vuosilomakertymä ja palkaton vapaa

Anonyymi

Olen nyt pitämässä palkatonta vapaata helmikuussa 17-28.2. Vuosilomalaki sanoo kertymästä seuraavaa:
Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää

Mikä määritellään työssäolopäiväksi? Onko se 14 arkipäivää = saan ne määrätyt lomankertymät vaiko nyt 1-16.2 jotka en ole lomalla?
Eli saanko vuosilomakertymät helmikuulta?

5

521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työssäolopäivä on sellainen päivä, jolloin olet työvuorolistan mukaisena työpäivänä työpaikalla tekemässä töitä.
      Jos olet ma-pe työntekijä, niin 1.-16.2.20 sinulla on 10 työpäivää. Se ei riitä lomanmääräytymiskuukauteen.
      Kunnan hommissa on eri sääntö.

• Anonyymi

Kiitos. Eli se oli niinkuin pelkäsinkin. Periaatteessahan kuukaudessa on se 20 arkipäivää karkeasti, eli paljoa ei voikaan siis olla pois palkattomalla kun heti iskee lomakertymiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos. Eli se oli niinkuin pelkäsinkin. Periaatteessahan kuukaudessa on se 20 arkipäivää karkeasti, eli paljoa ei voikaan siis olla pois palkattomalla kun heti iskee lomakertymiin.

Työpäiviä on kuukaudessa noin 20-22. Arkipäiviä on enemmän. Arkipäiviä ovat kaikki muut päivät paitsi sunnuntait ja arkipyhät. Lauantai on siis arkipäivä paitsi jos silloin on pyhäpäivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työpäiviä on kuukaudessa noin 20-22. Arkipäiviä on enemmän. Arkipäiviä ovat kaikki muut päivät paitsi sunnuntait ja arkipyhät. Lauantai on siis arkipäivä paitsi jos silloin on pyhäpäivä.

Mutta siis jos olen ma-pe työntekijä niin minulla on tosiaan karkeasti se 20-22 työpäivää. Ja niistä voi pitää sen 4 päivää palkatonta vain että pysyy lomalaskennnat kohillaan?
        Eli mun tapauksessa ei auta että alottasin loman pari päivää myöhemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta siis jos olen ma-pe työntekijä niin minulla on tosiaan karkeasti se 20-22 työpäivää. Ja niistä voi pitää sen 4 päivää palkatonta vain että pysyy lomalaskennnat kohillaan?
        Eli mun tapauksessa ei auta että alottasin loman pari päivää myöhemmin.

Tämän vuoden helmikuussa on 20 työpäivää ma-pe. Jos haluat pitää helmikuun lopulla ommoo lommoo niin, että vuosilomapäiviä ei häviä, niin voit aloittaa aikaisintaan pe 21.2.. Se taas ei oikein kannata, koska sitten menee seuraavat la ja su palkattomaksi. Elikkä vähimmällä selviää olemalla palkattomalla vain viimeinen viikko, mikäli työnantaja ylipäänsä suostuu antamaan palkatonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3015
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      119
      1806
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1729
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      66
      1359
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe