Apua kaivataan

Noviisi

Tervehdys veteraanit,

Kolmilapsinen perhe (lapset alle 10 v) harkitsee ensimmäisen asuntoauton hankintaa. Koska asuntoautoilu on meille vielä täysin uusi asia, ajattelin josko täältä saisi vinkkejä joita olisi syytä ottaa huomioon auton valinnassa.

* Budjetti max 20000 €
* Nukkumapaikat 5
* Alkovi, puoli-integroitu tai integroitu;
periaatteessa ei mitään väliä
* Talvikäyttöä jonkin verran (ei mitään lapin
reissuja -30 asteen pakkasessa), toki pitäisi
pärjätä pikkupakkasilla
* Pitäisi kestää n. 5v (n. 60000 km) suomiajoa
ilman mitään järkyttävän isoja remontteja.
Eli saadaan Puuhamaat, Ähtärit, Tykkimäet yms.
kierrettyä kätevästi vielä kun lapset ovat
siinä iässä että reissut kiinnostavat.

Siinäpä ne tärkeimmät kriteerit taisi olla. Olen katsellut hieman "sillä silmällä" Solifer 6700 2.5TD -90 autoa. Ajettu 145000 km ja hinta 18500 €.

Miltä kuulostaa? Onko jollain kokemusta ko. pelistä tai vaikka jostain muusta ehkä sopivammasta vaihtoehdosta?

Tiedän, että täällä kysely ei välttämättä ole ihan viisasta, mutta siitä huolimatta toivoisin asiallisia vastauksia ja kommentteja ehkäpä juuri teiltä jotka olette aikoinaan olleet samanlaisessa mietintävaiheessa kuin me nyt. Kaikki kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan.

14

4379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärjy

      Ensiksi, selaile tuolta alempaa vanhoja keskusteluja. Siellä on tämän vuoden puolellakin vastattu useampaankin samanlaiseen kysymykseen. Viime syksynäkin oli jokunen samanlainen kysymys, mutta niiden löytäminen selailemalla voi olla jo vaikeaa. Niitä lukemalla saattaa saada jo apuja.

      Jokaisen tarpeet ovat niin erilaisia, että ulkopuolisen on mahdoton antaa juuri teille sopivia vinkkejä jostain tietystä automallista.

      Liikkeistä katsellessa, voi kiinnostavaa yksilöa pyytää vuokralle viikonlopuksi. Silloin näkee käytännössä sen sopivuuden teidän käyttöönne. Useampia erilaisia ratkaisuja koeasuttuanne tiedätte jo kokemuksesta, mitä teillä tarvitsee olla varustuksena kopissa, ja kuinka askareet siinä sujuvat. Ainahan voi neuvotella liikkeen kanssa, että jos auto miellyttää teitä, ja alatte tekemään kauppaa, niin vuokrahinta hyvitetään kauppasummasta.
      Harvoin ensimmäinen auto on lopulta täysin mieleinen. Vaikka sitäkin voi vähän parannella omaan käyttöön sopivammaksi. Toista ostettaessa on jo helpompaa, kun on kertynyt käyttökokemusta.

      Solifer on ihan hyvä autona. Tuon ikäisiä ostaessa saa vain olla tarkkana edellisten käyttäjien jäljiltä, ettei ne ole tehneet mitään rytäysmuutoksia koppiin, ja tekniikkaan. Samoin ennen ostopäätöstä, on ehdottomasti suoritettava kosteusmittaus koppiin. Myyjällä voi olla jo valmiina tuore kosteusmittaus pöytäkirja autosta.

    • kake

      hain parivuotta sitten saksasta.tohon rahaan löytyy 97-98 mallia.kannattava vaihtoehto.

    • perheellesi...

      Hotellikortti!!! Huomaat että on paljon tasokkaampaa samalla hinnalla! Ei tarvi örveltäjien seassa yöpyä, lapsetkin oppivat heti oikeille tavoille !!!

    • tdi cat 97 n. 20000

      Tuo hinta on kyllä yläkanttiin.
      Osta yksityiseltä ja huolehdi, että on kunnossa, niin saat paljon uudemman ja vähemmän ajetun.

      • Cabby 532

        En ota kantaa sen enempää kumpi on parempi.Mutta käyttötarkoitus sen ratkaisee kaikki olennainen on jo tullut esille varsin asiallisesti lukuunottamatta tätä "ZaZa" hän kyllä itse mainitsi mihin katekodiaan hän kuuluu.Mikä ihmistä vaivaa kun se aivan asialliseen kysymykseen reakoi tällä tavalla Asian hänelle mitään kuulumatta.Minun mielestäni kuuluisi Aidan sisäpuolelle ja lukko kiinni ja avain Järveen Se olisi yhteiskunnalle iso helpotus!!!


    • olethan

      ottanut huomioon että kun liikut matkailu autolla niin et voi esim. leirintä alueelta lähteä noin vain vaikkapa nähtävyyksiä katsomaan minnekään kovin pitkälle minne vain autolla menisi. asunto vaunu on siitä omiaan että veto pään kun lukitsee niin vaunun voi joksikin aikaa jättää omalle paikalle ja itse käydä veto auton kanssa muualla. kun matkailu auton käyttö vastaavassa tilanteessa edellyttää että saatat kaikki tavarat siihen tilaan jotta voit ajamalla taas liikkua..(teltta ja se semmoiset)

      • miksikö

        Meinaatko että kun lähdet nähtävyyksiä katselemaan,että sun vaunu on pois jos et laita vetopäätä lukkoon???
        minulla ei kyseistä lukkoa ole eikä tule..


      • jesse jeesijä

        Täydellinen harhaluulo.


    • MB-320s
    • ÄLYTÖN HINTA

      Katsoin juuri tuolta linkistä www.matkailuauto.info
      Vertaa vähän 2004 auto 5:llä makuupaikalla ja pyynti oli 29.000.
      Onhan se melkein 9 kg euroa yli budjettisi mutta kuitenkin 14 vuotta uudempi ja näkyi vielä olevan tehtaan takuutakin vuosi jäljellä.

      • Ärjy

        Minkä hintainen on samanlainen pakettiauto. Vuosimalli, ja km-lukema samat, kuin matkailuauton alustassa. Millä hinnalla saisi saman valmistajan vastaavan kokoisen ja ikäisen vaunun. Samoilla varusteilla. Yhteishinta kipuaisi jo korkeammaksi kuin matkailuauton arvo.
        Tosin vaunun rungon, ja akseliston arvon voisi vähentää vertailusta pois. Matkailuauton arvosta voisi noin karkeasti sanoa, että puolet siitä muodostuu alustasta, ja toinen puoli kopista.
        Ei se hinta näin katsoen niin mahdoton olekaan.


      • logiikallasi
        Ärjy kirjoitti:

        Minkä hintainen on samanlainen pakettiauto. Vuosimalli, ja km-lukema samat, kuin matkailuauton alustassa. Millä hinnalla saisi saman valmistajan vastaavan kokoisen ja ikäisen vaunun. Samoilla varusteilla. Yhteishinta kipuaisi jo korkeammaksi kuin matkailuauton arvo.
        Tosin vaunun rungon, ja akseliston arvon voisi vähentää vertailusta pois. Matkailuauton arvosta voisi noin karkeasti sanoa, että puolet siitä muodostuu alustasta, ja toinen puoli kopista.
        Ei se hinta näin katsoen niin mahdoton olekaan.

        Pakettiauto Ducato vm. -89 200 tkm mittarissa hinta 1500€ katsastettuna. Korista toinen mokoma, niin oikea hintahan olisi 3000€. Mesen alustalla hinta nousee 4000€.
        Kyllä vanha paska on vanha paska, eikä matkailuauton koppa siitä arvokasta tee. -89 autoissa on jo sähköjohdotkin niin surkeessa kunnossa, että niiden uusimista riittää jatkuvasti.
        Vanha vaunu on helpompi tapaus, koska siinä ei tätä pettävää tekniikkaa ole, jolloin sen korjaaminen on vähäisempää. Matkailuautojen arvostus on järjetöntä verrattuna vaunuihin. 5000€ riittää jo jonkinlaiseen vaunuun, millä voi tehdä kunnanrajan tuolle puolenkin matkaa. Veturina voi vaihtaa helpommin kuin ikäloppua matkailuautoa. 10 000€ hintaan saa hyvän yhdistelmän, mutta hyvää matkailuautoa ei sillä saa. -89 auto ei kestä päivittäistä talviajoa. Tallissa säilytettynä sillä voi kuitenkin kesäreissut tehdä vaikka kuinka pitkään, mutta huoltoa se vaatii ihan älyttömästi ja silti tupataan tielle jäämään. 100 000 mummoa on ritsasta liikaa. Vanha vaunu ja uusi veturi on huomattavasti taloudellisempi ja luotettavampi yhdistelmä.
        Jotten ihan perusteitta heittele, niin tänä pääsiäisenä työmatkallani näin 3 matkailuautoa konepelti pystyssä ja kaikki olivat -90 luvun taitteen autoja. Oli myös kaksi uudehkoa henkilöautoa ongelmissa. Niisä kuitenkin lienee takuut, jotka korjaa. Kilometrejä kertyi ajoni aikana vain 150km. Luultavasti muutama onnellinen myöhästyi laivasta ja todennäköisesti Årestakin.


      • Hönö
        logiikallasi kirjoitti:

        Pakettiauto Ducato vm. -89 200 tkm mittarissa hinta 1500€ katsastettuna. Korista toinen mokoma, niin oikea hintahan olisi 3000€. Mesen alustalla hinta nousee 4000€.
        Kyllä vanha paska on vanha paska, eikä matkailuauton koppa siitä arvokasta tee. -89 autoissa on jo sähköjohdotkin niin surkeessa kunnossa, että niiden uusimista riittää jatkuvasti.
        Vanha vaunu on helpompi tapaus, koska siinä ei tätä pettävää tekniikkaa ole, jolloin sen korjaaminen on vähäisempää. Matkailuautojen arvostus on järjetöntä verrattuna vaunuihin. 5000€ riittää jo jonkinlaiseen vaunuun, millä voi tehdä kunnanrajan tuolle puolenkin matkaa. Veturina voi vaihtaa helpommin kuin ikäloppua matkailuautoa. 10 000€ hintaan saa hyvän yhdistelmän, mutta hyvää matkailuautoa ei sillä saa. -89 auto ei kestä päivittäistä talviajoa. Tallissa säilytettynä sillä voi kuitenkin kesäreissut tehdä vaikka kuinka pitkään, mutta huoltoa se vaatii ihan älyttömästi ja silti tupataan tielle jäämään. 100 000 mummoa on ritsasta liikaa. Vanha vaunu ja uusi veturi on huomattavasti taloudellisempi ja luotettavampi yhdistelmä.
        Jotten ihan perusteitta heittele, niin tänä pääsiäisenä työmatkallani näin 3 matkailuautoa konepelti pystyssä ja kaikki olivat -90 luvun taitteen autoja. Oli myös kaksi uudehkoa henkilöautoa ongelmissa. Niisä kuitenkin lienee takuut, jotka korjaa. Kilometrejä kertyi ajoni aikana vain 150km. Luultavasti muutama onnellinen myöhästyi laivasta ja todennäköisesti Årestakin.

        Tämä esimerkkini oli kyllä vähän tuoreemmista tapauksista otettu. Joissa vertailun kohteet ovat paremmin saman kuntoisia.
        Olen ihmetellyt samaa asiaa. Kuinka 1987-1992 vuosimallien jo loppuun ajetuista, ja huonosti pidetyistä, läpiruosteisista rimpuloista PYYDETÄÄN 7500-14000 eeroa. Vaikka saahan sitä pyytää, hulluhan on se joka suostuu maksamaan.
        Löytyy siitäkin ikäluokasta samaan hintahaitariin
        ihan kelvollisia, jopa hyviä (ikäisekseen) pelejä, kun ei sorru ensimmäiseen tarjottuun autoon.

        Sehän on makuasia, (ja tarveharkinta) onko auto vaunu, vai matkailuauto käyttötarkoituksessa
        parempi valinta. Ei sitä isoa vaunuakaan saa millään pienellä veturilla kiskoa, ja se iso veturihan ei ole ilmainen.


      • matkailuauton
        Hönö kirjoitti:

        Tämä esimerkkini oli kyllä vähän tuoreemmista tapauksista otettu. Joissa vertailun kohteet ovat paremmin saman kuntoisia.
        Olen ihmetellyt samaa asiaa. Kuinka 1987-1992 vuosimallien jo loppuun ajetuista, ja huonosti pidetyistä, läpiruosteisista rimpuloista PYYDETÄÄN 7500-14000 eeroa. Vaikka saahan sitä pyytää, hulluhan on se joka suostuu maksamaan.
        Löytyy siitäkin ikäluokasta samaan hintahaitariin
        ihan kelvollisia, jopa hyviä (ikäisekseen) pelejä, kun ei sorru ensimmäiseen tarjottuun autoon.

        Sehän on makuasia, (ja tarveharkinta) onko auto vaunu, vai matkailuauto käyttötarkoituksessa
        parempi valinta. Ei sitä isoa vaunuakaan saa millään pienellä veturilla kiskoa, ja se iso veturihan ei ole ilmainen.

        tilat on verrattavissa pieneen vaunuun.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3683
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2393
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2185
    5. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1609
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1552
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      286
      1372
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe