Kova ylävatsakipu ja yläselkäkipu

Anonyymi

Saan muutaman tunnin mittaisia erittäin kivuliaita kohtauksia, jossa ylävatsa ja yläselkä ovat todella kipeitä. Olen huomannut että parsan syönti aiheuttaa näitä. Lopetin parsan syönnin kokonaan ja kipukohtauksia ei ole tullut ennen kuin nyt. Olen syönyt tänään mm uunipunajuuria, parsakaalia. Ne eivät kuitenkaan ole parsalle mitään sukua. Syön tervellisesti ja urheilen 3 krt vko. Olen normaalipainoinen kolmekymppinen nainen. En polta. Mikä avuksi? Lääkärit ovat neuvottomia. Vatsa ja sydän on ultrattu. Sydämessä pieni läppävuoto. Muuten terve kuin pukki. Tämä tuhoaa elämäni ja pelkään syödä mitään. Kukakohan osaisi auttaa?

8

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotenkin viittaisi että sappi saattaisi aiheuttaa noita vaivoja, tai sitten joku ruokatorven tulehdus. Kaalit ja parsa ym. tekevät juuri oireita, myös sipulit, vahvat mausteet, paprikat ja moni muukin ruoka-aine.
      Kirjoitit että vatsa on ultrattu. Onko sulle tehty gastroskopiaa eli ruokatorven-/mahalaukun tähystystä? Siitä olisi hyvä aloittaa.

      • Anonyymi

        Lisäisin tähän vielä sen kun mulla oli aikoinaan sappivaivaa niin tuli tosi kovia kipukohtauksia, useimmiten iltaisin. Sattui ylävatsaan ja -selkään niin että mun piti olla sikiöasennossa. Oli sitten sappikivet ja muistaakseni joku tulehduskin siellä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäisin tähän vielä sen kun mulla oli aikoinaan sappivaivaa niin tuli tosi kovia kipukohtauksia, useimmiten iltaisin. Sattui ylävatsaan ja -selkään niin että mun piti olla sikiöasennossa. Oli sitten sappikivet ja muistaakseni joku tulehduskin siellä oli.

        Mulla on tehnyt voimakkaita kipuja, siis tunteja kestäviä, tuntui selässä asti.
        juurikin parsakaali, paistettu kananmuna, ja ihan hirveää oli kerran
        kun söin kylässä täytekakkua missä oli välissä pakastemarjoja,
        punaherukkaa ja vadelmaa.
        Muutama muukin tekee lieviä oiteita.
        Joten vältän niitä, suosittelen sinullekin, mistä tulee ne kivut, välttämään.


      • Anonyymi

        Joo on tähystetty, ei löytynyt mitään. Närästyslääkkeet kokeiltu myös. Sokeriarvot mulla on hieman koholla. Sukurasite. Mutta ei ole lääkitystä siihen.


    • Anonyymi

      Aika paljon viittaisi sappikivikohtaukseen,
      mutta onko sinulla todettu niitä tutkimuksissa ?
      Jos on niin kumma jos ei lääkäri epäile sitä.

      Olen itsekin "mystisten" vatsakipukohtauksien "uhri"ja myös pieni
      aorttaläppävuoto on, kun kipukohtauksia tulee, olen tulla hulluksikin,
      se on niin pelottavaa, kun ei tiedä mistä se johtuu.

      Äskettäin luin, että ylävatsakivun kohdalla, jos ei syytä löydy,
      pitää ottaa huomioon myös mahdollinen sepelvaltimotauti.
      Se on kuitenkin iäkkäämpien tauti, en usko että sinun ikäiselläsi olisi.

      Oletko ollut päivystyksessä kun kohtaus on päällä ?
      Silloin siitä pääsisi parhaiten selville.

      Eikun tsemppiä sinulle, koita jaksaa ja kestää ja toivon hartaasti, että syy selviää
      ja tulet autetuksi !

      (minulla ei ole selvinnyt, viisi vuotta ollut kipuja silloin tällöin ja melkein kaikki tutkittu)

      • Anonyymi

        Nuori lääkäri tutki sappikivet ja ei niitä kuulemma ollut. Olen ymmärtänyt että siellä voisi olla ihan pieniä kiviä, jotka ei näy. Tämä on niin mystistä. Olin kerran päivystyksessä kun kipukohtaus oli päällä. Olin ilta 23 asti syömättä ja juomatta yhtään mitään. Verikokeet otettiin, ei muuta. 1 kirurgi paikalla ja pääkaupunkiseudulla on isot ruuhkat sairaaloissa. Lähdin itse kotiin. Tuo kohtaus kestää muutaman tunnin niin ei hyödyttänyt enää tuhlata siellä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuori lääkäri tutki sappikivet ja ei niitä kuulemma ollut. Olen ymmärtänyt että siellä voisi olla ihan pieniä kiviä, jotka ei näy. Tämä on niin mystistä. Olin kerran päivystyksessä kun kipukohtaus oli päällä. Olin ilta 23 asti syömättä ja juomatta yhtään mitään. Verikokeet otettiin, ei muuta. 1 kirurgi paikalla ja pääkaupunkiseudulla on isot ruuhkat sairaaloissa. Lähdin itse kotiin. Tuo kohtaus kestää muutaman tunnin niin ei hyödyttänyt enää tuhlata siellä aikaa.

        Aiheesta pienet sappikivet:

        Minulla on teelusikallinen pieniä sappikiviä.
        Ensimmäisessä magneettikuvassa ne olivat samaan paikkaan
        jämähtäneet eli ne näyttivät yhdeltä 0,5 cm x 2 cm:n sappikiveltä.

        Seuraavassa magneettikuvassa sitä 2 cm:n sappikiveä ei näkynyt ollenkaan.
        Sen sijaan sappirakon kaulassa oli "kookkaahko konkrementti".

        Ihmettelin voiko sappikivi "hävitä" tietämättäni kipua aiheuttamatta,
        johon lääkäri vastasi "ei voi !".

        Tehtiin ultra asian selvittämiseksi.
        Se "kookkahko konkrementti" eli aikaisemmin sappikiveksi luultu yksi kivi
        olikin kasa eli teelusikallinen pieniä sappikiviä,
        jotka liikkuvat sapessa sen mukaan kun itse liikun.

        Ultraava lääkäri pyysi minua kääntyilemään tutkimuksen aikana
        ja voin itsekin todeta monitorin kuvasta, miten ne pienet sappikivet lilluvat liikkuessani sapessa (sappinesteessä?) paikasta toiseen

        Eli ultrassa voi selvittää tarkemmin sappikivet.

        Olin yksityisellä (Kampin Aavassa) ultrassa, koska asia ja kivut vaivasivat minua niin paljon, että halusin selvennöstä, kun kunnallisesti en päässyt mihinkään tutkimukseen.
        Olen tyytyväinen että menin yksityiselle. Asia olisi tuskin muuten selvinnyt koskaan.

        Asia on nyt selvä. Nyt jos kohtaus tulee menen ultran tutkimuslausunto mukanani päivystyspolille.

        Ei ollut kauhean kallis tutkimus siihen nähden, että tärkeä asia selvisi,
        ei tarvitse miettiä ja pelätä aina kun kipu tulee, mitä ihmettä se on.
        Lääkäri oli mitä mukavin ja asiantuntevin, sekä vastaanotolla, että tutkimuksen tehnyt.


    • Anonyymi

      Sapessa voi olla muunkinlaisia vaivoja kuin sappikiviä.
      Onko aloittajalle tehty koskaan mitään TT-kuvausta tai magneettikuvausta ( MRI ) ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe