Webaston virrankulutus?

Anonyymi

Paljonko tuollainen normaali, asuntoauton Webasto ottaa tunnissa ampereita?

23

1616

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisko joku 5-7 amperia per tunti auton puhaltimen virrankulutus ja häviöt mukaan luettuna.

      • Anonyymi

        Itsekin harkinnut webastoa, meneehän sitä löpöä ja virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin harkinnut webastoa, meneehän sitä löpöä ja virtaa.

        Kaikissa veneissä melkei käytössä eberi/webaso löpön kulutus on olematonta samoin virran. Tarkat arvot löytyvä laitteiden kotisivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin harkinnut webastoa, meneehän sitä löpöä ja virtaa.

        Jos löpöä menee tunnissa vaikka litra niin se on pientä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos löpöä menee tunnissa vaikka litra niin se on pientä.

        Ennemmin joutuu puskaparkissa olemaan huolissaan virran riittävyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennemmin joutuu puskaparkissa olemaan huolissaan virran riittävyydestä.

        Vara-akku, ok idea...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vara-akku, ok idea...?

        Jos on jääkaappi sähköllä niin kuin alkaa monessa uudemmassa asuntoautoissa olemaan niin virtaa menee jääkaappiinkin, asuntoautoissa kuorma aika vähäinen mistä saa olla a akut painaa, ei siis ole virtaa yllin kyllin jos puskaparkeissa pitkiä aikoja on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vara-akku, ok idea...?

        Pari, kolme akun latausta talvessa akkulaturilla on itselläni riittänyt pitämään akun hyvänä.


    • Anonyymi

      Webastot ja Eberit toimii ilman verkkovirtaa vain muutaman tunnin, akun koosta ja lämpötilasta riippuen. Jos akku on kylmässä tilassa, niin ilman että akkua ladataan koko ajan, em. lämppärit tyhjentävät akun jopa tunnissa.
      Useissa autoissa ollut niin bensa-, kuin diesel lämppäreitä. Nykyisessä Eberi sammuu automaattisesti 35 min päästä ja jos erehdyn laittamaan sen uudelleen päälle 35 minuutiksi, niin jo pikku pakkasella on turha edes yrittää starttailla. Akku on tyhjä.

      Jos autossa on oma akku 12 v laitteille, niin käynnistysongelmaa ei ole, mutta vilu tulee. Auto käyntiin, tai aggregaatti pörräämään, siinä on vaihtoehdot.

      Sama homma jääkaappien kanssa, vallankin absorbtiokaapit hukkaavat sähköä tyypillisesti luokkaa 120-170 w = Käytännössä voi käyttää 12 voltilla vain ajettaessa.

      Akun tyhjentymisestä tulee helposti isompikin murhe, koska tyhjä akku jäätyy jo -10 pakkasella. Jäätynyt akku on yleensä entinen akku.

    • Anonyymi

      Noilla tiedoilla sanoisin ,että sinun akku on erittäin huonossa kunnossa.

      • Anonyymi

        Ei se kattila itsessään taida haukata kuin jonkun 4-5 A... mutta mitenkä lämpö jaetaan? Vesi on hyvä lämmönsiirtoaine, ilma ei. Hlöauotoissakin akun tyhjentää lämmityslatteen puhallin. Sen ottoteho lie puhallus täysillä 100 W luokkaa ja varmaan kymmeniä watteja pienelläkin teholla. Tulee siis monta A polttoainelämmittimen päälle.

        Asuntoautossa jos on ilmalämmitys, niin vaiva on sama eli sähköä kuluu reilusti siihen puhaltimeen. Kanavat kun on ahtaat, niin ei ilma liiku millään parin watin laitetuulettimella. 4 kW lämmitystehon pukkaaminen ilman välityksellä vaatii 100 l/s suuruusluokkaa olevan ilmavirran.


      • Anonyymi

        Akku on täysin kunnossa. Virtaa vie myös auton lämmityslaitteen puhallin sekä lämmmittimen käynnistyessä sen hehkutus. On myös niin, ettei akku tahdo ennättää latautua täysin, jos ja kun et aja vähintään yhtä pitkään kuin eberi on ollut käynnissä. Pakkasilla se sama aikakaan ei riitä, kylmä akku latautuu huonosti ja pitkään..
        Ollut varmaan kymmenen autoa, joissa eberi / webasto, ihan sama homma kaikissa. Hiacessa oli jopa kaksi akkua, vaan niin jäi sekin viime talvena kerran pihaan. Joka aamu webasto päällä ja sitten vain pikku ajoa - huono yhtälö...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku on täysin kunnossa. Virtaa vie myös auton lämmityslaitteen puhallin sekä lämmmittimen käynnistyessä sen hehkutus. On myös niin, ettei akku tahdo ennättää latautua täysin, jos ja kun et aja vähintään yhtä pitkään kuin eberi on ollut käynnissä. Pakkasilla se sama aikakaan ei riitä, kylmä akku latautuu huonosti ja pitkään..
        Ollut varmaan kymmenen autoa, joissa eberi / webasto, ihan sama homma kaikissa. Hiacessa oli jopa kaksi akkua, vaan niin jäi sekin viime talvena kerran pihaan. Joka aamu webasto päällä ja sitten vain pikku ajoa - huono yhtälö...

        Tuo lyhyt ajo aamiaisen webaston jälkeen tyhjentää akkua ja pian on edessä että auto ei aamulla käynnistykään. Sitä olis laittaa kiinteä akkulaturi autoon... auto piuhaan ja Webasto päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lyhyt ajo aamiaisen webaston jälkeen tyhjentää akkua ja pian on edessä että auto ei aamulla käynnistykään. Sitä olis laittaa kiinteä akkulaturi autoon... auto piuhaan ja Webasto päälle.

        Kiinteä laturi tosiaan paikallaan, jos on vain lyhyttä ajoa. Siinä tulee vaan se, että pitäisi laittaa auto piuhan päähän joka ilta. Eikös se ole sitten sama laittaa perinteinen lohko- ja sisätilan lämmitin, pääsee paljon pienemmillä kustannuksilla.
        Siitä mieleen eberien ja webastojen huoltokustannukset. Viissatanen menee joka kerta, nyt eberi on tosin toiminut moitteetta jo neljättä vuotta, kop, kop...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kattila itsessään taida haukata kuin jonkun 4-5 A... mutta mitenkä lämpö jaetaan? Vesi on hyvä lämmönsiirtoaine, ilma ei. Hlöauotoissakin akun tyhjentää lämmityslatteen puhallin. Sen ottoteho lie puhallus täysillä 100 W luokkaa ja varmaan kymmeniä watteja pienelläkin teholla. Tulee siis monta A polttoainelämmittimen päälle.

        Asuntoautossa jos on ilmalämmitys, niin vaiva on sama eli sähköä kuluu reilusti siihen puhaltimeen. Kanavat kun on ahtaat, niin ei ilma liiku millään parin watin laitetuulettimella. 4 kW lämmitystehon pukkaaminen ilman välityksellä vaatii 100 l/s suuruusluokkaa olevan ilmavirran.

        Nimen omaa ilma, koska se tuo mukanaan raitista ilmaa, nämä ei ole mitää trumatikkejä.
        Ymmärrän kyllä tuon nestekiertoisen, mutta se ei vaihda ilmaa joten sielläpä homehdut kosteassa ja lämpimässä kotterossa.

        Pari hyvämerkkiä diesel/ilma , suomalaiset valmisteinen safire ja wallasmarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen omaa ilma, koska se tuo mukanaan raitista ilmaa, nämä ei ole mitää trumatikkejä.
        Ymmärrän kyllä tuon nestekiertoisen, mutta se ei vaihda ilmaa joten sielläpä homehdut kosteassa ja lämpimässä kotterossa.

        Pari hyvämerkkiä diesel/ilma , suomalaiset valmisteinen safire ja wallasmarin.

        Eber ilmalämmitin D4 4kw lämmitys teho
        Polttoainetta kuluu 0,13 – 0,51 (4 teho aluetta termostaatilla)

        Virtaa kuluu 7w, 13w, 24w ja 40w täys teho

        Tässä faktana.

        Laiteesta löytyy pienempi 2,2kw lämpötehoinen

        Ja suurempiakin esim D5 5,5kw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eber ilmalämmitin D4 4kw lämmitys teho
        Polttoainetta kuluu 0,13 – 0,51 (4 teho aluetta termostaatilla)

        Virtaa kuluu 7w, 13w, 24w ja 40w täys teho

        Tässä faktana.

        Laiteesta löytyy pienempi 2,2kw lämpötehoinen

        Ja suurempiakin esim D5 5,5kw

        Aloitusviestissä puhuttiin "normaalista asuntoauton Webastosta".
        Sen voi käsittää miten vaan... Mielestäni normaali asuntoauton Webasto on sellainen, joka on kytketty auton moottorin vesikiertoon ja joka lämmittää moottoria sekä sisätilaa auton lämmityslaitteen kennon ja ohjaamon puhaltimen avulla. On siis lähinnä kylmäkäynnistys- ja mukavuusapu.

        Retkeilyautoista ilmawebastoja löytyy, mutta onko olemassa tehdastekoista asuntoautoa, tai vaunua, joissa asunto-osan lämmitys tapahtuisi webastolla? En ole ainakaan kuullut, en nähnyt - en toki väitä mitään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen omaa ilma, koska se tuo mukanaan raitista ilmaa, nämä ei ole mitää trumatikkejä.
        Ymmärrän kyllä tuon nestekiertoisen, mutta se ei vaihda ilmaa joten sielläpä homehdut kosteassa ja lämpimässä kotterossa.

        Pari hyvämerkkiä diesel/ilma , suomalaiset valmisteinen safire ja wallasmarin.

        Ollut kolme vaunua nestekiertoisella, eikä ne mitään kosteita kotteroita ole olleet. Nyt matkailuauto nestekiertoisella lattialämmityksellä, eikä ole ilmanvaihdossa mitään ongelmaa.

        Joskus kausipaikalla ihmetellyt ihmisten laiskuutta putsata lumia vaunujen ja autojen katoilta. Puoli metriä lunta luukkujen päällä, niin ei taatusti vaihdu ilma millään vakio-lämmitysmuodolla.
        Vielä hullumpaa on nähdä kasattavan lunta vaunun kylkien alle. Loppuu se viimeinenkin ilmanvaihto ja jos sattuu kaasuvuoto, niin hallelujaa.


    • Anonyymi

      Niin..minä vaan aloittaja tuota webaston virrankulutusta mietiskeli jos menee puskaparkkiin ja käyttää webastoa, voi käydä niin että jää puskaan kun auton akku tyhjä. Koti oloissa tai leirintäalueella tuo ei ole ongelma. Olenkin ajatellut varmuuden vuoksi ostaa joko apukäynnistimen tai 1 kW aggregaatin, ehkä tuo kilowatin aggregaatti olis parempi, IKH:llä kilowatin aggregaatti 199 euroa, mahtuis helposti kulkemaan retkeilyautoista penkin alla...akkulaturi mukaan niin ei haittaisi jos virta loppuu.

      • Anonyymi

        Jos aggregaatin hommaat, niin hanki sellainen jossa on 12 v ulostulo akun lataukseen. Siinä kun saattaa muuten käydä niin, ettei se 230 voltin akkulaturi toimikaan aggregaatin kautta. Aggre kun ei välttämättä tuota puhdasta sinimuotoista vaihtovirtaa, tai jotain sinne päin..


    • Anonyymi

      Webastolla ainakin omassa Passatissa oma akku joten auto kyllä lähtee käymään vaikka loppuisi, auto lisäksi lataa weban akun täyteen.

      • Anonyymi

        Missään Passatissa ei ole ainakaan vakiona kahta akkua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään Passatissa ei ole ainakaan vakiona kahta akkua...

        No jos Passatissa ei oo niin Ducatossa on, mun Ducatossa on kolme akkua, moottoritilassa 100 Ah ja pelkääjän penkin alla kaksi 80 Ah akkua.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe