Tolppapaikalle kulutuksen mittaus edullisesti, mistä?

Anonyymi

Uudehkossa taloyhtiössämme on (uudet) tolpat uusine rasioineen, miten noita voisi pikkuhiljaa edullisimmin vaihtaa sähkökäyttöisten autojen latauspaikaksi (8A riittää)? Toimittajia/myyjiä löytyy useita, mutta kaikki haluavat vaihtaa omat laitteensa kaikille autopaikoille (perii vähintään 15€/kk provikat käytetystä sähköstä). Luonnollisesti maksatus eli kulutuksen seuranta ja laskutus taitaa olla se suurin kynnyskysymys. Onko joku taloyhtiö vastaavan ongelman jo ratkaissut (järkevästi/kustannustehokkaasti)? Kuinka sen teitte?

69

9178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvällä ip suojalla oleva kwh mittari väliin, löytyy sähkötarvike tukusta, niin jää välistävetäjiltä rahat saamatta.

      Eli pyytäkää tarjouksia sähkömiehiltä.

      • Anonyymi

        Ei riitä kapasiteetti tolppien syöttöjohdoissa! Systeemi on laskettu sen varaan, että autokohtaisella kellokytkimellä rajataan lämmitysaika max. 2 tuntiin ja kun autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle, niin ei ole kaikilla paikoilla kuormat samanaikaisesti päällä.
        Lataushybridillä tyhjän akun latausaika tyyliin 5 tuntia ja useinhan nämä tulevat pihaan akut tyhjinä, kun toimintamatka sähköllä on vain 30 km tjsp.

        Täyssähkäreiden isompien akkujen lataus voi kestää läpi koko yön, vaikkei akkua olisi ajettu tyhjäksi.

        Patteriauto kuormittaa siis parkkipaikan sähköistystä yhtä paljon kuin 3 tavallista autoa. Siksi on pakko käyttää kuormanhallinnalla varustettuja latauspisteitä. Muutoin palaa kaapelointia suojaavat sulakkeet.

        Patteriautojen määrän kasvaessa ei tämäkään riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä kapasiteetti tolppien syöttöjohdoissa! Systeemi on laskettu sen varaan, että autokohtaisella kellokytkimellä rajataan lämmitysaika max. 2 tuntiin ja kun autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle, niin ei ole kaikilla paikoilla kuormat samanaikaisesti päällä.
        Lataushybridillä tyhjän akun latausaika tyyliin 5 tuntia ja useinhan nämä tulevat pihaan akut tyhjinä, kun toimintamatka sähköllä on vain 30 km tjsp.

        Täyssähkäreiden isompien akkujen lataus voi kestää läpi koko yön, vaikkei akkua olisi ajettu tyhjäksi.

        Patteriauto kuormittaa siis parkkipaikan sähköistystä yhtä paljon kuin 3 tavallista autoa. Siksi on pakko käyttää kuormanhallinnalla varustettuja latauspisteitä. Muutoin palaa kaapelointia suojaavat sulakkeet.

        Patteriautojen määrän kasvaessa ei tämäkään riitä.

        Dieselapina se jaksaa. Kyllä se kapasiteetti on laskettu ihan sen mukaan, että kirpsakkana talviaamuna kaikki parkkipaikan autot ovat tolpassa kiinni ja vetävät maksimi kuormalla juicea. Koska eihän varsinkaan diesel lähde muuten kylmänä aamuna käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselapina se jaksaa. Kyllä se kapasiteetti on laskettu ihan sen mukaan, että kirpsakkana talviaamuna kaikki parkkipaikan autot ovat tolpassa kiinni ja vetävät maksimi kuormalla juicea. Koska eihän varsinkaan diesel lähde muuten kylmänä aamuna käyntiin.

        "Koska eihän varsinkaan diesel lähde muuten kylmänä aamuna käyntiin."

        Diesel lähtee käyntiiin "että nasahtaa" kovallakin pakkasella , kun käyttää hehkua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä kapasiteetti tolppien syöttöjohdoissa! Systeemi on laskettu sen varaan, että autokohtaisella kellokytkimellä rajataan lämmitysaika max. 2 tuntiin ja kun autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle, niin ei ole kaikilla paikoilla kuormat samanaikaisesti päällä.
        Lataushybridillä tyhjän akun latausaika tyyliin 5 tuntia ja useinhan nämä tulevat pihaan akut tyhjinä, kun toimintamatka sähköllä on vain 30 km tjsp.

        Täyssähkäreiden isompien akkujen lataus voi kestää läpi koko yön, vaikkei akkua olisi ajettu tyhjäksi.

        Patteriauto kuormittaa siis parkkipaikan sähköistystä yhtä paljon kuin 3 tavallista autoa. Siksi on pakko käyttää kuormanhallinnalla varustettuja latauspisteitä. Muutoin palaa kaapelointia suojaavat sulakkeet.

        Patteriautojen määrän kasvaessa ei tämäkään riitä.

        Täyssähkäri lataa 1700w/tunti 16A sukosta, lohkolämmitin 500-700W sisätila lämmitin 500-2000w eli aika samoissa mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähkäri lataa 1700w/tunti 16A sukosta, lohkolämmitin 500-700W sisätila lämmitin 500-2000w eli aika samoissa mennään.

        Jep jep…
        16A Sukosta sähköauto tai joku muu laite vetää 3.6 kwh tunnissa.

        Valtaosassa sossarikarjan kodeissa eli 60-90 luvun kerrostaloissa on autopaikkojen sulake piuhat mitoitettu 10A mukaan... eli isommat remontit tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep jep…
        16A Sukosta sähköauto tai joku muu laite vetää 3.6 kwh tunnissa.

        Valtaosassa sossarikarjan kodeissa eli 60-90 luvun kerrostaloissa on autopaikkojen sulake piuhat mitoitettu 10A mukaan... eli isommat remontit tulossa.

        Joo vetäisi, mutta auton mukana tulleet vakkari laturit laitettu imemään max 8A eli 1,7kw.

        Voi kyllä hankkia järeämpiä, mutta 16A johdotus ei ole asian mukainen, torpparina paras ostaa laturi joka ottaa virran 400V voimavirrasta ja muuntaa sen suko 230v niin voi huoletta otta 3kw lataus.


    • Anonyymi

      Missään nimesssä ei saa antaan pirulle pikkusormea.

      Jos yhdellekin patteriautoilijalle annetaan lupa tehdä itselleen latauspiste jollain halvalla purkkaviritysellä, esim kellokytkin vaan pois, niin kusessa olette!

      Kas kun osakkaita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Kun yksi sai luvan, niin samoin pitää toimia myös toisen, kolmannen, neljännen jen kanssa. Hyvin äkkiä ylittyy kaapeloinnin kesto - siellähän on kuitenkin monta lämpötolppaa yhden 16 tai 25 A sulakkeen perässä. Sulakkeet kun rupeaa öisin paukkumaan, niin seuraavaksi ei auta kuin lähteä uusimaan pysäköintialueen sähköistystä. Hinta pomppaa kymppitonneihin ja maksumiehiksi pääsevät myös autottomat osakkaat.

      Tämä vedätys nimeomaan on patteripojilla tavoitteena. Muut maksamaan heidän harrastuksiaan.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole mitään "purkkavirityksiä" halunnut/suunnitellut... Kyse oli siitä, että ei ole mitään järkeä vaihtaa uusia kellolaitteita jonkun firman vastaaviin, jossa on "vain" kulutusmittari lisänä alkaa siten maksamaan vähintään 15€/kk provisioita kulutetusta sähköstä. Nykyiseen järjestelmään kun lisätään tuo 30-50€ maksavan kulutusmittarin, jotta jokainen lataaja maksaa kuluttamansa sähkön, homman luulisi olevan ok.
        Latausvirta kun määritetään 8A:ksi (sähkö ja hybridi-auto kun käyttää saman määrän sähköä päivässä, silloin latausaika on molemmissa kertomassasi 4tuntia). Nyt jokaisella paikalla on jo valmiina 16A sulake, siksi ei vielä 10 vuoteen tulla ongelmaan (patterikäyttöisiä autoja tulee niin harvakseltaan lisää), jossa sulakkeet/johdot alkaisivat kiukuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole mitään "purkkavirityksiä" halunnut/suunnitellut... Kyse oli siitä, että ei ole mitään järkeä vaihtaa uusia kellolaitteita jonkun firman vastaaviin, jossa on "vain" kulutusmittari lisänä alkaa siten maksamaan vähintään 15€/kk provisioita kulutetusta sähköstä. Nykyiseen järjestelmään kun lisätään tuo 30-50€ maksavan kulutusmittarin, jotta jokainen lataaja maksaa kuluttamansa sähkön, homman luulisi olevan ok.
        Latausvirta kun määritetään 8A:ksi (sähkö ja hybridi-auto kun käyttää saman määrän sähköä päivässä, silloin latausaika on molemmissa kertomassasi 4tuntia). Nyt jokaisella paikalla on jo valmiina 16A sulake, siksi ei vielä 10 vuoteen tulla ongelmaan (patterikäyttöisiä autoja tulee niin harvakseltaan lisää), jossa sulakkeet/johdot alkaisivat kiukuttelemaan.

        On purkkaviritys korvata lämpötolppa latauspisteellä.

        > jokaisella paikalla on jo valmiina 16A sulake

        Johtuu siitä, että sähkötarviketukussa tällaisia tolppia myydään. Se, että tolpassa on 16 A sulake, ei tarkoita, että kaikkia tolppoa voisi samanaikaisesti kuormittaa 16 tai edes 8 A virralla. Kas yhdessä narussa voi olla kiinni puolen tusinaa tolppaa. Hups, onkin käytettävissä vain pari A autoa kohti. Sekin riittää, koska nykytilanteessa autot esilämmitetään eri aikoihin.

        Patteriautojen latausajat ovat paljon pidempiä, joten kuormien samanaikaisuus kasvaa.

        Kuten kuvasta näkyy, patteriautovouhottajat valehtelevat AINA ja poikkeuksetta. Nyt on käynnissä kusetuskampanja, jossa yritetään saada lupaa 1-3 latauspisteen turaamiseen ilman kuormanhallintaa tai kaapeloinnin uusimista. Tämä yleensä onnistuu - eihän kaikki edes vaivaudu sisätilanlämmitintä käyttämään, vaikka tolppapaikka olisi.

        Ideana on saada "pää auki". Kun lupa on parille patteriparasiitille annettu, niin ei voi myöhemminkään enää kieltää. Housussa on ja sitten päästään pistämään kaikki tolpat, kaapeloinnit, kiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä uusiksi, kun oikein hyvin sattuu. No, sata tonnia sinne tänne, pääasia on, että patteriautoilija saa parannettua maailmaaa ja laskut lankeaa muille.


    • Anonyymi

      Taas sama apina asialla. Aina samat tarinat.

      Talviaamuna klo 6-8 polttikset vetävät sähköä lohkolämppärillä ja sisätilalämppärillä enemmän sähköä kuin ladattavat yön yli.
      Sut on niin nähty.

      • Anonyymi

        Sinun teorialla minä en voisi lämmittää autoani ollenkaan, kun klo.6 pitäis olla jo työpaikalla. Enkä ole ainoa. Joten polttisten lämmitysaika onkin 4- 8 ja kaikki ei lämmitä samaan aikaan. Valehtele jotain muuta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun teorialla minä en voisi lämmittää autoani ollenkaan, kun klo.6 pitäis olla jo työpaikalla. Enkä ole ainoa. Joten polttisten lämmitysaika onkin 4- 8 ja kaikki ei lämmitä samaan aikaan. Valehtele jotain muuta !

        Ei mitään teoriaa vaan arkipäivää suomalaisella kerrostalon parkkipaikalla. Hyvin suuri osa asukkaista lähtee töihin tai kouluun 7-9 välillä. Kaikki sen tietää. Silloin sähköverkko on suuremmalla kuormalla kuin että kaikki lataisivat autoaan 8 A:lla yön aikana.
        Se on aivan yksikertaista yhteenlaskua. Lataava sähköauto vie vähemmän ampeereita kuin lohko sisätilalämppäri ja kun latauksen voi tehdä milloin tahansa yön aikana eikä juuri ennen lähtemistä niin kuorma on helpompi jakaa pitkin iltaa ja yötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään teoriaa vaan arkipäivää suomalaisella kerrostalon parkkipaikalla. Hyvin suuri osa asukkaista lähtee töihin tai kouluun 7-9 välillä. Kaikki sen tietää. Silloin sähköverkko on suuremmalla kuormalla kuin että kaikki lataisivat autoaan 8 A:lla yön aikana.
        Se on aivan yksikertaista yhteenlaskua. Lataava sähköauto vie vähemmän ampeereita kuin lohko sisätilalämppäri ja kun latauksen voi tehdä milloin tahansa yön aikana eikä juuri ennen lähtemistä niin kuorma on helpompi jakaa pitkin iltaa ja yötä.

        Sulle ei mene jakeluun se tosiasia, että melko paljon ihmisiä menee töihin myös 6 tai 7. Ei ole häävi akku sun sähköautossa jos se latautuu 1500W teholla täyteen yhdessä yössä eikä lataa aamulla enään klo. 4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle ei mene jakeluun se tosiasia, että melko paljon ihmisiä menee töihin myös 6 tai 7. Ei ole häävi akku sun sähköautossa jos se latautuu 1500W teholla täyteen yhdessä yössä eikä lataa aamulla enään klo. 4.

        Osa menee joo klo 6-7 seitsemän, mutta kyllä suurin osa 7-9 ja näiden kaikkien polttiksien lämmitys menee hyvin paljon päällekkäin. Kyllä sinäkin sen tiedät, kunhan huviksesi intät.
        Jos puhutaan ladattavien autojen tuomasta kuormasta niin niden lukumäärä ja säköntarve on seuraavat kymmenen vuotta niin pieni että tässä murehdit hyvin kaukaisia asioista ja paljon ehtii tapahtua maailmassa ja tekniikassa ennen sitä.
        Kaikenkaikkiaan näiden isojen kerrostalojen latausmahdollisuus on lillukanvarsia koska ainakin ekat 5-10 ladattavia autoja osteaan omakotitaloihin, paritaloihin ja rivareihn.
        Keksitty "ongelma" merkityksettömällä markkinasegmentilla vielä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään teoriaa vaan arkipäivää suomalaisella kerrostalon parkkipaikalla. Hyvin suuri osa asukkaista lähtee töihin tai kouluun 7-9 välillä. Kaikki sen tietää. Silloin sähköverkko on suuremmalla kuormalla kuin että kaikki lataisivat autoaan 8 A:lla yön aikana.
        Se on aivan yksikertaista yhteenlaskua. Lataava sähköauto vie vähemmän ampeereita kuin lohko sisätilalämppäri ja kun latauksen voi tehdä milloin tahansa yön aikana eikä juuri ennen lähtemistä niin kuorma on helpompi jakaa pitkin iltaa ja yötä.

        > Lataava sähköauto vie vähemmän ampeereita kuin lohko sisätilalämppäri

        Patteripetteri valehtelee aina.

        Lohkolämmittimiä on lähinnä historic sarjan autoissa. Nykyautoihin ei juuri muuta tarjota kuin 250-300 W tehoisia pintakiinityslämmittimiä, joita essonbaarin asinatuntijat kutsuvat säteilylämmittimiksi. Virtaa nämä haukkaavat 1,1-1,3 A.

        Siihen päälle tyypillinen noin 1,3 kW sisätilanlämmitin, niin virtaa kuluu 7 A.

        Oleellisin juttu, mitä valehtelevat patteripetterit kuitnekin väistelevät, on kuormien samanaikaisuus. Tavallisen auton esilämitys kestään max. 2 tuntia ja autot lähtevät hyvin eri aikoihin liikkelele. Osa jengistä lähtee jo enne klo 7, joko ruuhkia välttääkseen tai yksikertaisesti siitä syystä, että työt alkavat klo 7 (rakennustyömaat yms.). Osa valuu töihin vasta yhdeksäksi (eli lähtö 8:30 maissa) ja osa tekeekin iltavuoroa / etätöitä... ei todellakaan joka ainoa auto lähde joka aamu ajoon.

        Tämän vuoksi on kaapeloinnin kapasiteetti voitu mitoittaa paljon pienemmäksi kuin autopaikkojen lukumäärä x8 A. Onhan se jo selvää siitäkin, että rivi tolppia voi olla yhden 16 tai 25 A sulakkeen perässä.

        Jo 10 kWh tankkaus latuashybridiin tai patteriautoon edellyttää n. 5 h lautausaikaa ja mahd esilämmitys tolpasta imettävällä virralla siihen päälle. Patteriauton "tankkaus" kestää tämän vuoksi 3 kertaa kauemmin kuin tavallisen auton esilämmitys. Yksi patteriauto kuormittaa siis kaapelointia yhtä paljon kuin 3 tavallista autoa.

        Ei tarvi samaan tolppariviin montaa patteriautoa lisätä, kun ongelma on valmis. Mutta se on muiden ongelma... patteriautoilija haluaa nyt saada luvan purkkaviritykseen eli latauspisteeseen vailla kuormanhallintaa. Kun tästä myöhemmin aiheutuu ongelmia, niin ne ovat muiden ongelmia. Patteriautoilija haluaa pelastaa maailmaa siten, että muut maksavat laskut.


    • Anonyymi

      Voipi olla tai sitten olematta. Kun sähköstä veloitetaan, niin mittarin pitää olla siihen sopiva eli mittalaite direktiivin mukainen ja räpläämiseltä estetty. Ethän sinäkään haluaisi sähköyhtiön veloittavan sinua jollain halpis mittareilla?

      Ne mittalaite direktiivin läpäisevät mittarit nyt sattuu olemaan vähän eri hintaisia kuin nuo "tavalliset", vaikka ne näyttäisi samoilta.

      Olen samaa mieltä kuin eräs aiempi kommentoija, ensimmäistä lupaa pitää miettiä todella tarkkaan ja monelta suunnalta ennen myöntämistä.

      • Anonyymi

        Hallitus on tuon asian jo miettinyt ja uusi laki estää näiden kehityksen jarrujen touhut taloyhtiöissä.
        Juuri näin asioiden pitääkin edetä.


    • Anonyymi

      Mitä se uusi laki sisältää?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/lausunnoille-sahkoautojen-latausmahdollisuuksia-ja-rakentamisen-energiatehokkuutta-parantava-lakiluonnos


        Paljonkin erilaisia asioita joilla varmistetaan se että autojen latauspaikkoja tulee lisää taloyhtiöihin. Taloyhtiöitä velvoitetaan rakentamaan latausvalmius remonttien yhteydessä ja toisaalta taataan se että osakas saa halutessaan rakentaa itselleen latauspaikan. As. oyllä ei ole oikeutta kieltää sitä.

        "Osakas rakentaa latauspaikan halutessaan" Jos taloyhtiössä ei remonttaja ole tiedossa, niin kaivaako osakas lähimmälle muuntajalle kaapelin ? Ei mutta lakiahan ei vielä ole, joten jäitä hattuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osakas rakentaa latauspaikan halutessaan" Jos taloyhtiössä ei remonttaja ole tiedossa, niin kaivaako osakas lähimmälle muuntajalle kaapelin ? Ei mutta lakiahan ei vielä ole, joten jäitä hattuun.

        Jarumies yrittää jarruttaa mutta ei voi mitään. Ei se oikeasti noin vaikeaa ole. Ei mitään kaivuuhommia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarumies yrittää jarruttaa mutta ei voi mitään. Ei se oikeasti noin vaikeaa ole. Ei mitään kaivuuhommia tarvita.

        Niin, patteriautoilija haluaa maksattaa kulut muilla. Siitä tässä nimenomaan on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, patteriautoilija haluaa maksattaa kulut muilla. Siitä tässä nimenomaan on kyse.

        Meillä autopaikoille on todella pitkä jonotuslista, joten sähköautolla tolppapaikalle ei vielä ole mitään asiaa moneen vuoteen. Sähköautolla ei voi kiilata jonoon muiden ohitse.


    • Anonyymi

      Laki olikin vain lakiluonnos. Katsotaan millaisena se joskus ehkä tulee voimaan.....

      • Anonyymi

        Tuossa sanotaan että nämä tulisivat voimaan 2021. Sen verran tärkeä asia vihreille ja vasemmistolle että on helppo uskoa että näin tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sanotaan että nämä tulisivat voimaan 2021. Sen verran tärkeä asia vihreille ja vasemmistolle että on helppo uskoa että näin tapahtuu.

        Sun on vissiin helppo uskoa vaikka joulupukkiin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun on vissiin helppo uskoa vaikka joulupukkiin !

        Kun hallitusohjelman ensimmäisenä kohtana oli päästöjen vähentäminen ja tuon lain voimaansaattaminen ei tuo valtiolle kuluja oikeastaan yhtään niin voit olla varma että se laitetaan voimaan nopeasti.
        Politiikassa on helpointa kun voi kerätä kunnian ja sysätä kulut muille.
        Nukut ruususen unta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun hallitusohjelman ensimmäisenä kohtana oli päästöjen vähentäminen ja tuon lain voimaansaattaminen ei tuo valtiolle kuluja oikeastaan yhtään niin voit olla varma että se laitetaan voimaan nopeasti.
        Politiikassa on helpointa kun voi kerätä kunnian ja sysätä kulut muille.
        Nukut ruususen unta.

        > Kun hallitusohjelman ensimmäisenä kohtana oli päästöjen vähentäminen ja tuon lain voimaansaattaminen ei tuo valtiolle kuluja oikeastaan yhtään niin voit olla varma että se laitetaan voimaan nopeasti.

        Jep, ei maksa mitään valtoille antaa velvoitteita latausvalmiuden rakentamisesta sadoille tuhansille pysäköintipaikoille .... 5000 patteriauton tarpeisiin.

        Vaan noin niinkuin kokonaisuuden kannalta täysin järjenvastaista touhua. Patteriautot ovat vielä niin tolkuttoman kalliita ja autokantamme uusiutuu hitaasti, että menee vielä monta vuotta ennen kuin patteriautoilla voi edes teoriassa olla merkitystä liikenteen päästöjen kannalta. Nykyinen määrä on 0,2 % autokannasta ja 2 % myynnistä. Että se siitä myyntiräjähdyksestä.

        Päästöjä saisi tiputettua muilla ratkaisuilla paljon nopeammin.... mutta se voisi vaatia esim. biopolttoaineden verotuksen alentamista. Mikä taas aiheuttaisi kuluja valtiolle, mitä taas ei voi ajatellakaan. Esitetään vihreää, mutta toimintaan ihan toisin.


    • Anonyymi

      Meidän taloyhtiössä vaihdettiin vanhojen lootien tilalle uudet, joissa energiamittarit.
      Päätöksentekoa helpotti se, että jokaisella osakkaalla on yksi lämmityspaikka parkkikatoksessa.

      Uusien lootien toimittaja velottaa pienen ylläpitomaksun, mutta sähkölaskut tulee isännöitsijätoimiston kautta. Sähkön hintaan ei tule mitään provikoita päälle.

      Jossain vaiheessa tulee ongelmia, kun patteriautojen määrä kasvaa niin, että parkkialueen sähkökapasiteetti ei enää riitä. Hankkimamme lootat kuulemma osaavat säännöstellä kokonaiskuormitusta, toivottavasti säännöstely kohdistuu patterien lataajiin.

      Täyssähkäreitä tämä systeemi tukee huonosti, kun yön aikana saa "tankkiin" vain noin 20 kWh.

      Yksittäisen tai muutaman osakkaan purkkaviritykset kannattaa tosiaan kieltää ja hommata kaikille paikoille systeemi, joissa energian mittaus ja laskutus toimii. Harmittaahan se tietysti uusia laitteita poistaa, mutta purkkavirityksitä ei seuraa kitään muuta kuin iänikuinen riesa.

      • Anonyymi

        Alan toimijat ovat olleet hereillä ja markkinoilla on hyvin tarjontaa näiden latauspaikkojen rakentamiseen kotiin. Tarjolla on eri konsepteja; osa tarjoaa vain muutostyöt mutta esim Fortum tarjoaa pakettia joka sisältää kaiken kulutettua sähköä myöden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alan toimijat ovat olleet hereillä ja markkinoilla on hyvin tarjontaa näiden latauspaikkojen rakentamiseen kotiin. Tarjolla on eri konsepteja; osa tarjoaa vain muutostyöt mutta esim Fortum tarjoaa pakettia joka sisältää kaiken kulutettua sähköä myöden.

        Alan toimijat ovat olleet hereillä, mutta niin ovat myös puolikommunistit meidän hallituksessamme. Ei saa antaa markkinatalouden ratkoa ongelmia, vaan pitää antaa ylhäältä käsin kalliiksi tulevia määräyksiä.


    • Anonyymi

      Ja useassa pelkän lootan vaihtajille ja sähkön laskuttaminen yhtiön kautta voi myöhemmin aiheuttaa ongelmia. Miten arvonlisäverotus? Siitä on monenlaista tarinaa liikenteessä.

      • Anonyymi

        Alvit ja laskutus ei ripu tarinoista. Niistä on olemassa selvät lait.
        Kun ei osta urakkaa hämärämieheltä vaan oikealta firmalta niin asia hoituu sovitun mukaisesti eikä mitään ylläripylläreitä tule.


    • Anonyymi

      "autokantamme uusiutuu hitaasti, että menee vielä monta vuotta ennen kuin patteriautoilla voi edes teoriassa olla merkitystä liikenteen päästöjen kannalta. Nykyinen määrä on 0,2 % autokannasta ja 2 % myynnistä. Että se siitä myyntiräjähdyksestä."

      Ja sama toisinpäin tarkoittaa sitä että menee vielä monta vuotta ennenkuin sähköautoja on niin paljon että ne räjäyttävät taloyhtiön sähköjärjestelmän.
      Eikö teillä aivot pelaa yhtään?
      Jos ymmärrätte sen että sähköautojen määrä kasvaa hyvin hitaasti niin miksi panikoitte sillä että teidän taloyhtiön kaikilla paikoilla olisi huomenna sähköauto ja se maksaa miljoonan?
      Pientä maalaisjärkeä kehiin.

      • Anonyymi

        Sinun kannattaisi tutustua osekeyhtiölakiin. Keskity erityisesti yhdenvertaisuuteen osskkaiden kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi tutustua osekeyhtiölakiin. Keskity erityisesti yhdenvertaisuuteen osskkaiden kesken.

        Olen perehtynyt asiaan aivan käytännön tasolla as oy:n sekä myös Golf Oy:n hallituskokemuksen kautta sen verran että tiedän että näitä hysteerisiä panikoijia on useassa yhtiössä. Näitä yhden asian sokeita osakkaita joilla ei ole minkäänlaista kykyä erottaa yhtiön etua ja omaa etuaan.
        Eikä myöskään ymmärrystä siitä mitä yhtiöjärjestys tarkoittaa. Kovaa huutaminen tai urputtaminen eivät ole keinoja kumota yhtiöjärjestyksessä määriteltyjä asioita. Siihen tarvitaan ääniä yhtiökokouksessa.
        On hyvä että uusi laki taklaa nämä urputtajat pois kuviosta kun puhutaan latauspaikoista. Laki on aina vahvempi kuin yhtiöjärjestys. Toivottavasti se hillitsee näitä tee-se-itse-as-oy-asiantuntijoita.
        Siinä säästyy toivottavasti aikaa ja näiden poropeukaloiden rahoja kun välttyvät oikeuskulujen maksamiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi tutustua osekeyhtiölakiin. Keskity erityisesti yhdenvertaisuuteen osskkaiden kesken.

        "Keskity erityisesti yhdenvertaisuuteen osskkaiden kesken."

        Annan sulle tässä kohtaa ilmaisen vinkin. Jos kaikille osakkaille antaa mahdollisuuden rakentaa latausasema omalla kustannuksellaan niin yhdenvertaisuus osakkaiden kesken toteutuu.
        Ja sun kannattaa pitää mielessä se että laki on aina vahvempi kuin yhtiösopimus. Ytiösopimuksessa lainvastaisesti määritelty asia ei päde.
        Jos näistä latausasemista syntyy taloyhtiölle tarve sähköremonttiin niin sähköremontista päätetään yhtiökokouksessa.
        Ja kuten sanoin, yhtiökokouksessesa vain äänet ratkaisevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskity erityisesti yhdenvertaisuuteen osskkaiden kesken."

        Annan sulle tässä kohtaa ilmaisen vinkin. Jos kaikille osakkaille antaa mahdollisuuden rakentaa latausasema omalla kustannuksellaan niin yhdenvertaisuus osakkaiden kesken toteutuu.
        Ja sun kannattaa pitää mielessä se että laki on aina vahvempi kuin yhtiösopimus. Ytiösopimuksessa lainvastaisesti määritelty asia ei päde.
        Jos näistä latausasemista syntyy taloyhtiölle tarve sähköremonttiin niin sähköremontista päätetään yhtiökokouksessa.
        Ja kuten sanoin, yhtiökokouksessesa vain äänet ratkaisevat.

        Sun kannattaa pitää mielessä, että ei ole lakia tästä asiasta vielä. Miten yhdenvertsisuus toteutuu, jos 5 ensimmäistä voi rakentaa latauksen vaikka 300 € ja sen jälkeen muille ei johtojen mitoitukset riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun kannattaa pitää mielessä, että ei ole lakia tästä asiasta vielä. Miten yhdenvertsisuus toteutuu, jos 5 ensimmäistä voi rakentaa latauksen vaikka 300 € ja sen jälkeen muille ei johtojen mitoitukset riitä.

        Ei tuossa ole mitään juridista ongelmaa. Kaikille annetaan mahdollisuus rakentaa omalla kustannuksellaan. Jos kuudennen kohdalla jouduttaisiin tekemään koko sähköjärjestelmän remontti niin remontista päätetään yhtiökokouksessa. Jos yhtikokous päättää olla tekemättä remonttia niin sille kuudennelle tulee aika kallis rasti maksaa kaikki itse.
        Jos yhtikokous päättää tehdä sähkörempan niin kaikki osakkaat osallistuvat kustannuksiin. Myös ne viisi jotka ovat jo rakentaneet latauspaikan omalla kustannuksellaan.
        Missään kohtaa ketään ei kohdella lain tai yhtijäjestyksen vastaisesti. Ei mitään ongelmaa.
        Täysin omasta päästä revittyjä sepustuksia nuo muka-ongelmat.


    • Anonyymi

      Osakkaiden yhdenvertaisuus koskee yhtiön hallinnassa olevia parkkipaikkoja, jos osa parkkipaikoista on osakkeina niin ne ovat omana ryhmänään yhdenvertaisia.

      Myös se, että sähköautottoman ei tarvitse maksaa niiden kuluja. Jos pääpaukut joudutaan vaihtamaan isommiksi niin sähköhinnan korotus kohdistuu kaikkeen kulutukseen ainaisesti, ei vain latauspaikkoihin. Onko tämä tasa-arvoista?

      • Anonyymi

        Moraali ja etiikka on eri asia kuin juristiikka. As Oy:n toimintaa säätää yhtiöjärjestys ja sen yläpuolella on laki. Eettiset pohdiskelut ovat mielenkiintoisia mutta lppupelissä täysin turhia. Niillä voi pyyhkiä persettä yhtiöjärjestyksen ja lain rinnalla.


      • Anonyymi

        Tasa-arvoisuuden pohtiminen eettisessä mielessä on täysin hippimeininkiä ja taivaanrannan maalareiden hommaa. Sillä ei ole mitään painoarvoa yhtiökokouksessa tai lakituvassa jos asiat menevät ristiin osakkaiden kesken. Vain yhtiöjärjestys ja laki kertovat miten asiat ratkotaan, ei hipit.


      • Anonyymi

        Parvekeremontti... Parvekkeettoman asunnon omistaja maksaa muiden parvekeremontista asuinneliöiden mukaan.
        Hissin asennus vanhaan kerrostaloon... Ensimmäisen kerroksen mummo maksaa hissistä neliöiden mukaan vaikka ei koskaan hissiä käytä.
        Wlan tuli aikoinaan... Mummut ja papat maksoivat kiltisti asennukset, vaikka eivät koskaan sitä tarvitse.

        Mikä ihme näissä latauspisteissä hiertää näin paljon? Onko se kateus?

        Puhutaan tasavertaisuudesta... Miksi kaikilla asuntoyhtiön osakkaalla ole parkkipaikkaa lainkaan, toisilla taas on. Onko tuo tasavertaisuutta? Parkkipaikoissa on jonotussysteemi, Latauspisteitä voisi asentaa esim. neljäsosaan parkkipaikoista ja niille korkeampi vuokrahinta sekä sähkön mittaus. Varausjärjestyksessä sen saisi käyttöön, sen jälkeen jonotus.
        Latausmahdollisuus tulee olemaan kaikkien osakkaiden etu asuntoa myydessä. Nyt jo asunnon ostajat kyselevät latauspaikoista.
        Herätkää nykypäivään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parvekeremontti... Parvekkeettoman asunnon omistaja maksaa muiden parvekeremontista asuinneliöiden mukaan.
        Hissin asennus vanhaan kerrostaloon... Ensimmäisen kerroksen mummo maksaa hissistä neliöiden mukaan vaikka ei koskaan hissiä käytä.
        Wlan tuli aikoinaan... Mummut ja papat maksoivat kiltisti asennukset, vaikka eivät koskaan sitä tarvitse.

        Mikä ihme näissä latauspisteissä hiertää näin paljon? Onko se kateus?

        Puhutaan tasavertaisuudesta... Miksi kaikilla asuntoyhtiön osakkaalla ole parkkipaikkaa lainkaan, toisilla taas on. Onko tuo tasavertaisuutta? Parkkipaikoissa on jonotussysteemi, Latauspisteitä voisi asentaa esim. neljäsosaan parkkipaikoista ja niille korkeampi vuokrahinta sekä sähkön mittaus. Varausjärjestyksessä sen saisi käyttöön, sen jälkeen jonotus.
        Latausmahdollisuus tulee olemaan kaikkien osakkaiden etu asuntoa myydessä. Nyt jo asunnon ostajat kyselevät latauspaikoista.
        Herätkää nykypäivään!

        > Puhutaan tasavertaisuudesta... Miksi kaikilla asuntoyhtiön osakkaalla ole parkkipaikkaa lainkaan, toisilla taas on. Onko tuo tasavertaisuutta?

        Ei ole, koska autopaikkojen rakentamiskulut on piilotettu asuntojen alkup. myyntihintoihin ja kaikki isommat remontit, kuten asvaltoinnin uusiminen, rahoitetaan vastikkeesta. Ne tolppapaikkojen kk maksut kattavat vain juoksevat kulut, sähkön, lumen aurauksen talvella yms.

        Reilua peliä edustaisi paikkojen myynti osakkeina, mutta siitähän meteli nousisi, koska saavutettu etu!

        Vrt. Helsingissä ei mene kaupaksi yksityisten toimijoiden rakentamat pysäköintihallit ja luolat. Koska niistä peritään todelliset rakentamiskulut - paikka voi maksaa tyyliin 50 k€.

        Aika monta kymmentä neliötä vie maantasoonkin rakennettava paikka ajoväylineen. Kertaa tontin hinta.... kymppitonneja helposti lähiötalossakin. Mutta saavutettu etu, joten hys hys vaan.

        > Latauspisteitä voisi asentaa esim. neljäsosaan parkkipaikoista ja niille korkeampi vuokrahinta sekä sähkön mittaus.

        Niin, jos onnistuu ilman koko sähköistyksen uusimista, mikä taas maksaa niin hemmetisti.

        Fiksumpi tapa voisi olla kokonaan ulkopuolinen toimija, jolle annetaan valtuutus rakentaa latauspisteitä yhtiön maalle. Tällaisiakin on ilmaantunut...

        Nämä yhtiövetoiset menevät auttamatta siihen, että kuluja maksatetaan myös autottomilla osakkailla. Koska näin on tehty ennenkin. Koska saavutetut edut ovat pyhiä. Koska patteriautoilijat ovat jo kehittäneet hienoja vedätyksiä, millä kulut saadaan puolihuomaamatta kaadettua muiden niskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Puhutaan tasavertaisuudesta... Miksi kaikilla asuntoyhtiön osakkaalla ole parkkipaikkaa lainkaan, toisilla taas on. Onko tuo tasavertaisuutta?

        Ei ole, koska autopaikkojen rakentamiskulut on piilotettu asuntojen alkup. myyntihintoihin ja kaikki isommat remontit, kuten asvaltoinnin uusiminen, rahoitetaan vastikkeesta. Ne tolppapaikkojen kk maksut kattavat vain juoksevat kulut, sähkön, lumen aurauksen talvella yms.

        Reilua peliä edustaisi paikkojen myynti osakkeina, mutta siitähän meteli nousisi, koska saavutettu etu!

        Vrt. Helsingissä ei mene kaupaksi yksityisten toimijoiden rakentamat pysäköintihallit ja luolat. Koska niistä peritään todelliset rakentamiskulut - paikka voi maksaa tyyliin 50 k€.

        Aika monta kymmentä neliötä vie maantasoonkin rakennettava paikka ajoväylineen. Kertaa tontin hinta.... kymppitonneja helposti lähiötalossakin. Mutta saavutettu etu, joten hys hys vaan.

        > Latauspisteitä voisi asentaa esim. neljäsosaan parkkipaikoista ja niille korkeampi vuokrahinta sekä sähkön mittaus.

        Niin, jos onnistuu ilman koko sähköistyksen uusimista, mikä taas maksaa niin hemmetisti.

        Fiksumpi tapa voisi olla kokonaan ulkopuolinen toimija, jolle annetaan valtuutus rakentaa latauspisteitä yhtiön maalle. Tällaisiakin on ilmaantunut...

        Nämä yhtiövetoiset menevät auttamatta siihen, että kuluja maksatetaan myös autottomilla osakkailla. Koska näin on tehty ennenkin. Koska saavutetut edut ovat pyhiä. Koska patteriautoilijat ovat jo kehittäneet hienoja vedätyksiä, millä kulut saadaan puolihuomaamatta kaadettua muiden niskaan.

        "Niin, jos onnistuu ilman koko sähköistyksen uusimista, mikä taas maksaa niin hemmetisti."
        Totuus vaan on, että uudempiin v 2000 jälkeen asennettuihin lämpötolppiin saa melkein kaikissa tapauksissa 8A latausmahdollisuuden vain tolpan pään uusimalla. Siihen vielä kuormanrajoittimet niin täysin riittävät latauspaikat on olemassa. Näin tekee mainitsemasi ulkopuolinen toimijakin, tosin paljon kalliimmalla kuin jos sen taloyhtiö hoitaisi koska bisnes.
        En ymmärrä miten autoton osakas joutuisi lataajan sähköjä maksamaan tuollaisessa kunkin tolpan/autopaikan sähkön mittaukseen perustuvassa systeemissä. Täysin vailla totuutta olevaa harhaista pelkoa tai kateutta. Noin 500€/ autopaikka tuollaisen järjestelmän saa aikaiseksi, se on pieni summa verrattuna moneen muuhun taloyhtiön remonttiin tai uudistukseen nähden


    • Anonyymi

      On tämä niin väärin. Meidänkin taloyhtiössä päätettiin kunnostaa pyörävarasto. Minäkin joudun maksamaan siitä osani vaikka mulla ei koskaan ole ollut pyörää. Enkä aio ostaakaan.
      Täysin väärin näiden pyöräterroristien touhut. Maksattavat toisilla kalliit harrastuksensa.

      • Anonyymi

        Tuon pyörävaraston remontin myötä, sinunkin asunnon arvo nousi enemmän, kuin mitä remontti maksoi sinulle...
        TV:ssä oli juttua eräästä suomalaisesta taloyhtiöstä, jossa kaikki autopaikat muutettiin sähköautoille sopiviksi, vaikka taloyhtiössä ei ollut yhtään sähkökäyttöistä autoa... AIVAN PIMEETÄ TOUHUA...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon pyörävaraston remontin myötä, sinunkin asunnon arvo nousi enemmän, kuin mitä remontti maksoi sinulle...
        TV:ssä oli juttua eräästä suomalaisesta taloyhtiöstä, jossa kaikki autopaikat muutettiin sähköautoille sopiviksi, vaikka taloyhtiössä ei ollut yhtään sähkökäyttöistä autoa... AIVAN PIMEETÄ TOUHUA...

        Ei lainkaan pimeetä touhua, siellä oli valveutuneita osakkeen omistajia jotka osaavat ajatella nenäänsä pidemmälle tulevaisuuteen, Nyt on latausjärjestelmän asennus vielä halpaa, mutta odotelkaas muutama vuosi kun tarve kasvaa ja asentajia ei saa mistään jonka vuoksi asennushinnat tuplaantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lainkaan pimeetä touhua, siellä oli valveutuneita osakkeen omistajia jotka osaavat ajatella nenäänsä pidemmälle tulevaisuuteen, Nyt on latausjärjestelmän asennus vielä halpaa, mutta odotelkaas muutama vuosi kun tarve kasvaa ja asentajia ei saa mistään jonka vuoksi asennushinnat tuplaantuu.

        Joopa joo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo

        Joo, hieno satsaus tulevaisuuteen. Nyt talous sakkaa koronan vuoksi ja patteriautojen hankitaa lykätään - mahdollisesti sinne 2025 asti, milloin tästä vasta ollaan täysin toivuttu.

        Silloin on jo tullutkin uusia kotkotuksia, kuten patteriautojen käyttö kuorman tasaukseen. Nykyiset latausasemat eivät moista osaa, mutta nehän kannattaa silloin uusia ;-D


      • Anonyymi

        Jyllääkö teidän talossa pyöräilijöiden nk. "trikoosukkulamafia" . Kai teiltä joltakin nyt nuppineula löytyy, niin loppuu tuo pyörävouhotus ja muiden terrorisointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo

        Wlan.in asennus tuli ensimmäisille taloyhtiöille noin puoleen hintaan vs. niille taloyhtiöille jotka tilasivat myöhemmin. Kysynnän ja tarjonnan laki toimii asennusalalla kuin muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lainkaan pimeetä touhua, siellä oli valveutuneita osakkeen omistajia jotka osaavat ajatella nenäänsä pidemmälle tulevaisuuteen, Nyt on latausjärjestelmän asennus vielä halpaa, mutta odotelkaas muutama vuosi kun tarve kasvaa ja asentajia ei saa mistään jonka vuoksi asennushinnat tuplaantuu.

        Tiedätkö kuinka paljon kyseisten autopaikkojen vuokrat/hoitovastikkeet nousivat? Riittääkö 20 vai 30€ nousu kuukaudessa eli 240-360€ vuodessa, siitä voit ihan ojalan laskuopilla laskea, kuinka kannattavaa se on, kun sitä patteriautoa paikalla ole vielä mahdollisesti vuosiin, jos koskaan... ja maksat aina vaan sitä korotettua vastiketta.


    • Anonyymi

      Riippuen yhtiöjärjestyksestä on yleensä kustannusten jako osakkeiden määrän mukaan ei neliöiden. Se alakerran mummon asunnon osakemäärä on pienempi kuin ylimmässä kerroksessa olevan samankokoisen asunnon. Näin ollen mummolle kompensoituu se hissin käyttämättömyys.

      • Anonyymi

        "Se alakerran mummon asunnon osakemäärä on pienempi kuin ylimmässä kerroksessa olevan samankokoisen asunnon"

        Nyt puhut palturia. Tämä tarkoittaisi sitä että alakertslaiset maksaisivat vähemmän putkiremontista kuin yläkrrrosten väki. Ei menisi missään läpi.
        Olet todella surkea valehtelija. Ei kannata yrittää uudelleen.


    • Anonyymi

      Kiertokoulun oppimäää ei ilmeisesti riitä yhtiöjärjestyksen lukemiseen.

      Kiinteistöliiton mukaan:
      "Yhtiövastikkeen maksuperusteesta määrätään yhtiöjärjestyksessä. Perusteena on yleensä huoneiston pinta-ala tai osakkeiden lukumäärä. Pääsääntö on, että yhtiössä suoritettavat kunnossapitotyöt tai uudistukset jaetaan osakkeenomistajien maksettaviksi yhtiöjärjestyksestä ilmenevän vastikeperusteen mukaan"

      Eli jos vastikeperuste on osakkeiden lukumäärä niin silloin niitä käytetään myös korjauksissa. Yhtiöjärjestyksestä näkee myös osakkeiden määrän ja kas kummaa ylemmissä kerroksissa olevissa asunnoissa se on suurempi kuin samankokoisissa alempana.

      Kannattaa siis tutustua yhtiöjärjestykseen ja edes yrittää ymmärtää sitä

      • Anonyymi

        Jokaisella As Oy:llä on oma yhtijärjestys. En koskaan ostaisi huoneistoa yhtiöstä jossa kustannuksia sälytetään eri määrä per neliö riippuen kerroksesta. Loogista ehkä hissi-investoinnissa mutta päin prsttä kaikkkien muiden kulujen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella As Oy:llä on oma yhtijärjestys. En koskaan ostaisi huoneistoa yhtiöstä jossa kustannuksia sälytetään eri määrä per neliö riippuen kerroksesta. Loogista ehkä hissi-investoinnissa mutta päin prsttä kaikkkien muiden kulujen suhteen.

        Hyvä tietää ,että et osta jää muille sitten enemmän.


      • Anonyymi

        TISSIT ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella As Oy:llä on oma yhtijärjestys. En koskaan ostaisi huoneistoa yhtiöstä jossa kustannuksia sälytetään eri määrä per neliö riippuen kerroksesta. Loogista ehkä hissi-investoinnissa mutta päin prsttä kaikkkien muiden kulujen suhteen.

        Jotenkin tuntuu, että se s**arin kuspää Sipilä vieläkin on mukana hallituksen päätöksissä. vi??u, en enää jaksa, Juha , lopeta "ingenjöör" toiminta, sä et kuitenkaan ollut se paras HUPIPÄÄLLIKKÖ. Osaatko nauraa?, vai vedätkö leukaperät alas, niinku ennen.


    • Anonyymi

      Mitä helvetin väliä on sillä mitä se maksaa, maksat sen mitä pyydetään, ja sillä siisti.

    • Anonyymi

      Jos on varaa ajaa hybridi/ladattavalla sekoautolla, nii miks sith, pitää tääl kystyy.

    • Anonyymi

      As Oy hallitus on tehnyt päätöksen että autopaikka, mikä on myyty osakkeena, ovat siis osakkeen omistajan hallinnassa, on mahdollista varustaa lataukseen tarkoitetulla rasialla missä on kW mittari. Osakas maksaa rasian hankinnan ja maksaa taloyhtiölle käyttämänsä sähkön. Max latausvirran 8A.
      Kyseessä uudehko taloyhtiö ja rakennusliikkeeltä saadun tiedon mukaan johdatuksen kestävät hyvin tuon 8A latausvirran kaikille autoille.
      Esimerkiksi oman autoni lämmityksen moottorilämmitin on teholtaan 550W (vesikiertoinen letkulämmitin) ja sisälämmitin n 1600 W vaativat yli 9A virran.
      Palvelua ei kannata ostaa miltään rahastusfirmalta. Noin 300€ hintaan voi hankkia latausrasian, ja sen asennus sähkömieheltä kustantaa jotakin. Ei kallista.

      • Anonyymi

        Tuo kuulostaa ihan järkevältä päätökseltä. Jossakin taloyhtiössä oli vielä lisäargumenttina se, että JOS joskus ladattavia autoja tulee niin paljon, ettei tehot enää riitä, ovat nuo, jotka ovat tolppansa vaihtanee, velvollisia muuttamaan tolppansa takaisin alkuperäiseen ja lopettamaan sen latauskäytön...
        Minusta olisi parasta, jos kaikkiin tolppiin saataisiin kulutusmittarit, silloin jokainen maksaisi omat sähkönsä (auton lämmitys/imurointi.. tms.). Halvimmillaan tuollainen kWh-mittari kotelossaan maksaa alle 50€ ja asennus varmaankin toisen mokoman, eli alle 100€ kustannus. Tuon mittarin asennuksen jälkeen tolppapaikan vuokraa (hoitovastiketta) voidaan laskea, koska jos et käytä sähköä, ei siitä tarvitse maksaakaan. Muutamassa vuodessa kustannus maksaisi itsensä "takaisin".


    • Anonyymi

      Ettei totuus unohtuisi.
      "Tehomitoituksen osalta ST-kortti 13.31 ohjeistaa paikoitusalueen tehomitoitukseksi 10 kW 0,5 kW/auto. Tällä mitoituksella teho olisi 10 autopaikalla 1,5 kW/auto ja 50 autopaikalla 0,7 kW/auto. Lohkolämmittimen tehon liikkuessa 0,2–0,8 kW:n ja sisätilanlämmittimen 0,8–2 kW:n välillä, on monissa kiinteistöissä jouduttu rajoittamaan sisätilanlämmittimen käyttöä. Sähköauton latausteho vaihtelee normaalista pistorasiasta 1,3–3,7 kW:n välillä."
      Ei auta uusi tolppa, jos mitoitus ei ole kunnossa.

    • Anonyymi

      Hallitus, Kiinteistöliitto ja muut ajavat asiaa että "tavanmukainen taso" periaatteella. Kuitenkin selaamalla uusien asuntojen rakennustapa selostuksia nähdään, ettei uusissakaan kohteissa ole juurikaan tähän tehty mitään.

      Eli nyt koko ajan vain kerätään olemattomia perusteita sille miksi pitäisi tehdä.

      Eu sanoo, että putket valmiiksi jos se on kustannustehokasta. Jos ei ole niin ei tarvitse varautua. Meidän on kuitenkin pantava paremmaksi ihan oma aloitteisesti.

    • Anonyymi

      Uusissakin kerrostalojen energiatehokkuuslaskelmissa autopaikan ominaiskulutukseksi käytetään arvoa 150 kWh/auto/vuosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe