https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6c3ff4a6-377e-4c77-86f0-baf8e56cccba
Masennusta ei kestävällä tavalla paranneta kieltäytymällä yleissivistävistä kouluista sen tähden, että saa toteuttaa jotakin erityiskiinnostuksen kohdetta, joka on kuitenkin arvelluttava tai ainakin kaipaa monipuolista tietoa erilaisista seikoista, jotka on aivan välttämättä otettava huomioon. Vaikka ilmastonmuutos olisikin absoluuttisen totta, yksipuolinen tieto ja ymmärrys asioista ei mitään auta. Gretalla on näköjään kokemusta syömättömyydestä. No jonkun kiihko vihreän mielestä voi olla hyväkin asia, mutta mutta...
Kannanotto Greta-ilmiöön
206
111
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalaiset ei uskalla vastustaa ilmastonmuutosta eikä siitä haluta kovin paljon puhua edes. Ei täällä uskalleta vastustaa maailman johtajia eikä haukkua niitä. Suomalaiset on nössöä kanssa joka lentää lentokoneella koska eivät jaksa muulla tavalla matkustaa. Tuskin uskaltaisitte purjehtia atlantin yli.
- Anonyymi
Oletan että tässäkin setämiehen tarkoituksena on pilkata teinityttöä.
Nyt ahdistellaan näitä lapsia..
https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2019/12/22/joulun-lapset/- Anonyymi
Niin, siis oletuksesi on väärä.
Niin siis sun kannanotto oli että nuorten pitäis käydä koulussa?
- Anonyymi
Ilmastoasiaa ei ratkaista järkevästi, jos ihmisiltä puuttuu yleissivistys, laaja ymmärrys ja realismi.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmastoasiaa ei ratkaista järkevästi, jos ihmisiltä puuttuu yleissivistys, laaja ymmärrys ja realismi.
Sanopa kuule muuta.
- Anonyymi
Ihan sairasta vouhotusta pikkuasioista. Myönnän, olen setämies, ajan bensarosvo-volvolla, syön paljon lihaa ja vielä piereskelen runsaasti. Repikää siittä kaikenmaailman kreetat!
- Anonyymi
Mieluummin vouhotusta kuin että aikuiset setämiehet haukkuvat jotain lapsia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluummin vouhotusta kuin että aikuiset setämiehet haukkuvat jotain lapsia.
Ai sunko mielestä lapsia ei saisi enää ollenkaan arvostella, ei saa sanoa mitään, vaikka tekisivät pahaa, esimerkiksi varastaisivat. Lapsi saa hakata toista lasta mielin määrin ja sitten kun aikuinen puuttuu asiaan, katsotaan automaattisesti pahoinpitelyksi.
Enemmänkin tässä arvostellaan tätä kokonaisuutta, jossa lapset on saatu mukaan tiettyyn ideologiaan. Kyllähän se pääsyy tietysti on näissä yksinkertaisissa aikuisissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sunko mielestä lapsia ei saisi enää ollenkaan arvostella, ei saa sanoa mitään, vaikka tekisivät pahaa, esimerkiksi varastaisivat. Lapsi saa hakata toista lasta mielin määrin ja sitten kun aikuinen puuttuu asiaan, katsotaan automaattisesti pahoinpitelyksi.
Enemmänkin tässä arvostellaan tätä kokonaisuutta, jossa lapset on saatu mukaan tiettyyn ideologiaan. Kyllähän se pääsyy tietysti on näissä yksinkertaisissa aikuisissa.Tämmönen häiriintynyt teini itse asiassa tekee myyräntyötä tämän ilmasto-ongelmankin ratkaisemis-asian suhteen.
Sikäli kuin tämä ilmaston muutos nyt niin raju on kuin mitä siitä vouhotetaan, niin se voidaan ratkaista vain globaalilla tasolla ja myös sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla vain tekniikan kehityksen keinoin. Yhdellä syömishäiriöisellä teinitytöllä ei tähän juttuun ole mitään annettavaa, vain farssiksi on hän asiaa viemässä
- Anonyymi
Onko kukaan teistä miettinyt kuin valtavan hiilijalanjäljen Gretan vouhotukset on jättänyt?
- Anonyymi
Siellä vissiin yksi setämies lisää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samapa se, mutta minä olen varmasti jättänyt koko elämäni aikana pienemmän hiilijalanjäljen kuin Gretan vouhotukset ja kaikki se oheistoiminta sen ympärillä. Ja olen jo yli 40.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samapa se, mutta minä olen varmasti jättänyt koko elämäni aikana pienemmän hiilijalanjäljen kuin Gretan vouhotukset ja kaikki se oheistoiminta sen ympärillä. Ja olen jo yli 40.
Ja tuo teinityttö on todennäköisesti saanut jo nyt suuremman vaikutuksen tehtyä kuin sinä eläissäsi. Ei se mitä jättää tekemättä vaan se mitä tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo teinityttö on todennäköisesti saanut jo nyt suuremman vaikutuksen tehtyä kuin sinä eläissäsi. Ei se mitä jättää tekemättä vaan se mitä tekee.
Heh, tuskin. Kulutusjuhlille ei näyttäisi tulevan loppua... :D
Fanaatikko-Greta on vedonnut ja haukkunut ihan vääriä ihmisiä. Hänen olisi pitänyt vedota ennemmin nuoriin ja heidän kulutustottumuksiin. Sillä olisi ehkä saanut jotain vaikutusta aikaseksi. Nyt se on vaan turhaa vouhotusta. Greta sai omat 15 minuuttia ja homma jatkuu niin kuin ennenkin... :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fanaatikko-Greta on vedonnut ja haukkunut ihan vääriä ihmisiä. Hänen olisi pitänyt vedota ennemmin nuoriin ja heidän kulutustottumuksiin. Sillä olisi ehkä saanut jotain vaikutusta aikaseksi. Nyt se on vaan turhaa vouhotusta. Greta sai omat 15 minuuttia ja homma jatkuu niin kuin ennenkin... :DJa nimenomaan se tekemättä jättäminen on se tärkein juttu. Tekemisillä tämä maailma on vituiks vedetty, ei tekemättä jättämisillä. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nimenomaan se tekemättä jättäminen on se tärkein juttu. Tekemisillä tämä maailma on vituiks vedetty, ei tekemättä jättämisillä. :)
Tekemällä on kaikki muutekset tehty, nimenomaisesti, tekemättä ei saa mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fanaatikko-Greta on vedonnut ja haukkunut ihan vääriä ihmisiä. Hänen olisi pitänyt vedota ennemmin nuoriin ja heidän kulutustottumuksiin. Sillä olisi ehkä saanut jotain vaikutusta aikaseksi. Nyt se on vaan turhaa vouhotusta. Greta sai omat 15 minuuttia ja homma jatkuu niin kuin ennenkin... :DJa silti tuo likka on tehnyt enemmän kuin sinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekemällä on kaikki muutekset tehty, nimenomaisesti, tekemättä ei saa mitään.
Tekemällä on tämä maapallo paskottu, ei tekemättä jättämisillä. Pitäisi vaan vihdoin alkaa miettimään, että mitä jättää tekemättä. Itse kukin... :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti tuo likka on tehnyt enemmän kuin sinä.
Mistä sinä tiedät mitä minä olen tehnyt?
"Istuttamalla puun, tietäen että et ikinä tule vilvoittelemaan sen varjossa, olet ehkä oppinut jotain elämän tarkoituksesta..." :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Istuttamalla puun, tietäen että et ikinä tule vilvoittelemaan sen varjossa, olet ehkä oppinut jotain elämän tarkoituksesta..." :)Sitä vaan mietin niiden Greta-fanittajien tapauksessa, että eikö ala jo vituttamaan, että kerta toisensa jälkeen menee samaan halpaan? Pakko vaan jankata omaa "oikeassa oloa" miettimättä lainkaan kokonaiskuvaa...
Miettipääkä vaikka hetken shakkia. Laudan tärkein nappula on kuningas, mutta se ei oikeastaan saa mitään aikaseksi, ei se oikein osaa mitään ja loputkin vähäiset toimintamahdollisuudet siltä on sääntöjen puitteissa rajoitettu. Mutta kaikki se turhanpäiväinen vouhotus sen ympärillä ja minkälaisen shakkihiilijalanjäljen se jättää? Ja muuttuuko mikään? :D
Mutta entä jos soltut ja muut yhtäkkiä kieltäytyisivät uhrautumasta kuninkaan puolesta ja vastustajan nujertamisen sijaan alkaisivatkin elämään keskenään rauhanomaista elämää tekemällä tarpeellisen ja jättämällä kaiken tarpeettoman tekemättä?
Näähh... Ei teidän fanaatikkojen aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä... :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä vaan mietin niiden Greta-fanittajien tapauksessa, että eikö ala jo vituttamaan, että kerta toisensa jälkeen menee samaan halpaan? Pakko vaan jankata omaa "oikeassa oloa" miettimättä lainkaan kokonaiskuvaa...
Miettipääkä vaikka hetken shakkia. Laudan tärkein nappula on kuningas, mutta se ei oikeastaan saa mitään aikaseksi, ei se oikein osaa mitään ja loputkin vähäiset toimintamahdollisuudet siltä on sääntöjen puitteissa rajoitettu. Mutta kaikki se turhanpäiväinen vouhotus sen ympärillä ja minkälaisen shakkihiilijalanjäljen se jättää? Ja muuttuuko mikään? :D
Mutta entä jos soltut ja muut yhtäkkiä kieltäytyisivät uhrautumasta kuninkaan puolesta ja vastustajan nujertamisen sijaan alkaisivatkin elämään keskenään rauhanomaista elämää tekemällä tarpeellisen ja jättämällä kaiken tarpeettoman tekemättä?
Näähh... Ei teidän fanaatikkojen aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä... :DJa kuningatar on se strategisesti kaikkein tärkein :D
”bee queen or die trying” :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Istuttamalla puun, tietäen että et ikinä tule vilvoittelemaan sen varjossa, olet ehkä oppinut jotain elämän tarkoituksesta..." :)Ei voi tietääkään mutta melko vahvasti voi olettaa, tuskinpa muuten olisi tarvetta asiaa kommentoida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä vaan mietin niiden Greta-fanittajien tapauksessa, että eikö ala jo vituttamaan, että kerta toisensa jälkeen menee samaan halpaan? Pakko vaan jankata omaa "oikeassa oloa" miettimättä lainkaan kokonaiskuvaa...
Näähh... Ei teidän fanaatikkojen aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä... :DEipä kovinkaan paljon näe ituhippien öyhöttämistä miten he haluaisivat raiskata, pahoinpidellä tai jopa tappaa muita. Mutta tuollaiset uhkaukset ovat jokapäiväistä "vanhan liiton" miehiltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä kovinkaan paljon näe ituhippien öyhöttämistä miten he haluaisivat raiskata, pahoinpidellä tai jopa tappaa muita. Mutta tuollaiset uhkaukset ovat jokapäiväistä "vanhan liiton" miehiltä.
"Eipä kovinkaan paljon näe ituhippien öyhöttämistä miten he haluaisivat raiskata, pahoinpidellä tai jopa tappaa muita. Mutta tuollaiset uhkaukset ovat jokapäiväistä "vanhan liiton" miehiltä."
Miten tämä liittyy ilmastonmuutokseen ja Gretan vouhotuksiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi tietääkään mutta melko vahvasti voi olettaa, tuskinpa muuten olisi tarvetta asiaa kommentoida.
Olihan sinullakin(?) jonkinlaine tarve haukkua minut setämieheksi. :)
Anonyymi kirjoitti:
Fanaatikko-Greta on vedonnut ja haukkunut ihan vääriä ihmisiä. Hänen olisi pitänyt vedota ennemmin nuoriin ja heidän kulutustottumuksiin. Sillä olisi ehkä saanut jotain vaikutusta aikaseksi. Nyt se on vaan turhaa vouhotusta. Greta sai omat 15 minuuttia ja homma jatkuu niin kuin ennenkin... :DItse asiassa ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuningatar on se strategisesti kaikkein tärkein :D
”bee queen or die trying” :)Se on totta. Minä varjelen shakissa kuningatarta vähintään yhtä paljon kuin kuningasta. Tosin joskus kuningattaren uhkarohkeus saattaa kostautua, sillä kun on aika paljon liikkumatilaa eikä välttämättä aina mieti loppuun asti mitä tekee... :)
Anonyymi kirjoitti:
Näähh... Ei teidän fanaatikkojen aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä... :DVaikuttaa jokseenkin siltä että sultahan se kokonaiskuvan hahmottaminen ei onnistu..
Teinityttö on älykkäämpi kuin isopyllyinen amerikan tuulitukka..☝️- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Vaikuttaa jokseenkin siltä että sultahan se kokonaiskuvan hahmottaminen ei onnistu..
Teinityttö on älykkäämpi kuin isopyllyinen amerikan tuulitukka..☝️En minä ole tässä trumpauttajaa puolustanut. Mut toi teinityttö on oikeasti tyhmä. Jos olisi halunut muuttaa asioita, olisi vedonnut omiin ikätoverihiin ja pyytänyt tarkastelemaan kulutustottumuksiaan pitkin maailmaa. Ja ikätovereiden fanituksen kohteita yms.
Mut kysyn uudestaan. Vituttaako mennä kerta toisensa jälkeen samaan vipuun? :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekemällä on tämä maapallo paskottu, ei tekemättä jättämisillä. Pitäisi vaan vihdoin alkaa miettimään, että mitä jättää tekemättä. Itse kukin... :)
Tekemättä mitään ei sinuakaan olisi, kaikki on tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eipä kovinkaan paljon näe ituhippien öyhöttämistä miten he haluaisivat raiskata, pahoinpidellä tai jopa tappaa muita. Mutta tuollaiset uhkaukset ovat jokapäiväistä "vanhan liiton" miehiltä."
Miten tämä liittyy ilmastonmuutokseen ja Gretan vouhotuksiin?Kyse oli fanaatikoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan sinullakin(?) jonkinlaine tarve haukkua minut setämieheksi. :)
Onko se haukkumista, termi siinä missä ituhippikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se haukkumista, termi siinä missä ituhippikin.
Minä en ole sanonut ketään ituhipiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse oli fanaatikoista.
Tarkoitatko sitä, että minäkin olen öyhöttävä fanaatikko vanhan liiton mies kun kritisoin Gretan valintoja ja toimintaa?
Anonyymi kirjoitti:
En minä ole tässä trumpauttajaa puolustanut. Mut toi teinityttö on oikeasti tyhmä. Jos olisi halunut muuttaa asioita, olisi vedonnut omiin ikätoverihiin ja pyytänyt tarkastelemaan kulutustottumuksiaan pitkin maailmaa. Ja ikätovereiden fanituksen kohteita yms.
Mut kysyn uudestaan. Vituttaako mennä kerta toisensa jälkeen samaan vipuun? :DÄlä nyt ole noin lapsellinen...
Tai niin..mikäs tässä on öyhöttäessä paskaa kun ehtii kuolla ennen pahimpia seurauksia..
Röhröhröh..mumsmums..
Nuoret☝️ Tehkää lapsia ja hoitakaa vanhukset.- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Älä nyt ole noin lapsellinen...
Tai niin..mikäs tässä on öyhöttäessä paskaa kun ehtii kuolla ennen pahimpia seurauksia..
Röhröhröh..mumsmums..
Nuoret☝️ Tehkää lapsia ja hoitakaa vanhukset.Eli minä öyhötän ja sinä kirjoitat asiaa?
Et yhtään parempaan pysty? No ei sitten... :D Anonyymi kirjoitti:
Eli minä öyhötän ja sinä kirjoitat asiaa?
Et yhtään parempaan pysty? No ei sitten... :DNo mutta kyllähän sä nyt itsekin ymmärrät ettei voi vaatia teinejä, jotka eivät edes ole päättämässä asioista, siivoamaan vanhempien ikäluokkien sotkuja.
Että me saisimme öyhöttää edelleen kuten ennenkin ja nipottaisimme teineille samoista asioista, kun niiden tulevaisuushan siinä on kyseessä, ei Meidän. Voi päivää..- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
No mutta kyllähän sä nyt itsekin ymmärrät ettei voi vaatia teinejä, jotka eivät edes ole päättämässä asioista, siivoamaan vanhempien ikäluokkien sotkuja.
Että me saisimme öyhöttää edelleen kuten ennenkin ja nipottaisimme teineille samoista asioista, kun niiden tulevaisuushan siinä on kyseessä, ei Meidän. Voi päivää..Eli et silti yhtään parempaan pystynyt?
Ei se mitään. Ei pystynyt Gretan vanhemmat ja muutkaan... :D Anonyymi kirjoitti:
Eli et silti yhtään parempaan pystynyt?
Ei se mitään. Ei pystynyt Gretan vanhemmat ja muutkaan... :DJaa..no et sitten ymmärtänyt.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Jaa..no et sitten ymmärtänyt.
Mitä minun piti ymmärtää? Sitä, että sinulta loppui sanottava aiheeseen liittyen?
Kyllä minä sen ymmärsin aika hyvin. Sinulla taas taisi mennä ohi. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ole sanonut ketään ituhipiksi.
Tarkoitinkin että itse käytän molempia termejä, enkä koe että mitenkään erityisesti yrittäisin loukata ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko sitä, että minäkin olen öyhöttävä fanaatikko vanhan liiton mies kun kritisoin Gretan valintoja ja toimintaa?
Enpä tiedä miten olet kyseistä teinityttöä kommentoinut, onko kyseessä kritisointi vaiko pilkkaaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä tiedä miten olet kyseistä teinityttöä kommentoinut, onko kyseessä kritisointi vaiko pilkkaaminen.
Osuva kritiikki koetaan aika usein pilkaksi. Jätän sinun harkintakyvyn varaan sen selvittämisen kumpaa minä harrastin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei tämä koko ilmastosirkus ilmaiseksi toimi. Tarvitaanhan tähänkin energiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ole tässä trumpauttajaa puolustanut. Mut toi teinityttö on oikeasti tyhmä. Jos olisi halunut muuttaa asioita, olisi vedonnut omiin ikätoverihiin ja pyytänyt tarkastelemaan kulutustottumuksiaan pitkin maailmaa. Ja ikätovereiden fanituksen kohteita yms.
Mut kysyn uudestaan. Vituttaako mennä kerta toisensa jälkeen samaan vipuun? :DTäytyy vaan olla hyvin karsimaattinen henkilö, jotta pystyy ohjailee ikätovereita. Ikätovereiden täytyisi siitä kanssa saada jotakin selkeesti heitä hyödyttävää, esimerkiksi teinipoikia kiinnostavat tytöt. Kyllähän, jos teinipojille tarjoaa työkalut saada helpommin tyttöystävä, voi ehkä kulutustottumuksetkin helpommin muuttua.
- Anonyymi
Ok boomer!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä kovinkaan paljon näe ituhippien öyhöttämistä miten he haluaisivat raiskata, pahoinpidellä tai jopa tappaa muita. Mutta tuollaiset uhkaukset ovat jokapäiväistä "vanhan liiton" miehiltä.
Miten sä sitten näet tämän, kun Saksan vihreät yritti aikoinaan ajaa pedofiilien etuja.
Miten sä sitten näet tämän yliopistojen osalta? Eikös asia ole näin, että vihreissä on eniten korkeasti koulutettuja.
Tuossa juuri tuo yliopistojen kipukohta.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/paivi-rasanen-poyristyi-homofobiakohusta-professori-kasitteli-taysin-asiallisesti-pedofilian-normalisointiprosessia/cb81e6ef-82b2-33ab-93fb-7425bffc349c
Niinpä, siis tutkijat ovat esittäneet seksuaalisuuden muuttumattomuuden ja vielä tämäkin aikamme käsitys, että lapsi olisikin seksuaalinen olento.
Mikäli tällainen meno jatkuu, eiköhän aikanaan kaikki lopulta sallita ja syyllistyt rikokseen, jos arvostelet vähemmistöryhmään kuuluvia.
Varottavia esimerkkejä on jo ilmassa muissa pohjoismaissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10865337 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sä sitten näet tämän, kun Saksan vihreät yritti aikoinaan ajaa pedofiilien etuja.
Miten sä sitten näet tämän yliopistojen osalta? Eikös asia ole näin, että vihreissä on eniten korkeasti koulutettuja.
Tuossa juuri tuo yliopistojen kipukohta.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/paivi-rasanen-poyristyi-homofobiakohusta-professori-kasitteli-taysin-asiallisesti-pedofilian-normalisointiprosessia/cb81e6ef-82b2-33ab-93fb-7425bffc349c
Niinpä, siis tutkijat ovat esittäneet seksuaalisuuden muuttumattomuuden ja vielä tämäkin aikamme käsitys, että lapsi olisikin seksuaalinen olento.
Mikäli tällainen meno jatkuu, eiköhän aikanaan kaikki lopulta sallita ja syyllistyt rikokseen, jos arvostelet vähemmistöryhmään kuuluvia.
Varottavia esimerkkejä on jo ilmassa muissa pohjoismaissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10865337Niin ja kuinka paljon huumeidenkin käyttö on aiheuttanut väkivaltarikoksia. VIhreäthän ovat kannabiksenkin laillistamisessa myönteisiä.
- Anonyymi
Nää Gretan hiilijalanjäljet tällaisesta vouhotuksesta ovat tuhansia kertoja suuremmat(kengännumero lähentelee jotain miljoonaa) kuin mitä jonkun tavallisen eläjän saati nuukan tyypin, joka seuraa asumisensa ja autoilunsa kuluja eikä turhiin törsää syömisessä tai vaatteissa.
- Anonyymi
Kyllä Greta on vouhotuksillaan aiheuttanut valtavan lisäyksen ihmisten hiilijalanjälkee.
- Anonyymi
Tutkimusten mukaan ihmisapinoiden aivojen koko alkoi kasvamaan huomattavasti siinä vaiheessa kun ne alkoivat syömään lihaa. Nyt kehitys alkaa kääntymään päinvastaiseksi, mistä jokainen vegaani on elävä esimerkki.
- Anonyymi
Olipas setämieheltä "älykäs" yritys loukata vegejä, ei taida sullakaan se aivojen suuruus korreloida mihinkään.
Ihmisen suuret aivot johtuvat sosiaalisista taidoista, lihansyöjiähän löytyy paljon. Ihminen on heikko, sillä isojen lihasten tuottamisen sijaan ihmiselimistö on keskittynyt aivojen energiansaantiin.
Kypsennyksen eduista..
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kivikauden_kokki_teki_meista_ihmisiaWwuwuw kirjoitti:
Ihmisen suuret aivot johtuvat sosiaalisista taidoista, lihansyöjiähän löytyy paljon. Ihminen on heikko, sillä isojen lihasten tuottamisen sijaan ihmiselimistö on keskittynyt aivojen energiansaantiin.
Kypsennyksen eduista..
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kivikauden_kokki_teki_meista_ihmisiaOlin just kommentoimassa että kyse on potunkeittotaidosta.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Kypsennyksen eduista..
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kivikauden_kokki_teki_meista_ihmisiaNiin siis lihasta on saanut huomattavasti nopeammin, helpommin ja enemmän energiaa kuin kasviksista, jonka avulla ihminen on pystynyt kasvamaan ja kehittymään.
Anonyymi kirjoitti:
Niin siis lihasta on saanut huomattavasti nopeammin, helpommin ja enemmän energiaa kuin kasviksista, jonka avulla ihminen on pystynyt kasvamaan ja kehittymään.
Kyse on vain energiansaannista.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Kyse on vain energiansaannista.
Ei se kuule ole mitenkään "vain" jos se ravinto on tiukassa, saman energian saadakseen pitää kasviksia mässyttää jatkuvasti. Sen takia märehtijät ovat koko ajan puputtamassa kun lihansyöjät paastoavat suurimman osan ajasta.
Anonyymi kirjoitti:
Ei se kuule ole mitenkään "vain" jos se ravinto on tiukassa, saman energian saadakseen pitää kasviksia mässyttää jatkuvasti. Sen takia märehtijät ovat koko ajan puputtamassa kun lihansyöjät paastoavat suurimman osan ajasta.
No, kyllä se vain on.
Jotenkin koomista kun putkiaivot yrittää käyttää tuota olkiukkoa kasvissyönnin vastustamiseen..- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
No, kyllä se vain on.
Jotenkin koomista kun putkiaivot yrittää käyttää tuota olkiukkoa kasvissyönnin vastustamiseen..No kerropas paljonko sinun pitää syödä vaikka porkkanaa että saat päivän kalorit ja paljonko lihaa?
Nykyään kun on kaupat mistä voi sitä prosessoitua soijanakkia tms. ostaa niin eihän siinä mitään, mutta jos puhutaankin vaikka selviytymisestä niin tilanne on aivan eri. Anonyymi kirjoitti:
No kerropas paljonko sinun pitää syödä vaikka porkkanaa että saat päivän kalorit ja paljonko lihaa?
Nykyään kun on kaupat mistä voi sitä prosessoitua soijanakkia tms. ostaa niin eihän siinä mitään, mutta jos puhutaankin vaikka selviytymisestä niin tilanne on aivan eri.Ei energian saanti ruoasta ole meille mikään ongelma aikana, jolloin vain neljäsosa miehistä on normaalipainoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/asiantuntijat-paljastavat-tama-on-totuus-proteiinin-syomisen-tarkeydesta/6079712#gs.oo6965
Tuossa todetaan, että eläinperäiset proteiinit sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot.
Todetaanhan tuossa, että on se myös kasviksillakin mahdollista, mutta asiaan on kiinnitettävä enemmän huomiota. Käytännössä tämä on hyvin haastavaa.
Liikunta nyt on yleisestikin terveellistä ja lihasmassakaan ei ole varmastikaan pahitteeksi, jos haluat olla komea.
Johtopäätös on, että pelkällä kasvisruoalla hankaloitetaan valtavasti elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin siis lihasta on saanut huomattavasti nopeammin, helpommin ja enemmän energiaa kuin kasviksista, jonka avulla ihminen on pystynyt kasvamaan ja kehittymään.
Sen verran käytännön kokemusta on, että asia on juuri näin.
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/asiantuntijat-paljastavat-tama-on-totuus-proteiinin-syomisen-tarkeydesta/6079712#gs.oo6965
Tuossa todetaan, että eläinperäiset proteiinit sisältävät kaikki välttämättömät aminohapot.
Todetaanhan tuossa, että on se myös kasviksillakin mahdollista, mutta asiaan on kiinnitettävä enemmän huomiota. Käytännössä tämä on hyvin haastavaa.
Liikunta nyt on yleisestikin terveellistä ja lihasmassakaan ei ole varmastikaan pahitteeksi, jos haluat olla komea.
Johtopäätös on, että pelkällä kasvisruoalla hankaloitetaan valtavasti elämää.Menepä vaikka tälle kaverille julistamaan..
https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151a- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Menepä vaikka tälle kaverille julistamaan..
https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151aLuehan tuo Tero_Alho_57593 kommentti tuossa keskustelussa. Toteaa vaan, että luultavasti käyttää senkin edestä kaikenmaailman lisäravinteita. Googlaapa lisäravinteiden hiilijalanjälki. Löydätkö asiallista artikkelia? Niinpä, ei ne lisäravinteetkaan nyt ihan ilmaiseksi synny. Kaikella on hiilijalanjälki, niin maidolla kuin on kauramaidollakin.
Anonyymi kirjoitti:
Luehan tuo Tero_Alho_57593 kommentti tuossa keskustelussa. Toteaa vaan, että luultavasti käyttää senkin edestä kaikenmaailman lisäravinteita. Googlaapa lisäravinteiden hiilijalanjälki. Löydätkö asiallista artikkelia? Niinpä, ei ne lisäravinteetkaan nyt ihan ilmaiseksi synny. Kaikella on hiilijalanjälki, niin maidolla kuin on kauramaidollakin.
Kiva kun säkin olet sen nyt hoksannut. ☝️
Anonyymi kirjoitti:
Teillähän on täällä hyvä vänkäys päällänsä. Mistä lie nyt vängätään, mutta alun perin oli kyse siitä, että aivojen kehityksen isommiksi mahdollisti tulentekotaito ja ruuan kypsentäminen. Ihan niin kuin wuwwin linkittämässä Tiede-lehden artikkelissa kerrottu. Ei siis siitä, että saatiin lihanpala kaadettua.
Raakaa porkkanaa pitää syödä järjettömät määrät energiat saadakseen, mutta kun ne keittää niin ihan kohtuu määrä riittää.- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151aEntäs mitäs sanot tuosta?
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/keskustaedustajat-wwf-n-lihaopas-vääristelee-eikä-kerro-koko-totuutta-1.178066 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs mitäs sanot tuosta?
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/keskustaedustajat-wwf-n-lihaopas-vääristelee-eikä-kerro-koko-totuutta-1.178066Ei tullut, mutta lue maaseuduntulevaisuudesta vähän tarkemmin, mitä tuossa wwf:n suosituksissa yritetään tarkentaa. Ei tuo kasvisproteiinikaan ole aina niin yksiselitteistä.
Anonyymi kirjoitti:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/keskustaedustajat-wwf-n-lihaopas-vääristelee-eikä-kerro-koko-totuutta-1.178066No kepu nyt pettää aina.
Oudon vihertäviltä nuo eläinten palaset näytti..- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/keskustaedustajat-wwf-n-lihaopas-vääristelee-eikä-kerro-koko-totuutta-1.178066https://www.uusisuomi.fi/uutiset/mikko-karnan-soijaesimerkki-on-klassinen-virheargumentti-suomeen-tuotavasta-soijasta-85-syotetaan-elaimille/8813dc2f-0307-3a79-9cc4-a103602e1b4c
Tuossa jotakin tuosta soijasta. - Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151aKuulostaa mahdottomalta, että joku pystyisi syömään pelkkiä papuja, linssejä ja kaurahiutaleita niin, että saisi tarpeeksi proteiineja ja kaikki aminohapot ilman, että välttyisi samanaikaisesti runsaalta määrältä hiilihydraatteja, jotka tietysti lihottavat, jolloin myös rasvaa kertyy kehoon. Proteiinilisistä toki saa proteiinia, mutta sitten tuleekin ongelmaksi se lisäravinteiden hiilijalanjälki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa mahdottomalta, että joku pystyisi syömään pelkkiä papuja, linssejä ja kaurahiutaleita niin, että saisi tarpeeksi proteiineja ja kaikki aminohapot ilman, että välttyisi samanaikaisesti runsaalta määrältä hiilihydraatteja, jotka tietysti lihottavat, jolloin myös rasvaa kertyy kehoon. Proteiinilisistä toki saa proteiinia, mutta sitten tuleekin ongelmaksi se lisäravinteiden hiilijalanjälki.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntijat-ruokavaliossa-liikaa-hiilihydraatteja/1918464#gs.ooz6h3
Hiilihydraatteja saa kyllä helpostikin liikaa. Tuskin vegaani pääsee tässä asiassa yhtään helpommalla. - Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Kiva kun säkin olet sen nyt hoksannut. ☝️
Minkä hoksannut? Yritän vaan tuoda esiin sen, että ei asiat ole niin yksiselitteisiä, jos niitä alkaa tarkemmin tutkimaan, kuten vaikkapa nuo lisäravinteet.
- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Teillähän on täällä hyvä vänkäys päällänsä. Mistä lie nyt vängätään, mutta alun perin oli kyse siitä, että aivojen kehityksen isommiksi mahdollisti tulentekotaito ja ruuan kypsentäminen. Ihan niin kuin wuwwin linkittämässä Tiede-lehden artikkelissa kerrottu. Ei siis siitä, että saatiin lihanpala kaadettua.
Raakaa porkkanaa pitää syödä järjettömät määrät energiat saadakseen, mutta kun ne keittää niin ihan kohtuu määrä riittää.Juuri tämä, kuka normaali työssäkäyvä mies, joka haluaa lisäksi vielä olla komea viitsii käyttää ihan kohtuuttomia aikoja syömiseen? Pelkällä kasvisruoalla ruokailu hankaloituu aivan liian paljon.
- Anonyymi
Tässä vähän faktaa Greta-faneille:
https://youtu.be/r8SyoRwV_To - Anonyymi
Enemmän Gretankin tapauksessa pistää ihmettelemään se että miten helppoa ns. aikuisille miehille on haukkua ja uhkaillakin jotain teinityttöä. Itse miehenä en tuollaisille miehille paljonkaan pisteitä voi antaa.
- Anonyymi
Kuka täällä on uhkaillut? Täällä yritetään rakentaa keskustelua, jotta kaikenlainen väärin ymmärtäminen saataisiin oikaistua. Gretallahan on ollut pitkä masennut ja lisäksi autismi, kuten tuossa mainitaan. Ei ole todellakaan helppoa elämä yleensä neurologisesti erilaisilla ihmisillä. Tämän takia sitä yritetäänkin rakentaa varottavaa keskustelua, jotta ei enää enempää tehtäisi varsinkaan autsimin omaavien ihmisten elämää vaikeammaksi. Yksipuoleinen keskustelu tässä ilmastoasiassa on pahinta myrkkyä, erityisesti sellaisille ihmisille, joiden ajattelu on muutenkin taipuvaista mustavalkoisuuteen tai joilla on jo muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa elämässä. 4 vuoden masennus ei todellakaan ole mikään pikku juttu.
Anonyymi kirjoitti:
Kuka täällä on uhkaillut? Täällä yritetään rakentaa keskustelua, jotta kaikenlainen väärin ymmärtäminen saataisiin oikaistua. Gretallahan on ollut pitkä masennut ja lisäksi autismi, kuten tuossa mainitaan. Ei ole todellakaan helppoa elämä yleensä neurologisesti erilaisilla ihmisillä. Tämän takia sitä yritetäänkin rakentaa varottavaa keskustelua, jotta ei enää enempää tehtäisi varsinkaan autsimin omaavien ihmisten elämää vaikeammaksi. Yksipuoleinen keskustelu tässä ilmastoasiassa on pahinta myrkkyä, erityisesti sellaisille ihmisille, joiden ajattelu on muutenkin taipuvaista mustavalkoisuuteen tai joilla on jo muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa elämässä. 4 vuoden masennus ei todellakaan ole mikään pikku juttu.
Ahaa..
Että kyse olikin huoli Greta Thunbergin hyvinvoinnista..
No voi. Ymmärsimme väärin.. 😢
https://plan.fi/tyttosponssi?gclid=EAIaIQobChMImeHs0ZXe5gIVRqqaCh1qrgmgEAAYASAAEgJ90_D_BwE- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ylipäätään ihmisiä, etenkin naisia, jotka kannattavat jotain "hippi"aatetta haukutaan ja uhkaillaan, ei kyse ollut erityisesti tästä ketjusta.
- Anonyymi
Mä pieraisen niin siitä tulee jo päästöjä saman verran kun puoli suomea tuottaa.
Greta on hyvällä asialla mutta turhaan, tätä ottaa niin paljon päästöjä ettei maapalloa ei voi pelastaa, kiina, intia ja muutama muu maa tuottaa niin paljon päästöjä jo että kaikki on turhaa. Kohti kuolemaa mennää, jäätiköt sulaa aivan varmasti ja 30 vuoden päästä ihmetellään miksi kukaan ei tehnyt mitään kun vesi nousi 5 metriä.- Anonyymi
Mutta...mitä se nyt teitä liikuttaisi kun teillä ei ole lapsia?
Maapallo muuttuu seuraavan 200-vuoden aikana jo sen verran että se muuttaa nykyistä mihin ollaan totuttu. Lepo vaan, haudan lepo:)
Ne, joilla on lapsia varmasti miettivät miten ne lapsen lapsen lapset sitten elävät vuonna 2200.
AsianVierestä Anonyymi kirjoitti:
Maapallo muuttuu seuraavan 200-vuoden aikana jo sen verran että se muuttaa nykyistä mihin ollaan totuttu. Lepo vaan, haudan lepo:)
Ne, joilla on lapsia varmasti miettivät miten ne lapsen lapsen lapset sitten elävät vuonna 2200.
AsianVierestäHaluan huomauttaa että jotkut meistä lapsettomistakin kykenemme ajattelemaan oman napamme ulkopuolelle☝️( jos kun taas jotkut lisääntyjistä eivät)
Vaikka välistä tuntuukin siltä että sais koko ihmiskunta haihtua hevon vitt...- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Haluan huomauttaa että jotkut meistä lapsettomistakin kykenemme ajattelemaan oman napamme ulkopuolelle☝️( jos kun taas jotkut lisääntyjistä eivät)
Vaikka välistä tuntuukin siltä että sais koko ihmiskunta haihtua hevon vitt...Kyllä se aurinko vielä maan tuhkaksi polttaa, mutta meneehän siihen vielä vähän aikaa....mutta joku suurempi stemu voi jo vielä hengen muutamalta miljoonalta jo ennen vuotta 2040.
Kyllä se aurinko vielä maan tuhkaksi polttaa, mutta meneehän siihen vielä vähän aikaa....mutta joku suurempi stemu voi jo vielä hengen muutamalta miljoonalta jo ennen vuotta 2040.
AsianVierestäNiin..
Jos tässä nyt suoraan epilogiin loikattais..- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Niin..
Jos tässä nyt suoraan epilogiin loikattais..Kannattaa siis keskittyä siihen mitä tuntee tänään, huomenna voi olla jo liian myöhäistä.
AsanVierestä - Anonyymi
Eli jos toisella puolella maata paskotaan nurkan taakse niin tänne ei tarvita viemäreitä, hyvä logiikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos toisella puolella maata paskotaan nurkan taakse niin tänne ei tarvita viemäreitä, hyvä logiikka.
Jep, juuri noin.
Miljoonat metsän eläimet paskovat maastoon eikä se ole ollut mikään ongelma.
Tuntuu välillä etteivät ole ne koiranpaskat kengänpohjissakaan:)
Suomessa hallitaan jo hyvin jätteitä ja jätepäästöjä, miksi siis tulisi vauhkoontua?
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, juuri noin.
Miljoonat metsän eläimet paskovat maastoon eikä se ole ollut mikään ongelma.
Tuntuu välillä etteivät ole ne koiranpaskat kengänpohjissakaan:)
Suomessa hallitaan jo hyvin jätteitä ja jätepäästöjä, miksi siis tulisi vauhkoontua?
AsianVierestäNiin mutta miksi ollenkaan rakentaa kalliisti niitä viemäreitä ja vedenpuhdistamoita kun ei niillä koko maailman mittakaavassa ole merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäSe on teidän ongelmanne ja heidän ongelmansa. Tulevaisuus on ihmisen ainoa ongelma ja siihen on helppo ja yksinkertainen ratkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta miksi ollenkaan rakentaa kalliisti niitä viemäreitä ja vedenpuhdistamoita kun ei niillä koko maailman mittakaavassa ole merkitystä.
On niillä merkitystä lähialueen luonnolle, ei suurta merkitystä koko maapallon ilmastolle.
Pidetään se oma pesä kohtalaisen puhtaana. Muu maapallo laahaa nyt vähän perässä.
AsianVierestä
- Anonyymi
Taitaa olla niin että kuolemme enne kun mitään ilmastonmuutosta tapahtuu ja se on nyt yks hailee saastutammeko maapalloa. Eivät ne muualla välitä, tehtsaat pyörii täysillä. Raha on se joka ratkaisee ja päättäjät haluaa tienata rahaa eikä ne välitä saastuttamisesta.
- Anonyymi
Kummasti kuitenkin esimerkiksi Kiinasta on parissa vuodessa tullut maailman suurin aurinkoenergian käyttäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummasti kuitenkin esimerkiksi Kiinasta on parissa vuodessa tullut maailman suurin aurinkoenergian käyttäjä.
Tietysti on tullut niillä alueilla jotka ovat otollisia aurinkoenergian hyötysuhteelle.
Maaseudulla käytetään aurinkokeräimiä lämmittämään talojen käyttövettä sen perinteisemmän sähköenergian lisäksi.
Kiinassa kaikki on suurta, jopa tavoitteet. Kokeellisen avaruusaurinkovoimalan rakentaminen on alkanut jo kiinalaisessa Chongqingin kaupungissa, kiinalaislehti Science and Technology Daily kertoo. China Academy of Space Technology Corporationin tutkija Pang Zhihao sanoo kiinalaislehdessä, että tällainen voimala voisi toimia luotettavasti 99 prosenttia ajasta ja toimia kuusi kertaa tehokkaammin kuin Maassa toimivat aurinkovoimalat.
Finamoren mukaan Kiina vastaa noin kolmanneksesta maailman tuuliturbiinien ja aurinkopaneeleiden valmistuksesta. Ja sen investoinnit ovat johtaneet siihen, että aurinko- ja tuuliteknologiatuotteiden hinnat tulivat alas lähes kolme neljännestä viimeisen vuosikymmenen aikana.
Kysymyksessä on kilpailukyvyn lisääminen, ei vain hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Onhan tuuli ja aurinkoenergia nyt pinnalla ja teknologiat myyvät hyvin. Kiina saa siis hyötyä teknologioiden kehittämisessä työpaikkojen muodossa.
Nämä ponnistukset ovat sallineet Kiinan vähentää hiilen osuutta koko energiapaletissaan 80 prosentista 60 prosenttiin sen jälkeen, kun hiilen käytön kasvu oli ollut vuosikymmenen ajan kaksinumeroista. Kiina on lisäksi edistänyt sähköistymistään silmänräpäysvauhdilla. Sillä on lähes puolet maailman sähköisistä ajoneuvoista, puolet latausinfrastruktuurista ja 99 prosenttia maailman sähköbusseista.
Suomessa ei hiilen osuus ole tuota Kiinan alennettua 60 % osuutta edes lähellä. Suomessa hiilellä tuotetaan noin 15 % kokonaisenergiatarpeesta. Tulisiko Suomen olla jo huolissaan, jo ei varmasti. Puhtoinen maamme on.
Hulluja oli aikaisemmin roomalaiset, ainakin gallialaisten mielestä.
Nyt hulluja aikeissaan ovat kiinalaiset. Chongqingin naapurikaupungissa Chengdussa ollaan suunniteltu tekokuuta jo muutamat vuodet. Tarkoituksena olisi valaista kaupunkia tekokuulla jonka valo heijastaisi säteeltään 10-80 km alueen. Tämä toisi miljoonakaupunkiin huomattavia säästöjä ja parantaisi asumismukavuutta. Suurkaupungithan eivät koskaan nuku vaan pyörivät 24/7. Tekokuu oli suunniteltu laukaistavaksi vuoden 2020 aikana.
Saas nähdä onnistuvatko, jos onnistuvat tuossa hankkeessa pitää mennä joskus katsomaan miltä se feikki kuu näyttää sen oikean rinnalla. Luulen ettei tuollaista ajatusta ainakaan ole helppo toteuttaa.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti on tullut niillä alueilla jotka ovat otollisia aurinkoenergian hyötysuhteelle.
Maaseudulla käytetään aurinkokeräimiä lämmittämään talojen käyttövettä sen perinteisemmän sähköenergian lisäksi.
Kiinassa kaikki on suurta, jopa tavoitteet. Kokeellisen avaruusaurinkovoimalan rakentaminen on alkanut jo kiinalaisessa Chongqingin kaupungissa, kiinalaislehti Science and Technology Daily kertoo. China Academy of Space Technology Corporationin tutkija Pang Zhihao sanoo kiinalaislehdessä, että tällainen voimala voisi toimia luotettavasti 99 prosenttia ajasta ja toimia kuusi kertaa tehokkaammin kuin Maassa toimivat aurinkovoimalat.
Finamoren mukaan Kiina vastaa noin kolmanneksesta maailman tuuliturbiinien ja aurinkopaneeleiden valmistuksesta. Ja sen investoinnit ovat johtaneet siihen, että aurinko- ja tuuliteknologiatuotteiden hinnat tulivat alas lähes kolme neljännestä viimeisen vuosikymmenen aikana.
Kysymyksessä on kilpailukyvyn lisääminen, ei vain hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Onhan tuuli ja aurinkoenergia nyt pinnalla ja teknologiat myyvät hyvin. Kiina saa siis hyötyä teknologioiden kehittämisessä työpaikkojen muodossa.
Nämä ponnistukset ovat sallineet Kiinan vähentää hiilen osuutta koko energiapaletissaan 80 prosentista 60 prosenttiin sen jälkeen, kun hiilen käytön kasvu oli ollut vuosikymmenen ajan kaksinumeroista. Kiina on lisäksi edistänyt sähköistymistään silmänräpäysvauhdilla. Sillä on lähes puolet maailman sähköisistä ajoneuvoista, puolet latausinfrastruktuurista ja 99 prosenttia maailman sähköbusseista.
Suomessa ei hiilen osuus ole tuota Kiinan alennettua 60 % osuutta edes lähellä. Suomessa hiilellä tuotetaan noin 15 % kokonaisenergiatarpeesta. Tulisiko Suomen olla jo huolissaan, jo ei varmasti. Puhtoinen maamme on.
Nyt hulluja aikeissaan ovat kiinalaiset. Chongqingin naapurikaupungissa Chengdussa ollaan suunniteltu tekokuuta jo muutamat vuodet. Tarkoituksena olisi valaista kaupunkia tekokuulla jonka valo heijastaisi säteeltään 10-80 km alueen. Tämä toisi miljoonakaupunkiin huomattavia säästöjä ja parantaisi asumismukavuutta. Suurkaupungithan eivät koskaan nuku vaan pyörivät 24/7. Tekokuu oli suunniteltu laukaistavaksi vuoden 2020 aikana.
Saas nähdä onnistuvatko, jos onnistuvat tuossa hankkeessa pitää mennä joskus katsomaan miltä se feikki kuu näyttää sen oikean rinnalla. Luulen ettei tuollaista ajatusta ainakaan ole helppo toteuttaa.
AsianVierestäTuli mieleeni se ettei Suomen hallitus voi rasittaa kansalaisten polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttöä lisämaksuja suunnittelemalla jos eivät ensimmäisenä muuta julkista liikennettä sähkökäyttöisiksi. Missä on sähködösät? Tuosta olisi hyvä lähteä liikkeelle.
Tuli mieleeni se ettei Suomen hallitus voi rasittaa kansalaisten polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttöä lisämaksuja suunnittelemalla jos eivät ensimmäisenä muuta julkista liikennettä sähkökäyttöisiksi. Missä on sähködösät? Tuosta olisi hyvä lähteä liikkeelle.
AsianVierestäAi missäkö..
https://www.hsl.fi/uutiset/2019/helsingin-seudun-linjoille-tulee-30-uutta-tayssahkobussia-17915- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Ai missäkö..
https://www.hsl.fi/uutiset/2019/helsingin-seudun-linjoille-tulee-30-uutta-tayssahkobussia-1791540 bussia, no hyvä alkuhan tuo on jos tavoitteena olisi 500 bussia.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuli mieleeni se ettei Suomen hallitus voi rasittaa kansalaisten polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttöä lisämaksuja suunnittelemalla jos eivät ensimmäisenä muuta julkista liikennettä sähkökäyttöisiksi. Missä on sähködösät? Tuosta olisi hyvä lähteä liikkeelle.
AsianVierestäEi liikenteen päästöt rajoitu vain pakokaasuihin vaan myöskin pölyyn ja pienhiukkasiin, jotka voivat olla haitallisempiakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäKyse on siitä että on aivan typerää väittää etteikö asiat voisi muuttua suuressakin mittakaavassa, jos yksi maailman suurimmista saastuttajista kääntää kelkkansa asiassa.
Ei voi ymmärtää miksi aina pitää puhua siitä että kun pieni Suomi ei voi vaikuttaa. Sen logiikan mukaan täällä ei kannattaisi olla minkäänlaisia vedenpuhdistamoita yms. koska se ei koko maailman mittakaavassa muuta mitään. Mutta jokainen varmastikin haluaa ettei paskoja lasketa suoraan lähijokeen tai että joka katu olisi täynnä jotain lyijyä puskevia vanhoja paskoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä että on aivan typerää väittää etteikö asiat voisi muuttua suuressakin mittakaavassa, jos yksi maailman suurimmista saastuttajista kääntää kelkkansa asiassa.
Ei voi ymmärtää miksi aina pitää puhua siitä että kun pieni Suomi ei voi vaikuttaa. Sen logiikan mukaan täällä ei kannattaisi olla minkäänlaisia vedenpuhdistamoita yms. koska se ei koko maailman mittakaavassa muuta mitään. Mutta jokainen varmastikin haluaa ettei paskoja lasketa suoraan lähijokeen tai että joka katu olisi täynnä jotain lyijyä puskevia vanhoja paskoja.Miksi aina autoilijoita syyllistetään ja rokotetaan?
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäKiinan aurinkovoimakapasiteetti tosiaan on pääosin harvempaan asutulla seudulla. Sitten on se yli miljardin asukkaan rannikkoseutu, johon pelkästään siirtomatka kaukaa sisämaasta on pullonkaulana. Ja tosiaan aurinkovoiman lisäys ei toistaiseksi ole absoluuttisesti vähentänyt hiilen polttamista yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä että on aivan typerää väittää etteikö asiat voisi muuttua suuressakin mittakaavassa, jos yksi maailman suurimmista saastuttajista kääntää kelkkansa asiassa.
Ei voi ymmärtää miksi aina pitää puhua siitä että kun pieni Suomi ei voi vaikuttaa. Sen logiikan mukaan täällä ei kannattaisi olla minkäänlaisia vedenpuhdistamoita yms. koska se ei koko maailman mittakaavassa muuta mitään. Mutta jokainen varmastikin haluaa ettei paskoja lasketa suoraan lähijokeen tai että joka katu olisi täynnä jotain lyijyä puskevia vanhoja paskoja.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-ovat-maailman-suurimmat-tuhlurit-10-eniten-luonnonvaroja-kuluttavaa-maata/7014788#gs.pdaquk
Edelleenkään Suomi ei ole pahimpia saastuttajia, mutta kaiken aikaa valtamediassa syyllistetään ja kehotetaan kuluttaa vähemmän ja vähemmän. Erityisen hankalaksi menee, jos aletaan ravinnon saantia rajottaa pahimmassa tapauksessa rangaistuksen uhalla. Ihminen tarvitsee monipuolista ravintoa voidakseen maksimaalisen hyvin ja ollakseen hyvässä kunnossa, joka taas pitää elämän laadun ja onnellisuuden kunnossa.
Kerropa mulle, miten voi kouluttautua pitkälle ilman että saastuttaa. Kannattaa muistaa tämä, että netin käyttökin saastuttaa ja jos korkeakoulututkinto vie monta vuotta, siinä menee lukuisia tunteja koneen käytön, netin käytön, kirjojen, mahdollisesti myös videoiden ja äänikirjojen käyttöön. Lisäksi kaikki matkat, jos et asu aivan opiskelupaikan vieressä. Koulutus, kun on lähes välttämätön, jotta voit saada edes jossain määrin mieleisen työn. Toki poikkeuksiakin on, kuten esimerkiksi taidealoilla, mutta jos olet keikkaileva muusikko, joudut paljon matkustelee ja siitä taas aiheutuu päästöjä.
Lisäksi toki, jos haluat olla hyvässä kunnossa, saliharjoittelu vie energiaa, lenkkeily vie energiaa ja kavereiden tapaaminen, kumppanin löytäminen ja matkustelu suuriin kaupunkeihin etsimään kumppania tuottaa päästöjä. Suurin osa nyt haluaa kuitenkin jossain vaiheessa pariutua. Monet haluavat myös lapsia, vaikka syntyvyyden ongelmasta suomessa puhutaankin.
Kumppann löytäminen siis vaatii statusta ja statusta et voi mitenkään saada minimi kulutuksella.
Aivan järjetöntä tuossakin artikkelissa taas ottaa nuo kolme asiaa, eläinperäinen ruoan tuotanto, asuminen ja liikenne. Eli kaikki sellainen, jotka ovat aivan välttämättömiä edes kohtuu tyydyttävään onnellisuuteen.
Mitäpä tuon artikkelin kirjoittaja sanoisi tästä?
https://yle.fi/uutiset/3-10832413
Tietotekniikka alkaa olemaan päästöissä jo lentoliikenteen tasolla tai enemmänkin.
Niin, siis ruoka on välttämätön ihmisen hyvinvoinnille. Sitten sopisi miettiä, miksi ruokaa täytyy niin paljon tuottaa. Edelleenkään järkeväksi vastaukseksi ei kelpaa se, että syö niukasti ja pysyttelee huonossa kunnossa, jolla on itseasiassa varmin tae myös huonolle elämänlaadulle.
https://yle.fi/uutiset/3-10825443
Erinomainen artikkeli Yleltä. Onneksi vihdoin otettiin puheeksi tämäkin fakta, jota ei voida millään ohittaa.
- Anonyymi
Aloitukseen sen verran ettei Cretan vauhkoontuminen edistä oikein mitään. Pitäisi esittää vaihtoehtoja, ei vain vaatimuksia. Saiko sitten tuo Greta aikaan sen et lentomäärät vuonna 2019 olivat suurimmillaan mitä koskaan aikaisemmin. Sehän mainosti koko ajan lentämistä:)
Olipas hyödyllistä, mutta muistaako kukaan mitä se esitti? Mölyä oli paljon mutta miten hän olisi käytännössä muuttanut yhteiskuntien menoa jotta olisi ollut tyytyväinen?
Muistaako joku esittikö hän vaihtoehtoja ja laskelmia paljonko mikin maksaisi ja miten paljon siitä saataisiin hyötyä maapallon saastumisen vähentämiseksi?
Itse muistan vain purjeveneellä Yhdysvaltoihin menneen teinin joka lensi lentokoneella takaisin kotiinsa.
AsianVierestä- Anonyymi
Mikä tarve sullakin noin ahkerasti on jotain teinityttöä täällä kritisoida, useankin kommentin voimalla? Ehkä kannattas miettiä mikä, oletettavasti, aikuisen sellaiseen vetää.
- Anonyymi
Se, että näin uutenavuotenakaan ei ole lunta on pelkästään lihaa syövien ja polttomoottoriautoilla ajavien persuja äänestävien setämiesten syytä.
EIKÖ TEITÄ HÄVETÄ!!!- Anonyymi
Tietääkö joku olisiko banaanit jo kypsiä? Vois käydä poimimassa muutaman tertun näin helteellä.
AsianVierestä 60 - 70 senttiä on ja yli 15 astetta pakkastakin.
Ps.
Sää ja ilmasto ovat eri juttuja, enkä tunnusta minkäänlaista poliittista kantaa.- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
60 - 70 senttiä on ja yli 15 astetta pakkastakin.
Ps.
Sää ja ilmasto ovat eri juttuja, enkä tunnusta minkäänlaista poliittista kantaa.Harva tampio edes ymmärtää miten Euroopan ja Yhdysvaltain välillä oleva valtameri oli jäässä 12 000 vuotta sitten. Ihmiset vittu kävelivät nykyisestä Euroopasta Yhdysvaltain silloiselle mantereelle. Ilmasto on lämmennyt tasaisesti tuon ajan jälkeen ja jatkaa samaa rataa mitä on tehnyt jo viimeiset 12 000 vuotta.
Ihminen taitaa olla aika pieni mitätön mikrobi koko tapahtumassa joten imekää munaa:)
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva tampio edes ymmärtää miten Euroopan ja Yhdysvaltain välillä oleva valtameri oli jäässä 12 000 vuotta sitten. Ihmiset vittu kävelivät nykyisestä Euroopasta Yhdysvaltain silloiselle mantereelle. Ilmasto on lämmennyt tasaisesti tuon ajan jälkeen ja jatkaa samaa rataa mitä on tehnyt jo viimeiset 12 000 vuotta.
Ihminen taitaa olla aika pieni mitätön mikrobi koko tapahtumassa joten imekää munaa:)
AsianVierestäEn nyt lähde enempää kommentoimaan sun harrastuksia, mutta tosiasiassa polttomoottoriautot ja lihansyönti vaikuttaa ratkaisevasti ilmaston lämpenemiseen. Suomi on hyvällä tiellä kohti hiilineutraalia ja lihansyönnistä vapaata esimerkkivaltiota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt lähde enempää kommentoimaan sun harrastuksia, mutta tosiasiassa polttomoottoriautot ja lihansyönti vaikuttaa ratkaisevasti ilmaston lämpenemiseen. Suomi on hyvällä tiellä kohti hiilineutraalia ja lihansyönnistä vapaata esimerkkivaltiota.
Tuo on täyttä paskaa, tiedät sen varmaan jo itsekin?
Maapallon jäätiköt sulavat kiihtyvällä tahdilla koska sulaneista alueista vapautuu lämpenemistä kiihdyttäviä kaasuja. Siperian suoalueet, Alaskan seutu yms.
Teoreettisesti ihmisen tekemät jutut ovat pääosin mitättömiä jos vertaa kokonaisuuteen. Tai voisithan selittää miksi maapallo on lämmennyt jo 11 800 vuotta jo ennen ensimmäisen polttomoottorin keksimistä? Selitä vähän:)
Metsän eläimet ovat syöneet lihaa jo ennen ihmistä joten onko nyt sitten ihmisiä liikaa. Varmaan tarttee sit rajoittaa lisääntymistä niillä alueilla joissa se olisi haitallista...Afrikka?
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva tampio edes ymmärtää miten Euroopan ja Yhdysvaltain välillä oleva valtameri oli jäässä 12 000 vuotta sitten. Ihmiset vittu kävelivät nykyisestä Euroopasta Yhdysvaltain silloiselle mantereelle. Ilmasto on lämmennyt tasaisesti tuon ajan jälkeen ja jatkaa samaa rataa mitä on tehnyt jo viimeiset 12 000 vuotta.
AsianVierestäJoo, koska itse ei voi vaikuttaa suuressa mittakaavassa ei kannata tehdä mitään. Juuri tuollaisen mentaliteetin takia ätmit ovat peräkammarissaan ruikuttavia runkkareita.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on täyttä paskaa, tiedät sen varmaan jo itsekin?
Maapallon jäätiköt sulavat kiihtyvällä tahdilla koska sulaneista alueista vapautuu lämpenemistä kiihdyttäviä kaasuja. Siperian suoalueet, Alaskan seutu yms.
Teoreettisesti ihmisen tekemät jutut ovat pääosin mitättömiä jos vertaa kokonaisuuteen. Tai voisithan selittää miksi maapallo on lämmennyt jo 11 800 vuotta jo ennen ensimmäisen polttomoottorin keksimistä? Selitä vähän:)
Metsän eläimet ovat syöneet lihaa jo ennen ihmistä joten onko nyt sitten ihmisiä liikaa. Varmaan tarttee sit rajoittaa lisääntymistä niillä alueilla joissa se olisi haitallista...Afrikka?
AsianVierestä"Metsän eläimet ovat syöneet lihaa jo ennen ihmistä joten onko nyt sitten ihmisiä liikaa. "
Ihmiset ovat syrjäyttäneet lähes kaikki muut suuret pedot maapallolta aikaa sitten. Pinta-alasta suuri osa on valjastettu ravinnon- ja pian myös energian tuotantoon ja nyt tätä alaa on aika optimoida kasvissyöjille, jotta ihmisiä mahtuisi pallolle maksimaalinen määrä.
Ihmiset suunnittelevat yhteiskuntia ja asettavat jopa tavoitteita kuten esim. että maapallon lämpötila saisi nousta korkeintaan 2 astetta tiettyyn hetkeen mennessä. Sen sijaan juuri kukaan ei uskalla määritellä mikä olisi sopiva määrä ihmisiä. Mutta ei mikään muukaan laji sitä suunnittele. Ne ovat aina juuri niin runsaslukuisia kuin suinkin pystyvät.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
"Metsän eläimet ovat syöneet lihaa jo ennen ihmistä joten onko nyt sitten ihmisiä liikaa. "
Ihmiset ovat syrjäyttäneet lähes kaikki muut suuret pedot maapallolta aikaa sitten. Pinta-alasta suuri osa on valjastettu ravinnon- ja pian myös energian tuotantoon ja nyt tätä alaa on aika optimoida kasvissyöjille, jotta ihmisiä mahtuisi pallolle maksimaalinen määrä.
Ihmiset suunnittelevat yhteiskuntia ja asettavat jopa tavoitteita kuten esim. että maapallon lämpötila saisi nousta korkeintaan 2 astetta tiettyyn hetkeen mennessä. Sen sijaan juuri kukaan ei uskalla määritellä mikä olisi sopiva määrä ihmisiä. Mutta ei mikään muukaan laji sitä suunnittele. Ne ovat aina juuri niin runsaslukuisia kuin suinkin pystyvät.Pentti Linkola on uskaltanut. Silti hänessäkään ei ollut selkärankaa hoitamaan omaa osuuttaan.
Niin kauan kun ihminen on itsekäs eläin, muutos ei tule tapahtumaan sisäisesti. - Anonyymi
scrg kirjoitti:
"Metsän eläimet ovat syöneet lihaa jo ennen ihmistä joten onko nyt sitten ihmisiä liikaa. "
Ihmiset suunnittelevat yhteiskuntia ja asettavat jopa tavoitteita kuten esim. että maapallon lämpötila saisi nousta korkeintaan 2 astetta tiettyyn hetkeen mennessä. Sen sijaan juuri kukaan ei uskalla määritellä mikä olisi sopiva määrä ihmisiä. Mutta ei mikään muukaan laji sitä suunnittele. Ne ovat aina juuri niin runsaslukuisia kuin suinkin pystyvät.Kyllä noinkin mutta harva vihreästi ajatteleva ihminen pystyy tai edes haluaa ajatella miten suuria kasvissyöjien muumioita on löydetty nykyisen ikiroudan alta kun ne sulavat.
Joku omilla aivoillaan ajatteleva varmasti ajattelisi heti että maapallon lämpötila ja kasvusta olisi ollut paljon lämpimämpi ja rehevämpi nykyisen ikiroudan alueella ennen ihmisten tuomaa ilmastomuutosta.
Vai haluaisiko joku vihreä nyt aloittaa analyysin miksi löytyy norsumaisia mammutteja(kasvissyöjiä) alueelta missä ei kasva nyt käytännössä mitään ravintoa ko. eläinten ravintoketjussa?!
Maapallo onkin ollut joskus paljon lämpimämpi mitä on nyt tällä hetkellä, mutta miksi?
Ok, ne oli ne ihmisapinat ja ne nuotiot pääsyynä:)
AsianVierestä - Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ihmiset suunnittelevat yhteiskuntia ja asettavat jopa tavoitteita kuten esim. että maapallon lämpötila saisi nousta korkeintaan 2 astetta tiettyyn hetkeen mennessä. Sen sijaan juuri kukaan ei uskalla määritellä mikä olisi sopiva määrä ihmisiä. Mutta ei mikään muukaan laji sitä suunnittele. Ne ovat aina juuri niin runsaslukuisia kuin suinkin pystyvät.Entäs Jussi Halla-Aho?
https://yle.fi/uutiset/3-10209953 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä noinkin mutta harva vihreästi ajatteleva ihminen pystyy tai edes haluaa ajatella miten suuria kasvissyöjien muumioita on löydetty nykyisen ikiroudan alta kun ne sulavat.
Joku omilla aivoillaan ajatteleva varmasti ajattelisi heti että maapallon lämpötila ja kasvusta olisi ollut paljon lämpimämpi ja rehevämpi nykyisen ikiroudan alueella ennen ihmisten tuomaa ilmastomuutosta.
Vai haluaisiko joku vihreä nyt aloittaa analyysin miksi löytyy norsumaisia mammutteja(kasvissyöjiä) alueelta missä ei kasva nyt käytännössä mitään ravintoa ko. eläinten ravintoketjussa?!
Maapallo onkin ollut joskus paljon lämpimämpi mitä on nyt tällä hetkellä, mutta miksi?
AsianVierestäMikäs pointti tossa taas oli, tuskin kukaan kiistää sitä että on ollut aikoja milloin on ollut lämmintä ja tämä pallo kasvien täyttämä, kuin myös erinäisiä jääkausia.
On kyllä kumma tarve yrittää puolustella asioihin puuttumattomuutta sillä että luonto on tehnyt jotain niin ihmisen ei tarvitsisi asioista välittää. Se mitä maapallolla on tapahtunut miljoonien vuosien aikana ei paljonkaan tätä hetkeä tai tulevia vuosikymmeniä/-satoja auta.
Jos tiedetään että on tapahtumassa jonkinlainen luonnonmullistus niin tietenkään siihen ei kannata varautua koska se on luonnon tekosia. Jos tulee vaikka tulva niin mitä siitä, sehän on vain luonnollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs pointti tossa taas oli, tuskin kukaan kiistää sitä että on ollut aikoja milloin on ollut lämmintä ja tämä pallo kasvien täyttämä, kuin myös erinäisiä jääkausia.
On kyllä kumma tarve yrittää puolustella asioihin puuttumattomuutta sillä että luonto on tehnyt jotain niin ihmisen ei tarvitsisi asioista välittää. Se mitä maapallolla on tapahtunut miljoonien vuosien aikana ei paljonkaan tätä hetkeä tai tulevia vuosikymmeniä/-satoja auta.
Jos tiedetään että on tapahtumassa jonkinlainen luonnonmullistus niin tietenkään siihen ei kannata varautua koska se on luonnon tekosia. Jos tulee vaikka tulva niin mitä siitä, sehän on vain luonnollista.On kuitenkin hyvä muistaa realismi - lämpötila on maapallolla muuttunut ja sillä siisti. Lihasta saa tehokkaasti energiaa jaksamiseen ja kasviksista ei ja sillä siisti. Statusta ei voi saada, jos ei kuluta ja sillä siisti. Kaikki haluaa statusta, koska se on ratkaisevin tekijä, onnistuuko ihminen elämän aikana pariutumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin hyvä muistaa realismi - lämpötila on maapallolla muuttunut ja sillä siisti. Lihasta saa tehokkaasti energiaa jaksamiseen ja kasviksista ei ja sillä siisti. Statusta ei voi saada, jos ei kuluta ja sillä siisti. Kaikki haluaa statusta, koska se on ratkaisevin tekijä, onnistuuko ihminen elämän aikana pariutumaan.
Niin ja jos nyt ajatellaan ihmismäärää maapallolla, voidaan toki yrittää järkeillä, että mitä vähemmän ihmiset pariutuisivat, sitä parempi ilmastolle, mutta pystyisivätkö poliitikot itse näyttää esimerkkiä? Niillähän kun ei pahemmin ole vaikeuksia pariutumisessa.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä noinkin mutta harva vihreästi ajatteleva ihminen pystyy tai edes haluaa ajatella miten suuria kasvissyöjien muumioita on löydetty nykyisen ikiroudan alta kun ne sulavat.
AsianVierestäMehän elämme käsittääkseni isossa kalenterissa jääkautta, mutta sen jonkinlaista väliaikaista lämpimämpää jaksoa. Suomen luonto on täynnä merkkejä jään vetäytymisestä täältä ja joskus kauan sitä ennen tuo jää on muodostunut.
Lämpötilan muutoksen nopeus tuskin voi tavallisesti olla kovin suuri ilman jotain merkittävää yht'äkkistä tekijää. Tämä luokkaa 0,01 astetta / vuosi on todella nopeaa. Mutta jos ihmisen vaikutus on niin oleellinen, niin vaikutusta voisi kuvata yhtälöllä jossa vaikutus = ihmisten määrä * yksittäisen ihmisen vaikutus.
Kaikki poliittinen huomio on jälkimmäisessä, mutta olemme täysin avuttomia sopeutumaan edes siihen että ihmisten määrä vähenisi edes hiukan. Jos ajatellaan, että globaalisti kasvun mahdollisuudet on käytetty, niin erilaisille kulttuureille ja ideologioille on jaossa vain niukkuutta. Konflikteilta tuskin vältytään pältytään, kun ei se ole onnistunut edes kasvun aikana.
Koko tilanne on hyvin otollinen totalitarismin kehittymiselle, jossa yksittäiselle ihmiselle tullaan sanelemaan, miten hänen tulee elää. Hyvällä tai pahalla.
- Anonyymi
Onko pakko vaihtaa Pentti Linkolan ihailu tähän Gretaan ihan vain sen takia että hän on trendikäs? Mielestäni ei ole pakko jos ei halua.
- Anonyymi
Pentti Linkolankin uskottavuus on kyseenalaista.
Puhuu, että maailmassa on liikaa ihmisiä, silti itsekin lisääntyi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pentti Linkolankin uskottavuus on kyseenalaista.
Puhuu, että maailmassa on liikaa ihmisiä, silti itsekin lisääntyi.Eihän yhden ihmisen lisääntymiset niitä asioita miksikään muuta....outoa ajattelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän yhden ihmisen lisääntymiset niitä asioita miksikään muuta....outoa ajattelua.
Mitäpä luulet, mistä koostuu ne maailman jotain 7 miljardia ihmistä?
Oliskohan ne niistä yksistä ihmisistä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä luulet, mistä koostuu ne maailman jotain 7 miljardia ihmistä?
Oliskohan ne niistä yksistä ihmisistä?Tuosta nyt on ihan turha jankata. Ihminen voi olla alallaan huippu vaikka kotiasiat olisikin hoidettu vähemmän hyvin.
Kuinkahan paljon Greta on puuttunut näihin epäkohtiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta nyt on ihan turha jankata. Ihminen voi olla alallaan huippu vaikka kotiasiat olisikin hoidettu vähemmän hyvin.
Kuinkahan paljon Greta on puuttunut näihin epäkohtiin?Mistä hitosta sinä puhut? Minua ei kiinnosta Greta.
Minä puhun siitä yksinkertaisesta ja loogisesta faktasta, että ihmisiä on maapallolla liikaa.
Ja siitä että 7 mrd koostuu ihmisyksilöistä, siis yksittäisistä ihmisistä.
On täysin ihmisyksilöistä kiinni, montako miljardia meitä on vaikkapa 30 vuoden kuluttua.
Jos jokainen yksilö päättää olla käyttämättä lisääntymismahdollisuuttaan, niin 80 vuoden kuluttua tämä on jo ihmislajin osalta hiljainen pallo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä hitosta sinä puhut? Minua ei kiinnosta Greta.
Minä puhun siitä yksinkertaisesta ja loogisesta faktasta, että ihmisiä on maapallolla liikaa.
Ja siitä että 7 mrd koostuu ihmisyksilöistä, siis yksittäisistä ihmisistä.
On täysin ihmisyksilöistä kiinni, montako miljardia meitä on vaikkapa 30 vuoden kuluttua.
Jos jokainen yksilö päättää olla käyttämättä lisääntymismahdollisuuttaan, niin 80 vuoden kuluttua tämä on jo ihmislajin osalta hiljainen pallo.Tämä on Gretaa koskeva ketju joten voisi olettaa että hän edes vähän kiinnostaisi...
- Anonyymi
Yhtä kaikki: Jos haluaa tänä päivänä olla trendien aallonharjalla, niin täytyy suvaita pakolaisia, vouhottaa ilmastonmuutoksesta, syyllistää yksityisautoilijoita ja lihansyöjiä, puolustaa huumeidenkäytön laillistamista, kannattaa moniseksuaalisia taipumuksia ja suhteita jne..
- Anonyymi
Voivoi, onhan se tietysti kovaa olla ahdasmielinen ja rasistinen setämies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivoi, onhan se tietysti kovaa olla ahdasmielinen ja rasistinen setämies.
Yksi hyvä uusi kommentti tässä jauhantaketjussa ja sinä samantien pilaamassa sen. Palstan taso 0
- Anonyymi
Palstalla on selvästi joku joka mölyää siitä että ihmisten pitäisi puuttua nykyiseen menoon.
Voisitko esittää joitain konkreettisia asioita mitä itse muuttaisit ja paljonko se maksaisi veronmaksajille riippuen siitä missä tilanteessa ihmiset olisivat.
Joku heitto muovipusseista on lähinnä tyhmää koska ne eivät ole Suomessa mikään ongelma. Elintarvikemuovin käyttäminen lisää elintarvikkeiden säilymisaikoja siten että elintarviketta voidaan myydä 3 x kauemmin mitä ilman niitä. Jos elintarvikepakkaukset poistettaisiin tulisi ruoan tuotanto kolminkertaistaa, tulisi myös paljon hukkaa myymättömistä vanhaksi menneistä tuotteista.
Sähköautojen akut voivat maksaa 15 000 euroa. Voisiko joku selittää kuka ostaisi uudet akut 15-vuotta vanhaan autoon? Jep, ei kukaan. Autoista tulisi kulutushyödykkeitä joiden valmistamiseen käytettyjen prosessien hyötysuhde saastumisen ehkäisemisessä olisikin negatiivinen.
Onneksi "ei tarvitse" katsoa kokonaisuuksia, vain osakokonaisuuksia ja huutaa niistä:)
AsianVierestä- Anonyymi
Sinähän se täällä suurin mölyäjä olet, Harmiksen kastia tuossa agendasi kylvämisessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän se täällä suurin mölyäjä olet, Harmiksen kastia tuossa agendasi kylvämisessä.
Voisitko nyt kertoa mitä konkreettista tekisit, kiitos.
AsianVierestä - Anonyymi
Eli sinä vissiin sitten säilytät vaikka jauhelihan pöydällä koska se säilyy "hyvin" pakattuna paremmin? Vai ostatkos vain valmiiksi pakattua tavaraa, turhahan mitään tiskiltä on ostaa kun saa valmiissa paketissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sinä vissiin sitten säilytät vaikka jauhelihan pöydällä koska se säilyy "hyvin" pakattuna paremmin? Vai ostatkos vain valmiiksi pakattua tavaraa, turhahan mitään tiskiltä on ostaa kun saa valmiissa paketissakin.
:)
Tiskiltä ostettu liha pakataan muovikalvolla käsiteltyyn paperipakkaukseen, vai laittavatko samanlaiseen mitä valmispakkauksissa käytetään? Ainut ero taitaa tuoreudessa koska ne valmispakkauksissa on säilymistä edistävä pakkauskaasu joka taas mahdollistaa sen ettei kauppaan tarvitse ajella sillä saastuttavalla dieselkuorma-autolla ihan jokainen päivä. Tuoretta haluava edistää kuljetuksesta tulevia hiilidioksidi ja pienhiukkaspäästöjä.
Ei kannata ainakaan sanomalehteen kääriä koska siitä irtoaa ruokaan myrkyllisiä yhdisteitä.
AsianVierestä - Anonyymi
Annas kun arvaan, sinun mielestäsi mm. kalja, makkara ja bensa maksaa liikaa, tai siis kaikki pitäisi saada halvemmalla ja on ituhippien syytä miksi joutuu maksamaan niin paljon kaikesta. Jos mahdollista niin ostat jotain Venäjän vesibensaa kun halvalla saa ja Virosta raijattua kaljaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiskiltä ostettu liha pakataan muovikalvolla käsiteltyyn paperipakkaukseen, vai laittavatko samanlaiseen mitä valmispakkauksissa käytetään? Ainut ero taitaa tuoreudessa koska ne valmispakkauksissa on säilymistä edistävä pakkauskaasu joka taas mahdollistaa sen ettei kauppaan tarvitse ajella sillä saastuttavalla dieselkuorma-autolla ihan jokainen päivä. Tuoretta haluava edistää kuljetuksesta tulevia hiilidioksidi ja pienhiukkaspäästöjä.
Ei kannata ainakaan sanomalehteen kääriä koska siitä irtoaa ruokaan myrkyllisiä yhdisteitä.
AsianVierestäEt taida tietää edes sitä että maitopurkin sisällä on muovikalvo?
Jokaisen maitoa haluavan tulisi ostaa lehmä olohuoneeseen, saisi sitä puhdasta lähiruokaa:)
Olisiko kierrätettävä lasipullo parempi..hmm.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annas kun arvaan, sinun mielestäsi mm. kalja, makkara ja bensa maksaa liikaa, tai siis kaikki pitäisi saada halvemmalla ja on ituhippien syytä miksi joutuu maksamaan niin paljon kaikesta. Jos mahdollista niin ostat jotain Venäjän vesibensaa kun halvalla saa ja Virosta raijattua kaljaa.
Väärin, maksan mielelläni veroni Suomeen. Viimevuonna noin 15 000 euroa arvonlisäveroista sekä bensiinin polttoaineveroista koostuvat noin 5 000 euroa joilla yhteiskunta voisi tukea vaikka näitä ituhippejä:) Onhan bensan litrahinnassa veron osuus 0,78 senttiä ja sen kertymää voi jakaa tukena vaikka niille itumaatiloille?
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäVitun pölvästi, pointti on ettei kaikkea nykyään pakata johonkin styroksilaatikkoon ja valinnoillaan ihminen voi vaikuttaa vieläkin enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietää edes sitä että maitopurkin sisällä on muovikalvo?
Jokaisen maitoa haluavan tulisi ostaa lehmä olohuoneeseen, saisi sitä puhdasta lähiruokaa:)
AsianVierestäNo mitä esimerkiksi lihaan tulee niin Evirakin on jo määritellyt että kaupoissa voidaan liha myydä asiakkaan omaan astiaan. Tai sitten jokainen voi kysyä vahapaperia, jollei jo paperi sellaista ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä esimerkiksi lihaan tulee niin Evirakin on jo määritellyt että kaupoissa voidaan liha myydä asiakkaan omaan astiaan. Tai sitten jokainen voi kysyä vahapaperia, jollei jo paperi sellaista ole.
Ota seuraavan kerran mukaasi joku muovinen tupperware.
Voi lihatiskin myyjää jo naurattaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietää edes sitä että maitopurkin sisällä on muovikalvo?
AsianVierestähttps://www.valio.fi/yritys/artikkelit/kokonaan-uusiutuva-pakkaus-saastaa-luonnonvaroja/
Jep. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.valio.fi/yritys/artikkelit/kokonaan-uusiutuva-pakkaus-saastaa-luonnonvaroja/
Jep."Täysin kasvipohjaisessa tölkissä kaikki pakkauksen kartonki- ja muoviosat on valmistettu kasvipohjaisesta materiaalista. Tölkin aihio valmistetaan kartongista, joka syntyy suomalaisesta puukuidusta. Kartonkiaihiossa on myös ohuita muovikerroksia, jotka tekevät pakkauksesta nestetiiviin. Muovikerrokset valmistetaan uusiutuvasta, kasvipohjaisesta muovista"
Muovia kuitenkin, vain harva muovi ei ole kierrätettävissä ja suurimmasta osasta saadaan ainakin energiaa.
"Tekniikka, jolla kasvietanolista valmistetaan uusiutuvaa muovia, on brasilialaisen yrityksen kehittämä ja patentoima. Sokeriruoko Valion käyttämään kasvipohjaiseen muoviin tulee tällä hetkellä Brasiliasta pääosin São Paulon osavaltiosta, joka sijaitsee yli 2 000 kilometrin päässä Amazonin sademetsistä. Amazonin alueella ei saa kasvattaa sokeriruokoa"
Tämä muovi on juuri ja juuri elintarvikkeisiin kelpaavaa. Valiokin taisi pähkäille sen c-vitamiinin säilyvyyden kanssa? Toivottavasti ei ilmene mitään muita ongelmia.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Täysin kasvipohjaisessa tölkissä kaikki pakkauksen kartonki- ja muoviosat on valmistettu kasvipohjaisesta materiaalista. Tölkin aihio valmistetaan kartongista, joka syntyy suomalaisesta puukuidusta. Kartonkiaihiossa on myös ohuita muovikerroksia, jotka tekevät pakkauksesta nestetiiviin. Muovikerrokset valmistetaan uusiutuvasta, kasvipohjaisesta muovista"
Muovia kuitenkin, vain harva muovi ei ole kierrätettävissä ja suurimmasta osasta saadaan ainakin energiaa.
"Tekniikka, jolla kasvietanolista valmistetaan uusiutuvaa muovia, on brasilialaisen yrityksen kehittämä ja patentoima. Sokeriruoko Valion käyttämään kasvipohjaiseen muoviin tulee tällä hetkellä Brasiliasta pääosin São Paulon osavaltiosta, joka sijaitsee yli 2 000 kilometrin päässä Amazonin sademetsistä. Amazonin alueella ei saa kasvattaa sokeriruokoa"
Tämä muovi on juuri ja juuri elintarvikkeisiin kelpaavaa. Valiokin taisi pähkäille sen c-vitamiinin säilyvyyden kanssa? Toivottavasti ei ilmene mitään muita ongelmia.
AsianVierestäNyt vain pitää kysyä onko päästöjä pienentävää rahdata raaka-ainetta toiselta puolelta maapalloa, laivat saastuttavat älyttömästi:)
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Täysin kasvipohjaisessa tölkissä kaikki pakkauksen kartonki- ja muoviosat on valmistettu kasvipohjaisesta materiaalista. Tölkin aihio valmistetaan kartongista, joka syntyy suomalaisesta puukuidusta. Kartonkiaihiossa on myös ohuita muovikerroksia, jotka tekevät pakkauksesta nestetiiviin. Muovikerrokset valmistetaan uusiutuvasta, kasvipohjaisesta muovista"
AsianVierestäNiin, koska tietty on parempi porata ja pumpata sitä öljyä maasta. Mitenkäs, varmaan olet Trumpikin kannattaja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, koska tietty on parempi porata ja pumpata sitä öljyä maasta. Mitenkäs, varmaan olet Trumpikin kannattaja?
Vai niin, lukaise kuitenkin seuraava.
Sokeriruoko on todennäköisesti eniten sademetsien monimuotoisuutta tuhonnut viljelykasvi, ja sokeriruokoplantaasien tieltä on tuhottu sademetsää etenkin Latinalaisen Amerikan rannikolla. Ruokosokeria viljellään 19,6 miljoonalla hehtaarilla, ja se tuottaa yhden maailman suurimmista viljelysadoista. Päätuottajat ovat Brasilia, Intia, Kiina, Thaimaa, Pakistan, Meksiko ja Australia. Erityisen vahingollisia ympäristölle ovat sokeriruokoviljelmien suuri vedenkulutus sekä ravinteiden ja torjunta-aineiden pintavalunta. Viljelmien lähistöllä olevat vesistöt pilaantuvat sokerin valmistuksessa syntyvistä jätteistä ja tehdaspäästöistä sekä viljelyssä syntyneen eroosion tuottamasta hiesusta ja plantaasien lannoitehuuhtoumista. Sokeriruokoplantaasit kuluttavat pellon maaperää niin voimakkaasti, että sokeriviljelmiä voidaan hyvällä syyllä verrata kaivostoimintaan, jossa maaperä tyhjennetään ravinteista.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokeriruoko on todennäköisesti eniten sademetsien monimuotoisuutta tuhonnut viljelykasvi, ja sokeriruokoplantaasien tieltä on tuhottu sademetsää etenkin Latinalaisen Amerikan rannikolla. Ruokosokeria viljellään 19,6 miljoonalla hehtaarilla, ja se tuottaa yhden maailman suurimmista viljelysadoista. Päätuottajat ovat Brasilia, Intia, Kiina, Thaimaa, Pakistan, Meksiko ja Australia. Erityisen vahingollisia ympäristölle ovat sokeriruokoviljelmien suuri vedenkulutus sekä ravinteiden ja torjunta-aineiden pintavalunta. Viljelmien lähistöllä olevat vesistöt pilaantuvat sokerin valmistuksessa syntyvistä jätteistä ja tehdaspäästöistä sekä viljelyssä syntyneen eroosion tuottamasta hiesusta ja plantaasien lannoitehuuhtoumista. Sokeriruokoplantaasit kuluttavat pellon maaperää niin voimakkaasti, että sokeriviljelmiä voidaan hyvällä syyllä verrata kaivostoimintaan, jossa maaperä tyhjennetään ravinteista.
AsianVierestäNiin ja edelleen on sitten parempi porata ja pumpata sitä öljyä maasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja edelleen on sitten parempi porata ja pumpata sitä öljyä maasta?
Tällä hetkellä kyllä, tulevaisuudessa ihmiset voivat löytää tien jossa katsotaan kokonaisuutta. Ei rummuteta ja mainosteta kuin kasvipohjaista biodieseliä jonka seurauksena tuhottiin paljon sademetsää palmuöljyn saamiseksi.
Sokeriruoko on vähän samanlaista, vaatii kauheasti viljelytilaa ja jos sen kulutus lisääntyy vähenevät sademetsät. Sademetsäthän ovat maapallon keuhkot?
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäMaailman viljelypinta-alasta 0,02 % käytetään biopohjaisten muovien valmistamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja edelleen on sitten parempi porata ja pumpata sitä öljyä maasta?
Aivan koska ilmasta ei sitä öljyä porata, mutta kerros miten ja milloin se tämä maapallo tuhottiin, ai mut kas ennen ei ollut somea joka kertoi missä oli mikäkin??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä kyllä, tulevaisuudessa ihmiset voivat löytää tien jossa katsotaan kokonaisuutta. Ei rummuteta ja mainosteta kuin kasvipohjaista biodieseliä jonka seurauksena tuhottiin paljon sademetsää palmuöljyn saamiseksi.
Sokeriruoko on vähän samanlaista, vaatii kauheasti viljelytilaa ja jos sen kulutus lisääntyy vähenevät sademetsät. Sademetsäthän ovat maapallon keuhkot?
AsianVierestäÖljypalmujen korvatessa luonnonmetsän menetetään metsien tarjoama hiilinielu, eli biomassan sitoma hiili, mikä täytyy huomioida laskettaessa ympäristötaakkaa. Trooppiseen metsään on sitoutunut noin 138 tonnia hiiltä (C) hehtaarilla (IPCC 1996). Öljypalmuplantaasin hiilensidontakapasiteetti on vain 30–50 tonnia hehtaarilla (IFEU 2006). On siis odotettavissa noin 100 tonnin hiilipäästö (365 tonnin CO2 päästöt) hehtaarilta, mikäli trooppinen luonnonmetsä korvataan öljypalmuplantaasilla.
Tässä hyvä tutkielma.
https://wwf.fi/app/uploads/y/3/n/wnvwi7rdphljjtq7z7ht6wg/rainforestforbiodiesel_suomennoslyhennelma_final_042007.pdf
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailman viljelypinta-alasta 0,02 % käytetään biopohjaisten muovien valmistamiseen.
Onneksi noin:)
Tulisi etsiä joutomaita, ei pienentää metsien pinta-alaa.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljypalmujen korvatessa luonnonmetsän menetetään metsien tarjoama hiilinielu, eli biomassan sitoma hiili, mikä täytyy huomioida laskettaessa ympäristötaakkaa. Trooppiseen metsään on sitoutunut noin 138 tonnia hiiltä (C) hehtaarilla (IPCC 1996). Öljypalmuplantaasin hiilensidontakapasiteetti on vain 30–50 tonnia hehtaarilla (IFEU 2006). On siis odotettavissa noin 100 tonnin hiilipäästö (365 tonnin CO2 päästöt) hehtaarilta, mikäli trooppinen luonnonmetsä korvataan öljypalmuplantaasilla.
Tässä hyvä tutkielma.
https://wwf.fi/app/uploads/y/3/n/wnvwi7rdphljjtq7z7ht6wg/rainforestforbiodiesel_suomennoslyhennelma_final_042007.pdf
AsianVierestäJa liittyy biomuoviin miten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestä"Maailman viljelypinta-alasta 0,02 % käytetään biopohjaisten muovien valmistamiseen."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan koska ilmasta ei sitä öljyä porata, mutta kerros miten ja milloin se tämä maapallo tuhottiin, ai mut kas ennen ei ollut somea joka kertoi missä oli mikäkin??
Ihanaa, some pelastaa maapallon mutta se ei nyt taida kerto mitä tulisi tehdä?
Mölyämistä mutta ei konkretiaa koska kokonaisuutta ajatellessa tehdään paljon kompromisseja syistä mitä normaali kuluttaja ei edes ajattele. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja liittyy biomuoviin miten?
Bio jo sanana tuo mieleen elollisen, sama kasvatusongelma koskee kaikkia biotuotteita.
Jättömaalle tehtynä ihan hyvä ajatus mutta kun eivät tee.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäEivät ole.
https://apnews.com/384fdb5ee7654667b53ddb49efce8023
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190820081848.htm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bio jo sanana tuo mieleen elollisen, sama kasvatusongelma koskee kaikkia biotuotteita.
AsianVierestä20 vuoden kuluttua jossain paneelissa kysytään mikä kiihdytti maapallon tuhoamista eniten ja vastaus voikin olla Bio-sana:) Se sana on nyt muotia, ihmiset eivät ymmärrä markkinointia ja mitä sen taustalla on.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäEnsinnäkin mm. sitä sokeriruokoa kasvatetaan sokeria, ei biotuotteita, varten. Maailman maataloudessa käytettävästä pinta-alasta 77% käytetään eläimiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole.
https://apnews.com/384fdb5ee7654667b53ddb49efce8023
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190820081848.htmToivottavasti olet oikeassa.
Metsät kun ovat niitä hiilinieluja ja tuon Brazilian suhteen voisi joku olla jo huolissaan.
https://www.youtube.com/watch?v=N6Hgt3sicQI
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti olet oikeassa.
Metsät kun ovat niitä hiilinieluja ja tuon Brazilian suhteen voisi joku olla jo huolissaan.
https://www.youtube.com/watch?v=N6Hgt3sicQI
AsianVierestäSademetsissä on tolkuttomasti mätänevää biomassaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sademetsissä on tolkuttomasti mätänevää biomassaa.
Esimerkiksi ihmisiä:)
Aavikko on paljon parempi, kuun pinta olisi ihanteellinen, heh heh.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin mm. sitä sokeriruokoa kasvatetaan sokeria, ei biotuotteita, varten. Maailman maataloudessa käytettävästä pinta-alasta 77% käytetään eläimiin.
Sokeriruokoa kasvatettaessa saa Valio sen muovikalvonsa sokerintekoprosessien sivutuotteena. Toivottavasti päätuote on edelleen sokeri eikä biomuovi.
Mutta mistä sitä biomuovia saisi lisää jos sitä haluttaisiin lisätä?
Valiohan nyt kehuu lisäävänsä mutta mitä se tarkoittaa käytännössä kun mennään jalostusasteen alkupäähän? Joudutaanko lisäämään myös sokerintuotantoa vai riittääkö nykyisen kasvatuksen määrä myös ns. sivutuotteen kysyntään...hmm.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokeriruokoa kasvatettaessa saa Valio sen muovikalvonsa sokerintekoprosessien sivutuotteena. Toivottavasti päätuote on edelleen sokeri eikä biomuovi.
Mutta mistä sitä biomuovia saisi lisää jos sitä haluttaisiin lisätä?
Valiohan nyt kehuu lisäävänsä mutta mitä se tarkoittaa käytännössä kun mennään jalostusasteen alkupäähän? Joudutaanko lisäämään myös sokerintuotantoa vai riittääkö nykyisen kasvatuksen määrä myös ns. sivutuotteen kysyntään...hmm.
AsianVierestäJos tällä hetkellä biomuoviin käytettävä pinta-ala on 0.02% niin tuskinpa sen lisääminen ongelma on. Varmaan olisi jopa parempi bisnes viljelijälle koska ei sokeri mikään kultasuoni nykyään ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäNyt meillä kerätään jo kinkun paistamisesta jääneitä sianrasvoja, joista tehdään bio-dieseliä. Niin että kaikenlaista sitä sitä jo nyt voidaan tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt meillä kerätään jo kinkun paistamisesta jääneitä sianrasvoja, joista tehdään bio-dieseliä. Niin että kaikenlaista sitä sitä jo nyt voidaan tehdä.
Oliko se jotain my-dieseliä?
Sitä tuotetaan jo koko Suomen tarpeen verran. Kokonaispäästöiltään puhtaampaa mitä sähköautoilu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tällä hetkellä biomuoviin käytettävä pinta-ala on 0.02% niin tuskinpa sen lisääminen ongelma on. Varmaan olisi jopa parempi bisnes viljelijälle koska ei sokeri mikään kultasuoni nykyään ole.
Saako jostain biomuovipensaiden taimia tai ituja mistä lähtisi biomuovipensaita kasvattamaan, niitä joiden oksilla kasvaa biomuovirakeita. Tarvittaisiin enää marjapoimuri, pistäis säkkiin suoraan pensaasta.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako jostain biomuovipensaiden taimia tai ituja mistä lähtisi biomuovipensaita kasvattamaan, niitä joiden oksilla kasvaa biomuovirakeita. Tarvittaisiin enää marjapoimuri, pistäis säkkiin suoraan pensaasta.
AsianVierestäOngelma taitaa olla nyt se ettei kasveja kannattaisi kasvattaa vain muoviraaka-aineeksi koska niiden jalostaminen öljypohjaiseksi raaka-aineeksi on kovin kallista. Tarvitaan siis kasvi jota kannattaa viljellä jo nyt tiettyyn käyttötarkoitukseen ja samalla prosessien jätteestä tehdään lisäksi muoviraaka-aineeksi kelpaavaa jaetta.
Biomassa pitää käsitellä aina synteettisesti tai katalyyttisesti. Prosessit tarvitsevat paljon energiaa ja muita raaka-aineita kunnes biomassasta saadaan öljyä tai muovia.
Ongelmana on hinta mutta se ei ole se pahin ongelma. Biomuoveja käytetään eri tarkoitukseen. Muovinhan tulisi maatua ollakseen todellista biomuovia. Oiva kohde olisi bioroskapussi mutta tuskin auton puskuria siitä kannattaisi tehdä koska autoilijat olisivat käärmeissään kun puskuri olisi hävinnyt keulalta kahden kuukauden ajon jälkeen auton ostamisesta.
Muoveja on eri käyttötarkoitukseen tehty satoja. Osa kestää korkeita lämpötiloja, osasta ei liukene elintarvikkeisiin ainesosia pidemmänkään kosketuksen aikana, osa kestää iskuja, osa muokkautuvia joustoineen. Jokaisen muovin käyttökohde sekä valmistusketjut ovat tulleet pitkän tutkimustyön tuloksena joten en näe nopeaa muutosta tulevaksi.
Ensin tulisi löytää mistä voi valmistaa ja miten raaka-aine olisi ominaisuuksiltaan ainakin yhtä hyvä mitä nykyisin käytössä olevat, sen jälkeen hinta on tärkeässä roolissa koska kuluttajat eivät halua maksaa vielä ekologisuudesta kovinkaan paljon. Pitää olla myös muita hyviä ominaisuuksia.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma taitaa olla nyt se ettei kasveja kannattaisi kasvattaa vain muoviraaka-aineeksi koska niiden jalostaminen öljypohjaiseksi raaka-aineeksi on kovin kallista. Tarvitaan siis kasvi jota kannattaa viljellä jo nyt tiettyyn käyttötarkoitukseen ja samalla prosessien jätteestä tehdään lisäksi muoviraaka-aineeksi kelpaavaa jaetta.
Biomassa pitää käsitellä aina synteettisesti tai katalyyttisesti. Prosessit tarvitsevat paljon energiaa ja muita raaka-aineita kunnes biomassasta saadaan öljyä tai muovia.
Ongelmana on hinta mutta se ei ole se pahin ongelma. Biomuoveja käytetään eri tarkoitukseen. Muovinhan tulisi maatua ollakseen todellista biomuovia. Oiva kohde olisi bioroskapussi mutta tuskin auton puskuria siitä kannattaisi tehdä koska autoilijat olisivat käärmeissään kun puskuri olisi hävinnyt keulalta kahden kuukauden ajon jälkeen auton ostamisesta.
Muoveja on eri käyttötarkoitukseen tehty satoja. Osa kestää korkeita lämpötiloja, osasta ei liukene elintarvikkeisiin ainesosia pidemmänkään kosketuksen aikana, osa kestää iskuja, osa muokkautuvia joustoineen. Jokaisen muovin käyttökohde sekä valmistusketjut ovat tulleet pitkän tutkimustyön tuloksena joten en näe nopeaa muutosta tulevaksi.
Ensin tulisi löytää mistä voi valmistaa ja miten raaka-aine olisi ominaisuuksiltaan ainakin yhtä hyvä mitä nykyisin käytössä olevat, sen jälkeen hinta on tärkeässä roolissa koska kuluttajat eivät halua maksaa vielä ekologisuudesta kovinkaan paljon. Pitää olla myös muita hyviä ominaisuuksia.
AsianVierestäKalliimpaa raakaöljyn pumppaaminen kuitenkin on, tynnyrillisen pumppaaminen kustantaa suunnilleen toisen samanlaisen. Biomuoveja taas tehdään kasviöljyistä ja tärkkelyksestä joiden raaka-aineita täällä Suomessakin voi kasvattaa, kuten rypsiä tai rapsia, samasta öljystä voi tarvittaessa tehdä myös vaikka biodieseliä. Puristusjäte taas kelpaa sinällään vaikka osaksi eläinten rehua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalliimpaa raakaöljyn pumppaaminen kuitenkin on, tynnyrillisen pumppaaminen kustantaa suunnilleen toisen samanlaisen. Biomuoveja taas tehdään kasviöljyistä ja tärkkelyksestä joiden raaka-aineita täällä Suomessakin voi kasvattaa, kuten rypsiä tai rapsia, samasta öljystä voi tarvittaessa tehdä myös vaikka biodieseliä. Puristusjäte taas kelpaa sinällään vaikka osaksi eläinten rehua.
No sitten ei ole mitään ongelmaa jos hinta on halvempi ja laatu parempaa. Markkinat hoitavat kyllä sen jälkeen yleistymisen. Sitä odotellessa.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitten ei ole mitään ongelmaa jos hinta on halvempi ja laatu parempaa. Markkinat hoitavat kyllä sen jälkeen yleistymisen. Sitä odotellessa.
AsianVierestäTuppaavat vain mm. öljyfirmat olemaan kehityksen esteenä, niinkuin olleet reilut sata vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuppaavat vain mm. öljyfirmat olemaan kehityksen esteenä, niinkuin olleet reilut sata vuotta.
Eivät ne voi olla jos löytyy jokin halvempi tapa se kyllä tuodaan markkinoille voittojen maksimoimiseksi. Ihmisten ahneutta ei voi mikään pysäyttää.
AsianVierestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne voi olla jos löytyy jokin halvempi tapa se kyllä tuodaan markkinoille voittojen maksimoimiseksi. Ihmisten ahneutta ei voi mikään pysäyttää.
AsianVierestäTekniikan kehittäminen vaatii rahaa ja se raha tuppaa olemaan prosenttikerholaisten hallussa, ei kukaan energiafirman omistaja halua luoda halpaa energiaa millä ei voi tienata.
- Anonyymi
PAKKOHAN siihen uskoa, muuten syntyy 8 miljardin aukko Suomen valtion budjettiin.
Takkuumiehinä mm. Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja koko kehä kolmosen sisäpuolella asuva VERONIELU.
Kaupunkivaltio Helsingin ylläpito vaatii muulta Suomelta muuttoa pois OMALTA kotiseudultaan UUTEEN paratiisiin nimeltä HELSINKI.
Tutise: TURKU ja TAMPERE me muut olemme sen jo asemoineet ja varautuneet käsitteeseen KAUPUNKIVALTIO nimeltä HELSINKI on paikka missä saa asua sUOMESSA
Die Grune Partei tietää SINÄ et. - Anonyymi
Greta osaa laulaa.
https://www.youtube.com/watch?v=CLxpgRqxtEA - Anonyymi
Tytön puhetyyli on kuin Hitlerillä 1938.
- Anonyymi
Ja katse.
- Anonyymi
Havainto muutamalle kirjoittajalle, jos tulee etsineeksi jälkikäteen omia viestejään:
ketjusta moderoitu lähes kolmanneksen verran pituutta pois, se sivurönsy kun virisi suunnilleen viestin 31.12.2019 20:09 tiimoilta.
Sinänsä varmaan aiheellista, koska sen voi tulkita olleen niin paljon otsikkoaiheen ulkopuolella. Tuo mainittu viesti on vielä tallella.- Anonyymi
Sääli että keskustelua katosi, mutta ainakin minä olin jossain vaiheessa ilmoittanut sivurönsyn aloitusviestin asiattomaksi. Siinä kuvattiin Gretaa erittäin sopimattomin sanoin. Myöhemmin huomasin, ettei kyseistä viestiä ollut vielä poistettu, ja osallistuin itsekin viestistä rönsyilleeseen keskusteluun. Nyt olen kuitenkin hyvin iloinen, ettei rönsyn aloitusviestiä enää ole näkyvissä.
Pah. Greta on oikealla asialla. Maalaisjunttipersut ei vaan tajua. Sitäpaitsi jos olisin nuorempi, niin panisin.
- Anonyymi
Sinulla sitten on huono maku. Noin rumaa teiniä en haluaisi panna. Useimmiten kun näen teininaisen, muna ponkaisee heti pystyyn, mutta ruman Gretan kohdalla ei värähdäkään. Ei ihme, että tyttöparasta tuli ilmastokaheli. Kun ei pojille kelpaa, niin jotenkin pitää yrittää päteä. Sehän se on se "kympin tytön" syndrooma: tavara ei kelpaa ja sitä kompensoidaan "akateemisuudella" tai jollain aktivismivouhotuksella, mielellään molemmilla, ja kaupan päälle voi vielä ruveta lesboksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla sitten on huono maku. Noin rumaa teiniä en haluaisi panna. Useimmiten kun näen teininaisen, muna ponkaisee heti pystyyn, mutta ruman Gretan kohdalla ei värähdäkään. Ei ihme, että tyttöparasta tuli ilmastokaheli. Kun ei pojille kelpaa, niin jotenkin pitää yrittää päteä. Sehän se on se "kympin tytön" syndrooma: tavara ei kelpaa ja sitä kompensoidaan "akateemisuudella" tai jollain aktivismivouhotuksella, mielellään molemmilla, ja kaupan päälle voi vielä ruveta lesboksi.
Siellä sairas setämies taas saa kiksit kun pääsee jotain teinityttöä haukkumaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724164Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963587Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363309- 512830
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182309- 402248
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222042- 201554
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami121500Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321486