Tilastot osoittavat dieselautojen suosion rajun pudotuksen

Anonyymi

Vuonna 2019 yhteensä 19 prosenttia uusista henkilöautoista oli enää dieselkäyttöisiä, kertoo Autoalan tiedotuskeskus verkkosivullaan. Kaiken lisäksi olivat työkäyttöön meneviä.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tilastot-osoittavat-dieselautojen-suosion-rajun-pudotuksen-tassa-syy/6e3882c3-ac9d-4306-9bdf-cbda804d58f5

19

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mene dieselhybridit verojen ja polttoaineen hinnan takiakaan.

    • Anonyymi

      Siitä huolimatta dieselautojen lukumäärä Suomessa kasvoi viime vuonna ja kasvutahti jatkuu.
      Fakta!

      • Anonyymi

        Euroopasta saa uudehkoja dieseleitä kohtuuhintaan. Siksi en ostanut uutta tällä kertaa.

        Diesel on paras ratkaisu enemmän ajavalle myös ympäristönäkökulmasta.


    • Anonyymi

      Kuinkahan monta uutta avausta tästäkin jo lähes loppuunkalutusta aiheesta on tehty.

      Jollakin tuntuu olevan kova tarve toistaa näitä samoja moneen kertaan kaluttuja juttuja yhä uudelleen ja uudelleen. Mistähän moinen hinku oikein johtuu ja miksi?

      • Anonyymi

        Tarvetta ajaa kateus ja vanhan japsiauton raadon omistaminen.


      • Anonyymi

        Eikös tämä ole palsta, jossa keskustellaan dieselautoista, mielestäni avaus liittyy hyvin juuri ao. aiheeseen. Jos ahdistaa, voi valita toisen palstan, esim. pitsinnypläyspalstalla ei tarvitse lukea jatkuvasti ilmoille tulevia huonoja uutisia dieselautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tämä ole palsta, jossa keskustellaan dieselautoista, mielestäni avaus liittyy hyvin juuri ao. aiheeseen. Jos ahdistaa, voi valita toisen palstan, esim. pitsinnypläyspalstalla ei tarvitse lukea jatkuvasti ilmoille tulevia huonoja uutisia dieselautoista.

        Niin, miksi ette kirjoita dieselien hyvistä uutisista, pääsisitte kehumaan niitä joukolla, vai eikö niitä ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tämä ole palsta, jossa keskustellaan dieselautoista, mielestäni avaus liittyy hyvin juuri ao. aiheeseen. Jos ahdistaa, voi valita toisen palstan, esim. pitsinnypläyspalstalla ei tarvitse lukea jatkuvasti ilmoille tulevia huonoja uutisia dieselautoista.

        Etkö löydä muita uutisia kuin tuota samaa, josta on tehty avauksia vaikka kuinka monia aiemmin ja muissakin keskusteluhaaroissa tuota on jankutettu kymmeniä kertoa aina vaan uudelleen?

        Jos kerran niitä jatkuvasti esiintulevia ikäviä uutisia dieseleistä etsit ja kyttäät, niin miksi sitten tyydyt vain noihin moneen kertaan kaluttuihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, miksi ette kirjoita dieselien hyvistä uutisista, pääsisitte kehumaan niitä joukolla, vai eikö niitä ole?

        No onhan täällä niitäkin hyvinkin usein esillä, kun vastineita ja oikaisuja kirjoitetaan noihin lukuisiin toistoihisi. Et taida noteerata niitä laisinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tämä ole palsta, jossa keskustellaan dieselautoista, mielestäni avaus liittyy hyvin juuri ao. aiheeseen. Jos ahdistaa, voi valita toisen palstan, esim. pitsinnypläyspalstalla ei tarvitse lukea jatkuvasti ilmoille tulevia huonoja uutisia dieselautoista.

        Komppaan JEP, miks veetussa pitää täällä kommentoida, jos ei ole mitään sanottavaa.


    • Anonyymi

      Omalla kohdalla jo DPF, Urealaitteiden olemassaolo dieseleissä n 2005 ja uudemmissa on este auton hankinnalle . Ei ole enää sen kuntoisia ja ikäisiä joissa ei DPF. Bensalla voi ajaa pätkäajoa pelkäämättä suodattimen tukkeutumisia, = bensa palaa puhtaasti ja kuumasti.

      Sitten ne selvästi korkeammat verot.

      Itseasiassa Dieseli pitäisi maksaa pumpuilla korkeintaan 1.0 - 1.10eur / L Nyt se maksaa 30-40senttiä liikaa ja se on paljon se. Aivan mahdoton hinta suhteutettuna katteelliseen litrahintaan jossa kaikki kustannukset kuljetukset, työntekijöiden palkat, verot.

      • Anonyymi

        Jos haluat jonkun viisitoista vuotta vanhan dieselin ja pelkäät ureapohjaisen puhdistuslaitteen hajoavan, niin älä hanki sellaista jossa tuo on, yksinkertaista. Eihän kaikkissa euro6-tasoisissakaan dieseleissä ole noita. Se on vain yksi puhdistustekniikka ja yleinen saksalaisissa dieseleissä. Enkä ole kuullut niiden hajoamisista mitään erityistä.

        Muutaman satasen dfp- hajoamiset ovat nekin suunnilleen saman luokan kaupunkilegendoja kuin aikanaan katalysaattorienkin hajoamiset. Jos ajo pääosin on lyhyitä ja moottori kylmänä, niin tukkeutuminen on vaarana. Tämä vaara toki on uusissa bensa-autoissakin, kun hiukkassuodin tuli niihinkin pakolliseksi, vaikkei ihan yhtä suuri. Dieseliä ei nykyisin kannata tuollaiseen ajoon muutenkaan hankkia.

        Kyllä noin vanhaan autoon on odotettavissa vikoja ihan riippumatta mikä on käyttövoimana. Dieselautoilla ajetaan huomattavasti suurempia kilometrimääriä kuin millään muulla juuri sen vuoksi, että kestävyys ja luotettavuus on niissä aivan omaa luokkaansa, mutta ei nekään ikuisuuksia kestä eikä huoltamatta varsinkaan.

        Dieselien käyttöverot ovat vastaavaa bensa-autoa pienemmät johtuen pienemmistä päästöistä.
        Käyttövoimavero on toinen asia. Sitähän peritään kaikista muista paitsi bensa-autoista. Dieselautoissa sitä kutsutaan dieselveroksi ja sillä kompensoidaan alhaisempia pumppuhintoja. Tästä hyötyvät ammattiliikenne ja muut paljon ajavat. Nyt huhujen mukaan dieselvero on poistumassa ja se tarkoittaa dieselille yhtä suuria pumppulla maksettavia veroja kuin bensalla mitä bensalla on. Käytännössä seuraus luultavasti on, että nykyinen bensan ja dieselin hintaero vaihtuu toisinpäin, mutta markkinoillahan se hinta lopullisesti määräytyy.

        Se on totta, että diesel, kuten muutkin polttoaineet ovat kalliita, mutta on täysin epärealistista uskoa niiden halpenemiseen. Ei, ne kallistuvat vielä lisää.


    • Anonyymi

      Koko euroopassa uusien dieseleiden myyntimäärät laskevat ja aika paljon eri merkit on lopettaneet moottorien valmistusta ja tämä jatkuu. Sellaisissakin maissakin joissa ei ole suomalaista lisäveroa dieseliä käyttävissä henkilöautoissa, joissa ajoneuvovero on sama.

      Minulla on käytössä normaali ja aika tilava henkilöauto, bensaturbo. Tosi pieni on litrakulutus mitä auto kuluttaa 80-100km/h . Aikaisempi uudehko diesel vei jopa enemmän ja siinä juoksee korkeampi päivävero, käytit autoa tai et.

      En näe dieselin pitämistä taloudellisesti kannattavana. Sitten kun pieni ryhmä niitä haluaa ja niidenkin määrä vähenee niin se näkyy autojen kysynnässä ja arvossa. Myynti vaikeutuu kokoajan.

      Minun mielestä diesel jää henkilöautoista pois hyvinkin nopeasti jääden raskaampiin työautoihin, matkailuautoihin. Joissa painot on korkeammat kuormien kanssa. Jos hybriditekniikka ja akut kasvavat niin saatetaan nähdä bensakoneita niissäkin

      • Anonyymi

        Jos dieselvero poistuu ja se kompensoidaan litrahinnassa, niin tilanne käyttökulujen osalta muuttuu. En tiedä miten se käytännössä näkyy autokaupassa, mutta dieselauto tulee ajokustanuksiltaan hyvinkin kilpailukykyiseksi bensaan nähden vähemmän ajaville.
        Moottorilehti , uusin, teki kustannusvertailun nykytietojen perusteella 2-litraisella dieselOctavialla.
        Lopputulos oli, että noin 20 tkm/vuosi ajavilla tilanne olisi jokseenkin neutraali. Sen alle ajavat hyötyisivät ja sen yli ajavat maksaisivat lisää.

        Lienee kuitenkin niin, ettei autonvalmistajat enää pistä pikkuautoihin ja halvempiin malleihin dieselmoottoreita, ja kun nämä ovat suosituimpia autoja, niin dieselautojen osuus uusmyynnistä ei varmaankaan nouse.
        Isommissa autoissa, saati isoissa ja kalleimmissa autoissa diesel kyllä pitää pintansa kuten tähänkin saakka on tehnyt. Bensamoottori on näissä jokseenkin harvinainen.

        Hybriditekniikka vähentää varmasti polttomoottoriautoja ja tietysti muutkin käyttövoimat kunhan muut olosuhteet, infra jne, saadaan kuntoon.
        Nykyisin hybriditekniikka on kasvussa ja korvannee nopeasti pelkät bensa-autot. Vaikea uskoa bensa-hybridien kasvua isommissa autoissa, saati raskaassa liikenteessä. Bensamoottori on parhaimmillaan pienissä autoissa ja halvempien rakentamiskustannusten vuoksi myös halvoissa kansanautoissa, joilla ajomatkat lyhyitä ja vuosittaiset ajomäärät vähäisiä. Eikä kannata unohtaa myöskään päästöjen merkitystä, jotka bensa-autoissa ovat edelleen suurimmat vertaapa mihin muuhun käyttövoimaan tahansa.
        Dieselhybridit tulevat korvaamaan kalliimpia ja isompia autoja, eli nykyisiä dieseleitä. Pakettiautot, matkailuautot jne. Ehkä busseja ja muuta raskaampaa kalustoakin.


    • Anonyymi

      Hain Saksasta käytännössä uuden euro 6 dieselin. Edellisellä DPF:llä varustetulla ajelin 220 tkm, ei ongelmia. Urea on uutta, mutta sen lisääminen 10 tkm välein ei liene ongelma. Harkitsin bensan ja dieselin välillä. Dieselversion suurempi vetomassa oli eduksi. Lisäksi niissä kai pieni hintaetu on epäsuosion myötä bensaversioon nähden. Ajokilometreilläni yli 15 tkm diesel on käyttökustannuksiltaan kilpailukykyinen.

    • Anonyymi

      Juu, noinhan se menee, mutta minä meinaan dieselillä ajaa niinkauan kun niitä on myynnissä, kun katsos vedän perässäni kesäisin matkailuvaunua ja välillä venettä muu ajo (yht. n. 24000km/vuosi), niin siihen hommaan dieseli on sopivin ja kohta saa tehokkaita vähän käytettyjä dieselautoja polkuhintaan, kun kaikki dieseliä oikeasti tarvitsemattomat siirtyvät höpöhöpö hypetyshybrideihin, on mulla sitten mistä valita.

    • Anonyymi

      Jipii - sanaa nokileka ei ole vielä mainittu. Onkohan ystävämme päässyt taas hoitoon?

      • Anonyymi

        Ei ole vielä löytänyt tätä keskustelua aiheesta ;o)
        ei täällä ole Tojo-mieskään vielä käynyt


    • Anonyymi

      Viralliset autokantatilastot osoittavat juuri päinvastaista. Dieselautojen määrä jatkaa kasvua kaiken aikaa. Vain harhaiset väittää muuta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe