Miks jossain yhä kaasuhelloja

Anonyymi

Sähköuuni ja päällä kaasulevyt, mitä ihmettä, miksi?
30 luvulla oli.

21

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole kuullutkaan tuollaisesta yhdistelmähellasta.
      Kun olin lapsi meillä oli kaasuhella, mutta uunikin toimi kaasulla.

    • Anonyymi

      Siks.

      Kaasuliesi on ominaiksuuksiltaan ylivoimainen. Kaasuliesi ei, sähköuuni paljon parempi.

      Aikanaan tein keittiörempan, laitoin just nimenomaan kaasulieden ja alle sähköuunin. Erittäinkin olen tyytyväinen ratkaisuun.


      =DW=

      • Anonyymi

        Mikä kaasuliedessä muka ylivoimaista?


      • Anonyymi

        Höh.

        Siis piti kirjoittaani, että kaasu-uuni ei ole häävi, siks sähköuuni.

        Nyky-systeemi paras, mitä tähän mennessä törmännyt. Tokikin, pitsan, tahi rieskan paistoon tarvitaan kovemmat lämmöt, mitä sähköuunista saa. Noh, sellaista varten on sitten leivinuuni.

        Ja eniten käytössä kai mikroaaltouuni. Mutta kaasuliesi, ylivoimaisesti paras liesi. Makkaran paistamiseen toki nuotio ehdoton,

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kaasuliedessä muka ylivoimaista?

        Kuumuus ja välitön reagoiva lämmön säätö.

        Lisäks kaasuliedessä turvallisuus aivan huippua. Mitenkään ei ole mahdollista saada liettä päälle vahingossa. Toisekseen liesi sammuu ihan varmasti, jos jotain vaikkapa kiehuu yli jne.

        Ja flambeeraus ei onnistu muilla liesillä, ilman sytkäriä.

        Kyllä kaasuliesi on ehdoton parempaa ei ole keksitty.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuumuus ja välitön reagoiva lämmön säätö.

        Lisäks kaasuliedessä turvallisuus aivan huippua. Mitenkään ei ole mahdollista saada liettä päälle vahingossa. Toisekseen liesi sammuu ihan varmasti, jos jotain vaikkapa kiehuu yli jne.

        Ja flambeeraus ei onnistu muilla liesillä, ilman sytkäriä.

        Kyllä kaasuliesi on ehdoton parempaa ei ole keksitty.

        =DW=

        "Toisekseen liesi sammuu ihan varmasti, jos jotain vaikkapa kiehuu yli jne."

        Tuo oli ihan uutta. Viimeksi käsitellyt kaasuliettä joskus 50-luvulla.
        On siis hyvä, että liesi tohottaa kaasua liekki sammuneena?


      • Siis myydäänkö tuollaisia, että sähköuuni-kaasuhellayhdistelmiä. Vai teitkö systeemin itse.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Siis myydäänkö tuollaisia, että sähköuuni-kaasuhellayhdistelmiä. Vai teitkö systeemin itse.

        Aika yleinen yhdistelmä, että liesitaso on upotettu pöytätasoon, oli sitten sähkö tai kaasu. Itsellä kaksi keraamista sähkölevyä ja kaksiliekkinen kaasu. Uuni sitten erikseen upotettava. Voi olla liesitason alla tai vieressä. Itsellä vaunussa tason alla ja pullo nurkassa vaunun takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisekseen liesi sammuu ihan varmasti, jos jotain vaikkapa kiehuu yli jne."

        Tuo oli ihan uutta. Viimeksi käsitellyt kaasuliettä joskus 50-luvulla.
        On siis hyvä, että liesi tohottaa kaasua liekki sammuneena?

        Liekinvarmistin.

        Nykyuuneissa kaikissa sellainen. Jos liekki sammuu, lakkaa kaasuntulo.

        Kaasuliesi yllättävän turvallinen, verrattuna sähkölieteen. Sitä ei yksinkertaisesti saa laitettua vahingossa päälle. Lisäks se sammuu vaikkapa ylikiehuttaessa ja tosiaan kaasuntulokin lakkaa. Lämmön säätö toimii heti ja kun liekin sammuttaa, ei jää kuumaa levyä hehkumaan.

        Mulla 5kg pullokaasulla, näin vähällä kokkailulla se piisaa noin vuoden. Käyttökulut jotain 1 5 ekeä.Ei siis kallistakaan. Kaasuvuodon varalta on kaasuvaroitin. Lisäks kaasu kyllä haisee, jos vuotaa.

        Kaasua jostain syystä karsastetaan, mutta suota. Jotenkin oletan, kaikki joskus grillanneet kaasugrillillä, eipä se liesi sen kummempi ole käyttää. Ainoo on se, että pitää muistaa joskus vaihtaa pullo. Kaupunkikaasu ois ehdoton, mutta sitä ei slummeihin ole vedetty, enenpi keskusta-asukkaitten ilo.

        Niin, ravintoloissa yleensä kaasuvehkeet, ihan ammattilaisten härpäkkeitä. Mutta ei ollenkaan luksushintaisia, eikä siis kalliita käyttääkkään. Mun käsittääkseni lisäks ovat ikuisia, jotain letkuliitoksia pitää tarkkailla, mutta itse liesi, ei se kulu mitenkään.


        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toisekseen liesi sammuu ihan varmasti, jos jotain vaikkapa kiehuu yli jne."

        Tuo oli ihan uutta. Viimeksi käsitellyt kaasuliettä joskus 50-luvulla.
        On siis hyvä, että liesi tohottaa kaasua liekki sammuneena?

        Joo noin oli ennen.
        Tässä jääkaapissa, mikä meillä on, se myös sulkee itse kaasuntulon, jos liekki sammuu.


    • Anonyymi

      Jos saisin valita, niin ottaisin oitis kaasuhellan.
      Kaasuhellalla kun värkkää, niin johan onnistuu ruuan laitto.
      Saaressa on kaasuhella, täällä kotona normaali hella.
      En laita saaressa kaasu-uunissa ruokia. Saattaisi onnistua?
      Yhden kerran, vuonna kaks ja risat, tökkäsin saaressa kaasu-uusiin nisuja.
      Pullien pohjat olivat hiilimäisen mustat. Heh.
      Noh, nyky-kaasuhellat ehkä kenties parempia, kuin mulla saaressa.

      Heikunkeikku

      • Meillä on mökillä yks jääkaappi, jonka saa toimimaan joko kaasulla tai sähköllä.
        Käytetään sitä alatalolla kaasulla, kun aurinkopaneleita ei ole montaa siellä.


    • Anonyymi

      Pojalla Tukholmass kaasuhella :)

    • Anonyymi

      Pitää muistaa erottaa se mistä kaasu tulee. Jos kaasu tulee putkia pitkin, niin se on ihan luonnollista käyttää kaasua. Mutta jos kaasu pitää kantaa pulloilla, niin kyllä siinä oma vaivansa on. Ennen kun ei ollut maaseudulla sähköjä, niin käytettiin pullokaasua paljonkin.

      • Kun olin lapsi ei ollut sähköä. Oli uunillinen kaasuhella ja keittiössä ja kahdessa kamarissa katossa kaasuvalo.
        Valoissa oli ns. sukka, johon tuli kaasu, jos se meni rikki, piti vaihtaa uusi.
        11kg pullo oli ulkona seinällä, sisällä ei saanut pitää.
        Sieltä tuli putket kaikille valoille ja hellalle. Kaasuvalo oli kirkas,


    • Anonyymi

      Esimerkiksi Helsingissä on vielä runsaasti kaupunginosia joissa jaetaan ns. kaupunkikaasua ja taloissa on siis kaasuliedet (asunnoissa ei tarvita kovin "vahvoja" sähköjä). Sitten on vielä ne monet kesämökit joihin ei tule sähköä tai se on niin heikkoa että kaasuhella on parempi. Nykyään kun käytetään aurinkopaneeleita niin liesi ja yleensä jääkaappikin on aina kaasutoiminen. Lähes kaikissa matkailuajoneuvoissa käytetään keittämiseen nestekaasua.

      Kaupungin kaasuverkossa käytetään nykyään maakaasua, muualla pulloissa olevaa nesteytettyä kaasua, propaania (paineastioissa) tai butaania (pienissä retkikäyttöön tarkoitetuissa peltirasioissa).

      Monesti ns. kaasutalossa voi olla tuollaisia helloja joissa on kaasuhella sähköuunilla. Sähköuunin käyttö on helpompaa kuin kaasu-uunin ja sellaiselle yhdistelmäliedelle riittää tavallinen keittiön pistorasia (täyskokoinen sähköliesi tarvitsee yleensä kolmivaiheliitynnän). Olen kyllä käyttänyt kaasu-uunia matkailuvaunussa, mutta paistaminen sillä oli hankalaa, jotain valmista uuniruokaa kyllä sai lämmitettyä.

      Ammattilaiset vannovat kaasun nimiin, koska kaasuhella on helposti säädettävä ja kaasuliekki lämmittää heti ja myös lopettaa lämmityksen kun sammuu. Kyllähän modernin kaasulieden saa sytytettyä vahingossa, kun niissä on automaattisytyttimet. Mutta silloinkin käytössä oleva suojaus sulkee kaasun tulon heti kun nappulasta irrottaa. Kattilan ylikiehuminen yleensä sammuttaa liekin ja kun liekki on sammunut, hetken kuluttua liekinvarmistin sulkee kaasun (palamatonta kaasua ehtii tulla aika vähän). Tuollaiset liekinvarmistimet ovat kaikissa sisätiloissa käytettävissä kaasulaitteissa, mm. jääkaapeissa, ulkokäyttöön tarkoitetuissa ei sellaiset ole pakollisia joten kannattaa olla varuillaan.

      • Kymmeniä vuosi taapäin, kun olin nuori kävin sisareni luona Helsingissä toisinaan, kun hän asui siellä.
        Muistan, että siellä oli kaasuliesi ja muistaakseni johonkin laitettiin joku poletti.
        Noin ainakin yli 30v, taapäin oli jo matkailuvaunussa kaasujääkaappi. Pullo etukotelossa,
        Tästä on nyt jo useita vuosia, kun ostin mökille sähköhellan, jossa on uuni. Tarvitsin sen valovirralla.
        Yksi kappale ja aika kalliskin muihin verrattuna, oli siinä myymälässä. Sanoivat, että niiden valmistus lopetetaan.


    • Anonyymi

      Meillä on kaasuliesi / kaasu-uuni yhdistelmä.
      Liedessä on 3 erikoista kaasurengasta. Päihittää sähkölieden mennen, tullen. Reagoi lämmän säätöön molempiin suuntiin välittömästi. Tehokas.
      Kaasu-uunin säätö on hieman loitsuamista. Sähköuuni on parempi säädön selkeyden vuoksi.
      Mikroaaltouuni täydentää sopivasti vaikka käyttö onkin vähäistä. Parvekkeen grilliuuni on hyvä peli. Voi grillata, kypsentää, paistaa, käyttää uunina koska lämpöä löytyy 250 asteeseen celsiusta.

      • Anonyymi

        Liesi-uuni yhdistelmä kaasulla ja loistopeli.
        Uunin säätö on hieman tarkempaa kuin sähköllä, mutta nopeasti oppii uunin tavoille.
        Siinä olen joulukinkut paistanut ihan yötä myöten, välillä käynyt huussireissulla vilkasemmassa kinkun kypsymistä, sekä lisännyt vettä uunissa olevaan astiaan, jotta ei kinkku kuivu korpuksi.
        Uunissa on myös grillausmahdollisuus, joka toimii vaan olen laiskasti käyttänyt.
        Niin, sytytys tapahtuu sähkökipinällä, ei tartterisuronssonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liesi-uuni yhdistelmä kaasulla ja loistopeli.
        Uunin säätö on hieman tarkempaa kuin sähköllä, mutta nopeasti oppii uunin tavoille.
        Siinä olen joulukinkut paistanut ihan yötä myöten, välillä käynyt huussireissulla vilkasemmassa kinkun kypsymistä, sekä lisännyt vettä uunissa olevaan astiaan, jotta ei kinkku kuivu korpuksi.
        Uunissa on myös grillausmahdollisuus, joka toimii vaan olen laiskasti käyttänyt.
        Niin, sytytys tapahtuu sähkökipinällä, ei tartterisuronssonia.

        Olen ollut laiskaja ennakkoluuloinen kaasu-uunin opettelija.
        Olen tehnyt uuniruokia vain silloin kun ruokailijoita on ollut enemmän kuin meitä kaksi.
        Grilliuuni on myös vähentänyt helppokäyttöisyytensä vuoksi kaasu-uunin opettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liesi-uuni yhdistelmä kaasulla ja loistopeli.
        Uunin säätö on hieman tarkempaa kuin sähköllä, mutta nopeasti oppii uunin tavoille.
        Siinä olen joulukinkut paistanut ihan yötä myöten, välillä käynyt huussireissulla vilkasemmassa kinkun kypsymistä, sekä lisännyt vettä uunissa olevaan astiaan, jotta ei kinkku kuivu korpuksi.
        Uunissa on myös grillausmahdollisuus, joka toimii vaan olen laiskasti käyttänyt.
        Niin, sytytys tapahtuu sähkökipinällä, ei tartterisuronssonia.

        Kehnoja kokemuksia.

        Kaasu-uuneista. Parissakin kämpässä ollut, ei hyviä. Ongelmaa oli lämmön jakautumisessa ja toisekseen net oli liian kuumia. Noh, kiertoilma auttoi lämmön jakautumiseen, mutta just kinkun paistaminen tympi. Meni niinkuin silleen, vartti päällä, vartti pois. Siinä sitten yön paistelin, onneksi oli seurana konjakkipullo.

        Voihan net nykyisin olla pätevämpiä, mutta ite päädyin sähköuuniin.

        Joku uteli kaasu/sähkö hybrideistä. kyllä niitä valmistetaan. Kaasuvalo kai tunnetuin kaasuhärpäke kauppias, niillä aika paljon malleja. Ja muistin mukaan joku tuttu oli hommannut hellansa virosta, siellä myös suosittuja ja ilmeisimmin halvempiakin.

        =DW=


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      158
      3617
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3488
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      199
      2508
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      140
      1140
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1018
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      144
      940
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      880
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      724
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      707
    Aihe