Äkilliset kivut jalkapöydässä

Anonyymi

Lähtiessäni kävelemään jalkapöytääni voi tulla äkillinen kipu,alkaa suunnilleen nilkasta niikuin se nyrjähtäisi,kipu samanlainen,mutta välillä säteilee jalkapohjaan viiltävänä. Onko kukaan kokenut samanlaista. Nilkka kuvattu,mutta kulumaa tai nivelrikkoa ei näkynyt.

3

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Yleensä nk. plantaarifaskiitti vaikuttaa kantapäähän. Kyseessähän on nk. keinotekoinen diagnoosi. Oikea syy on, että akillesjännne on lyhentynyt ja se vetää kalkkia jänteeseen, jolloin kantapäässä näkyy mm. luupiikki. Ja on tietysti kipuja.

Itselläni oli pitkäaikaisia päkiäkipuja, joiden vuoksi en käynyt lääkärissä. Epäilin, että olisivat tehneet virheellisen reumadiagnoosin. Aamulla askeleet sattuivat. Sitten turtui, mutta päivän mittaan kivut lisääntyivät uudestaan.

Kävin jonkin yksityisen klinikan jalkaluennolla. Siinä keskityttiin juuri plantaarifaskiitin kaltaisiin asioihin. Ajattelin, että oma vaivani on eri, mutta kokeilin kuitenkin samaa hoitoa, jota ko. vaivoihin suositeltiin. En muista tarkkaa ohjetta, mutta idea on pitkäkestoinen tehovenytys akillesjänteelle. Eli seistä vaikka kiilan päällä niin, että jalkaterä on kunnolla ylempänä kuin kantapää. Venytyksessä ei nytkytetä, vaan se on yhtäjaksoinen 4 min/jalka x 2/pv. Hyvin nopeasti vaivani alkoi helpottaa. Eli en maksanut hoidosta käytännössä mitään. Nykyään en venyttele ihan päivittäin, mutta koetan muistaa asian säännöllisesti. Venyttelen samalla, kun harjaan hampaani. Kivut ovat pysyneet käytännössä poissa.

Toinen vaihtoehto on erilaiset muut sairaudet, kuten diabetes. Siinä voi seurata sekä neuropatiaa että jopa spontaaneja murtumia, jossa koko jalan rakenne saattaa muuttua.

Kokeile intensiivisiä venytyksiä. Kiinnitä huomiota kenkiin (itselleni mahdollisimman matala kanta on paras). Tilaa kärjessä on oltava riittävästi. Suurin osa myytävistä kengistä on liian kapealestisiä aikuiselle suomalaiselle ihmiselle. Jos tarvetta on, käy lääkärissä tsekkaamassa yleisterveys.

• Anonyymi

Yhtenä kesänä tuli särky, kun olin pyöräillyt parikymmentä kilometriä. Vaiva kesti viikkoja. Vähitellen ihon kautta tuli ulos verihyytymää. Kutisi iho jonkin aikaa. Toisin sanoen, kipu saattoi aiheutua vaikka veritulpasta. Vaikka alun perin ajattelin, olinko polkenut runnonut huolimattomasti jalkaterän keskiosalla tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3235
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2837
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2540
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2480
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2397
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2344
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe