Viherkasvit kituvat

Anonyymi

Talven jäljiltä harvalukuiset viherkasvini ovat surkeita. Lehdet miltei tippuneet, tai kellastuneita ja ruskettuneita . Monta vuotta menestynyt kultaköynnöskin kituu . Ostan vähän väliä uusia, mutta en saa menestymään. Ennen paavalikukat sain uudestaan kukkimaan, enää en. Hoidan mielestäni samalla tavalla kuin ennenkin. Olisiko jotain pomminvarmoja kasveja ?

40

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Havu-puut kestävät pakkasta hyvin.
      Vuori-kilpi on sitkeä.
      Lähdehän ulos luontoon ja katsele ympärillesi.
      Aina siitä jotakin hyötyy.
      Minä nautin kasveistani Apetit-pakasteina. SF


      H.

      • Anonyymi

        Kuules nyt hurux. Viherkasvit on sisällä kasvatettavia . Niin kuin peikonlehti ja anopinkieli. Monet on myrkyllisiä, ei niitä saa syödä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuules nyt hurux. Viherkasvit on sisällä kasvatettavia . Niin kuin peikonlehti ja anopinkieli. Monet on myrkyllisiä, ei niitä saa syödä.

        "Anonyymi"

        Mutta eiväthän ne silloin ole koskaan "talven-jäljiltä"? :)

        H.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules nyt hurux. Viherkasvit on sisällä kasvatettavia . Niin kuin peikonlehti ja anopinkieli. Monet on myrkyllisiä, ei niitä saa syödä.

        Hurux on syönyt. Se selittää kaiken.


    • Anonyymi

      Kukat tarvitsevat runsaasti valoa. Sain nuoren parivuotta vanhan kultaköynnokseni ensimmäistä kertaa kukkimaan kun siirsin valoisampaan paikkaan. Ilmankostuttaja kuivassa huoneilmssa tekee myös kukille hyvää.

    • Anonyymi

      Vaikka kasvit saisivat juurillaan sopivasti vettä , on niitä suihkutettava , koska huoneilma on kuivaa. Se ei aina ole helppoa varsinkaan suurien kasvien kanssa eikä seinällä kiipeilevien, koska myös ympäristö kastuu sumutellessa.

    • Anonyymi

      Kiva aihe kevään kynnyksellä, kun taas innostuu...
      Huonekasvit eivät ole ikuisia, kultaköynnöskään.
      Ravinteen antaminen pitää niitä paremmin elossa ja rehevöittää niitä. Lannoittamaton kultaköynnöskään ei ole hääppöinen koristus.
      Se kasvaa hujottaa vartta, tekee harvakseen lehtiä.

      Muutettuani uuteen taloon, jossa on koneellinen ilmastointi, kuiva ja liian lämmin ilma (23-25 astetta) ei mitkään muut huonekasvit enää pysy elossa puolta vuotta kauempaa kuin kultaköynnös ja köynnösvehka.
      Kultaköynnöksen voi laittaa kasvamaan tukipölkkyä pitkin ylös
      tai antaa kasvaa kaapin päältä alas, samoin köynnösvehkan.

      Koska pienehköt huonekasvit eivät kukkakimppua enempää maksa,
      mutta kestävät kuitenkin jonkun kuukauden,
      ostan silloin tällöin 2-3 huonekasvia ja iloitsen niistä sen aikaa kun ne pysyvät hengissä.
      En vaihda niihin multaa edes, mutta annan ravinnetta. Valkoisessa koristeruukussa ne ovat ihan kivoja aikansa.

      Kekkilän "musta multa" oli aikaisemmin kukkieni tuho. Se on kuin sementtiä.

      Mielellään kuulisin minäkin mikä huonekasvi voisi huonojakin kasvuolosuhteita kestää,
      koska parikymmentä lakastunutta olen saanut kantaa roskiin viimeisten vuosien aikana.

      • Anonyymi

        Vien joka syksy kesäkukkia sisään, ne kasvavat ja vahvistuvat sisällä ikkunalaudoilla ja kun kesä taas saapuu vien ne ulos. Monivuotisia kukkijoita kuten belargoniat, betuniat ja st pauliat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vien joka syksy kesäkukkia sisään, ne kasvavat ja vahvistuvat sisällä ikkunalaudoilla ja kun kesä taas saapuu vien ne ulos. Monivuotisia kukkijoita kuten belargoniat, betuniat ja st pauliat.

        Korjaus..Ei petuniat vaan begoniat.


    • Mä ostin tokmannilta nätissä peltiastiassa olevan tekolaventelin, harmittelin kun en ostanut kuin yhden. Täytyy käydä hakemassa pari lisää, eivät hetkeen nuupahda.

    • Niin ovat viherkasvit täälläkin surkeita.
      Olenkin ajatellut, mikä ihme minus oikein on kun kaikki ympäriltäni kuolevat, kukatkin.
      Osaan pomminvarmaksi kasviksi vain ehdottaa kultaköynnöstä, en muuten osaa kertoa, millaiset sen kukat siinä oikein ovat , ilmeisesti sekin on aina kuollut ennen kuin se on ehtinyt luonani kukkimaan. Mutta tällä hetkellä se on kuitenkin ainoa joka viheriöi rehevästi.
      Peikonlehden isot lehdet ruskistuivat laidoiltaan, sitten luin jostain, että oireet viittaavat liikakasteluun, no vaihdoin siihen uudet mullat ja nyt olen nuukasti kastellut, saas nähdä kuin käy.

      Yksi kasvi, josta pidän ja jota varjelen tuulilta ja tuiskuilta on posliinikukka, haluaisin sen saada isoksi pitkin seinää kiiriväksi, mutta kovin hitaasti se kiipeilee, sen juurelle olen hankkinut automaatin, johon aina lisään vettä, itse kukkaa en kastele lain. Jossain puutarhalehdessä oli juttu naisesta, joka keräilee posliinikukkia, se oli kiva juttu, olisipa saada edes yksi pysymään hengissä.

      Ilmeisesti kasvien huonoon kuntoon vaikuttaa pitkä ja pimeä jakso, jolloin aurinko vain silloin tällöin pilkahti. Taidan olla myös liian innokas kastelija ja lannoittajakin kun saan ostella silloin tällöin uusia kukkia, viimeksi sorruin taas saniaiseen, ties monennenko kerran.

    • Anonyymi

      Tällähetkellä ei yhtään oikeaa viherkasvia ....kaikki on menneet roskiksiin ...
      mutta tuippaaneja ....kotimaisia ajattelin ostaa ...niissä oli kauniita värejä...'Keväämpänä sitten jokin viheriäinen...

      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Zamioculcasta ette saa tapettua vaik kuin yrittäisitte.

      • Anonyymi

        Palmuvehka onkin aika sitkeä ....ja komeakin...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi

        Mikä se on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se on ?

        Se on viherkasvi.


    • Anonyymi

      Minulla on muutama hyvin vanhaa perua oleva viherkasvi, joita olen oppinut hoitamaan ja välttämään varsinkin talvella ylihoitoa, lähinnä liikakastelua. Suihkutus on tarpeen, mutta juurien hukuttaminen turmiollista. Posliinikukka kasvaa rottinkitelinettä vasten runsaassa valossa , ja saan sen kukkimaankin. Kliivia eli sarjalilja on sitkeä sissi lähtöisin äitini emokasvista, kukkii keväisin ja se pitää ahtaasta ruukusta. Muratti kasvaa minulla sydämenmuotoista rautalangasta muotoiltua tukea vasten, viihtyy niukassa valossa. Joulukaktuskin on vanha, vien kesäksi jonnekin pensaan juurelle huilimaan, ja se kukkii yleensä marraskuulla. Minulla kasvaa laakeassa ruukussa ryhmä helppohoitoisia mehikasveja, kuten pienikasvuista aloeta, viihtyvät vähällä kastelulla ja valolla ravinneköyhässä mullassa. Etelänpuoleiselle keittiön ikkunalle ostan kukkivina sesongin mukaan "kertakäyttöisiä", esimerkiksi tulilatvaa, st. pauliaa ja pian alkaa eriväristen esikoiden aika, säästän esikot puutarhaan istutettaviksi. St pauliaa en saa säilymään uudelleen kukkivaksi, vaikka kastelen aluslautaselle ohjeen mukaan , en myöskään orkideaa onnistu uusiokukittamaan , mutta ainakin perhosorkidea kukkii kuukausia , varsinkin 3-vanaisena.

      Onkohan siinä taikaa, että "varastetut" kukan pistokkaat menestyvät parhaiten . Ainakin vanhat maatiaislajikkeet ovat taudinkestäviä puutarhassa, samaan uskon ruukkukasveissakin. Minulla kukoisti kauan leikisti salaa nypätystä oksasta kasvattamani vanhojen pappiloiden ja kartanoiden salien sirolehtinen kaunistus asparagus eli hienohelma, mutta eräs lomakastelija tuhosi sen. Kokeilin kerran pieniä viherkasveja pullokasvatuksessa, mutta tein jotain väärin, se alkoi haista ja mädäntyä. En ole mikään erityinen viherkasvipeukalo, paljon enemmän olen kiinnostunut puutarhakasveista.

      Ramoona

      • Anonyymi

        Kanankakkaa vedellä lantattuna, niin elpyy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanankakkaa vedellä lantattuna, niin elpyy!

        Kanankakka haisee sisällä !!! Ei voi suositella, ellei tykkää asua kakanhajussa !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanankakka haisee sisällä !!! Ei voi suositella, ellei tykkää asua kakanhajussa !!!

        Pääasia on, että virkoaa, hajuista viis!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia on, että virkoaa, hajuista viis!

        Hajussa kasvaa ihmisetkin. Se on vanha totuus. Minä kerään aina hevosen kakkapullia tallin liepeiltä ja ulkokukat lannotan niillä. Minun mummo laittoi sisäkukille kanankakkavettä ja hetken se vain lemusi. Pelargoonit kukoisti hienosti pirtin ikkunalla.


    • Anonyymi

      Minulla on samat kukat olleet vuosikausia. Multia vaihtelen noin joka viides vuosi
      tai vain lisään multaa vanhan päälle tarvittaessa. Kekkilän kesäkukkaravinteella lannoittelen niitä usein (punaisella "raejauholla"), se on oikein hyvä sisäkukillekin.
      Pari kertaa vuodessa vien suihkuun. Kukat voi oikein hyvin sen kummemmin hoitamatta. Vehkat, aralia, traakkipuu, jukkapalmu, nukkumatit, rönsyliljat, limoviikuna (joka pudottaa lehtensä), anopinkieli, kultaköynnös.

      On harvinaista, että kultaköynnökseen tulee "kukkia", ne on kai yhtä harvinaisia
      ja mitättömiä kuin juorun "kukat", niitä tulee joskus.

      Älkää "hoitako" liikaa kukkia. Useimpien juuret tykkäävät välillä kuivuudesta ja kasvi pienestä "kitumisesta" välillä.

    • Minulla on valmiina tiski-pöydälläni taas 4 pussia pakaste-kasveja.
      Höyrytys-osa on valmiina kattilan veden yllä.
      Pussien avaus-järjestys on tärkeää.
      Tehän tiedätte että, varsinkin taimina.
      On kasveille tärkeää saada levätä omassa Hiili-Dioksissaan.
      Saksitkin ovat valmiina ja mausteet.
      Kasveja ei tarvitse saksia, mutta muovi-pussukat on avattava.
      Kanan-Pojan-riekaleet ovat foliolla maustumassa.
      Luomu-voin palanen lämpiää lautasellaan huone-lämpöiseksi.
      Voi että jännittää.
      Kuinka ovat minun kasvini kestäneet talven yli. :)

      H.

      • Anonyymi

        No niin....meillä on sitten samaa ruokaa tänään ....ainaskin nuo broilerit ...kanan sisäfileet ...
        siitä syö ainakin kolmekertaa ...ja vaihtelee lisukkeita ....
        Milloin broileri muuttuu kanaksi ....kun molempia käytetään samasta tuotteesta....
        Hyvää ruokahalua !!!!!sitten kun on valmista..

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin....meillä on sitten samaa ruokaa tänään ....ainaskin nuo broilerit ...kanan sisäfileet ...
        siitä syö ainakin kolmekertaa ...ja vaihtelee lisukkeita ....
        Milloin broileri muuttuu kanaksi ....kun molempia käytetään samasta tuotteesta....
        Hyvää ruokahalua !!!!!sitten kun on valmista..

        mimmimum-..mi

        "Anonyymi"

        Kiitos!
        -
        Kariniemen Kanan-Pojan Paisti-leikkeitä on yleensä 6 kpl.
        Minulla tuo homma on syötävää viikoksi.
        Kaipaan pikkuisen Laskiais-pullia.
        Mutta DB2 pakottaa hieman asioita rajoittamaan.
        Toisaalta.
        Uusiessani Ajo-korttini, totesi lääkärini että arvoni ovat olleet niin kauan ok.
        Että minun kannattaisi kysyä, josko enää tarvitsen minkään-laisia rajoitteita tai lääkkeitä.
        Pääton mennä.
        Sano sinä Pääsiäisenä vai Juhannuksena.
        Onhan se juhla-päivä.

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kiitos!
        -
        Kariniemen Kanan-Pojan Paisti-leikkeitä on yleensä 6 kpl.
        Minulla tuo homma on syötävää viikoksi.
        Kaipaan pikkuisen Laskiais-pullia.
        Mutta DB2 pakottaa hieman asioita rajoittamaan.
        Toisaalta.
        Uusiessani Ajo-korttini, totesi lääkärini että arvoni ovat olleet niin kauan ok.
        Että minun kannattaisi kysyä, josko enää tarvitsen minkään-laisia rajoitteita tai lääkkeitä.
        Pääton mennä.
        Sano sinä Pääsiäisenä vai Juhannuksena.
        Onhan se juhla-päivä.

        H.

        Päätin...
        Ja joo, olen paljon hoikistunut.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Päätin...
        Ja joo, olen paljon hoikistunut.

        H.

        Pääsiäinen on lähempänä .....ja siitä kiva päivä kun pääsiäiskukkokin munii....
        Älä nyt hyvä mies liikaa hoikistu...

        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kiitos!
        -
        Kariniemen Kanan-Pojan Paisti-leikkeitä on yleensä 6 kpl.
        Minulla tuo homma on syötävää viikoksi.
        Kaipaan pikkuisen Laskiais-pullia.
        Mutta DB2 pakottaa hieman asioita rajoittamaan.
        Toisaalta.
        Uusiessani Ajo-korttini, totesi lääkärini että arvoni ovat olleet niin kauan ok.
        Että minun kannattaisi kysyä, josko enää tarvitsen minkään-laisia rajoitteita tai lääkkeitä.
        Pääton mennä.
        Sano sinä Pääsiäisenä vai Juhannuksena.
        Onhan se juhla-päivä.

        H.

        Miksi sinä sekopää tulet joka ketjua sotkemaan. Oli aihe kuin aihe,
        sinun juttusi eivät ainakaan sitä koske. Olet samanlainen palstan sotkija kuin korppis joka nyt "esiintyy" exä-rekattuna. Leikkikää keskenänne kissa-hiirleikkiänne !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä sekopää tulet joka ketjua sotkemaan. Oli aihe kuin aihe,
        sinun juttusi eivät ainakaan sitä koske. Olet samanlainen palstan sotkija kuin korppis joka nyt "esiintyy" exä-rekattuna. Leikkikää keskenänne kissa-hiirleikkiänne !!!

        Äläs ny ku mummut tykkää huruksin lässytyksist josko hänest sais ukkeliystiksen ittelesä hoikistunukki ku on ni jää ku kurttune naama ja punane nenä näkyvii


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä sekopää tulet joka ketjua sotkemaan. Oli aihe kuin aihe,
        sinun juttusi eivät ainakaan sitä koske. Olet samanlainen palstan sotkija kuin korppis joka nyt "esiintyy" exä-rekattuna. Leikkikää keskenänne kissa-hiirleikkiänne !!!

        "Anonyymi"

        Kyllä minä kasveistakin kirjoitan kuin komea mies ainakin.
        Naisellisesti kun en sillee osaa.
        Kirjoitan myös Korpeistakin.
        Vaan koskaan en kuten kuvittelet.

        H.


      • Anonyymi

        Heinolassa nähty hevosmuurahainen, menen paikalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä sekopää tulet joka ketjua sotkemaan. Oli aihe kuin aihe,
        sinun juttusi eivät ainakaan sitä koske. Olet samanlainen palstan sotkija kuin korppis joka nyt "esiintyy" exä-rekattuna. Leikkikää keskenänne kissa-hiirleikkiänne !!!

        Älä sotke korppista mun juttuihini, leiki keskenäs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä sekopää tulet joka ketjua sotkemaan. Oli aihe kuin aihe,
        sinun juttusi eivät ainakaan sitä koske. Olet samanlainen palstan sotkija kuin korppis joka nyt "esiintyy" exä-rekattuna. Leikkikää keskenänne kissa-hiirleikkiänne !!!

        Taitaa hunksin ja mimmimummin kommentit lähteä samalta koneelta.


      • exä kirjoitti:

        Älä sotke korppista mun juttuihini, leiki keskenäs.

        Näyttää sotkevan. Hän näkee korpin kommentin yksinpuheluketjuissaan jos joku muu kommentoi 😁 ja varsinkin jos se kommentti on korppia puolustava. Olen monessa asiaketjussa mukana mutta kommentoin nykyisin pääosin puskasta siten saan keskustelurauhan. Tässäkin ketjussa hoitelen kukkasia puskassa 😁


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Näyttää sotkevan. Hän näkee korpin kommentin yksinpuheluketjuissaan jos joku muu kommentoi 😁 ja varsinkin jos se kommentti on korppia puolustava. Olen monessa asiaketjussa mukana mutta kommentoin nykyisin pääosin puskasta siten saan keskustelurauhan. Tässäkin ketjussa hoitelen kukkasia puskassa 😁

        Kiva että pikku kätösilläsi on puuhaa....


    • Anonyymi

      Tällasta tää on - huokaus -
      kun tulee kiva aloitus 2-3 tyyppiä pilaa sen horinoillaan.
      Enkä tarkoita mimmuni-nimimerkkiä, joka on kiva ihminen.

      • Anonyymi

        Joooo mut ei hänen tarvis mennä hurukan ketjuun kuulumatyomiin höpinöihin mukaan, haluu kait miellyttää hurukia


    • Anonyymi

      Onko tänään ollut liian sopuisaa...kun piti hakea riidan aihetta ....Anteeksi hirveen kauheen kamalasti ....tuntuu vaan et kärpäsestä on tehty härkänen ....Kuka tahansa olisi voinut aloittaa puhumaan taas kukista ja mehiläisistä ..

      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Lääpi sää huruksias mitä puheista..


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1638
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      102
      1208
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      85
      1083
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      892
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    7. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      82
      812
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      724
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe