Harkinta-aika käynnissä, 2 yhteistä lasta (15 ja juuri 18 täyttävä eron voimaantullessa) Onko tämän ikäisistä lapsista vielä käytävä elatussopimus tekemässä? Vanhempi heistä muuttaa mukanani, on isänsä kanssa aika viileissä väleissä eikä luultavasti juuri tapaakaan jatkossa. Ja täysi-ikäisenä hän voi toki itse päättää menemisistään eikä elatusvelvollisuutta isällä enää ole. Nuorempi jää asumaan isälleen, kotien väliin jää 20km. Tehdäänkö tämänikäisestä vielä yleensä paperi, jossa sovitaan tapaamisoikeudesta esim. vuoroviikoin vai onko teillä nuori päättänyt itse, paljonko aikaa etävanhemmallaan viettää? Onko myös mahdollista, että vanhemmat sopivat niin, että isä elättää pojan ja minä tytön eikä elatussopimusta tehdä ollenkaan? Haluaisin kuitenkin johonkin mustaa valkoisella,että asiasta on näin sovittu etten tulevaisuudessakaan joudu maksumieheksi takautuvasti, jos isällä mieli muuttuu. Voisiko tämän lauseen liittää ositussopimukseen, joka on vielä tekemättä?
Sopu-elatussopimus?
3
99
Vastaukset
- Anonyymi
Noh. Ei ole pakko tehdä, etenkään 18v täyttävästä. Mutta 15v täyttävästä kannattaa tehdä, jos isälleen tulee mielenmuutos.
Riippuu tietenkin tilanteestanne, mutta sinullehan tuo ratkaisu tulee kalliiksi. Eikö vanhempi voisi muuttaa omilleen? Jos sinulla on paljon rahaa, niin eihän siinä sitten mitään. - Anonyymi
15 v on alaikäinen , jos hän asuu isällään sinä maksat elarit siitä lapsesta 18 v on täysivaltainen suomen kansalainen päättää itse asioistaan.
- Anonyymi
"18 v on täysivaltainen suomen kansalainen päättää itse asioistaan."
Lain mukaan. Käytännössä ei. Usein vielä koulut kesken, ei työelämässä, ei tuloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841