Kaksoissidos

Palstalla esitellään runsaasti kyökkipsykologisia mietteitä, mutta erästä psykologiassa selkeästi nimettyä ilmiötä en ole havainnut mainittavan, kaksoissidosta.

Kaksoissidos syntyy silloin, kun yrittää vaatia toista toteuttamaan kahta toisillen vastakkaista käyttäytymismuotoa. Tyypillinen kaksoissidos syntyy, kun näyttää mahdollisimma paljon paljasta pintaa, jotta tulisi ihailluksi ja katsotuksi, mutta selittää katsomisen ja ihailemisen tyystin sopimattomaksi.

Kaksoissidos on sekä itselle että toiselle kiusallinen.

16

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole kuullut termistä, mutta ristiriitaisellehan tuo kuullostaa.

      Olisikos täällä palstalla tuttu kiltti ja kunnollinen mies-tyyppi sitten toteuttamassa juuri tuota kaksoissidosta? He sanovat olevansa kilttejä ja kunnollisia miehiä, mutta toisaalta haukkuvat naiset lutkiks ja muutenkin heodän jutuistaan kuulee vihamielisyyttä.

      Eli onko kyseessä ihan vain se, että muitten ihmisten tekojen, pitäisi hoitaa heidän tunteet oikealle radalle? Tuon sinun esimerkkisi kohdalla muitten ei pitäisi välittää vilauttelusta, mutta silti tuoda vilauttelijalle hyvä ja arvostetun ihmisen tunnetila?

      • Kaksoissidos mainittiin yliopiston psykologian kurssilla.

        Kaksoissidoksen kohteeksi joutunut ei yleensä tunnista ilmiötä sen enempää kuin kaksoisidoksen käyttäjäkään, mutta tuntee olonsa kiusaantuneeksi. "Kilttien ja kunnollisten" purkautumisessa lienee enemmän kyse halusta "antaa takaisin". Sen enempää heitä moittivat siskot, kuin he itsekään, eivät tunne todellisen biologian lainalaisuuksia ja tyydy niihin: seksi ja pariutuminen on niukkuushyödyke, jossa monet jäävät yli.

        Itsensä esittely on ihmisen perustarve, sekä naisten että miesten. Sitä ei missään tapauksessa pidä moittia. Naisten harrastamassa itsensä esittelyssä vain korostuu kauneus ja seksikkyys enemmän, koska miehet arvostavat juuri näitä ominaisuuksia.

        Hyvin usein toistuva kaksoissidoksen muoto on, että äiti opettaa puheessaan tyttärelleen, että kaikki on vapaata, mutta käytöksellään osoittaa olevansa hyvin ahdistunut, jos tytär käyttää vapautta äidin toiveen vastaisesti.

        Samoin toimi myös "entinen pappi", joka saarnassaan opetti, miten kaikki on vapaata, mutta yksityiskohtiin tultaessa selitti, että niin ja niin ei pidä tehdä.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Kaksoissidos mainittiin yliopiston psykologian kurssilla.

        Kaksoissidoksen kohteeksi joutunut ei yleensä tunnista ilmiötä sen enempää kuin kaksoisidoksen käyttäjäkään, mutta tuntee olonsa kiusaantuneeksi. "Kilttien ja kunnollisten" purkautumisessa lienee enemmän kyse halusta "antaa takaisin". Sen enempää heitä moittivat siskot, kuin he itsekään, eivät tunne todellisen biologian lainalaisuuksia ja tyydy niihin: seksi ja pariutuminen on niukkuushyödyke, jossa monet jäävät yli.

        Itsensä esittely on ihmisen perustarve, sekä naisten että miesten. Sitä ei missään tapauksessa pidä moittia. Naisten harrastamassa itsensä esittelyssä vain korostuu kauneus ja seksikkyys enemmän, koska miehet arvostavat juuri näitä ominaisuuksia.

        Hyvin usein toistuva kaksoissidoksen muoto on, että äiti opettaa puheessaan tyttärelleen, että kaikki on vapaata, mutta käytöksellään osoittaa olevansa hyvin ahdistunut, jos tytär käyttää vapautta äidin toiveen vastaisesti.

        Samoin toimi myös "entinen pappi", joka saarnassaan opetti, miten kaikki on vapaata, mutta yksityiskohtiin tultaessa selitti, että niin ja niin ei pidä tehdä.

        Eli sinä kun itse pidät vapaasta naisen sukuelimen katselusta, tämä kaksoissidos teoria pitää keskittää vain siihen?

        No hyvä on.

        Tuossa toisessa esimerkissäsi puhut äitin ja papin käytöksestä... puhuvat kahdesta asiasta.... vapaudesta, mutta sitten rajoittavuudesta.... minä ainakin ymmärrän asian niin, että kumpikin opastaa... kertovat, että on hyvä olla vapaa, mutta toisaalta kertovat myös, että se tuo mukanaan vastuun.


      • Disse kirjoitti:

        Eli sinä kun itse pidät vapaasta naisen sukuelimen katselusta, tämä kaksoissidos teoria pitää keskittää vain siihen?

        No hyvä on.

        Tuossa toisessa esimerkissäsi puhut äitin ja papin käytöksestä... puhuvat kahdesta asiasta.... vapaudesta, mutta sitten rajoittavuudesta.... minä ainakin ymmärrän asian niin, että kumpikin opastaa... kertovat, että on hyvä olla vapaa, mutta toisaalta kertovat myös, että se tuo mukanaan vastuun.

        "Eli sinä kun itse pidät vapaasta naisen sukuelimen katselusta, tämä kaksoissidos teoria pitää keskittää vain siihen? No hyvä on."

        En ymmärrä, miten olet tullut tähän päätelmään. Kaksoissidos on ihmisen tavallista käyttäytymistä, ei vain seksiasioissa.

        Toisekseen naisen sukupuolielinten kiinnostavuus ei ole MINUN erityisominaisuuteni, vaan yleinen biologiassa tunnettu seikka. Luulen, että edelleenkin on kyse siitä, ettet hyväksy maailmaa sellaisena, kuin se on. Olet muokannut ideologiasi mukaisesti toisenlaisen kuvan, ja vakuutat itsellesikin, että se on sellainen.

        Pitäydyn vain ja ainoastaan tutkittuun tietoon, enkä lisää siihen mitään omaani. Kuka tahansa biologi ajattelee samoin.


      • Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

        "Eli sinä kun itse pidät vapaasta naisen sukuelimen katselusta, tämä kaksoissidos teoria pitää keskittää vain siihen? No hyvä on."

        En ymmärrä, miten olet tullut tähän päätelmään. Kaksoissidos on ihmisen tavallista käyttäytymistä, ei vain seksiasioissa.

        Toisekseen naisen sukupuolielinten kiinnostavuus ei ole MINUN erityisominaisuuteni, vaan yleinen biologiassa tunnettu seikka. Luulen, että edelleenkin on kyse siitä, ettet hyväksy maailmaa sellaisena, kuin se on. Olet muokannut ideologiasi mukaisesti toisenlaisen kuvan, ja vakuutat itsellesikin, että se on sellainen.

        Pitäydyn vain ja ainoastaan tutkittuun tietoon, enkä lisää siihen mitään omaani. Kuka tahansa biologi ajattelee samoin.

        Dissen jutut on naisen logiikkaa, eli ei vakavasti otettavaa.

        KilttiMies89


      • Firdawsi kirjoitti:

        "Eli sinä kun itse pidät vapaasta naisen sukuelimen katselusta, tämä kaksoissidos teoria pitää keskittää vain siihen? No hyvä on."

        En ymmärrä, miten olet tullut tähän päätelmään. Kaksoissidos on ihmisen tavallista käyttäytymistä, ei vain seksiasioissa.

        Toisekseen naisen sukupuolielinten kiinnostavuus ei ole MINUN erityisominaisuuteni, vaan yleinen biologiassa tunnettu seikka. Luulen, että edelleenkin on kyse siitä, ettet hyväksy maailmaa sellaisena, kuin se on. Olet muokannut ideologiasi mukaisesti toisenlaisen kuvan, ja vakuutat itsellesikin, että se on sellainen.

        Pitäydyn vain ja ainoastaan tutkittuun tietoon, enkä lisää siihen mitään omaani. Kuka tahansa biologi ajattelee samoin.

        Kyllä minäkin pidän naisen sukuelimestä, mutta ei minun sitä tarvitse toitottaa jokakohdassa. Sekin tuntuu olevan kaksoissidosta, että ollakseni vapautunut ihminen, minun pitäisi jankuttaa kokoajan siitä, että maisen sukuelim on minusta kiihottava?

        Jotenkin näissä sinun jutuissa näkee sen, että kun sinulle joku saa myytyä jonkun ajatuksen, vaikka biologiana, se on sinulle absoluuttinen totuus ja et voi muita tapoja elää edes ymmärtää.

        Mutta sinullahan ei ole vapaata tahtoa, vaan aivosi sijaitsee sukuelimissäsi ihan oman vakaumuksesi perusteella. Onnea siitä sulle! 😬💪


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dissen jutut on naisen logiikkaa, eli ei vakavasti otettavaa.

        KilttiMies89

        Niin ja sinun juttuja kannattaa ottaa vakavasti, kun ne täsmää helkutin hyvin tuohon nimimerkkiinkin...

        Ala käyttämään vaikka nimimerkkiä älykkömies89! 😜


      • Disse kirjoitti:

        Kyllä minäkin pidän naisen sukuelimestä, mutta ei minun sitä tarvitse toitottaa jokakohdassa. Sekin tuntuu olevan kaksoissidosta, että ollakseni vapautunut ihminen, minun pitäisi jankuttaa kokoajan siitä, että maisen sukuelim on minusta kiihottava?

        Jotenkin näissä sinun jutuissa näkee sen, että kun sinulle joku saa myytyä jonkun ajatuksen, vaikka biologiana, se on sinulle absoluuttinen totuus ja et voi muita tapoja elää edes ymmärtää.

        Mutta sinullahan ei ole vapaata tahtoa, vaan aivosi sijaitsee sukuelimissäsi ihan oman vakaumuksesi perusteella. Onnea siitä sulle! 😬💪

        "Mutta sinullahan ei ole vapaata tahtoa, vaan aivosi sijaitsee sukuelimissäsi ihan oman vakaumuksesi perusteella. Onnea siitä sulle! 😬💪"

        Yleensä olen sivuuttanut keskustelukumppanin mielentilan mainitsematta siitä. Olisikohan tämä esimerkki siitä, että joskus pitäisi tarkemmin harkita, ennen kuin painaa lähetä-nappia?


      • Firdawsi kirjoitti:

        "Mutta sinullahan ei ole vapaata tahtoa, vaan aivosi sijaitsee sukuelimissäsi ihan oman vakaumuksesi perusteella. Onnea siitä sulle! 😬💪"

        Yleensä olen sivuuttanut keskustelukumppanin mielentilan mainitsematta siitä. Olisikohan tämä esimerkki siitä, että joskus pitäisi tarkemmin harkita, ennen kuin painaa lähetä-nappia?

        No itseasiassa, minä taidan olla niitä vähemmän ilkeitä kirjoittajia, jos katsoo tästä tuonne alemmaksipäin.

        Toisaalta, kuten jo aloitustekstistä näkee, halveeraat muita "kyökkipsykologista" termeistä. Kyllä se metsä vastaa kun sinne huudetaan. Sitäpaitsi tuossa alapuolella on ihan asiallisesti selitetty sinulle tämä suoraan suomennettu termi, etkä ole kommentoinut siihen mitään.


      • Firdawsi
        Disse kirjoitti:

        No itseasiassa, minä taidan olla niitä vähemmän ilkeitä kirjoittajia, jos katsoo tästä tuonne alemmaksipäin.

        Toisaalta, kuten jo aloitustekstistä näkee, halveeraat muita "kyökkipsykologista" termeistä. Kyllä se metsä vastaa kun sinne huudetaan. Sitäpaitsi tuossa alapuolella on ihan asiallisesti selitetty sinulle tämä suoraan suomennettu termi, etkä ole kommentoinut siihen mitään.

        "No itseasiassa, minä taidan olla niitä vähemmän ilkeitä kirjoittajia..."


      • Firdawsi kirjoitti:

        "No itseasiassa, minä taidan olla niitä vähemmän ilkeitä kirjoittajia..."

        Niin, en tiedä mitä tuo lsinaus pelkästään tuossa tarkoittaa, mutta en minä ole täällä mitään kavereita etsimässä. Kirjoitan mielipiteitäni ja siinä välillä kirjoitan mielipiteitä toisten kirjoituksista ja ulosannista. Nyt tässä sait omasi. Olet sinäkin niin tehnyt ja toki saat tehdä. Täällä ei kukaan vastaa oikeesti mistään. Itse vastaa vastaanottamisestaan. 😬


    • Anonyymi

      Osaan merimiessolmun, olenhan kansimies kurssitettu.

    • Anonyymi

      Aika moni tietää, että kaksoisidos on tyydyttymätön. Vain yksöissidos on tyydyttynyt. En pidä ko.alottajan vittumaisista teksteistä noin muuten, kun niissä vittu, on vittu niin paljon vittumaisia sanoja, vittu. Mulla on vittu, itellä teinejä vittu, jotka vittu osaa myös ton sanan ja itekin kokeilin vittu tämmöstä tapaa puhua vittu, ja aika paljon vittu hävis toi vittu-sana heidän puheestaan, vittu.

    • Anonyymi

      Vittu Kemias on vittu kaksoissidos vittu, vittu

    • Anonyymi

      Kaksoissidos -termi (kömpelö käännös englannista?) ei asiana ole kummempaa, kuin ristiriitaista viestintää, sen kohteeksi joutumista. Varmaan läpi aikojen kun ihmistieteitä on tehty, käsite on ollut olemassa.

      Tavallisimmin sitä näkee narsististen luonnehäiriökäsittelyjen ja -analyysien yhteydessä. Sille on ominaista vallankäyttö/uhri asetelma, eli "toimii" jos toinen osapuoli arvaamattaan tai vapaaehtoisesti alisteisessa/(olosuhteiden vuoksi pakotetusti) voimattomassa asemassa pomottavaan osapuoleen nähden.

      Toinen esimerkki voisi olla vaikka lestadiolaisperheissä jopa fyysinen väkivalta; tekijä saa sisäpiiripapilta anteeksiantoja ja homma jatkuu pahalta maailmalta suojelun nimissä. Yhteisön ulkopuolelta viesti on toinen.

      Miksei esimerkiksi kävisi myös työpaikkojen irtisanomisuhka ja -neuvottelut. Perusteeksi tulee ympäripyöreää liirum laarumia, yleisiä syitä, mutta epäilys voi olla vaikka henkilökohtaisista ominaisuuksista. Ns.virallista tositietoa ei välttämättä tule.

      Ps.kevennyksenä palstameiningistä yleensäkin olkoon esimerkki lasten suusta,
      viisivuotiaalta pojalta tiedusteltiin, mitä tai minkälaista on itsenäisyyspäivänä
      "..setillä on takissa paljo mitalija, ja naisilta näkyy tissit.... "
      (lie turhauttavaa tai sitten ei... ;)
      tv.sivusilmä

    • Anonyymi

      Kolmisäiellinen on vaikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe