Yhteinen juristi?

Anonyymi

Millaisia kokemuksia osituksessa yhteisen juristin käytöstä vai onko parempi olla molemmilla oma? Eromme on vireillä ja nyt näyttää ainakin siltä, että pitkälti asioista sovitaan ilman valtavaa riitelyä. Pankkimme asianajaja on molemmille tuttu. Jos toimitamme hänelle kirjalliset arviot kiinteistöistämme hinta-arvioineen (talo ja mökki) mies jää asumaan taloon, itse muutan talviasuttavalle mökille. Velkoja meillä ei ole. Molemmat pitävät henk.kohtaiset pankkitilinsä (joskin itselläni on tilillä 40000 ja miehellä 7000...) Autoja on kaksi, molemmat vanhoja eikä merkittävää arvoa. Kykeneekö pankin juristi näiden tietojen pohjalta tekemään osituksen ja selvittämään, kumpi maksaa tasinkoa kummalle ja kuinka paljon?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ellei osituksessa ole mitään epäselvää, ja se tehdään sovussa, voitte aivan hyvin käyttää yhteistä juristia.

      Tuo jäi vain mietityttämään, että molemmat pitävät pankkitilinsä. Haluaakohan puolisosi yhä tehdä niin, jos joutuukin maksamaan sinulle tasinkoa?

      Jos olet se sama eroaja kuin tuolla edellä, jossa oli myös jaettavana talo ja talviasuttava mökki, jonka maa oli saatu lahjaksi vanhemmiltasi, niin kehotan edelleen ottamaan selvää onko lahjakirjassa suljettu puoliso pois. Mikäli olisi, niin puoliso joutuisi aivan varmasti pulittamaan osituksessa sinulle niin paljon, että ottaa mieluusti osituksessa huomioon myös pankkitilinne.

      • Anonyymi

        Kyllä yhdelläkin juristilla selviää, jos sinulla on jonkin verran käsitystä omista oikeuksistas


      • Anonyymi

        "Sama eroaja" tosiaan olen...kaivoin arkistojeni kätköistä tosiaan lahjakirjan, joka on tehty aikoinaan isäni kanssa. Ja eipä sieltä valitettavasti löydy riviäkään, jossa puolisosta mainittaisiin...Tämä yksi lause olisi tilannettani nyt kovasti auttanut.


    • Anonyymi

      Ei voi olla yhteistä juristia. Hän on jäävi hoitamaan molempien asioita riitatilanteessa.

      • Anonyymi

        Ihan hyvin voi olla. Etenkin ellei erimielisyyksiä ole.


      • Anonyymi

        Lisään vielä sen verran, että useimmissa tapauksissa on vain yksi juristi, joka toimittaa osituksen eroparin hänelle toimitettujen asiakirjojen pohjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvin voi olla. Etenkin ellei erimielisyyksiä ole.

        Juuri niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä sen verran, että useimmissa tapauksissa on vain yksi juristi, joka toimittaa osituksen eroparin hänelle toimitettujen asiakirjojen pohjalta.

        Juu, silleen meni meilläkin, että tuttu lakimies hoiti ositussopimuksen, kun täydessä yhteisymmärryksessä ex-miehen kanssa asioista sovittiin. Kaksi käyntiä vaati ja maksoi reilut 300 euroa.


    • Anonyymi

      Ei ikinä yhteistä juristia.

    • Anonyymi

      Yhteinen juristi on selkeissä tapauksissa paras, koska on yksinkertaisin ja edullisin. Vilkaiskaapa netin tarjotaa. Siellä tarvitsee vain toimittaa tietyt asiakirjat omaisuudestaan ja tsädäm... juristi laatii osituksen niiden pohjalta. Yleisintä kenties on yhteinen yhdessä ostettu asunto ja molemmilla auto. Niistä ei normaali ihminen ala haastaa riitaa. Psykotapaukset ovat erikseen. Silloin on parempi ottaa eri juristit ja vaatia pesänjakajaa. Mutta silloinkin laiha sopu on parempi kuin riitely. Sillä pesänjakaja ottaa palkkionsa jaettavasta omaisuudesta ja molemmat maksavat omat juristinsa palkkiot itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe