Tällainen lappu ilmestyi tällä viikolla itähelsinkiläisessä parkkihallissa sähköautojaan/hybridejään latailevien autopaikoille.
Sähköautojen lataaminen kielletty
21
597
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmaisia lounaita tai kilowattitunteja ei ole.
- Anonyymi
Siellä on mietitty riskit ja siinä lopputulos. Ladatkoon kotona.
- Anonyymi
Taloyhtöiden lämmitystolpat on tehty aikoinaan lohkolämmittimiä varten. Joissa on ollut vastus 400-600w luokkaa kymmeniä vuosia. Ja 2 max 3h lämmitys lämmittää moottorin kokonaan myös vaihteisto lämpenee samalla.
Se kuukausi maksu mikä on yleensä 10-20eur autopaikasta ja jokainen maksaa pitäisi kattaa arvioitu sähkönkäyttö.
Hybridin lataus ottaa niin paljon virtaa että sen joutuvat maksamaan kaikki muut taloyhtiön asukkaat jos yksi lataa autoaan.
Sen takia ei kukaan järkevä taloyhtiö ja osakkaat anna hybridin tai sähköauton latausta.
Jos antaa niin muut osakkaat maksaa toisen "polttoaineet" autoon.- Anonyymi
Johan on halpaa tolppasähköä! Omassa taloyhtiössäni pysäköintiyhtiö (hallitsee tolppapaikat ja kylmät hallit) veloittaa tolppapaikasta avoimen taivaan alla 23 euroa kuukaudessa. Sähköäkin saa kellokytkimellä vain maksimissaan 2 tuntia kerrallaan. Kadun varressa ei voi pysäköidä kun on aluepysäköintikielto ja P-paikoilla 4 h aikarajoitus arkipäivisin aamusta iltamyöhään (pakko vuokrata paikka).
- Anonyymi
Sinähän asiantuntija olet. Miten se vaihteisto lämpenee siinä samalla? Vaatisi vastukset myös vaihteistoon. Ei lämpö kulje ohuen kytkin kopan kuoria pitkin vaan haihtuu ympärillä olevaan ilmaan.
- Anonyymi
Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan on halpaa tolppasähköä! Omassa taloyhtiössäni pysäköintiyhtiö (hallitsee tolppapaikat ja kylmät hallit) veloittaa tolppapaikasta avoimen taivaan alla 23 euroa kuukaudessa. Sähköäkin saa kellokytkimellä vain maksimissaan 2 tuntia kerrallaan. Kadun varressa ei voi pysäköidä kun on aluepysäköintikielto ja P-paikoilla 4 h aikarajoitus arkipäivisin aamusta iltamyöhään (pakko vuokrata paikka).
Sinullahan on sitten ihan edullinen parkkipaikka, jos tuolla rahalla saa sähkötkin 2h/vrk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?
> Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?
Lohkolämmittimiä löytyy lähinnä viime vuosituhannen puolella valmistetuista autoista. Nykyään ei juuri muuta ole tarjolla kuin 250-300 W pintakiinnityslämmittimiä, joten keskimääräinen auto haukkaa vain noin 7 A.
Lisäksi jo pitkään on ollut vakioratkaisu varustaa tolpat autopaikkakohtaisilla kellokytkimillä, jotka rajaavat esilämmityksen pituudeksi max. 2 h. Koska autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle (jotkut menevät töihin kello seitsemäksi, toiset kahdeksaksi ja kolmannet vasta yhdeksäksi), kuormat eivät ole samaan aikana päällä. Toisin kuin patteripetterit koko ajan yrittävät valehdella.
Lämpötolppien kaapelointi on mitoitettu paljon pienemmälle kuormalle juuri siitä syystä, ettei ikinä ole tilannetta, missä kaikissa paikoissa olisi samanaikaisesti se 7-8 A kuorma päällä.
Toisin kuin patteripetterit valehletukampanjassaan valehtelevat, patteriauto kuormittaa pysäköintialueen kaapelointia yhtä paljon kuin 3-4 tavallista autoa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että jo lataushytbridin 10 kWh akun lataaminen täyteen ottaa noin 6 tunttia 1,7 kW teholla mahdollinen ajastettu esilämmitys siihen päälle. Hups, saadaan näin kuorma päälle jopa 7-8 tunnin ajaksi.
Täyssähköauton 30 kWh akuston lataamiseen ei edes yksi yö riitä, jos akku on päässyt lähes tyhjäksi.
Pitkistä latausajoista johtuen patteriautot lisäävät kuormien samanaikaisuutta ja kuormittavaksi siksi kaapelointia paljon enemmän kuin tavalliset autot. Lisäksi on syytä kysyä, miten on varauduttu patteriautojen vaikeasti sammutettaviin tulipaloihin, etenkin maanalaisissa pysäköintitiloissa.
- Anonyymi
Tehomitoituksen osalta ST-kortti 13.31 ohjeistaa paikoitusalueen tehomitoitukseksi 10 kW 0,5 kW/auto. Tällä mitoituksella teho olisi 10 autopaikalla 1,5 kW/auto ja 50 autopaikalla 0,7 kW/auto. Lohkolämmittimen tehon liikkuessa 0,2–0,8 kW:n ja sisätilanlämmittimen 0,8–2 kW:n välillä, on monissa kiinteistöissä jouduttu rajoittamaan sisätilanlämmittimen käyttöä. Sähköauton latausteho vaihtelee normaalista pistorasiasta 1,3–3,7 kW:n välillä.
- Anonyymi
Ei vaihtele ainakaan uusissa autoissa, sillä EU standardi määräsi laturit max 8A muutama vuosi sitten.
On olemassa tehokkampia latureita suko ja valovirtaan ja valovirta laturi ehdottomasti parempi.
Kyllä sähköautoilija nämä tietää itsekkin, eikä yritä kärväyttää johtoja - Anonyymi
> Tehomitoituksen osalta ST-kortti 13.31 ohjeistaa paikoitusalueen tehomitoitukseksi 10 kW 0,5 kW/auto. Tällä mitoituksella teho olisi 10 autopaikalla 1,5 kW/auto ja 50 autopaikalla 0,7 kW/auto.
Ja kun yksi auto haukkaa 1,5-2 kW (pintakiinnityslämppäri 0,3 kW sisätilanlämmitin yleensä jotain 1,4 kW luokkaa), niin ohjekortin laatija on päätellyt, että 10 auton paikalla pitää varautua 5-6 auton samanaikaiseen lämmitykseen, mutta 50 auton pysäköintialueella on äärimmäisen epätodennäköistä, että samanaikaisesti olisi lämpö päällä useammassa kuin 18 autossa.
> monissa kiinteistöissä jouduttu rajoittamaan sisätilanlämmittimen käyttöä.
Tämä pääasiassa vanhoja kiinteistöjä, joissa tyypillisesti käytetään keskuskelloa autopaikkakohtaisten kellokytkmien sijaan. Tällöin kaikki autot, joissa on naru kiinni tolpassa, kuormittavat kaapelointia samanaikaisesti. Silloin ei mitään tasoituksia anneta, jos 50 auton pysäköintialueella on 40 autolla naru kiinni, niin 0,6 kW lohkolämmittimet (alkuperäinen mitoitus) haukkaavat 24 kW. Vaikka nykyisillä pintalämppäreillä kulutus on pienempi, niin pienitehoisella (0,7 kW) sisätilanlämmittimelläkin ryyditettynä 40 auton kuorma olisi 40 kW = komeasti yli alkuperäisen mitoituksen.
Patteriauton lataus ei onnistu 2 tunnissa, joten kellot pitäisi poistaa. Sittenpä tuleekin sama samanaikaisuusongelma kuin näissä vanhoissa taloissa.
- Anonyymi
Sähköauton lataaminen parkkihallissa voi olla palovaarallista ja palamaan syttyneen sähköauton (osin myös hybridi) sammuttaminen on erittäin vaikeaa. Oikeastaan sähköautoja ei saisi ladata kuin taivasalla jotta tulipalotilanteessa se voidaan hinata jonnekin sivummalle palamaan loppuun.
- Anonyymi
No, montako tällaista paloa on ollut suomessa?
Sähköpolkupyörä palon muista, siinä rivari kärähti, mutta näistä sähkö/hypytiti autoista en kyllä ole nähnyt yhtäkään juttua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, montako tällaista paloa on ollut suomessa?
Sähköpolkupyörä palon muista, siinä rivari kärähti, mutta näistä sähkö/hypytiti autoista en kyllä ole nähnyt yhtäkään juttuaEi vielä, kun sähköautot ovat uudehkoja ja harvinaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, montako tällaista paloa on ollut suomessa?
Sähköpolkupyörä palon muista, siinä rivari kärähti, mutta näistä sähkö/hypytiti autoista en kyllä ole nähnyt yhtäkään juttua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulessa oleva akusto on oikosulussa ja ainoa keino on antaa sen palaa loppuun, jossa palaa koko auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vielä, kun sähköautot ovat uudehkoja ja harvinaisia.
Tä, kyllä noita nyt 10 vuoden aikana on yyli miljoona valmistettu.
Leafeja eniten, teslat bmw i3, jo näiden yhteenlaskettu määrä menee millin yli, joten tietoa ja faktaa löytyy hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tä, kyllä noita nyt 10 vuoden aikana on yyli miljoona valmistettu.
Leafeja eniten, teslat bmw i3, jo näiden yhteenlaskettu määrä menee millin yli, joten tietoa ja faktaa löytyy hyvin.Mistä tiedät, ettei ole palanut ympäri maailmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei ole palanut ympäri maailmaa.
Tesla ainakin sai alkuvaiheessa mainetta palaneista autoista.
No, ei siinä sinällään mitään. Palaa näitä perinteisiäkin - pariin otteeseen olen moisen suorituksen onnistunut näkemään.
Se pieni ero on siinä, että palokunnat osaavat sammuttaa perinteisen autopalon aika vikkelään. Mikä on tarpeen etenkin auton palaessa lähellä rakennusta, toisia autoja tai (pahin vaihtoehto) sisätiloissa (pysäköintitalo tai -luola tai liikennetunneli).
Patteriauton sammuttaminen on paljon vaikeampaa - akut ovat auton pohjassa ja siten aika hyvin suojassa vedeltä. Lisäksi oikosulussa oleva akusto kehittää lämpöä ilman happeakin, joten palo ei tavalliseen tapaan sammu pelkästään ehkäisemällä hapen saanti. Enemmänkin olisi tarvetta jäähdyttää akustoa vedelä, mutta se ei onnistu, kun mokomat ovat siellä pohjassa. Ratkaisuksi on tarjottu koko auton upottamista veteen, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty keskellä maanalaista pysäköintitilaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulessa oleva akusto on oikosulussa ja ainoa keino on antaa sen palaa loppuun, jossa palaa koko auto.
Paras keino sammuttaa sähköauton tulipalo, on upottaa auto kokonaan veteen.
- Anonyymi
Palaa palaa palaa
https://insideevs.com/tag/ev-fire/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804