kaunis/söpö

ero?

Monet miehet tuntuvat hakevan kaunista tai söpöä naista. Nyt ei pohdita sitä pitääkö tämä paikkansa ja kenen kohdalla, vaan onko sanoilla selvä ero? Ja kumpi miellyttää enemmän, jos eroa on?

Itse määrittelisin söpön miehen sellaiseksi, joka jollain tavalla, pääosin olemuksellaan synnyttää minussa hellyyden tunteen(tuntuu että ihan pakahtuu rakkaudesta ja liikutuksesta). Reaktion voi laukaista jokin teko tai ilme. Komea mies taas näyttää hyvältä, on karismaattinen, mutta hellyyden tunnetta ei välttämättä ole seassa. Tietty molemmat piirteet voivat olla samassa ihmisessä ja usein ovatkin.

Erottelevatko miehet sanojen merkitystä jollain tavalla kuvaillessaan, vai käytetäänkö noita lähes toistensa synonyymeinä?

8

3968

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morgenstern

Kehittelemäni opin (on ollut joskus unettomia öitä, eikä mitään tekemistä) mukaan hyvännäköiset naiset jaotellaan kolmeen alalajiin: kauniit, söpöt ja seksikkäät. Itse kutsun tätä, joskin hieman harhaanjohtavasti, kauneuden kolminaisuudeksi.

Näistä ensimmäiset, eli kauniit, ovat klassisia seurapiirikaunottaria, henkeäsalpaavia ilmestyksiä. Malliesimerkkejä ovat esimerkiksi Michelle Pfeiffer, Tanja Karpela. Kauniit kuuluvat lähes poikkeuksetta myös ainakin toiseen allamainituista ryhmistä.

Toinen laji - söpöt - ovat taas, kuten sanoit, hellyyttävän näköisiä ja laukaisevat jonkinlaisen suojeluvaiston. Usein kyseessä on jokin tietty ominaisuus, esim. hymy tai katse. Söpöjä kanssa tekee mieli halailla, pusutella ja pitää sylissä.

Jäljellä on vielä seksikkäät. Tämä ei sinällään liity kovinkaan paljon ulkonäköön, vaan enemmänkin käytökseen ja olemukseen. Seksikäs on lähinnä pantavan näköinen. Seksikkyys tulee itsevarmuudesta, eleistä, kävelytyylistä jne. Vain harva nainen on sekä söpö ja seksikäs, eikä koskaan kumpaakin yhtä aikaa.

Siinä missä tyttöystävää ajatellen ihanne olisi sopiva sekoitus kaikkia kolmea, yhden yön jutuissa selkeästi tärkein on seksikkyys. Itse nostaisin vakavaa suhdetta ajatellen kuitenkin söpöyden selkeästi yli muiden ominaisuuksien.

Enempää en jaksa tästä opista nyt kertoa, joudut odottelemaan esikoisopustani, joka ilmestynee, jahka joku kustantaja on tarpeeksi tyhmä panostaakseen meikäläisen tarinointiin.

• jaba

Hyvä kirjoitus elikkä olen samaa mieltä. Olen myös itse jaotellut kyseiset adjektiivit samalla tavalla.
        Lisäisin vain sen, että söpöt ovat myös kauniita, mutta kauniit eivät söpöjä. Tosin, varsinkin söpöys on vahvasti katsojasta riippuvainen, kauneuden lisäominaisuus joka on kuitenkin hallitseva piirre.

Seurustelukumppania valittaessa itse suosin söpöyttä.

• ........

Miksei tyttö/nainen sinun mielestäsi voisi olla samanaikaisesti sekä söpö että seksikäs? Karkea esimerkki: puputyttö (jolla on irtokorvat). Eikö tämä ole söpö ja seksikäs? Tai jos söpö tyttö esim. pukeutuu nätisti, on muodokas vartalo tms. eikö hän silloin ole seksikäs? Eli tyttö joka ilmaisee seksuaalisuuttaan positiivisena ja luonnollisena, eikä syntisenä ja irstaanaa asiana.

• Morgenstern
        ........ kirjoitti:

Miksei tyttö/nainen sinun mielestäsi voisi olla samanaikaisesti sekä söpö että seksikäs? Karkea esimerkki: puputyttö (jolla on irtokorvat). Eikö tämä ole söpö ja seksikäs? Tai jos söpö tyttö esim. pukeutuu nätisti, on muodokas vartalo tms. eikö hän silloin ole seksikäs? Eli tyttö joka ilmaisee seksuaalisuuttaan positiivisena ja luonnollisena, eikä syntisenä ja irstaanaa asiana.

Söpöys ja seksikkyys ovat suunnilleen yhtä kaukana toisistaan kuin niitä parhaiten kuvaavat tunteet: hellyys ja himo.

Tyttö/nainen voi olla sekä söpö että seksikäs, mutta noita kahta tunnetta on vaikea saada samanaikaisesti samaan pakettiin. Itse en ainakaan ole vielä onnistunut.

• Tane_k
        Morgenstern kirjoitti:

Söpöys ja seksikkyys ovat suunnilleen yhtä kaukana toisistaan kuin niitä parhaiten kuvaavat tunteet: hellyys ja himo.

Tyttö/nainen voi olla sekä söpö että seksikäs, mutta noita kahta tunnetta on vaikea saada samanaikaisesti samaan pakettiin. Itse en ainakaan ole vielä onnistunut.

Olen juuri samaa mieltä. Monesti menee niin, että ennen aktia ja sen aikana nainen on seksikäs, mutta sen jälkeen söpö :)

Täällä esitetty naiseuden kolminaisuus oli kyllä tosi hyvin kirjoitettu. Voin allekirjoittaa sen täysin. Omalta kohdaltani voin sanoa, että moni nainen, jota pidetään kauniina, ei minua sytytä. Usein lehdissä hehkutetut kauniit naiset ovat minusta liian laihoja, joten en niistä ole kiinnostunut.

• Mies_30

:o Ai miehet hakee kanssa söpöä?!? Enpäs tiennytkään... itse en nimittäin hakisi. Ihan vain sen takia että olen itsekin ihan ymmyrkäisenä miten joku voi kirjoittaa deitti-ilmoon hakevansa söpöä miestä?!? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Eikös koiranpennut ja pikkuvauvat oo söpöjä... mutta ei kai nyt aikuinen mies...

Jos se tarkoittaa tuota mainittua "pääosin olemuksellaan synnyttää minussa hellyyden tunteen", niin miten ihmeessä miesten pitäisi oikein tuota vasten peilata naisten söpö-deitti-ilmoja? Tai ylipäänsä pohtia ollako söpö vai ei?

Mielestäni koko söpö-sana on aivan käsittämätön ja turha.

• antti-

ennen sitä luuli että nää ois jotenkin eri asia mut nyt tuntuu että ne on lähes synonyymit.
      Nainen voi olla myös pelkästään kaunis mutta ei sitten muuten oikein kiinnosta tai sitten "oothan sä ihan söpö mutta" eli jokin söpö piirre naisessa. Mut on on täysin eri asia jos käyttää ihanaa noiden lisänä. Ihana on suurin "kohteliaisuussana" ainakin mun suusta.
      Haluan kauniin ja ihanan tyttöystävän jolla on söpösti räjähtäneet hiukset.

• Kyo-kun

...ainakin tulkitsen 'söpön' juuri mainitsemallasi tavalla. Puhuessani kauniista tarkoitan vain ulkoista olemusta. Söpöys on siis se tärkeämpi! ^^

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      68
      2598
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      63
      1702
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      7
      1660
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1545
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1528
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      25
      1228
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      24
      1071
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1032
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1012
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      78
      974
    Aihe