Ford Mondeo 1.8TD kokemuksia?

Reino

Meinasin hommata dieselin kun noita kilometrejä vuosittain tulee 30 000. Olisi tarjolla 350 000 ajettu mondeo. Onko minkälainen peli? Kestääkö kone?

Tilaahan mondeossa on mukavasti, ja se on minulle (190cm pituutta) tärkeä juttu. Mutta miten on tosiaan tuo -96 vuosimallin turbodieselin laita?

17

4357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mondeo

Fordin huollon kertomaa Mondeosta:
      -Koneesta uupuu puhti kun kilsoi tulee noin 280 000km- 360 000km, turbo on silloin kulunut.
      -Tai kansi alkaa olee moro niillä kilsoilla.
      -Ensiarvoisen tärkeää on käyttää vain FORDin öljyä (parasta pitkällä vaihtovälillä) ja että turbon pitää olla PYSÄHTYNYT ennenkuin sammutat moottorin, rankan/helle ilmalla ajon jälkeen autoa käytetään 20-60sekuntia tyhmäkäynnillä ennekuin sammutat. Isoilla käyntinopeuskierroksilla(=jenkkiautojen sammutus polkaisu) ei saa moottoria sammuttaa! Muuten kuumassa turbossa loppuu voitelu ja laakerit kuluu nopeasti loppuun.
      -muuta sanomista: etujouset, vetarit, lampunsäätömoottorit, keskuslukko ei takaovessa toimi, lämppäri kitisee, jarrulevyt kierot, alustan koiranluut puslat...

T: voortti

• Mondeo

Mietin mitähän mahdat tarkoitaa tuolla listallasi. Itse ajoin 560 000 km kyseisellä moottorilla ja minun olisi pitänyt kyllä havaita nuo oireet. Mutta ei.
        Osia mitä vaihdettiin olivat tuohon km määrään.
        Normaalit öljyn ja suodattimen vaihdot.Ei mitään ihme öljyjä.
        Lämppäri puhallin 3 kert
        Laturi 1.
        2 iskun vaimentimet taakse.
        Jarru levyt uutena mutta sitten liian kulumisen takia katsastuksessa n. 350 000 km
        Normaalit jakopään rempat.Ei vahinkoja siellä puolen.
        Lamppuja.
        Renkaita
        Taka koiran luita meni jokunen
        Etupyörän laakerit 4 vaihtoa
        Puskurit etu ja taka 3 vaihtoa ..itse laitto ja maalaus.
        Mutta ei vetareita.
        Turbo alkuperäinen
        Kytkisn alkuperäinen
        Auton suojana oli kivikossa ajettaessa mottorin ja vaihteiston panssari. Lisävaruste.
        Minusta tuo turbon loppu käyttö ajon jälkeen liittyy kyllä hieman tuohon urheilu autoiluun...Ei sen puoleen kyllä tee pahaakaan.Itse en ole saanut turboja rikki normaalilla ajo suorituksilla.

Ei starttia
        Takaosan muita joustin osia ei.

• MONDEO

PASKAPUHETTA!!! ITSELLÄ 2 MONDEOTA JOTEN PUHUN KOKEMUKSESTA. TOISELLA AJETTU YLI 400000 EIKÄ MITÄÄN NORMAALIA HUOLTOA SUUREMPAA OLE TARVINNU. TOISTA OLI ESIM OPEL JOTA RASSATA KAIKKI VAPAA-AJAT. SAMOIN VOLKARIT. VOIN SUOSITELLA MONDEOTA.
        -ETUJOSET..ALKUPERÄISET
        -VETARIT..ALKUPERÄISET
        -LAMPUNSÄÄTÖMOOTTORIT..TOINEN VOIDELTU(uusi maksaa muuten n.35 €)
        -KESKUSLUKKÖ..PELAA (myös talvella, toisin kuin volkkarissa)
        -LÄMPPÄRI..LAAKERIT VOIDELTU PARIKERTAA(moottorin irroitus kestää n.1 min !!!)
        -JARRULEVYT..VAIHDETTU N.300000 (VARMAA JOTAIN VIKAA KU JOITUI VAIHTAA NÄIN AIKAISIN ?!!!!)
        -ALUSTAN PUSLAT..VAIHDETTU KERRAN (KUSTANNUS ITSETEHDEN N. 100EKEE)

JA MITÄ KANTEEN TULEE NII KESTÄÄ VARMASTI PITEMPÄÄN KUIN 300000, ON MUUTEN VALURAUTAA.
        ALUMIINIKANNET ALKAA PAUKKUA JO 200000 PAIKKEILLA, JOS HYVIN MENEE.(ON KOKEMUSTA)
        TÄMÄ FORDIN HUOLLON KERTOMA TAITAA OLLA KILPAILEVAN MERKIN KIRJOITTAMA !!!!!!!!

• höh höh

kakka puhetta noi kilometri jutut itsellä 400000 ajettu 1.8td mondeo tehot tallella ei syö nesteitä eikä ole konetta tai turboa korjattu.

• osssss
        Mondeo kirjoitti:

Mietin mitähän mahdat tarkoitaa tuolla listallasi. Itse ajoin 560 000 km kyseisellä moottorilla ja minun olisi pitänyt kyllä havaita nuo oireet. Mutta ei.
        Osia mitä vaihdettiin olivat tuohon km määrään.
        Normaalit öljyn ja suodattimen vaihdot.Ei mitään ihme öljyjä.
        Lämppäri puhallin 3 kert
        Laturi 1.
        2 iskun vaimentimet taakse.
        Jarru levyt uutena mutta sitten liian kulumisen takia katsastuksessa n. 350 000 km
        Normaalit jakopään rempat.Ei vahinkoja siellä puolen.
        Lamppuja.
        Renkaita
        Taka koiran luita meni jokunen
        Etupyörän laakerit 4 vaihtoa
        Puskurit etu ja taka 3 vaihtoa ..itse laitto ja maalaus.
        Mutta ei vetareita.
        Turbo alkuperäinen
        Kytkisn alkuperäinen
        Auton suojana oli kivikossa ajettaessa mottorin ja vaihteiston panssari. Lisävaruste.
        Minusta tuo turbon loppu käyttö ajon jälkeen liittyy kyllä hieman tuohon urheilu autoiluun...Ei sen puoleen kyllä tee pahaakaan.Itse en ole saanut turboja rikki normaalilla ajo suorituksilla.

Ei starttia
        Takaosan muita joustin osia ei.

Toyorunkkari paasaa oppejaan

• harkiten

Merkkivalintaan millään puuttumatta totean vain että jos ajettu jo 350tkm ja sinä ajat 30tkm/v niin valitsisin sinut huomattavasti vähemmän ajetun auton.
      Edullisesti voisit saada esim. Mazda-dieselin, joita on tosin vähän tarjolla, mutta sitäkin tilavampia. Teknisesti paras olisi VW-konsernin tuote, mutta ne ovat arvokkaita ja niissäkin on etuakselistossa vikoja. Älä unohda edullisia Opel-autoja, Vectran voisi saada tosi edullisesti varsinkin ilman turboa.

• Vectra?

Mikähän Vectran diesel-malli mahtaa löytyä ilman turboa? DI-malleista puuttuu kylläkin välijäähdytin...

• Reino

Kiitos jokaiselle asiallisista ja hyvistä vastauksista. Hyviä vinkkejä/neuvoja.

• KKKK

MIKÄ ON HOUNOMPI KU VIKAVAAGEN? VOIN KOKEMUKSELLA SANOA ETTÄ PYSY KAUKANA SAKSAN KANSANAUTOSTA !!!

• osssss
        KKKK kirjoitti:

MIKÄ ON HOUNOMPI KU VIKAVAAGEN? VOIN KOKEMUKSELLA SANOA ETTÄ PYSY KAUKANA SAKSAN KANSANAUTOSTA !!!

Toyorunkkari paasaa, osta riisikuppi.

• jussi 1.8 td

itellä momsteri 1,8td vm1996 sisään ajossa.
      vastaleimattu ilman merkintöjä.
      aj. 525 634 km.
      normali huollot ainoastaan tehty.

• khhl

vag konsernin autot kestää takuulla kauemmin ku yksikää mondeon reuhka. itellä pian 900 000 lasis eikä oo vaihettu ku alakerran laakerit männän renkaat ja syöttöpumppuun stefa

• 11+15

Joo, ite ajellut jo pasatilla pari miljoonaa kilsaa, hyvin kestää ja toimii.

• köffff

Onko vaikeuksia pysyä aiheessa.

• Realistinen

Volkswagen ja Toyota ovat eniten myytyjä Suomessa. Tehtäessä haku yli 600 000 km ajetuista autoista, saamme seuraavan otannan.

29 kpl Volkswagenia ja 25 kpl Toyotaa. Johtopäätöksenä, kenenkään paljon ajavan ei ole järkevää pitää loppuun ajettua autoa. Tästä voi edelleen päätellä miljoonan kilometrin olevan utopiaa autolle, johon kylläkin näissä merkeissä pystyy jos haluaa käyttää vaivaa ja rahaa tavoitteen saavuttamiseksi.

Todetaan tutkimuksiin perustuen, että molempien konsernien autot ovat pääsääntöisesti paalissa ennen 600 000 km:n täyttymistä. Pieni ero on siinä, että vaihtomoottoribisness osoittautuu keskittyvän enemmän saksalaisen automerkin ympärille.

Tästäkin voi tehdä johtopäätöksen. Jonkun automerkin sanotaan olevan kertakäyttöauton. Vrt. tässä yhteydessä sanonta roskaruoka, joka sekään ei maistu suussa pahalle.

Kannattaa vaihtaa näissä merkeissä kiesiä viimeistään 500 000 km:n jälkeen. VW:n kilometrit ovat varmuudella olleet riemastuttavampia, mutta epävarmempia perillepääsyn ja uudelleen liikkeelle pääsyn kannalta.

• 11+10

Jos itse osaa korjata ja ylläpitää niin silloin voi ajaa vaikka kuinka vanhalla autolla, sillä se mitä ronkit niin sen kujeet tiedät.

• willeo

Fordin TD ei ole kovin taloudellinen.

Lisäksi, ennen kuin ostaa mitään dieseliä, kannattaa kokeilla kylmäkäynnistystä. Moni vika näkyy juuri silloin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2176
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1557
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      80
      1275
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1226
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1014
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      932
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe