Diselit vajosivat helmikuussa todella syvälle

Anonyymi

16

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan on täysin odotettavissa oleva suuntaus. Bensa ja diesel supistuvat uusmyynnin osalta ja vaihtoehtoiset kasvattavat osuuttaan.

      Turhaan korostat vain dieselien uusmyynnin vähenemistä. Bensan väheneminen on samaa luokkaa, jopa suurempaakin viime syksystä lähtien. Bensa-autojan lähtötaso vain on korkeampi. Korkealta putoaa sitä paitsi rajummin ja ihan lähitulevaisuudessa näin käy bensa-autoille.
      Dieselien osalta uusmyynnissä ’lattia’ alkaa jo olla lähellä.

      Enää ei uusia dieseleitä juuri kukaan, joka ei sitä oikeastaan tarvitse jo ihan valikoimankin supistuessa jakeskittyessä vain isompiin autoihin. Käytettyjen tuonti korvaa hyvinkin monen mielihalut, jos haluaa laatuautoa, mutta ei ole halukas/kyvykäs maksamaan niistä uuden auton kovaa hintaa. Vielä toistaiseksihan dieseautojen osuus autokannassa on ollut kasvussa.

      Bensa-autojen omistajissa se potentiaali vaihtoehtoisiin on ja se tulee näkyviin luultavasti nopeammin kuin moni uskoo. Voi hyvin miettiä moniko tänäkään päivänä ostaa pelkästään bensamoottorilla olevaa uutta autoa ellei kyse ole ihan niistä halvemmista. Kyllä uusmyynnin isokin lasku on jo käynnissä ja jyrkkeneekin vielä.

      • Anonyymi

        Autonvalmistajilla on kovat sanktiot tulossa, jos uusien myytävien autojen valmistajakohtaiset päästöt ei saavuta asetettuja tavoitteita. Jos bensa-autojen uusmyynti ei laske reilusti, niin tavoitteiseen ei päästä millään. Dieselien osuuden kasvaminen helpottaisi, mutta käytännössä se ei enää onnistu, koska dieseleitä saa vain suuriin ja kalliimpiin autoihin nykyisin. Eikä tähän ole muutosta tulossa.
        Näistä johtuen hybridien ja sähköautojen hinnat ovat laskeneet koko ajan melkoisesti. Niitä myydään selvästi pienemmillä katteilla kuin polttomoottoriautoja. Myös markkinointi satsaa näihin, vai onko joku nähnyt enää mainontaa muihin kuin hybrideihin tai sähköautoihin.


    • Anonyymi

      Haluan nähdä sen päivän, kun asemilta ei saa enää dieseliä, eikä bensaa. Sitä päivää en vain ikinä näe. Kasvan silloin jo horsmaa, kuten te muutkin pellet!

    • Anonyymi

      Ja samalla ulkoa tuodaan vuodessa sellaiset 15-20 tuhatta isoa dieseliä, koska se on kannattavaa ja kaikkien tarpeita nuo nykyiset välivaiheen ei vaan täytä.

      • Anonyymi

        Tuodut autot menee suurelta osin vanhojen dieseleiden tilalle jotka jää seisontaan ja menee osiksi.

        Paljon tuodaan myös bensa-autoja

        Uudet autot on pääosin bensamoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuodut autot menee suurelta osin vanhojen dieseleiden tilalle jotka jää seisontaan ja menee osiksi.

        Paljon tuodaan myös bensa-autoja

        Uudet autot on pääosin bensamoottorilla.

        Uudet autot ovat luonnollisesti bensa-autoja, koska ne ovat halvimpia. Eniten myydään autoja, joihin ei enää juuri edes saa dieselmoottoria.
        Kyllä bensa-autojenkin uusmyynti on jo laskussa ja lasku alkoi selkeämmin viime syksynä.

        Ne korvautuvat hybrideillä ja sähkölläkin kaikkein helpommin ja kun nyt autonvalmistajat ovat kovassa paineessa saavuttaa säädetyn päästörajan uusmyynnin osalta tämän vuoden aikana välttääkseen hurjat sanktiot, niin niiden pakko vähentää bensa-autojen myyntiä. Ja vaihtoehtoja ei käytännössä juuri ole kuin sähkö tai lataushybridit. Janiitä myydään hyvinkin pienillä katteilla, ellei jopa lähes tappiollakin, siksi hurjat nuo sanktiot ovat. Dieselin myyntikin vähän helpottaisi, mutta dieselmoottoria kannattaa pitää vain isompiin ja kalliimpiin autoihin, eikä niistä ole halpojen ja pienten bensa-autojen korvaajaksi myyntimäörisdä.


    • Anonyymi

      Tuossa on poiminta virallisesta tilastosta liikennekäytössä olevista dieselhenkilöautoista. Otin vain joka toisen vuoden alkaen vuodesta 1999. Kuten nähdään, dieselautojen määrä on kasvanut koko ajan, suurimman hyppäyksen ollessa 2007-2011. Kasvu jatkuu.

      1999 196 281
      2001 230 157
      2003 264 071
      2005 301 283
      2007 359 907
      2009 457 541
      2011 553 318
      2013 619 622
      2015 678 780
      2017 731 887
      2019 760 330

      http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__lii__mkan/statfin_mkan_pxt_11ie.px/ta

    • Anonyymi

      Diesel on kohta arvoton museoauto jota kukaan ei halua.

      • Anonyymi

        Tuo ’kohta’ on ollut käytössä täällä jo vuosikausia. Saas nähdä koska se koittaa.
        Toistaiseksi dieselin osuus autokannassa vain kasvaa ja kasvaa.


      • Anonyymi

        Kohta ? Ensi vuonna ? Ensi vuosikymmenellä ? Kuka tietää ?


    • Anonyymi

      Jäät on heikot ja akut painavat, joten älkää menkö jäihin.

    • Anonyymi

      kehitys

    • Anonyymi

      Hyvä suunta, ne jotka ei oikeasti diesel käyttöistä autoa tarvitse, siirtyvät bensa-hybrideihin (ladattaviin tai "itselataaviin") ja sähköautoihin, eli turhat dieselkuskit vähenevät oletetusti.

      • Anonyymi

        Samahan koskee myös turhia bensakuskeja. Suurin hyöty päästöjen kannalta onkin, jos nämä turhat bensakuskit siirtyvät hybrideihin tai vielä parempi, jos suoraan sähköön. Tämä suuntahan on voimistunut eniten.

        Hyvä on myös, jos turhat dieselkuskit ja myös ne keille diesel on käytännössä välttämätön siirtyvät dieselhybrideihin. Se on bensahybridiä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sähkö ei vielä toistaiseksi ole useimmille dieseliä käyttävälle todellinen vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Ilmailuala ei tule koskaan enään toipumaan entiselleen.
      Ihmiset tulee vähintään lentämistä. Lentäminen ei ole enään "muodikasta" eikä tule enään koskaan oleen.

      Tästä johtuen autoilun polttoaineet heitetään taas karusellia.
      Eli sähköautot pannaa.
      Diesel autot nousee taas arvoon. Johtuen, lentopetroolista saa
      Sään dieseliä, jota tulee oleen liikaa.
      Bensanhinta nousee rajusti. Viimeaikoina on ongelma ollut. Bensaa on tullut öljynjalostuksessa liikaa. Nyt öljynkulutuksen vähentyessä bensaa tuleekin liian vähän.
      Sähköautot saastuttaa liikaa ja niiden kehitys lopetetaan. Tämä johtuu hiilivoimaloiden päästöt on kovemmat kuin öljyn.

    • Anonyymi

      Dieselin romahdus jatkuu:
      "Dieselin suosio Suomeen rekisteröidyistä uusista autoista laski edelleen viime vuonna, selviää Traficomin tilastoista."

      www.is.fi/autot/art-2000006444894.html

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe