Meinasin hommata dieselin kun noita kilometrejä vuosittain tulee 30 000. Olisi tarjolla 350 000 ajettu mondeo. Onko minkälainen peli? Kestääkö kone?
Tilaahan mondeossa on mukavasti, ja se on minulle (190cm pituutta) tärkeä juttu. Mutta miten on tosiaan tuo -96 vuosimallin turbodieselin laita?
Ford Mondeo 1.8TD kokemuksia?
17
4357
Vastaukset
- mondeo
Fordin huollon kertomaa Mondeosta:
-Koneesta uupuu puhti kun kilsoi tulee noin 280 000km- 360 000km, turbo on silloin kulunut.
-Tai kansi alkaa olee moro niillä kilsoilla.
-Ensiarvoisen tärkeää on käyttää vain FORDin öljyä (parasta pitkällä vaihtovälillä) ja että turbon pitää olla PYSÄHTYNYT ennenkuin sammutat moottorin, rankan/helle ilmalla ajon jälkeen autoa käytetään 20-60sekuntia tyhmäkäynnillä ennekuin sammutat. Isoilla käyntinopeuskierroksilla(=jenkkiautojen sammutus polkaisu) ei saa moottoria sammuttaa! Muuten kuumassa turbossa loppuu voitelu ja laakerit kuluu nopeasti loppuun.
-muuta sanomista: etujouset, vetarit, lampunsäätömoottorit, keskuslukko ei takaovessa toimi, lämppäri kitisee, jarrulevyt kierot, alustan koiranluut puslat...
T: voortti- Mondeo
Mietin mitähän mahdat tarkoitaa tuolla listallasi. Itse ajoin 560 000 km kyseisellä moottorilla ja minun olisi pitänyt kyllä havaita nuo oireet. Mutta ei.
Osia mitä vaihdettiin olivat tuohon km määrään.
Normaalit öljyn ja suodattimen vaihdot.Ei mitään ihme öljyjä.
Lämppäri puhallin 3 kert
Laturi 1.
2 iskun vaimentimet taakse.
Jarru levyt uutena mutta sitten liian kulumisen takia katsastuksessa n. 350 000 km
Normaalit jakopään rempat.Ei vahinkoja siellä puolen.
Lamppuja.
Renkaita
Taka koiran luita meni jokunen
Etupyörän laakerit 4 vaihtoa
Puskurit etu ja taka 3 vaihtoa ..itse laitto ja maalaus.
Mutta ei vetareita.
Turbo alkuperäinen
Kytkisn alkuperäinen
Auton suojana oli kivikossa ajettaessa mottorin ja vaihteiston panssari. Lisävaruste.
Minusta tuo turbon loppu käyttö ajon jälkeen liittyy kyllä hieman tuohon urheilu autoiluun...Ei sen puoleen kyllä tee pahaakaan.Itse en ole saanut turboja rikki normaalilla ajo suorituksilla.
Ei starttia
Takaosan muita joustin osia ei. - MONDEO
PASKAPUHETTA!!! ITSELLÄ 2 MONDEOTA JOTEN PUHUN KOKEMUKSESTA. TOISELLA AJETTU YLI 400000 EIKÄ MITÄÄN NORMAALIA HUOLTOA SUUREMPAA OLE TARVINNU. TOISTA OLI ESIM OPEL JOTA RASSATA KAIKKI VAPAA-AJAT. SAMOIN VOLKARIT. VOIN SUOSITELLA MONDEOTA.
-ETUJOSET..ALKUPERÄISET
-VETARIT..ALKUPERÄISET
-LAMPUNSÄÄTÖMOOTTORIT..TOINEN VOIDELTU(uusi maksaa muuten n.35 €)
-KESKUSLUKKÖ..PELAA (myös talvella, toisin kuin volkkarissa)
-LÄMPPÄRI..LAAKERIT VOIDELTU PARIKERTAA(moottorin irroitus kestää n.1 min !!!)
-JARRULEVYT..VAIHDETTU N.300000 (VARMAA JOTAIN VIKAA KU JOITUI VAIHTAA NÄIN AIKAISIN ?!!!!)
-ALUSTAN PUSLAT..VAIHDETTU KERRAN (KUSTANNUS ITSETEHDEN N. 100EKEE)
JA MITÄ KANTEEN TULEE NII KESTÄÄ VARMASTI PITEMPÄÄN KUIN 300000, ON MUUTEN VALURAUTAA.
ALUMIINIKANNET ALKAA PAUKKUA JO 200000 PAIKKEILLA, JOS HYVIN MENEE.(ON KOKEMUSTA)
TÄMÄ FORDIN HUOLLON KERTOMA TAITAA OLLA KILPAILEVAN MERKIN KIRJOITTAMA !!!!!!!! - höh höh
kakka puhetta noi kilometri jutut itsellä 400000 ajettu 1.8td mondeo tehot tallella ei syö nesteitä eikä ole konetta tai turboa korjattu.
- osssss
Mondeo kirjoitti:
Mietin mitähän mahdat tarkoitaa tuolla listallasi. Itse ajoin 560 000 km kyseisellä moottorilla ja minun olisi pitänyt kyllä havaita nuo oireet. Mutta ei.
Osia mitä vaihdettiin olivat tuohon km määrään.
Normaalit öljyn ja suodattimen vaihdot.Ei mitään ihme öljyjä.
Lämppäri puhallin 3 kert
Laturi 1.
2 iskun vaimentimet taakse.
Jarru levyt uutena mutta sitten liian kulumisen takia katsastuksessa n. 350 000 km
Normaalit jakopään rempat.Ei vahinkoja siellä puolen.
Lamppuja.
Renkaita
Taka koiran luita meni jokunen
Etupyörän laakerit 4 vaihtoa
Puskurit etu ja taka 3 vaihtoa ..itse laitto ja maalaus.
Mutta ei vetareita.
Turbo alkuperäinen
Kytkisn alkuperäinen
Auton suojana oli kivikossa ajettaessa mottorin ja vaihteiston panssari. Lisävaruste.
Minusta tuo turbon loppu käyttö ajon jälkeen liittyy kyllä hieman tuohon urheilu autoiluun...Ei sen puoleen kyllä tee pahaakaan.Itse en ole saanut turboja rikki normaalilla ajo suorituksilla.
Ei starttia
Takaosan muita joustin osia ei.Toyorunkkari paasaa oppejaan
- harkiten
Merkkivalintaan millään puuttumatta totean vain että jos ajettu jo 350tkm ja sinä ajat 30tkm/v niin valitsisin sinut huomattavasti vähemmän ajetun auton.
Edullisesti voisit saada esim. Mazda-dieselin, joita on tosin vähän tarjolla, mutta sitäkin tilavampia. Teknisesti paras olisi VW-konsernin tuote, mutta ne ovat arvokkaita ja niissäkin on etuakselistossa vikoja. Älä unohda edullisia Opel-autoja, Vectran voisi saada tosi edullisesti varsinkin ilman turboa.- Vectra?
Mikähän Vectran diesel-malli mahtaa löytyä ilman turboa? DI-malleista puuttuu kylläkin välijäähdytin...
- Reino
Kiitos jokaiselle asiallisista ja hyvistä vastauksista. Hyviä vinkkejä/neuvoja.
- KKKK
MIKÄ ON HOUNOMPI KU VIKAVAAGEN? VOIN KOKEMUKSELLA SANOA ETTÄ PYSY KAUKANA SAKSAN KANSANAUTOSTA !!!
- osssss
KKKK kirjoitti:
MIKÄ ON HOUNOMPI KU VIKAVAAGEN? VOIN KOKEMUKSELLA SANOA ETTÄ PYSY KAUKANA SAKSAN KANSANAUTOSTA !!!
Toyorunkkari paasaa, osta riisikuppi.
- jussi 1.8 td
itellä momsteri 1,8td vm1996 sisään ajossa.
vastaleimattu ilman merkintöjä.
aj. 525 634 km.
normali huollot ainoastaan tehty. - khhl
vag konsernin autot kestää takuulla kauemmin ku yksikää mondeon reuhka. itellä pian 900 000 lasis eikä oo vaihettu ku alakerran laakerit männän renkaat ja syöttöpumppuun stefa
- 11+15
Joo, ite ajellut jo pasatilla pari miljoonaa kilsaa, hyvin kestää ja toimii.
- köffff
Onko vaikeuksia pysyä aiheessa.
- Realistinen
Volkswagen ja Toyota ovat eniten myytyjä Suomessa. Tehtäessä haku yli 600 000 km ajetuista autoista, saamme seuraavan otannan.
29 kpl Volkswagenia ja 25 kpl Toyotaa. Johtopäätöksenä, kenenkään paljon ajavan ei ole järkevää pitää loppuun ajettua autoa. Tästä voi edelleen päätellä miljoonan kilometrin olevan utopiaa autolle, johon kylläkin näissä merkeissä pystyy jos haluaa käyttää vaivaa ja rahaa tavoitteen saavuttamiseksi.
Todetaan tutkimuksiin perustuen, että molempien konsernien autot ovat pääsääntöisesti paalissa ennen 600 000 km:n täyttymistä. Pieni ero on siinä, että vaihtomoottoribisness osoittautuu keskittyvän enemmän saksalaisen automerkin ympärille.
Tästäkin voi tehdä johtopäätöksen. Jonkun automerkin sanotaan olevan kertakäyttöauton. Vrt. tässä yhteydessä sanonta roskaruoka, joka sekään ei maistu suussa pahalle.
Kannattaa vaihtaa näissä merkeissä kiesiä viimeistään 500 000 km:n jälkeen. VW:n kilometrit ovat varmuudella olleet riemastuttavampia, mutta epävarmempia perillepääsyn ja uudelleen liikkeelle pääsyn kannalta.- 11+10
Jos itse osaa korjata ja ylläpitää niin silloin voi ajaa vaikka kuinka vanhalla autolla, sillä se mitä ronkit niin sen kujeet tiedät.
- willeo
Fordin TD ei ole kovin taloudellinen.
Lisäksi, ennen kuin ostaa mitään dieseliä, kannattaa kokeilla kylmäkäynnistystä. Moni vika näkyy juuri silloin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022176- 991557
- 801275
- 1211273
- 1171226
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571034Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis601014- 511007
- 36932
- 33814