Kuolinpaidan valmistus?

Anonyymi

Onkohan kuolinpaitaan ohjetta, vai pitääkö se kehitellä itse? Mummoni haudattiin äskettäin. Tässä kaupungissa kaikki hautausliikkeiden kuolinpaidat olivat yhtä kamalia. Valkoisia, ja outoja koristeita. Haluaisin tehdä muutaman paidan varalle. Itselle tai toisille. Kaikille valkoinen paita ei vaan ole persoonallisuuden mukainen.

7

1549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kukahan siellä arkussa katselee mitä kenelläkin on päällään?

• Anonyymi

Kuolinpaidassa ei missään nimessä saa olla koristeita. Kuka siellä haudassa katsoo mitä sillä on päällä. Ja muutenkin,alasti tänne synnytään ja alasti lähdetään. Kyllä ruumis on arkussa vain valkean peitteen alla

• Anonyymi

Kun potilas kuolee, hänelle puetaan sairaalassa yleensä kertakäyttöinen kuitukankainen kuolinpaita. Päälle tulee kertakäyttölakana. Sitten teräslavetille ja kylmiön hyllylle. Usein hautaustoimisto siirtää vainajan arkkuun ja pukee päälle kuolinpaidan, valkoiset sukat ja peitoksi valkoisen lakanan. Eli ei siellä arkussa maata alasti. Toisissa uskonnoissa arkun kansi pidetään auki hautajaisten ajan. Ja muutenkin vainaja olisi hyvä nähdä, jotta kuolema konkretisoituu. Eli vaatetus on tarpeen kuoleman jälkeenkin. koska vainajaa voidaan vielä katsoa.

Hautajaiset ovat psykologisesti tärkeä asia omaisille. Eli yksityiskohdilla on väliä. Ars Moriendi on vanha ja hyvä unohtunut tapa. Kuolemaan voi valmistautua vaikkapa tekemällä itse hautaustahdon, testamentin, arkun, uurnan tai kuolinpaidan. Itselleni on ollut helpottavaa hoitaa mummon asioita mummon kuoleman jälkeen. Se on muuttanut paljon näkemyksiäni kuolemasta. Siksi mietin näitä asioita. Jokainen tehköön tavallaan. Jos on helpompi olla ajattelematta kuolemaa, niin siitä vaan. Itse koen helpottavaksi tehdä kuolemasta mahdollisimman konkreettisen, jokaisessa päivässä mielessä olevan asian, joka vääjäämättä kohtaa jokaisen. En osaa tehdä arkkua, joten haluan aloittaa kuolinpaidasta.

• Anonyymi

Ei välttämättä tarvita ns kuolinpaitaa vaan vainajan saa pukea joko ihan lempivaatteisiinsa, virkapukuun tai miten vaan.

• Anonyymi

Kiitos! Tiedän, ja tietyissä uskonnoissa niin toimitaankin. Käytännössä omien vaatteiden pukeminen on joskus vaikeaa. Olin laittamassa mummoani arkkuun muutama viikko sitten, ja hänelle olisi ollut hyvin raskasta pukea omia vaatteita. Eli olisi pitänyt olla kuolinpaita, selästä avoin. Villasukat ja villapeitto laitettiin mummon päälle. Riippuu ihan vainajasta ja tilanteesta. Kuolinpaidan ompelukurssejakin on, mutten ihan sellaiselle viitsisi mennä. Täytyy varmaan vain kokeilla itse tehdä ensin kokeilukappaleita käytetystä kankaasta.

• Anonyymi

Olen vapaaehtoistyössä saattokodissa ja meillä puettiin eräs nainen morsiuspukuunsa hänen toivomuksestaan. Hänen sulhasensa oli kuollut ennen häitä, ja nainen ei koskaan mennyt naimisiin. Hän halusi mennä miehensä luo morsiamena, niin hän sanoi.
      Silloin me kyllä itkettiin kaikki.

• Anonyymi

Isälle puettiin hänen lempipaita, paidan taskuun lasten kuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe