Vastavalkea
Etusivu Ajankohtaista
Kirja-arvioPeriskooppi
Tutkivan journalismin alamäki
Amerikkalaisen propagandan lumovoima sokaisee suomalaisiakin toimittajia, kirjoittaa Tapani Lausti.
Tekijä Tapani Lausti- 9.5.201942
Seymour M. Hersh: Reporter: A Memoir (Alfred A. Knopf, 2018)
Seymour Hershin muistelmien suosittelijoihin kuuluu brittiläinen kirjailija John le Carré. Hän kommentoi kirjaa näin: “Tämä kirja on olennaista luettavaa jokaiselle journalistille ja journalistiksi pyrkivälle kaikkialla maailmassa.”
Hershin edustama journalistinen perinne on vaikeuksissa. Kun amerikalainen tutkiva journalismi oli vielä voimissaan, Hershiä juhlittiin Pulitzer-palkinnolla, vaikka hän paljasti armotta maan eliitin korruptiota, valheita ja demokratian loukkauksia. Hän sai osakseen presidenttien, korkea-arvoisten päätöksentekijöiden ja suurliikemiesten vihat. Presidentit olivat alati huolissaan Hershin kirjoittelun vaikutuksista. Hersh on Vietnamin sodasta lähtien kirjoittelullaan paljastanut Yhdysvaltain sisä- ja ulkopolitiikan mädännäisyyttä.
Amerikkalainen propaganda on kuitenkin onnistunut sokaisemaan mielipiteitä eritoten Lännen eliittien keskuudessa. Suomenkin poliittisessa eliitissä muhii lapsenomainen usko Yhdysvaltain rakentavaan rooliin maailmanpolitiikassa. Olli Rehn puki taannoin tämän hartaan uskonkappaleen sanoiksi näin:
”Euroopalla ja Yhdysvalloilla on enemmän yhtäläisyyksiä kuin millään muilla alueilla maailmassa. Kaiken perustana ovat yhteiset arvot. Eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla usko kansanvaltaan, oikeusvaltioon ja vapauteen on selkäytimessä. Usko ihmisten väliseen tasa-arvoon ja jokaisen henkilön perusoikeuksiin on yhteiskuntiemme kulmakivi. Näissä arvoissa kiteytyvät edelleen eurooppalaisen ja amerikkalaisen elämäntavan periaatteet.”
Amerikkalaisen propagandan lumovoima on häikäisevä. Näkyvistä katoavat Yhdysvaltain syyllisyys ihmisoikeusrikkomuksiin monissa osissa maailmaa, sotilaalliset puuttumiset muiden maiden sisäisiin asioihin, kidutusleirit, salamurhat ja muut hirmuteot. Suomalaiset Naton kannattajat uskovat mahdollisen jäsenyyden edistävän maamme turvallisuutta. He eivät ymmärrä Yhdysvaltain roolia maailman olojen horjuttajana. Suopea asenne Yhdysvaltain politiikkaan tekee vaikeaksi nähdä maailman todellisuutta. Ajettuaan osan Aasiaa ja Afrikkaa ja ennen kaikkea Lähi-idän väkivaltaiseen kaaokseen Yhdysvallat on nyt horjuttamassa oloja Baltian ja Itämeren alueella. Mielipidetiedustelut eri puolilla maailmaa osoittavatkin kansalaisten enemmistön monissa maissa pitävän Yhdysvaltoja maailman sekasorron pääasiallisena aiheuttajana.
NATO-MIELISET SUOMALAISET ovat sokeita tälle todellisudelle. Tämäntapaiset asenteet tuntuvan vaivihkaa hiipineen myös joidenkin nuoremman polven suomalaisten journalistien tapaan nähdä maailmaa. Silmät suljetaan Yhdysvaltain roolilta vaikkapa Ukrainan olojen horjuttamisessa. Washingtonin historiallisessa otteessa olleiden maiden yrityksiä irtautua itsenäisempään suuntaan, vaikkapa Venezuelassa, kohdellaan ylimielisellä halveksunnalla ja huonolla historian tajulla. Washingtonin teeskentely muiden maiden kansalaisten hyvinvoinnista huolehtimisesta otetaan todesta, vaikka amerikkalaiset päätöksentekijät ovat ennen kaikkea huolissaan oman maan vauraan eliitin talouspoliittisista eduista.
Seymour Hershin tutkivan journalismin perinne näyttäisi olevan vierasta monille nuorille toimittajille, I.F. Stonen työstä puhumattakaan. Stone oli nelisivuisella I.F. Stone Weekly -lehdellään varhainen uranuurtaja täysin vallanpitäjistä riippumattoman journalismin kehittämisessä. Hersh ystävystyi Stonen kanssa. He viettivät paljon aikaa yhdessä pohtiessaan, miten raportointia voisi parantaa. Hersh kommentoi Stonen työtä: “Ei ollut arvoitus, miten Stone teki työtä. Hän työskenteli ahkerammin kuin kukaan muu journalisti Washingtonissa.” Hersh kirjoittaa: “Olin jo varhain tullut siihen tulokseen, että journalistille keskeisen tärkeätä oli ensin lukea ennenkuin kirjoittaa mitään…”
Amerikkalaisen propagandan lumovoima on häikäisevä
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203