Avoin kirje Viron kansalle
Olin noin kahdeksantoista, kun ensimmäisen kerran astahdin Viron maaperälle. Ensimmäinen kokemukseni virolaisuudesta oli kaoottinen. Satama oli harmaa, kylmä ja hälisevä paikka, josta ei löytynyt kiintopistettä. Takseja tuli ja meni kuin ilmaan hihkuttuja sanoja. Mistään ei saanut mitään selvää. Tilanne muistutti kuin suuren laulukuoron tilannetta, joka oli jostain syystä joutunut kaaokseen ja paniikkiin; te säntäilitte sinne tänne ja kolhitte toisiinne lommoja kaikessa kiireessä, kävitte kauppaa ikkunoista roikkuen ja neuvottelitte kädellä huitoen. Te tarjositte ja huutelitte kaikenlaista tupakka suupielestä roikkuen.
Ainoa värillinen asia, jonka satamasta muistan, oli taustalle valaistu laiva. Muu oli pimeää, harmaata ja lähes merkityksetöntä. Oli kuin kuoleman liepeet olisivat laahanneet pitkin räystäitänne ja nuolleet savupiippujanne.
Kaukana taivaantannassa nousi mustan kaupungin siluetti, jonka alla elävää pimeyttä on vaikea kuvailla. Se oli kuin tuijotus, joka ei näe mitään. Se oli kuin satua. Se on joko kirjoitettua satua, taikka suullisesti ilmaistua vanhaa, ellei ikivanhaa lastentarinaa. Selailin kellastuneita lehtiä. Tässä mielessä tarina tuntui aidolta ja vakuuttavalta, koska se vaikutti todelta, tai toden kaltaiselta utopialta ihmiskunnan historiassa. Ainoa ongelma oli se, että olin keskellä sitä, ja saatoin koskettaa sen seiniä ja kävellä sen läpi koskematta siihen ja sen olemattomuuteen. Kaupunkinne näyttäytyi minulle vain unena menneisyydestä. Se oli todellisuuden häilyviä sirpaleita ilman ajan takuita tai sellaisen vähäisimpiäkään vakuuksia, tai tällaisen tarvetta. Ja voi olla, ettei teitä ollut olemassakaan, ja minä siellä samassa syvässä unessa – kuin eksyneenä, ollut kenties kerran. Samassa unessa. Kellarinne, ne olivat katakombeja ja katunne yhtä lailla ahtaita. Vielä eilen niillä kolahtelivat hevoskärryt, tänään en tiedä enää mikä tai mitkä. Miksi.
(Hihitystä)
Funeaun kirjelmät
5
<50
Vastaukset
Taivaantannassa on Viroa ja tarkoittaa taivaanrannassa.
(Naurua)MJoo
Kuinka mä saan jotenkin sellaisen vaikutelman, että olen jotenkin vittuuntunut virolaisille?
Ei pitäisi yleistää, mutta kun on vähän pakko.
(Hihitystä)Funeau kirjoitti:
MJoo
Kuinka mä saan jotenkin sellaisen vaikutelman, että olen jotenkin vittuuntunut virolaisille?
Ei pitäisi yleistää, mutta kun on vähän pakko.
(Hihitystä)Tarkemmin kun ajattelee, niin Virosta on varsin vähän hyötyä Suomelle.
- Viro on aivan liian lähellä Suomea, joka on haitta.
- Virosta tulee vain halpatyövoimaa ja rikollisia Suomeen
- virolaiset eivät maksa veroja Suomeen, vaan varastavat Ikeasta kyniä ja mittahauhoja omiin tarkoituksiiinsa (myyntiin)
- lisäksi heillä on mulkun näköinen sisäministeri.
Ihme sakkia.
(Hihitystä)Funeau kirjoitti:
Tarkemmin kun ajattelee, niin Virosta on varsin vähän hyötyä Suomelle.
- Viro on aivan liian lähellä Suomea, joka on haitta.
- Virosta tulee vain halpatyövoimaa ja rikollisia Suomeen
- virolaiset eivät maksa veroja Suomeen, vaan varastavat Ikeasta kyniä ja mittahauhoja omiin tarkoituksiiinsa (myyntiin)
- lisäksi heillä on mulkun näköinen sisäministeri.
Ihme sakkia.
(Hihitystä)Voiko Virosta vetää tulpan irti?
Siis kertokaa nyt kansalaiselle, mitä iloa on naapurikansasta, joka istuu lepattavan tervapadan vierellä torilla ja pitää yllä verkkomarkkinointiluentoja toisilleen.
Sairasta
(Naurua)Funeau kirjoitti:
Voiko Virosta vetää tulpan irti?
Siis kertokaa nyt kansalaiselle, mitä iloa on naapurikansasta, joka istuu lepattavan tervapadan vierellä torilla ja pitää yllä verkkomarkkinointiluentoja toisilleen.
Sairasta
(Naurua)Kuulin juuri uutisen, että Tarton yliopistossa ei ole ollut sähköjä viiteenkymmeneen vuoteen (50).
Toivottavasti katto sentään vettä pitää, sillä muuten Aku Ankat kastuu.
(Naurua)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455080Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481279Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101209- 131143
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3915Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57789Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763