Oletteko litkuttaneet kiekot ja jos niin onko niistä merkittävää hyötyä? Itse en ole vielä kokeillut mutta aikomus kyllä on kunhan saan aikaiseksi
Tubeless vai ei?
21
5512
Vastaukset
- Anonyymi
Läskipyörässä ja plussa kokoisilla renkailla hyöty lienee suurin.
Kapeilla renkailla ja kovilla paineilla hyöty lienee pienin ja työ suurin.- Anonyymi
Joo niin se vrm on,itsellä 29 tuumaisella vanteella 2,3 kumit, pystyisi kyllä ajamaan matalimmilla paineilla kuin nyt eikä tulisi puhkeamisia niin paljon mutta ei niitä tule nytkään juurikaan vaikka ajelee rankassa maastossa. Rullaavuuden parantaminen ja keveyden lisääminen olisi kyllä plussaa.
- Anonyymi
Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.
Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.
Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokuminSamanlaisia mietteitä on itselläni. En ole ryhtynyt moiseen "muoti-ilmiöön".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokuminSaahan sitä ihmetellä. Minä puolestaan ihmettelen että mitkä "tubeless-kamppeet"?
Sisuri hiiteen, vannenauha vaihdetaan teippiin jos ei ole ns. valmiina ja tubeless venttiili paikalleen. Ulkokumi paikoilleen ja litkua sisään, noin yksinkertaistettuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokuminEi varmasti paina samaa luokkaa. Kyllä sisäkumi ja sen venttiili painaa enemmän kuin tubeless venttiili litku. Yksi 28" sisäkumi painaa karkeasti noin 150 g (light versiot vähemmän). Litku, joka tulee sisäkumin tilalle, painaa kyllä vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokuminSisäkumi vain pitää ilmaa. Jos ulkokumista tulee lsinsiru tai piikki läpi, tyhjenee sisurikin. Tubelesslitku voi reiän paikata sisurittomassa.
Aina ei tarvitse reikääkään ulkokumiin jos osuu routakuoppaan sopivasti ja lyö vannetta vasten kun sisuri tyhjenee, Tubelesin kanssa tuo ei aiheuta ongelmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.
Yksi pointti on painon väheneminen. Mitä isommat sisäkumit, sen enemmän painoa lähtee tubeless touhussa, kun sisurit lähtee veks. Siksi maantierenkaiden muuttaminen tubelessiksi, ei vaikuta yhtä paljon kuin vastaava asia läskipyörässä tai maastopyörässä. Toki vielä se asia, että vierintävastus muuttuu ja voi aja eri rengaspaineilla.
- Anonyymi
Kannattaa katsoa myös noita painoja (tubeless litku vs clincher sisäkumi) eikä sokeasti vaan mikä on tubeless ja mikä ei
- Anonyymi
Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.
Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.
Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä.Riippuu kalustosta. Joku 23 mm leveä maantierengas on vähän eri asia kuin 2,25 tuumainen maastopyörän rengas tai 4.8 tuumainen fatbike rengas.
- Anonyymi
Miten noi tubeless litkut toimivat talvipakkasella? Ajattelin asiaa myös siltä kantilta kun pyöriä säliytetään aina ulkona/kylmävarastossa.
- Anonyymi
Samaa mietin itse. Jäätyykö tuo litku?
Tuossa on vähän kokemuksia ja perusteluja. Ja jatko-osassa lisää kokemuksia :-D
https://www.youtube.com/watch?v=xB93WkIIzW8&list=PLsDJucv3JYFXASKpgYQz5pyD0fEiqa5V5&index=9&t=0s- Anonyymi
How To Maintain Your Tubeless Tyres
https://youtu.be/aWdE7b_OwAA
Hyvää tietoa tubeless renkaiden ylläpidosta (huollosta).
- Kooysi - - Anonyymi
Schwalbe on julkaissut taulukon tubeless renkaiden yhteensopivuudesta eri kiekkojen kanssa.
https://www.schwalbe.com/en/kompatibilitaet
Tuosta voi saada vinkkiä mikä kiekko voisi olla hyvä hankinta tubeless renkaita ajatellen. - Anonyymi
Litkutin läskin ja vaihdoin paremmat renkaat. Ero oli uskomaton!
Aikasemmin oli Kenda Juggernaut Sport 4.5". Litkutuksen jälkeen oli yliyliylivuotiset 4.4" Jumbo Jimit.
Tuolla uudella rengastuksella meno oli uskomattoman paljon kevyempää.
Jos ajoon pitäisi valita vaikka tonnin läski tubeleksilla tai kahden tonnin läski sisärenkailla, niin tubeles läski voittaisi kisan 6-0.- Anonyymi
Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi.Läskissä rengastuksen huomaa selvästi.
Vanhoilla renkailla oli paljon sisäistä kitkaa. Uusilla pystyi esimerkiksi hyppimään huomattavan paljon helpommin (bunnyhop).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174336
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251260Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 113918
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74885Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830