...oli paljon vaatimattomampi:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2f9c2867-eb04-4c03-96de-a59d2e6fd064
Ei ole selväsitkään mässäilty itseä ähkyyn vaan syöty kohtuudella, silti on ollut Annilla hauska joulu.
Kyllä se kieltämättä itselläkin vähän lipsuu, otin konvehtirasioita tarjoussatsin vaikken olisi yhtään tarvinnut, sokerivedet sentään jätin kauppaan vaikka niitäkin olin melkein ottaa kun oli muka tarjouksessa iso satsi, siinä sentään tulin järkiini että miksi kantaisin jotain sokeroitua vettä kotiin ja sitten vielä pulloja niistä takaisin, on se aika älytöntä.
Sata vuotta sitten Joulu...
5
<50
Vastaukset 5
- Anonyymi
En muista kuin 70 v takaisen joulun. Ensin arvailtiin tuleeko valkoinen vai musta joulu. Yhtenä vuonna (1950?) satoi ensilumen jouluaattona. Aamulla herätessä löytyi pirtin lattialta lastuja. Aattoiltana sitten selvisi, mitä isä oli vuoleskellut. Aaattona päivällä käytiin hakemassa joulukuusi naapurin metsän reunasta. Sellainen puolimetrinen, joka ripustettiin kattoon ompelukoneen päälle. Jotakin lasipalloja koristeeksi, narussa olevia eri maitten lippuja, karamellipaperin sisällä puupalikat lisäkoristeiksi ja tähti ylimmäksi. Yritettiin niitä oikeita kynttilöitäkin saada ensin langalla oksaan solmittuna, loppuaikoina oli läkkipeltiset nipistinjutut. Joulukinkusta oli kuultu, mutta ei meillä sellaista koskaan ollut. Jotain muuta lihaa ja vähään veteen keitettuä jäykkää hernekeittoa, joskus sekaan käristystäkin. Sinapista kuulin ensimmäisen kerran kansakoulun 1. tai 3. luokalla lukkarin tyttäreltä. Maistaa sain joskus 1960 -luvulla. Jossain vaiheessa oli riisipuuroakin ja siinä sekahedelmäsoppaa. Saattoi vanhemmilla olla oikeaa kahviakin jouluna. Arkena keitettiin vanhoista kahvinporoista sakkavettä, siihen jatkoksi oikeaa kahvia vähän. Oli myös sikuria vihreässä paperipötkössä. Ja korviketta paahdettiin uunipellillä ohranjyvistä. Ja olen minä rännärillä paahtanut kahvinpapujakin puuhellassa. Ja pyörittänyt separaattoria. Sokeri oli toppasokeria josta suutarinvasaralla sopiva lohkare joka pienennettiin sokerisaksilla. Sirkut ja Pulmut tulivat myöhemmin.
Joulupäivänä ei saatu mennä kylään, Tapaninpäivä oli sitä varten, mutta tuskin käytiin missään. Joulukirkossa emme käyneet, jotain 3-4 km olisi pitänyt kävellä auraamatonta tietä.- Anonyymi
Korviketta paahdettiin rukiinjyvistä, kirjoitin epähuomiossa väärin. Talkkuna paahdettiin imelletyistä ohrista.
Anonyymi kirjoitti:
Korviketta paahdettiin rukiinjyvistä, kirjoitin epähuomiossa väärin. Talkkuna paahdettiin imelletyistä ohrista.
Aika niukkaa on ollut, hyvä kuvaus, kiitoksia. Tällainen saa ehkä kulutushysteerisimmätkin ymmärtämään miten tämän päivän tavallinenkin on yhtä juhlaa verrattuna menneisiin aikoihin.
- Anonyymi
Joulu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651368
- 1131040
Tämä meidän välinen tilanne
Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen37845Mitä Kärnässä tapahtui?
Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.12797Rakastamisesi tarkoitus
Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki54745- 70708
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää52694- 69656
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,33644Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä
Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle23631