Tietojen piilotus KANTA-järjestelmästä

Anonyymi

Minun ongelma on se, että jouduin taas jouluna selvittelemään sairauksiani suvulle. En ole koskaan heille sairauksistani sanonut, mutta naapurikunnassa työskentelevä sisko ja kaupungissa työskentelevä veljen vaimo olivat katsoneet kanta-järjestelmästä tietojani ja ottivat puheeksi asiat.

En ala heitä vastaan käräjöimään, mutta haluan tietoni piiloon, ettei niitä pysty mikään ammattilainen katsoa ilman minun naputtelemaa tunnuslukua tms. Onko järjestelmässä tämmöistä ominaisuutta vai pitääkö minun vaatia tietojeni poistamista?

11

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kanta järjestelmän tiedot ovat koko terveydenhuollon nähtävissä siinä sairaanhoitopiirissä jossa merkinnät on tehty.Tietojen kiellot estävat vain tietojen näkymisen oman sh-piirin ulkopuolella.Jos joku on käynyt katsomassa tietojasi luvatta näistä jää merkintä (ainakin pitäisi jäädä joissain paikoissa kuulemma perustiedot näkyvät etulehdellä ilman että tiedostoa joutuu avaamaan) ja lokitiedot ovat saatavissa kannasta.Tietosuojavaltuutettu ottanee kantaa näihin asioihin.

• Tietokantoihin jää jälki siitä kenen tunnisteilla on mitäkin rekisteritietoa käyty lukemassa.

• Anonyymi

Ei sinun tarvitse käräjöidä tietojen katselijoista. Koska ovat sukulaisia, tiedät missä työskentelevät niin voit pyytää sieltä lokitiedot ja ilmoittaa asiattomasta tietojen selaamisesta. Sen jälkeen rattaat lähteekin pyörimään ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään ja kurkistelija saa asianmukaisen rangaistuksen.

• Anonyymi

Kuten sanoin, en ala heitä vastaan käräjöimään, toinen on vielä luottamusmies. Minun sairauteni kuuluu vain minulle, eivätkä he ole koskaan olleen hoitosuhteenssa kanssani, en ole heidän työpaikallaan asioinut sairauteen liittyvissä asioissa viiteentoista vuoteen. Eihän tässä eletä minkään tietojärjestelmän ehdoilla, kyllä se on laki, joka ohjeistaa toimintaa, ei tietojärjestelmä. Minäpä teen kanta-järjestelmästä kantelun oikeusasiamiehelle., koko järjestelmä pitää romuuttaa jos tämmöistä tietoturva-asiaa ei saada kuntoon.

• Anonyymi

Jos et ole ollut koskaan hoitosuhteessa niin ilmianto on helppo nakki ja saat sillä jotain aikaiseksi. Vai pelkäätkö että välit sukulaisiisi katkeaa kun tietoja katsellut saa vähintään virallisen varoituksen (tietää kuka ilmiantoi).

Kantelu oikeusasiamiehelle järjestelmästä ei auta yhtään mitään. Saat vain vastaukseksi tuon saman että tee ilmoitus asiattomasta tietojesi katselusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos et ole ollut koskaan hoitosuhteessa niin ilmianto on helppo nakki ja saat sillä jotain aikaiseksi. Vai pelkäätkö että välit sukulaisiisi katkeaa kun tietoja katsellut saa vähintään virallisen varoituksen (tietää kuka ilmiantoi).

Kantelu oikeusasiamiehelle järjestelmästä ei auta yhtään mitään. Saat vain vastaukseksi tuon saman että tee ilmoitus asiattomasta tietojesi katselusta.

Eräs erittäin tärkeä kysymys.
        Ovatko tietokannoista nähtävät tiedot OIKEITA, vai vain sinne kirjoittjan sopivia näkemyksiä tapauksesta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräs erittäin tärkeä kysymys.
        Ovatko tietokannoista nähtävät tiedot OIKEITA, vai vain sinne kirjoittjan sopivia näkemyksiä tapauksesta?

Minun murtuneesta nilkastani on kannassa kaksi erilaista versiota; yhdessä se sattui oikeaan nilkkaan, toisessa vasempaan. Syöpäkasvusto on pikku hiljaa kutistunut, mutta kanta väittää sen kasvaneen. Ja kaikenlaista rivien väliin kirjoitettua asenteellista roskaa 'tiedoissani' näkyy. Minusta kannan tulisi olla vapaaehtoinen juttu. Minä en suostuisi laittamaan henkilökohtaisia sairaustietojani sinne. Yhteiskunnan pitäisi olla minua varten toimiva koneisto, ei minun silkka yhteiskunnan omistama biomassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Minun murtuneesta nilkastani on kannassa kaksi erilaista versiota; yhdessä se sattui oikeaan nilkkaan, toisessa vasempaan. Syöpäkasvusto on pikku hiljaa kutistunut, mutta kanta väittää sen kasvaneen. Ja kaikenlaista rivien väliin kirjoitettua asenteellista roskaa 'tiedoissani' näkyy. Minusta kannan tulisi olla vapaaehtoinen juttu. Minä en suostuisi laittamaan henkilökohtaisia sairaustietojani sinne. Yhteiskunnan pitäisi olla minua varten toimiva koneisto, ei minun silkka yhteiskunnan omistama biomassa.

Minun kohdalla kannassa lukee, että päässäni on patti. Olisi kiva tietää milloin ja missä tutkimuksessa tämä kyseinen patti on todettu. Ainakaan minulle ei kukaan ole asiasta missään vaiheessa maininnut mitään. Onko kellään tietoa kuka tai mikä taho on vastuussa näistä kannassa olevista kirjoituksista? Kenen puoleen voi voi kääntyä, jotta saisi poistettua virheellisiä kirjoituksia?

• Anonyymi
        AMM kirjoitti:

Minun kohdalla kannassa lukee, että päässäni on patti. Olisi kiva tietää milloin ja missä tutkimuksessa tämä kyseinen patti on todettu. Ainakaan minulle ei kukaan ole asiasta missään vaiheessa maininnut mitään. Onko kellään tietoa kuka tai mikä taho on vastuussa näistä kannassa olevista kirjoituksista? Kenen puoleen voi voi kääntyä, jotta saisi poistettua virheellisiä kirjoituksia?

Vain merkinnän tehnyt voi tehdä muutoksen tietoihin. Lokitiedoista voi selvitä tekijä, mutta lokitiedot pitää tilata jokaisesta hoitopaikasta erikseen.

• Anonyymi
        AMM kirjoitti:

https://www.hus.fi/potilaalle/potilasasiakirjat_tietojen_salassapito/virheen-oikaisu/Sivut/default.aspx

EU tietosuoja-asetuksen (2016/679) 5 artiklan mukaisesti henkilötietojen on oltava täsmällisiä ja tarvittaessa päivitettyjä. Rekisterinpitäjän on toteutettava kaikki mahdolliset kohtuulliset toimenpiteet sen varmistamiseksi, että käsittelyn tarkoituksiin nähden epätarkat ja virheelliset henkilötiedot poistetaan tai oikaistaan viipymättä. Lisäksi asetuksen 16 artiklan mukaisesti rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rekisterinpitäjä oikaisee ilman aiheetonta viivytystä rekisteröityä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot.

Mikäli potilasasiakirjoissa on potilaan mielestä virheellinen tieto tai käyttötarkoitussidonnaisuuden kannalta turha tieto, voidaan käyttää lomaketta tai vapaamuotoista kirjettä, jossa ilmenee lomakkeessa esitetyt asiat. Olennaista on yksilöidä mahdollisimman tarkasti se tieto tai ne tiedot, jotka tulee joko korjata tai poistaa.

https://www.hus.fi/potilaalle/Documents/Virheen_oikaisuvaatimus.pdf

• Anonyymi

*Odotum Protecteus*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe