Timo Keskitalo kertoi aamulla, että Helsingissä sunnuntain jumalanpalveluksissa
kävijät jakautuvat viiteen yhtä suureen pääryhmään
1/5 on maahanmuuttajien kristillisissä seurakunnissa kävijät
1/5 on luterilaisissa kirkoissa kävijät
1/5 on luterilaisissa herätysliikkeissä ja lähetyshiippakunnassa kävijät
1/5 on vapaissa suunnissa kävijät
1/5 on ortodoksi ja katolisssa kirjoissa kävijät
Jäsenmäärään nähden yllättävä tieto.
Lapsia ja lapsiperheissä on maahanmuuttajaseurakunnissa ja herätysliikkeissä ja lähetyshiippakunnassa, se kertoo millä seurakunnilla on tulavaisuus.
https://www.patmosplus.fi/radio-ohjelmat/episodi?episode=18011
Helsingissä jumalanpalveluksissa kävijät jakautuvat viiteen kohteeseen
47
66
Vastaukset
- Anonyymi
Luterilaisissa kirkoissa käy todella vähän ihmisiä. Eikö kirkko ole miettinyt miksi heidän sanomansa ei kiinnosta?
- Anonyymi
kirkko ei välitä kuin verotuloista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kirkko ei välitä kuin verotuloista.
Kyllä kirkossa ollaan asiasta ihan oikeasti huolestuneita ja korjauskeinoja on ohdittu vaikka kuinka paljon.
Ongelma on kuitenkin se, että täällä tapahtuu nyt sama ilmiö kuin muualla Euroopassa on tapahtunut jo aikaisemmin. Eikä sielläkään olla löydetty mitään lääkettä tuohon.
On vaan myönnettävä, ettei kristinusko kerta kaikkiaan kiinnosta kovin monia kehittyneissä yhteiskunnissa! Ei mukava havainto, mutta välillä totuus on ikävä.
Kyse ei siis ole siitä, ettei osata 'sanoittaa' kristinuskoa niin, että se tavoittaisi nykyihmisiä, vaan siitä, ettei sen sanoma vakuuta, vaikka 'sanoitus' olisi vaikka mikä.
Moderni ihminen tietää jo aika hyvin, minkälaisissa olosuhteissa kristinusko kehittyi, ja ettei se perustu mihinkään 'korkeampaan viisauteen' vain kirkkopoliittisiin valintoihin, joita kulloinkin vallassa olevat 'kirkon miehet' ovat ihan itse tehneet.
Joittenkin päätösten syynty on esim. ollut siitä kiinni, onko tietty 'äänestäjä' ehtinyt ajoissa k.o. kirkolliskokoukseen, tai, onko joku suostunut äänestämään 'toivotulla' tavalla, kun hänelle on luvattu tuottoisa piispanistuin.
Harva kristitty ymmärtää kuinka 'maallisten prosessien' kautta kristinuskon kaanonit ovat syntyneet, eivätkä kirkon palkolliset ymmärrettävistä syistä viitsi heitä valistaa...
Ns. 'paras akateeminen tieto' on ihan jotain muuta kuin mitä papit seurakuntalaisille kertovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kirkossa ollaan asiasta ihan oikeasti huolestuneita ja korjauskeinoja on ohdittu vaikka kuinka paljon.
Ongelma on kuitenkin se, että täällä tapahtuu nyt sama ilmiö kuin muualla Euroopassa on tapahtunut jo aikaisemmin. Eikä sielläkään olla löydetty mitään lääkettä tuohon.
On vaan myönnettävä, ettei kristinusko kerta kaikkiaan kiinnosta kovin monia kehittyneissä yhteiskunnissa! Ei mukava havainto, mutta välillä totuus on ikävä.
Kyse ei siis ole siitä, ettei osata 'sanoittaa' kristinuskoa niin, että se tavoittaisi nykyihmisiä, vaan siitä, ettei sen sanoma vakuuta, vaikka 'sanoitus' olisi vaikka mikä.
Moderni ihminen tietää jo aika hyvin, minkälaisissa olosuhteissa kristinusko kehittyi, ja ettei se perustu mihinkään 'korkeampaan viisauteen' vain kirkkopoliittisiin valintoihin, joita kulloinkin vallassa olevat 'kirkon miehet' ovat ihan itse tehneet.
Joittenkin päätösten syynty on esim. ollut siitä kiinni, onko tietty 'äänestäjä' ehtinyt ajoissa k.o. kirkolliskokoukseen, tai, onko joku suostunut äänestämään 'toivotulla' tavalla, kun hänelle on luvattu tuottoisa piispanistuin.
Harva kristitty ymmärtää kuinka 'maallisten prosessien' kautta kristinuskon kaanonit ovat syntyneet, eivätkä kirkon palkolliset ymmärrettävistä syistä viitsi heitä valistaa...
Ns. 'paras akateeminen tieto' on ihan jotain muuta kuin mitä papit seurakuntalaisille kertovat.Oman aikansa "moderni ihminen" on tiennyt ennenkin "aika hyvin" asiat paremmin kuin menneet sukupolvet. Ennen 2 maailmansotaa tiedettiin myöskin "tieteen nimisä"julistaa taikauskoksi asioita. Arveltiin mm. kehityksen edenneen niin pitkälle, että ei tulisi enää uusia sotia. Historia on kuitenkin osoittanut, että ihmisluonto ei muutu.
Uskonnoista luopumista uusien aatteiden nimissä on yritetty erilaisten vallankumousten muodossa. Näyttää kuitenkin siltä, että päästessään valtaan ihminen käyttäytyy usein samalla tavalla- kunnes tulee uusi vallankumous ja koska ihmiset kärsivät vallankumouksissa ja sodissa, uskonto raahautuu mukana, tai paremminkin ihmiset raahautuvat uskonnon mukana. Eivät uskalla hypätä junasta ja eivät uskalla hypätä junaan. Raiteet (oikeudenmukaisuus) pysyvät kuitenkin samana..
- Anonyymi
Huvittavaa, että luterilainen aihe ei kiinnosta ketään.
- Anonyymi
Jos noin on, niin se kertoo ettei kansankirkko tavoita kristillisissä jumalanpalveluksissa kävijöistä kuin viidesosan. Tämä on kyllä helppoa uskoa kun näkee miten valtaisat kirkkosalit ovat lähes tyhjiä sunnuntaisissa seurakunnan pääkokoontumisissa; messuissa! Eri paikkakunnilla olen näihin vuosikymmenien ajan osallistunut vaihtelevasti. Yleensä normipyhänä, jos ei ole mitään isompia herätysliikkeitten tapahtumia tai kirkkopyhiä, n. 50 0000 asukkaan pitäjänkirkossa istuu 20 ihmistä. Paikkakunnan kaikissa muissa kristillisissä jumalanpalveluksissa on tosiaan n. vähintään viisinkertainen määrä yhteensä. Siis vaikka kyse on vähemmistökirkoista joissa jäsenistöä saattaa olla vain lilliputtiosa kansankirkosta, niin silti näin!
Tässä ei kukaan varmaan enää ihmettele sitä miksi maallistunut nykyihminen ei ole kiinnostunut uskosta, mutta suurempi kysymys kirkon kannalta on se miksei se kykene keräämään suojiinsa edes niitä jotka ovat uskonnosta kiinnostuneet?
Ne jotka aidosti tunnustavat kristillistä uskoa ja joiden elämässä se usko myös jotenkin näkyy, -heistä 4/5 valitsevat jonkin muun kuin nimiluterilaisen kansankirkon.
Se kaikki kertoo ettei kirkko nauti oikeitten tunnustavien kristittyjen luottamusta!
Maallistuneista liberaali-kulttuuri-feminismi- "kristityistä" ei ole pitkässä juoksussa ylläpitämään minkäänlaista kirkkoa. Eihään mainittu porukka edes tee lähetystyötä. Herätysliikkeet ovat sen kirkon puolesta tähänkin asti hoitaneet.
Ymmärrettävää on jos kirkko ei kiinnosta uskonnotonta tai toisuskoista mutta on hyvin vakavaa jos kirkko ei kiinnosta edes kristittyjä!- Anonyymi
ArtoTTT kirjoitti:
Eikö Helsingin kirkko ole jo täysin liberaalien hallinnassa?
Ei ole minulla siitä tietoa mutta mitä olen seurannut aktiivisesti ja vuosikymmeniä kirkollisia medioita niin kyllä aika selkeä iesti sieltä välittyy että ainakin Helsingin SEUDUN kirkot ovat yleensä ottaen luopuneet evankelisluterilaisesta uskosta. Laajemmin ilmiö koskettaa Helsingin hiippakuntaa mutta poikkeuksia voi siellä siltikin olla.
- Anonyymi
Tällainen koomikko Laajasalo sitten valitaan piispaksi, joka juttelee sihteerilleen mutsista ja faijasta, ei vakuuta. Ei mitään muuta kuin näyttelemistä. Paras erota kirkosta.
- Anonyymi
Minun uskoni ei ole kirkoissa käynneistä kiinni. Käyn hyvin harvoin messussa, mutta silloin sitäkin suuremmalla ajatuksella. Aikeena olisi käydä mahd. tulevan jouluaaton hartaudessa. ✨
Kuulun lähinnä joukkoon "lut.kirkossa kävijät". Lisänä mahd. ortodoksinen kirkko (etenkin Venäjällä käydessäni).
Vapaatsuunnat ovat itselleni kauhistus. Pidä heitä lähinnä epäkunnioittavasti käyttäytyvinä, kristittyjen ja kristinuskon vastaisina jumalanpilkkaajina. Heidän "jumalanpalveluksiaan" talousrikollisina viihdesirkuksina.- Anonyymi
Sinun uskosi ei olekaan kristillinen usko vaan liberaaliusko.
- Anonyymi
Kirjoituksestasi paistaa läpi omahyväinen ylimielisyys kolmella tavalla:
1. "Minun uskoni ei ole kirkossa käynneistä kiinni!"
XXXX Koko kristillinen kirkko on 2000 -vuotisen historiansa aikana, alkaen aina apostoleista asti korostanut yhteisessä jumalanpalveluksessa eli seurakunnan leivänmurtamisessakäymisen välttämättömyyttä nimenomaan uskoa säilyttävänä ja ylläpitävänä. Syy tähän on että kristitty ei ole "täynnä omaa voimaa" vaan tarvitsee yhdessä olemista, yhteistä rukouista ja opetusta sekä seurakunnan tukea nimenomaan uskon säilymiseksi koska jokainen AITO kristitty otunnustaa olevans aheikko ja tarvitsevansa jumalanpalvelusta, päinvastoin kuin omavanhurskaat teeskentelijät.
2." "käyn messussa ...sitä suuremmalla ajatuksella"
XXXX Tulet ehkä huomaamattasi ilmaisseesi sisällisen ylpeytesi kun kvuiitelet "ajatuksesi" olevan jotenkin suurempaa muihin kirkossakävijöihin verrattuna? On rumaa edes vahingossa ajatella olevansa parempi kuin "nuo muut", saat vielä ilmaista se ääneen ja häpeilemättömästi!
3. Puhut vaapn suunnan kristityistä hyvin halventavaan sävyyn ja sanot etteivät he kategorisestikaan ole kristittyjä. Tälläkin tavalla koroat ja korostat itseäsi; "minä kiitän sinua Jumala, etten ole kuin nuo vapaasuuntalaiset..."
Itsekään en käy vapaiden suuntien tilaisuuksissa koska he opettavat monia raamatunvastaisia asioita jenkä voi altistaa tieten tahtoen sieluani sellaiselle koska olen muutenkin horjuva kulkija. Mutta minulla ei voisi koskaan olla varaa puhua silti kristityistä sisarista ja veljistä vapaissa suunnissa noin ylimielisesti. Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksestasi paistaa läpi omahyväinen ylimielisyys kolmella tavalla:
1. "Minun uskoni ei ole kirkossa käynneistä kiinni!"
XXXX Koko kristillinen kirkko on 2000 -vuotisen historiansa aikana, alkaen aina apostoleista asti korostanut yhteisessä jumalanpalveluksessa eli seurakunnan leivänmurtamisessakäymisen välttämättömyyttä nimenomaan uskoa säilyttävänä ja ylläpitävänä. Syy tähän on että kristitty ei ole "täynnä omaa voimaa" vaan tarvitsee yhdessä olemista, yhteistä rukouista ja opetusta sekä seurakunnan tukea nimenomaan uskon säilymiseksi koska jokainen AITO kristitty otunnustaa olevans aheikko ja tarvitsevansa jumalanpalvelusta, päinvastoin kuin omavanhurskaat teeskentelijät.
2." "käyn messussa ...sitä suuremmalla ajatuksella"
XXXX Tulet ehkä huomaamattasi ilmaisseesi sisällisen ylpeytesi kun kvuiitelet "ajatuksesi" olevan jotenkin suurempaa muihin kirkossakävijöihin verrattuna? On rumaa edes vahingossa ajatella olevansa parempi kuin "nuo muut", saat vielä ilmaista se ääneen ja häpeilemättömästi!
3. Puhut vaapn suunnan kristityistä hyvin halventavaan sävyyn ja sanot etteivät he kategorisestikaan ole kristittyjä. Tälläkin tavalla koroat ja korostat itseäsi; "minä kiitän sinua Jumala, etten ole kuin nuo vapaasuuntalaiset..."
Itsekään en käy vapaiden suuntien tilaisuuksissa koska he opettavat monia raamatunvastaisia asioita jenkä voi altistaa tieten tahtoen sieluani sellaiselle koska olen muutenkin horjuva kulkija. Mutta minulla ei voisi koskaan olla varaa puhua silti kristityistä sisarista ja veljistä vapaissa suunnissa noin ylimielisesti.Tyypillistä liberaaliateismia 🤓
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun uskosi ei olekaan kristillinen usko vaan liberaaliusko.
Vai niin. Itsepä tuon sanoit ja henkesi ilmaisit. Itse kylläkään en pidä itseäni liberaalina, vaan erittäin konservatiivisena.
En pidä henkilökohtaista uskoa omahyväisyytenä. En pidä itseäni ylpeänä. Kerroin vain kuinka itse toimin. Seuraava puhuja mitätöikin heti uskoni sillä, etten käy itse kirkkorakennuksessa kuin harvoin. Itselläni on melko huonot jalat ja julkinen liikenne ei kulje aivan ikkunani ali.
Olen vapaidensuuntien uskonnonuhri ja tunnen esim. helluntailaisuuden olemuksen läpikotaisin. Laaja-alaisena helluntaiuskonnon rikosuhrina minulla on oikeus mielipiteeseeni.
Tämä ole minä.
Minä en puutu muiden uskoon, en koe itseäni muita "paremmaksi". Paremmuus-ajatus on kahden minulle vastanneen omaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai niin. Itsepä tuon sanoit ja henkesi ilmaisit. Itse kylläkään en pidä itseäni liberaalina, vaan erittäin konservatiivisena.
En pidä henkilökohtaista uskoa omahyväisyytenä. En pidä itseäni ylpeänä. Kerroin vain kuinka itse toimin. Seuraava puhuja mitätöikin heti uskoni sillä, etten käy itse kirkkorakennuksessa kuin harvoin. Itselläni on melko huonot jalat ja julkinen liikenne ei kulje aivan ikkunani ali.
Olen vapaidensuuntien uskonnonuhri ja tunnen esim. helluntailaisuuden olemuksen läpikotaisin. Laaja-alaisena helluntaiuskonnon rikosuhrina minulla on oikeus mielipiteeseeni.
Tämä ole minä.
Minä en puutu muiden uskoon, en koe itseäni muita "paremmaksi". Paremmuus-ajatus on kahden minulle vastanneen omaa.Et sinä ole edes kristitty. Mutta kerro miksi haluaisit esittää olevasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ole minä.
Minä en puutu muiden uskoon, en koe itseäni muita "paremmaksi". Paremmuus-ajatus on kahden minulle vastanneen omaa.Ylpeyttä osoittaa sanoa: "minun uskoni ei ole kirkossakäynneistä kiinni!"
Et sinä tuossa yhteydessä sanonut että menisit kyllä jos vain pääsisit! Näin sinä itse asian ilmaisit ja kyllä se varsin itseriittoisesti on sanottu, puhumattakaan vapaiden suuntien kristittyjen avoimesta solvaamisesta.
On eri sanoa tai todeta olevansa esim. opillisesti eri mieltä ja perustella asia Raamatulla taikka todistaa jonkin asian olevan harhaoppi, kuin solvata yleisellä tasolla kristittyjä kanssauskovaisia viittaamatta mihinkään perusteluihin ja sanoa etteivät he ole kristittyjäkään.
Sitä en kiellä etteikö voisi olla kokenut vapaiden suuntien piirissä hengellistä haavoittumista enkä sitä ollenkaan epäile, tuntien ne monet epäraittiit hengellisyyden muodot joita siellä valitettavasti viljellään. Mutta siellä(kin) tunustetan evankeliumin voimaa ja uskotaan Jeesuksen veressä syntejä anteeksi joten meille pitäisi riittää pidättäytyminen osallistumasta vääriin opetuksiin. Ei ole mitään tarvetta sanoa heitä ei-kristityiksi. Jokaisen sydämen tutkii yksin Jumala! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä ole edes kristitty. Mutta kerro miksi haluaisit esittää olevasi.
Kiitos. Minulle tämä riitti luterilaisuudesta.
Noin tekin asennoidutte kristittyihin, jotka eivät voi käydä kirkossanne.
En ole kristitty teidän hurskaiden kirkossakävijöiden mittapuulla. Puolustatte jopa antikristillistä, väkivaltaista helluntaiuskontoa, jotka hekin kieltävät muiden kuin omanmelistensä olevan kristittyjä. Hekin vaativat tilaisuuksissaan käyntejä ja isoja kolehteja.
En todellakaan kuulu mihinkään kirkkokuntaan, mutta luterilaisuudesta olen vielä jollain tavoin roikkunut.
Hyvä, että olen ymmärtänyt olla suuremmin käymättä kirkossanne.
Jätänpä nyt myösl uterilaisen joulukirkonkin väliin.
Terv. Ei kristitty metsäkirkon uusi jäsen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kristitty teidän hurskaiden kirkossakävijöiden mittapuulla. Puolustatte jopa antikristillistä, väkivaltaista helluntaiuskontoa, jotka hekin kieltävät muiden kuin omanmelistensä olevan kristittyjä. Hekin vaativat tilaisuuksissaan käyntejä ja isoja kolehteja.
En todellakaan kuulu mihinkään kirkkokuntaan, mutta luterilaisuudesta olen vielä jollain tavoin roikkunut.
Terv. Ei kristitty metsäkirkon uusi jäsenUhriutuminen toimii aina!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terv. Ei kristitty metsäkirkon uusi jäsen"Noin tekin asennoidutte kristittyihin, jotka eivät voi käydä kirkossanne."
Ai nytkö se kääntyi näin päin? Etkös sinä tuolla ylempänä selittänyt ettei sinun uskosi "ole kirkoissakäymisestä kiinni"?
Näin ne asetelmat muuttuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä ole edes kristitty. Mutta kerro miksi haluaisit esittää olevasi.
Aamen!
- Anonyymi
Hyvin sanottu ja tärkeä asia tuo kirkossakäyminen! Ei kukaan oikeasti uskovainen ihminen suhtaudu seurakuntayhteyteen sillä tavalla että katsoo sen ylen eikä käy siellä jos voisi.
On eri asia jos esim. paikkakunnalla ei ole evankelisluterilaista uskoa tunnustavaa messuyhteisöä tai kirkkoa niinkuin nykyään varsin usein jo tapahtuu, valtakirkon ollessa luopunut luterilaisesta uskostaan niin ettei oikea kristitty voi enää hyvällä omallatunnolla sen menoon osallistua! Jos paikkakunnalla ei ole kirkkoa tai jp:tä mihin mennä, on asia eri, tai jos jonkun muun esteen takia ei ole mahdollista käydä kirkossa.
Mutta sellaiset "metsäkirkkolaiset" (vrt. fraasi/hokema metsä on kirkkoni) jotka eivät käy kirkossa vain siksi että heillä on jonkinlainen "oma uskonsa" tai "oma jumalansa" ja esittävät kristillisyyttä selitellen käymisiään "metsäkirkkoissa" -osoittaa ettei kyseessä ole OIKEA luterilainen eikä muunkaanlainen kristitty vaan teeskentelijä.
Jumalan lapset hakeutuvat yhteen sanan äärelle! "metsäkirkkolaisuus" pysyvänä ilmiönä ihmisen elämässä on osoitus kristillisen uskon ja Pyhän Hengen osallisuuden puuttumisesta!- Anonyymi
Onpas omahyväistä porukkaa. Minäkin kyllä olen sitä mieltä, että usko ei voi olla kirkossa käynnistä kiinni. Sellainen uskova on hukassa, jos elämässä tulee aikoja, jolloin ei pääse kirkkoon työn, sairauden tms. vuoksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas omahyväistä porukkaa. Minäkin kyllä olen sitä mieltä, että usko ei voi olla kirkossa käynnistä kiinni. Sellainen uskova on hukassa, jos elämässä tulee aikoja, jolloin ei pääse kirkkoon työn, sairauden tms. vuoksi?
Aika ontuvaa yritää perustella jumalanpalvelusta ylenkatsovaa asennoitumista sellaisilla elämän ääritapauksilla jotka voi perustella vain rajatusti. Jos joku "EI PÄÄSE" käymään messussa jostain em. syystä, on aivan täysin eri asia verrattuna siihen että omaa aseneteen jonka mukaan "minun uskoni ei mitään kirkossakäymisiä tarvitse".
Jos ihminen ei PÄÄSE kirkkoon, kyse ei ole haluttomuudesta mennä sinne. Sen sijaan ihminen voi olla haluton menemään kirkkoon vaikka pääsisikin!
Eihän täällä kukaan ole sellsisia tuominnut jotka EIVÄT PÄÄSE kirkkoon jostain syystä vaan nyt puhutaan siitä että ihminen on HALUTON menemään sinne ja katsoo sen ylen, esim, sanomalla "minun uskoni ei riipu kirkossakäyymisistä" tms.
aika ylpeää puhetta!
- Anonyymi
Homot kirkoissa käy.
- Anonyymi
Onko ne alkaneet tehdä parannusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ne alkaneet tehdä parannusta?
Ei, eikäheillä ole syytäkään tehdä parannusta, ainakaan siksi että ovat homoja.
Kyllä osa homoista käy kirkossa. Mm. Kallion srk:n Alppilan kirkossa on käsittääkseni kuukausittain Sateenkeerimessu.
Siellä homot hyväksytään Jumalan luomina.
Kallion srk on järjestänyt Sateenkaarimessuja jo 20 vuotta.
- Anonyymi
Mielenkiintoinen asia. Kirkot jauhavat tyhjäkäynnillä.
- Anonyymi
Kyllä uskovaiset ovat uskontonsa parhaita mainoksia tätäkin keskustelua seuranneena en voi muuta todeta kuin sen että uskovainen on susi uskovaiselle
Ei tarvita yhtään ateistia tai muuta tahoa tappamaan kirkkonne ja uskontonne siis mitä siitä on enään jäljellä te osaatte sen homman parhaiten olemalla vaan omia itsejänne- Anonyymi
Todellakin ja helluntaipiireissä toisia tuomitaan oikein nauttien.
Yhden kerran olet tilaisuudesta pois, niin kymmenkunta kyselee syytä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden kerran olet tilaisuudesta pois, niin kymmenkunta kyselee syytä...Sinun katkeruutesi hellareita kohtaan on samanlaista kuin hellareista erotetun pe.kun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden kerran olet tilaisuudesta pois, niin kymmenkunta kyselee syytä...aikamoista valheiden kylvämistä taas! Ilmeisesti ateistien nuoriso-osaston räyhäsiipi asialla taas laukomassa mielipiteitä?
Minä olen joskus kuulunut helluntaiseurakuntaan ja jo vuosikymmeniä sitten eronnut sieltä. Tähän(kään) mennessä ei ole kyselty sytä, muuta kuin tietysti silloin kysyi pastori kun erosin, sekin ihan asiallisesti ja ystävällisesti. Ai, meinasi unohtua: YKSI seurakunnasta kysyi silloin kauan sitten että miksi halusin erota.
Eli: älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
aikamoista valheiden kylvämistä taas! Ilmeisesti ateistien nuoriso-osaston räyhäsiipi asialla taas laukomassa mielipiteitä?
Minä olen joskus kuulunut helluntaiseurakuntaan ja jo vuosikymmeniä sitten eronnut sieltä. Tähän(kään) mennessä ei ole kyselty sytä, muuta kuin tietysti silloin kysyi pastori kun erosin, sekin ihan asiallisesti ja ystävällisesti. Ai, meinasi unohtua: YKSI seurakunnasta kysyi silloin kauan sitten että miksi halusin erota.
Eli: älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi!heikkoa tuo ateistiräyhääjien homma kun pitää valheiden kylvöllä yrittää edistää"aatettaan"!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden kerran olet tilaisuudesta pois, niin kymmenkunta kyselee syytä...Kertaakaan en ole ollut helluntaipiireissä, eikä kukaan ole kysellyt syytä, auttakaa epätietoista vaikka hartaasti rukoilemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
heikkoa tuo ateistiräyhääjien homma kun pitää valheiden kylvöllä yrittää edistää"aatettaan"!
Ateismi vaatii huonoa käytöstä ja vähän järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ateismi vaatii huonoa käytöstä ja vähän järkeä.
Uskovaisuus johtaa huonoon käytökseen täysin vailla järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovaisuus johtaa huonoon käytökseen täysin vailla järkeä.
Unohdit agnot ja kommarit.
Väistämätön maallistumiskehitys vähentää kirkossa kävijöiden määrää. Mitä ihmeellistä siinä on?
- Anonyymi
Et näemmä taaskaan kykene hahmottamaan keskustelun aihetta? Tässä ei nyt suoranaisesti ollut puhe siitä. Sinähän olet kuin paraskin "Pekkahaavisto"! Vastaat siihen mitä ei kysytä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näemmä taaskaan kykene hahmottamaan keskustelun aihetta? Tässä ei nyt suoranaisesti ollut puhe siitä. Sinähän olet kuin paraskin "Pekkahaavisto"! Vastaat siihen mitä ei kysytä!
Asiaahan IR taas kerran kirjoitti, monilta juuri maallistumisen myötä tarve käydä uskonnollisissa tilaisuuksissa näyttäisi muuttuvan.
Eräs maallistumiskehitystä nopeuttava tekijä saattaa olla tällaiset palstat jotka osoittavat miten epäjohdonmukaisia uskonnolliset yhteisöt (vast) ovat hengellisessä toiminnassaan vaatimalla toisilta Raamatun nimissä sellaista mitä ei edes ole Raamattuun kirjoitettu ja mihin vaatijat itsekään eivät kykene suuria puheita lukuunottamatta. - Anonyymi
Yhtä paljon ihmeellistä kuin pakanuudessa?
- Anonyymi
Lauttasaaren seurakunta vastaa kirkossa kävijöiden vähyyteen pakkosyöttämällä kristinuskoa lennokeilla joista kaiuttimilla paasataan kristinuskoa
Mihinkähän nämä uskovaiset vielä ryhtyy kun ihmisiä ei vaan kiinnosta näm sadutOnko Lauttasaaren luterilaiset siis keksineet ja toteuttaneet oman versionsa Minareeteista?
Jos näin, niin pitääpä seurata yläilmakehää, ettei leviä moinen tänne.
>> Lapsia ja lapsiperheissä on maahanmuuttajaseurakunnissa ja herätysliikkeissä ja lähetyshiippakunnassa, se kertoo millä seurakunnilla on tulevaisuus. <<
Ei vaan se kertoo siitä, että missä väestöryhmissä maallistuminen on edennyt, toistaiseksi, hitaimmin.
Ihan sama maallistuminen tullaan näkemään noissakin ihmisryhmissä.
Esim. Ruotsissa, samana ajanjaksona, kirkosta eroamiseen verrattuna vapaista seurakunnista väheni väkeä noin 5 kertaa nopeammin.- Anonyymi
Maallistuminen ja ei maallistuminen on jauhanut samaa raidetta historian sivu ja asema vaihtuu, ei mitään uutta auringon alla.
Anonyymi kirjoitti:
Maallistuminen ja ei maallistuminen on jauhanut samaa raidetta historian sivu ja asema vaihtuu, ei mitään uutta auringon alla.
Ateistien määrä lisääntyy ja uskovien määrä vähenee.
Tavallisissa kirkoissahan käykin vain yleensä mummoja. Ei siinä iässä enää lapsia tehdä.
- Anonyymi
Aivan nuoret ja lapsiperheet ovat muualla kuten aloituksessa sanotaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2502239- 1921684
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä471329Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad501035- 41836
- 14820
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31790Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23768Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25766Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647