Jakohihnoja katkeaa vuosittain tuhansia suomessa

Anonyymi

Tutulle kävi tänään niin että startattaessa katkesi jakohihna. Ikää 4 vuotta ja 6kk hihnalla sekä 50tkm. Tuli 500eur remontti ( merkkihuolto ottaisi ainakin 4-5kertaisen summan)

Kyllä näitä paljon hajoaa suomessa. Hihna harvemmin varoittelee, ketjusta useimmiten alkaa kuulua rallatus kun löysä

15

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa sen muovikopan alta kunto, kääntelee sormilla. Halkeillut välittömästi vaihtoon.

    • Anonyymi

      Vain hölmö ostaa auton jossa moottorin toiminta on kuminauhan varassa. Ketju kestää moottorin iän. Terveisiä hölmölästä!

      • Anonyymi

        Paitsi bemarissa.


      • Anonyymi

        Sinähän sieltä hölmölästä niitä terveisiä lähettelit.


      • Anonyymi

        Ei muuten ole nykyiset ketjut ikuisia, ne rapiseen katki siinä missä hihnatkin, tai siis hihna harvoin katkeaa, mutta ne hammastukset irtoilee, siispä huollata autosi huolto-ohjeen mukaan korjaamossa joka käyttää laadukkaita osia, ei halvinta "after market kamaa", niin kestää paremmin.


      • Anonyymi

        Tekniikasta tietämättömälle että taitaapa valtaosassa olla jakohihna "kumia" ja niillä ajetaan se 50 000km tai jopa 200 000km että enpä nyt valittaisi ,,,,,


      • Anonyymi

        "Ketju kestää moottorin iän."

        Olet oikeassa. Kun ketju katkeaa tai hyppää rattailla, on moottorin elinikä lopussa.


      • Anonyymi

        Aika pirusti noissa ketjuissakin on nykyään ongelmia ja aika monella merkillä. Pitäisi päivittää tietoja ja pysyä ajassa, vanhoilla tiedoilla tekee itsensä tyhmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pirusti noissa ketjuissakin on nykyään ongelmia ja aika monella merkillä. Pitäisi päivittää tietoja ja pysyä ajassa, vanhoilla tiedoilla tekee itsensä tyhmäksi.

        Osassa autoista nuo jakoketjujen hajoamiset johtuvat suunnitteluvirheestä, oikein suunniteltu jakoketju kyllä kestää yli 300tkm. Toisinaan huonosta jakoketjun kiristimestä. Joissakin tapauksissa kuten esim. Opelin 2,2l direct bensamoottoreissa puutteellisen voitelun takia koska öljykanavat ovat liian pieniä, eikä jakopää saa hyvää voitelua.

        Öljyn ja öljynsuodatin kannattaa vaihtaa viimeistään 18000km välein. Jos kaahailee usein niin sitten öljy kannattaa vaihtaa 10000-12000km välein. 25000-30000km öljyn vaihtovälit ovat järjettömän pitkiä. Öljyn kylmänpään viskositeetin ei ole hyvä olla paksumpaa kuin 5w. 10w öljy alkaa olla jo liian paksua kovemmille pakkasille ja 10w öljy aiheuttaa sen että moottori käynnistyttyään toimii hetken aikaa melkein olemattomalla voitelulla koska näin paksulla öljyllä kestää vähän pidempään ennen kuin öljy pumppautuu kunnolla jakoketjulle ja nokka-akseleille asti. Öljynä tulisi käyttää ainoastaan täyssynteettistä öljyä, ellei auton ohjekirjassa käsketä käyttäämään muuta öljyä. Näin toimimalla saa helposti pidennettyä jakoketjun käyttöikää.

        Järjenkäyttökin on sallittua eikä moottoria kannata huudattaa kylmänä, eikä moottoria yleisesti ottaen kannata ajaa niin alhaisilla kierroksilla että moottori nykii/tökkii ajossa. Eikä moottoria kannata kierrättää ylikierroksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketju kestää moottorin iän."

        Olet oikeassa. Kun ketju katkeaa tai hyppää rattailla, on moottorin elinikä lopussa.

        Jos jakoketju pitää vaihtaa niin tämä on huolto-ohjelmassa mukana. Ainakaan minulla ei ole. Auto onkin Toyota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osassa autoista nuo jakoketjujen hajoamiset johtuvat suunnitteluvirheestä, oikein suunniteltu jakoketju kyllä kestää yli 300tkm. Toisinaan huonosta jakoketjun kiristimestä. Joissakin tapauksissa kuten esim. Opelin 2,2l direct bensamoottoreissa puutteellisen voitelun takia koska öljykanavat ovat liian pieniä, eikä jakopää saa hyvää voitelua.

        Öljyn ja öljynsuodatin kannattaa vaihtaa viimeistään 18000km välein. Jos kaahailee usein niin sitten öljy kannattaa vaihtaa 10000-12000km välein. 25000-30000km öljyn vaihtovälit ovat järjettömän pitkiä. Öljyn kylmänpään viskositeetin ei ole hyvä olla paksumpaa kuin 5w. 10w öljy alkaa olla jo liian paksua kovemmille pakkasille ja 10w öljy aiheuttaa sen että moottori käynnistyttyään toimii hetken aikaa melkein olemattomalla voitelulla koska näin paksulla öljyllä kestää vähän pidempään ennen kuin öljy pumppautuu kunnolla jakoketjulle ja nokka-akseleille asti. Öljynä tulisi käyttää ainoastaan täyssynteettistä öljyä, ellei auton ohjekirjassa käsketä käyttäämään muuta öljyä. Näin toimimalla saa helposti pidennettyä jakoketjun käyttöikää.

        Järjenkäyttökin on sallittua eikä moottoria kannata huudattaa kylmänä, eikä moottoria yleisesti ottaen kannata ajaa niin alhaisilla kierroksilla että moottori nykii/tökkii ajossa. Eikä moottoria kannata kierrättää ylikierroksille.

        Minulla on takavuosien kokemusta nimenomaan Opel 2.2 directistä.
        Vain 41.000 ajettuna ketju hyppäsi yli startatessa.
        Muistini mukaan maahantuoja tuli vain osittain vastaan, mutta syy on kuten tässä jo sanottiin, että suunnitteluvirhe.
        Onneksi nämä moottorit jäävät historiaan, kun uusien automallien nokille alkaa tulla ranskalaiskonsernin suunnittelemia moottoreita.


      • Anonyymi

        Kaukana kuminauhasta, hölmöläinen.
        Taitaa hihna olla tänä päivänä parempi ja turvallisempi valinta jos sen vaihtaa huolto-ohjelman mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jakoketju pitää vaihtaa niin tämä on huolto-ohjelmassa mukana. Ainakaan minulla ei ole. Auto onkin Toyota.

        Toyota luottaa että auto menee paaliin sitä ennen ruosteen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota luottaa että auto menee paaliin sitä ennen ruosteen takia.

        Tohjo on koittanut tasapainottaa korin ja moottorin kestoa mm. kehittämällä D4D kertakäyttödieselin, jonka elinikä on enintään 200 tkm. ;-D

        Kun ao. moottorissa tulee kansipahvin käyttötunnit täyteen, uusitaan koko moottori. Näin siis virallisen huolto-ohjelman mukaan. Tottahan toki niitä pahveja koitetaan vaihtaakin ja sitten vaan pommi kiertoon. Kertakäyttömoottoria ei ole suunniteltu avattavaksi ja kansipulttien kierteet saattavat pettää ao. operaation seurauksena.

        Idea ei sinällään ole uusi. Datsun oli jo aikaisemmin kehittänyt itsetuhomekanismilla varustetun bensakoneen, jossa menee sylinterit soikeiksi. Tosin on tätä ideaa jatkojalostettu Euroopassakin. Ainakin PSA on tehnyt itsetuhoutuvia dieseleitä (öljynkierto-ongelmia -> täystuho) ja joku useampaankin merkkiin (Citroen, Mini?) eksynyt bensaturbo omaa vastaavia piirteitä.

        Dieseleissä nyt ylipäätään tuntuu olevan näitä jänniä ominaisuuksia. Esim. turbo vuotaa öljyä -> moottori alkaa käydä omalla voiteluöjyllään. Tai imusarjaan kertynyt noki syttyy palamaan. Vähän huonompi juttu, jos imusarja on muovia. Nestejäähdytetty ERG vuotaa nesteet koneeseen ja pum.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaukana kuminauhasta, hölmöläinen.
        Taitaa hihna olla tänä päivänä parempi ja turvallisempi valinta jos sen vaihtaa huolto-ohjelman mukaan.

        Jos vaihtaa aina silloin kun moottoriöljytkin niin ei tule ohgelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3007
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      70
      2487
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2324
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      2018
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1426
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1366
    7. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1363
    8. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1249
    9. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1244
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1221
    Aihe