https://evl.fi/etusivu Mitä mielenkiintoista löytyy evl.fi-sivustalta? Kerro se muillekin! Ylläpidon mukaan täällä on aiheena luterilaisuus, joten suosittelen käymään kirkon virallisella nettisivulla. Mitä muille tarjottavaa löysit sieltä tai ihmetyksen aihetta?
MITÄ MIELENKIINTOISTA TARJOAA EVL.FI?
27
63
Vastaukset
https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/koronavirus#614b0832
Minä huomasin, että kirkko oli huomioinut Koronaviruksen ja eli siten ajassa mukana. Mutta tyydyttääkö lukijaa kirkon sisältö Koronaviruksen kohdalla?- Anonyymi
Minun huomioni sivuilla ei kiinnyttynyt koronavirukseen vaan pieneen toteamukseen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Onko tosissaan vain kaksi sakramenttia niin kuin luterilainen kirkko opettaa?
https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen#e9c459ce
"Kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen
Luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen. Sakramentit ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka perustuvat Jeesuksen käskyyn.
Luterilaisen ajattelun mukaan Jumala on läsnä kastevedessä sekä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Sakramenttien avulla Jumala antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen ja avaa yhteyden Kristukseen.
Raamatun sanan sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta Jumala synnyttää ja vahvistaa ihmisen uskoa. Kasteessa kastetusta tulee seurakunnan jäsen, ja ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja toisiimme." Anonyymi kirjoitti:
Minun huomioni sivuilla ei kiinnyttynyt koronavirukseen vaan pieneen toteamukseen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Onko tosissaan vain kaksi sakramenttia niin kuin luterilainen kirkko opettaa?
https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen#e9c459ce
"Kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen
Luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen. Sakramentit ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka perustuvat Jeesuksen käskyyn.
Luterilaisen ajattelun mukaan Jumala on läsnä kastevedessä sekä ehtoollisen leivässä ja viinissä. Sakramenttien avulla Jumala antaa ihmiselle syntien anteeksiantamuksen ja avaa yhteyden Kristukseen.
Raamatun sanan sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta Jumala synnyttää ja vahvistaa ihmisen uskoa. Kasteessa kastetusta tulee seurakunnan jäsen, ja ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja toisiimme."Anonyymi: "Minun huomioni sivuilla ei kiinnyttynyt koronavirukseen vaan pieneen toteamukseen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Onko tosissaan vain kaksi sakramenttia niin kuin luterilainen kirkko opettaa?"
Ehkä sakramentteja, pyhiä toimituksia, on enemmän kuin kaksi, kuten ortodoksisella ja roomalaiskatolisella kirkolla on. Toisaalta ehkä luterilaiselle riittää kaksi sakramenttia tyyliin - lapsikaste kantaa ja ehtoollinen evästää?- Anonyymi
FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Anonyymi: "Minun huomioni sivuilla ei kiinnyttynyt koronavirukseen vaan pieneen toteamukseen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Onko tosissaan vain kaksi sakramenttia niin kuin luterilainen kirkko opettaa?"
Ehkä sakramentteja, pyhiä toimituksia, on enemmän kuin kaksi, kuten ortodoksisella ja roomalaiskatolisella kirkolla on. Toisaalta ehkä luterilaiselle riittää kaksi sakramenttia tyyliin - lapsikaste kantaa ja ehtoollinen evästää?Luterilaisella kirkolla on vain kaksi sakramenttia. Mm. juuri näitä asioita M. Luther uskonpuhdistuksessa tarkensi.
Sakramentti = Jumalan sana aine.
Jumalan sana vesi = Pyhä kaste.
Jumalan sana leipä ja viini = Herran pyhä ehtoollinen (HPE) / Kristuksen pyhä ruumis ja veri.
Seuraava uskon määritelmä luterilaisen kirkon virallisilta sivuilta oli mielenkiintoinen.
https://evl.fi/tutki-uskoa/mita-usko-on#614b0832
Mitä usko on?
Uskova ihminen tunnustaa, että maailmassa on jotakin meitä suurempaa – jotain, mitä emme käsitä. Hän hyväksyy, että emme ymmärrä kaikkea, eikä meidän tarvitsekaan. Voimme silti luottaa.
Meitä suuremman, Jumalan, olemassaoloa ei voi tieteellisesti todistaa. Jumala on näkymätön. Tämä saa monet ajattelemaan, että Jumalaa ei ole.
Jos Jumala on olemassa, näin on riippumatta siitä, mitä ihmiset ajattelevat. Monet uskovat Jumalaan sen perusteella, mitä ovat lukeneet Raamatusta tai kuulleet puhuttavan Jumalan toiminnasta.
Usko ei ole vain ajattelua ja tutkimista. Se ei myöskään ole pelkästään kokemuksia. Uskossa on kyse enemmästä, elämää suuremmasta luottamuksesta hyvään Jumalaan Taivaallisena Isänä.
Tyhjentävää vastausta siihen, mitä usko on, ei ole. Ihminen ei voi tuntea Jumalaa kokonaan. Jumala säilyttää salaisuutensa – ja niin saa olla. Ja joka tapauksessa Jumala tuntee meidät.
Usko ja tieto kulkevat rinnakkain
Usko ei ole tiedon vastakohta. Ne kulkevat rinnakkain, kun ihminen määrittelee ja yrittää ymmärtää maailmaa. Ristiriita näyttää muodostuvan siitä, että Jumalasta ei voi tehdä havaintoja aistien varassa.
Tieteellisen tiedon avulla voidaan tutkia, mitä Jumalasta on sanottu. Se ei kuitenkaan auta pääsemään lähemmäs Jumalaa. Hän pysyy salattuna. Vain uskon kautta on mahdollista vakuuttua siitä, että Jumala on ihmisen lähellä ja toimii tässä maailmassa.
Mitä kristinusko on?
Kristinusko on uskoa elävään Jumalaan. Se on uskoa siihen, että Jumala, Isä, antanut elämän kaikelle olemassa olevalle. Myös oma elämämme on Luojan lahjaa. Jumala vaikuttaa luomakunnassa ja historiassa ja kohtaa ihmisen myös henkilökohtaisesti.
Kristinusko on uskoa Jeesukseen Kristukseen, Hänen kuolemaansa ristillä ja ylösnousemukseensa. Jumala ilmoitti itsestään lähettämällä Poikansa maailmaan, jotta ihminen voisi elää Jumalan yhteydessä.
Jumalan ilmoituksesta kertoo Raamattu, joka on keskeisin lähde, kun etsitään tietoa Jumalasta.
Kristinusko on uskoa Pyhään Henkeen, joka tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden ihmisten keskelle. Pyhä Henki kutsuu ihmistä ja synnyttää hänessä uskon.
Miten usko näkyy?
Uskon kautta ihminen voi kokea, että Jumala on todellinen, että Hän on läsnä elämässä ja toimii suhteessa maailmaan. Usko Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön antaa elämälle kestävän perustan ja turvan.
Arkisessa elämässä usko ihmistä rakastavaan Luojaan voi näkyä rakkauden tekoina, joita usko synnyttää. Usko konkretisoituu valintoina, pyrkimyksenä vastuulliseen ja kestävään elämään ja toisen ihmisen huomioon ottamisena.
Usko tulee näkyväksi myös Jeesuksen toiminnassa sekä kirkossa ja sen messussa.- Anonyymi
ICBM on myös hyvä ravintola... tulee räjähtävän herkullista.
Nyt en ymmärtänyt - miten ICBM eli mannertenvälinen ballistinen ohjus liittyy luterilaisuutee? Tuskin siitä oli siitä oli evl.fi:ssä eli Suomen Ev.lut. kirkon virallisilla sivuilla?
- Anonyymi
2,5 miljoonaa on kuulema laulanut luterilaista laulukirjaa esimerkiksi rippikouluissa. Laulukirja on ollut käytössä luterilaisella kirkolla 50 vuotta.
"Rippikoulussa ja seurakuntien nuorisotyössä ahkerasti käytetty laulukirja lienee Suomen nuorison suosituin laulukirja. Sen klassikkolaulut ovat tuttuja suurelle enemmistölle suomalaisista. Varovasti arvioiden 50 vuoden varrella ainakin 2,5 miljoonaa suomalaista nuorta on laulanut veisukirjan lauluja rippikoulussa ja muuallakin, johtaja Jarmo Kokkonen kirkkohallituksesta arvioi."
https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/29915/Nuoren seurakunnan veisukirja tayttaa 50 vuotta - uusi painos julkistetaan Nuori2020-tapahtumassa 14-1-#e9c459ceEvl.fi:stä löytyi tuore Arkkipiispan paastokirje, joka taitaa olla ajankohtaisempi kuin laulukirjat? Kuinka moni luterilainen oikein noudattaa ennen pääsiäistä paastoa? Häpeekseni en itse noudata.
"Arkkipiispan paastokirje 2020
Paastonaika saa miettimään henkilökohtaisia kysymyksiä, omaa elämää ja siinä vaikuttavia arvoja. Mitä minulle kuuluu? Mitä pidän tärkeänä? Millaisten voimien annan ohjata itseäni?
Lukemattomien muiden ihmisten tavoin haluaisin olla onnellinen. Kartan ikäviä asioita ja etsin helppoutta ja vaivattomuutta. Mielihyvän hamuaminen ajaa hakemaan yhä uutta, yhä enemmän ja yhä useammin. Osaanko tehdä eroa sen välillä, mitä haluan ja mitä tarvitsen? Haluanko sellaista, mitä en tarvitse, ja ymmärränkö tarvitsevani sellaistakin, mitä en välttämättä halua?
Maailman levottomuus saa minut tuntemaan epävarmuutta. Oikuttelevat taloussuhdanteet, arvaamattomat epidemiat, raa’at sodat ja lohduttomat kansainvaellukset herättävät huolen tulevaisuudesta. Nolostun kun tajuan, että omat pelkoni tuntuvat minusta suuremmilta ja tärkeämmiltä kuin niiden hätä, joiden elämä on päivittäistä selviytymistaistelua.
Kaipaan selityksiä maailman monimutkaisuuteen ja siihen, miksi välillä on vaikea löytää omaa paikkaani kaiken keskellä. Tunnen houkutusta etsiä syyllisiä, rakentaa muureja, osoitella sormella ja eristää itseni muista.
Kovin monenlaiset voimat vaativat saada ohjata elämääni. Paastonaika kannustaa kohtaamaan ne ja tunnistamaan, milloin ne alkavat nakertaa minua ja ihmisyyttäni. Samalla se muistuttaa toivosta, joka ei lannistu pettymysten ja epävarmuuden keskellä.
Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle. (Psalmi 139:23-24)"
https://www.arkkipiispa.fi/kirjoitukset/kuka-minua-ohjaa/- Anonyymi
Evl.fi:stä löytyi tuore Arkkipiispan paastokirje, joka taitaa olla ajankohtaisempi kuin laulukirjat? Kuinka moni luterilainen oikein noudattaa ennen pääsiäistä paastoa? Häpeekseni en itse noudata.
Paastonaika saa miettimään henkilökohtaisia kysymyksiä, omaa elämää ja siinä vaikuttavia arvoja. Mitä minulle kuuluu? Mitä pidän tärkeänä? Millaisten voimien annan ohjata itseäni?
Lukemattomien muiden ihmisten tavoin haluaisin olla onnellinen. Kartan ikäviä asioita ja etsin helppoutta ja vaivattomuutta. Mielihyvän hamuaminen ajaa hakemaan yhä uutta, yhä enemmän ja yhä useammin. Osaanko tehdä eroa sen välillä, mitä haluan ja mitä tarvitsen? Haluanko sellaista, mitä en tarvitse, ja ymmärränkö tarvitsevani sellaistakin, mitä en välttämättä halua?
Maailman levottomuus saa minut tuntemaan epävarmuutta. Oikuttelevat taloussuhdanteet, arvaamattomat epidemiat, raa’at sodat ja lohduttomat kansainvaellukset herättävät huolen tulevaisuudesta. Nolostun kun tajuan, että omat pelkoni tuntuvat minusta suuremmilta ja tärkeämmiltä kuin niiden hätä, joiden elämä on päivittäistä selviytymistaistelua.
Kaipaan selityksiä maailman monimutkaisuuteen ja siihen, miksi välillä on vaikea löytää omaa paikkaani kaiken keskellä. Tunnen houkutusta etsiä syyllisiä, rakentaa muureja, osoitella sormella ja eristää itseni muista.
Kovin monenlaiset voimat vaativat saada ohjata elämääni. Paastonaika kannustaa kohtaamaan ne ja tunnistamaan, milloin ne alkavat nakertaa minua ja ihmisyyttäni. Samalla se muistuttaa toivosta, joka ei lannistu pettymysten ja epävarmuuden keskellä.
Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle. (Psalmi 139:23-24)"
https://www.arkkipiispa.fi/kirjoitukset/kuka-minua-ohjaa/Kukapa nyt ei olisi huolestunut, ainoa keino mitä voimme tehdä on hiljentyminen ja rukoilu. Itse hiljentyminenkin on rukous ortodoksien mukaan.
Yksi tie on kotiasketismiin vetäytyminen. Ryhtyy harjoittanaan yksinäistä,eristäytynyttä elämää omin ehdoin. Sulkee itsensä maailmalta ja keskittyy teologiaan. FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Evl.fi:stä löytyi tuore Arkkipiispan paastokirje, joka taitaa olla ajankohtaisempi kuin laulukirjat? Kuinka moni luterilainen oikein noudattaa ennen pääsiäistä paastoa? Häpeekseni en itse noudata.
https://www.arkkipiispa.fi/kirjoitukset/kuka-minua-ohjaa/Hyvä kirjoitus arkkipiispalta. Valitettavien monia ohjaa nykyisin taistolaistietoisuus eli katsotaan maailmaa taistolaisten silmälasien kautta. Kristittyjen olisi hyvä katsoa maailmaa objektiivisesti eli uskoa siihen, että on olemassa objektiivinen totuus, joka on suurempi kuin rajoittuneet maailmalliset ismit.
inti kirjoitti:
Hyvä kirjoitus arkkipiispalta. Valitettavien monia ohjaa nykyisin taistolaistietoisuus eli katsotaan maailmaa taistolaisten silmälasien kautta. Kristittyjen olisi hyvä katsoa maailmaa objektiivisesti eli uskoa siihen, että on olemassa objektiivinen totuus, joka on suurempi kuin rajoittuneet maailmalliset ismit.
inti: "Valitettavien monia ohjaa nykyisin taistolaistietoisuus eli katsotaan maailmaa taistolaisten silmälasien kautta."
Eiköhän se taistolaisuusvaihe mennyt monella ohi viimeistään Neuvostoliiton romahdettua 90-luvun alussa tai jäi jo 60-70-lukujen nuoruuteen. Nykyään ne ovat vain vasemmistolaisia?
Joo se arkkipiispan kirjoitus oli hyvä eli siinä olen samaa mieltä.Anonyymi kirjoitti:
Kukapa nyt ei olisi huolestunut, ainoa keino mitä voimme tehdä on hiljentyminen ja rukoilu. Itse hiljentyminenkin on rukous ortodoksien mukaan.
Yksi tie on kotiasketismiin vetäytyminen. Ryhtyy harjoittanaan yksinäistä,eristäytynyttä elämää omin ehdoin. Sulkee itsensä maailmalta ja keskittyy teologiaan.Anonyymi: "Yksi tie on kotiasketismiin vetäytyminen. Ryhtyy harjoittanaan yksinäistä,eristäytynyttä elämää omin ehdoin. Sulkee itsensä maailmalta ja keskittyy teologiaan."
Tarkoitat varmaan tuota pääsiäispaaston ajaksi, sillä pitemmälle vietynä tuo kuulostaisi munkkina tai nunnana olemiselta kotona? Itse en usko teologiassa olevan pelastus vaan pikemminkin lapsenomaisessa uskossa??inti kirjoitti:
Hyvä kirjoitus arkkipiispalta. Valitettavien monia ohjaa nykyisin taistolaistietoisuus eli katsotaan maailmaa taistolaisten silmälasien kautta. Kristittyjen olisi hyvä katsoa maailmaa objektiivisesti eli uskoa siihen, että on olemassa objektiivinen totuus, joka on suurempi kuin rajoittuneet maailmalliset ismit.
Taistolaisten? Huoh...
InhottavaRealisti kirjoitti:
Taistolaisten? Huoh...
Kenties joku suuren ikäluokan jäsen on vielä taistolaisena säilynyt? Ei se niin mahdoton ajatus ole, vaikka taistolaisuus ei ole enää muodissa sitten q970-luvun. Sinun varhaislapsuudessa taisi olla vielä taistolaisia ihan oikeasti? Ehkä kaikista ei ole vielä aate ja ihanteet hävinneet?
Mitäs mielenkiintoista sinä löydät kirkon virallisilta sivuilta?FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
inti: "Valitettavien monia ohjaa nykyisin taistolaistietoisuus eli katsotaan maailmaa taistolaisten silmälasien kautta."
Eiköhän se taistolaisuusvaihe mennyt monella ohi viimeistään Neuvostoliiton romahdettua 90-luvun alussa tai jäi jo 60-70-lukujen nuoruuteen. Nykyään ne ovat vain vasemmistolaisia?
Joo se arkkipiispan kirjoitus oli hyvä eli siinä olen samaa mieltä.Maailmaa värillisten silmälasien kautta katsominen ei ole mihinkään hävinnyt.
inti kirjoitti:
Maailmaa värillisten silmälasien kautta katsominen ei ole mihinkään hävinnyt.
Nyt ymmärsin mitä tarkoitin, mutta nyt vasemmistolaiset ovat aluksi jotain vasemmistonuoria, joista tulee aikuisena sitten vassariäänestäjiä. Taistolaisuus jäi, mutta tietysti he värittävät näkemyksiään. Itsekin katselen maailmaa krisittyjen luterilaisten silmälasien kautta. Oma puoluekantani on jäsenyydellä KD, kristillisdemokraatit.
Nyt ymmärsin mitä tarkoitin, mutta nyt vasemmistolaiset ovat aluksi jotain vasemmistonuoria, joista tulee aikuisena sitten vassariäänestäjiä. Taistolaisuus jäi, mutta tietysti he värittävät näkemyksiään. Itsekin katselen maailmaa krisittyjen luterilaisten silmälasien kautta. Oma puoluekantani on jäsenyydellä KD, kristillisdemokraatit.
Nyt ymmärsin mitä tarkoitin - siis Nyt ymmärsin mitä TARKOITIT. Sorry kirjoitusvirhe!
"Itsekin katselen maailmaa krisittyjen luterilaisten silmälasien kautta."
Tuota en usko sinusta.inti kirjoitti:
"Itsekin katselen maailmaa krisittyjen luterilaisten silmälasien kautta."
Tuota en usko sinusta.Miten muka en ole kristittyjen luterilaisten silmälasien kautta maailmaa katsova? Käyn monta kertaa vuodessa luterilaisessa jumalanpalveluksessa kuuluen kirkkoon. Täälläkin mainostan luterilaisten kirkon nettisivuja ja yritän sieltä sivuilta ihmisten tekevän löytöjä suuntaan tai toiseen.
Miten muka en ole kristittyjen luterilaisten silmälasien kautta maailmaa katsova? Käyn monta kertaa vuodessa luterilaisessa jumalanpalveluksessa kuuluen kirkkoon. Täälläkin mainostan luterilaisten kirkon nettisivuja ja yritän sieltä sivuilta ihmisten tekevän löytöjä suuntaan tai toiseen.
Arvelen, että katselet maailmaa ennemminkin länsimaisen sivistyksen kautta kuin luterilaisuuden kautta. Luterilaisuus on vain pieni osa sitä.
inti kirjoitti:
Arvelen, että katselet maailmaa ennemminkin länsimaisen sivistyksen kautta kuin luterilaisuuden kautta. Luterilaisuus on vain pieni osa sitä.
inti: "Arvelen, että katselet maailmaa ennemminkin länsimaisen sivistyksen kautta kuin luterilaisuuden kautta. Luterilaisuus on vain pieni osa sitä."
Kyllä se luterilaisuus värittää. Yhdessä vaiheessa kävin melkein joka sunnuntaikirkossa. Hetken olen ollut yhden kirkon kirkkokuorossa. Käyn ajoittain luterilaisen kirkon nuorison raamattupiirissä ja kaiken maailman iltajutuissa. Lisäksi meinasin aloittaa tänä lukuvuonna opiskelemaan läntistä luterilaista teologiaa yliopistossa, mutta se jäi sittenkin vain vähäiseen luennolla olemiseen. Olen suorittanut vain yhden teologiankurssin ja siksi se jää, mutta olen saanut teologian opintojen takia vähän vaikutteita luterilaisuudesta. Kolme kertaa olen lukenut teologianpääsykokeisiin, mutta kertaakaan en ole osallistunut pääsykokeisiin. Ne pääsykoekirjat ovat teologisesti "luterilaisesti" värittyneitä tai ainakin läntistä teologiaa.
- Anonyymi
Huomasin Ev.lut.kirkon etusivulla Naistenpäivän keskusteluohjelman, joka tulee ulos Yleltä sunnuntaina 8.3.2020. Kirkko on siinä mukana keskustelijana. Ohjelmassa myös kuullaan - miten kirkko meinaa valmistua korona-viruksen suhteen.
https://evl.fi/etusivu
Tänään vietämme kansainvälistä naistenpäivää. Suomi tunnetaan tasa-arvon mallimaana, mutta miten se käytännössä toteutuu? Horisontissa asiaa pohditaan valtion, kirkon ja muslimiyhteisön näkövinkkeleistä.
Naistenpäivän teemoja pohtimassa ovat työ- ja tasa-arvo-osaston johtaja Tanja Auvinen Sosiaali ja -terveysministeriöstä, Amal ry:n hallituksen puheenjohtaja Minna Taipale ja Kirkkohallituksen Jumalanpalvelus ja yhteiskunta -yksikön asiantuntija, pastori, teologian tohtori Minna Rikkinen.
Ohjelma vierailee myös Startup Refugeesin uusissa tiloissa Helsingissä, jossa koordinaattori Aisha Marouf ja johtaja Elisa Vepsäläinen kertovat järjestön toiminnasta. Kuulemme myös miten Suomen evankelisluterilainen kirkko valmistautuu koronaviruksen varalta. - Anonyymi
Minä olen huomannut että jos elää Raamatun mukaan, joutuu tutkittavaksi ja sanojasi punnitaan karaattivaa-alla.
Tarkoitatko Päivi Räsäsen tapausta vaan onko se muka yleisempää, että Raamatun mukaista elämää tutkitaan Suomen lakikirjan mukaan?
- Anonyymi
Olen huomannut että olis nätti pieni kirkko myytävänä!
pitäskö ostaa ja alkaa julistaa sielläkin evankeliumia hmmm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2057054
- 594652
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s404353- 733292
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161955Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271716- 171680
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401583- 341469
- 1431247