Kannattaako vielä ostaa diesel venettä

Anonyymi

Kun lukee eri lähteitä niin dieselvoimaiset vehkeet haukutaan ilman saastuttajiksi. Pitäätkö diesel veneet kiertä kaukaa, vai kannattaako sellaiseen vielä satsata. Eikö noi pensavehkeet ole kovin janoisia?

48

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata. Veneen ostaminen ei ole kannattavaa ikinä.

    • Anonyymi

      osta purjevene

    • Anonyymi

      Osta laituri, se kannattaa

    • Anonyymi

      Joo, tuplasti enemmän nielee polttoainetta. Veneily ei ole koskaan kannattavaa taloudellisesti, ei edes purjehdus.

    • Anonyymi

      Kyllä tuo dieselien haukkuminen saastuttajiksi on perua wanhanajan dieseleistä. Nykyaikainen diesel kuluttaa ja sitä kautta tuotta CO2 vähemmän per merimaili kuin bensakone. Typen oksideja ja kiinteitä partikkeleita diesel tuottaa ehkä enemmän? Pitäisi olla tutkijatohtori ennen kuin pystyisi heittämään faktoja 2020 koneista ehdottomasti suuntaan tai toiseen. Itse hommaisin ehdottomasti modernin dieselin.

    • Anonyymi

      Tuota on vertailtu usein autojen osalta. Erona veneisiin on se, että jatkuvasti vaihtelevan kuorman sijaan veneissä pystytään ajamaan yli 90% ajasta optimikuormalla.

    • Anonyymi

      Eihän veneily koskaan kannata. mutta jos veneen tarvitset niin mikä siinä.
      Vaarikin loukutti Päijänteellä ja jäämerellä Petsamossa litra ja tunti.

    • Anonyymi

      oli moderni moottori tai ei, bensamoottori tai dieselmoottori, kaasutinmoottori tai ruiskumoottori, niin ei veneessä ole mitään pakoputkiston katalysaattoria. Suora putki pakosarjaan ja meriveden kanssa kaikki se rikki, pakokaasu häkä ym. menee joka tapauksessa mereen. Kaikki se poistoaukosta tuleva kupliva moottoriveneen perässä veden alla on sitä itseä ilman mitään suodatusta.

      Jos ilmakehäuskontoon haluaa liittyä niin paras on ostaa soutu-tai purjevene ja mela. Yhdentekevää viime kädesä mitä tällä puolella maapalloa tehdään kun lähes kaikki ilmansaaste tulee aasiasta, afrikasta ja etelä-amerikasta joka tapauksessa. "Maailmanpelastajia" on tullut ja mennyt aikojen saatossa, kuten erilaisia huijaus-uskontojakin.

      • Anonyymi

        ”Jos ilmakehäuskontoon haluaa liittyä niin paras on ostaa soutu-tai purjevene ja mela. Yhdentekevää viime kädesä mitä tällä puolella maapalloa tehdään kun lähes kaikki ilmansaaste tulee aasiasta, afrikasta ja etelä-amerikasta joka tapauksessa. ”

        Tuolla asenteella ne varmaan sielläkin ajattelevat ja kukaan ei tee mitään. Ei hyvä. Ilmastonmuutos on fakta ja sen syyt tiedetään. Jostakin sen on alettava ja Muut seuraavat joko oma-aloitteisesti tai pakolla. Pakolla tässä tarkoitan luontoa, luonto pakottaa ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ei liian myöhään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jos ilmakehäuskontoon haluaa liittyä niin paras on ostaa soutu-tai purjevene ja mela. Yhdentekevää viime kädesä mitä tällä puolella maapalloa tehdään kun lähes kaikki ilmansaaste tulee aasiasta, afrikasta ja etelä-amerikasta joka tapauksessa. ”

        Tuolla asenteella ne varmaan sielläkin ajattelevat ja kukaan ei tee mitään. Ei hyvä. Ilmastonmuutos on fakta ja sen syyt tiedetään. Jostakin sen on alettava ja Muut seuraavat joko oma-aloitteisesti tai pakolla. Pakolla tässä tarkoitan luontoa, luonto pakottaa ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ei liian myöhään..

        Eurooppalaiset tärvelevät vain oman taloutensa ja kulttuurinsa päästämällä viheraktivistit politiikkaan tekemään myyräntyön. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että lähi idän tai aasian maita kiinostaa joku ympäristöhössötys ?
        Ilmasto on aina muuttunut ja siihen ei teollisuudella ole juurikaan tekemistä. Lukekaa ilmastohihhulit joskus maantiedettä niin tajuaisitte maan ja auringon 300 v syklin etäisyysvaihteluista ja hiilidioksideistä meressä jotain...

        Kyse on ilmakehähihhulismissa lähinnä uskonnosta. Uskonto, kiihko, pakko...taantumusta jonka jo luulisi että olisi jäänyt afrikan takametsiin, mutta ei. Nyt täällä joku vaatteet päällä kulkeva ihminen vakavasti esittää että moottori tuhoaa planeetan ilmakehän. Ilmakehäuskonto tulisi kriminalisoida vielä kun se on mahdollista


    • Anonyymi

      Rikkiähän ei Suomessa myytävissä polttoaineissa ole, joten sen voi unohtaa.
      Sen sijaan typpeä ja hiilidioksidia piisaa.

      Jos kysymys on siitä, kannataako ostaa bensa diesel, niin moderni diesel on vähemän saastuttava. Veneen moottorit noudattavat samoja päästövaatimuksia kuin autojen moottoritkin.

      Päästöjä voi kuitenkin katsoa myös siltä kannalta mitä tullaan tekemään polttoaineen hinnoille ja saatavuudelle. Vesiliikenne on liikennettä ja päästöt ovat suuret kuljettua matkaa kohden.

      Minä en ostaisi asuttavaa liukuvaa venettä. Niissä on usein diesel. En osataisi sitä edes bensakoneella.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista nähdä kenen käsiin moottorit jää.
        Jos kaupunki ei hävitä laitureita niin on mukava veneillä ilman moottoria.
        Ensikesänä jo liene laiturihinnat yli 2€ vai mitä Sanna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista nähdä kenen käsiin moottorit jää.
        Jos kaupunki ei hävitä laitureita niin on mukava veneillä ilman moottoria.
        Ensikesänä jo liene laiturihinnat yli 2€ vai mitä Sanna.

        Veneasemien polttoainehinnat eivät voi olla määrättömästi yli maalla olevien pumppujen koska aina on mahdollista kuljettaa polttoainetta paikasta toiseen.

        Isompiin veneisiin saa jo nyt tilattua polttoainetta perävaunulla halvemmalla kunhan ottaa yli 1000 litraa kerralla.


      • Anonyymi

        Polttoaineissa ei ole typpeä eikä hiilidioksidia .


    • Anonyymi

      Veneily on kuin, ( useasti) kuin seisoisi suihkussa ja repisi satasia.

      No onhan se eräs harrastus, yleensä harrastukset maksaa, ei kaikki.

      Venettä ostavalle tiedoksi mitä kuluja yleensä on tulossa 😀
      Huolto ja talvi sailytys maksut. Osto palvelutmaksaa. Voi olla jopa 3000 euroa.
      Veneen lasku ja nosto lasku sekä laituri maksu. Voi olla jopa 1000 euroa.
      Vakuutus ja polttoaine maksut. Jotka yleensä yllättää. Voi jopa 2000 euroa.
      Omatoiminen voi noista jotain laistaa, mutta vain osan.

      Mutta kyllä nyky hinnoilla polttoaine maksaa kuten yrittäjän palvelut. Etenkin.

      Puiston penkillä voi ihailla laiitureissa makaavia veneitä etekin ensi kesänä.
      Se ei maksa. Voi tietysti olla vähän kateellinen.

      • Anonyymi

        No on siinä nyt pienehkö vivahde-ero, onko saaristossa veneilemässä ja polttaa satasia siellä,kuin että repisi niitä suihkussa . Ja mistä nämä summat on revitty: jopa niin ja näin paljon... Nämähän voi veneen koosta, ajotunneista, vakuutuksen kattavuudesta ja oman työn määrästä riippuen olla mitä vaan parista satasesta useisiin kymppitonneihin. Mikä lie tavoite näillä veneettömillä tulla tänne kommentoimaan asioista,joista heillä ei ole pienintäkään hajua?


      • Anonyymi

        Itse huoltaa , kotipihalla säilytys , vakuutusta ei ole , laiturista eikä nostoista tule laskua . Polttoaineen ostoa ei voi välttää , mutta yleensä 800 -1000 litraa on riittänyt .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse huoltaa , kotipihalla säilytys , vakuutusta ei ole , laiturista eikä nostoista tule laskua . Polttoaineen ostoa ei voi välttää , mutta yleensä 800 -1000 litraa on riittänyt .

        Tuurilla ne laivatkin seilaa. Veneillä pitäisi olla autojen kaltainen pakollinen liikennevakuutus.


    • Anonyymi

      Ostin juuri uuden dieselin paattiini. Saas nähdä kuinka käy.

      • Anonyymi

        Luulis uuden dieselin aika hienosti käyvän?


    • Anonyymi

      Vain luonnosta vieraantuneet helsinkiläiset ovat huolissaan ilmaston lämpenemisestä. Jos ilmasto on lämmennyt vajaa pari astetta sadassa vuodessa, niin se on mielestäni täysin normaalia, eikä siitä pidä olla huolissaan. En ymmärrä tätä vouhotusta. Diesel on veneessä hyvä polttoaine sen paloturvallisuuden vuoksi. Harmillisen kallista tosin nykyisin, mutta elämä on sellaista...

    • Anonyymi

      Kyllä kannattaa ostaa edelleen diesel moottorilla varustettu vene, jos veneily yleensä on se oma juttu. Diesel polttoaineena etenkin vanhemmissa veneissä on turvallisempi kuin bensiini. Purjeveneet ovat sitten erikseen. Niissä kulutus/kesä voi olla max 50 l. Jos veneessä pienehkö max. 70 hv diesel, jolla ajellaan runkonopeutta eli n. 7 kt, ei polttoainekulut näilläkään hinnoilla ole kohtuuttomia. Sitten on liukuvat yli 8 m diesel veneet, joissa 200 hv tai yli oleva moottori tai moottorit. Niiden kulutus/ ajettu maili vaihtelee tosi paljon riippuen nopeudesta. Niilläkin voi ajaa hitaasti, jolloin kulutus / maili on varsin kohtuullinen. Minulla kaksimoottorinen diesel vene, jossa kulutus nopeudesta riippuen on n. 1,5 - 4 l/mpk. Tulevana kesänä ajellaan kuten ennenkin, mutta n. 7 kt nopeudella suurin osa maileista. Eläkkeellä ollessa ehtii perille hitaamminkin, saa olla vesillä pitempään ja aikaa katsella maisemia.

      • Samat sanat eri sävelin !


      • Anonyymi

        Kun olen vielä melko vihreä moottoriveneilijänä, siis entinen purjehtija kyseessä, niin ajattelin kysyä kuinka liukuvalla ajetaan säästeliäästi?
        Minulla on 6,5 m cabin vene ja VP 150hp diesel duoprop vetolaite.
        Rajoitusalueilla olevan 5 kn nopeudella se luikertelee todella ärsyttävästi, joten seuraava rajakohta on sitten n 16 kn, jossa se menee mukavasti liussa.
        Onko siinä välissä jokin nopeus, jota voisi käyttää?

        Minun veneeni on tietysti täysin mopo verrattuna omaasi, sillä 22 kn nopeudessakin pääsen alle 1litran /mpk, mutta näin laihoina aikoina olisi mukava, jos siitäkin voisi vähän nipistää jotain pois.
        Tulotasoni ei anna kasvattaa venekokoa, joten tämä on minulle sopiva.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen vielä melko vihreä moottoriveneilijänä, siis entinen purjehtija kyseessä, niin ajattelin kysyä kuinka liukuvalla ajetaan säästeliäästi?
        Minulla on 6,5 m cabin vene ja VP 150hp diesel duoprop vetolaite.
        Rajoitusalueilla olevan 5 kn nopeudella se luikertelee todella ärsyttävästi, joten seuraava rajakohta on sitten n 16 kn, jossa se menee mukavasti liussa.
        Onko siinä välissä jokin nopeus, jota voisi käyttää?

        Minun veneeni on tietysti täysin mopo verrattuna omaasi, sillä 22 kn nopeudessakin pääsen alle 1litran /mpk, mutta näin laihoina aikoina olisi mukava, jos siitäkin voisi vähän nipistää jotain pois.
        Tulotasoni ei anna kasvattaa venekokoa, joten tämä on minulle sopiva.
        AD31

        Sulla on vesilinja n.5m ja se määrittelee veneesi runkonopeuden 5 solmuun ja pienimmän kulutus löytynee 4-4,5 solmun nopeudella, seuraava taloudellinen nopeus on sitten 22-27 solmua.

        Kaikki yli 5 solmun - n.18 solmua on kulutukselta huonoja, mutta kelin vaatiessa toki kannattaa ajaa mukavuus edellä.

        Puoliliukuvassa rungossa voisi valita nopeuksia vapaammin polttoaineen kulutus nousee aika lineaarisesti vs plaanavassa ja monissa on myös köliä jolloin hitailla nopeuksilla ei ongelmaa luikertelusta.

        Itsellä puoliliukuva 42 jalkainen 13000kg painava pitkällä kölillä varustettu vene 380hv koneella. Ajotietokoneen mukaan kulutus on 0,5l/nm n.5 solmulla 6-7 solmun paikkeilla 0,7 l/nm ja runkonopeudella 8 solmua n.1l/nm ja 15-16 solmun matkanopeudella 3l/nm max 18 solmua.

        Näillä polttoaine hinnoilla voi sitten aina laskea aika / nopeus vs € ja eiköhän tule ajeltua hissukseen pääsääntöisesti ja vene toimii miellyttävänä kaikilla nopeuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen vielä melko vihreä moottoriveneilijänä, siis entinen purjehtija kyseessä, niin ajattelin kysyä kuinka liukuvalla ajetaan säästeliäästi?
        Minulla on 6,5 m cabin vene ja VP 150hp diesel duoprop vetolaite.
        Rajoitusalueilla olevan 5 kn nopeudella se luikertelee todella ärsyttävästi, joten seuraava rajakohta on sitten n 16 kn, jossa se menee mukavasti liussa.
        Onko siinä välissä jokin nopeus, jota voisi käyttää?

        Minun veneeni on tietysti täysin mopo verrattuna omaasi, sillä 22 kn nopeudessakin pääsen alle 1litran /mpk, mutta näin laihoina aikoina olisi mukava, jos siitäkin voisi vähän nipistää jotain pois.
        Tulotasoni ei anna kasvattaa venekokoa, joten tämä on minulle sopiva.
        AD31

        Ei siinä ole. Menet joko uppoumalla tai liukumalla. Paras on kunnon liuku. Pidä moottoritrimmi sopivasti suorassa. Eli kun olet nostanut veneen liukuun, trimmaa vähän ylös. Huomaat, miten nopeus vähän kasvaa, vaikka kaasuun et koskekaan. Kulutus pienenee silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen vielä melko vihreä moottoriveneilijänä, siis entinen purjehtija kyseessä, niin ajattelin kysyä kuinka liukuvalla ajetaan säästeliäästi?
        Minulla on 6,5 m cabin vene ja VP 150hp diesel duoprop vetolaite.
        Rajoitusalueilla olevan 5 kn nopeudella se luikertelee todella ärsyttävästi, joten seuraava rajakohta on sitten n 16 kn, jossa se menee mukavasti liussa.
        Onko siinä välissä jokin nopeus, jota voisi käyttää?

        Minun veneeni on tietysti täysin mopo verrattuna omaasi, sillä 22 kn nopeudessakin pääsen alle 1litran /mpk, mutta näin laihoina aikoina olisi mukava, jos siitäkin voisi vähän nipistää jotain pois.
        Tulotasoni ei anna kasvattaa venekokoa, joten tämä on minulle sopiva.
        AD31

        Tuo moottoritrimmin vaikutus riippuu vene&moottori yhdistelmästä.
        Vaihtoehto nopeudet pitää kokeilla.
        Periaatteessa moottorin trimmaaminen ylös nostaa nopeutta.
        Minulla ei. Runkotrimmillä, kun keulaa painaa alas nopeudessa 12kn, saa nopeuden nousemaan n. 14 kn.
        Kiemurtelu loppuu n. 7kn nopeudessa, eikä minulla ole liukukynnystä, joten nopeusalue on 5-25kn

        AD41/SP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olen vielä melko vihreä moottoriveneilijänä, siis entinen purjehtija kyseessä, niin ajattelin kysyä kuinka liukuvalla ajetaan säästeliäästi?
        Minulla on 6,5 m cabin vene ja VP 150hp diesel duoprop vetolaite.
        Rajoitusalueilla olevan 5 kn nopeudella se luikertelee todella ärsyttävästi, joten seuraava rajakohta on sitten n 16 kn, jossa se menee mukavasti liussa.
        Onko siinä välissä jokin nopeus, jota voisi käyttää?

        Minun veneeni on tietysti täysin mopo verrattuna omaasi, sillä 22 kn nopeudessakin pääsen alle 1litran /mpk, mutta näin laihoina aikoina olisi mukava, jos siitäkin voisi vähän nipistää jotain pois.
        Tulotasoni ei anna kasvattaa venekokoa, joten tämä on minulle sopiva.
        AD31

        Minullakin oli muutama vuosi sitten DPH vetolaitteella varustettu 32 jalkainen vene. Kyllä sillä pystyi ajamaan hitaastikin, mutta ohjattava oli koko ajan. Tuo kiemurtelu taipumus on noiden veneiden ”ominaisuus” hitaasti ajettaessa, eikä sille oikein mahda mitään. Tästä syystä tuolla veneellä tuli ajeltua 80% matkoista pääasiassa 20 -22 kt nopeutta. Kulutus oli silloin koko kesäkauden ajojen osalta keskimäärin 1,5 l/ mpk. Isommissa veneissä, joissa on kaksi dp vetolaitteellista moottoria, ei kiemurtelua ole juuri ollenkaan. Ongelmana on kuulema se, että jo tyhjäkäynnillä n. 700r/min vene pyrkii menemään yli satama alueiden nopeusrajoituksen. Tuota varten uusimmissa taitaa olla mahdollisuus sähköisesti hidastaa moottorin kierroslukua alle tyhjäkäynnin.
        Kysyit neuvoa kulutuksen pienentämiseksi. Jos dp vetolaitteellisen dieselveneen keskikulutus on liukunopeuksilla luokkaa n. 1 l/ mpk tai allekin, en tiedä oikein mitään keinoa, millä keskimääräisen kulutuksen saisi laskemaan merkittävästi pienemmäksi.


    • Alle 1 L/nm on todella pieni kulutus plaanissa sisäperämoottorilla.Meillä menee noin 1,5 L/nm.
      Sinuna hakisin jonkun venelehden jossa perävetolaite/vene on testattuna . Siellä on yleensä kulutus eri kierroksilla ja vastaus siihen millä nopeudella pitää /kannattaa ajaa.Hyvää kevättä vaan ja tervetuloa moottoriveneilyn pariin.

      • Anonyymi

        6,5 m veneelle 1 l/mpk on suurehko kulutus. Vaikkapa Vene 11/2007 vertailussa Bella 652 vei D3-190 dieselillä 0,8 l/mpk ja Silver Eagle Cabin 650 130 hv bensa sisäperällä niukasti alle 1 l/mpk.

        SeaStar 660 ja TG-6500 veivät 90 hv perämoottoreillaan 0,7 l/mpk.

        Kaikki 20 solmun vauhdissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        6,5 m veneelle 1 l/mpk on suurehko kulutus. Vaikkapa Vene 11/2007 vertailussa Bella 652 vei D3-190 dieselillä 0,8 l/mpk ja Silver Eagle Cabin 650 130 hv bensa sisäperällä niukasti alle 1 l/mpk.

        SeaStar 660 ja TG-6500 veivät 90 hv perämoottoreillaan 0,7 l/mpk.

        Kaikki 20 solmun vauhdissa.

        Kyllä varmaan mutta emme tiedä kuinka paljon kulutus voi tippua optimikierrosluvulla, sitähän tämä kirjoittaja hakee..Perämoottorien kulutus on todella pieni.Hyvää kevättä sinullekin.


    • Anonyymi

      SPV on ajamassa poikkeustilanteen takia oikeutta käyttää polttoöljyä toistaiseksi. Veneiden päästöt on alle yksi prosenttia eli sekään ei este.

      • Anonyymi

        Enpä ole kuullut enkä huomannut asiasta mitään SPV:n sivuilla. Jos asia olisi laajemmin tiedossa, asia olisi varmaan ainakin IS:n palstoilla. Olisi hyvä juttu, mutta tuskin toteutuu. On varmaan käytännössä liian hankala toteuttaa ainakin, jos tilapäinen käyttöoikeus olisi vain muutaman vuoden. Verottomaan polttoaineeseen lisättävä tunnistusaine näkyy aika kauan, kun käyttöoikeus päättyisi. Siitä saatiin kokemuksia, kun vuosia sitten verottoman dieselin käyttöoikeus veneissä päättyi.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille vastanneille.
      Hyviä neuvoja ja ajatuksia tuli oikein roppakaupalla. Tarkennuksena vielä sen verran, että olen mitannut 20kn nopeudella 2 hengen retkeilyvarusteet kuormalla 0,9 litraa/ mpk.

      Uppoamanopeudella se kiemurtelee niin pahasti, että se on sietämätöntä.
      Tuo moottori painaa jotain yli 400 kg eikä vene ole mikään leveä perästä (2,5 m), niin se ui tyhjäkäynnillä nokka pystyssä.

      Veneessä on myös lisätrimmit peräpeilissä, joita olen opetellut käyttämään.
      Niillä trimmeillä säikäytin kerran itseni pahasti kun se lähti loikkimaan.
      Olen plotterin nopeusnäytön avulla saanutkin jonkinnäköisen kuvan niiden käytöstä.

      Lopputulemana on ilmeisesti vain asennoiduttava siihen, että taloudellisesti paras nopeus on ajaa hieman yli liukukynnyksen, koska niillä pienemmillä nopeuksilla ei hermot (eikä ranteet) kestä ajaa.
      Lisätään tähän vielä, että nopeusrajoitukset kyllä noudatetaan D.
      Kiitos vielä kerran kaikille
      AD31

      • Sanoisin vielä tuosta kulutuksesta että sinulla on ilmeisesti oikea potkuri (halkaisija) ja oikea nousu.Samalla voi todeta että kone on O.K. .
        Kyllä meilläkin vene kiemurtelee mutta rattia kun kääntää vain vähän kerrallaan niin en koe sitä ongelmaksi.


    • Anonyymi

      Tuosta kiemurtelusta. Älä koske rattiin. Kun löydät sopivan suunnan, anna veneen mennä vaan. Se vähän mutkittelee, mutta pysyy kohtuullisen hyvin kurssissa. Onhan se kyllä ärsyttävä ominaisuus.

      • Anonyymi

        autopilotti auttaa asiassa, maksaa vaivva ja hieman rahaa, mutta on sen väärtti kaikissa nopeuksissa ja keleissä...


      • Anonyymi

        Teille molemmille, lihamylly1 ja ”älä koske rattiin” kiitos vastauksistanne.
        Potkurit ja moottori ovat muuten kunnossa, mutta potkureista on etupinnoilta osittain ”hankautunut” maali pois.
        Tuosta olikin täällä aiemmin talvella juttua.

        Kiemurtelu on aivan kestämätöntä. Olen yrittänyt sitäkin, että en lähde heti korjaamaan suuntaa - ei auta.
        Se tekee muutaman pienen nokan heilahduksen puolelta toiselle, mutta sitten se heittää aivan mahdottoman suuren suunnanmuutoksen.
        Puhumattakaan siitä kun tuuli astuu kuvaan mukaan.

        Mainittakoon, että tunnen kyllä pienet ohjausliikkeet, sillä suoritin kauan sitten helikopterilupakirjan Robinsson R22.
        Sillä kopterilla ei tarvitse, eikä voi oikein pieniäkään ohjausliikkeitä tehdä.
        Käsityksen sen ohjaamisesta saa kun ottaa katuharjan sormenpäähän siten, että harjaosa osoittaa ylöspäin. Kun sitä harjaa pitää tarkasti sen sormen avulla pystyssä, niin liikkeet ovat pieniä. Jos se pääsee siltä pieneltä alueelta lipsahtamaan, niin pian ei riitä suuretkaan korjausliikkeet.

        Sellaisen huomion tein omalla veneelläni, että kun gasti menee keulaan viemään köyttä laiturille, niin veneen ohjaustuntuma paranee todella selvästi.
        En kuitenkaan halua gastia istumaan keulassa kun menemme esim. pitkin jotakin kapeaa kanavaa D.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        autopilotti auttaa asiassa, maksaa vaivva ja hieman rahaa, mutta on sen väärtti kaikissa nopeuksissa ja keleissä...

        Autopilotti vastaajalle totean, että en ole oikein innostunut sellaisen hankkimisesta vanhaan pieneen veneeseen.
        Myönnän, että se olisi kyllä mukava laite - etenkin kun olen niitä laitteita paljon käyttänyt toisessa kulkupelissä.
        Kiitos kuitenkin suosituksesta.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teille molemmille, lihamylly1 ja ”älä koske rattiin” kiitos vastauksistanne.
        Potkurit ja moottori ovat muuten kunnossa, mutta potkureista on etupinnoilta osittain ”hankautunut” maali pois.
        Tuosta olikin täällä aiemmin talvella juttua.

        Kiemurtelu on aivan kestämätöntä. Olen yrittänyt sitäkin, että en lähde heti korjaamaan suuntaa - ei auta.
        Se tekee muutaman pienen nokan heilahduksen puolelta toiselle, mutta sitten se heittää aivan mahdottoman suuren suunnanmuutoksen.
        Puhumattakaan siitä kun tuuli astuu kuvaan mukaan.

        Mainittakoon, että tunnen kyllä pienet ohjausliikkeet, sillä suoritin kauan sitten helikopterilupakirjan Robinsson R22.
        Sillä kopterilla ei tarvitse, eikä voi oikein pieniäkään ohjausliikkeitä tehdä.
        Käsityksen sen ohjaamisesta saa kun ottaa katuharjan sormenpäähän siten, että harjaosa osoittaa ylöspäin. Kun sitä harjaa pitää tarkasti sen sormen avulla pystyssä, niin liikkeet ovat pieniä. Jos se pääsee siltä pieneltä alueelta lipsahtamaan, niin pian ei riitä suuretkaan korjausliikkeet.

        Sellaisen huomion tein omalla veneelläni, että kun gasti menee keulaan viemään köyttä laiturille, niin veneen ohjaustuntuma paranee todella selvästi.
        En kuitenkaan halua gastia istumaan keulassa kun menemme esim. pitkin jotakin kapeaa kanavaa D.
        AD31

        Kiemurtelu johtuu veneestä, ei moottorista.
        Tiiskeri 770 kiemustelee, 771 ei kiemurtele.

        AD41


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teille molemmille, lihamylly1 ja ”älä koske rattiin” kiitos vastauksistanne.
        Potkurit ja moottori ovat muuten kunnossa, mutta potkureista on etupinnoilta osittain ”hankautunut” maali pois.
        Tuosta olikin täällä aiemmin talvella juttua.

        Kiemurtelu on aivan kestämätöntä. Olen yrittänyt sitäkin, että en lähde heti korjaamaan suuntaa - ei auta.
        Se tekee muutaman pienen nokan heilahduksen puolelta toiselle, mutta sitten se heittää aivan mahdottoman suuren suunnanmuutoksen.
        Puhumattakaan siitä kun tuuli astuu kuvaan mukaan.

        Mainittakoon, että tunnen kyllä pienet ohjausliikkeet, sillä suoritin kauan sitten helikopterilupakirjan Robinsson R22.
        Sillä kopterilla ei tarvitse, eikä voi oikein pieniäkään ohjausliikkeitä tehdä.
        Käsityksen sen ohjaamisesta saa kun ottaa katuharjan sormenpäähän siten, että harjaosa osoittaa ylöspäin. Kun sitä harjaa pitää tarkasti sen sormen avulla pystyssä, niin liikkeet ovat pieniä. Jos se pääsee siltä pieneltä alueelta lipsahtamaan, niin pian ei riitä suuretkaan korjausliikkeet.

        Sellaisen huomion tein omalla veneelläni, että kun gasti menee keulaan viemään köyttä laiturille, niin veneen ohjaustuntuma paranee todella selvästi.
        En kuitenkaan halua gastia istumaan keulassa kun menemme esim. pitkin jotakin kapeaa kanavaa D.
        AD31

        Onko sulla trimmit perässä, tai miten olet vetarin trimmannut hitaasti ajaessassi.


        Vetari ala asentoon ja tarvittaessa trimmeillä keula alas, josko auttais luikerteluun, jos kerran keulapaino auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla trimmit perässä, tai miten olet vetarin trimmannut hitaasti ajaessassi.


        Vetari ala asentoon ja tarvittaessa trimmeillä keula alas, josko auttais luikerteluun, jos kerran keulapaino auttanut.

        Tuo ei ole tullut mieleenikään. Vetolaitteen trimmi on aina jäänyt samaan asentoon millä ajettiin liussa.
        Tosiaan paino keulan kärjessä parantaa suuntavakavuutta, joten tuo ohjeesi tulee kokeiluun heti ensimmäisellä matkalla luiskalta omaan rantaan.
        Kiitos paljon neuvosta.
        AD31


    • Anonyymi

      Mietippä itse. Vaihtoehtona bensa tai sähkö. Sähköllä pääsee hissukseen tunnin matkan päähän lähtösatamalla mikä on niillä nopeuksilla 5mpk, jos tämä on veneilyalueesi ja lataaminen onnistuu niin sähkö.
      Dieselillä on yhä etuna bensaan nähden parempi hyötysuhde, samalla polttoainemäärällä pääsee pidemmälle. Tähän asti etuna on ollut hinta mutta nyt asia taitaa olla päinvastoin. Ennemmin ehkä matkaveneilijänä ajattelisin, kannattaako vielä ostaa plaanaavaa venettä.

    • Tulee mieleen vielä yksi juttu.Kun perävetolaite kuluu sen eri nivelissä syntyy klappia.Meidän perävetolaitteessa sitä on jonkun verran.Tämän voi todeta helposti kun vene on maissa.Kännä perävetolaitetta (jonkun pitää pitää kiinni samalla ratista), siinä sinulla näkyy se klappi ja tämä ilmeisesti johtaa siihen että perävetolaite ikäänkuin "muljahtaa " ääriasennosta toiseen.Tosiaan, kun olet veneen sisällä voit rattia kääntämällä nähdä sen veneen sisäisen klapin, staagit liikku mutta perävetolaite ei liiku.Tähän tulee vielä se klappi mikä siis on veneen ulkopuolella.En tunne Duoprop periä mutta meidän singleprop perässä (AQ 280) on eräs "pusla" joka kuluu ja aiheuttaa monen millin klapin joka sitten kertaantuu potkurin saakka. Poistin klapin silikoniteipillä ja vaseliinillä.
      Viivan alle jää siis että ylisuuri kierteleminen johtuu ylisuurista välyksistä siirtokoneistossa.Tästä on vielä sanottavaa jos keskustelu jatkuu.

    • Anonyymi

      Alkuperäinen keskustelija kyseli ”Kannattaako enää ostaa diesel -venettä…”. Kommenteissa on käsitelty mm. diesel veneen turvallisuutta vs. bensavene, kulutusta / mpk sekä dp vetolaitteellisen veneen ” kiemurtelu taipumusta”. Kaikki ovat ihan hyviä pohdintoja sekä kommentteja asiasta. Akselivetoisissa uppiksissa, puoliliukuvissa tai liukuvissa veneissä kiemurtelua ei esiinny, tosin niissä on sitten omat erityispiirteet mm. myötäaallokossa ajettaessa. Kysymys, kannattaako ostaa.. on sitten eri juttu. Jos veneily on yleensä aloittajalle se ”minun juttu”, ja siitä saa hakemaansa iloa ja vaihtelua kesään, niin hanki ihmeessä. Älä kuitenkaan osta ilman kunnon koeajoja eri veneillä ja erilaisilla vetolaite ratkaisuilla. Toivotan onnea ja ainakin itse olen saanut veneilystä paljon iloa, eikä aivan kaikkea voi laskea sen mukaan kuluttaako moottori yli tai alle 1 l/ mpk. Veneessä on paljon muitakin viihtyvyyteen vaikuttavia ominaisuuksia, jotka huomaa vasta käytössä. Lisäksi myös ” matruusin” viihtyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Veneily on kuitenkin oltava yhteinen harrastus.

      • Puhut viisaita.Veneily on parasta mitä vaimolleni ja itselleni on käynyt.On saatu kokea niin paljon hyvää ja tavata uusia ystäviä. Henkilökohtaisesti en ostaisi dieseliä (kallis) vaan bensakoneen mutta se on makuasia. Hyvää veneilykautta kaikille.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Puhut viisaita.Veneily on parasta mitä vaimolleni ja itselleni on käynyt.On saatu kokea niin paljon hyvää ja tavata uusia ystäviä. Henkilökohtaisesti en ostaisi dieseliä (kallis) vaan bensakoneen mutta se on makuasia. Hyvää veneilykautta kaikille.

        Etkö ostaisi henkilökohtaisesti dieseliä koska se on kallis? Vai mistä tuossa makuasiassa on kyse? Kiitoksia vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ostaisi henkilökohtaisesti dieseliä koska se on kallis? Vai mistä tuossa makuasiassa on kyse? Kiitoksia vaan.

        Isompia leluja ei saa bensinikäyttöisenä, joten on tyydyttävä dieseliin joka on huomattavasti parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe