Diselit vajosivat helmikuussa todella syvälle

Anonyymi

16

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan on täysin odotettavissa oleva suuntaus. Bensa ja diesel supistuvat uusmyynnin osalta ja vaihtoehtoiset kasvattavat osuuttaan.

      Turhaan korostat vain dieselien uusmyynnin vähenemistä. Bensan väheneminen on samaa luokkaa, jopa suurempaakin viime syksystä lähtien. Bensa-autojan lähtötaso vain on korkeampi. Korkealta putoaa sitä paitsi rajummin ja ihan lähitulevaisuudessa näin käy bensa-autoille.
      Dieselien osalta uusmyynnissä ’lattia’ alkaa jo olla lähellä.

      Enää ei uusia dieseleitä juuri kukaan, joka ei sitä oikeastaan tarvitse jo ihan valikoimankin supistuessa jakeskittyessä vain isompiin autoihin. Käytettyjen tuonti korvaa hyvinkin monen mielihalut, jos haluaa laatuautoa, mutta ei ole halukas/kyvykäs maksamaan niistä uuden auton kovaa hintaa. Vielä toistaiseksihan dieseautojen osuus autokannassa on ollut kasvussa.

      Bensa-autojen omistajissa se potentiaali vaihtoehtoisiin on ja se tulee näkyviin luultavasti nopeammin kuin moni uskoo. Voi hyvin miettiä moniko tänäkään päivänä ostaa pelkästään bensamoottorilla olevaa uutta autoa ellei kyse ole ihan niistä halvemmista. Kyllä uusmyynnin isokin lasku on jo käynnissä ja jyrkkeneekin vielä.

      • Anonyymi

        Autonvalmistajilla on kovat sanktiot tulossa, jos uusien myytävien autojen valmistajakohtaiset päästöt ei saavuta asetettuja tavoitteita. Jos bensa-autojen uusmyynti ei laske reilusti, niin tavoitteiseen ei päästä millään. Dieselien osuuden kasvaminen helpottaisi, mutta käytännössä se ei enää onnistu, koska dieseleitä saa vain suuriin ja kalliimpiin autoihin nykyisin. Eikä tähän ole muutosta tulossa.
        Näistä johtuen hybridien ja sähköautojen hinnat ovat laskeneet koko ajan melkoisesti. Niitä myydään selvästi pienemmillä katteilla kuin polttomoottoriautoja. Myös markkinointi satsaa näihin, vai onko joku nähnyt enää mainontaa muihin kuin hybrideihin tai sähköautoihin.


    • Anonyymi

      Haluan nähdä sen päivän, kun asemilta ei saa enää dieseliä, eikä bensaa. Sitä päivää en vain ikinä näe. Kasvan silloin jo horsmaa, kuten te muutkin pellet!

    • Anonyymi

      Ja samalla ulkoa tuodaan vuodessa sellaiset 15-20 tuhatta isoa dieseliä, koska se on kannattavaa ja kaikkien tarpeita nuo nykyiset välivaiheen ei vaan täytä.

      • Anonyymi

        Tuodut autot menee suurelta osin vanhojen dieseleiden tilalle jotka jää seisontaan ja menee osiksi.

        Paljon tuodaan myös bensa-autoja

        Uudet autot on pääosin bensamoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuodut autot menee suurelta osin vanhojen dieseleiden tilalle jotka jää seisontaan ja menee osiksi.

        Paljon tuodaan myös bensa-autoja

        Uudet autot on pääosin bensamoottorilla.

        Uudet autot ovat luonnollisesti bensa-autoja, koska ne ovat halvimpia. Eniten myydään autoja, joihin ei enää juuri edes saa dieselmoottoria.
        Kyllä bensa-autojenkin uusmyynti on jo laskussa ja lasku alkoi selkeämmin viime syksynä.

        Ne korvautuvat hybrideillä ja sähkölläkin kaikkein helpommin ja kun nyt autonvalmistajat ovat kovassa paineessa saavuttaa säädetyn päästörajan uusmyynnin osalta tämän vuoden aikana välttääkseen hurjat sanktiot, niin niiden pakko vähentää bensa-autojen myyntiä. Ja vaihtoehtoja ei käytännössä juuri ole kuin sähkö tai lataushybridit. Janiitä myydään hyvinkin pienillä katteilla, ellei jopa lähes tappiollakin, siksi hurjat nuo sanktiot ovat. Dieselin myyntikin vähän helpottaisi, mutta dieselmoottoria kannattaa pitää vain isompiin ja kalliimpiin autoihin, eikä niistä ole halpojen ja pienten bensa-autojen korvaajaksi myyntimäörisdä.


    • Anonyymi

      Tuossa on poiminta virallisesta tilastosta liikennekäytössä olevista dieselhenkilöautoista. Otin vain joka toisen vuoden alkaen vuodesta 1999. Kuten nähdään, dieselautojen määrä on kasvanut koko ajan, suurimman hyppäyksen ollessa 2007-2011. Kasvu jatkuu.

      1999 196 281
      2001 230 157
      2003 264 071
      2005 301 283
      2007 359 907
      2009 457 541
      2011 553 318
      2013 619 622
      2015 678 780
      2017 731 887
      2019 760 330

      http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__lii__mkan/statfin_mkan_pxt_11ie.px/ta

    • Anonyymi

      Diesel on kohta arvoton museoauto jota kukaan ei halua.

      • Anonyymi

        Tuo ’kohta’ on ollut käytössä täällä jo vuosikausia. Saas nähdä koska se koittaa.
        Toistaiseksi dieselin osuus autokannassa vain kasvaa ja kasvaa.


      • Anonyymi

        Kohta ? Ensi vuonna ? Ensi vuosikymmenellä ? Kuka tietää ?


    • Anonyymi

      Jäät on heikot ja akut painavat, joten älkää menkö jäihin.

    • Anonyymi

      kehitys

    • Anonyymi

      Hyvä suunta, ne jotka ei oikeasti diesel käyttöistä autoa tarvitse, siirtyvät bensa-hybrideihin (ladattaviin tai "itselataaviin") ja sähköautoihin, eli turhat dieselkuskit vähenevät oletetusti.

      • Anonyymi

        Samahan koskee myös turhia bensakuskeja. Suurin hyöty päästöjen kannalta onkin, jos nämä turhat bensakuskit siirtyvät hybrideihin tai vielä parempi, jos suoraan sähköön. Tämä suuntahan on voimistunut eniten.

        Hyvä on myös, jos turhat dieselkuskit ja myös ne keille diesel on käytännössä välttämätön siirtyvät dieselhybrideihin. Se on bensahybridiä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sähkö ei vielä toistaiseksi ole useimmille dieseliä käyttävälle todellinen vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Ilmailuala ei tule koskaan enään toipumaan entiselleen.
      Ihmiset tulee vähintään lentämistä. Lentäminen ei ole enään "muodikasta" eikä tule enään koskaan oleen.

      Tästä johtuen autoilun polttoaineet heitetään taas karusellia.
      Eli sähköautot pannaa.
      Diesel autot nousee taas arvoon. Johtuen, lentopetroolista saa
      Sään dieseliä, jota tulee oleen liikaa.
      Bensanhinta nousee rajusti. Viimeaikoina on ongelma ollut. Bensaa on tullut öljynjalostuksessa liikaa. Nyt öljynkulutuksen vähentyessä bensaa tuleekin liian vähän.
      Sähköautot saastuttaa liikaa ja niiden kehitys lopetetaan. Tämä johtuu hiilivoimaloiden päästöt on kovemmat kuin öljyn.

    • Anonyymi

      Dieselin romahdus jatkuu:
      "Dieselin suosio Suomeen rekisteröidyistä uusista autoista laski edelleen viime vuonna, selviää Traficomin tilastoista."

      www.is.fi/autot/art-2000006444894.html

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe