää kun toinen alkoi käymään viihteellä ja ylipäätänsä aika paljon valitti oman ajan puutteesta. Yllätysero oli tottakai shokki, enkä ole ylpeä siitä miten käyttäydyin eron jälkeen. Kuitenkin se saatiin osituksineen päivineen tehtyä lopulta ja puolisoni muutti samantien kotoa lähdettyään uuden kanssa yhteen jonka kanssa asuu edelleen.

Nyt erosta on tosiaan jo jonkun aikaa ja vaikka itse olen mielestäni jollain tavalla päässyt siitä yli, ex-puoliso ei suostu antamaan minulle edelleenkään kunnollista etäisyyttä. Hän kokee jotenkin, että eromme oli "sopuero" ja meidän pitäisi pysyä hyvinä ystävinä. Lasten asioissa on jatkuvasti yhteydessä ja lapsia hakiessa/tuodessa tulee meille kotiin sisälle (jäin asumaan yhteiseen kotiimme). Olen pyytänyt lukuisia kertoja, että jättäisi minut ikäänkuin rauhaan, hoidamme vain välttämättömät asiat, mutta hän ei tätä hyväksy. Hänen jatkuva ramppaaminen meillä sisällä saa lapset jotenkin hämmentymään ja sitä kautta olen alkanut itse ahdistumaan.

Olen vetänyt eron jälkeen rajan siihen, että hänelle ei enää omat asiani kuulu ja minusta hän koko ajan yrittää tätä rajaa rikkoa. En tiedä onko kyseessä mielenvikainen tapaus, vai miten tässä pitäisi toimia. En halua sotkea mitään poliiseja tai muita asiaan mutta alan olla kyllästynyt exän naaman näkemiseen useita kertoja viikossa (kyllä, hän voi muuten vaan vaikka tulla tervehtimään lapsiaan). Onko kukaan kokenut tämmöistä ja ennenkaikkea mitä tämä merkitsee? Mitä voisin tehdä, että saisin ihan oikeasti fyysisesti rauhan jatkaa elämääni.

60

3777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä myös ex lähti huoripukin matkaan. Annoin hänen viedä puolivuotta kodistamme, mitä ikinä halus. En puuttunut mitenkään. No yhden lapsena saamani palapelin pelastin. Siis vielä puolivuotta osituksen jälkeen.

      Nyt on osituksestakin kohta vuosi, ja kiukuttelee, kun ei voikaan enää hakea mitä milloinkin sattuu tarvitsemaan.

      Huvittavinta oli kun laittoi viestiä, haluavansa tuoda pienen joulutervehdyksen, ja lisänä lista mitä hän haluaa viedä samalla mennessään.

      Ajoin yöllä kotiin palattuani, exän postarille tiputin piparimuotit postilaatikkoon. Laitoin viestiä, että muotit on postarissasi.

      Tuli mieleen yrittikö mua vaan saada suuttumaan, vai onko vaan niin loputtoman ahne. Muista listan tavaroista en luovu, kunnes pystyy asialliseen keskusteluun.

      Meidänkin sopuero perustui siihen etten puuttunut, esim. osituksessa huijaamiseensa, tai juuri kodista jopa mun tavaroiden viemiseen.

      • Anonyymi

        Aloittajan kannattaisi pyytää jotain tuttua miestä kylään samaan aikaan kun ex tulee käymään. Just vaikka suihkusta tullakseen. Se tekee vaikutuksen, usko pois.

        meillä ex ajatteli mun tekevän itsarin, kun hän lähtee. Oli oikein muka huolissaan. Nyt kun elämäni on parempaa kuin koskaan, se selvästikin häntä harmittaa.

        Siksi koittaa vanhoilla lääkkeillä saada minut suuttumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kannattaisi pyytää jotain tuttua miestä kylään samaan aikaan kun ex tulee käymään. Just vaikka suihkusta tullakseen. Se tekee vaikutuksen, usko pois.

        meillä ex ajatteli mun tekevän itsarin, kun hän lähtee. Oli oikein muka huolissaan. Nyt kun elämäni on parempaa kuin koskaan, se selvästikin häntä harmittaa.

        Siksi koittaa vanhoilla lääkkeillä saada minut suuttumaan.

        Mulla on itse asiassa miesystävä jonka exä on kerran vastenrahtoisesti tavannut. Mutta tämäkään ei oikein auta koska hän ei täällä asu. Viimeksi tänään tää taas tapahtui ja yksi lapsista meni ihan sekaisin tilanteessa. Kai ne lapsetkin vaistoaa että vähän kummallista tämä on. Itse olen hänen uuden naisensa tavannut mutta ei mulla heidän kotiin ole mitään asiaa eikä todellakaan kiinnosta edea tavata. Eikä tuo minunkaan kumppani tunnu exälle kovin helppo pala olevan.

        Ihmettelen vaan että miksi toimia näin kun oon useita kertoja pyytänyt jo että antais mun jo olla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on itse asiassa miesystävä jonka exä on kerran vastenrahtoisesti tavannut. Mutta tämäkään ei oikein auta koska hän ei täällä asu. Viimeksi tänään tää taas tapahtui ja yksi lapsista meni ihan sekaisin tilanteessa. Kai ne lapsetkin vaistoaa että vähän kummallista tämä on. Itse olen hänen uuden naisensa tavannut mutta ei mulla heidän kotiin ole mitään asiaa eikä todellakaan kiinnosta edea tavata. Eikä tuo minunkaan kumppani tunnu exälle kovin helppo pala olevan.

        Ihmettelen vaan että miksi toimia näin kun oon useita kertoja pyytänyt jo että antais mun jo olla..

        Lainaa naapurisi miestä tai tyopaikaltasi jotakuta kaksilahkeista kotiisi siksi ajaksi kun xsäsi saapuu. Parasta tosiaankin että kenentahaansa miehen saat siksi 10 minuutiksi kun miehesi saapuu, pyydä häntä, kuten edellä neuvottiin, tulemaan pyyhe lanteillaan ulos kylppäristä. Maksa vaikka parikyt euroa tuosta tyostä. sopikaa että seuraavan viikon parin aikana hän tekee saman tepun aina kun exäsi tulee kotiisi.

        Eikohän se vihdoin ala tajuamaan ettei sinun kotiisi tulla milloin vain ja viesti menee perille.
        Esittelet vain miehet toisilleen tyyliin, "tässä on Kalle. Kalle, tässä on Ville"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on itse asiassa miesystävä jonka exä on kerran vastenrahtoisesti tavannut. Mutta tämäkään ei oikein auta koska hän ei täällä asu. Viimeksi tänään tää taas tapahtui ja yksi lapsista meni ihan sekaisin tilanteessa. Kai ne lapsetkin vaistoaa että vähän kummallista tämä on. Itse olen hänen uuden naisensa tavannut mutta ei mulla heidän kotiin ole mitään asiaa eikä todellakaan kiinnosta edea tavata. Eikä tuo minunkaan kumppani tunnu exälle kovin helppo pala olevan.

        Ihmettelen vaan että miksi toimia näin kun oon useita kertoja pyytänyt jo että antais mun jo olla..

        Älä pyydä, vaan KÄSKE. Jos ei jätä rauhaan niin tokaise vain leppoisasti, että kun et millään haluis ottaa yhteyttä viranomaisiin, exäsi vanhempiin tai työnantajaan, kertoaksesi siitä millainen exäsi oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on itse asiassa miesystävä jonka exä on kerran vastenrahtoisesti tavannut. Mutta tämäkään ei oikein auta koska hän ei täällä asu. Viimeksi tänään tää taas tapahtui ja yksi lapsista meni ihan sekaisin tilanteessa. Kai ne lapsetkin vaistoaa että vähän kummallista tämä on. Itse olen hänen uuden naisensa tavannut mutta ei mulla heidän kotiin ole mitään asiaa eikä todellakaan kiinnosta edea tavata. Eikä tuo minunkaan kumppani tunnu exälle kovin helppo pala olevan.

        Ihmettelen vaan että miksi toimia näin kun oon useita kertoja pyytänyt jo että antais mun jo olla..

        Erosin jatkuvan väkivallan takia 2006. Ex vainoaa edelleen. Kun hain lähestymiskieltoa se katsottiin oikeudessa lasten tapaamisten rajoittamiseksi siis lapset siirrettiin mitään etukäteen varoittamatta ex- miehen yksin huoltoon. Nyt en siis edes tapaa lapsiani enkä saa soittaa heille. Kuitenkin sisäinen mielestä ex mies on soitteleva ja haluaisi mennä kanssani uudelleen naimisiin, että saisimme lapsille ehjän kodin (perheväkivallalla). Olemme kuulema naimisissa kunnes kuolema meidät erottaa ja hän on tapellutkin yhden luonani työasioissa käyneen putkimiehen kanssa. No juttu kääntyi oikeudessa niin että putkimieshän pahoinpiteli hänet kun hän viattomasti yritti varmistaa pihassa hiipimällä, että ex vaimolla on kaikki hyvin ja hän ehkä voisi päästää lapset käymään äidillä. Ex mies on tullut neljään työpaikkaan kolmessa kaupungissa ja nyt minulla on turvakielto. En voi käydä töissä, kun työnantajat vaatii nimeni nettiin ja helvetti alkaa jälleen.


      • Anonyymi

    • Hankala tilanne. Exästä et pääse kokonaan eroon, ennen kuin lapset ovat muuttaneet omilleen. Sinun täytyy pitää selkeää asialinjaa ja keskustella vain asioista, jotka liittyvät lapsiin.

      Muuten sinun pitäisi asettaa selkeät rajat hänen käytökselleen. Asetut hänen tielleen ja sanot tiukasti ei, jos hän haluaa tulla kotiisi eteistä peremmälle. Voi tuntua vaikealta tehdä, mutta se on tehtävä. Jälkeenpäin sinulla on voittaja-olo, kun osasit olla jämäkkä.

      Ymmärräthän, että exäsi ei saa koskea sinuun sormenpäälläkään saadakseen sinut syrjään. Jos koskee, niin silloin on heti syytä tehdä ilmoitus poliisille.

      Tuollaiset naapurin miesten käyttäminen, voi kyllä olla tehokasta, mutta vaivaannuttavaa ja ongelmana on, ettet edelleenkään seiso silloin omilla jaloillasi.

      • Vielä edelliseen. Eihän exälläsi ole kotisi avaimia. Jos on, niin uudet lukot heti. Muuten on ehkä jopa parempi, ettet päästä eksääsi edes eteiseen, vaan annat lasten mennä käsiesi alta ja siirrat mahdolliset tavarat toisella kädellä eteiseen, mutta pidät ovesta kiinni.

        Voi tuntua vaikealta aluksi, mutta sinun on opetettava rajat exällesi.


    • Anonyymi

      Rajat exällesi, hän voi jättää tenavat pihalle, josta sinä ne haet , jos omakotitalossa tai rivarissa elät, ei tarvii edes nähdä välttämättä, miksi se ravaa sun luona montakertaa viikossa, jos lapset hänellä jokatoinen vl tai vuoroviikoin, mitä exäsi uusikko ajattelee, kun hän ravaa teillä jatkuvasti, en oikeen tajuu, eikö tää uusikko nyt ole se tärkein ihminen.
      Tenavien asiat voi hoitaa myös ja vain sähköpostitse.
      Ehkä uusikon kanssa kaikki ei mene hyvin ja arki tullut heidän suhteeseen, ja exäsi on huomannut, että et olekaan niin paska ihminen.
      Onko sillä uusikolla myös lapsia, se on joillekin aika hankalaa olla isäpuoli toisen lapsille, ja usein tulee kränää juuri toisen lapsista , jotka kokoajan asuu siinä.
      Noilla toisilla oli hyviä ehdotuksia, että joku mies taloon ,kun exäsi tunkeutuu asuntoosi.
      Ehkä sitte ymmärtää , että sinä olet vain hänen lastesi äiti, et muuta.
      Exäsi ei halua kokonaan päästää irti, hän haluaa ehkä pitää teidät molemmat naiset naruissaan.

    • Jos olisin aloittaja niin sanoisin puolisolleni että halusit itse erota ja lähdit uuden kumppanisi matkaan. Mielestäni teit valintasi ja jätit minut ja jollei tilanne ole muuttunut niin toivoisin ettet enää tapaisi minua kohtuuttoman paljon ja usein ilman että siitä on erikseen sovittu.

      Näin itse yrittäisin kehittää tilannetta aloittaja aloituksen tilanteessa. Ymmärrän kyllä että se voi olla rankkaa ja olisi ainakin itselleni vaikea paikka.

    • Anonyymi

      Tämä on aina ongelmallista sopueroissa.
      Huoltajuus kiistat menee melkein aina naisen eduksi. Joten sillä vivulla pidät huolen että rahaa tulee ja ex tekee niinkuin sinä sanot.
      Eli kiva ero sivuun ja itsekäs noita tilalle.
      Fakta on että jotkut ihmiset ei ymmärrä puhetta. Tässä tapauksessa henkinen väkivalta hoitaa ongelman. Eli kerrot että haluat lapset itsellesi kokonaan ja enemmän rahaa. Pidät kuitenkin tapaamiset samana ja kokoajan sanot että näin ei tule jatkumaan. Yhteyttä pidät vain sinä, eli et ikinä vastaa mihinkään tai avaa ovea. Kerrot useasti kaikki hänen viat.

    • Anonyymi

      Nyt en oikein ymmärrä. Miksi päästät exän sisään? Suomessahan on hyvin tiukka laki kotirauhasta, ulkopuolisia ei tarvitse päästää sisään.
      Kun lapset haetaan, eksä soittaa ovikelloa ja lapset tulevat puettuna ovelle ja ovesta ulos. Mies ei tule sisään ollenkaan ellet sinä kutsu. Sama juttu kun mies palauttaa lapset, soittaa ovikelloa ,lapset sisään mutta mies ei. Mikä tässä on vaikeata? En minäkään tunge itseäni eksän kotiin vaikka lapsi asuu siellä. Vaihdon yhteydessä voin käväistä esim. lapsen huoneessa mutta siihen on lupa.

      Eksäsi yrittää ratsastaa kaksilla rattailla. Ensin jättää ja sitten yrittää paikata huonoa omaatuntoaan yrittämällä olla ”kaveri”. Siihen ei tarvitse suostua, sanot vain selkeästi ettei pääse sisään. Näin on lapsillekin asia selkeämpi. Sinun koti on sinun koti.

      • Anonyymi

        En minä häntä päästä. Usein lapset ehtivät avaamaan oven tai ovi on vaikkapa lasten jäljiltä auki. En haluaisi millään sotkea lapsia tähän ja olen asiallisesti yrittänyt selittää että iskä odottaa ulkona, mutta aina se vaan tulee sisälle. Otin nyt asian esiin hänen vanhempiensa kanssa ja tilanne on hieman rauhoittunut. Mutta mitä exää tunnen, hän hyvin nopeasti palaa takaisin vanhaan toimintamalliin.


    • Anonyymi

      Selvästi näyttää siltä, ettei mene uuden(kaan) kanssa kovinkaan hyvin. Haikailee takaisin ja ehkä olettaa muutakin kanssakäymistä tapahtuvan. Syyllistää ilmeisesti sinut koko tilanteen ongelmiin ja käyttää sitä hyväkseen. Irti pääseminen pitkästä liitosta on vaikeaa ja varsinkin jos toistaa uuden kanssa samat virheet, hakee ratkaisua edellisestä. Paras olisi lähteä kauas, ennenkuin tilanne eskaloituu.

    • Anonyymi

      En ihan täysin ymmärrä. Eikö hän siis saisi tulla tapaamaan lapsia silloin ku ne eivät ole hänellä?
      Silloin kun omat vanhempani erosivat niin oli mukavaa että isä tuli joskus kahville tms keskellä vkoa, kun muuten oli kova ikävä 🙁
      Taisi kyläilyt sitten harvenemaan kun äidin miesystävä alkoi majailemaan meillä enempi ja muutenkin kun oltiin jo teini-iässä ja päästiin ittekun paremmin kulkemaan.

      Ehkä ex vaan haluaa yrittää olla hyvissä väleissä ? Eikä osaa muuten asiaa ilmaista. Ei lapsetkaan varmaan tykkää että kiellät heidän isäänsä tulemasta moikkaamaan heitä.
      Eri asia tietysti jos hän ahdistelee ja yrittää kosketella tms ei sellaista tarvi sietää. Jospa koittaisit nätisti hänelle jutella asiasta? Kerro että ahdistut jostain syystä hänen seurastaan

      • Anonyymi

        Ei tietenkään mies saa tulla käymään, jos nainen ei sitä halua, kuten ei tässä halua. Jos ex haluaa nähdä lapsia sinä aikana kun lapset ovat äidillään, niin nähköön ulkona tai vieköön ne limpparille.

        Itsekin kävin välillä hakemassa poikaa harkoista saunaan, mun luo, kun hän oli pienempi ja palautin sitten illalla kotiin.


      • Anonyymi

        Mitä et ymmärrä? Miehellä on tapaamisoikeus lapsiin ja taisi olla vielä vuoroviikoin. Muu aika on varattu äidille. Toisen kotiin ei voi myöskään saapastella tuosta vain ilman lupaa. Jos äiti antaa exän tulla sisään omaan kotiinsa tapaamaan lapsia luvan kanssa, asia on ok. Tässä tapauksessa äiti ei halua ja lapsetkin menevät hämilleen. Silloin on aivan selvä että miestä ei tule päästää sisälle. Normaali tapa lienee että ulkovaatteita ei oteta pois ja sisällä voi käydä esim. eteisessä odottamassa. Jos lapsi haluaa näyttää jotain vaikka omasta huoneestaan, ok jos ÄIDILLE sopii. Kodin omistaja päättää kuitenkin kaikesta, ei toisen kotiin voi lompsia kuin navettaan. Itse olen siis myös mies jolla on yhteishuoltajuus.


      • Anonyymi

        Saa tavata lapsia myös muina aikoina ,kun omalla vuorollaan, jos haluaa, mutta EI ex vaimon kotona ,vaan jossain muualla, vaikka hakis heitä omaan kotiin syömään ,tai veis hamppareille tai lelumaailmaan ja taas tois takas illalla.
        Myös he vois pitää lapsia vuoroviikot,vaikka 2 viikkoa per perhe , sen voi sopia vanhemmat itse ,tai lastenvalvojalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään mies saa tulla käymään, jos nainen ei sitä halua, kuten ei tässä halua. Jos ex haluaa nähdä lapsia sinä aikana kun lapset ovat äidillään, niin nähköön ulkona tai vieköön ne limpparille.

        Itsekin kävin välillä hakemassa poikaa harkoista saunaan, mun luo, kun hän oli pienempi ja palautin sitten illalla kotiin.

        No tämäpä. Minun ei tulisi mieleenikään mennä sinne hänen uuden "perheensä" kotiin. Tässä oli jopa tilanne, että isovanhempien hoitaessa lapsia hän oli oikein tullut sisälle kyläilemään ja hengailemaan.


    • Anonyymi

      Ei ole itse päässyt henkisesti eroon sinusta.

    • Anonyymi

      Kerro miehen uudelle kumppanille miten mies ravaa luonasi pyrkimyksenä palata vanhaan suhteeseen takaisin jota itse salaa toivot myös koska et osaa sanoa ei.

      • Anonyymi

        Kerroin ja uuden puolison mielestä tämä on aivan ok. Hän mielellään myös unohtaisi sen, että heidän salasuhteensa rikkoi kaksi perhettä ja olisimme kaikkinensa kaikki hyvissä kaverillisissa väleissä ja mies olisi tervetullut meille.


    • Anonyymi

      Hanki lähestymiskielto

    • Jos tää tapahtuu Satakunnan alueella,voin tulla apuun. Laita nimimerkki eteen ja tämän firman meili aloitetaan sieltä.

    • Anonyymi

      Mä olen yleensä vaan pannu jotain muuta ja sanonut sitten kun kaikki kolme satuttu samaan pisteeseen, et panin muuten tuota ... pari askelta taaksepäin ja mukava kissatappelu.
      Mä tykkään vaan kissatappeluista.
      Raapiivat vaan sitten molemmat takaisin.

      PERKELE

    • Kylläpä taas kerran voin olla erittäin tyytyväinen tilanteeseeni ettei ole ihmispentuja ainuttakaan.. Tämmösiltä hankaluuksilta sitä säästyy ja monelta muulta kurjuudelta :) Koitaha jaksaa vain ja tsemppiä

    • Anonyymi

      Naisella on oikeus vain yhteen mieheen eläessään. Koita rukoilla mies takaisin tai joudut vanhapiian kaltaiseen tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Nuoria neuvon,älkää ikinä muuttako edes yhteen.... Seksiä voi harrastaa muutenkin. Sen takia tarvihe elämää pilata. Seksi se on se asia,mu parisuhteessa on hölynpölyä.

    • Anonyymi

      Ei mitenkään harvinaista, että tuon tyyppinen ero potkii jossain vaiheessa takaisin. Voi teitysti olla, että exäsi on kontrollifriikki, joka ei osaa päästää irti tai

      Kun ero realisoituu ja ne lapset ja exä tosiaan asuvat muualla, niin vasta tajuaa mitä tuli tehtyä.

      Sitten uuden kanssa yhteen muuttaessa huomaa, että ei se yhdessäelo hänenkään kanssaan mitään ruusuilla tanssimista ole. Uutta rakasta saattaa esim hiertää, että uusi liitto on lähtenyt liikkeelle petoksesta.

      Muuten sanon niin kuin edellä: tiedosta rajasi ja pidä niistä kiinni.

    • Anonyymi

      Miten kertoa lapselle ettei isi saa enää tulla sisälle asuntoon vaikka lapsi kuinka pyytäisi?

      • Anonyymi

        Riippuu lapsen iästä, mutta kehoitan puhumaan suoraan. Pienelle lapselle sanot, että tämä on hänen ja sinun koti ei isin. Sanot, että sinulle tulee paha mieli ja jopa rupeaa itkettämään,jos isä tulee sisälle.

        On asioita, jossa sinun pitää aikuisena pystyä tuottamaan lapselle pettymys. Jos lapsi ei ymmärrä esimerkiksi yllä kerrottua, niin sitten hänen on vain toteltava. Lapsesihan kyllä näkee isäänsä muualla. Sinulla ei ole valvollisuutta järjestää lisätapaamista omaan kotiisi.


      • Anonyymi

        Niinpä. Onhan se lapsenkin koti?


      • Anonyymi

        "Miten kertoa lapselle ettei isi saa enää tulla sisälle asuntoon..."

        Yksinkertaisesti. Eli esim. "tämä ei ole enää isin koti, joten hän ei voi tulla tänne."

        Usko pois, että tästä hyötyy myös lapsi. Kaikella on aikansa ja paikkaansa, se rahoittaa. Äidin kotona ollaan äidin kanssa, isän kotona ollaan isän kanssa. Hyvin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Onhan se lapsenkin koti?

        Aikuinen päättää ketkä saa käydä ja ketkä ei. .


    • Anonyymi

      Olen kokenut samanlaisen vaikean eron, kun exäni rakastui koripallovalmentajaan, jonka kanssa he yhdessä valmensivat joukkuetta. Ero oli hyvin traumaattinen perheelle, koska en pystynyt päästämään irti. Minun exäni ei pitänyt yhteyttä lapsiin riittävästi vaan tavallaan poistui elämästämme ja kun uusia lapsia alkoi tulla nuoremman naisen kanssa, niin eipä siinä yhteyttä pidetä. Kun puoliso jättää toisen naisen takia, niin siinä on jätetyllä niin paljon vihan ym. tunteita, ettei pitäisi olla tyrkyllä, kun on kerran jättänyt perheensä toisen takia. En halua neuvoa, mutta muista, että olet arvokas ja selviät kaikesta lasten kanssa. Minulla meni vuosia selvitä siitä ja syyllisyys, etten kyennyt olemaan kahdelle lapselleni äiti pahimmassa vaiheessa vaan olin ihan rikki, kun lapset olisivat minua eniten tarvinneet. Lapset olivat minulle kaikki kaikessa, mutten pystynyt. Kannattaa hakea apua ja puhua ammatti-ihmisen kanssa, jos tuo jatkuu. Kaikkea hyvää t.

      • Anonyymi

        Hei, jaan kanssasi tuskasi! Olen samanlaisessa tilanteessa, jossa puoliso hylkäsi vain ja lähti salasuhteensa matkaan ikävissä olosuhteissa. Olen ollut hirvittävän rikki lähes vuosikymmenem ja nyt vasta toipumassa. Mieltä painaa kovin se, etten ole pystynyt olemaan hyvä äiti ja se mahdoliisuus on iäksi menetetty. Sekin, miten paljon tästä meidän lisäksi isovanhemmat kärsivät ja eläminsä lankaa lyhensi. Suomen mielenterveys ei osaa hoitaa erossa hylättyjä, eikä erojakaan, vaikka ne olisivat joten kuten tavallisia. Kaikille nuorille pitäisi järjestää avioliittokoulutus ja käydä siinä läpi, mitä saa tehdä ja mitä ei, ja miten pahat teot vaikuttaa kaikkiin ja kaikkeen. En nyt tarkoita pelkästään pettämistä, vaan kuten maahanmuuttajille vaadittu suomen lakia päähän.


    • Anonyymi

      Kerrot että olet vetänyt rajat, mutta oletko kertonut hänelle kaikki nämä asiat, joista olet päättänyt? Kertonut, että näistä asioista et jousta, koska et halua?

      Silloin kun hän tulee kotiisi moikkaamaan lapsia, hän tulee ilmeisesti ilmoittamatta? Tuolla joku olikin jo sanonut, että sinun ei ole pakko päästää eksää susään. Voit vaikka sanoa, että odota hetki, pyydän lapset pukemaan ja he tulevat kohta ulos. Samalla voit sanoa, että se ei ole hyväksyttävää, että hän ilmestyy ilmoittamatta. Että hän saa tulla käymään moikkaamaan lapsia, mutta vain soittamalla ensin ja vain kodin ulkopuolella.

      Olen varma, että kaiken ylläolevan voi sanoa täysin kiihkottomasti ja ystävälliseen sävyyn. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä sanoja käyttää. Jos kerrot, että hän tekee jotain mistä sinä et pidä pitää toki paikkaansa, mutta jos kerrot, että et hyväksy enää esim sitä että hän ilmestyy ilmoittamatta, se kertoo hänelle suoraan miten toivot hänen käyttäytyvän. Toiset ei vaan ymmärrä, jos asioita ei kerrota suoraan vaan ajatellaan että kyllä tuosta pitäisi ymmärtää, mutta ei kaikkien aivot ei toimi näin.

      Jos taas on niin, että hän ei todella kunnioita rajojasi, niin suosittelen pysymään tiukkana. Voihan se olla, että hän on vain tottunut tekemään niin, jos se on ollut kerran mahdollista. Toki voi olla myös mahdollista, että hänellä on ikävä teitä ja yhteisiä hetkiä, mutta siinäkin tilanteessa tietysti pidät rajasi, koska ei toi ole mistään kotosin että tarvii kotonaan ahdistua jostain asiasta minkä ei edes olisi pakko tapahtua, koska se se on sun koti. Kyllä välit voi silti olla sivistyneet, vaikkei oliskaan eksän ystävä. Kai sekin päivä voi vielä joskus koittaa että olette ystäviä, mutta se ei selvästi ole nyt, ja senkin voi sanoa ihan suoraan. Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Ei muuta kun hyvää joulua

        Kiitos jutustatanne.


      • Anonyymi

        Sanotaan näin että olen ilmaissut asian niin suoraan kun vain suinkin vaan voi. Tein nyt sen, että sotkin hänen vanhempansa tähän asiaan, en olisi halunnut kyllä millään, mutta he ilmeisesti ovat vähän puhuneet järkeä lapselleen.

        Mutta tosi vaikeaa se on ollut. Lapsille olen myös esittänyt asian aika suoraan ja selittänyt. Kyse ei ole pelkästään mun ahdistumisesta vaan myös siitä, että lapset ihan selkeästi hämmentyvät tilanteesta ja yksi (erityinen) heistä menee totaaliseen jumiin. Nuorin taas roikkuu isän kaulassa vaikka tunnin. Mutta katsotaan nyt miten menee.


    • Anonyymi

      Laitanpa tähän vielä, vaikka tuossa edellä on jo samoja asioita ollutkin.

      Eli sanot tiukasti:
      - ex tulee vain etukäteen sovitusti
      - ei tapaa lapsia sinun kotonasi

      Tuollainen käytös viittaa pelkästään sinun kontrollointiin. Älä mahdollista sitä millään tavalla. Pidä kiinni rajoistasi.

      Onko lapsista tehty sopimus lastenvalvojalla, sovittu elatusmaksut sun muut?

    • Anonyymi

      Näihin pitäisi puuttua sosiaalitoimesta, vaan kun eovät pysty ja miittenkin linja on löperö, kos joku haluaa lähteä niin sitä tuetaan, oli sitten niin että täysin älytöntä.

    • Anonyymi

      Ystäväni otti juuri avaimet exältään pois. Ramppasi, tuli ja meni miten huvittaa, vaikka ystäväni sanoi asiasta lukuisia kertoa, eri tavalla, eri äänen sävyillä jne. Kun ei mene perille, niin ei mene, silloin vain avaimet pois (tai lukko vaihtoon). Näin on oikealle sopuerolle jonkunmoinen mahdollisuus. Se että toisen pillin mukaan tanssii kaikki, ei ole sopuero.

      • Anonyymi

        Kuka pönttö nyt yleensäkään antaa exän pitää kotinsa avaimia? Kun erotaan niin koti ei ole enää yhteinen. Älytöntä antaa exän pitää avaimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pönttö nyt yleensäkään antaa exän pitää kotinsa avaimia? Kun erotaan niin koti ei ole enää yhteinen. Älytöntä antaa exän pitää avaimet.

        Miksi pitää aina haukkua, jos joku tekee toisin kuin itse tekisi?

        Itselläni tiedossani tapaus, jossa erottu kolme kertaa (siis sama pari). Mies puhui itsensä takaisin. Lapsen äidillä epäsäännöllinen työ ja sairaus. Näiden vuoksi äiti antoi miehen pitää avaimet; se oli kovin käytännöllistä. Mutta koska mies lopultakaan ei ymmärtänyt toimia oikein, avaimet otettiin myös pois.

        Tiedän vähintään neljä eronnut paria, joilla on exänsä avaimet, vielä 10 vuoden jälkeen erosta. Etenkin omakotitalossa/tilalla asuvat tukeutuvat käytännön asioissa toisiinsa vielä erottuaankin. Itse en olisi omalla kohdallani avaimia exälle antanut, en tosiaan. Mutta joissain tapauksissa on erittäin perusteltua, että ex pitää avaimensa.


    • Anonyymi

      Niin mahtavaa naista ei ole, joka kavaltaisi X:n suoraan ulosottoviranomaisille.

    • Anonyymi

      Menneet ovat menneitä ja asialliset välit on paras mahdollinen tapa ylläpitää lasten hyvinvointia ja mielenterveyttä.

      Kun on hyvät ja asialliset välit, lasten ei tarvitse olla varpaillaan silloin(kaan) kun molemmat vanhemmat ovat paikalla. Lapset voivat reilusti pyytää halutessaan isän tai äidin katsomaan omaa huonettaan, tai sinne leikkimään kaverikseen, kummassa kodissa tahansa, ja tämä pyydetty vanhempi voi lapsen huoneeseen mennä ilman, että loukkaa kenenkään aikuisen rajoja.

      Älä ala riitelemään, äläkä "kasvata" eksääsi lastenne kuullen.
      Keskustele eksäsi kanssa kahden kesken siitä miten haluat asioiden hoituvan. Sovitte pelisäännöistä joita puolin ja toisin noudatatte jatkossa.
      On väärin jos lapsenne joutuvat sanomaan isälleen, että sinä et voi tänne tulla. Rajojen asettaminen ei ole lasten tehtävä! Aikuisten asiat ovat aikuisten asioita, lapsia ei pidä sotkea teidän kahden välisiin riitoihin.

      Erosin myös muutama vuosi sitten ja jäin lasten kanssa asumaan samaan kotiin kuin parisuhteen aikana lasten päiväkodin ja lähikoulun takia. Se miksi me erottiin, ei meillä ole vaikuttanut lapsiin liittyviin juttuihin millään tavalla. Lasteni isä on kunnollinen, hyvä isä, vaikkei minulle uskollinen ollutkaan. Vaikka olin se loukattu osapuoli, ja vaikka ero oli järkytys, niin ei ketään voi pakottaa rakastamaan.

      Teen vuorotyötä enkä ole aina paikalla silloin kun ex hakee tai tuo lapsiamme.
      Tein jo erohetkellä tietoisen päätöksen siitä, että eksä saa, ja voi hakea, esim. lasten huoneesta tarvittavia tavaroita lasten matkaan ilman että asiasta täytyy joka kerran minun kanssa keskustella.
      Eksä tajuaa rajat mikä on sopivaa ja mikä ei entisessä yhteisessä kodissamme.
      Meillä on välimatkaa reilusti eksän kanssa, joten hän pitää päiväkodissa olevaa nuorimmaista luonaan välillä parikin viikkoa ja koululaisetkin tarvitsevat joskus apuja tavaroiden pakkaamisessa.
      Teen usein lasten välipalat valmiiksi ennen iltavuoroon menoa ja ex hakee pienimmän päiväkodista ja koululaiset kotoa. Yhdessä eksä ja lapset ne sieltä tarvittaessa ottavat ja kuittaavat tekstarilla mitä ovat tehneet ennen kuin lähtevät liikenteeseen. Ei minulla ole kotonani mitään sellaista mitä minun pitäisi salailla tai erityisesti eksältä piilottaa. Oman makkarini ovi on päivisin kiinni, eikä eksä sinne ole mennyt koskaan. Jos menisi, niin aivan varmasti lapset siitä sanoisivat.

      Kun olen paikalla eksän hakiessa tai tuodessa lapsia, lähes aina juodaan kahvit ja keskustellaan lapsiin liittyvistä jutuista niin kuin tuon ikäisten lasten vanhemmat keskenään juttelevat. Vaihdetaan samalla kuulumisia mitä hänen vanhemmilleen, tai isovanhemmilleen, sisaruksien perheille kuuluu ja hän kyselee minun sukulaisten jutuista.

      Menneet ikävät teot ja sanat on jätetty puolin ja toisin sinne erovaiheeseen. En haudo niitä, niitä asioita kun ei voi mitenkään muuttaa. Ne teot on tehty ja siitä suunta oli ja on eteenpäin, tunnustetaan tosiasiat ja rakennetaan uutta erilaista keskinäistä suhdetta sovussa.

      • Anonyymi

        "Tein jo erohetkellä tietoisen päätöksen siitä, että eksä saa, ja voi hakea, esim. lasten huoneesta tarvittavia tavaroita lasten matkaan ilman että asiasta täytyy joka kerran minun kanssa keskustella. "

        Tuo on sinun päätös, joka toimii teillä, ok. Mutta kaikkien kohdalle se todellakaan sovi ja se on ihan yhtä ok.

        Yleensä ihmiset eroavat sen vuoksi, ettei suhde toimi. Ero on siis oikeasti ero. Eikä tuollaista kuin teillä, että eron jälkeen rakennetaan uutta suhdetta. Mitään suhdetta, saati uuden rakentamista ei tarvita eron jälkeen. Asialliset välit riittävät. Kaikkien kanssa niitäkään ei voi pitää. Jos toinen on asiaton, niin parhainta on pysyä niin kaukana kuin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tein jo erohetkellä tietoisen päätöksen siitä, että eksä saa, ja voi hakea, esim. lasten huoneesta tarvittavia tavaroita lasten matkaan ilman että asiasta täytyy joka kerran minun kanssa keskustella. "

        Tuo on sinun päätös, joka toimii teillä, ok. Mutta kaikkien kohdalle se todellakaan sovi ja se on ihan yhtä ok.

        Yleensä ihmiset eroavat sen vuoksi, ettei suhde toimi. Ero on siis oikeasti ero. Eikä tuollaista kuin teillä, että eron jälkeen rakennetaan uutta suhdetta. Mitään suhdetta, saati uuden rakentamista ei tarvita eron jälkeen. Asialliset välit riittävät. Kaikkien kanssa niitäkään ei voi pitää. Jos toinen on asiaton, niin parhainta on pysyä niin kaukana kuin mahdollista.

        Kommentoit mun kirjoitusta ja korjaan sua tässä kohtaa.
        Me ei rakenneta uutta suhdetta.

        Fakta kuiteski on; mulla ja exällä on useampi yhteinen lapsi. Lapsilla on mummot, vaarit, isomummot, isoukit, tädit, sedät, enot, serkut kummaltakin puolelta ja meidän lasten lähipiiriin, siis ihan lähes päivittäiseen arkielämään, kuuluu mun ja miehen meidän yhteisten ystävien lapsia myös.

        Minä en halua riistää mun lapsilta niitä ihmisiä pois vaikka minä ja lasten isä erottiin.
        Enkä halua aiheuttaa epäsopua yllämainitussa porukassa, enkä myöskään halua jakaa noita ihmisiä lasteni silmissä eksän ja mun kavereihin eri kuppikuntiin, enkä pistää lapsiani valitsemaan kenen kavereita he voivat olla missäkin tilanteessa.
        Me voidaan viettää lasten synttäreitä ja kaikkia tuleviakin juhlia yhdessä ilman turhia jännitteitä ihan niinku ennenkin.

        Mä en halua, että mun lapset kulkee varpaisilteen ja miettii voinko mä mennä ton tai ton kaverin kanssa ulos, tai voinko mä soittaa tolle mummulle, vai suuttuuko mun äiti mulle siitä. Meillä lapset saa olla lapsia ilman aikuisten huolia.

        Eroon johtaneet ongelmat oli mun ja eksän välisiä. On fakta että eksä petti mua useamman kuin yhden kerran ja useamman kuin yhden kanssa. On fakta että sen teot satutti mua, mutta ei mun tarttee sitä sen teoista lasteni kautta, eikä lasten kustannuksella rankaista eikä vihaa kantaa.
        Meidän päiväkoti-ikäinen poika on kova rakenteleen pikkuleegoista isoja rakennelmia. Jos meillä olis sisääntulokielto isälle, mä aiheuttaisin pojalle tosi pahan mielen. Hän on aina näyttänyt isälleen kaikki hienot rakennelmat mitä se tekee. Ei se oo sama näyttää niistä kännykällä kuvaa, kun kerran voi oikeesti näyttää sen valmiin linnan ympäristöineen, helikopterit sun muut hienot jutut.
        Tytöt on isänsä silmäteriä myös, niillä on paljon barbeja, heppoja sun muita, on tallirakennelmaa, piirtävät paljon, niitä ne näyttää isälleen omissa huoneissaan ja minusta on hienoa, että se on yhä mahdollista. Ei ne tuntikausia viivy, muutaman minuutin - 10 minsaa ja sitten ne lähtee kaikki iloisina isänsä kanssa sen kotiin ja niiden yhteisiin hommiin.

        Mun lasten ei tarvitse olla varpaillaan mun ja eksän ollessa samassa huoneessa. Ne voi vapaasti tulla syömään ja ottaan välipalaa, ei niiden tarttee miettiä että äiti ja isä on riidoissa ja erossa. Me mahdutaan samaan kahvipöytään, me voidaan seurustella samojen ihmisten kanssa kuin ennenkin. Tottakai ero otti koville, mutta kenenkään ei tarttee valita puolia eksän ja minun välillä. En mä tunne katkeruutta, enkä vihaa. Voin olla oma itseni ihan niin kuin ennenkin kaikkien edessä ja se on minusta hienoa.

        Eikä mun tarvitse miettiä työvuoroja sen mukaan miten ex hakee lapsia. Hän voi ja saa hakea päiväkodista pienimmän ja kouluikäiset luokseen ilman, että mun tarvitsee olla paikan päällä saattelemassa. Minusta meidän homma on normaalia vanhemmutta ja vanhempien välistä luottamusta siihen, että kumpikin pystyy olemaan kunnollinen vanhempi omille lapsilleen. Ja silti meillä on rajat, ei eksä mene mun huoneeseen, eikä pengo muuallakaan paikkoja. Se tietää sanomattakin missä ne rajat kulkee.
        Sitä tarkottaa mun mielestä asialliset välit. On asiallinen puolin ja toisin eron jälkeenkin.

        Jos ex on lapsilleen hyvä vanhempi, ei rikollinen, juoppo, narkkari, niin miksei sitä voisi hyväksyä menneet, antaa vihan olla ja aatella lasten kannalta mikä niille olis parasta.


    • Anonyymi

      Eksäsi haluaa kontrolloida sinua. Ei nähdä lapsiaan. Lapset ovat vain ilmeisen hyvä tekosyy käydä sinua kyttäämässä.
      Voit ihan selkokielellä sanoa, että nyt loppuu. Sinun koti on sinun, exällä on omansa.

    • Anonyymi

      "Kommentoit mun kirjoitusta ja korjaan sua tässä kohtaa.
      Me ei rakenneta uutta suhdetta. "

      Sorry tuosta ylläolevasta kirjoituksestani jäi yksi tämä pois. Se kuuluu...
      Me ei rakenneta uutta suhdetta, me yritetään yhdessä olla hyviä vanhempia lapsillemme ja hyviä ihmisiä muille läheisillemme.

    • Anonyymi

      Minusta sinä ylireakoit. Ei kai tuo mitään haittaa että käy. Anna käydä. Ei hän kuitenkaan sinua lähentele tai halua suhdetta uudelleen lämmitellä. Parempi se on olla sovussa lastenkin takia. Uskon että lasten ahdistus johtuu siitä miten sinä reakoit miehen käyntiin. Eli sinun on syytä alkaa reakoida positiivisemmin ettei lapset kärsi. Sillä siinä voi käydä niin että hän haluaakin lasten huoltajuuden kokonaan itselleen jos et anna hänen pitää lapsiin yhteyttä niin usein kun haluaa. Kannattaa nyt miettiä miten reakoit tulevaisuudessa. Sillä eihän hänen käymisensä ole mikään este sinun elämän jatkumiselle. Tuskin hän pahastuu jo sulla on siellä joskus mieskin paikalla.

      • Anonyymi

        "Minusta sinä ylireakoit."

        Ap ei ylireagoi. On normaalia, että erossa erotaan. Kun etävanhempi tapaa lapsiaan, se hoituu hänen luonaan sovitusti.


    • Anonyymi

      Jos aloittajalla on selkeästi sovittuna rajat lasten tapaamisista (etävanhemman luona joka toinen viikko - viikonloppu - tms). Jos niistä rajoista jompikumpi haluaa poiketa, niin poikkeamista pitää erikseen ilmoittaa etukäteen.

      Jos selkeitä tapaamisrajoja ei ole määritetty, niin nyt on korkea aika määrittää.

      Aloittaja voi vaatia, että
      a) etävanhempi ilmoittaa etukäteen tulostaan ja varmistaa että käynti on ok. Ap:hän on voinut sopia jonkun jutun mitä hän tekee lastensa kanssa juuri kyseisenä hetkenä. Ei ole kiva jos etävanhempi tupsahtaa oven taakse ilmoittamatta. Lähivanhemmalla on oikeus olla lastensa kanssa rauhassa omassa kodissaan.

      b) etävanhempi tapaa lapsiaan jossain muualla kuin entisessä kodissa.
      Mielestäni lapsilla on oikeus viedä etävanhempi omaan huoneeseensa jne. mutta ei ole tarkoitus, että apn tapauksessa isä viettää tuntikausia leikkien tai esim. tietokonepelejä pelaten entisessä kodissaan.
      Jos/kun etävanhempi haluaa viettää pitkän kaavan mukaan aikaa lapsensa kanssa, vieköön lapsen/lapset mennessään ja tuokoon takaisin sovittuna aikana.

      Nämä ovat minun mielestä niitä itsestään selviä asioita, jotka sovitaan yleensä jo erovaiheessa.
      Jos apn mies ei tajua itsestään selvyyksiä, kun selittää riittävän rauhallisesti miksi tämä tai tuo asia ei enää sovi, niin luulisi hänenkin ymmärtävän.

      En jättäisi lapsen vastuulle isän sisällepääsyn estämistä. Lapsen tehtävä ei ole toimia viestin viejänä vanhempien välillä eikä myöskään kodin portsarina.

      • Anonyymi

        "...lapsilla on oikeus viedä etävanhempi omaan huoneeseensa jne. mutta ei ole tarkoitus..."

        Ei ole minkäänmoista oikeutta. Eron jälkeen vanhemmilla on eri koti ja etävanhemmalla ei ole mitään asiaa lähivanhemman kotiin eikä myöskään toisinpäin. Normaali ihminen ymmärtää tämän.

        Ap.n tapauksessa ex tosiaan kyttää ap.tä. Kontrolloi. Muka lapsia tervehtimässä, pyh. Myös lapsille olisi annettava kotirauha kotonaan.


    • Anonyymi

      Hän haluaa pitää kummankin, nykyisen ja sinut. Koska on sinusta mustasukkainen

    • Anonyymi

      Entinen yhteinen koti = miehen mielestä oikeus tulla ja mennä kun huvittaa. Sovi että jatkossa viet ja haet lapset miehen luota.

      • Anonyymi

        Lasten vaihto sujuu parhaiten, kun etävanhempi jää pihalle ja lähivanhempi noutaa lapset siitä. Palauttaminen ja hakeminen sujuu myös ulko-oven ulkopuolelta käsin.

        Se että apn ex sanoo eron ollen sopuisa ja pitäisi pysyä hyvinä ystävinä on tismalleen hänen oma väärä oletuksensa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe