Mistä/miten työ hankitte ystäviä?

Anonyymi

Olen 23v mies jolla ystävät/kaverit tullut ja mennyt aalloissa. Lapsuuden kaverit, ylä-aste kaverit, lukio kaveri, amis kaverit, kaikki tuli ja meni. Nyt olen syksyllä aloittanut opiskelut amkissa, eikä tunnu kenestäkään olevan edes kaveriksi. Ainoat muutamat ihmiset joita kutsun kavereikseni asuvat ulkomailla, ja jokaista on tultu nähtyä kerran naamatusten.

Tuntuu kovin yksinäiseltä tietää että ei ole ketään ketä kutsua kylään, kenen luona kyläillä, pelailla pelejä tai viettää kaikkea tätä opiskelun oheista vapaa-aikaa. On minulla harrastuksia tietenkin, mutta ei niistäkään ole ikinä kavereita tai ystäviä löytynyt, näiden ulkomaalaisten lisäksi.

Tällä hetkellä viestittelen ulkomaalaisten kavereiden kanssa kerran pari kuukaudessa. Koulussa en kuulu mihinkään ryhmään. Harrastukseni ovat pääasiassa yksilölajeja/aktiviteettejä.

Mistä ja miten te olette saaneet ystävänne?
Onko teillä neuvoja minulle?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole neuvoja. Olen samassa tilanteessa. Itse olen päihteetön ja opiskelupiireissä lähinnä on tarjolla päihdeseuraa. Olen nyt yrittänyt aloittaa harrastuksia opiskelun ulkopuolisia, joissa tapaa uusia ihmisiä. Hidasta on mutta ehkä ajan kanssa. Itselläni on se haaste kun en jaksa ihmisten kanssa mitään pintapuolista höttöä ja iso osa ihmisistä vaikuttaa aika rauhattomilta pintaliitäjiltä.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Itsekkin olen päihteetön ja tuntuu nuo muut opiskelijat käyttävän vähintäänkin viikottain viinaa tai muuta alkoholia. Itse harrastan kamppailulajeja, vaikka yksilölaji onkin, niin siellä saa ainakin jonkun verran kontaktia (fyysistä yms.) muihin ihmisiin. Olen viime syksyllä taas aloittanut uudessa paikassa, ja saa nähdä pitääkö kevään lopussa taas muuttaa ja vaihtaa kerhoa samalla. Itse en oikein osallistu pinnallisiin keskusteluihin, ja kukaan ei oikein tunnu olevan kiinnostunut puhumaan mistään millä on merkitystä ja missä mielipiteillä on väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Itsekkin olen päihteetön ja tuntuu nuo muut opiskelijat käyttävän vähintäänkin viikottain viinaa tai muuta alkoholia. Itse harrastan kamppailulajeja, vaikka yksilölaji onkin, niin siellä saa ainakin jonkun verran kontaktia (fyysistä yms.) muihin ihmisiin. Olen viime syksyllä taas aloittanut uudessa paikassa, ja saa nähdä pitääkö kevään lopussa taas muuttaa ja vaihtaa kerhoa samalla. Itse en oikein osallistu pinnallisiin keskusteluihin, ja kukaan ei oikein tunnu olevan kiinnostunut puhumaan mistään millä on merkitystä ja missä mielipiteillä on väliä.

        Harrastukset ja urheilu ovat oivia paikkoja löytää kavereita päihteettömässä ympäristössä. Kutsu mukavan tuntuisia ihmisiä lautapeli-iltaan? Joskus kannattaa lähteä mukaan ilotteluihin vaikkei itse käyttäisikään alkoholia. Niissä pippaloissa opiskeluajan ystävyyssuhteita kuitenkin solmitaan.


    • Anonyymi

      Pinnalliset keskustelut ovat tavallisesti helppo ja ystävällinen tapa aloittaa tutustuminen.
      Siinähän pakostakin muutaman kerran jälkeen tulee selville toisen mielenkiinnon kohteet. Kukaan ei heti kättelyssä ala puhumaan ydinfysiikasta tai aivokirurgiasta (ellei ole saman alan kolleega).
      Ehkä sinä haet ystäviä vääristä paikoista. Sanonta: "jos olet porukkasi viisain, olet väärässä seurassa".

    • Anonyymi

      Ymmärrän että amk:ssa voi olla hankala saada kavereita jos ei kuulu mihinkään ryhmään vaan aina joutuu olemaan jokaisella kurssilla vähän ulkopuolisena. Ryhmätöitä tehdessä saattaa päästä tutustumaan helpommin muihin, sillä ei amkissakaan kaikki opiskelijat tosiaankaan ramppaa bileissä vaikka näin yleisesti oletetaan.

      Opiskelen itse amk:ssa kolmatta vuotta ja olen kyllä huomannut, että monet kaveriporukat muodostuu juurikin niistä tyypeistä joihin tutustutaan heti ekan opintovuoden alussa ja se sama "jengi" on ja pysyy vaikkei kaikki enää käykään bileissä samaan tahtiin kuin ekana vuonna.

      Mikäli teidän koulun opiskelijajärjestö järjestää liikuntavuoroja, niin mene ihmeessä niihin mukaan, mikäli sieltä löytyy jokin sinua kiinnostava laji. Sen kautta voi ehkä myös saada uusia ystäviä, sillä niissä käy paljon muiden alojen opiskelijoita ja myös vaihto-opiskelijoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe