Kaksi karsinaa

Jäin pohtimaan sitä neljän kopin, yhden ilmaisen seinän tehtävää. Muutetaan sitä siten, että täytyy rakentaa kaksi karsinaa eikä mitään valmiita seiniä ole annettu.

Siis tehtävänä on aidata kaksi aluetta eli karsinaa, joiden molempien ala on, sovitaan nyt 1, käyttäen mahdollisimman vähän aitaa. Karsinat voivat jakaa saman väliaidan, joten ratkaisu ei ole kaksi erillistä ympyrää (kuten yhdelle karsinalle ratkaisu olisi ympyrä).

Tein joitain kokeiluja mutta en vielä postaa niitä, niin jos joku löytää samoja, niin saadaan riippumattomat tulokset :D. Sanotaan nyt että jos laskelmani meni oikein niin paras piiri jonka sain on 6,4135. En tosin osaa todistaa olisko tuo sitten optimi.

Kai tällaista tehtävää on joku ennenkin pohtinut mutta en ole kyllä törmännyt eikä googlaamallakaan tahdo löytyä. Tietäsikö joku mitään lähdettä? Ännän karsinan yleistys??

8

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No nyt selvisi tuolta vähän isomman maailman rattaista, että tämä onkin vaan toiselta nimeltään tuplakuplaongelma. Samalla tavalla kuin kaksi saippuakuplaa yhtyy, niin laitetaan ne ympyräkarsinat vierekkäin. Huomatkaa, että koko aitauksen ei tarvitse olla konveksi, vaan itse asiassa sen nurkat muodostavat 120 asteen tasajaon tuossa optimitilanteessa.

      Tässä kuitenkin myös niitä aiempia kokeilujani: https://membolicsythod.home.blog/2019/12/28/kaksi-karsinaa/

    • Anonyymi

      Minä tuota aamulla katselin ja pidin itsestään selvänä, että tuo ratkeaisi Lagrangen kertoimilla, mutta ei se mennytkään...

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista! Nyt tiedämme, että olet katsellut ja että lasku ei sinulta onnistunut. Todella kaikkia varmaankin kiinnostava asia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista! Nyt tiedämme, että olet katsellut ja että lasku ei sinulta onnistunut. Todella kaikkia varmaankin kiinnostava asia!

        Sinä varmaan esität ongelmaan yleisen maksimointiratkaisun, jossa ei oleteta ratkaisugeometriasta muuta kuin ensimmäisen kertaluvun jatkuvuus?

        Tulos kiinnostaisi ainakin minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan esität ongelmaan yleisen maksimointiratkaisun, jossa ei oleteta ratkaisugeometriasta muuta kuin ensimmäisen kertaluvun jatkuvuus?

        Tulos kiinnostaisi ainakin minua.

        Mitä on "ensimmäisen kertaluvun jatkuvuus"? Entä toisen? n:nnen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan esität ongelmaan yleisen maksimointiratkaisun, jossa ei oleteta ratkaisugeometriasta muuta kuin ensimmäisen kertaluvun jatkuvuus?

        Tulos kiinnostaisi ainakin minua.

        Tarkoittanet kai kuitenkin nollannen kertaluvun jatkuvuutta? Sellainen oli alin jatkuvuus edeltävissä ympyränkaariratkaisuissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet kai kuitenkin nollannen kertaluvun jatkuvuutta? Sellainen oli alin jatkuvuus edeltävissä ympyränkaariratkaisuissakin.

        Mitähän se sitten on? Funktio voi olla jatkuva tai sitten jatkuvasti differentioituva eli C^1 tai n kertaa jatkuvasti differentioituva eli C^n tai C^(ääretön) tai C^omega Mutta useampikertaista tai nollakertaista jatkuvuutta en oikein tunnista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän se sitten on? Funktio voi olla jatkuva tai sitten jatkuvasti differentioituva eli C^1 tai n kertaa jatkuvasti differentioituva eli C^n tai C^(ääretön) tai C^omega Mutta useampikertaista tai nollakertaista jatkuvuutta en oikein tunnista..

        Piti sanomani, että parametrinen jatkuvuus:

        https://people.eecs.berkeley.edu/~jfc/cs184f98/lec19/lec19.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe