Mistä löytää helpon kaloritaulukon?

Anonyymi

Kun selaa kalorilaskureitaa niin sanotaan että siinä ja siinä on sen verran kaloreita 100 grammassa jne.

Mutta kun ei viitsi aina mittailla grammoja.
Olis helpompi että sanottaisiin että 1 desissä jugurttia on sen ja sen verran kaloreita, tai että keskikokoisessa omenassa ,,,,, kaloria.

Onko jollain tiedossa jokin yksinkertainen kalorilaskuri, missä ei tartte omistaa vaakaa ja punnita?

Kiitti etukäteen!

Olen aloittanut laihduttamaan kaloreita laskemalla.
Eka päivä menossa ja jo oon hermostunut näihin satoihin grammoihin.

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä että tollasta olisi valmiina mutta jos ja kun syöt suurinpiirtein samoja asioita viikosta toiseen, kuten suurin osa meistä, niin tee itsellesi tuollainen taulukko.

      Ei ole vaikea sen yhden kerran punnita sitä keskikokoista omenaa ja laskea paljonko siitä tulee energiaa, sama homma jogurtin kanssa jne.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä,kalortaulukko on helppo tehdä itse.

        Punnitsee yhden kerran yleisesti käytetyt ateriat ja tuotteet merkkaa ne ylös paperille,ne on sieltä sitten nopea siirtää ruokapäiväkirjaan.

        Pitää pöydällä lappua mihin merkkaa alekkain kaikki mitä päivän aikana on syönyt ja laskee iltapäivällä kalorit yhteen.

        Kalorit Kannattaa laskea laihtumisen jälkeenkin ainakin puoli vuotta.Laskemisen kannattaa lopettaa vasta sitten,kun on oppinut syömään oikein.

        Jos laskemisen lopettaa liian aikaisin,lihoo varmasti takaisin entiseen painoon.Vasta sitten kun kaloreita on laskenut jonkin aikaa TAJUAA hyvin mistä johtuu että on lihonut.

        Laskeminen on TÄRKEIN ASIA siinä että osaa syödä sopivasti,ei liikaa,tai liian vähän.En suosittele mitään nettilaskureita,koska kalorit pystyy laskemaan paperilla 10 kertaa nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä,kalortaulukko on helppo tehdä itse.

        Punnitsee yhden kerran yleisesti käytetyt ateriat ja tuotteet merkkaa ne ylös paperille,ne on sieltä sitten nopea siirtää ruokapäiväkirjaan.

        Pitää pöydällä lappua mihin merkkaa alekkain kaikki mitä päivän aikana on syönyt ja laskee iltapäivällä kalorit yhteen.

        Kalorit Kannattaa laskea laihtumisen jälkeenkin ainakin puoli vuotta.Laskemisen kannattaa lopettaa vasta sitten,kun on oppinut syömään oikein.

        Jos laskemisen lopettaa liian aikaisin,lihoo varmasti takaisin entiseen painoon.Vasta sitten kun kaloreita on laskenut jonkin aikaa TAJUAA hyvin mistä johtuu että on lihonut.

        Laskeminen on TÄRKEIN ASIA siinä että osaa syödä sopivasti,ei liikaa,tai liian vähän.En suosittele mitään nettilaskureita,koska kalorit pystyy laskemaan paperilla 10 kertaa nopeammin.

        Teen itse niin että syön yleensä laihdutuksen aikana tarkalleen samat ruuat samaan aikaan,(vain pääruoka voi olla välillä erillainen,ja hedelmät)silloin kalorit on helppo laskea.
        Pistän vain kaikki ylimääräiset ruuat ja herkut ylös ja lisään ne kokonaiskalorimäärään.

        Vain silloin kun syön kaikki eri tavalla pistän kaikki paperille alekkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teen itse niin että syön yleensä laihdutuksen aikana tarkalleen samat ruuat samaan aikaan,(vain pääruoka voi olla välillä erillainen,ja hedelmät)silloin kalorit on helppo laskea.
        Pistän vain kaikki ylimääräiset ruuat ja herkut ylös ja lisään ne kokonaiskalorimäärään.

        Vain silloin kun syön kaikki eri tavalla pistän kaikki paperille alekkain.

        Pitkäaikaisella kalorinseurannalla on laihduttava vaikutus,siinä opii karsimaan pois kaikki eniten lihottavat ja vähentää joitakin.
        Toinen laihduttava tekijä.Osaa pitää vähempikalorisia päiviä suurikalorisien päivien jälkeen,kun kalorit merkkaa joka päivä.

        Numeroihin VOI LUOTTAA 100 prosenttisesti.Niistä tietää etukäteen lihomisen tai laihtumisen.Olen huomannut tämän jo monta kertaa käytännössäkin.Liian isoilla numeroilla olen lihonut,ja pienemmillä laihtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäaikaisella kalorinseurannalla on laihduttava vaikutus,siinä opii karsimaan pois kaikki eniten lihottavat ja vähentää joitakin.
        Toinen laihduttava tekijä.Osaa pitää vähempikalorisia päiviä suurikalorisien päivien jälkeen,kun kalorit merkkaa joka päivä.

        Numeroihin VOI LUOTTAA 100 prosenttisesti.Niistä tietää etukäteen lihomisen tai laihtumisen.Olen huomannut tämän jo monta kertaa käytännössäkin.Liian isoilla numeroilla olen lihonut,ja pienemmillä laihtunut.

        Kuukaudessa kovalla liikunnalla paino PYSYI SAMANA kun keskimääräiset kalorit oli 3000 kaloria päivässä.

        Kolmen kilon lihominen tuli kun kuukauden aikana ei ollut yhtään liikuntaa 14 päivän aikana,ja vyötärön ympärysmitta isontui 2 cm.Kalorit 14 päivän aikana 3000-3500 (Muutamina päivinä 4000-5000 kal)
        -keskimääräiset kalorit olivat samat 3000 kal päivässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuukaudessa kovalla liikunnalla paino PYSYI SAMANA kun keskimääräiset kalorit oli 3000 kaloria päivässä.

        Kolmen kilon lihominen tuli kun kuukauden aikana ei ollut yhtään liikuntaa 14 päivän aikana,ja vyötärön ympärysmitta isontui 2 cm.Kalorit 14 päivän aikana 3000-3500 (Muutamina päivinä 4000-5000 kal)
        -keskimääräiset kalorit olivat samat 3000 kal päivässä

        "Muutamina päivinä 4000-5000 kal"

        Milloin ajattelit alkaa hoitamaan tuota syömishäiriötäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muutamina päivinä 4000-5000 kal"

        Milloin ajattelit alkaa hoitamaan tuota syömishäiriötäsi?

        Ei siihen paljon tarvitse syödä.herkuista se tulee hetkessä.Aloitan nyt uuden laihdutuskuurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen paljon tarvitse syödä.herkuista se tulee hetkessä.Aloitan nyt uuden laihdutuskuurin.

        Tuo 5000 kcal määrä on sellainen, etten ole koskaan syönyt itse sellaista määrää vuorokauden aikana, vaikka kärsinkin ahmimisesta.

        Pidän itseäni sairaana, ja sinä et edes harkitse sitä mahdollisuutta.

        Jompikumpi meistä on väärässä.


    • Finelin ruokapäiväkirjassa on mahdollisuus syöttää ruuat myös deseinä.

      • Anonyymi

        Eikä digitaalinen keittiövaakakaan maksa kovin paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä digitaalinen keittiövaakakaan maksa kovin paljon.

        Juu. Kympillä lähtee ja ruuanlaitossa painomitat ovat näppärämpiä kuin vetomitat. Valitettavasti Bluetoothilla varustetut ovat kalliita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu. Kympillä lähtee ja ruuanlaitossa painomitat ovat näppärämpiä kuin vetomitat. Valitettavasti Bluetoothilla varustetut ovat kalliita.

        Silmämääräinen arvioiminen on liian epätarkka. Mainitsemassasi jogurtissa voi olla 28.2 kCal/100g tai jopa 129.9 28.2 kCal/100g. Näkkileivässä voi olla 261.1 kCal/100g tai jopa 532.4 kCal/100g. Niin kutsutussa tonnikalasäilykkeessä voi olla 97.5 kCal/100g tai jopa 196.9 kCal/100g. Hedelmien koko vaihtelee paljon, mutta halkaisijan muutokset on hankalia arvioida niin että voisi kohtuullisen tarkasti sanoa esimerkiksi että tämä hedelmä on noin 1.5 kertaa keskimääräisen kokoinen.

        Se mitä kukakin ostaa ruokakaupasta ajan ajan mittaan koostuu varsin pienestä joukosta tuotteita, ja muutoksia/lisäyksiä siihen joukkoon tulee harvoin. Sellaisen listan ylläpitäminen älypuhemen tapletin tai pc:n taulukkolaskennassa ei ole mikään erityinen ponnistus. Myös aamupaino (aamutoimien jälkeen mutta ennen aamiaista) pitää kirjata ylös, samaan taulokkolaskentaohjelmaan se menee kätevästi.

        Vaaka tietenkin täytyy olla ja sen käyttämiseen on siis hyvät syyt. Siinä meni minulla jokunen viikko kunnes osasin käyttää sitä niin ettei tullut ylimääräistä tiskiä. Senkin oivaltamisen meni jokin aika, että Tare-nappi toimii toisinkin päin, vaakalevyllä voi olla astia ja siinä satsia, sitten painetaan Tare ja lisätään jokin ainesosa, lopuksin nostetaan lautanen pois, ainesosan paino näkyy nyt negatiivisena (ihan halvimmat vaa'at eivät toimi noin täydellä mittausaluellaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmämääräinen arvioiminen on liian epätarkka. Mainitsemassasi jogurtissa voi olla 28.2 kCal/100g tai jopa 129.9 28.2 kCal/100g. Näkkileivässä voi olla 261.1 kCal/100g tai jopa 532.4 kCal/100g. Niin kutsutussa tonnikalasäilykkeessä voi olla 97.5 kCal/100g tai jopa 196.9 kCal/100g. Hedelmien koko vaihtelee paljon, mutta halkaisijan muutokset on hankalia arvioida niin että voisi kohtuullisen tarkasti sanoa esimerkiksi että tämä hedelmä on noin 1.5 kertaa keskimääräisen kokoinen.

        Se mitä kukakin ostaa ruokakaupasta ajan ajan mittaan koostuu varsin pienestä joukosta tuotteita, ja muutoksia/lisäyksiä siihen joukkoon tulee harvoin. Sellaisen listan ylläpitäminen älypuhemen tapletin tai pc:n taulukkolaskennassa ei ole mikään erityinen ponnistus. Myös aamupaino (aamutoimien jälkeen mutta ennen aamiaista) pitää kirjata ylös, samaan taulokkolaskentaohjelmaan se menee kätevästi.

        Vaaka tietenkin täytyy olla ja sen käyttämiseen on siis hyvät syyt. Siinä meni minulla jokunen viikko kunnes osasin käyttää sitä niin ettei tullut ylimääräistä tiskiä. Senkin oivaltamisen meni jokin aika, että Tare-nappi toimii toisinkin päin, vaakalevyllä voi olla astia ja siinä satsia, sitten painetaan Tare ja lisätään jokin ainesosa, lopuksin nostetaan lautanen pois, ainesosan paino näkyy nyt negatiivisena (ihan halvimmat vaa'at eivät toimi noin täydellä mittausaluellaan).

        "tai jopa 129.9 28.2 kCal/100g."

        Lopeta nyt sew laskimesi kanssa pelleily! Sinulle löytyy matematiikka-foorumi missä pääset pätemään desimaaleillasi.

        Ps. Valuta tonnikalasta nesteet pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tai jopa 129.9 28.2 kCal/100g."

        Lopeta nyt sew laskimesi kanssa pelleily! Sinulle löytyy matematiikka-foorumi missä pääset pätemään desimaaleillasi.

        Ps. Valuta tonnikalasta nesteet pois!

        Pastinkivirhe, piti olla: Mainitsemassasi jogurtissa voi olla 28.2 kCal/100g tai jopa 129.9 kCal/100g.

        Niin kutsutut tonnnikalasäilykkeet ovat joko vedessä, tomaattikastikkeessa tai öljyssä. Sisältöluettelossa kCal/100g arvot on ilmoitettu seuraavasti: Jos on vedessä niin arvo tarkoittaa valutettua satsia kohden. Jos on muussa kuin vedessä (eli jos on sellaisessa joka on tarkoitettu syötäväksi, kastikkeena) niin arvo tarkoittaa purkin koko sisältöä kohden. Kysyin tämän taannoin sylttytehtaalta.

        Se, kun valuttaa öljyt pois säilykkeestä "tonnnikala öljyssä" ei tee jäljelle jäävästä kalasta läheskään niin niukka- öljyistä/rasvaista kuin mitä se on se kala joka jää jäljelle kun tuotteesta "tonnikala vedessä" on valutettu vesi pois.

        Tonnikala vedessä -tuotteessa kala on aivan selvästi köyhdyttty, siitä on otettu arvokkaat rasvahapot pois, jotka sama ruokajätti myy ravinnelisäkapseleina. Laihduttajan kannalta tämä on win-win juttu, "tonnikala vedessä" on erinomainen proteiinin lähde.

        Tonnikala tomaatissa tai öljyssä tuotteissa on on luultavasti kala myöskn köyhdytetty arvokkaista rasvahapoista ja sitten korvattu kasviöljyllä.


    • Anonyymi

      Mainitsemasi jugurttipurkki! Mieleesi ei ole juolahtanut vilkaista purkin kupeessa olevaa tuoteselostetta jossa on erittely ravintoaineista ja energiasisältö!
      Sama koskee kaikkia pakattuja elintarvikkeita.

      Olen aikanaan muodostanut kohtalaisen luotettavan kuvan eri elintarvikkeiden koostumuksesta ja energiasisällöstä.
      Joskus tarkistan selosteesta rasvan, suolan, proteiinin, kuidut ja hiilarit sekä sokerin osuuden niissä.
      En ole koskaan punninnut mitään enkä laskenut kaloreja.
      Suosittelen samaa! Muodosta itsellesi riittävän selkeä käsitys eri ravintolähteiden koostumuksesta ja suunnittele syömisesi sen mukaan. Tuoteselosteet kannattaa vilkaista.

      Ja sitten kaikkien tietämä vanha virsi. Närkkiminen pois täysin ja jos välipaloja on otettava niin niiden sisällön tarkka harkinta. Selvintä olisi olla täysin ilman. Raskata työtä tekevillä, tai kuluttavaa liikuntaa harrastavilla on hieman eri asia.

      • Anonyymi

        "Mainitsemasi jugurttipurkki! Mieleesi ei ole juolahtanut vilkaista purkin kupeessa olevaa tuoteselostetta"

        AP erityisesti ilmaisi että on "hermostunut näihin satoihin grammoihin". Eli ei viitsi.


        "Muodosta itsellesi riittävän selkeä käsitys eri ravintolähteiden koostumuksesta"

        Mahdotonta. Jotkin muutamat raaka-aineet joita käyttää hyvin usein voi muistaa. Mutta mene vaikkapa ravintolaan ja yritä siinä muodostaa riittävän selkeä käsitys annosten energiasisällöstä sekä öljy/rasvapitoisuudesta. Riittävän selkeän käsityksen muodosteleminen vaatimattomasta hernekeitosta voi mennä luokkaa 300% metsään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mainitsemasi jugurttipurkki! Mieleesi ei ole juolahtanut vilkaista purkin kupeessa olevaa tuoteselostetta"

        AP erityisesti ilmaisi että on "hermostunut näihin satoihin grammoihin". Eli ei viitsi.


        "Muodosta itsellesi riittävän selkeä käsitys eri ravintolähteiden koostumuksesta"

        Mahdotonta. Jotkin muutamat raaka-aineet joita käyttää hyvin usein voi muistaa. Mutta mene vaikkapa ravintolaan ja yritä siinä muodostaa riittävän selkeä käsitys annosten energiasisällöstä sekä öljy/rasvapitoisuudesta. Riittävän selkeän käsityksen muodosteleminen vaatimattomasta hernekeitosta voi mennä luokkaa 300% metsään.

        Eikö se riitä että syö keskimäärin "oikein".

        Siihen riittää tuntuma ruoka-aineiden haitallisuuteen/terveellisyyteen, eikä siihen tarvita pilkuntarkkaa tietoa energiamääristä.

        Tarkoitan sitä, että pizza vaiko salaatti.... hedelmä vaiko suklaalevy. Kärjistettyjä vaihtoehtoja mutta noin se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se riitä että syö keskimäärin "oikein".

        Siihen riittää tuntuma ruoka-aineiden haitallisuuteen/terveellisyyteen, eikä siihen tarvita pilkuntarkkaa tietoa energiamääristä.

        Tarkoitan sitä, että pizza vaiko salaatti.... hedelmä vaiko suklaalevy. Kärjistettyjä vaihtoehtoja mutta noin se menee.

        Riippuu siitä mitä on tavoite. Keskimäärin "oikein" syömällä pysyy ainakin elossa.

        Jos sinulla olisi auto jossa ei ole bensamitttaria, ei kilometrimittaria, eikä mitään kelloakaan eikä kirjanpitovälineitä ole matkassa mukana, niin kuinka usein tankkaisit vai tankkaisitko vaan "oikein"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mainitsemasi jugurttipurkki! Mieleesi ei ole juolahtanut vilkaista purkin kupeessa olevaa tuoteselostetta"

        AP erityisesti ilmaisi että on "hermostunut näihin satoihin grammoihin". Eli ei viitsi.


        "Muodosta itsellesi riittävän selkeä käsitys eri ravintolähteiden koostumuksesta"

        Mahdotonta. Jotkin muutamat raaka-aineet joita käyttää hyvin usein voi muistaa. Mutta mene vaikkapa ravintolaan ja yritä siinä muodostaa riittävän selkeä käsitys annosten energiasisällöstä sekä öljy/rasvapitoisuudesta. Riittävän selkeän käsityksen muodosteleminen vaatimattomasta hernekeitosta voi mennä luokkaa 300% metsään.

        Ravintola-annokset? Tilatessa tekee valinnan itse. Lautasella näkee mitä siinä on. Kaikkea ei ole pakko syödä.
        Olen ollut useita viikon ja kahden viikon jaksoja AI- risteilyillä ja lomakeskuksissa.
        Viime vuodet olen käynyt aamiaisella ja ruokailuissa vain buffet puolella. Monet tankkaavat ahneuksissaan tarpeettoman paljon ajattelematta kokonaisuutta. Minulla ei ole vastaavaa heikkoutta.
        Ala-Carte puolella joutuu tekemään valintoja vielä lautasellakin mutta sekään ei ole vaikeaa.

        Nuorena kollina, päästessäni lukuisille viikon keikoille kurssikeskiksiin ja hotskuihin, söin itselleni ylipainoa. En tietämättömyyttäni vaan laiskuuttani.
        Tuota vaihetta kesti pari vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mainitsemasi jugurttipurkki! Mieleesi ei ole juolahtanut vilkaista purkin kupeessa olevaa tuoteselostetta"

        AP erityisesti ilmaisi että on "hermostunut näihin satoihin grammoihin". Eli ei viitsi.


        "Muodosta itsellesi riittävän selkeä käsitys eri ravintolähteiden koostumuksesta"

        Mahdotonta. Jotkin muutamat raaka-aineet joita käyttää hyvin usein voi muistaa. Mutta mene vaikkapa ravintolaan ja yritä siinä muodostaa riittävän selkeä käsitys annosten energiasisällöstä sekä öljy/rasvapitoisuudesta. Riittävän selkeän käsityksen muodosteleminen vaatimattomasta hernekeitosta voi mennä luokkaa 300% metsään.

        Ravintola-annokset? Tilatessa tekee valinnan itse. Lautasella näkee mitä siinä on. Kaikkea ei ole pakko syödä.
        Olen ollut useita viikon ja kahden viikon jaksoja AI- risteilyillä ja lomakeskuksissa.
        Viime vuodet olen käynyt aamiaisella ja ruokailuissa vain buffet puolella. Monet tankkaavat ahneuksissaan tarpeettoman paljon ajattelematta kokonaisuutta. Minulla ei ole vastaavaa heikkoutta.
        Ala-Carte puolella joutuu tekemään valintoja vielä lautasellakin mutta sekään ei ole vaikeaa.

        Nuorena kollina, päästessäni lukuisille viikon keikoille kurssikeskiksiin ja hotskuihin, söin itselleni ylipainoa. En tietämättömyyttäni vaan laiskuuttani.
        Tuota vaihetta kesti pari vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä mitä on tavoite. Keskimäärin "oikein" syömällä pysyy ainakin elossa.

        Jos sinulla olisi auto jossa ei ole bensamitttaria, ei kilometrimittaria, eikä mitään kelloakaan eikä kirjanpitovälineitä ole matkassa mukana, niin kuinka usein tankkaisit vai tankkaisitko vaan "oikein"?

        Tarkoitan sitä, että syömällä joskus liikaa, vetämällä pizzaa tai karkkia, ei se elämä siihen lopu. Jos syöt vaikkapa vuoden mittausjaksossa keskimäärin oikein, eli syöt joskus liikaa, joskus liian vähän, et lihoa.

        "Jos sinulla olisi auto jossa ei ole bensamitttaria, ei kilometrimittaria, eikä mitään kelloakaan eikä kirjanpitovälineitä ole matkassa mukana, niin kuinka usein tankkaisit vai tankkaisitko vaan "oikein"?"

        Jos sinulla on pää ja kroppa sekaisin, eikä kumpikaan toimi saamansa suoran palautteen, eli olon puolesta niin sittenhän sun pitää kävellä laskin kädessä ja hioa ruokavalio kohdalleen kuuden desimaalin tarkkuudella.

        Aika monelle meistä se polla kuitenkin vielä pelaa sen verran, että voi laihtua ja pysyäkin laihana ilman laskinta.


    • Anonyymi

      Kukahan oikeasti jaksaa jatkuvasti pysytellä tietyn kalorimäärän mukaan rajoitetussa ruokavaliossa? Ihmisen energiankulutuskin vaihtelee. Pakkasella (no niitä ei enää koeta) ja raskaassa työssä (harvinaista sekin) energiaa kuluu enemmän kuin bensan voimin liikkuessa ja paikallaan istuessa.

      Jos määrittelee ruokavalion pelkästään kalorien perusteella, voi mennä ojasta allikkoon. Ruuasta pitäisi saada myös kaikki tarpeelliset ainesosat, kuten riittävästi proteiineja ja vitamiineja. Pelkkien kalorien ja pelkän vaakalukeman tuijottamisessa on siis samat riskinsä. Tulee vääristymiä. Eihän painossakaan olellista ole vaa'an lukema, vaan se, mistä paino koostu. Lihas ok, sisäelinrasva liiallisena paha.

      Itse kyllä olen arviointikyvyn kehittämisen kannalla. Syö säännöllisesti, katsoo lautasen koon, ei santsaa. Pysyy kokonaan erossa herkuista, tai sitten on tosi kurinalainen niiden suhteen. Ei juo energiapitoisia juomia. Ruuan energiapitoisuutta saa vähennettyä lisäämällä vihannesten ja salaatin osuutta. Edellyttäen, että ihminen osaa arvoida järjellään perunasalaatin ja vihreiden lehtivihannesten välisen eron. Joillekin se tuottaa vaikeuksia.

      Telkussa olen nähnyt useammankin ohjelman, missä ylipainoinen juoksee juoksumatolla ja menee sen jälkeen tekemään keittiöön sen voileivän, jonka kalorit on tiedossa. Eli ranskanleipää ja margariinia. Jokainen, tietää, että ne on tyhjiä kaloreita, joilla ei nälkä lähde. Ilman kaikkia suojaravintoaineita. Itse uskallan syödä pähkinöitä, vaikka kaloritaulukkojen mukaan ne varmaan olisivat pahisten pahis. Saan paljon kuitua ravinnosta, mikä auttaa verensokerin ja ruokahalun hallinnassa. Enkä syö lisättyä sokeria tai sokeroituja tuotteita lainkaan.

      • Anonyymi

        "Kukahan oikeasti jaksaa jatkuvasti pysytellä tietyn kalorimäärän mukaan rajoitetussa ruokavaliossa?"

        Kaikki jotka eivät ole lihavia, ylipainoisia tai liika-lihavia. Minulla tulee pian kaksi vuotta täyteen kirjqnpitoa eikä siitä ole enää mitään erityistä haittaa, päinvastoin jää ylös reseptejä joita voi käyttää uudelleen sellaisena tai niitä voi muokata joka on helpompaa kuin puhtaalta pöydältä aloittaminen. Aluksi tuntui hieman kankealta, se on myönnettävä.

        "Jos määrittelee ruokavalion pelkästään kalorien perusteella, voi mennä ojasta allikkoon"

        Tietenkin. Siksi aina sanotaankin että pitää syödä _monipuolisesti_, se ei tarkoita että pitää syödä paljon kaikkea, vaan vaihtelevasti vähän. Raaka-aineita pitää vaihdella, eli valmistaa erilaisia annoksia, käyttäen eri lähteitä (vedenelävät, karja, siipikarja, kasvikunta). Mutta pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain lihottavat. Monipuolisesta ruokavaliosta ihminen saa kakki tarpeelliset rasvahapot eikä siis joudu EFAD:n kouriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kukahan oikeasti jaksaa jatkuvasti pysytellä tietyn kalorimäärän mukaan rajoitetussa ruokavaliossa?"

        Kaikki jotka eivät ole lihavia, ylipainoisia tai liika-lihavia. Minulla tulee pian kaksi vuotta täyteen kirjqnpitoa eikä siitä ole enää mitään erityistä haittaa, päinvastoin jää ylös reseptejä joita voi käyttää uudelleen sellaisena tai niitä voi muokata joka on helpompaa kuin puhtaalta pöydältä aloittaminen. Aluksi tuntui hieman kankealta, se on myönnettävä.

        "Jos määrittelee ruokavalion pelkästään kalorien perusteella, voi mennä ojasta allikkoon"

        Tietenkin. Siksi aina sanotaankin että pitää syödä _monipuolisesti_, se ei tarkoita että pitää syödä paljon kaikkea, vaan vaihtelevasti vähän. Raaka-aineita pitää vaihdella, eli valmistaa erilaisia annoksia, käyttäen eri lähteitä (vedenelävät, karja, siipikarja, kasvikunta). Mutta pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain lihottavat. Monipuolisesta ruokavaliosta ihminen saa kakki tarpeelliset rasvahapot eikä siis joudu EFAD:n kouriin.

        "Jos määrittelee ruokavalion pelkästään kalorien perusteella, voi mennä ojasta allikkoon."

        Nykyään tietoa on saatavilla enemmän kuin runsaasti ja harva laihduttaa tietämättä sitä, että ravinnon pitää olla monipuolista ja ravintorikasta. Joten älä huoli, pähkinät kuuluvat monen laihduttajan ruokavalioon. Telkkariohjelmiin käsikirjoittettu elämän ääripäitä ja muuta sontaa. Eikä normaalipainossa olevan ja siinä tarvitse laskea kalorirajojansa - ruokavalioon tehdään muutoksia jos paino pidemmällä aikavälillä muuttuu. Me laihduttajat ollaan ihan eri kastia, me halutaan mahdollisimman korkea VAJE, ja sen vuoksi laskeminen on välttämätöntä, juuri siksi että niillä vähillä kalorimäärillä saisi ne riittävät ravintoaineet. Mutu-tuntumalla ja arvioimalla menee tottumaton ihan satavarmasti metsään ja komeasti.

        Minä laihdutan kuten moni muukin, mulla on kaloriraja ja tiedän mikä merkitys on hiilihydraateilla ja proteiinilla. Osaan varoa nopeita hiilihydraatteja ja valitsen hitaita, täysjyvää, kasviksia, proteeinit vähärasvaisista lähteistä ja rasvaa tulee riittävästi. Syömiseni naputan puhelimessa olevaan app:iin, joka laskee puolestani mitä olen syönyt, tarvitsee vain punnita. Ihan tavallinen perusterveellinen laihduttaja siis.


    • Anonyymi

      >>> Mutta pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain lihottavat.

      Ei pidä poistaa, vaan niitä tulee ja voi käyttää kohtuudella. Kasviöljyt, pähkinät ja siemenet ovat terveyttä edistelevä tuote.

      Foorumilla eräs vastenmieleinen henkilö yrittää juottaa ihmisille lamppuöljyä suoraan pullosta tai juottamalla tonnikalapurkin liemet ja varastamalla oravalta siemenet! EI NÄIN, vaan lusikalla annostellen pieniä ja hallittuja määriä.

      Painonalentaminen on lähes poikkeuksetta terveysteko, laihtumisen jälkeen öljyjen, siementen, pähkinöiden, marjojen, hedelmien ja kokojyväviljojen välttäminen on silkkaa typeryyttä.

      Ps. Tähän on turha sotkea mitään höpinöitä sokerista.

      • Anonyymi

        Tämä on laihdutus- palsta.

        Laihduttajan pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain aiheuttavat laihduttamisen epäonnistumisen / lihottavat. Mutta huolehtia siitä että yksi ateria viikossa valmistetaan kalasta joka on rasvainen, kuten lohi tai savumakrilli jotta tärkeiden rasvahappojen saanti on turvattu. Tärkeitä rasvahappoja ei tarvitse saada joka päivä. kuten tiedämme, rasva pysyy hyvin tanakasti poikoillaan, vyötäröllä y.m.

        Monipuolisesta ruokavaliosta ihminen (niin laihduttaja kuin kaikki muutkin) saavat kaikki terveyden kannalta tarpeelliset rasvahapot, eikä siis joudu EFAD:n kouriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on laihdutus- palsta.

        Laihduttajan pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain aiheuttavat laihduttamisen epäonnistumisen / lihottavat. Mutta huolehtia siitä että yksi ateria viikossa valmistetaan kalasta joka on rasvainen, kuten lohi tai savumakrilli jotta tärkeiden rasvahappojen saanti on turvattu. Tärkeitä rasvahappoja ei tarvitse saada joka päivä. kuten tiedämme, rasva pysyy hyvin tanakasti poikoillaan, vyötäröllä y.m.

        Monipuolisesta ruokavaliosta ihminen (niin laihduttaja kuin kaikki muutkin) saavat kaikki terveyden kannalta tarpeelliset rasvahapot, eikä siis joudu EFAD:n kouriin.

        >>> Laihduttajan pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain aiheuttavat laihduttamisen epäonnistumisen / lihottavat.

        Ei pidä. Ne eivät lihota, kun pidetään kohtuus mielessä. Hyvillä rasvoilla voidaan KORVATA huonot nopeat hiilihydraatit kuten kaikki sokerit ja valkoinen jauho.

        Pieni määrä öljyä, pähkinöitä, siemeniä, majoja ja hedelmiä voivat kuulua ja tulisi kuulua myös laihduttajan valikoimiin. Ne eivät estä laihtumista eivätkä johda laihtumisen epäonnistumiseen, ja olisi iso valhe väittää niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on laihdutus- palsta.

        Laihduttajan pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain aiheuttavat laihduttamisen epäonnistumisen / lihottavat. Mutta huolehtia siitä että yksi ateria viikossa valmistetaan kalasta joka on rasvainen, kuten lohi tai savumakrilli jotta tärkeiden rasvahappojen saanti on turvattu. Tärkeitä rasvahappoja ei tarvitse saada joka päivä. kuten tiedämme, rasva pysyy hyvin tanakasti poikoillaan, vyötäröllä y.m.

        Monipuolisesta ruokavaliosta ihminen (niin laihduttaja kuin kaikki muutkin) saavat kaikki terveyden kannalta tarpeelliset rasvahapot, eikä siis joudu EFAD:n kouriin.

        Oot aika pihalla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> Laihduttajan pitää muistaa poistaa kaikki lisätyt öljyt ja kaikki lisätyt rasvat ruokavaliosta (lisäksi pähkinät, oliivit ja avokado ovat dietarisesti rasvoja) koska ne vain aiheuttavat laihduttamisen epäonnistumisen / lihottavat.

        Ei pidä. Ne eivät lihota, kun pidetään kohtuus mielessä. Hyvillä rasvoilla voidaan KORVATA huonot nopeat hiilihydraatit kuten kaikki sokerit ja valkoinen jauho.

        Pieni määrä öljyä, pähkinöitä, siemeniä, majoja ja hedelmiä voivat kuulua ja tulisi kuulua myös laihduttajan valikoimiin. Ne eivät estä laihtumista eivätkä johda laihtumisen epäonnistumiseen, ja olisi iso valhe väittää niin.

        Sen lisäksi että mainostamasi massiivirasvaiset tuotteeet lihottavat erittäin herkästi, niiden siältämä linolihappo (LA) aiheuttaa sairautta nimeltä haavainen paksusuolitulehdus (colitis ulcerosa). 'Linoleic acid, a dietary n-6 polyunsaturated fatty acid, and the aetiology of ulcerative colitis: a nested case-control study within a European prospective cohort study; NCBI' (siis: Linoleiinihappo, eräs ruokavalion monityydyttymättön n-6-rasvahappo, ja haavaisen paksusuolitulehduksen syiden tutkimus)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen lisäksi että mainostamasi massiivirasvaiset tuotteeet lihottavat erittäin herkästi, niiden siältämä linolihappo (LA) aiheuttaa sairautta nimeltä haavainen paksusuolitulehdus (colitis ulcerosa). 'Linoleic acid, a dietary n-6 polyunsaturated fatty acid, and the aetiology of ulcerative colitis: a nested case-control study within a European prospective cohort study; NCBI' (siis: Linoleiinihappo, eräs ruokavalion monityydyttymättön n-6-rasvahappo, ja haavaisen paksusuolitulehduksen syiden tutkimus)

        Ja aina etsit artikkelin, joka sopii sinulle parhaiten. Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta.

        Jos haluat välttää öljyjä, niin vältä lamppuöljyä sekä halutessasi soijaöljyä.

        Lainaus: "Aivoystävällinen ruokavalio tuo lautaselle runsaasti hyviä hiilihydraatteja ja kuitua sisältäviä hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, siemeniä ja pähkinöitä, sekä kasviöljyjen ja kalan hyviä rasvoja. Proteiinia aivoruokavalioon tuovat vaalea liha, kala ja palkokasvit."

        Lainaus, Helsingin yliopisto 2019: "Tulosten perusteella camelinaöljyn syönti muutti LDL-partikkelin lipidikoostumusta sydän- ja verisuoniterveydelle suotuisaan suuntaan."

        Lainaus, Harvardin yliopisto 2019: "Kasviöljyistä ja muista lähteistä peräisin olevat omega-6-rasvat - kuten serkkunsa, kalojen omega-3-rasvat - ovat hyödyllisiä sydämelle ja keholle."

        Vaikka miten yrität, et saa kasvirasvoja epäterveellisiksi, vaan ne ovat kohtuudella nautittuina terveyttä edistelevä tuote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina etsit artikkelin, joka sopii sinulle parhaiten. Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta.

        Jos haluat välttää öljyjä, niin vältä lamppuöljyä sekä halutessasi soijaöljyä.

        Lainaus: "Aivoystävällinen ruokavalio tuo lautaselle runsaasti hyviä hiilihydraatteja ja kuitua sisältäviä hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, siemeniä ja pähkinöitä, sekä kasviöljyjen ja kalan hyviä rasvoja. Proteiinia aivoruokavalioon tuovat vaalea liha, kala ja palkokasvit."

        Lainaus, Helsingin yliopisto 2019: "Tulosten perusteella camelinaöljyn syönti muutti LDL-partikkelin lipidikoostumusta sydän- ja verisuoniterveydelle suotuisaan suuntaan."

        Lainaus, Harvardin yliopisto 2019: "Kasviöljyistä ja muista lähteistä peräisin olevat omega-6-rasvat - kuten serkkunsa, kalojen omega-3-rasvat - ovat hyödyllisiä sydämelle ja keholle."

        Vaikka miten yrität, et saa kasvirasvoja epäterveellisiksi, vaan ne ovat kohtuudella nautittuina terveyttä edistelevä tuote.

        Aloittaja kyselee kalorilaskuria ja sinä kinaat lamppuöljyistä ja kasvirasvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kyselee kalorilaskuria ja sinä kinaat lamppuöljyistä ja kasvirasvoista.

        Allahan tarjottiin kaloreihin avuksi ruotsalaisia lapioita!

        Kaikkihan alkoi taas kerran kanannahkamiehen jänkkäyksestä; hän tunkee kanannahan, lamppuöljyn sekä oravanruuat joka avaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allahan tarjottiin kaloreihin avuksi ruotsalaisia lapioita!

        Kaikkihan alkoi taas kerran kanannahkamiehen jänkkäyksestä; hän tunkee kanannahan, lamppuöljyn sekä oravanruuat joka avaukseen.

        Lähdet mielelläsi siihen jankkaukseen mukaan ja aloittajan aihe jää omaan arvoonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdet mielelläsi siihen jankkaukseen mukaan ja aloittajan aihe jää omaan arvoonsa.

        Ehdottomasti!

        Aloittaja on saanut kyllä vastauksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdet mielelläsi siihen jankkaukseen mukaan ja aloittajan aihe jää omaan arvoonsa.

        Näin täällä (Suome24:ssä yleensä) käy erittäin usein. Sitä voisi kokeilla että kun keskustelu ei enää ole aiheessa avataan uusi säie, samalla otsikolla, lisättynä "-osa X" jossa X on kasvava numero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin täällä (Suome24:ssä yleensä) käy erittäin usein. Sitä voisi kokeilla että kun keskustelu ei enää ole aiheessa avataan uusi säie, samalla otsikolla, lisättynä "-osa X" jossa X on kasvava numero.

        Näissä laihdutusta käsittelevissä ketjuissa varsinkin, on pari tyyppiä, jotka viettävät aikaansa kinastelemalla kumman ohje laihdutukseen on se paras. Menee useimmiten naurettavuuksiin, kun eivät enää oikein keksi miten halventaisivat toisiaan pahimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina etsit artikkelin, joka sopii sinulle parhaiten. Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta.

        Jos haluat välttää öljyjä, niin vältä lamppuöljyä sekä halutessasi soijaöljyä.

        Lainaus: "Aivoystävällinen ruokavalio tuo lautaselle runsaasti hyviä hiilihydraatteja ja kuitua sisältäviä hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, siemeniä ja pähkinöitä, sekä kasviöljyjen ja kalan hyviä rasvoja. Proteiinia aivoruokavalioon tuovat vaalea liha, kala ja palkokasvit."

        Lainaus, Helsingin yliopisto 2019: "Tulosten perusteella camelinaöljyn syönti muutti LDL-partikkelin lipidikoostumusta sydän- ja verisuoniterveydelle suotuisaan suuntaan."

        Lainaus, Harvardin yliopisto 2019: "Kasviöljyistä ja muista lähteistä peräisin olevat omega-6-rasvat - kuten serkkunsa, kalojen omega-3-rasvat - ovat hyödyllisiä sydämelle ja keholle."

        Vaikka miten yrität, et saa kasvirasvoja epäterveellisiksi, vaan ne ovat kohtuudella nautittuina terveyttä edistelevä tuote.

        "Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta."

        Missään ei ole sellaista virallista listaa tai asetusta jossa sanotaan että "edistää terveyttä" (promotes health", tai "improves health").

        Tällä laihduttamiseen ja painonhallintaan liittyvillä palstoilla on pitkään ollut terveyspelottelu-viestejä joissa kehotetaan kaloreiltaan massiiviseen öljyjen ja pähkinöiden kuluttamiseen. Se on totta, että tietyt rasva-hapot (eli öljyjen/rasvojen eräät jakeet) ovat elimistölle välttämättömiä ja jotkin k.o jakeista on saatava ruokavaliosta, rippumatta siitä onko kyseessä laihduttaja, painonhallitsija tai vapaasti ahmiva henkilö. Etsin vastauksia kysymyksiin:

        1) Mitkä ovat terveydelle välttämättömien rasvahappojen puutteen (Essential Fatty Acid Deficiency, EFAD) oireet? Tämä tieto poistaa tuntemattoman uhka -pelon jonka suhteen etenkin laihduttaja on hyvin herkkä/altis, sekä vie pohjan toistuvilta pelotteluviesteiltä.

        2) Mikä on pienin mutta riittävä määrä välttämättömiä rasvahappoja? Kaikki öljyt ja rasvat sekä suurirasvaiset elintarvikkeet ovat erittäin suurikalorisia energianlähteitä ja laiduttajan sekä painonhallitsijan on vältettävä kaikkea turhaa dietaarista energiaa, ja erityisesti energiaa öljyistä/rasvoista joille elimistössä ei ole väliaikaista puskurivarastoa kuten hiilihydraateille on. Satunnaiset öljyjen/rasvojen ylisaannit menevät suoraan pitkäaikaisvarastoon, satunnaiset hiilihydraattien ylisaannit menevät puskurivarastoon josta ne muutetaan läskiksi ainoastaan silloin kun puskuri vuotaa yli eli mässäillään ahmimalla valtava määrä suuresti hiilihydraattipitoista herkkua.


        Kysymykseen 1) löytyy vastaus muun muassa lähteestä: 'Essential Fatty Acid Deficiency; Carol Rees Parrish, M.S., R.D.; NUTRITION ISSUES IN GASTROENTEROLOGY, SERIES #164' joka on PDF tiedosto nimeltään "Parrish-June-17.pdf" josta käännös:

        Taulukko 2. Välttämättömien rasvahappojen puutteen oireet:

        Biokemialliset: korkeat trieeni: tetraeeniosamäärä, kohonnnet maksan toimintaa kuvaavat arvot, hyperlipidemia (veren liiallinen lipidi-pitoisuus) , trombosytopenia (vähäinen verihiutaleiden määrä), muuttunut verihiutaleiden kertymä.

        Fysikaaliset: kuiva, hilseilevä ihottuma, hiusten menetys, hiusten depigmentatio (harmaantuminen), huono haavojen paraneminen, lasten kasvun rajoittuminen, lisääntynyt alttius infektioille.
        /käännös.

        Tuossa dokumentissa on muutakin hyödyllistä tietoa. Muista EFAD:ä käsittelevistä artikkeleista käy ilmi, että ensimmäinen näkyvä oire on yleensä selvästi havaittava, laikukas, kuiva, hilseilevä ihottuma. Laikut lienevät aina ihoa tummempia, niitä on paljon eripuolilla kehoa, ja näyttävät verran hurjilta että henkilö aika varmasti hakeutuu lääkäriin.

        Kysymykseen 2) löytyy perusteltu vastaus lähtestä: 'NCBI; FISH OIL PREVENTS ESSENTIAL FATTY ACID DEFICIENCY AND ENHANCES GROWTH: CLINICAL AND BIOCHEMICAL IMPLICATIONS; PMC33645978' (se on eläinkoe, ihmisten terveyttä ei saa kokeissa asetaa alttiiksi vaaralle, tulokset on tietenkin sovitettukoskemaan ihmisiä, kuten eläinkokeissa aina) josta käännös:

        Kalaöljy parantaa kasvua korkeamman kaloritehokkuuden avulla. Tutkimuksemme mukaan omega-6-rasvahappojen kokonaistarpeen olevan välillä 0,30% - 0,56% ruokavalion energiasta, mikä on noin puolet perinteisesti pidetystä 1%: sta linolihappona. Tämä voidaan olettaa johtuvan siitä tosiasiasta, että kalaöljy sisältää paitsi pienen määrän linolihappoa, myös myös arakidonihappoa, jonka tehokkuus on parempi omega-6-rasvahappotarpeiden täyttämiseksi.
        /käännös.

        Tuo tutkimus on hyvin linjassa Brittien terveysviranomaisen (National Health Service, NHS) julkaiseman suosituksen: 'Fat: the facts; NHS' kanssa, josta käännös:

        Suurin osa meistä saa riittävästi omega-6-ruokavaliosta, mutta meille suositellaan enemmän omega-3 rasvahappoa, syömällä vähintään 2 annosta kalaa viikossa joista 1 annos valmistetttuna öljyisistä kaloista. Kasviperäisillä omega-3-rasvojen lähteillä ei uskota olevan samoja etuja sydämen terveydelle kuin kalojen.
        /käännös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä laihdutusta käsittelevissä ketjuissa varsinkin, on pari tyyppiä, jotka viettävät aikaansa kinastelemalla kumman ohje laihdutukseen on se paras. Menee useimmiten naurettavuuksiin, kun eivät enää oikein keksi miten halventaisivat toisiaan pahimmin.

        Eikö heitä ole tuon enempää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta."

        Missään ei ole sellaista virallista listaa tai asetusta jossa sanotaan että "edistää terveyttä" (promotes health", tai "improves health").

        Tällä laihduttamiseen ja painonhallintaan liittyvillä palstoilla on pitkään ollut terveyspelottelu-viestejä joissa kehotetaan kaloreiltaan massiiviseen öljyjen ja pähkinöiden kuluttamiseen. Se on totta, että tietyt rasva-hapot (eli öljyjen/rasvojen eräät jakeet) ovat elimistölle välttämättömiä ja jotkin k.o jakeista on saatava ruokavaliosta, rippumatta siitä onko kyseessä laihduttaja, painonhallitsija tai vapaasti ahmiva henkilö. Etsin vastauksia kysymyksiin:

        1) Mitkä ovat terveydelle välttämättömien rasvahappojen puutteen (Essential Fatty Acid Deficiency, EFAD) oireet? Tämä tieto poistaa tuntemattoman uhka -pelon jonka suhteen etenkin laihduttaja on hyvin herkkä/altis, sekä vie pohjan toistuvilta pelotteluviesteiltä.

        2) Mikä on pienin mutta riittävä määrä välttämättömiä rasvahappoja? Kaikki öljyt ja rasvat sekä suurirasvaiset elintarvikkeet ovat erittäin suurikalorisia energianlähteitä ja laiduttajan sekä painonhallitsijan on vältettävä kaikkea turhaa dietaarista energiaa, ja erityisesti energiaa öljyistä/rasvoista joille elimistössä ei ole väliaikaista puskurivarastoa kuten hiilihydraateille on. Satunnaiset öljyjen/rasvojen ylisaannit menevät suoraan pitkäaikaisvarastoon, satunnaiset hiilihydraattien ylisaannit menevät puskurivarastoon josta ne muutetaan läskiksi ainoastaan silloin kun puskuri vuotaa yli eli mässäillään ahmimalla valtava määrä suuresti hiilihydraattipitoista herkkua.


        Kysymykseen 1) löytyy vastaus muun muassa lähteestä: 'Essential Fatty Acid Deficiency; Carol Rees Parrish, M.S., R.D.; NUTRITION ISSUES IN GASTROENTEROLOGY, SERIES #164' joka on PDF tiedosto nimeltään "Parrish-June-17.pdf" josta käännös:

        Taulukko 2. Välttämättömien rasvahappojen puutteen oireet:

        Biokemialliset: korkeat trieeni: tetraeeniosamäärä, kohonnnet maksan toimintaa kuvaavat arvot, hyperlipidemia (veren liiallinen lipidi-pitoisuus) , trombosytopenia (vähäinen verihiutaleiden määrä), muuttunut verihiutaleiden kertymä.

        Fysikaaliset: kuiva, hilseilevä ihottuma, hiusten menetys, hiusten depigmentatio (harmaantuminen), huono haavojen paraneminen, lasten kasvun rajoittuminen, lisääntynyt alttius infektioille.
        /käännös.

        Tuossa dokumentissa on muutakin hyödyllistä tietoa. Muista EFAD:ä käsittelevistä artikkeleista käy ilmi, että ensimmäinen näkyvä oire on yleensä selvästi havaittava, laikukas, kuiva, hilseilevä ihottuma. Laikut lienevät aina ihoa tummempia, niitä on paljon eripuolilla kehoa, ja näyttävät verran hurjilta että henkilö aika varmasti hakeutuu lääkäriin.

        Kysymykseen 2) löytyy perusteltu vastaus lähtestä: 'NCBI; FISH OIL PREVENTS ESSENTIAL FATTY ACID DEFICIENCY AND ENHANCES GROWTH: CLINICAL AND BIOCHEMICAL IMPLICATIONS; PMC33645978' (se on eläinkoe, ihmisten terveyttä ei saa kokeissa asetaa alttiiksi vaaralle, tulokset on tietenkin sovitettukoskemaan ihmisiä, kuten eläinkokeissa aina) josta käännös:

        Kalaöljy parantaa kasvua korkeamman kaloritehokkuuden avulla. Tutkimuksemme mukaan omega-6-rasvahappojen kokonaistarpeen olevan välillä 0,30% - 0,56% ruokavalion energiasta, mikä on noin puolet perinteisesti pidetystä 1%: sta linolihappona. Tämä voidaan olettaa johtuvan siitä tosiasiasta, että kalaöljy sisältää paitsi pienen määrän linolihappoa, myös myös arakidonihappoa, jonka tehokkuus on parempi omega-6-rasvahappotarpeiden täyttämiseksi.
        /käännös.

        Tuo tutkimus on hyvin linjassa Brittien terveysviranomaisen (National Health Service, NHS) julkaiseman suosituksen: 'Fat: the facts; NHS' kanssa, josta käännös:

        Suurin osa meistä saa riittävästi omega-6-ruokavaliosta, mutta meille suositellaan enemmän omega-3 rasvahappoa, syömällä vähintään 2 annosta kalaa viikossa joista 1 annos valmistetttuna öljyisistä kaloista. Kasviperäisillä omega-3-rasvojen lähteillä ei uskota olevan samoja etuja sydämen terveydelle kuin kalojen.
        /käännös.

        Tuota ei jaksa kukaan lukea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä laihdutusta käsittelevissä ketjuissa varsinkin, on pari tyyppiä, jotka viettävät aikaansa kinastelemalla kumman ohje laihdutukseen on se paras. Menee useimmiten naurettavuuksiin, kun eivät enää oikein keksi miten halventaisivat toisiaan pahimmin.

        "....viettävät aikaansa kinastelemalla kumman ohje laihdutukseen on se paras."

        Mitkä ovat tällä hetkellä johtavat kinastelun aiheet eli parhaat kilpailevat laihdutusohjeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "....viettävät aikaansa kinastelemalla kumman ohje laihdutukseen on se paras."

        Mitkä ovat tällä hetkellä johtavat kinastelun aiheet eli parhaat kilpailevat laihdutusohjeet?

        -rasva kokonaan pois ja laskimen 6 desimaalia käyttöön
        -lautaskoon pienennys
        -8 tuntia pyöräilyä päivässä
        -ruokapäiväkirjan ylläpito
        -rasvaa maksimaalinen määrä ruotsalaiselle lapiolla lappaamalla

        siinä nyt muutama tutuksi tullut metodi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -rasva kokonaan pois ja laskimen 6 desimaalia käyttöön
        -lautaskoon pienennys
        -8 tuntia pyöräilyä päivässä
        -ruokapäiväkirjan ylläpito
        -rasvaa maksimaalinen määrä ruotsalaiselle lapiolla lappaamalla

        siinä nyt muutama tutuksi tullut metodi

        Loistavaa! Tykkäsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina etsit artikkelin, joka sopii sinulle parhaiten. Et ole kuitenkaan saanut linolihappoa pois terveyttä edistelevien tuotteiden listalta ja lain asetuksesta.

        Jos haluat välttää öljyjä, niin vältä lamppuöljyä sekä halutessasi soijaöljyä.

        Lainaus: "Aivoystävällinen ruokavalio tuo lautaselle runsaasti hyviä hiilihydraatteja ja kuitua sisältäviä hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa, siemeniä ja pähkinöitä, sekä kasviöljyjen ja kalan hyviä rasvoja. Proteiinia aivoruokavalioon tuovat vaalea liha, kala ja palkokasvit."

        Lainaus, Helsingin yliopisto 2019: "Tulosten perusteella camelinaöljyn syönti muutti LDL-partikkelin lipidikoostumusta sydän- ja verisuoniterveydelle suotuisaan suuntaan."

        Lainaus, Harvardin yliopisto 2019: "Kasviöljyistä ja muista lähteistä peräisin olevat omega-6-rasvat - kuten serkkunsa, kalojen omega-3-rasvat - ovat hyödyllisiä sydämelle ja keholle."

        Vaikka miten yrität, et saa kasvirasvoja epäterveellisiksi, vaan ne ovat kohtuudella nautittuina terveyttä edistelevä tuote.

        "Ja aina etsit artikkelin, joka sopii sinulle parhaiten"

        Etsin aina tietoa joka on luotettavaa, varmistettua ja rehellistä. Tiedosta muodostuu se mikä minulle sopii parhaiten. Piilomainonta ja helppoheikkien ja personaaligainereiden ja ravintoteropeuttien mielipiteet eivät ole tietoa. Niin toimin kaikilla muillakin elämän/toiminnan alueilla. Tämä laihdutus/painonhallinta on varmaankin surkein kaikista, markkinavoimat ovat niin vahvoja vaikuttajia että tiedon murusia on äärimmäisen vaikea löytää.


    • Anonyymi

      On taas pitkä ketju pelkkää pellleilyä. Näin Suomessa?

      • Anonyymi

        Osallistuit siis itse samaan pelleilyyn, Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osallistuit siis itse samaan pelleilyyn, Suomessa.

        Ei mutta minä näen eron siinä kuinka Suomessa ravintokeskustelu on umpimetsässä verrattuna esim. Ruotsiin missä jopa lääkäritkin uskaltavat kutsua lapiota lapioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mutta minä näen eron siinä kuinka Suomessa ravintokeskustelu on umpimetsässä verrattuna esim. Ruotsiin missä jopa lääkäritkin uskaltavat kutsua lapiota lapioksi.

        Lapiollako siellä ruokaa mätetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mutta minä näen eron siinä kuinka Suomessa ravintokeskustelu on umpimetsässä verrattuna esim. Ruotsiin missä jopa lääkäritkin uskaltavat kutsua lapiota lapioksi.

        Eikö kannattaisi silloin Ruotsissa kaivaa haudat ruotsalaisilla lapioilla ja antaa suomalaisten kaivaa omat hautansa omilla lapioillaan? Fiskars.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mutta minä näen eron siinä kuinka Suomessa ravintokeskustelu on umpimetsässä verrattuna esim. Ruotsiin missä jopa lääkäritkin uskaltavat kutsua lapiota lapioksi.

        Mihin suuntaan ravintokeskustelua pitäisi johdatella? Enemmän suolaa ja voita, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin suuntaan ravintokeskustelua pitäisi johdatella? Enemmän suolaa ja voita, vai?

        enemmän ärinää, ihmisten nimittelyä ja salaisia ohjeita sähköpostilla

        Se on ilmeisesti se, mitä haetaan.


      • Anonyymi

        Suurimmaksi osaksi omaa pelleilyäsi. Miksi et siirrä konttoriasi sinne ruohtiin?


    • Anonyymi

      >>> Etsin aina tietoa joka on luotettavaa, varmistettua ja rehellistä.

      Ei, vaan etsit tietoa, joka tukee omia näkemyksiäsi.

      Tuo näkemys ei ole koskaan valtavirran mukainen, ei koskaan!

      Jos asiaa työkseen tutkineet (100 kpl) ovat päätyneet jonkinlaiseen näkemykseen asiassa, sinä etsit tutkimuksen (1 kpl), jossa ollaan eri mieltä. Siinä on mielestäsi totuus ja koko totuus.

      >>> Piilomainonta ja helppoheikkien ja personaaligainereiden ja ravintoteropeuttien mielipiteet eivät ole tietoa.

      En ole vielä nähnyt täällä yhdenkään helppoheikin myyvän mitään - ainoa helppoheikki, joka yrittää todellakin tyrkyttää elämäntapojaan muille, olet sinä! Ravintoterapeutit ovat lukeneet ja tutkineet asioita työnsä ja koulutuksensa puolesta vuosia; millä kompetenssilla sinä tyrmäät kaiken sen, jota tuhannet ja taas tuhannet ihmiset ovat vuosikymmenten aikana saaneet selville?

      Mitä sinä olet täällä OIKEASTI myymässä eli mitä lisäarvoa menetelmäsi tarjoaa ihmisille?

      >>> Tämä laihdutus/painonhallinta on varmaankin surkein kaikista, markkinavoimat ovat niin vahvoja vaikuttajia että tiedon murusia on äärimmäisen vaikea löytää.

      Oikeaa tietoa on olemassa vaikka-kuinka-ja-paljon, mutta se ei kelpaa sinulle! Jos jossakin todetaan, että kalium ja magnesium ovat hyvät mineraalit sydämelle ja verenpaineelle, sinä 100 % varmuudella esität vastaväitteen. Jos joku kirjoittaa, että kävely, pyöräily ja ulkoilu edistää terveyttä, sinä olet eri mieltä, sillä se on kuntomurheilua. Jos joku kirjoittaa että rasvaton maito, kaurapuuro, marjat ja pähkinät ovat hyviä tuotteita laihduttajalle, sinä vastaat että ei ole, vaan sokeria.

      Et ole koskaan yhdenkään kirjoittajan kanssa samaa mieltä, vaan eri mieltä kaikkien kanssa.

      fineli.fi tai sydän.fi -sivuilla on luotettavaa ja yksinkertaista tietoa kaikille, sieltä voi hyvin aloittaa kaikista terveistä elämäntavoista. Eikä siellä myydä mitään.

      • Anonyymi

        Tämän palstan konteksti on __Laihdutus___. Pyrin aina siihen, että asia josta keskustelen on kontekstissa.

        Terveys ja terveydellisyys liittyy laihdutus -prosessiin siten, ja vain siten, että on järkevää viedä prosessi läpi siten ettei vaaranna prosessilla terveyttään.

        Se onko lamppuöljy tai oravanruoka terveellistä vai eikö ole, ei liity laihdutus-prosessiin mitenkään muutoin kuin että niitä on syytä välttää kuin ruttoa silloin kun päällä on laihdutus-prosessi. Koska ne lihottavat.

        Laihduttaja saa välttämättömät rasvahapot monipuolisesti koostetusta dietistä joka on niukkarasvainen, tarvitaan vain yksi ateria viikossa joka on valmistettu, ilman lisättyä rasvaa, kalasta joka on rasvainen. Tuo ei ole minun mielipide, vaan Britten terveysviranomaisen (NHS) kanta, johon kasviöljymafia ei kykene vaikuttamaan läheskään niin vahvasti kuin se monissa muissa maissa kykenee.

        Laihdutus ei ole elämäntapa eikä muutu sellaiseksi vaikka kuinka kovaa ruikutat.


      • Anonyymi

        Kiitos kirjoituksesta.

        Kirjoitin lähes identtisen tekstin mut päätin olla painamatta enteriä lopuksi, laitoit ajatukseni sanoiksi. Kiitos.


    • Anonyymi

      Nämä kaksi "velikultaa" ne jaksaa jauhaa keskenään kumpi on oikeassa.

      • Anonyymi

        Joo, olet oikeassa, jos tämä jo sinuakin noin paljon ärsyttää. Fiksumpi antaa jankutuksessa periksi ja se olen tällä kertaa minä. Tyrkyttäköön omia tapojaan vaikka maailman tappiin ja hakekoon väärin tulkitut tietonsa Briteistä, kun lähempää ei löydy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, olet oikeassa, jos tämä jo sinuakin noin paljon ärsyttää. Fiksumpi antaa jankutuksessa periksi ja se olen tällä kertaa minä. Tyrkyttäköön omia tapojaan vaikka maailman tappiin ja hakekoon väärin tulkitut tietonsa Briteistä, kun lähempää ei löydy.

        Eipä kanannahkamies ole tainnut lukea brittiläisiä ravitsemussuosituksia. Ne löytyvät 'The Eatwell Guide' sta. Siellä sanotaan rasvoista että käytä säästeliäästi ja tyydyttymättömiä rasvoja. Ei siis kehoitta jättämään öljyjä pois.

        Sieltä löytyy myös kohta 'Unsaturated fats are healthier fats and include vegetable, rapeseed, olive and sunflower oils.' siellä myös suositellaan palkokasveja ja täysjyvää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, olet oikeassa, jos tämä jo sinuakin noin paljon ärsyttää. Fiksumpi antaa jankutuksessa periksi ja se olen tällä kertaa minä. Tyrkyttäköön omia tapojaan vaikka maailman tappiin ja hakekoon väärin tulkitut tietonsa Briteistä, kun lähempää ei löydy.

        Eipä kanannahkamies ole tainnut lukea brittiläisiä ravitsemussuosituksia. Ne löytyvät 'The Eatwell Guide' sta. Siellä sanotaan rasvoista että käytä säästeliäästi ja tyydyttymättömiä rasvoja. Ei siis kehoitta jättämään öljyjä pois.

        Sieltä löytyy myös kohta 'Unsaturated fats are healthier fats and include vegetable, rapeseed, olive and sunflower oils.' siellä myös suositellaan palkokasveja ja täysjyvää.


      • hvp27 kirjoitti:

        Eipä kanannahkamies ole tainnut lukea brittiläisiä ravitsemussuosituksia. Ne löytyvät 'The Eatwell Guide' sta. Siellä sanotaan rasvoista että käytä säästeliäästi ja tyydyttymättömiä rasvoja. Ei siis kehoitta jättämään öljyjä pois.

        Sieltä löytyy myös kohta 'Unsaturated fats are healthier fats and include vegetable, rapeseed, olive and sunflower oils.' siellä myös suositellaan palkokasveja ja täysjyvää.

        Lihasta sanotaan näin 'Choose lean cuts of meat and skinless poultry whenever possible to cut down on fat. Always cook meat thoroughly.'

        Nytten vaan kuorimaan broilerista nahka pois. Säästynyt energia sitten rypsiöljystä.


      • hvp27 kirjoitti:

        Eipä kanannahkamies ole tainnut lukea brittiläisiä ravitsemussuosituksia. Ne löytyvät 'The Eatwell Guide' sta. Siellä sanotaan rasvoista että käytä säästeliäästi ja tyydyttymättömiä rasvoja. Ei siis kehoitta jättämään öljyjä pois.

        Sieltä löytyy myös kohta 'Unsaturated fats are healthier fats and include vegetable, rapeseed, olive and sunflower oils.' siellä myös suositellaan palkokasveja ja täysjyvää.

        Lihasta sanotaan näin 'Choose lean cuts of meat and skinless poultry whenever possible to cut down on fat. Always cook meat thoroughly.'

        Nytten vaan kuorimaan broilerista nahka pois. Säästynyt energia sitten rypsiöljystä.


    • Anonyymi

      Miltähän tämä palsta näyttäisi jos edes osa viesteistä käsittelisi samaa asiaa kuin ketjun avaus?

      • Anonyymi

        Vaikea sanoa, miksi et käsitellyt ketjun avausta?


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Sulamon maksullista palvelua, jonka hyviä puolia on se, että tuonne voi ensinnäkin kirjata kaiken syömänsä ylös, myös se, että palvelusta löytyy eri ruokien kalorit tyyliin Pirkka-lihapullat 400 g tai Hessburgerin kerroshampurilainen, minkä lisäksi noilla näyttää olevan paljon tietoja Finelin mittaamina (tyyliin vähemmän laihduttavista jutuista vaikkapa "kebab ranskalaisilla, grilliruoka").

      Kuten tuossa on aikaisemmilta vastaajilta tullut esiin, tärkeää on seurata ja mitata. Omasta mielestäni palvelu on tuossa suhteessa helppokäyttöinen ja ainakin kokeilemisen arvoinen, kun se tekee seurannasta helppoa. Saattaa olla, että jollakin viranomaisella tms. on edelleen vastaava ilmainenkin palvelu, jota en kuitenkaan päätynyt käyttämään, kun ei tuo maksullinenkaan ihmeellisyyksiä maksanut ja on ainaki helppo käyttää myös matkapuhelimella.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      33
      2929
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      92
      1988
    3. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1409
    4. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      103
      1352
    5. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1239
    6. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      77
      1177
    7. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      69
      1038
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      12
      989
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      31
      877
    10. Kaikkea hyvää sulle

      Elämään. Toivottavasti löydät vierellesi ihanan naisen, jonka kanssa olet onnellinen. Se en ollut minä. Viimeiset heipa
      Ikävä
      36
      824
    Aihe