Tubeless vai ei?

Anonyymi

Oletteko litkuttaneet kiekot ja jos niin onko niistä merkittävää hyötyä? Itse en ole vielä kokeillut mutta aikomus kyllä on kunhan saan aikaiseksi

21

4673

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Läskipyörässä ja plussa kokoisilla renkailla hyöty lienee suurin.

      Kapeilla renkailla ja kovilla paineilla hyöty lienee pienin ja työ suurin.

      • Anonyymi

        Joo niin se vrm on,itsellä 29 tuumaisella vanteella 2,3 kumit, pystyisi kyllä ajamaan matalimmilla paineilla kuin nyt eikä tulisi puhkeamisia niin paljon mutta ei niitä tule nytkään juurikaan vaikka ajelee rankassa maastossa. Rullaavuuden parantaminen ja keveyden lisääminen olisi kyllä plussaa.


      • Anonyymi

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.

        Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kun luulin, että litkuttamisen (tubeles) idea on päästä sisäkumista eroon ja saada näin painoa pois. Eli läskissä hyöty suurin. Toki se litku paikkaakin pieniä reikiä.

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Samanlaisia mietteitä on itselläni. En ole ryhtynyt moiseen "muoti-ilmiöön".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Saahan sitä ihmetellä. Minä puolestaan ihmettelen että mitkä "tubeless-kamppeet"?

        Sisuri hiiteen, vannenauha vaihdetaan teippiin jos ei ole ns. valmiina ja tubeless venttiili paikalleen. Ulkokumi paikoilleen ja litkua sisään, noin yksinkertaistettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Ei varmasti paina samaa luokkaa. Kyllä sisäkumi ja sen venttiili painaa enemmän kuin tubeless venttiili litku. Yksi 28" sisäkumi painaa karkeasti noin 150 g (light versiot vähemmän). Litku, joka tulee sisäkumin tilalle, painaa kyllä vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litku yms. tubeless-kamppeet painaa samaa luokkaa kuin sisäkumi, jopa enemmän.
        Reikien paikkaantumistakin vähän ihmettelen, kun perinteisesti on kuitenkin erikseen ulko- ja sisäkumi, minkä luulisi kestävän enemmän kuin pelkän ulkokumin

        Sisäkumi vain pitää ilmaa. Jos ulkokumista tulee lsinsiru tai piikki läpi, tyhjenee sisurikin. Tubelesslitku voi reiän paikata sisurittomassa.
        Aina ei tarvitse reikääkään ulkokumiin jos osuu routakuoppaan sopivasti ja lyö vannetta vasten kun sisuri tyhjenee, Tubelesin kanssa tuo ei aiheuta ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litkun tarkoitus on paikata reiät. Sillä ei ole litkulle merkitystä onko rengas läskipyörän rengas vai joku muu. Hyöty on yhtä suuri.

        Yksi pointti on painon väheneminen. Mitä isommat sisäkumit, sen enemmän painoa lähtee tubeless touhussa, kun sisurit lähtee veks. Siksi maantierenkaiden muuttaminen tubelessiksi, ei vaikuta yhtä paljon kuin vastaava asia läskipyörässä tai maastopyörässä. Toki vielä se asia, että vierintävastus muuttuu ja voi aja eri rengaspaineilla.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa myös noita painoja (tubeless litku vs clincher sisäkumi) eikä sokeasti vaan mikä on tubeless ja mikä ei

      • Anonyymi

        Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.

        Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta litkutus parantaa aina ominaisuuksia vaikkei paino edes tipu. Litkutettu rengas rullaa paremmin ja pintapehmeys kasvaa.

        Painonsäästö. Hmm. Suo siellä vetelä täällä. Painava kiekko tuo vakautta ajoon. Sunnuntai ajelussa painavat kiekot on hyvät :) Kevyt kiekko on kiikkerä.

        Riippuu kalustosta. Joku 23 mm leveä maantierengas on vähän eri asia kuin 2,25 tuumainen maastopyörän rengas tai 4.8 tuumainen fatbike rengas.


    • Anonyymi

      Miten noi tubeless litkut toimivat talvipakkasella? Ajattelin asiaa myös siltä kantilta kun pyöriä säliytetään aina ulkona/kylmävarastossa.

      • Anonyymi

        Samaa mietin itse. Jäätyykö tuo litku?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Schwalbe on julkaissut taulukon tubeless renkaiden yhteensopivuudesta eri kiekkojen kanssa.
      https://www.schwalbe.com/en/kompatibilitaet

      Tuosta voi saada vinkkiä mikä kiekko voisi olla hyvä hankinta tubeless renkaita ajatellen.

    • Anonyymi

      Litkutin läskin ja vaihdoin paremmat renkaat. Ero oli uskomaton!

      Aikasemmin oli Kenda Juggernaut Sport 4.5". Litkutuksen jälkeen oli yliyliylivuotiset 4.4" Jumbo Jimit.

      Tuolla uudella rengastuksella meno oli uskomattoman paljon kevyempää.

      Jos ajoon pitäisi valita vaikka tonnin läski tubeleksilla tai kahden tonnin läski sisärenkailla, niin tubeles läski voittaisi kisan 6-0.

      • Anonyymi

        Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
        Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
        Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän kävisi sokkotestissä, jos et tietäisi onko sisäkumi vai litkut?
        Uskotko oikeasti, että tuntisit eron.
        Olen itsekin ajanut 29:llä litkuilla, mutta en ole ollenkaan varma että pystyisin sanomaan, kumpi on alla jos en tietäisi.

        Läskissä rengastuksen huomaa selvästi.

        Vanhoilla renkailla oli paljon sisäistä kitkaa. Uusilla pystyi esimerkiksi hyppimään huomattavan paljon helpommin (bunnyhop).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe