Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä voi olla poskiontelossa?

Anonyymi

Mulla oli jo syksyllä poskiontelotulehdus ja aika pian silloin tuli uudestaan. Nyt vaivannut ajoittain jo useamman kuukauden.
En ymmärrä kun kokeilin nenäkannulla huuhdella niin kaataessa ei tullut läpi mutta sattui kovaa ihan takaraivoon asti jotain onteloita pitkin.
Tämä tapahtui viisi päivää sitten. Siitä asti taas ollut puoli päätä oudosti kipeä ja ontelo tuntuu kovin kipeältä. Myös nenästä räkää riittää ja ajoittain kipeän ontelon puoleinen silmä alkaa ykskaks vuotaa vettä.
Voisiko tuo olla tulehdusta vai johtuisiko mahdollisesti jostain muusta? Osaako kukaan neuvoa. Tai jos on jotenkin hammasperäistä niin voiko oireilla noin?

18

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nenäkannua on vaikea käyttää oikein. Tuntuu että vesi voi mennä johonkin väärään paikkaan, mihin lie menee. Roikotin päätä ihan alaspäin jotenkin sopivasti vinossa,
      että sain vedet tulemaan ulos. Mulla on ahtaat nenäontelot.
      Lopetin nenäkannutouhun, ei auttanut minua.

      Sinuna menisin lääkärille, lääkäri voi ultrata poskiontelot ja uusi (eri, toinen?) antibioottikuuri on tarpeen, jos ei eka tehonnut sinuun.
      Mulla on lisäksi punkteerattu ontelot (8 kertaa), on ollut monta poskiontelotulehdusta.
      Punkteeraus helpottaa heti, tulee ne bakteerilimapesäkkeet ulos,
      mutta silti joutuu antibiootit syömään.

      Joskus poskiontelotulehdus alkaa jotenkin painamaan ikeniä,
      voi luulla että on hammaskipu.
      Miksei toisinpäinkin . . .?

    • Anonyymi

      Jos et halua syödä uutta antibioottikuuria niin hae apteekista allergialääkettä. Itselläni auttaa parhaiten loratadin. Kuivattaa sen ylimääräsen rään pois. Juo reilusti C- vitamiinia jonka yliannostus ei tee haittaa. Jos ei allergialääke ja vaikka ihan perinteinen burana auta niin sitten lääkäriin. Ulkona raittiissa ilmassa kannattaa hengitellä rauhassa.
      Itse oon erittäin antibioottivastainen. Olen sairastunut aikanaan clostridiumiin enkä halua että kukaan joutuu kokemaan vastaavaa. Pikaista paranemista :)

    • Anonyymi

      Ap kirjoittaa tätä. Valvoin yön kivun takia, siksi kävin ihan lääkärissä, sekä hammas- että yleislääkärillä.
      Suun puolella ei tulehdusta ollut, joku purentahäiriö joka saattoi aiheuttaa posken kohdalla kipua.
      Yleispuolella ultralla näkyi että on etenkin toinen ontelo aivan turvoksissa.
      Saattoi myös näkyä polyypin tyylistä, sitä ei tullut täyttä varmuutta. Sain allergialääkkeitä, pillereitä ja nenäsuihketta. Myös kuutamokuva otettiin ja labrassa kävin.
      Tuloksia ei ole vielä lääkäri soitellut. Jotkut eosinofiilit verestä katsottiin myös sen allergiajutun takia, mutta ne olivat liiankin alhaalla, käsitin että astma- ja allergia- asioissa ne olisivat kohonneet.
      Saa nähdä, lääkäri lupasi kyllä soittaa labroista ja röntgentuloksista.

      • Anonyymi

        Kiva, että olet saanut aikaiseksi mennä lääkärille,
        toivon että saat tietoa ja apua pian !


    • Anonyymi

      Ap taas. Lääkäri soitteli aamulla ja kertoi tuloksista. Ontelossa ei ole mitään räkää, ei tulehdusta, on vain turvoksissa.
      Se mikä on outoa, kun sanoi että eosinofiilit on käytetty loppuun niin viittaa allergiaan.
      Olen vaikka mitä labrojen sivuja katsellut ja juttua eosinofiileista, niin joka paikassa lukee että ne kohoaa allergiaan liittyvissä jutuissa. Tätä olen ihmetellyt, vaikka ei kait tuo mitään merkkaa, vai onko lääkärille sattunut joku kämmi, ei voi tietää.

      • Anonyymi

        En ole ikinä kuullut eosinofiileistä mitä ne ovat. Eosinofiilit käytetty loppuun...?
        Siihenkö homma jäi sitten ? Eikö mitään turvotusta hoitavaa ole
        tai muuta oloa kohentavaa ?
        Lekurit kun soittaa, jää joskus ymmälle, kun puhelu loppuu.
        Vasta kun hetken on ajatellut asiaa tajuaa mitä olisi pitänyt kysyä.
        Olitko kunnallisella lääkärillä ? Jos olit, soita hoitajalle ja kysy mitä se lääkärin lausunto
        tarkoittaa selkosuomella ? Jos nekään osaavat selittää...
        Aika ristiriitaisesti tai epäselvästi vastattu.


      • Anonyymi

        Eosinofiilit onkin "erikoinen" juttu, kun se ekaa kertaa tulee eteen.
        Googlasin:
        Duodecim Terveyskirjasto Allergeenit ja allergeenivasta-aineet
        Kahdessa viimeisessä kappaleesa kerrottiin eosinofiileistä
        mm. että allergiasoluja kutsutaan eosinofiileiksi jne.

        Sivulta: puhti.fi/tietopaketti/eosinofiilit
        oli helpommin ymmärrettävää tietoa,
        mm. että eosinofiilit ovat yksi valkosolutyyppi,
        ne tuhoaa mm. kehoon tunkeutuvia taudinaiheuttajia
        jne.

        Sen kautta kun hoksaa mikä eosinofiilien tehtävä elimistössä on,
        voi asiaa jotenkin tajuta ?
        Kiinnostuin siitä, mutta vaatisi lisää googlaamista
        eli "opiskelua", Ei aukene ihan heti.

        Jos eosinofiilejä on vähän tai ne on loppu (aika outoa?)
        niin miten ne voi olla koholla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eosinofiilit onkin "erikoinen" juttu, kun se ekaa kertaa tulee eteen.
        Googlasin:
        Duodecim Terveyskirjasto Allergeenit ja allergeenivasta-aineet
        Kahdessa viimeisessä kappaleesa kerrottiin eosinofiileistä
        mm. että allergiasoluja kutsutaan eosinofiileiksi jne.

        Sivulta: puhti.fi/tietopaketti/eosinofiilit
        oli helpommin ymmärrettävää tietoa,
        mm. että eosinofiilit ovat yksi valkosolutyyppi,
        ne tuhoaa mm. kehoon tunkeutuvia taudinaiheuttajia
        jne.

        Sen kautta kun hoksaa mikä eosinofiilien tehtävä elimistössä on,
        voi asiaa jotenkin tajuta ?
        Kiinnostuin siitä, mutta vaatisi lisää googlaamista
        eli "opiskelua", Ei aukene ihan heti.

        Jos eosinofiilejä on vähän tai ne on loppu (aika outoa?)
        niin miten ne voi olla koholla ?

        Se minuakin asiassa ihmetytti että sanottiin allergiseksi vaivaksi eosinofiilien puuttumisen takia, kun allergiassa on juuri päinvastoin, ovat koholla.

        Olen itsekin googlaillut noita valkosolujuttuja kiinnostuksen takia, mielenkiintoista.
        Minun kohdalla on ongelma se kun olen ollut huonossa kunnossa fyysisesti, nyt alkoi jo kuudes vuosi. Yhtä soittoa on jotain flunssaa, syksyllä oli neljä kuukautta ja ja oli vajaa pari kuukautta pois ja tuli taas, kurkkukipua, poskiontelovaivaa ym.
        On yöhikoilua jota aina väitetään vaihdevuosioireeksi, jota saattaa osittain ollakin. Mutta ihmetyttää kun hikoilukin oli reilu pari vuotta välissä poissa ja alkoi nyt taas kunnon mennessä entistä huonommaksi.
        Ajoittain on lämpöilykausia, nekin välillä poissa. Aivan sairas väsymys joka ei poistu nukkumalla, ja siitäkin olen ollut huolissani pitempään.

        Sen verran luin niistä eosinofiileistä että jos puuttuvat niin on huonompi vastustuskyky.
        Lääkärikin, itse asiassa kaksi eri, on sanonut että minulla on huono vastustuskyky.
        Mutta kun ketään ei kiinnosta miksi se on huono, lukuunottamatta itseäni, omaisiani ja läheisiäni.
        Onneksi minulla on ensi viikolla oma lääkärin aika niin voin keskustella asiasta.
        Jotenkin vaan jännittää alkaa puhua näistä pitkäaikaisista jutuista kun samaa yritin jo 4-5 vuotta sitten ja edelliset lääkärit kehottivat vain juttelemaan psykiatrille, oli kuulemma somatisaatiohäiriötä, eli luulosairautta.
        En enää jaksaisi käydä taas kaikkea läpi, vaikka ei tämä nyt välttämättä samalla tavalla menekkään, nyt on ainakin hyvä ja kiva oma lääkäri.

        Ai niin, tuohon vielä vastaan kun joku kysyi sainko onteloihin mitään helpotusta niin kyllä, sain allrgialääkkeitä. Mutta jos tää ei olekaan allergiaa niin onko niistä hyötyä. Ehkä suihke kuitenkin auttaa nenäonteloon jonkin verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se minuakin asiassa ihmetytti että sanottiin allergiseksi vaivaksi eosinofiilien puuttumisen takia, kun allergiassa on juuri päinvastoin, ovat koholla.

        Olen itsekin googlaillut noita valkosolujuttuja kiinnostuksen takia, mielenkiintoista.
        Minun kohdalla on ongelma se kun olen ollut huonossa kunnossa fyysisesti, nyt alkoi jo kuudes vuosi. Yhtä soittoa on jotain flunssaa, syksyllä oli neljä kuukautta ja ja oli vajaa pari kuukautta pois ja tuli taas, kurkkukipua, poskiontelovaivaa ym.
        On yöhikoilua jota aina väitetään vaihdevuosioireeksi, jota saattaa osittain ollakin. Mutta ihmetyttää kun hikoilukin oli reilu pari vuotta välissä poissa ja alkoi nyt taas kunnon mennessä entistä huonommaksi.
        Ajoittain on lämpöilykausia, nekin välillä poissa. Aivan sairas väsymys joka ei poistu nukkumalla, ja siitäkin olen ollut huolissani pitempään.

        Sen verran luin niistä eosinofiileistä että jos puuttuvat niin on huonompi vastustuskyky.
        Lääkärikin, itse asiassa kaksi eri, on sanonut että minulla on huono vastustuskyky.
        Mutta kun ketään ei kiinnosta miksi se on huono, lukuunottamatta itseäni, omaisiani ja läheisiäni.
        Onneksi minulla on ensi viikolla oma lääkärin aika niin voin keskustella asiasta.
        Jotenkin vaan jännittää alkaa puhua näistä pitkäaikaisista jutuista kun samaa yritin jo 4-5 vuotta sitten ja edelliset lääkärit kehottivat vain juttelemaan psykiatrille, oli kuulemma somatisaatiohäiriötä, eli luulosairautta.
        En enää jaksaisi käydä taas kaikkea läpi, vaikka ei tämä nyt välttämättä samalla tavalla menekkään, nyt on ainakin hyvä ja kiva oma lääkäri.

        Ai niin, tuohon vielä vastaan kun joku kysyi sainko onteloihin mitään helpotusta niin kyllä, sain allrgialääkkeitä. Mutta jos tää ei olekaan allergiaa niin onko niistä hyötyä. Ehkä suihke kuitenkin auttaa nenäonteloon jonkin verran.

        Hei jos vastustuskyky huono, oletko tietoinen ferritiiniarvostasi? Jos on alhainen voi olla osuutta sairasteluun. Pitäisi olla vähintään 80 mieluummin 100. Syötkö D-vitamiinia öljykapselina reilulla annoksella? Mieluummin 100 mikrog.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei jos vastustuskyky huono, oletko tietoinen ferritiiniarvostasi? Jos on alhainen voi olla osuutta sairasteluun. Pitäisi olla vähintään 80 mieluummin 100. Syötkö D-vitamiinia öljykapselina reilulla annoksella? Mieluummin 100 mikrog.

        Päivittäiseksi D-vitamiiniannoksesi riittää 40 mg. Elimistö ei käytä hyväkseen ylimääristä kuitenkaan
        ja liian suurista annostuksista voi olla haittaakin.


    • Anonyymi

      Ap edelleen jatkaa. Vitamiinit on ihan kunnossa, ferritiinin tiedän olevan liian alhaalla.
      Ontelo on edelleen aivan tukossa, turvonnut. Silmän liikuttaminen aiheuttaa kipua päässä, samoin sattuu päähän kun nenän kautta vedän henkeä sisään.
      Myös nielaistessa ruokaa tuntuu kurkussa oudolta ja sieltä jotenkin vetää korvaan ihme tuntemuksen.
      Mulla ei ole kuitenkaan minkäänlaista nuhaa koska toinen sierain toimii ihan hyvin eikä sekään ole räkäinen.
      Viikko takaperin oli päänsärkyä kolmena päivänä koko ajan ja neljäntenä aamuna heräsin kovaan pääkipuun ja toinen sierain oli aivan tukossa ja koitin niistää. Vertahan sieltä tuli reilumminkin, en tiedä oliko yön aikana kertynyt. Vaikutti siltä että tuli jotkut varastot ulos.
      Ja nuo kaikki ilman nuhaa. On tää aika outoa.
      Olen lääkärille, kahdellekin puolen vuoden aikana useammin ontelosta valitellut mutta kun ei oteta mitään kantaa, suihketta vaan nenään ja allergialääkettä vaikka jo kokeet näytti ettei ole allergiaperäistä.
      Tää on ihan hullua, kait tää on sitä priorisointia just tällainen.
      Monesti on tuttujen kanssa puhuttu tuosta priorisoinnista että tuntuu olevan ajatus että eihän sellaista ihmistä kannata hoitaa kuntoon joka ei enää tuota rahaa yhteiskunnalle, eli on jo työelämä jäänyt taakse.
      Terveydenhuollon pitäisi tuohon jokin ratkaisu keksiä, jos ei hoideta muuten niin hoitakoon pois päiviltä.
      Eläinrääkkäyskin on rikos niin miksi ihmisten saa antaa kitua kipeenä.
      Enkä oo ainoa. En haluais ruikuttaa tässäkään mutta kun oikeesti taas v...ttaa, kipeenä ja väsyneenä ei ihan aina jaksa olla iloisimmillaan.

      • Anonyymi

        Oletko ollut erikoislääkärillä ?
        Kurkku-, nenä- korvatautien lääkärillä ?
        Jos olet etkä apua saa, menisin sinuna toiselle lääkärille,
        jos paikkakunnallasi on.
        Vanhemmat kokeneet lääkärit on parhaita - yleensä.
        Yksitysellä puolella valitsen aina lääkärin, joka on väitellyt tohtoriksi,
        jos mahdollista, vaikka taksa voi olla 20-30 euroa enemmän,
        sellainen lääkäri on yleensä kunnianhimoisesti perehtynyt alaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut erikoislääkärillä ?
        Kurkku-, nenä- korvatautien lääkärillä ?
        Jos olet etkä apua saa, menisin sinuna toiselle lääkärille,
        jos paikkakunnallasi on.
        Vanhemmat kokeneet lääkärit on parhaita - yleensä.
        Yksitysellä puolella valitsen aina lääkärin, joka on väitellyt tohtoriksi,
        jos mahdollista, vaikka taksa voi olla 20-30 euroa enemmän,
        sellainen lääkäri on yleensä kunnianhimoisesti perehtynyt alaansa.

        Poskiontelotulehduksen parantaa antibiooiteilla ihan tavallinen terkkarin lääkärikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut erikoislääkärillä ?
        Kurkku-, nenä- korvatautien lääkärillä ?
        Jos olet etkä apua saa, menisin sinuna toiselle lääkärille,
        jos paikkakunnallasi on.
        Vanhemmat kokeneet lääkärit on parhaita - yleensä.
        Yksitysellä puolella valitsen aina lääkärin, joka on väitellyt tohtoriksi,
        jos mahdollista, vaikka taksa voi olla 20-30 euroa enemmän,
        sellainen lääkäri on yleensä kunnianhimoisesti perehtynyt alaansa.

        Päivystävä lääkäri sanoi korvalääkärin ( soitti konsultaation ) sanoneen että jos ei mene parissa kuukaudessa oireet ohi niin sitten lähetettä korvalääkärille.
        Nyt täytyy vaan vetää allergialääkettä ja -suihketta. Vaikka outoa just siksi kun tää ei ole verikokeiden mukaan allergiasta johtuvaa.
        Täytyy vaan kestää ja ottaa jossain vaiheessa uudestaan puheeksi. Kun en jaksa saman vaivan takia jatkuvasti juosta lääkärissä kun aina annetaan vaan ohjeet että tee näin ja näin, eikä niistä ole mitään apua.
        Yksityiseen mulla ei ole varaa mennä, jos olisi niin olisin mennyt jo syksyllä.

        Joku on kirjoittanut että poskiontelotulehdus paranee antibiooteilla. Ja jos olisi virus niin antibiootit eivät edes auta, ainoastaan bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen auttaa.
        Eikä tämä ole enää normaalia tulehdusta kun on jatkunut puolisen vuotta muidenkin oireiden vaivatessa samalla, kurkku, pää, korva, kaikki kipuilevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivystävä lääkäri sanoi korvalääkärin ( soitti konsultaation ) sanoneen että jos ei mene parissa kuukaudessa oireet ohi niin sitten lähetettä korvalääkärille.
        Nyt täytyy vaan vetää allergialääkettä ja -suihketta. Vaikka outoa just siksi kun tää ei ole verikokeiden mukaan allergiasta johtuvaa.
        Täytyy vaan kestää ja ottaa jossain vaiheessa uudestaan puheeksi. Kun en jaksa saman vaivan takia jatkuvasti juosta lääkärissä kun aina annetaan vaan ohjeet että tee näin ja näin, eikä niistä ole mitään apua.
        Yksityiseen mulla ei ole varaa mennä, jos olisi niin olisin mennyt jo syksyllä.

        Joku on kirjoittanut että poskiontelotulehdus paranee antibiooteilla. Ja jos olisi virus niin antibiootit eivät edes auta, ainoastaan bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen auttaa.
        Eikä tämä ole enää normaalia tulehdusta kun on jatkunut puolisen vuotta muidenkin oireiden vaivatessa samalla, kurkku, pää, korva, kaikki kipuilevat.

        Silloin se vaatii juuri antibioottia, kun on varmaan bakteerin aiheuttama tulehdus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin se vaatii juuri antibioottia, kun on varmaan bakteerin aiheuttama tulehdus.

        Sille en voi mitään että lääkärin mielestä ei ole bakteerin aiheuttama tulehdus koska tulehdusarvot ovat normaalit.
        Eikä varmaankaan bakteeritulehdus vaivaisi puolta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sille en voi mitään että lääkärin mielestä ei ole bakteerin aiheuttama tulehdus koska tulehdusarvot ovat normaalit.
        Eikä varmaankaan bakteeritulehdus vaivaisi puolta vuotta.

        Hei,
        nostan aihetta, nyt n. 2 vuotta kulunut. Jos kuulolla aloittaja, tai muu vastaavien ongelmien kanssa paininut, kuulisin mielelläni jatkokokemuksia. Itselläni aika lailla samat ongelmat - ja muuten alkoivat tuolloin 2019 syksyllä....!


    • Anonyymi

      Ne on herkkiä kohtia kasvojen tiehyeet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe