hyväksikäyttävät tutut ja sukulaiset

safööri

Enpä tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kerronpa kuitenkin, luulen, että jollakin saattaa olla sama tunne. Asumme n.50 km Helsinki-Vantaan lentoasemalta ja rautatieasemalta.Lähtiessään lomamatkalle tai saapuessaan lomalta tutut ja sukulaiset keski-ja pohjoisosista maatamme ottavat yhteyttä ja pyytävät yöpaikkaa. No mikäpä siinä-se on ihan kivaa, mutta kun siinä saa kaupanpäälle lentokenttä- tai rautatieasemakuljetukset ja tietysti, jos vapaapäiviä on lisää niin näitä vieraitahan täytyy käyttää keskustassa ja ostareissa.Eikä siinäkään mitään,jos aikaa riittää.Julkisia kulkuneuvojahan nämä eivät osaa käyttää, vaikka bussi tuo ja vie portilta portille. Erään kerran katselin tripistä tuttujen kuskaamisen menneen 450 km(kenttäkuljetukset ja pari kertaa keskustassa). Kukaan ei koskaan ole tullut vielä kysyneen, että voisivatko he osallistua polttoainekuluihin. Vastavuoroisesti olen yrittänyt saada kyytiä maalla olevaan kotipaikkaani, mutta sukulaisten mielestä se on niin pirun vaikeeta ( kun on niitä kiireitä) ja vastenmielistä lähteä sieltä maalta lähikaupunkiin linja-autoasemalle minua noutamaan.
Olen ajatellut tehdä tästä hyväksikäytöstä lopun. Ei mulla ole varaa ajella ympäriinsä sukulaisten ja tuttujen iloksi. Kertokaapa vihjeitä ja temppuja, jolla pääsee hyväksikäytöstä eroon? Alkaisinko "kiireiseksi" helsinkiläiseksi ( vaikka en edes asu Helsingissä), jolla ei ole aikaa tutuilleen, kun ne kerrankin olisivat tulossa kylään?

27

6734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettaa

      Sanot aina, kun joku on tulossa, että valitettavasti ei sovi nyt, kun olemme juuri lähdössä vaimon työkaverin mökille yökylään tms. Keksit vaikka työreissun tai kokouksen tai sanot kärsiväsi nyt migreenistä. Kaikki hätävalheet on täysin sallittuja, kun suojelee itseään hyväksikäyttäjiltä. Itse tein lopun eteläsuomen vierailijoista, jotka innoissaan säntäsivät pohjoiseen hiihtelemään ja viettämään aikaa. Ei vaan sopinut enää mulle niiden ruokkiminen ja viihdyttäminen. Jokaisella on oma elämä. Hyväksikäyttö on loputonta. Aika on sinulle annettu lahja, katso ettei kukaan käytä sitä puolestasi. Sama pätee rahaan.

    • mirkku

      Reiluinta olisi sanoa suoraan, että tämä on muodostunut ongelmaksi ja että täällä etelässäkin bensa maksaa.
      Aika ajattelematonta on ajeluttaa itseään ilmaiseksi, on tullut itsekin sillä tavalla hyväksikäytetyksi.
      Toinen keino tietysti hankkia puhelimeen ilmo ja jättää vastaamatta tai antaa heidän puhua ensin vastaajaan, sillä lailla tietäisi, millä asioilla ovat liikkeellä. Ei se mitään, vaikka olisi läpinäkyvää se, mutta tulisi viesti heille perille, että ei sitä "palvelutaloon" kävellä kuin torppaan.
      Ja varteenotettava idea on alkaa kiireiseksi tai olla lomalla jossain päin Suomea, eikä missään nimessä kotona. Työmatkakin tai laivaseminaari voi sattua itselle juuri parahultaisesti, kun "täti" olisi kapsäkkeineen tulossa kuskattavaksi lentokentälle. Sairaana voi olla, kunnon sitkeä vatsatauti kuumeiluineen koko perheellä on hyvä keino karkottaa vierailijat. Muistaa vielä sanoa, että täällä on ripulia liikkeellä ja herkästi tarttuu.
      Aikanne kun väistelette, vieraat oppivat pois pahoista tavoistaan pitää kotianne hotellihuoneena. Nyt he ovat oppineet sen, että teitä on helppo hyväksikäyttää.

      • ilmaiskyyditys

        Sano suoraan, että yökylä käy, tulkaa edellisenä iltana ennen lähtöä. Tilataan taksi valmiiksi, niin ette myöhästy.
        Kerro kuten asia on, että parkkeeraus Helsingin puolella vie rahat ja kukkarot, sitä paitsi parkkipaikkoja on vaikea löytää, joten kaupunkiin pitää mennä bussilla: "tuossa on sulle aikatauluvihko".

        Älä tee itsellesi vierailijoista pattia; jos olet menossa tai tulossa, niin sano vaan, että älkää tulko ennen klo 18:aa, sillä emme ole kotona.

        Paluumatkallahan vieraasi menevät tietenkin suoraan kentältä kotiinsa, sillä kyllä pitkän matkan jälkeen kotiin menee vaikka kuinka myöhään. Pidä asia itsestään selvänä. Useimpiin matkoihinhan kuuluu kuljetukset eteenpäin. Eikö jokainen käytä hyväksean kaiken palvelun, mistä on maksanutkin.

        Kun asia sovitaan, kaivele allakkasi esiin ja tutki huolella miten aikataulu sopii sinun menoihisi. Mitään älä siirrä toisten lomamatkan vuoksi.

        Ilmaiset hotellivieraat ovat monen sukulaisen mieliharmina, niin maalla kuin kaupungissa. Ennen muinoin mentiin kylään kutsumatta, mutta taloissa oli väkeä ennestään, oli isoja perheitä, palvelusväkeä ym. porukkaa, joille oli ruokaa varttu.
        Nyt saattaa olla jääkaapissa se kuuluisa tonnikalapurkki ja talo yksinäisen työttömän huusholli.Siis niin maalla kuin kaupungissakin. Ei siinä tarjoilu pelaa.

        Kyllä kaupunkilaiset mielestäni ovatkin asiasta perillä. Pitkien matkojen päähän on vaikea lähteä itseään kylään tyrkyttämään, sukulaisiinkaan.
        Mutta ehkä meitä on moneksi. Uskomme, että olemme tervetulleita yöllä tai päivällä, kun joku hairahtuu joskus sanomaan:"Käykääpä talossa, kun osutte meille päin."


      • liisa
        ilmaiskyyditys kirjoitti:

        Sano suoraan, että yökylä käy, tulkaa edellisenä iltana ennen lähtöä. Tilataan taksi valmiiksi, niin ette myöhästy.
        Kerro kuten asia on, että parkkeeraus Helsingin puolella vie rahat ja kukkarot, sitä paitsi parkkipaikkoja on vaikea löytää, joten kaupunkiin pitää mennä bussilla: "tuossa on sulle aikatauluvihko".

        Älä tee itsellesi vierailijoista pattia; jos olet menossa tai tulossa, niin sano vaan, että älkää tulko ennen klo 18:aa, sillä emme ole kotona.

        Paluumatkallahan vieraasi menevät tietenkin suoraan kentältä kotiinsa, sillä kyllä pitkän matkan jälkeen kotiin menee vaikka kuinka myöhään. Pidä asia itsestään selvänä. Useimpiin matkoihinhan kuuluu kuljetukset eteenpäin. Eikö jokainen käytä hyväksean kaiken palvelun, mistä on maksanutkin.

        Kun asia sovitaan, kaivele allakkasi esiin ja tutki huolella miten aikataulu sopii sinun menoihisi. Mitään älä siirrä toisten lomamatkan vuoksi.

        Ilmaiset hotellivieraat ovat monen sukulaisen mieliharmina, niin maalla kuin kaupungissa. Ennen muinoin mentiin kylään kutsumatta, mutta taloissa oli väkeä ennestään, oli isoja perheitä, palvelusväkeä ym. porukkaa, joille oli ruokaa varttu.
        Nyt saattaa olla jääkaapissa se kuuluisa tonnikalapurkki ja talo yksinäisen työttömän huusholli.Siis niin maalla kuin kaupungissakin. Ei siinä tarjoilu pelaa.

        Kyllä kaupunkilaiset mielestäni ovatkin asiasta perillä. Pitkien matkojen päähän on vaikea lähteä itseään kylään tyrkyttämään, sukulaisiinkaan.
        Mutta ehkä meitä on moneksi. Uskomme, että olemme tervetulleita yöllä tai päivällä, kun joku hairahtuu joskus sanomaan:"Käykääpä talossa, kun osutte meille päin."

        Opettele sanomaan EI ilman syyllisyyttä. Sitä pitää tosiaan ihan harjoitella meidän liian kilttien. Sitten hämmästyy, kun ei toiset loukkaannukaan, kyllä he käsittävät sen oikeudeksesi, sanovathan itsekin ei jos ei sovi, ja sillä selvä peli. Kun aina myöntyy, toiset alkavat käsittää olevansa oikeutettuja palveluksiisi.


    • mirkku

      Vielä yksi idea: kerrotte alkaneenne luonnonsuojelijoiksi ja panostatte yksinkertaiseen elämään. Olette myynyt autonne pois ja käytätte vain julkisia kulkuneuvoja.
      " Kun tulee niin edulliseksi muutenkin ja liikkenneyhteydet ovat mitä mainioimmat."
      Ja lisäksi kehutte syövänne vain kasvisravintoa ja sitäkin kohtuudella.
      Johan vieraat kaikkoavat, kun kylppäristä löytyy vain mäntysuopaa hiustenpesuun.

      • Ansku

        Mitäs jos seuraavalla kerralla kun alkaa koittaa lähdön aika kaivelet bussiaikataulua esille ja toteat että "jaa, pitääkin tosiaan kattoa teille se sopi bussi että ehditte varmasti ajoissa perille". Kaupoillelähdönkin toteutat julkisilla kun "turha sitä on kalliilla bensalla ajella kun tämä lippu on halvempi, ja pysäköintikin maksaa". Eiköhän mene viesti perille.


    • ajattelen

      että rajansa on reiluinta laittaa itse. Ensin mietittävä haluaako tuttuja tai vieraita nurkkiinsa juuri ehdotettuna ajankohtana. jos ei niin sitten voi sanoa että valitettavasti ei sovi. ja sitten mietitään millä nämä henkilöt tulevat, ja milloin, ollaanko meillä kotona vastaanottamassa juuri silloin ja jos ei silloin niin koska. ja kysytään koska vieraat lähtevät ja millä.

      jos on tuttavansa kouluttanut poispassatuiksi niin edessä on uudelleenkoulutus. mutta parempi on ottaa itse vastuu elämänsä rajaamisesta kuin käydä täällä ruikuttamassa ja syyttämässä ihmisiä jotka kukaties luulevat tekevänsä sulle suuren palveluksen käydessään ilahduttamassa...

    • minde

      Täältä löytyy kans tuollaisia hyväksikäyttäviä sukulaisloisia. Osa sukulaisista on ihan asiallisia ja heitä viitsii passata, kun tietää että vastavuoroisuus pelaa! Heillä kyläillessä kuljetellaan ja ruokitaan, joten ihan ilolla sen suo heille vastavuoroisesti. Mutta sitten näitä mätämuniakin löytyy: aina pitää olla kuljettamassa ja auttamassa milloin minkin pikkujutun kanssa. Auta armias, jos et heti sujahda heitä auttamaan, niin alkaa uskomaton vikinä ja valitus. Sitten kun itse pyydät näiltä samoilta ihmisiltä apua, niin sitä ei tipu! On kiirettä ja tukka pitää pestä ja vaikka mitä tekosyytä!! Itse olen vetänyt tiukan rajan auttamisen kanssa, niitä autan jotka auttavat minua ja niitä en auta jotka ovat kieltäytyneet aikaisemmin auttamasta minua! joku roti se on oltava!

    • quuu

      ei kannata alkaa valehtelee omista menoista. koska silloin siinä alkaa kierre että saat olla aina satuilemassa. vaan kokeile sellaista että miellä itsellesi että he vain käyttävät hyväkseen,kerää koko ärtymys ja kiukku siihen asiaan ja sanot sen asian sukulaisille nätisti. mutta tiukasti ja pidät kiinni siitä mitä sanot. Itse aikoinani olin sellainen etten kehdannut ikinä kieltäytyä mistään.
      mutta nyt olen oppinut sanomaan EI ja EI käy.
      ja moniasia on paremmin,vaikka olisi oma sisko/veli mutta jos hyväkskäyttää ei muuta ku pihalle perkele.

    • reetta

      Meillä on kokemusta, että kun ostimme kakkosautoksi pakettiauton , niin sitähän lainataan.
      On muuttoja sinne sun tänne, ostosten noutamista ja rakennustavaroiden hakua.
      No useimmat sanovat, rehvakkaasti, että kyllä polttoaineet teitty maksavat, no maksavat nippa nappa, mutta entä auton muut kulut ??
      Nyt tuli myös loppu, ns ystäväperheen poika otti auton koko viikonlopuksi käyttöönsä , kaksi reissua opiskelukaupunkiin, Hyvinkää-Turku , ja ei muuta kuin rouva vei minut kahville kiitoksesksi, kun ollaan niin hyviä ystäviäkin.... arghhh .Riitti, autan mielelläni ,mutta en halua olla hyväksi käytetty.

      • Suurperheen äiti

        Muutama vuosi takaperin kun jouduimme ostamaan pikkubussin, koska emme enää mahtuneet pienempään, alkoi aivan VIERAAT ihmiset kyselemään autoa lainaksi! Asumme pienellä paikkakunnalla ja "kaikki tuntevat toisensa". Alkoi mennä tosi törkeäksi kun ihmiset, jotka nippanappa kasvoilta tunsi, soitteli ja kyseli autoa esim. viikoksi Viron reissulle!! Eivätkä meinanneet millään uskoa kun sanoimme, ettemme itse pääsisi liikkumaan tuona aikana ollenkaan kun meillä ei autoa olisi. Täällä kun ei paljon yleisiä kulkuneuvoja näy.. Jotkut suutuivat niin, etteivät enää kylällä morjestele, mutta se on heidän ongelmansa.


      • Taina
        Suurperheen äiti kirjoitti:

        Muutama vuosi takaperin kun jouduimme ostamaan pikkubussin, koska emme enää mahtuneet pienempään, alkoi aivan VIERAAT ihmiset kyselemään autoa lainaksi! Asumme pienellä paikkakunnalla ja "kaikki tuntevat toisensa". Alkoi mennä tosi törkeäksi kun ihmiset, jotka nippanappa kasvoilta tunsi, soitteli ja kyseli autoa esim. viikoksi Viron reissulle!! Eivätkä meinanneet millään uskoa kun sanoimme, ettemme itse pääsisi liikkumaan tuona aikana ollenkaan kun meillä ei autoa olisi. Täällä kun ei paljon yleisiä kulkuneuvoja näy.. Jotkut suutuivat niin, etteivät enää kylällä morjestele, mutta se on heidän ongelmansa.

        Olemme jo useamman vuoden rakentaneet taloa. Ostimme aluksi heti itsellemme peräkärryn, kun tiesimme, että sitä tarvitaan aivan kaikkeen.

        No sepä onkin harvoin pihassa silloin kun itsellä olis tarvis. Ihmisillä ei tunnu olevan minkään laísta kynnystä kinuta kärryä lainaksi vaikka kymmeniä kertoja peräkkäin. Mutta eipä käy kenelläkään mielessä sitä yhtään vastalahjaksi huoltaa, jos on vaikka vilkku mennyt rikki tai muuta. Renkaitakin on vaihdettu jo useaan kertaan.

        Mieheni on niin pehmeä, ettei hän viitsi olla lainaamatta. Kuittaa vaan, että eihän se ole kuin yksi peräkärry, ei se meidän huushollia kaada ja etsii sitä kiireissään ties mistä toiselta puolen kylää, kun itse yllättäen sitä tarvitsisimme.

        Suututtaa! Ihmiset näköjään ovat juuri niin röyhkeitä kuin heidän antaa olla.


      • mauku
        Taina kirjoitti:

        Olemme jo useamman vuoden rakentaneet taloa. Ostimme aluksi heti itsellemme peräkärryn, kun tiesimme, että sitä tarvitaan aivan kaikkeen.

        No sepä onkin harvoin pihassa silloin kun itsellä olis tarvis. Ihmisillä ei tunnu olevan minkään laísta kynnystä kinuta kärryä lainaksi vaikka kymmeniä kertoja peräkkäin. Mutta eipä käy kenelläkään mielessä sitä yhtään vastalahjaksi huoltaa, jos on vaikka vilkku mennyt rikki tai muuta. Renkaitakin on vaihdettu jo useaan kertaan.

        Mieheni on niin pehmeä, ettei hän viitsi olla lainaamatta. Kuittaa vaan, että eihän se ole kuin yksi peräkärry, ei se meidän huushollia kaada ja etsii sitä kiireissään ties mistä toiselta puolen kylää, kun itse yllättäen sitä tarvitsisimme.

        Suututtaa! Ihmiset näköjään ovat juuri niin röyhkeitä kuin heidän antaa olla.

        Meillä on suuri saunamökki/piharakennus, jonka yhteydessä liiteri- ja ullakkotilaa. Nyt on vuosien kuluessa käynyt niin, että omaa tavaraa siellä ei ole yhtään, koska sukulaiset ja tutuntutuntutut tuovat romunsa sinne säilytykseen. Olemme kauniisti vihjailleet kaikille, että ne voisi joskus viedä sieltä poiskin. Mitään ei tapahdu kuitenkaan. Tavarat pölyttyvät vuodesta toiseen. Siitä on tullut meille melkeinpä jo vitsi: kenenkähän tääkin moponrohjake on? Tai kenenhän kulahtanut nahkasohva? Kaksilevyinen hella? Tynnyrillinen hevosenkenkiä? Mitä? Lihatukki?
        Itsekin tarvitsisimme tavaroillemme tilaa. Tänä talvena suivaannuin niin, että annan tietyn määräajan jokaiselle, ja jos romppeet eivät häivy, lahjoitan ne Pelastusarmeijalle.
        Saattaa olla, että jotkut sukulaisista nokkaantuvat, mutta olen kyllästynyt pitämään yleistä tavaravarastoa tontillani.


      • Anonyymi
        Taina kirjoitti:

        Olemme jo useamman vuoden rakentaneet taloa. Ostimme aluksi heti itsellemme peräkärryn, kun tiesimme, että sitä tarvitaan aivan kaikkeen.

        No sepä onkin harvoin pihassa silloin kun itsellä olis tarvis. Ihmisillä ei tunnu olevan minkään laísta kynnystä kinuta kärryä lainaksi vaikka kymmeniä kertoja peräkkäin. Mutta eipä käy kenelläkään mielessä sitä yhtään vastalahjaksi huoltaa, jos on vaikka vilkku mennyt rikki tai muuta. Renkaitakin on vaihdettu jo useaan kertaan.

        Mieheni on niin pehmeä, ettei hän viitsi olla lainaamatta. Kuittaa vaan, että eihän se ole kuin yksi peräkärry, ei se meidän huushollia kaada ja etsii sitä kiireissään ties mistä toiselta puolen kylää, kun itse yllättäen sitä tarvitsisimme.

        Suututtaa! Ihmiset näköjään ovat juuri niin röyhkeitä kuin heidän antaa olla.

        Lainassa ei tavara parane.


    • sanna

      joo tee loppu tolle touhulle, tosi törkeitä ne tuttus!!! ei kenenkää tarvi kestää tollasta touhua! tsemppiä sulle!!

    • kun on

      kiireitä. Siinäpähän oppivat tai sitten ei.

    • juttu!

      se on niin pirun vaikeeta ( kun on niitä kiireitä).

      • EiEiEiEiEiEiEiEiEi

        ja piilota ykkösauto talliin. Siinä vaiheessa sukulaiset menevät mielummin bussilla, kun matkustavat autossa josta ei tiedä pääseekö perille.

        Pakettiauton, pikkubussin, peräkärryn, moottorisahan, mönkijän, puutarhajyrsimen, videokameran, auto/venetrailerin, painepesurin ym. juttujen omistaminen kateellisessa Suomessa on yhtä kuin NE KAIKKI PITÄÄ JAKAA sukulaiten, tuttujen, tuttujentuttujen kanssa.

        Toinen asia on tietotekninen ammattitaito. Se kyllä pitää oman puhelimen kuumana. Kuka sitä nyt ammattiliikeeseen soittamaan, kun voi pyytää tutuntutun siivoomaan koneen ja laittamaan ilmaiseksi uusimman ohjelmat koneelle.
        Itse olen tehnyt selväksi kenen koneet hoidan ja kenen en. Joukkoon mahtuu lähimmät sukulaiset ja muutama tuttu, jotka arvostavat ammattitaitoani ja tarjoavat kiitokseksi esimerkiksi vaikka hirvenpaistia tai jotain muuta vaihdannaistalouteen sopivaa.

        Taitaa olla sama vika autopuolen ammattilaisilla; autoja sais rassata kaiket yöt kiitos palkalla.

        No alkuperäiselle kirjoittajalle: PYSY TIUKKANA JA OPETTELE SANOMAAN EI; EI EI EI EI EI EI EI EI


    • riittää mainiosti

      Ei sinun tarvitse kelleen mitään menojasi selitellä tai keksiä sellaisia, että pääsisit kuskin roolista. Sanot vain suoraan, ettei sinulle sovi. Piste.

      Anna niiden ihmetellä rauhassa jotka eivät käsitä asiaa.

    • Jaana

      Lopeta nyt se - pikkuhiljaa, kun oot alkanut tuon. Minulle meinasi käydä samoin, kaikkia ihme verukkeita piti alkuun keksiä kun sukulaiset oli niin dorkia ettei tajunnut elämässäni olevan muutakin sisältöä kun heidän palvelun.

      Ala keksiin niin läpinäkyviä tekosyitä, että tajuavat lopulta. VEtoa vaikka että otitkin pari tuoppia, et voi ajaa. Tai että tuli mahatauti, tuo kaikkien tekosyiden äiti!
      Pidän peukkuja!

      • safööri

        Kiitoksia kaikille.Täytyy yrittää ryhdistäytyä. Laitetaanpa vaikka seuraava linja-autolla tulemaan meille ja katsotaan viitsiikö tulla. Onhan se oma vika, kun pompotukseen suostuu. Toisaalta eipä uskois, että elämässä hyväksi käytetään heti ja säälittä, jos siihen antaa mahdollisuuden. Olen kuitenkin luottavainen ihmisten suhteen tulevaisuudessakin - täytyy vaan katsoa mikä on vierailijoiden oma panos vierailun suhteen. Tsemppiä myös pakujen ja tila-autojen omistajille. Pitäkäähän omistanne kiinni. Rauhallista Pääsiäistä.


    • busy busy

      Joo - ole OIKEIN busy AINA kun joku heistä soittaa...

    • TAKSI

      Kun pyytävät lentokenttäkuljetusta, niin sano suoraa että et juuri nyt pääse hakemaan.Käske ottamaan taksi alleen.
      Kun haluavat keskustaan kauppoihin, niin ilmoita joutuvasi lähtemään juuri nyt asioillasi. Pyydä tilaamaan taksi ja tulemaan tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan,jossa Sinä odotat heitä.Huomaavat mitä homma maksaa.Harvenee ne käynnit ja ainakin kuljetuspyynnöt.Astuu omatoimisuus kehiin seuraavalla vierailulla.

      • ihmettelevä

        Vanhempani asuvat maaseudulla minusta kaukana. Kumpikaan heistä ei aja autoa ja julkinen liikenne on lähes olematonta. Takseja olisi saatavilla, mutta olen kuulostellut, että usein vanhempani kyselevät naapureilta, pääsisikö näiden kyydissä. Olen vähän kysellyt heiltä, että eikö pitäisi joskus käyttää taksia. Luulisin että rahat taksiin liikenisivät, mutta naapureiden autoon silti ollaan yrittämässä. Luulen että naapurit eivät kehtaa kieltäytyä. Itse olettaisin, että kun naapurit hankkivat auton ja maksavat kulut niin haluaisivat ehkä joskus käyttää autoaan itsestäänkin ilman naapureita. Itse autottomana ja kortittomana en saata heille olla kuskina, harvoin kun käynkin sillä suunnalla. Toivon että naapurit pitäisivät puoliaan, jos kokevat vaikeana tämän asian.


      • ex-shaföör
        ihmettelevä kirjoitti:

        Vanhempani asuvat maaseudulla minusta kaukana. Kumpikaan heistä ei aja autoa ja julkinen liikenne on lähes olematonta. Takseja olisi saatavilla, mutta olen kuulostellut, että usein vanhempani kyselevät naapureilta, pääsisikö näiden kyydissä. Olen vähän kysellyt heiltä, että eikö pitäisi joskus käyttää taksia. Luulisin että rahat taksiin liikenisivät, mutta naapureiden autoon silti ollaan yrittämässä. Luulen että naapurit eivät kehtaa kieltäytyä. Itse olettaisin, että kun naapurit hankkivat auton ja maksavat kulut niin haluaisivat ehkä joskus käyttää autoaan itsestäänkin ilman naapureita. Itse autottomana ja kortittomana en saata heille olla kuskina, harvoin kun käynkin sillä suunnalla. Toivon että naapurit pitäisivät puoliaan, jos kokevat vaikeana tämän asian.

        Maaseudulla tilanne on toinen, siellä ei julkisia ole läheskään siinämäärin kuin pääkaupunkiseudulla. Muutenkin naapurinapu on maaseutuyhteisöissä toisenlaista kuin hektisessä Hesassa.
        Hyväsydämmisyys on voimissaan.
        Alkuperäisen kirjoittajan ongelman ymmärrän täysin, koska olin itse samanlaisessa tilanteessa (Seutulan naapurissa kun asuin), mutta joka shaföörikeikasta aloin laskusttamaan "asiakkaita" ja kummasti jääkaapista löytyin vain valot tietyille pariskunnille. Kummasti alkoi keikkaajot vähenemään. Monesti tein myös niin, että ostosreissuille vein, mutta kesken ostosten tuli työkeikka ja paluumatkan joutuivat hoitelemaan muilla kulkuneuvoilla.

        Seuraavan kerran anna naapureille "taksirahaa"


    • Anonyymi

      Tutuilta kuulostaa monetkin hyväksikäytöt, samaa on koettu. Aloin saada kyllikseni tuosta lepsusta puolison suhtautumisesta hyväksikäyttäjä sukunsa suhteen.
      Mutta mitä he tekivät, syyllistivät syyttömän sanojan lopulta omilla valheillaan. Siinä vaiheessa alkoi tulla eroajatus vahvana puolisoon ja koko sukuun, ellei järkeä ala löytymään koko tilanteeseen. Kaikki tämä oli yksipuolista hyväksikäyttöä. Se alkoi olemaan jokavuotista, milloin asuntoon liittyvää joka kesäistä, milloin peräkärryn lainaamista ja kuskaamista.
      Jopa näin että kun puoliso sattui asioimaan tietyllä paikkakunnalla, alkoi soittorumba taustalla, että nyt sukulaisen kyydissä pääsee yksi ja toinen kun on käymässä siellä mistä kyytiä tarvitsee, vaikka bussikin kulki samaa reittiä. Samanlaista hyväksikäyttöä asunnon kanssa jonne tullaan puolison kautta vaikka mitään oikeuksia ei ole. Käsittämättömän itsekästä käyttäytymistä ja hyväksikäyttöä johon on pakko jossakin vaiheessa puuttua. Jos puoliso alkaa olemaan näin sukulaistensa heiteltävissä on parempi ottaa asia esille ja tehdä asialle tavalla tai toisella loppu. Kaikkea ei tarvitse sietää.

      • Anonyymi

        Kun laittaa vierashuoneen lattialle muutaman rotanpyydyksen, niin vieraat eivät toista tule nurkkiin loisimaan. He kavahtavat jo näitä pyydyksiä, vaikka rottia ei olisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe