Tubeless vai ei?

Anonyymi

Oletteko litkuttaneet kiekot ja jos niin onko niistä merkittävää hyötyä? Itse en ole vielä kokeillut mutta aikomus kyllä on kunhan saan aikaiseksi

21

5603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Läskipyörässä ja plussa kokoisilla renkailla hyöty lienee suurin.

      Kapeilla renkailla ja kovilla paineilla hyöty lienee pienin ja työ suurin.

      • Anonyymi

        Joo niin se vrm on,itsellä 29 tuumaisella vanteella 2,3 kumit, pystyisi kyllä ajamaan matalimmilla paineilla kuin nyt eikä tulisi puhkeamisia niin paljon mutta ei niitä tule nytkään juurikaan vaikka ajelee rankassa maastossa. Rullaavuuden parantaminen ja keveyden lisääminen olisi kyllä plussaa.


      • Anonyymi

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.

        Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Samanlaisia mietteitä on itselläni. En ole ryhtynyt moiseen "muoti-ilmiöön".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Saahan sitä ihmetellä. Minä puolestaan ihmettelen että mitkä "tubeless-kamppeet"?

        Sisuri hiiteen, vannenauha vaihdetaan teippiin jos ei ole ns. valmiina ja tubeless venttiili paikalleen. Ulkokumi paikoilleen ja litkua sisään, noin yksinkertaistettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Ei varmasti paina samaa luokkaa. Kyllä sisäkumi ja sen venttiili painaa enemmän kuin tubeless venttiili litku. Yksi 28" sisäkumi painaa karkeasti noin 150 g (light versiot vähemmän). Litku, joka tulee sisäkumin tilalle, painaa kyllä vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Sisäkumi vain pitää ilmaa. Jos ulkokumista tulee lsinsiru tai piikki läpi, tyhjenee sisurikin. Tubelesslitku voi reiän paikata sisurittomassa.
        Aina ei tarvitse reikääkään ulkokumiin jos osuu routakuoppaan sopivasti ja lyö vannetta vasten kun sisuri tyhjenee, Tubelesin kanssa tuo ei aiheuta ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.

        Yksi pointti on painon väheneminen. Mitä isommat sisäkumit, sen enemmän painoa lähtee tubeless touhussa, kun sisurit lähtee veks. Siksi maantierenkaiden muuttaminen tubelessiksi, ei vaikuta yhtä paljon kuin vastaava asia läskipyörässä tai maastopyörässä. Toki vielä se asia, että vierintävastus muuttuu ja voi aja eri rengaspaineilla.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa myös noita painoja (tubeless litku vs clincher sisäkumi) eikä sokeasti vaan mikä on tubeless ja mikä ei

      • Anonyymi

        Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.

        Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.

        Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä.

        Riippuu kalustosta. Joku 23 mm leveä maantierengas on vähän eri asia kuin 2,25 tuumainen maastopyörän rengas tai 4.8 tuumainen fatbike rengas.


    • Anonyymi

      Miten noi tubeless litkut toimivat talvipakkasella? Ajattelin asiaa myös siltä kantilta kun pyöriä säliytetään aina ulkona/kylmävarastossa.

      • Anonyymi

        Samaa mietin itse. Jäätyykö tuo litku?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Schwalbe on julkaissut taulukon tubeless renkaiden yhteensopivuudesta eri kiekkojen kanssa.
      https://www.schwalbe.com/en/kompatibilitaet

      Tuosta voi saada vinkkiä mikä kiekko voisi olla hyvä hankinta tubeless renkaita ajatellen.

    • Anonyymi

      Litkutin läskin ja vaihdoin paremmat renkaat. Ero oli uskomaton!

      Aikasemmin oli Kenda Juggernaut Sport 4.5". Litkutuksen jälkeen oli yliyliylivuotiset 4.4" Jumbo Jimit.

      Tuolla uudella rengastuksella meno oli uskomattoman paljon kevyempää.

      Jos ajoon pitäisi valita vaikka tonnin läski tubeleksilla tai kahden tonnin läski sisärenkailla, niin tubeles läski voittaisi kisan 6-0.

      • Anonyymi

        Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
        Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
        Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
        Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
        Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi.

        Läskissä rengastuksen huomaa selvästi.

        Vanhoilla renkailla oli paljon sisäistä kitkaa. Uusilla pystyi esimerkiksi hyppimään huomattavan paljon helpommin (bunnyhop).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      39
      12440
    2. V*ttuu että mä haluan sua

      Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4271
    3. Nolointa ikinä miehelle

      On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      109
      4002
    4. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3648
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3341
    6. Mikä sinua eniten

      Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      116
      3304
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      48
      2225
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

      Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      39
      2133
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

      Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1955
    10. On sillä rääpyä

      Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1643
    Aihe