Oletteko koskaan tunteneet perhejouluissa oloanne ulkopuoliseksi?

Anonyymi

Minä olen. Jo monta vuotta. Yhtämonta vuotta olen aikonut mennä vanhuksilla vierailun jälkeen kotiin omiin oloihini viettämään aikaa glögikupin, ja muiden herkkujen ääreen. Mutta aina sisko on saanut ylipuhuttua minut hänen luokseen jouluksi.

Joka joulu ollaan kokoonnuttu kaikki sisarrukset perheineen vanhusten luo joulupäivälliselle. Siellä on jouluisin aina 12 henkeä paikalla. Tämä on viimeisinä vuosina alkanut jo ahdistaa. Mutta kun poiskaan ei voi jäädä. Siitähän sota syttyisi. No, saahan siellä ainakin syötyä kunnon joulu päivällisen. Tänä vuonna olen päättänyt tulla sieltä suoraan kotiin, ja viettää illan, ja pyhät rauhassa omissa oloissani. Tähän saakka olen ollut 25 joulua siskon perheen luona. Onhan siellä siskon luona toki mukava viettää muutama tunti. Mutta 25 koko joulun siellä viettämisen jälkeen kaipaa jo omaa rauhaa. Siskokin viettää kuitenkin suurimman osan ajasta poikakaverinsa kainalossa. Siinä tuntee olonsa todellakin ulkopuoliseksi. Siskon lapsetkin ovat jo siinä iässä, että viettävät mielummin aikaa omissa oloissaan, kuin meidän kanssa. Poika on jo 18v., ja tyttö 14v. Katsovat jo kohtalaisen pitkään, kun pyydetään ruoka-aikaan samaan pöytään.

Tänään päivällä suunnittelin jo omaa jouluaaton iltapala-menua. Kuppi Minttu-kaakaota, tai lasi punaviiniä, rasia suklaakonvehteja, ja rojahdan sohvalle katsomaan tv:tä. Parin tunnin levon jälkeen korkkaan viikko sitten Matkahuollosta hakemani 1000 palan palapelin, ja teen muutaman voileivän. Sen parissa sitten joulunpyhät meneekin. Tämä on ainakin alustava suunnitelma Jouluksi. Saas nähdä toteutuuko.

Miten te vietätte jouluaaton, ja 2-3 seuraavaa päivää?

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jouluaattoa emme vaimoni kanssa vietä millään tavalla. Emme viettäneet ennen eläkettäkään, koska olimme yleensä töissä. Joulupäivänä seuraava ja sitä seuraava polvi saapuvat 2-3 tunnin vierailulle, jolloin syödään ateria. Joululahjaksi kirjekuoret. Niistähän lapsenlapsetkin pitävät, vaikka ovat jo aikuisia.

• Anonyymi

Eihän mulla perhettä ole ollutkaan. 15 vuotiaana muutin pois kotoa ja sen jälkeen kaikki 22 joulut olen viettänyt yksin.

• Anonyymi

Minäkin noin 60 joulua viettänyt yksin vaikka olin minä välillä 15 vuotta naimisissakin mutta silloinkin joulut aina yksin. Ruokaa olen varastoinut: kymmenkunta hernekeittopurkkia, kauraryynejä, Lidlin saksalaista mysliä, neljä joulutorttua pakkasessa poistomyynnistä, kaksi rasiaa maksalaatikkoa, kymmenkunta isoa Tyrnänä perunaa, muutama sipuli. Juomaksi 30 litraa pohjavettä, pullo ylivuotista glögiä, maitoa ja piimää saan Lidlistä kohtuuhintaan. Kahviakin on neljä pakettia. Ostin vielä alennuspekoniakin muutaman paketin. Ja halpaa silliä monta purkkia.
        Kyllä näillä eväillä vanha sinkku yhden joulun ajan pärjää!
        Joulumuoria yritin vikitellä jo syksyllä, mutta sillä oli muita menoja eikä ole sen jälkeen yhteydessä ollut.

• Anonyymi

Juon viinaa jouluna niin ei käy aika tylsäksi.

• Anonyymi

Viinaa pitää juoda, että saa kavereita ja parisuhteen. t:Viinamies

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinaa pitää juoda, että saa kavereita ja parisuhteen. t:Viinamies

Olen minäkin viinaa juonut jo 60 vuotta, mutta niitä kavereita en ole saanut puhumattakaan pari(ttelu)suhteesta. Missä siis meni pieleen ja kenellä?

• Anonyymi

Tutulta kuulostaa tuo ulkopuolisuus ja pakenemisen tarve. Sinulla sentään on mahdollisuus livistää. Ajattelepa jos kaltaiseni perheenäiti jättäisikin kinkut paistamatta, kalat graavaamatta, laatikot tekemättä ja lähtis vaikka hotelliin nauttimaan omasta ajasta, nukkumaan univelat pois, katsomaan leffoja ja mässyttämään suklaata, juomaan skumppaa. Jättäisi omat vanhemmat ja lapset ja miehen keskenään joulustelemaan? Siitä saisi kuulla seuraavat kymmenen vuotta ja varmaan pitkälti sen jälkeenkin,

• No en mä suoranaisesti ole kokenut oloani ulkopuoliseksi, mutten erikoisemmin lähde siihen höösäämiseen mukaan... Otan rennosti joulun pyhinä... ja kyllä mä nautin läheisten seurasta. Mutta osaan ottaa siinä sen passiivisen roolin. Se on vaan hienoa.... Muut pälisee ja touhuaa, mä vaan nautin muitten katselusta. Niin ja sit siitä atmosfääristä... :o)

Nyt mä oon töissä aaton ja oikeastaan pyhätkin... Mä vuolen tiliä, mutta käyn porukoilla syömässä ja on ne muksutkin siellä... Sellainen joulu nyt tällä kertaa....viimeks koikkelehdin jalka paketissa... Joulusaunakin jäi välistä... :o( Se harmitti... :o/

• Anonyymi

En minäkään kyllä kokenut ole ikinä sellaista kokenut, ja se, tiedän johtuu pelkästään siitä että tuon niin rahakkaita ja mukavia lahjoja ja jännittäviäkin lahjoja aina.

Pelkäävätkin minua, jos antavat huonoja lahjoja itselleni, vaikka en niistä niin välitä itse, vain nautin jos saan antaa toisille hauskoja lahjoja.

• Joskus, miehen perheen seurassa joskus tulee väsähtäminen. Vaikka tykkään heistä, en jaksa loputtomasti sitä vouhkaamista. Pitää päästä välillä omiin oloihini.

Väsyn myös omien vanhempieni kanssa yhtälailla, enkä jaksa olla ainavuorovaikutuksessa. Vetäydyn ihan kenen tahansa kanssa ja seurasta välillä omiin oloihini. Olipa kyse miehestäni, lapsistani, kestä vaan. Mä kaipaan välillä omaa rauhaa, olla vaan itseni kanssa omissa aatoksissani tai leväten.

Jos en saa omaa hetkeä, alan kiristää pinnaa ja minusta tulee vittumainen... Joten.. 😜

• Anonyymi

Haaaa!!! Ehkä jopa lyöt, edes katseella!

• Anonyymi kirjoitti:

Haaaa!!! Ehkä jopa lyöt, edes katseella!

En lyö, örisen kyllä... Mmmmrrrrr ggrrrrr räyhhh. 😝

• Anonyymi

Ostin tänään eurolla Dostojevskin Karamazovin veljekset, uppoudun siihen enkä vaadi mitään panostusta itseltäni enkä varsinkaan turvota itseäni ruualla niin että on paha ja kärttyinen olo viikon. Enkä juo alkoholia. Saunaan menen.

• Anonyymi

Todellakin jotkut hyvät kirjat tai sitten tietokonepelitkin voivat olla hauskoja, kunhan eivät ole jotain luuseri-pelejä kuten Playstation 4 vaan kymppitonnien arvoisia PC-koneiden pelejä Ö:D

• Anonyymi

En ole perhe joulua viettänyt sen jälkeen kun lähdin lapsuudenkodista. Meillä on sentäs vielä vapaus valita eikä tarvitse mitään sotaa pelätä. Sinkkuna tykkäsin olla töissä, siellä oli mukavaa, tunnelmallista ja ihan eri fiilis kuin arkena. Jatkossa puolison kanssa kaksin joka saattoi myös olla jouluna töissäkin. Mulle joulu merkitsee ihan omassa rauhassa rauhoittumista eikä pakonomaista seurustelua sukulaisten kanssa. Kyllähän sitä muulloin tapaillaan mutta ei ahdistavaa pakko yhteen sulloutumisia jouluna. Kaikki ymmärtävät että jokainen haluaa sen viettää nykyään enemmän omassa rauhassaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      139
      3557
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      275
      3020
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      229
      1903
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      66
      1876
    5. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1798
    6. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      70
      1601
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      90
      1346
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1282
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      336
      1224
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1092
    Aihe