Naisten vähentyminen kirkossa

Anonyymi

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/analyysi-naisten-uskonnollisuuden-vahentyminen-vaikuttaa-merkittavasti-kirkon-tulevaisuuteen/

Naisten määrä on vähenemässä kirkossa. Hyvin kummallista kun naisten asemaa on yritetty nostaa kirkossa. Onko menty metsään? Hyvä puoli asiassa on, että naisten ei tarvitse kärsiä mieskadosta kirkon tilaisuuksissa.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/analyysi-naisten-uskonnollisuuden-vahentyminen-vaikuttaa-merkittavasti-kirkon-tulevaisuuteen/

73

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naiset ovat sitten Eevan olleet aina helposti höynäytettävissä. Naiset joogaa ja harrastaa muita itämaisia uskontoja, enkeliterapoivat, käyvät ennustajilla jnejne

      • Anonyymi

        Totta, unohdit mainita, että naiset myös kuuluvat evl. kirkkoon enemmän kuin miehet. Sekin todistaa, että naiset ovat helpommin höynäytettävissä.


      • Anonyymi

        Ja käyvät enemmän kirkossa kuin miehet.


    • Anonyymi

      Ja aidosti uskovat naiset etsivät aitoa Jumalan yhteyttä. Sitä ei maailmaa syleilevät kirkot tarjoa.

      • Niinpä. Kenelle kummalle evl.kirkko nykyään oikein on tarkoitettu 🤔❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niinpä. Kenelle kummalle evl.kirkko nykyään oikein on tarkoitettu 🤔❓

        Ei ainakaan minulle eikä sinulle.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei ainakaan minulle eikä sinulle.

        Nauroin taas maha kippurassa kun katsoin naamaasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nauroin taas maha kippurassa kun katsoin naamaasi.

        Hullulla on hullun huvit!


    • Hmm... Naisten koulutustaso on huimasti korkeampi kuin miesten jo minin paikoin. Ei ihme, että uskonnollisuus ei kiinnosta.

      Toisaalta, fundamentalistit tuppaavat myös alistamaan naisia. On varmaankin outoa, jos se ei oikein vaikkapa akateemiseen naiseen iske?

      • Anonyymi


      • Anonyymi

        Ensin luopuvat miehet, naiset perässä ja lopuksi lapsistakin tulee hirviöitä. Aivan kuten Raamattu sanoo, tulee suuri luopumus. Feminismihän on naisessa äärimmäistä Jumalan tahdon vastustamista. Naisen tulisi olla alamainen miehelle ja kunnioittaa miestä ja miehen rakastaa naista Raamatun mukaan. Feminismi on ylpeän naisen uskonto, kuka ei voi olla alamainen miehelle eikä Jumalalle.

        Olen itse aika fundamentalistinen ja mitä haluan tehdä naiselle on lähinnä huolehtia ja rakastaa. Olla uskollinen ja luotettava. Kristinusko ei pakota ketään mihinkään.

        Itse olen korkeastikoulutettu eikä sillä ole mitään tekemistä uskoni kanssa. Jumalan kun meidät uskovat valitsee. Sinä et voi uskoa vaikka kuinka matalasti kouluttautuisit. Kokeile vaikka.


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Niinkö? Vilkaisin tuota gradua ja Sinä varmaankin sitten nyt kerrot, mihin gradun kohtiin tuo tulkintasi perustuu ja luonnollisesti myös hieman tarkemmin analysoit väitettäsi?

        Kerroin sinulle tiivistetysti sen lopputuloksen. Mistä sitten vänkäisit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensin luopuvat miehet, naiset perässä ja lopuksi lapsistakin tulee hirviöitä. Aivan kuten Raamattu sanoo, tulee suuri luopumus. Feminismihän on naisessa äärimmäistä Jumalan tahdon vastustamista. Naisen tulisi olla alamainen miehelle ja kunnioittaa miestä ja miehen rakastaa naista Raamatun mukaan. Feminismi on ylpeän naisen uskonto, kuka ei voi olla alamainen miehelle eikä Jumalalle.

        Olen itse aika fundamentalistinen ja mitä haluan tehdä naiselle on lähinnä huolehtia ja rakastaa. Olla uskollinen ja luotettava. Kristinusko ei pakota ketään mihinkään.

        Itse olen korkeastikoulutettu eikä sillä ole mitään tekemistä uskoni kanssa. Jumalan kun meidät uskovat valitsee. Sinä et voi uskoa vaikka kuinka matalasti kouluttautuisit. Kokeile vaikka.

        Paavalin mielestä tulee suuri luopumus. Sen joka käski miehiä elämään niinkuin heillä ei vaimoja olisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin luopuvat miehet, naiset perässä ja lopuksi lapsistakin tulee hirviöitä. Aivan kuten Raamattu sanoo, tulee suuri luopumus. Feminismihän on naisessa äärimmäistä Jumalan tahdon vastustamista. Naisen tulisi olla alamainen miehelle ja kunnioittaa miestä ja miehen rakastaa naista Raamatun mukaan. Feminismi on ylpeän naisen uskonto, kuka ei voi olla alamainen miehelle eikä Jumalalle.

        Olen itse aika fundamentalistinen ja mitä haluan tehdä naiselle on lähinnä huolehtia ja rakastaa. Olla uskollinen ja luotettava. Kristinusko ei pakota ketään mihinkään.

        Itse olen korkeastikoulutettu eikä sillä ole mitään tekemistä uskoni kanssa. Jumalan kun meidät uskovat valitsee. Sinä et voi uskoa vaikka kuinka matalasti kouluttautuisit. Kokeile vaikka.

        ”Olen itse aika fundamentalistinen ja mitä haluan tehdä naiselle on lähinnä huolehtia ja rakastaa.”

        Ja huolehtimisella tarkoitat tietenkin kodinhoitoa, vaimon vaatteiden pesua sekä lapsista huolehtimista, jotta vaimo voi käydä töissä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Paavalin mielestä tulee suuri luopumus. Sen joka käski miehiä elämään niinkuin heillä ei vaimoja olisikaan.

        Paavali tiesi mitä tuon ajan kristityt joutuivat ja joutuisivat kokemaan. Vaimot ja lapsetkin tapettiin. Kuin heitä ei olisi, eli kuin he olisivat jo kuolleita, valmiit kestämään se tuska. Kannattaa lukea mitä heille tehtiin. Saatana puhuu suullasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Olen itse aika fundamentalistinen ja mitä haluan tehdä naiselle on lähinnä huolehtia ja rakastaa.”

        Ja huolehtimisella tarkoitat tietenkin kodinhoitoa, vaimon vaatteiden pesua sekä lapsista huolehtimista, jotta vaimo voi käydä töissä.

        Auttamista kaikessa. Kohdellen hyvin, niinkuin kaunista ja ikuista sielua kuuluu kohdella. Itse käyn töissä, vaimolle vapaaehtoista. Aina kuitenkin tiedostaen, että hänen henkensä ja sielunsa on Jumalan käsissä ei omissani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavali tiesi mitä tuon ajan kristityt joutuivat ja joutuisivat kokemaan. Vaimot ja lapsetkin tapettiin. Kuin heitä ei olisi, eli kuin he olisivat jo kuolleita, valmiit kestämään se tuska. Kannattaa lukea mitä heille tehtiin. Saatana puhuu suullasi.

        Sanon mitä Paavali on sanonut. Tsi saatana.

        Roomassa sanottiin ensimmäisistä kristityistä, että miksi kaikki paha tulee aina ensin Roomaan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Sanon mitä Paavali on sanonut. Tsi saatana.

        Roomassa sanottiin ensimmäisistä kristityistä, että miksi kaikki paha tulee aina ensin Roomaan.

        Pahat ihmiset saarnasivat vapaaehtoista uskoa kuolleista nousseeseen mieheen? Roomalaisissa kuten sinussa vaikutti antikristuksen henki, niin älytöntä tuo viha on. Jos näin ei olisi, voisit keskittyä johonkin järkevää, etkä levittäisi vihaa ja valheita kristityistä. Valheiden isä puhuu ihmisten kautta huomattavasti enemmän kuin Jumala.


      • Anonyymi

        "Toisaalta, fundamentalistit tuppaavat myös alistamaan naisia."

        Mitä väliä? Akateemiset naiset osaavat ajatella itse. Myös uskoaan. Fundikset itse asiassa pelkäävät vahvoja koulutettuja naisia.:)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisaalta, fundamentalistit tuppaavat myös alistamaan naisia."

        Mitä väliä? Akateemiset naiset osaavat ajatella itse. Myös uskoaan. Fundikset itse asiassa pelkäävät vahvoja koulutettuja naisia.:)

        Fundista pelottaa yksin Jumala. Katsos kun helvetti on todellinen meille. Ikuinen kadotus, jossa demonit riivaavat, jossa madot syövät mutta ruumis ei kulu.

        Jos ei voi uskoa tuomitsevaan Jumalaan niin voitte ehkä uskoa tuomitsevaan muukalaiseen avaruudesta koska sitä Hän on kaikille ketkä Raamattua eivät usko ja Jeesusta rakasta. Muukalainen.
        "En tunne teitä, te vääryden tekijät", Jeesus tulee sanomaan jopa osalle niistä ketkä näennäisesti Häneen uskovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pahat ihmiset saarnasivat vapaaehtoista uskoa kuolleista nousseeseen mieheen? Roomalaisissa kuten sinussa vaikutti antikristuksen henki, niin älytöntä tuo viha on. Jos näin ei olisi, voisit keskittyä johonkin järkevää, etkä levittäisi vihaa ja valheita kristityistä. Valheiden isä puhuu ihmisten kautta huomattavasti enemmän kuin Jumala.

        En valehtele edes kristityistä.

        Roomalainen historioitsija siihen aikaan julisti: Miksi kaikki paha tulee aina Roomaan, kun puhui kristityistä. Tämän tiedon antoi edesmennyt pertsa2012.

        Tänne oli tulossa kaksi helluntailaista parantamaan minut, mutta viime hetkellä he kertoivat, etteivät kykene parantamaan.

        Kysyn. Miksi uskovissa on niin paljon valetta?


      • Enpä sanoisi. Lähinnä Seinäjoen Helluntaiseurakunnan väki on valhetta täynnä. Ihan etoo.


      • Hän katosi täältä viimeisimmän valeprofetiansa jälkeen. Ja oli niin kovin aktiivinen palstalla.

        Lienee muilla mailla.


      • Ajattelin sitä, että hän on täältä poistunut iäksi. Sarkasmi ei täällä ikinä toimi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ajattelin sitä, että hän on täältä poistunut iäksi. Sarkasmi ei täällä ikinä toimi.

        Sinulle siis tämä palsta on koko eIämä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        En valehtele edes kristityistä.

        Roomalainen historioitsija siihen aikaan julisti: Miksi kaikki paha tulee aina Roomaan, kun puhui kristityistä. Tämän tiedon antoi edesmennyt pertsa2012.

        Tänne oli tulossa kaksi helluntailaista parantamaan minut, mutta viime hetkellä he kertoivat, etteivät kykene parantamaan.

        Kysyn. Miksi uskovissa on niin paljon valetta?

        Kannattaa lukea Raamattu niin selviää miksi eivät kyenneet. Ei Jeesus parantanut ihmisiä sattumanvaraisesti. Jumala parantaa vain ne ketkä parantaa. Kukaan ihminen ei voi Jeesuksen tekemiä ihmeitä tehdä jos Jumala ei ole niitä edeltä määrännyt. Sinun ei ollut tarkoitus parantua. Seurakunnissa on paljon valehtelijoita sekä vain tietämättömiä, ketkä ehkä uskovat itse voivansa valita ketä pelastaa tai parantaa.

        "En valehtele edes kristityistä". Mahtava asenne kristittyjä kohtaan. Tuostakin käy ilmi, että olet Jeesus itsellesi. Olet oma tuomarisi. Oikeututat itsesi. Jos olisimme kaikki tuollaisia eläisimme kertakaikkiaan mahtavassa yhteiskunnassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle siis tämä palsta on koko eIämä.

        Ei suinkaan. Elämässäni on paljon muutakin kuten ruuanlaitto, hierominen, juokseminen, rannalla olo kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisaalta, fundamentalistit tuppaavat myös alistamaan naisia."

        Mitä väliä? Akateemiset naiset osaavat ajatella itse. Myös uskoaan. Fundikset itse asiassa pelkäävät vahvoja koulutettuja naisia.:)

        Fundikset pelkäämme vain Jumalaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lukea Raamattu niin selviää miksi eivät kyenneet. Ei Jeesus parantanut ihmisiä sattumanvaraisesti. Jumala parantaa vain ne ketkä parantaa. Kukaan ihminen ei voi Jeesuksen tekemiä ihmeitä tehdä jos Jumala ei ole niitä edeltä määrännyt. Sinun ei ollut tarkoitus parantua. Seurakunnissa on paljon valehtelijoita sekä vain tietämättömiä, ketkä ehkä uskovat itse voivansa valita ketä pelastaa tai parantaa.

        "En valehtele edes kristityistä". Mahtava asenne kristittyjä kohtaan. Tuostakin käy ilmi, että olet Jeesus itsellesi. Olet oma tuomarisi. Oikeututat itsesi. Jos olisimme kaikki tuollaisia eläisimme kertakaikkiaan mahtavassa yhteiskunnassa.

        Nuo kaksi valehtelijaa keskustelivat kuinka heillä paranee ihmisiä koko ajan. Pyysin heitä todistamaan sanansa ja tulemaan parantamaan minut. Viime hetkellä ennen Torreviejaa he ilmoittivat, etteivät kykene parantamaan.

        Jeesus: Uskovien merkkinä seuraa, että he parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen.

        Mutta sairaat menevät sairaalaan. Miksi sinäkin syyllistyt valehteluun?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Nuo kaksi valehtelijaa keskustelivat kuinka heillä paranee ihmisiä koko ajan. Pyysin heitä todistamaan sanansa ja tulemaan parantamaan minut. Viime hetkellä ennen Torreviejaa he ilmoittivat, etteivät kykene parantamaan.

        Jeesus: Uskovien merkkinä seuraa, että he parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen.

        Mutta sairaat menevät sairaalaan. Miksi sinäkin syyllistyt valehteluun?

        Missä Raamattu kieltää sairaalaan menemisen? Anteeksi mutta mihin valehteluun? Alkaa tuo oma kertomuksesi epäilyttää. Edelleen Jumala ei pelasta ja paranna kaikkia. Jeesus puhuu useita kertoja siitä, että Hän valitsee omansa. Me emme tiedä keitä nämä ovat, vain Jumala tietää. Nuo parannukset ovat todistukseksi Jeesuksesta eivät yleinen hoitokeino. Tämä elämä ei ole tärkeintä vaan seuraava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä Raamattu kieltää sairaalaan menemisen? Anteeksi mutta mihin valehteluun? Alkaa tuo oma kertomuksesi epäilyttää. Edelleen Jumala ei pelasta ja paranna kaikkia. Jeesus puhuu useita kertoja siitä, että Hän valitsee omansa. Me emme tiedä keitä nämä ovat, vain Jumala tietää. Nuo parannukset ovat todistukseksi Jeesuksesta eivät yleinen hoitokeino. Tämä elämä ei ole tärkeintä vaan seuraava.

        Et ehkä valehtele.

        Raamatussa Jumala ei ketään paranna, eikä Jeesus sano Jumalan parantavan. Jeesus sanoo uskovien parantavan sairaat.

        Mutta uskovia ei ole, ja ihmiset menevät sairaalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Raamattu kieltää sairaalaan menemisen? Anteeksi mutta mihin valehteluun? Alkaa tuo oma kertomuksesi epäilyttää. Edelleen Jumala ei pelasta ja paranna kaikkia. Jeesus puhuu useita kertoja siitä, että Hän valitsee omansa. Me emme tiedä keitä nämä ovat, vain Jumala tietää. Nuo parannukset ovat todistukseksi Jeesuksesta eivät yleinen hoitokeino. Tämä elämä ei ole tärkeintä vaan seuraava.

        Kovin on vaatimaton todiste, kun sitä ei ole todellisuudessa löytynyt, vaikka miten tarkasti ja ahkerasti on etsitty. Kuvitelmia ja huhupuheita kyllä on riittänyt loputtomasti. Ja joka päivä tulee lisää. Puhut siis silkkaa sitä itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroin sinulle tiivistetysti sen lopputuloksen. Mistä sitten vänkäisit?

        Tuntemani feministit RAKASTAVAT miehiä ja haluavat heillekin pelkkää hyvää joten ohi meni tuokin hutisi.


    • Anonyymi

      Miksipä nainen kuuluisikaan sellaiseen uskonnolliseen toimintaan, joka pyrkii alistamaan naisen tuhansia vuosia sitten vallinneeseen tilaan miehen alamaisena.

      Palstalla on lukuisia kertoja tuotu esille uskonnollisuuden kielteinen suhtautuminen naisiin, toivottavasti Kirkkoon jää tila jossa naiset voivat Kristinuskoa harjoittaa ilman naisia vihaavien ja alistavien miesten päsmäröintiä.

      • Miten evl.kirkko alistaa naisia 🤔❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Miten evl.kirkko alistaa naisia 🤔❓

        Kirkko ei tietääkseni alista naisia, enkä sellaista toki ole väittänytkään. Osa uskonnollisissa tehtävissä toimivista miehistä on ilmaissut tulkinneensa Raamatun Kirjoituksista tarpeen saada muutettua suomalaisen naisen nykyinen yhteiskunnallinen asema sellaiseksi kuin se on ollut Raamatun Kirjoitusten aikaan.
        Miten sinä miehenä suhtaudut asiaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko ei tietääkseni alista naisia, enkä sellaista toki ole väittänytkään. Osa uskonnollisissa tehtävissä toimivista miehistä on ilmaissut tulkinneensa Raamatun Kirjoituksista tarpeen saada muutettua suomalaisen naisen nykyinen yhteiskunnallinen asema sellaiseksi kuin se on ollut Raamatun Kirjoitusten aikaan.
        Miten sinä miehenä suhtaudut asiaan?

        Laita toki esimerkki näistä miehistä niin voin ottaa kantaa 😃


      • Anonyymi

        Eivät miehet alistaneet vaan naiset tiesivät, että mies on perheen pää. Naiset alistuivat ja tekivät kyllä töitä jo Raamatun aikoina. Tuolloin jo oli huorintekijöitä jne. ketkä eivät kunnioittaneet miestään ja miehiä ketkä eivät rakastaneet vaimojaan. Ei kannata uskoa kaikkea mitä media sanoo. Tuo alistuminenkin on niin väärinymmärrettyä. Eivät naiset mitään orjia olleet. Väittäisin että olivat pääasiassa onnellisempia kuin naiset nykyisin. Miehet ja vaimot puhalsivat tuolloin yhteen hiileen koska toinen vaihtoehto oli kuolema. Se kasvattaa yhteishenkeä kummasti.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Laita toki esimerkki näistä miehistä niin voin ottaa kantaa 😃

        Kyseisiä henkilökohtaisia havaintojani en aio yksilöidä tarkemmin tällaisella palstalla.

        Niin, miten sinä uskovana miehenä koet naisen yhteiskunnallisen aseman... pitäisikö sinun mielestäsi suomalaisen naisen yhteiskunnallinen asema palauttaa tuhansia vuosia sitten Raamatullisena aikana vallinneeseen tilaan? 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisiä henkilökohtaisia havaintojani en aio yksilöidä tarkemmin tällaisella palstalla.

        Niin, miten sinä uskovana miehenä koet naisen yhteiskunnallisen aseman... pitäisikö sinun mielestäsi suomalaisen naisen yhteiskunnallinen asema palauttaa tuhansia vuosia sitten Raamatullisena aikana vallinneeseen tilaan? 😃

        Etpä tietenkään 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät miehet alistaneet vaan naiset tiesivät, että mies on perheen pää. Naiset alistuivat ja tekivät kyllä töitä jo Raamatun aikoina. Tuolloin jo oli huorintekijöitä jne. ketkä eivät kunnioittaneet miestään ja miehiä ketkä eivät rakastaneet vaimojaan. Ei kannata uskoa kaikkea mitä media sanoo. Tuo alistuminenkin on niin väärinymmärrettyä. Eivät naiset mitään orjia olleet. Väittäisin että olivat pääasiassa onnellisempia kuin naiset nykyisin. Miehet ja vaimot puhalsivat tuolloin yhteen hiileen koska toinen vaihtoehto oli kuolema. Se kasvattaa yhteishenkeä kummasti.

        "Väittäisin että olivat pääasiassa onnellisempia kuin naiset nykyisin."

        Mistä sinä sen tiedät! Alistuivat todennäköisimmin kohtaloonsa, kun ei ollut valinnanvaraa. Ihminen on vapaa vasta silloin kun on valinnan mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät miehet alistaneet vaan naiset tiesivät, että mies on perheen pää. Naiset alistuivat ja tekivät kyllä töitä jo Raamatun aikoina. Tuolloin jo oli huorintekijöitä jne. ketkä eivät kunnioittaneet miestään ja miehiä ketkä eivät rakastaneet vaimojaan. Ei kannata uskoa kaikkea mitä media sanoo. Tuo alistuminenkin on niin väärinymmärrettyä. Eivät naiset mitään orjia olleet. Väittäisin että olivat pääasiassa onnellisempia kuin naiset nykyisin. Miehet ja vaimot puhalsivat tuolloin yhteen hiileen koska toinen vaihtoehto oli kuolema. Se kasvattaa yhteishenkeä kummasti.

        "Miehet ja vaimot puhalsivat tuolloin yhteen hiileen koska toinen vaihtoehto oli kuolema"

        Wau, todella tavoittelemisen arvoista elämää.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miehet ja vaimot puhalsivat tuolloin yhteen hiileen koska toinen vaihtoehto oli kuolema"

        Wau, todella tavoittelemisen arvoista elämää.:)

        Onhan se. Ihmiset ovat nykyään vaan liian ahneita ja itsekkäitä ollakseen onnellisia. Kuvittelevat että tämä kaikki on jotain uutta ja edistyksellistä ja typeyyksissään eivät tietenkään tunne liberaalien kulttuurien synkkää historiaa. Onneksi tämä nyt ei kauaa näin jatku. Jeesus tuhoaa tämän kaiken.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Etpä tietenkään 😂

        Joutuisin antamaan kyseisille miehille tunnistettavat piirteet ja aiheesta käytyjen keskustelujen perusteella on syytä olettaa ettei menettely ole kaikilta osin hyväksyttävä.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Etpä tietenkään 😂

        Mutta kerro ihmeessä miten sinä miehenä suhtaudut nykynaisten yhteiskunnalliseen asemaan suomessa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kerro ihmeessä miten sinä miehenä suhtaudut nykynaisten yhteiskunnalliseen asemaan suomessa?

        Ihan samalla tavalla kuin miestenkin asemaan. Entä sinä 😃❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla kuin miestenkin asemaan. Entä sinä 😃❓

        Et ole kyllä raamatullinen.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Et ole kyllä raamatullinen.

        Nauroin taas itseni kipeäksi kun katselin kaljuasi ja hampaatonta suutasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nauroin taas itseni kipeäksi kun katselin kaljuasi ja hampaatonta suutasi.

        Varmaan Kekkosellekin naurettiin koko ajan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Varmaan Kekkosellekin naurettiin koko ajan.

        Kekkonen on ihan eri asia kuin sinä juntti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkonen on ihan eri asia kuin sinä juntti.

        Todellakin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kekkonen on ihan eri asia kuin sinä juntti.

        Eli kalju ei sinänsä haittaakaan. Hyvä.


      • Heräämme yleensä kello 6.30 Espanjan aikaa.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla kuin miestenkin asemaan. Entä sinä 😃❓

        Pidän suuntaa hyvänä, matkaa ja tehtävää kuitenkin on vielä paljon.


      • Anonyymi

        Linkistä kopioitu: "Kirkon tutkimuskeskuksen johtajan Hanna Salomäen mukaan alle 35-vuotiaista suomalaisista vain neljännes sanoo uskovansa Jumalaan."

        Trendi on selkeä ja syykin mainitaan, "Kristillisen perinteen siirtämisen ketju katkennut". Lasten aivopesu on vähentynyt. Olemme siis matkalla kohti parempaa tulevaisuutta.


    • ”Niiden osuus, jotka eivät noudata uskontoaan eivätkä pidä itseään hengellisinä, on selvästi kasvanut kymmenessä vuodessa.”
      ”…vastauskategoriaan "en noudata uskontoa mutta pidän itseäni hengellisenä ihmisenä, jota kiinnostavat pyhät ja yliluonnolliset asiat" kuuluu nyt 25 prosenttia vastaajista. Runsaat kymmenen vuotta sitten heitä oli 19 prosenttia.”

      Kun näitä tarkastelee rinnakkain, huomaa, että jonkinlainen hengellisyys kiinnostaa, mutta ei ehkä enää dogmeihin perustuvat uskonnot?

      ”Salomäen analyysin mukaan jumaluskon murentuminen korostuu erityisesti nuorten naisten ryhmässä: suurimmat osuudet jumaluskosta luopuneista löytyvät alle 35-vuotiaiden naisten ryhmästä.”
      ”Suomessa on muodostunut ikäryhmä, joka on syntymästään lähtien kirkon ja uskonnollisen toiminnan ulkopuolella.”
      Kotimaa24 ”Analyysi: Naisten uskonnollisuuden vähentyminen vaikuttaa merkittävästi kirkon tulevaisuuteen” 28.12.2019

      Tuo on mielenkiintoista, miksi nuoria naisia ei enää kiinnosta jumaluskot? Millaista on heidän hengellisyytensä, jos sitä on?

      Kun miettii ikäryhmää tätä taustaa vasten ”Pohjoismainen luterilaisuus on Salomäen mukaan ollut maailmanlaajuisesti poikkeuksellinen ilmiö.” eli väestö on kuulunut yhteen kirkkoon miltei kokonaan. Kun sitten ajattelee sitä, miksi ne, jotka itse ovat kasvaneet luterilaiseen näkemykseen, eivät ole halunneet kasvattaa lapsiaan siihen?

      • Anonyymi

        Miten nuoret enää siaisvat tietää Jumalasta kun siitä ei saa puhua ja opettaa kouluissakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuoret enää siaisvat tietää Jumalasta kun siitä ei saa puhua ja opettaa kouluissakaan?

        Jää jäljelle muun muassa kodit. Valitettevasti useissa kodeissa lapset altistuvat vahingollisille vaikutteille. Uskonto ei ole näistä vaikutteista onneksi yleensä se haitallisin.

        Vanhemmilla on velvollisuus suojella alaikäisiä lapsiaan. Humpuukikauppiaiden tunnistaminen on toisinaan haasteellista. Onneksi uskonoppiaan tyrkyttävät kauppamiehet eivät pitkään malta olla mainitsematta eräitä tunnussanoja, jolloin kohdehenkilön on helppo kohdistaa tungettelijaan asianmukaisia toimenpiteitä. Eli ohjata kohteliaasti puhumaan muualle soopaansa, tai mieluiten tulemaan järkiinsä ja pitämään suunsa kiinni.

        Mikäli vanhemmat ovat itse jo valmiiksi aivopestu uskomaan yliluonnollisiin ilmiöihin, on jälkikasvu erittäin suuressa vaarassa itsekin joutua aivopesun uhriksi. On nimittäin selkeitä esimerkkejä tapauksista, joissa vanhemmat TARKOITUKSELLA jo sylilapsesta alkaen alkavat puhumaan heille totuudenvastaista oppia, ja vievät heitä tilaisuuksiin joissa tätä samaa humpuukia heille syötetään usean aikuisen toimesta. Tätä saatetaan toistaa päivittäin jo varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Täysi-ikäisyyteen mennessä nuori on helpostikin ollut jo 10 000 tuntia aktiivisen aivopesun kohteena. Onneksi kaikissa kodeissa tilanne ei ole näin paha, ja onneksi tälläiset lapsilleen vahinkoa tuottavat vanhemmat ovat vähenemässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuoret enää siaisvat tietää Jumalasta kun siitä ei saa puhua ja opettaa kouluissakaan?

        Heh. Onko Jumala lopultakin vain puhetta ja opetusta.

        Ollaan vailla Jumalaa, ja sen huomaa kaikesta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Onko Jumala lopultakin vain puhetta ja opetusta.

        Ollaan vailla Jumalaa, ja sen huomaa kaikesta.

        Kuten mistä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten mistä?

        Että ollaan vailla Jumalaa?

        No mehän täällä ollaan ja toimimme. Jumala ei ole eikä toimi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Että ollaan vailla Jumalaa?

        No mehän täällä ollaan ja toimimme. Jumala ei ole eikä toimi.

        Ei mielikuvitusolennot vaikuta suoraan millään tavalla yhtään mihinkään. Välillisesti vaikutasta on ja on ollut sitäkin enemmän. Miljoonat ihmiset ovat menettäneet henkensä sotiessaan jumalansa puolesta, tai joutuneet uhriksi, kun joku on saanut jumalaltaan käskyn tappaa väärään jumalaan uskovat.

        Eli ihminen käyttää itse luomaansa mielikuvituskaveriaan hyväksi saadakseen omasta mielestään oikeuden toteuttaa hölmöimpiäkin ideoitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mielikuvitusolennot vaikuta suoraan millään tavalla yhtään mihinkään. Välillisesti vaikutasta on ja on ollut sitäkin enemmän. Miljoonat ihmiset ovat menettäneet henkensä sotiessaan jumalansa puolesta, tai joutuneet uhriksi, kun joku on saanut jumalaltaan käskyn tappaa väärään jumalaan uskovat.

        Eli ihminen käyttää itse luomaansa mielikuvituskaveriaan hyväksi saadakseen omasta mielestään oikeuden toteuttaa hölmöimpiäkin ideoitaan.

        Siksi kannataakin tulla uskoon Jeesukseen 😃


      • usko.vainen kirjoitti:

        Siksi kannataakin tulla uskoon Jeesukseen 😃

        Kun olemme täällä keskenämme ilman Jumalaa, niin mitä hyötyä on alkaa uskomaan Jeesukseen?


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Siksi kannataakin tulla uskoon Jeesukseen 😃

        Halunnet perustella kehoitustasi? Samalla voisin näyttää kykysi tuottaa paria lausetta pidempiä tekstejä. Jätä myös linkit muiden tuottamaan aineistoon sekä suorat lainauksesi Raamatusta pois. Näytä että osaat muutakin kuin kettuilla muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halunnet perustella kehoitustasi? Samalla voisin näyttää kykysi tuottaa paria lausetta pidempiä tekstejä. Jätä myös linkit muiden tuottamaan aineistoon sekä suorat lainauksesi Raamatusta pois. Näytä että osaat muutakin kuin kettuilla muille.

        ...voisit...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Halunnet perustella kehoitustasi? Samalla voisin näyttää kykysi tuottaa paria lausetta pidempiä tekstejä. Jätä myös linkit muiden tuottamaan aineistoon sekä suorat lainauksesi Raamatusta pois. Näytä että osaat muutakin kuin kettuilla muille.

        Perusteluni olivat kommentissa mihin vastasin 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuoret enää siaisvat tietää Jumalasta kun siitä ei saa puhua ja opettaa kouluissakaan?

        ”Miten nuoret enää siaisvat tietää Jumalasta kun siitä ei saa puhua ja opettaa kouluissakaan?”

        Perinteisesti uskonnolliset näkemykset tulevat sieltä kotoa. Koulu on aikoinaan sitten tutustuttanut asiaan tarkemmin, tosin pyhäkoulut sekä rippikoulut ovat olleet syvemmin tunnustuksellisuuteen ohjaavia.
        Koska vanhemmat eivät syystä tai toisesta enää ole niin uskonnollisia, niin eipä lapsille tule tuota pohjaa. Kouluopetus harvoin on ollut sellaista, missä siihen varsinaiseen uskoon olisi keskitytty. Pikemminkin sitä Raamatun historiaa ulkoa opetellen käyty. Nykyään se on laajempialaista tutustumista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jää jäljelle muun muassa kodit. Valitettevasti useissa kodeissa lapset altistuvat vahingollisille vaikutteille. Uskonto ei ole näistä vaikutteista onneksi yleensä se haitallisin.

        Vanhemmilla on velvollisuus suojella alaikäisiä lapsiaan. Humpuukikauppiaiden tunnistaminen on toisinaan haasteellista. Onneksi uskonoppiaan tyrkyttävät kauppamiehet eivät pitkään malta olla mainitsematta eräitä tunnussanoja, jolloin kohdehenkilön on helppo kohdistaa tungettelijaan asianmukaisia toimenpiteitä. Eli ohjata kohteliaasti puhumaan muualle soopaansa, tai mieluiten tulemaan järkiinsä ja pitämään suunsa kiinni.

        Mikäli vanhemmat ovat itse jo valmiiksi aivopestu uskomaan yliluonnollisiin ilmiöihin, on jälkikasvu erittäin suuressa vaarassa itsekin joutua aivopesun uhriksi. On nimittäin selkeitä esimerkkejä tapauksista, joissa vanhemmat TARKOITUKSELLA jo sylilapsesta alkaen alkavat puhumaan heille totuudenvastaista oppia, ja vievät heitä tilaisuuksiin joissa tätä samaa humpuukia heille syötetään usean aikuisen toimesta. Tätä saatetaan toistaa päivittäin jo varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Täysi-ikäisyyteen mennessä nuori on helpostikin ollut jo 10 000 tuntia aktiivisen aivopesun kohteena. Onneksi kaikissa kodeissa tilanne ei ole näin paha, ja onneksi tälläiset lapsilleen vahinkoa tuottavat vanhemmat ovat vähenemässä.

        ”Jää jäljelle muun muassa kodit. Valitettevasti useissa kodeissa lapset altistuvat vahingollisille vaikutteille.”

        Hiukan erikoinen näkökulma. Totta kai jokaisella vanhemmalla on omat maailmankatsomuksensa, ja luonnollisesti lapsi kasvaa siinä vanhempiensa vaikutuksessa. Näin sen pitääkin olla. Eikä kukaan voi laittaa lastaan johonkin erilliseen ”tynnyriin”, jossa lasta kasvatetaan aivan johonkin muuhun, kuin mitä vanhemmat ovat.

        ”Mikäli vanhemmat ovat itse jo valmiiksi aivopestu…”

        Tällaiset puheet aivopesusta on mielestäni varsin lapsellisia. Tai sitten tietämättömyyden turvin heitettyä herjaa, eli ei ole mitään ymmärrystä siitä, mitä se varsinainen aivopesu on.


    • Anonyymi

      No tuo tavallaan kyllä selittää sen pohjattoman kiinnostuksen joidenkin uskovaisten kohdalla homosteluun. Kyllähän se, että naisia on vähemmän johtaa siihen, että sitten aletaan katselemaan muita mahdollisuuksia.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe