Yli 50v työtön perustulolle!

Anonyymi

Työoaikoista kilpailu on liian raakaa yli 50 vuotiaille ja varsinkin jos he ovat pitkäaikaistyöttömiä, osatyökykyisiä tai koulutus ja työkokemus eri aloilta on vähäistä!! Tällaisten yli 50v täyttäneiden on turha kilpailla nuorempiaan vastaan. Perustulo kuuluisi automaattisesti yli 50v jos työmahdollisuudet ovat mitättömät! Tämä säästäisi myös valtiolta suuret summat kun turhat kuntoutukset, kurssit, koulutukset jne. jäisivät pois, koska niillä ei uusia työpaikkoja luoda.

78

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa olen sanonut! Vastikkeeton tuki iän mukaan eli 50v se olisi automasttinen ja jos tyäpaikan saa poistuu tuki. Jos taas 50v irtisanotaan kuuluu heille tuki ilman karenssiuhkia tms. muita typeryyksiä!. Helppia ja toimivaa.

    • Anonyymi

      Kansaneläkelaitoksen idelogiana ei voi olla asiain mutkistaminen pitkittämällä, ja pahempana ihmisten sairastuttaminen.

      https://yle.fi/tekstitv/txt/P107_01.html

      Varsinkin päättäjän istuessa kaalimaalla keskellä sitä itseään.

    • Anonyymi

      Yksilöllä on joko rajoitetusti oikeuksia tai ei oikeuksia ollenkaan. Näin on aina ollut. Hyvinvointiyhteiskunnassa oikeuksia on onneksi enemmän tarjolla. Olemme sympaattinen yhteiskunta jossa on kohtullisesti turvaverkkoja ja apua tarjolla myös heikommille yksilöille. Maailmalla on myös yhteiskuntia ja valtiojärjestelmiä joissa yksilön ja ihmisoikeudet puuttuvat lähestulkoon kokonansa. Ihmisiä kohdellaan niissä maissa kuin karjaa. Halutaanko suomeen perustulo yli 50 v pitkäaikaistyöttömille? Siinäpä kysymys. Riippuu sitä mille tasolle hyvinvointiyhteiskunta ja yksilönoikeudet halutaan nostaa. Yksilönoikeuksia ja ihmisoikeuksia on joko rajoitetusti tai niitä ei ole lainkaan. Elämä on kamppallua.

      • Anonyymi

        Joo.ja tämä taas riippuu verojen maksun halukkuudesta , miksi verojen maksu on niin vaikeaa nyky sukupolville , aikaisemmat tekivät ja rakensivat hienon yhteiskunnan ja tämä "kaikki mulle heti" sukupolvi ei edes pysty ylläpitoon ,puhumattakaan parantamisesta , silti rikkaita enemmän kuin koskaan. Turha yritystuki stoppiin ja vastikkeelliseksi , jos ei työllistä niin edut pois , mahdollisuudet on annettu vaan tuet valuvat omistajien taskuun.


    • Anonyymi

      Perustulo on kannatettava ajatus.

    • Anonyymi

      Kuulun kyseiseen kansanryhmään, tosin tällä hetkellä sairaslomalla, onneksi. Jos pääsisin eläkkeelle tai perustulolle, pystyisin taas aloittamaan osa-aikaisen oman työn ja tekemään satunnaisia töitä ilman jatkuvaa karenssivaaraa. Voisin opiskella. Voisin tehdä vapaaehtoistyötä. Minusta tulisi taas tyytyväisempi ja tuottoisampi kansalainen. Mutta pyrkimyshän ei olekaan parantaa osaamme, vaan musertaa koko köyhä kansanryhmä. Seuraavana nujerretaan ne, jotka vielä ovat töissä.

      • Anonyymi

        Tk-eläkkeelle?..Pääseehän sille jos on tarpeeksi sairas ja täyttää vaatikukset.Jatka niitä sairauslomia täyteen määrään asti,koska se on ihan ensimmäinen ehto ennen kuin alkavat tosissaan harkitsemaan myöntävää päätöstä.


    • Anonyymi

      Ruotsissahan irtisanomis järjestys firmoissa on, että viimeksi taloon tulleet irtisanotaan ensin, jos on tarvetta vähentää työntekijöitä. Sen takia 50 kymppisen ei yleensä kannata vaihtaa työpaikkaa, ainakaan missään tuotantotyössä. Suomessa työttömäksi joutuu se kenelle firma haluaa antaa potkut, yleensä juuri koska työkuviot ovat muuttuneet, ei tarvita. Tosin on mahdollisuus päästä takaisin , jos samat työtehtävät vuoden sisällä aukeaa uudestaan. Suomessa työttömät on samalla viivalla, mitään eri oikeuksia ei tunneta. Firma voi saada palkkatukea , jos palkkaa työttömän.

    • Anonyymi

      Kyllä yli 50 kymmiset saataisiin kaikki töihin ja nuoremmatkin, jos pakkatuen ehtona olisi vaikka 500 päivää työttömänä 3 vuoden aikana. Ja muut yritystuet pois.

    • Anonyymi

      Riippuu paljon ammatista, Valmistuin Lähihoitajaksi 2014, olen alan vaihtaja, kun työt loppuivat tuotannollisista ja taloudellisista syistä, myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelin lähihoitajaksi. Pääsin suoraan opiskelujen loputtua vakituiseen työhän 53-vuotiaana ja sillä tiellä olen ja kerran jo vaihtanut toiseen vaikituiseen työhön. Niin että jos työ ja opiskeluhaluja on niin kouluttaudu hoitoalalle, töitä saat tehdä niin paljon kun jaksat.

    • Anonyymi

      Täytin juuri 58v eikä ole vakipaikkaa ollut vuosiin. Pätkiä olen toiselta alalta löytänyt. Mutten jaksa tehdä mitä tahansa. Nostot tuntuu jossakin päin kroppaa.

      Ei kannata vaatia suoraan perustuloa tms. Sen sijaan työmarkkinatukea voi ohjata perustulon suuntaan. Siitä voi poistaa tuon palkkatarkistuksen ja palkkatodistusten vaatimisen ensin 50v ja sitten muiltakin. Tulorekisteri kertoo tulot kelalle, miksi palkkatodistuksia tarvitaan?
      Jos joku tienaa 300/kk ei tarvi murehtia liioin. Tulotarkistuksia voi radikaalisti vähentää. Ja niin säästytään byrokratialta ja joku paperinpyörittäjä vähemmän.

      • Anonyymi

        Lähihoitajana voi työskennellä ns. kevyemmissä töissä, olen itse työssä jossa kroppa ei rasitu.
        Tosin vuorotyö vaatii kyllä palautumista ja ajoittain olen todellä väsynyt. Ikävuosia on 59.
        Jaksamista välillä myös mietin mutta vielä on suhteellisen hyvin mennyt.

        Toivon kyllä että 60 ikävuoden jälkeen saan alkaa hidastamaan työtahtia, ehkä siirryn ensin 80%- työaikaan ja jätän yövuorot pois. Jos talous kestää työaikaa voi vieläkin vähentää, tosin vaikuttaa tuo ansiotaso sitten eäkeeseen mutta tärkeämpää kuitenkin on oma terveys ja jaksaminen. Ei kannata itseään loppuun ajaa.

        Hyvä olisi varmasti tämäkin ja sen vaihtoehtona lisäisi varmasti osatyökykyisten työllisyyttä
        "Ei kannata vaatia suoraan perustuloa tms. Sen sijaan työmarkkinatukea voi ohjata perustulon suuntaan. Siitä voi poistaa tuon palkkatarkistuksen ja palkkatodistusten vaatimisen ensin 50v ja sitten muiltakin. Tulorekisteri kertoo tulot kelalle, miksi palkkatodistuksia tarvitaan?
        Jos joku tienaa 300/kk ei tarvi murehtia liioin. Tulotarkistuksia voi radikaalisti vähentää. Ja niin säästytään byrokratialta ja joku paperinpyörittäjä vähemmän."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähihoitajana voi työskennellä ns. kevyemmissä töissä, olen itse työssä jossa kroppa ei rasitu.
        Tosin vuorotyö vaatii kyllä palautumista ja ajoittain olen todellä väsynyt. Ikävuosia on 59.
        Jaksamista välillä myös mietin mutta vielä on suhteellisen hyvin mennyt.

        Toivon kyllä että 60 ikävuoden jälkeen saan alkaa hidastamaan työtahtia, ehkä siirryn ensin 80%- työaikaan ja jätän yövuorot pois. Jos talous kestää työaikaa voi vieläkin vähentää, tosin vaikuttaa tuo ansiotaso sitten eäkeeseen mutta tärkeämpää kuitenkin on oma terveys ja jaksaminen. Ei kannata itseään loppuun ajaa.

        Hyvä olisi varmasti tämäkin ja sen vaihtoehtona lisäisi varmasti osatyökykyisten työllisyyttä
        "Ei kannata vaatia suoraan perustuloa tms. Sen sijaan työmarkkinatukea voi ohjata perustulon suuntaan. Siitä voi poistaa tuon palkkatarkistuksen ja palkkatodistusten vaatimisen ensin 50v ja sitten muiltakin. Tulorekisteri kertoo tulot kelalle, miksi palkkatodistuksia tarvitaan?
        Jos joku tienaa 300/kk ei tarvi murehtia liioin. Tulotarkistuksia voi radikaalisti vähentää. Ja niin säästytään byrokratialta ja joku paperinpyörittäjä vähemmän."

        Hei! Olen 61v (täytän ensi viikolla) ja ollut työttömänä vuosikaudet. Olen miettinyt kouluttautumista uudelle alalle. Minulla on useita eri alojen tutkintoja, mutta ei työkokemusta, joten työnsaantimahdollisuuteni ovat nykyisin olemattomat. Olen miettinyt lähihoitajaksi opiskelemista, mutta olen pitänyt sitä liian "ihmisläheisenä" työnä itselleni, koska en hirveän hyvin tule toimeen ihmisten kanssa (ikävä myöntää tämä tosiasia näinkin iäkkäänä). Pidän opiskelemisesta, joten oletettavasti saisin tutkinnon läpi. Työvuosia olisi jäljellä 4-6. Kannattaako vai eikö kannata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Olen 61v (täytän ensi viikolla) ja ollut työttömänä vuosikaudet. Olen miettinyt kouluttautumista uudelle alalle. Minulla on useita eri alojen tutkintoja, mutta ei työkokemusta, joten työnsaantimahdollisuuteni ovat nykyisin olemattomat. Olen miettinyt lähihoitajaksi opiskelemista, mutta olen pitänyt sitä liian "ihmisläheisenä" työnä itselleni, koska en hirveän hyvin tule toimeen ihmisten kanssa (ikävä myöntää tämä tosiasia näinkin iäkkäänä). Pidän opiskelemisesta, joten oletettavasti saisin tutkinnon läpi. Työvuosia olisi jäljellä 4-6. Kannattaako vai eikö kannata?

        Minäpä vastaan. Asun pienellä muuttotappiopaikkakunnalla.Täällä on menossa pienten kuntien työkkärihanke,jossa pyritään työllistämään tai saamaan mahdollisiman moni koulutuksen piiriin. Nyt esim. suunnitteilla että 20 työtöntä koulutetaan lähihoitajiksi. Siinä ryhmässä on hyvin monenikäistä ihmistä ja vanhimmat yli 60-vuotiaita, joten kyllä kannattaa yhä kouluttautua. Lähihoitajista on pula ja on todennäköisempää, että työllistyt kuin että et työllisty. Tietenkin edellyttäen, että olet valmis muuttamaan tarvittaessa työn perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä vastaan. Asun pienellä muuttotappiopaikkakunnalla.Täällä on menossa pienten kuntien työkkärihanke,jossa pyritään työllistämään tai saamaan mahdollisiman moni koulutuksen piiriin. Nyt esim. suunnitteilla että 20 työtöntä koulutetaan lähihoitajiksi. Siinä ryhmässä on hyvin monenikäistä ihmistä ja vanhimmat yli 60-vuotiaita, joten kyllä kannattaa yhä kouluttautua. Lähihoitajista on pula ja on todennäköisempää, että työllistyt kuin että et työllisty. Tietenkin edellyttäen, että olet valmis muuttamaan tarvittaessa työn perässä.

        Ovatpahan sitten ne 20 poissa kortistosta sen 2 vuotta, sitten voikin väsätä taas uuden kurssin. Tällaista "temppu koulutusta/työllistämistä" tuntuu riittävän, palkkatuet, työkokeilut, erinäiset suojatyöpaikat, etc. Oikeissakin työpaikoissa ehdotetaan 9 €/h palkkoja ja sitten "ihmetellään, kun ei tekijöitä löydy, ei taida työnteko kiinnostaa". Mielestäni palkalla pitää tulla toimeen, eikä joutua ruinaamaan sen lisäksi tukea yhteiskunnalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Olen 61v (täytän ensi viikolla) ja ollut työttömänä vuosikaudet. Olen miettinyt kouluttautumista uudelle alalle. Minulla on useita eri alojen tutkintoja, mutta ei työkokemusta, joten työnsaantimahdollisuuteni ovat nykyisin olemattomat. Olen miettinyt lähihoitajaksi opiskelemista, mutta olen pitänyt sitä liian "ihmisläheisenä" työnä itselleni, koska en hirveän hyvin tule toimeen ihmisten kanssa (ikävä myöntää tämä tosiasia näinkin iäkkäänä). Pidän opiskelemisesta, joten oletettavasti saisin tutkinnon läpi. Työvuosia olisi jäljellä 4-6. Kannattaako vai eikö kannata?

        Hei! Olen 61v (täytän ensi viikolla) ja ollut työttömänä vuosikaudet. Olen miettinyt kouluttautumista uudelle alalle. Minulla on useita eri alojen tutkintoja, mutta ei työkokemusta, joten työnsaantimahdollisuuteni ovat nykyisin olemattomat. Olen miettinyt lähihoitajaksi opiskelemista, mutta olen pitänyt sitä liian "ihmisläheisenä" työnä itselleni, koska en hirveän hyvin tule toimeen ihmisten kanssa (ikävä myöntää tämä tosiasia näinkin iäkkäänä). Pidän opiskelemisesta, joten oletettavasti saisin tutkinnon läpi. Työvuosia olisi jäljellä 4-6. Kannattaako vai eikö kannata?

        En myöskään mieltänyt itseäni hoitoalan ihmiseksi ja otin tietoisen riskin, suurimman työn tein korvien välissä. Ihminen jotenkin työurautuu, kangistuu kaavoihinsa.
        Opiskeluaika oli mielenkiintoinen ja osittain rankka ja tiivistahtinen, tuntui että tietoa tuli enemmän kun aivot jaksoivat ottaa vastaan. Pitkät työssoppimisjaksot olivat myös välillä haasteellisia erilaisissa paikoissa mutta käytännössä oppi eniten. Hoitotyötä tehdään omalla persoonalla, hae vain opiskelemaan valintakokeissa kyllä selviää valitaanko sinut, jos valitaan niin saat luottaa siihen että olet oikealla tiellä. Lähihoitajan työ on kyllä ihmisläheistä mutta on paljon erilaisia vaihtoehtoja työllistyä, paljon on myös keikkatyötä ja siinä näkee erilaisi työpaikkoja, Eiko sitä ihmisläheisyyttäkin voi oppia. Kannattaa miettiä jos on intoa opiskella niin mitä menetät jos otat haasteen vastaan ja haet opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä vastaan. Asun pienellä muuttotappiopaikkakunnalla.Täällä on menossa pienten kuntien työkkärihanke,jossa pyritään työllistämään tai saamaan mahdollisiman moni koulutuksen piiriin. Nyt esim. suunnitteilla että 20 työtöntä koulutetaan lähihoitajiksi. Siinä ryhmässä on hyvin monenikäistä ihmistä ja vanhimmat yli 60-vuotiaita, joten kyllä kannattaa yhä kouluttautua. Lähihoitajista on pula ja on todennäköisempää, että työllistyt kuin että et työllisty. Tietenkin edellyttäen, että olet valmis muuttamaan tarvittaessa työn perässä.

        Tuo onkin hienoa, kun kurssi on suunattu vanhemmille ikäluokille. Tiedän että kasvukeskuksissa järjestetään pari kolme kurssia vuodessa, mutta kun hakijoita aina vaan riittää yli 100 kappaletta ja kursille pääsee 15 aloittamaan.
        Yhtälailla kun nyt vaaditaan sairaanhoitajille massiivisia palkankorotuksia, etteivät menisi muualle töihin. Johonkin lääkikseen vaaditaan ylioppilaspohja, joskus takavuosina riitti keskikoulupohjakin, näistä ns vähemmän lahjakkaista voisi löytyä ne työmyyrät, joiden tavoite ei ole sitten kahvihuoneessa juoruilu.


    • Anonyymi

      50 vuotias on voimavara jos on ollut työelämässä koko ajan ja varmasti saa työpaikan.
      Työtön joka ei ole tehnyt mitään elämässä niin varmasti on vaikeaa.

      • Anonyymi

        55 jatkaa töis viel reilut 10v... - n. 65 v asti on työkykyä !!! Näin on politikkomme päättäneet !!! eläkeikää on nostettu jne.
        Ei suomalaiset menny mielenosoituksiin!!
        mutta ranskassa on lakot, kun meinasivat nostaa e-ikää 64v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        55 jatkaa töis viel reilut 10v... - n. 65 v asti on työkykyä !!! Näin on politikkomme päättäneet !!! eläkeikää on nostettu jne.
        Ei suomalaiset menny mielenosoituksiin!!
        mutta ranskassa on lakot, kun meinasivat nostaa e-ikää 64v.

        Outoa, että ei vastustettu tuota eläkeiän nostoa !!!
        Se olisi vaatinut rähinää, niin vakuutusbisneksen olisi ollu pakko taipua !!

        Ja ihmetyttää myös miksi verovaroin hyysätään ulkaomaalaisia paperittomia roistoja, lasten risikaajia, terroristeja, tappajia, murhaajia, huumekauppiaita!! Miksi hyysätään ?
        Miksi riittää rahaa terroristien hysäämiseen ?

        Mutta ei saada mass-työttömyyttä seis, ja köyhien suomalaisten elintasoa kohotettua !!
        --- nämä ovat arvovalintoja politiikan asioita !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että ei vastustettu tuota eläkeiän nostoa !!!
        Se olisi vaatinut rähinää, niin vakuutusbisneksen olisi ollu pakko taipua !!

        Ja ihmetyttää myös miksi verovaroin hyysätään ulkaomaalaisia paperittomia roistoja, lasten risikaajia, terroristeja, tappajia, murhaajia, huumekauppiaita!! Miksi hyysätään ?
        Miksi riittää rahaa terroristien hysäämiseen ?

        Mutta ei saada mass-työttömyyttä seis, ja köyhien suomalaisten elintasoa kohotettua !!
        --- nämä ovat arvovalintoja politiikan asioita !!

        Nyt ollaan EU:ssa ja Virolaisia työskentelee Suomessa satatuhatta ja puolet porukasta asuukin Virossa, jonne Suomen perhetuet valuu. Suomalainen lapsilisä vastaa jossain Latviassakin jo henkilön palkkaa.


      • Anonyymi

        Ei pääse välttämättä helposti töihin. Ainakaan mihinkään koulutusta edes lähelle vastaaviin töihin.
        Olen lähettänyt viimeisen puolen vuoden aikana n. 100 hakemusta ja päässyt 3 haastatteluun. Koulutus on DI ja on työkokemusta kyllä aika paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että ei vastustettu tuota eläkeiän nostoa !!!
        Se olisi vaatinut rähinää, niin vakuutusbisneksen olisi ollu pakko taipua !!

        Ja ihmetyttää myös miksi verovaroin hyysätään ulkaomaalaisia paperittomia roistoja, lasten risikaajia, terroristeja, tappajia, murhaajia, huumekauppiaita!! Miksi hyysätään ?
        Miksi riittää rahaa terroristien hysäämiseen ?

        Mutta ei saada mass-työttömyyttä seis, ja köyhien suomalaisten elintasoa kohotettua !!
        --- nämä ovat arvovalintoja politiikan asioita !!

        kirjoituksesi täyttää viharikoksen tunnusmerkit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        55 jatkaa töis viel reilut 10v... - n. 65 v asti on työkykyä !!! Näin on politikkomme päättäneet !!! eläkeikää on nostettu jne.
        Ei suomalaiset menny mielenosoituksiin!!
        mutta ranskassa on lakot, kun meinasivat nostaa e-ikää 64v.

        Täällä hölmölässä menee kaikki läpi ja samat äänestää vielä alistajansa aina eduskuntaan.


    • Anonyymi

      Joo , nämä todellista työtä tekemättömät luulevat tietävänsä kauanko duunarin runko kestää , kaikkia ei voi samalle viivalle laittaa vaikka kuin näytetään mediassa tekopirteää toimistorot........Jos ei 50v jälkeen ala jo nauttia elämästä ja vapaa-ajasta niin voi kohta sanoa että myöhästä on , ei auta raha ei mikään....ohi on ! Ja jos sairastut kidut siinä sitten loppuun asti ja myrkytät itsesi lääkkeillä joihin menevät rahasi , näin se vaan menee monasti tosielämässä.
      Jos yhteiskunnan rakentaminen annettaisiin nykynuorten tehtäväksi ei tulisi mitään kun ei edes pystytä ylläpitämään jo rakennettua.

    • Anonyymi

      Täällä taas kommentoi täysin terveet, hyvin kouluttautuneet ja usealla eri alalla työskennelleet työlliset. Totuus on, että yli 50v osatyökykyiset, vähän kouluja käyneet ja yhden alan työkokemuksen omaavat jne. ovat kilpailusta ulkona! Täälläkin taas neuvotaan kouluttautumaan miksipä muuksi kuin LÄHIHOITAJAKSI!! Aina lähihoitajaksi... niin miten osatuökykyinen yli 50v selkäsairas tm muu vaivainen sellaiseen pystyisi. Älkää yleistäkö kuka pystyy ja mihin ja että kaikkeen työtyömyyteen on ratkaisuna olla lähihoitaja.

      • Anonyymi

        Oikeassa olet!!!


      • Anonyymi

        Lähihoitaja voi suuntautua moneen, ammattiin jota voi tehdä vaikka osa-aikaisesti tai keikkaa. Ei kaikki työ ole fyysyseti raskasta, jos on osatyökykyinen niin olisi varmaan viisainta kartoittaa tarkkaan pysyykö yleensä enää tekemään mitään työtä. Ei kai asiotia voi vain jättää tekemättä ja miettiä mitä vielä pystyy tekemään. Onko sinulla itsellä mitää kuvaa siitä pystytkö vielä tekemään joitain hoitoalalla jossa töitä riittää, jos sieltä ei mitää löydy hae ihmeessä elälkettä.


    • Anonyymi

      Tämä yli 50v hyppööttäminen kuntoutuksissa jne on pelkkää rasismia ja kiusaamista heitä kohtaan. Tähän tulisi EUn puuttua heti. Kyse aikuisista iäkläämmistä ihmisistä ja kiusaaminen jatkuu eläkkeeseen saakka.

      • Anonyymi

        Minulle kuntoutus on mahdollisuus jatkaa työelämässä olen melkein 60v ja vieläkin kuntoutetaan. Kuntoutuksessa saa todella paljon eväitä jaksamiseen ja siellä kartoitetaan työkykyä, ohjataan pitämään yllä omaa kuntoa ja toimintakykyä. Tietoa saa kattavasti ravitsemuksesta, kuntoilusta, terveyspalvelujen käytöstä, kelan tuista yms. mahdollisuuksista. Tehdää myös henkilökohtainen kuntoutussuunnitelma, joka auttaa jaksamaan arjessa.
        Asennemuutos olisi nyt paikallaan, kukaan muu ei hoida asioita puolestasi, itse pitää nyt viimeinkin herätä, vanhuus tulee kaikille paljon voimme vaikuttaa siihen minkälaisessa kunnossa sitä vietämme. On toki sairauksia jotka rajoittavat mutta aina, jotain voi tehdä vaikka syödä terveellisesti, liikkua kuntonsa rajoissa yms.


      • Anonyymi

        Minä olen 50 v. , harrastan rankkaa liikuntaa ja käyn keikoilla ja ulkona ja tulen vetämään sinua kuonoon jos kutsut minua "iäkkäämmäksi".


      • Anonyymi

        Rasismi ja kiusaaminen eivät rajoitu yli 50-vuotiaisiin, sillä jo 16-vuotiaana olin liian vanha työmarkkinoilla.
        Kuten sanoit, kiusaaminen jatkuu eläkkeeseen (tai kuolemaan) saakka.

        EU:n ihmisoikeustuomioistuin samoin kuin muutkaan oikeustoimet niin Brysselissä kuin Suomessakaan eivät tunne käsitettä henkinen väkivalta, vaikka mm. rikoslaissa (LUKU 21 §5) se on selvästi mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen 50 v. , harrastan rankkaa liikuntaa ja käyn keikoilla ja ulkona ja tulen vetämään sinua kuonoon jos kutsut minua "iäkkäämmäksi".

        No eipä ole henkistä kasvua näemmä tapahtunut, poika.


    • Anonyymi

      Joo,vois itekkin jäädä työttmäksi,nykyinen pieni palkka on 2300€ ja käteen se 1800. Perustulo taitaa olla samaa luokkaa tai vähän alle jos se tulee joten ei tarttis turhaan raataa orjapalkalla,eläkeeseen kuitenkin matkaa vittu n 20 vuotta vielä.

    • Anonyymi

      Palkka on 2300e/kk-29% vero=1633e/kk.Asunnon korko vähennys nollautuu.
      Matkakulut poistuu.YNM. Palkojen tulisi nousta vähintään 500 e/kk jotta päästäisiin
      hallituksen tekemien ratkaisuden takia samaan kuin vuonna 2019.
      Hyvä juoni pitää 50v työttömänä saadaan eläkeitä pudotettua.
      Eläkkeitä voidaan myös pienetää nostamalla eläkeikää jolloin eläkekassat karttuu.
      Perustuloja on yritetty jo 30 vuotta sitten,hyvin ovat läksynsä kansanedustajat lukeneet takuula puhaltavat tässä asiassa samaan hiileen.

    • Anonyymi

      On epäreilua laittaa yli 50v ja juuri uusimman koulutuksen ja nykytiedon saanut 20v samalle "lähtöviivalle" kilpailussa samasta työpaikasta. Tuo perustulo on kyllä järkevä ajatus, kun työnsaanti alkaa olla mahdotonta. Eriarvoisuus tulisi ottaa huomioon esim. jotkut 50v on useita työpaikkoja ja kokemuksia takanaan, kun taas toisilla on kokemus vain yhdestä ja samasta työstä ja osalla yli 50v on terveen paperit kun taas osalla on työtä haittaavia sairauksia. Kaikki nämä tulisi ottaa huomioon kuten aloittaja mainitsi ja perustulo kuuluisi olla niille yli 50v joille työnsaanti on jo mahdotonta.

      • Anonyymi

        50-60v. jaksaa painaa viel pitkää päivää,, jotta töihin ja veroa maksamaan,, hopi hopi.
        - kun menoja on niin paljon, esim. tulee pakolla elättää e-suomen lähiöissä toimettomina eläviä elintaso-turisteja, niin tulee suomi duunarin maksaa veroja, jotta niillä kela turisteilla olisi vapaa-aikaa ja täysin ilmaiset kela lomat suomessa,, jne,, menoja siis rittää.
        - joten töihin ja veronmaksuun nyt, hopi hopi.
        hiki pääs sinun tule leipäsi ja turistien leipä ja elintaso ansaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50-60v. jaksaa painaa viel pitkää päivää,, jotta töihin ja veroa maksamaan,, hopi hopi.
        - kun menoja on niin paljon, esim. tulee pakolla elättää e-suomen lähiöissä toimettomina eläviä elintaso-turisteja, niin tulee suomi duunarin maksaa veroja, jotta niillä kela turisteilla olisi vapaa-aikaa ja täysin ilmaiset kela lomat suomessa,, jne,, menoja siis rittää.
        - joten töihin ja veronmaksuun nyt, hopi hopi.
        hiki pääs sinun tule leipäsi ja turistien leipä ja elintaso ansaita.

        minusta huippua on se takuueläke maahanmuuttajille !!
        suomessa kuspää hallinto siis ajaa ulkomaalaisten etua ja sortaa suomalaisia !!!!'ikävä kyllä !!


    • Anonyymi

      Yli 50v on vaikea työllistyä vaikka olisi korkeakoulutettu ja työkokemusta paljonkin, jos on vähänkään pidempi työttömyysjakso takana.
      AP on täysin oikeassa. Perustulo pitäisi tulla automaattisesti yli 50v työttömälle, jos on ollut yli vuoden työttömänä tai on osatyökykyinen.
      Sopiva perustulo olisi joku 700-800e mahdollinen asumistuki. Tämän päälle voisi kerätä vapaasti jotain silpputuloa.

    • Anonyymi

      Tehkää joku kansalaisaloite tästä vai teenkö minä?
      Idea on oikeasti erittäin hyvä.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Jonkun olisi tehtävä kansalaisaloite. Jos osaat tehdä järkevästi sanoitetun aloitteen, tee toki. Allekirjoitan sen heti. Mutta älä vain tekaise jotain vähän sinnepäin, jonka jälkeen sitten kukaan ei enää vaivaudu laatimaan kunnollista aloitetta kilpailijaksi, ja joka vie intoa siltä mahdolliselta hyvin laaditulta aloitteelta. Itse sen tekisin, mutta en osaisi kovin hyvää. Jään odottamaan, saatko sinä sen aikaan.

        Olen reilusti yli 50. Jos pääsisin pois työttömyystoimiston sadistien kiusaamisesta, ja saisin perustuloa, voisin lopultakin taas alkaa tehdä omaa työtä ja satunnaisia keikkoja, tai opiskella. En olisi enää työnestotoimiston pakkopassivoitu toivoton työtön, jota vielä yritetään syyllistää siitä, sen sijaan, että annettaisiin olla rauhassa ja nostaa itseni pois suosta. Ei yrittämisen aloittaminen suju heti täysin palkein, tai edes neljässä kuussa, mikä nykyään on armon ajan pituus. Yrittely voi jäädä osa-aikaiseksi kuolemaan saakka. Perustulon ohessa se olisi oiva lisätulo ja valtiolle hyvä veropuro.


      • Anonyymi

        Kansalaisaloitteessasi toivoisin, että sanoisit mm seuraavaa:

        Yli viisikymmenvuotiaille tarjotaan mahdollisuus valita perustulo, joka on 500 euroa kuussa verottomana. Se myönnetään kaikille vähintään vuoden työttömänä olleille yli 50-vuotiaille, jotka hakevat sitä. Tuon perustulon ohessa he voivat sitten mahdollisuuksiensa mukaan työllistää itsensä, opiskella tai tehdä osa-aikaisia tai satunnaisia töitä ilman velvoitetta raportoida tulojaan Kelaan tai työttömyystoimistoon. Tuo samainen 500 euroa kuussa toteutuu myös työssäkäyville, verottoman tulon rajana. Esimerkiksi Australiassa saa tienata vuodessa $18 000 ennen kuin aletaan pidättää lainkaan tuloveroja. Tästä tulisi vasta 6000e/v, mikä olisi kohtuullinen summa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisaloitteessasi toivoisin, että sanoisit mm seuraavaa:

        Yli viisikymmenvuotiaille tarjotaan mahdollisuus valita perustulo, joka on 500 euroa kuussa verottomana. Se myönnetään kaikille vähintään vuoden työttömänä olleille yli 50-vuotiaille, jotka hakevat sitä. Tuon perustulon ohessa he voivat sitten mahdollisuuksiensa mukaan työllistää itsensä, opiskella tai tehdä osa-aikaisia tai satunnaisia töitä ilman velvoitetta raportoida tulojaan Kelaan tai työttömyystoimistoon. Tuo samainen 500 euroa kuussa toteutuu myös työssäkäyville, verottoman tulon rajana. Esimerkiksi Australiassa saa tienata vuodessa $18 000 ennen kuin aletaan pidättää lainkaan tuloveroja. Tästä tulisi vasta 6000e/v, mikä olisi kohtuullinen summa.

        Tonni on parempi verottomana.


    • Anonyymi

      Arvaa suostuvatko punakaartien reliikit ja ekollit tähän.

    • Anonyymi

      Tässä on järkeä! 50v työnsaanti heikentyy niin rajusti iän myötä, jotta perustulo kuuluu jo iän takia heille. Suurin osa yli 50v on turha enää kouluttautua uuteen alaan, sillä nuoremmat vie työpaikat! Tuskin kukaan kadehtii yli 50v työtöntä joka saa petustulon jos kerran työpaikkaa ei saa.

    • Anonyymi

      Rasismi ja ikäsyrjintä yli 50 vuotiaiden kohdalla tulisi huomioida ja samoin ihmisoikeudet tässä iäkkäämpien työttömien kohtelussa. Tämän hetken kuntoutukset ja juoksuttamiset on törkeää ihmiskohtelua kun heille työnsaanti on jo muutenkin mahdotonta. Kuka jaksaa taistella byrokratiaa ja nöyryytystä vastaan yli 50v?!

      • Anonyymi

        Kyllähän 50-vuotiasta kannattaa vielä kuntouttaa ja kouluttaa uusiin tehtäviin. Työvuosia ennen eläkeikää on kuitenkin jäljellä yli 15 vuotta.

        Minä olen 62-vuotias pitkäaikaistyötön. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta en kykene työhönkään. Silti kuitenkin kehoitetaan kouluttautumaan ja on tarjouttu esim. yhtenä vaihtoehtona lähihoitajaksi kouluttautumista.

        Nyt tietysti joku kirjoittaa, että "senkin trolli". Asun paikkakunnalla, jossa on tehty hyvin tiukka päätös siitä, mitä pitkäaikaistyöttömille tehdään, jotta saataiin kunnan sakkomaksut poistettua. Vaihtoehdot ovat: a) työpaikka. Sitähän me pitkäaikaistyöttömät, etenkään ikääntyneet emme pysty toteuttamaan, b) kuntouttava työpaja. Tämä ei sovi kaikille, esim. ei itselleni, koska elämänhallintani ei ole hukassa ja työkyvyä on KELAn ja vakuutusoikeuden mukaan jäljellä, c) koulutus, d) työkyvyttömyyseläke

        Koulutus on minulle ainoa vaihtoehto näistä. Kun suoritam lähihoitajatutkinnon, pääsen suoraan vanhuuseläkkeelle. Eihän se tavallaan yhteiskunnalle ole kannattavaa, mutta yksittäiselle kunnalle kyllä kun sakkomaksut poistuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän 50-vuotiasta kannattaa vielä kuntouttaa ja kouluttaa uusiin tehtäviin. Työvuosia ennen eläkeikää on kuitenkin jäljellä yli 15 vuotta.

        Minä olen 62-vuotias pitkäaikaistyötön. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta en kykene työhönkään. Silti kuitenkin kehoitetaan kouluttautumaan ja on tarjouttu esim. yhtenä vaihtoehtona lähihoitajaksi kouluttautumista.

        Nyt tietysti joku kirjoittaa, että "senkin trolli". Asun paikkakunnalla, jossa on tehty hyvin tiukka päätös siitä, mitä pitkäaikaistyöttömille tehdään, jotta saataiin kunnan sakkomaksut poistettua. Vaihtoehdot ovat: a) työpaikka. Sitähän me pitkäaikaistyöttömät, etenkään ikääntyneet emme pysty toteuttamaan, b) kuntouttava työpaja. Tämä ei sovi kaikille, esim. ei itselleni, koska elämänhallintani ei ole hukassa ja työkyvyä on KELAn ja vakuutusoikeuden mukaan jäljellä, c) koulutus, d) työkyvyttömyyseläke

        Koulutus on minulle ainoa vaihtoehto näistä. Kun suoritam lähihoitajatutkinnon, pääsen suoraan vanhuuseläkkeelle. Eihän se tavallaan yhteiskunnalle ole kannattavaa, mutta yksittäiselle kunnalle kyllä kun sakkomaksut poistuvat.

        Koulutuksen haaskaamista jos joku nuori ihminen jää sinun vuoksesi ilman koulutuspaikkaa.


    • Anonyymi

      Tämä ikäraja siihen, että ihmisen turha pompotus loppuu viimeistään 50vuotiaana on paras idea mitä täällä olen lukenut!

      • Anonyymi

        pom pom pommppompom,,, pompotus jatkuu ja eläkeikää nosteaan, kun suomen ihmiset ei menny barrikaadeille ja vaatineet eläkeiän nostoa ( vrt. ranska jossa poltikot joutui alentamaan e-ikää..).
        Jos on kansa kuin lammas, niin eläkeikä nousee kokoajan,, se on vakuutusbisneksen etu !!


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa!!!

    • Anonyymi

      Tiedän ja tunnen kymmeniä ja kymmeniä vähän yli 50 vuotiasta niin sukulaisia, työkavereita ja muita tuttuja ja suurimmalle osalle heistä on tullut iän mukana jo jos jorain vaivaa ja sairautta ja monet ovat valittaneet, että ilänäkö uski rajusti! En yhtään ihmettele jis 50v täyttäneet eivät pääse enää töihin jos ovat joutuneet työttömäksi. Turha kilpailla 20v vasta valmustuneiden kanssa joilla vielä uusi tieto nykymenosta.

    • Anonyymi

      Yli 50-vuotiaat työttömät on päästettävä kansalaispalkan piiriin.

      Faktana se että on lähes mahdotonta työllistyä monellakaan enää avoimille työmarkkinoille.
      Monella on sitäpaitsi takanaan jo vuosikymmeniä työelämää ja YT:ssä pois potkittuina eivät enää kelpaa työelämään juurikin ikänsä ja terveytensä takia, lisäksi työnantajamaksut ovat korkeammat yli 53-vuotiailla joten ikärasismi on myös täyttä faktaa.

    • Anonyymi

      Yli 50v tulisi huomioida erilailla kuin nuoremmat työnhakijat. Heiltä pitäisi myös kartoittaa paremmin soveltuuko enää työelämään. Aloittajalla on kyllä idea joka oikeastikin olisi järkevä!

      • Anonyymi

        Noin 50-v voi vielä olla täysin voimiltaan ja terveydeltään nelikymppisen veroinen, ainakin minä jaksoin silloin tehdä hyvinkin raskasta duunia. Oikeastaan kaikki nykyiset krempat alkoivat täytettyäni 60-v ja nyt 62-v pitäisi vielä odotella pari vuotta eläkkeelle pääsyä. Ehdottomasti jonkinlainen perustulo ihan kaikille 60-v täyttäneille työttömille olisi todella järkevää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 50-v voi vielä olla täysin voimiltaan ja terveydeltään nelikymppisen veroinen, ainakin minä jaksoin silloin tehdä hyvinkin raskasta duunia. Oikeastaan kaikki nykyiset krempat alkoivat täytettyäni 60-v ja nyt 62-v pitäisi vielä odotella pari vuotta eläkkeelle pääsyä. Ehdottomasti jonkinlainen perustulo ihan kaikille 60-v täyttäneille työttömille olisi todella järkevää !

        Rikoit ittesi juurikin raskaissa töissä 50-vuotiaana, kun silloin alkaa lihakset ja kunto muutenkin heikkenemään. No nyt on säryt ja surkea eläke tulossa.


    • Anonyymi

      Tämä on paras idea tällä palstalla mitä olen lukenut! Tämä olisi kaikkien kannalta hyvä ja järkevä ratkaisu. Työpaikoista kilpailu vähentyisi rajusti ja nuoremmille avautuisi suuremmat mahdollisuudet. Samoin byrokratia ja moni muu asia selkeentyisi ja paranisi. Säästöt olisi huimat kun turhat koulutukset, kuntoutukset jne jäisivöt pois täytettyä 50v

    • Anonyymi

      Tämä kyllä selkentäisi monia asioita, kun nuoret ja vanhemmat työnhakijat nähtäisiin erilaisina hakijoina eikä kuten nyt samalla viivalla! On ikää, vaivoja tai muuta työhönpääsyn estettä kilpailussa nuoria ja terveitä vastaan. Tämä nykyinen muoto on täysin epäoikeudenmukainen systeemi. Tähän pitäisi puuttua nyt ja heti! Tästä todella voisi tehdä lakialoitteen!

      • Anonyymi

        Tähän asiaan tulisi puuttua heti! On todella väärin kohdella yli 50v samoin kuin vastavalmistunutta.


    • Anonyymi

      Tämä olisi ratkaisu moneen pulmaan!

    • Anonyymi

      vielä on 50v. jäljellä noin 15v. tehokasta työikää, - joten hopi hopi töihin !!!
      jonkun kun pitää maksaa veroja, kun laaja pakolaisten ja terrori-ämmien lomailu suomessa tulee niin kalliiksi!!!
      lähiöt e-suomessa on täynnä lepääviä turisteja. Se maksaa paljon !!

    • Anonyymi

      Kerrankin järkevä idea! Tämä todella olisi nerokasta. Kunhan Suomi tämän toteuttaisi matkisi muut maat perässä!

      • Anonyymi

        On kyllä todella hyvä ja järkevä ajatus! 50v ja byrokratia helpottuisi kun täyttää puolivuosisataa. Porrastusidea on kyllä nerokas idea. Byrokratia tulisi poistua jo kokonaan tässä iässä!!


    • Anonyymi

      mitään näin järkevää en ole kuullut edes hallituksen suusta! Tömö on aivan oikeasti hyvä ajatus ja toimiva.

    • Anonyymi

      Lakialoite tästä.

    • Anonyymi

      Kannatan

    • Anonyymi

      Yli 50-vuotiaat eivät jää työttömäksi sen yleisemmin kuin nuoremmat, työllistyminen vain on vaikeampaa,ihan lehdessä noin lukee.Tutkimuksen mukaan työnantajat kiinnittävät enemmän huomiota työntekijän persoonallisuuteen ja asenteeseen kuin ikään. Peräti 72 % rekrytoijista pitää yli 50-vuotiaiden mahdollisuuksia saada töitä joko erittäin tai melko hyvänä. missä ihmeen kuplassa porukka asustaa

      • Anonyymi

        ",ihan lehdessä noin lukee"

        Jep jep, varmaan, aivan iltapaskassako noin luki. Vanhemmat työntekijät ovat kalliimpia ja saavat kenkää helpommin. Työllistyminen kylläkin on vaikeampaa, kun henkilöstöosastot jo alkumetreillä filtteroivat yli 50v pois ja varsinkin, jos on työtön. Siinä ei paljoa persoonaansa pääse esittelemään. Se on onnenkantamoinen, jos saa töitä yli 50v.


    • Anonyymi

      LEX Corona 50, työttömyyseläke käyttöön.

      Maailma muuttui juuri ja työttömyys pompsahti jo uusiin lukemiin missä 50-vuotias on väliinputoaja entistäkin enemmin ja jää köyhyyteen pysyvästi työttömyyden mukana.

      Onko tasaveroista kohdella tiettyä ikäluokkaa niin että eläke jää huonoksi ja roikut ikityöttömänä tai pätö työllistämispelleilyissä lopun ikääsi?

      Monella on työhistoriaa 25-30 vuotta ellei jopa enemminkin ja kiitoksena saat ikiköyhyyden!

    • Anonyymi

      Järkevä aloitus!

    • Anonyymi

      Hyvä idea

    • Anonyymi

      Ei tässä maassa voida tehdä eri sääntöjä yli 50 vuotiaille ja alle 50 vuotiaille, kaikkia tulee kohdella samojen sääntöjen mukaan.

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus!

    • Anonyymi

      Siis täyttä asiaa, eikä mitään tehdä asian eteen Eduskunnassa.
      Tehkää kansalaisaloite asiasta.

    • Anonyymi

      Täysin totta!

    • Anonyymi

      Hyvin sanottu

    • Anonyymi

      Yli 50-vuotiaille pitäisi olla eri pelisäännöt kuten kejussa yleisesti todetaan niin Suomessa ei edes myönnetä olevan ikärasisimia vaikka se on suurin yksittäinen ongelma koko työelämässä juurikin Suomessa.

      Tästä johtuen pitäisi sitten päästää eläkkeelle jos ja kun ei kerran ole mitään realistista mahdollisuutta työllistyä kokoaikaiseen työsuhteeseen ja elää palkallaan ilman sosiaalitukea.

      Poikkeuslakia tarvitaan kun Suomessa on virallisestikin jo 100 000 yli 50-vuotiasta pitkäaikaistyötöntä löysässä hirressä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe