Mitenkäs se biodieselillä ajelu..

Anonyymi

19

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se henkilökohtaista päästökuormaa vähentää. Niinkuin sähköautonkin hankinta vähentää henkilökohtaista ajonaikaista päästökuormaa.

      Tuo laki tietysti on vähän hölmö, koska kyse on päästöjen kokonaiskuorman rajoituksesta, eli jos joku ajaa biodieselillä, niin se laskee sallittua kokonaiskurmaa, jolloin joku toinen taasen voi ajaa suurempipäästöisellä maaöljypohjaisella dieselillä.

      Vähän sama kuin autovalmistajille asetettu uusien myytävien autojen kokonaiskuorman ylin raja päästöjen osalta. Kun joku hankkii ajossa päästöttömän sähköauton, niin joku toinen taasen voi hankkia suuripäästöisen bensa-auton.

      Poliitikot ovat mestareita keksimään tämänkaltaisia näennäistoimia, joilla autoliikenteen henkilökohtaisia/autokohtaisia päästöjä vähennetään, mutta kokonaiskuormitusta ei, jotta verotulot ei vähentyisi.

      Eihän yksittäinen autoilija tällaisille juuri mitään voi, mutta jos omaatuntoa helpottaa, että itse ainakin liikkuu autolla ai tankkaa polttoainetta, jonka päästöt ovat pienet, niin onhan sekin kai jotain....
      Uskottavuusongelmahan noista temppuiluista tietysti syntyy, mutta eihän se koko liikenteen päöstöjutuissa ole muiltakaan ja huomattavasti suuremmiltakan osin päättäjiä häirinnyt.

      • Anonyymi

        Hienosti ajatellaan ympäristöä ajamalla my dieselillä. Mutta ajokkina on 3l mikäli Mersu. Ei nii kuin vois harkita sellasta pienempää ja vähemmänkuluttavaa... 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienosti ajatellaan ympäristöä ajamalla my dieselillä. Mutta ajokkina on 3l mikäli Mersu. Ei nii kuin vois harkita sellasta pienempää ja vähemmänkuluttavaa... 😂

        My:llä sen mersun päästöt on alle 50% Teslasta.


      • Anonyymi

        # Niinkuin sähköautonkin hankinta vähentää henkilökohtaista ajonaikaista päästökuormaa. #
        ei sähköauton (täyssähkö) hankinta vähennä mitään, koska täyssähköauton valmistus aiheuttaa tutkimusten mukaan enemmän päästöjä, kuin bensa/diesel auton valmistus ja tämä johtuu suurelta osin akun valmistuksesta ja siihen tarvittavien materiaalien jalostuksesta, mutta sillä ajaminen kylläkin alentaa päästökuormaa ns. polttoaineen osalta, kaikki muut päästöt on samoja b/d autojen kanssa, ehkä rengaskuluma on suurempi auton painon vuoksi, kuin b/d autoilla (henkilöauto), jotka taas lisäävät päästöjä, useammin vaihdettuina.
        Kaikki mitä maaperästä revitään, kasvattaa päästöjä jne. maailma ei enään pelastu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        # Niinkuin sähköautonkin hankinta vähentää henkilökohtaista ajonaikaista päästökuormaa. #
        ei sähköauton (täyssähkö) hankinta vähennä mitään, koska täyssähköauton valmistus aiheuttaa tutkimusten mukaan enemmän päästöjä, kuin bensa/diesel auton valmistus ja tämä johtuu suurelta osin akun valmistuksesta ja siihen tarvittavien materiaalien jalostuksesta, mutta sillä ajaminen kylläkin alentaa päästökuormaa ns. polttoaineen osalta, kaikki muut päästöt on samoja b/d autojen kanssa, ehkä rengaskuluma on suurempi auton painon vuoksi, kuin b/d autoilla (henkilöauto), jotka taas lisäävät päästöjä, useammin vaihdettuina.
        Kaikki mitä maaperästä revitään, kasvattaa päästöjä jne. maailma ei enään pelastu.

        Ajonaikaista päästökuormaa sähköauto tietysti vähentää ja kun autonvalmistajille on sälytetty vaatimus myymiensä uusien autojen alhainen päästöraja, niin siinä sähköautojen myynti on välttämätöntä, jotta ylipäänsä bensa-autojen myynti olisi mahdollista ilman mittavia sanktioita. Dieselit ajavat samaa asiaa eli vähentävät valmistajakohtaista päästöä jotta bensa-autoja voitaisiin myydä, ja taas ilman sanktioita, mutteivät yhtä tehokkaasti.
        Koko ’ongelmahan’ on nimenomaan nuo suuripäöstöiset bensa-autot. Jos niiden myynti saataisiin selvästi pienemmäksi, niin koko ongelma olisi mittaluokaltaan aivan toinen eikä tarvittaisi tällaisia temppuja. Se on vaikeaa, kun bensa-auton edulliset valmistamiskustannukset suosivat juuri niitä suosittuja kansanautoja.

        Kyse koko hommassa on siis ajonaikaisista päästöistä, ei elinkaaripäästöistä, jotka taasen ovat sähköautojen osalta isoja.
        Jossain luin jokin aika sitten, että yhden sähköauton valistamisessa syntyvät päästöt kuittaantuvat bensa-autossa noin 60tkm:n ajon jälkeen ja dieselautoissa noin 120tkm:n jälkeen. Isompiakin lukuja olen nähnyt.
        Toisin sanoen uusi ajamaton sähköauto, 60tkm ajettu bensa-auto ja 120tkm ajettu dieselauto ovat elinkaaripäästöjen osalta samalla viivalla, jonka jälkeen sähköauto on vähäpäästöisempi. Lisäksi polttoaineen/sähkön tuottamisen päästöt vielä vaikuttavat. Sähkön osalta oleellista on, tuotetaanko se hiilellä, ydinvoimalla, uusiutuvilla lähteillä. Bensan/dieselin osalta raakaöljyn tuotannossa ei käytännössä niin suuria eroja päästöjen osalta ole, jotka vaikuttaisivat.

        Suomessa autoilla ajetaan kyllä merkittävästi yli noiden rajojen.


    • Anonyymi

      Myydystä polttoaineesta 20% täytyy olla biopohjaista. Bensassa etanolia voi olla max. 10%. Dieselistä vaikka 100%. Mites saat tuon 20% täyteen ilman dieseliä?

      Totta on ettei yksittäisen autoilijan kannata tankata uusiutuvaa dieseliä koska se on sitten tuosta 20% kiintiöstä pois ja näin ollen bensa- ja diesel-autojen yhteenlaskettu kokonaispäästö ei todellisuudessa vähene. Mutta tämä johtuu ainoastaan lainsäädännöstä ja polttoainekauppiaiden talousajattelusta.

      • Anonyymi

        Oletko kuullut RE 85 polttoaineesta ? Siinä etanolia voi olla enintään 85 % loput bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut RE 85 polttoaineesta ? Siinä etanolia voi olla enintään 85 % loput bensaa.

        Olen kuullut. RE85 kelpaa ns. Flexifuel-autoille joita maassa on 2000-3000 kappaletta. Uusia ei ole saatavilla samoin kuin RE85 saatavuus on rajallista. Diesel on tässä kohtaa paljon helpompi.


    • Anonyymi

      paree jättää diesel pois ha luokassa niin rupeaa tulemaan tuloksia, nämä päästöt on eri juttu papereilla kuin todellisuudessa

      • Anonyymi

        Mitähän tuloksia tulisi? Pääsiskö mäkihyppääjät toiselle kierrokselle?


      • Anonyymi

        Bensa-autoista ei tule päästöjä?, maastohiihtäjät pärjää paremmin.
        Miks Kaisa meni silmälasi mainokseen?, nyt se tähtäys on ollut ihan poskellaan, eikä hiihtokaan ole enää lennokasta, voi ei, mihin me joudutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autoista ei tule päästöjä?, maastohiihtäjät pärjää paremmin.
        Miks Kaisa meni silmälasi mainokseen?, nyt se tähtäys on ollut ihan poskellaan, eikä hiihtokaan ole enää lennokasta, voi ei, mihin me joudutaan.

        Kaisan pitäisi vaihtaa optikkoa.


    • Anonyymi

      Arktinen laatu palaa vielä puhtaammin diesel motoris eli silkkaa kusetusta rölli joukolta!

    • Anonyymi

      Ajattelin siirtää firman auton käyttämään MyDieseliä ja ajoinkin sitä pari tankillista, sen jälkeen syttyi pakokaasujärjestelmän vikavalo, ilmeisesti arvot poikkesivat liikaa aiemmasta ja huollossa oli käytävä nollaamassa muistit. Siihen loppui MyDieselin käyttö uudemmassa, pitää ehkä kokeilla sitä vanhempiin romuihin, jos ne ei olisi niin herkkiä.

      • Anonyymi

        Ei, vaan nimenomaan uudet ovat onnettomia kertakäyttö nintendo romuja, joiden korjauskustannukset ovat jotakin älyttömän ja naurettavan välimaastosta.


    • Anonyymi

      Kyllä se sitten alkaa tehota, kun enemmän kuin 20 % tankataan biodieseliä.

      • Anonyymi

        Ei tuota biodieseliä vaan riitä edes koko suomen dieselautoihin, kun valmistusmäärät ovat ns. lapsen kengissä. Lentoliikennekin vaatii jo osansa, joten ei pelasta maailmaa kyllä mitenkään. Sitä tankkaavalle sitävastoin tulee varmasti hyvä mieli, kun on kalliimpaakin, kuin venäjäån "edullinen" diesel, ja luulee olevansa kovinkin "egoliginen".......

        https://www.hs.fi/talous/art-2000006379007.html


    • Anonyymi

      Pakoputkesta tulee aivan saman verran co2 ja muita.

      Valmistuksessa jos käytetään kasviöljyjä jotka ruuantuotannosta pois tai palmuöljyjä jotka vähentää luonnonlista metsää niin ei hyvä.

      Raaka-öljy on egologisempaa koska ei vie mitään noista ja se on syntynyt kuolleista kasveista, puista, eläinperäisistä. Miljoonien vuosien aikana.

      Raaka-öljystä tehty polttoaine on luonnolle parasta koska se on oikea BIO

      • Anonyymi

        Bio-diesel tehdään jätteestä joka ei kelpaisi ruuaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe