Sähköautojen lataaminen kielletty

Anonyymi

Tällainen lappu ilmestyi tällä viikolla itähelsinkiläisessä parkkihallissa sähköautojaan/hybridejään latailevien autopaikoille.

21

594

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmaisia lounaita tai kilowattitunteja ei ole.

    • Anonyymi

      Siellä on mietitty riskit ja siinä lopputulos. Ladatkoon kotona.

    • Anonyymi

      Taloyhtöiden lämmitystolpat on tehty aikoinaan lohkolämmittimiä varten. Joissa on ollut vastus 400-600w luokkaa kymmeniä vuosia. Ja 2 max 3h lämmitys lämmittää moottorin kokonaan myös vaihteisto lämpenee samalla.

      Se kuukausi maksu mikä on yleensä 10-20eur autopaikasta ja jokainen maksaa pitäisi kattaa arvioitu sähkönkäyttö.


      Hybridin lataus ottaa niin paljon virtaa että sen joutuvat maksamaan kaikki muut taloyhtiön asukkaat jos yksi lataa autoaan.

      Sen takia ei kukaan järkevä taloyhtiö ja osakkaat anna hybridin tai sähköauton latausta.

      Jos antaa niin muut osakkaat maksaa toisen "polttoaineet" autoon.

      • Anonyymi

        Johan on halpaa tolppasähköä! Omassa taloyhtiössäni pysäköintiyhtiö (hallitsee tolppapaikat ja kylmät hallit) veloittaa tolppapaikasta avoimen taivaan alla 23 euroa kuukaudessa. Sähköäkin saa kellokytkimellä vain maksimissaan 2 tuntia kerrallaan. Kadun varressa ei voi pysäköidä kun on aluepysäköintikielto ja P-paikoilla 4 h aikarajoitus arkipäivisin aamusta iltamyöhään (pakko vuokrata paikka).


      • Anonyymi

        Sinähän asiantuntija olet. Miten se vaihteisto lämpenee siinä samalla? Vaatisi vastukset myös vaihteistoon. Ei lämpö kulje ohuen kytkin kopan kuoria pitkin vaan haihtuu ympärillä olevaan ilmaan.


      • Anonyymi

        Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan on halpaa tolppasähköä! Omassa taloyhtiössäni pysäköintiyhtiö (hallitsee tolppapaikat ja kylmät hallit) veloittaa tolppapaikasta avoimen taivaan alla 23 euroa kuukaudessa. Sähköäkin saa kellokytkimellä vain maksimissaan 2 tuntia kerrallaan. Kadun varressa ei voi pysäköidä kun on aluepysäköintikielto ja P-paikoilla 4 h aikarajoitus arkipäivisin aamusta iltamyöhään (pakko vuokrata paikka).

        Sinullahan on sitten ihan edullinen parkkipaikka, jos tuolla rahalla saa sähkötkin 2h/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?

        > Hybridiauton lataus shuko-pistokkeella 8A virralla = 1,7kW eli suunnilleen sama teho kuin lohkolämmitin (0,6kW) ja sisälämmitin (1kW) yhteensä... eli onko teillä laitettu lappuja noiden autojen ikkunoihin?

        Lohkolämmittimiä löytyy lähinnä viime vuosituhannen puolella valmistetuista autoista. Nykyään ei juuri muuta ole tarjolla kuin 250-300 W pintakiinnityslämmittimiä, joten keskimääräinen auto haukkaa vain noin 7 A.

        Lisäksi jo pitkään on ollut vakioratkaisu varustaa tolpat autopaikkakohtaisilla kellokytkimillä, jotka rajaavat esilämmityksen pituudeksi max. 2 h. Koska autot lähtevät eri aikoihin liikkeelle (jotkut menevät töihin kello seitsemäksi, toiset kahdeksaksi ja kolmannet vasta yhdeksäksi), kuormat eivät ole samaan aikana päällä. Toisin kuin patteripetterit koko ajan yrittävät valehdella.

        Lämpötolppien kaapelointi on mitoitettu paljon pienemmälle kuormalle juuri siitä syystä, ettei ikinä ole tilannetta, missä kaikissa paikoissa olisi samanaikaisesti se 7-8 A kuorma päällä.

        Toisin kuin patteripetterit valehletukampanjassaan valehtelevat, patteriauto kuormittaa pysäköintialueen kaapelointia yhtä paljon kuin 3-4 tavallista autoa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että jo lataushytbridin 10 kWh akun lataaminen täyteen ottaa noin 6 tunttia 1,7 kW teholla mahdollinen ajastettu esilämmitys siihen päälle. Hups, saadaan näin kuorma päälle jopa 7-8 tunnin ajaksi.

        Täyssähköauton 30 kWh akuston lataamiseen ei edes yksi yö riitä, jos akku on päässyt lähes tyhjäksi.

        Pitkistä latausajoista johtuen patteriautot lisäävät kuormien samanaikaisuutta ja kuormittavaksi siksi kaapelointia paljon enemmän kuin tavalliset autot. Lisäksi on syytä kysyä, miten on varauduttu patteriautojen vaikeasti sammutettaviin tulipaloihin, etenkin maanalaisissa pysäköintitiloissa.


    • Anonyymi

      Tehomitoituksen osalta ST-kortti 13.31 ohjeistaa paikoitusalueen tehomitoitukseksi 10 kW 0,5 kW/auto. Tällä mitoituksella teho olisi 10 autopaikalla 1,5 kW/auto ja 50 autopaikalla 0,7 kW/auto. Lohkolämmittimen tehon liikkuessa 0,2–0,8 kW:n ja sisätilanlämmittimen 0,8–2 kW:n välillä, on monissa kiinteistöissä jouduttu rajoittamaan sisätilanlämmittimen käyttöä. Sähköauton latausteho vaihtelee normaalista pistorasiasta 1,3–3,7 kW:n välillä.

      • Anonyymi

        Ei vaihtele ainakaan uusissa autoissa, sillä EU standardi määräsi laturit max 8A muutama vuosi sitten.

        On olemassa tehokkampia latureita suko ja valovirtaan ja valovirta laturi ehdottomasti parempi.

        Kyllä sähköautoilija nämä tietää itsekkin, eikä yritä kärväyttää johtoja


      • Anonyymi

        > Tehomitoituksen osalta ST-kortti 13.31 ohjeistaa paikoitusalueen tehomitoitukseksi 10 kW 0,5 kW/auto. Tällä mitoituksella teho olisi 10 autopaikalla 1,5 kW/auto ja 50 autopaikalla 0,7 kW/auto.

        Ja kun yksi auto haukkaa 1,5-2 kW (pintakiinnityslämppäri 0,3 kW sisätilanlämmitin yleensä jotain 1,4 kW luokkaa), niin ohjekortin laatija on päätellyt, että 10 auton paikalla pitää varautua 5-6 auton samanaikaiseen lämmitykseen, mutta 50 auton pysäköintialueella on äärimmäisen epätodennäköistä, että samanaikaisesti olisi lämpö päällä useammassa kuin 18 autossa.

        > monissa kiinteistöissä jouduttu rajoittamaan sisätilanlämmittimen käyttöä.

        Tämä pääasiassa vanhoja kiinteistöjä, joissa tyypillisesti käytetään keskuskelloa autopaikkakohtaisten kellokytkmien sijaan. Tällöin kaikki autot, joissa on naru kiinni tolpassa, kuormittavat kaapelointia samanaikaisesti. Silloin ei mitään tasoituksia anneta, jos 50 auton pysäköintialueella on 40 autolla naru kiinni, niin 0,6 kW lohkolämmittimet (alkuperäinen mitoitus) haukkaavat 24 kW. Vaikka nykyisillä pintalämppäreillä kulutus on pienempi, niin pienitehoisella (0,7 kW) sisätilanlämmittimelläkin ryyditettynä 40 auton kuorma olisi 40 kW = komeasti yli alkuperäisen mitoituksen.

        Patteriauton lataus ei onnistu 2 tunnissa, joten kellot pitäisi poistaa. Sittenpä tuleekin sama samanaikaisuusongelma kuin näissä vanhoissa taloissa.


    • Anonyymi

      Sähköauton lataaminen parkkihallissa voi olla palovaarallista ja palamaan syttyneen sähköauton (osin myös hybridi) sammuttaminen on erittäin vaikeaa. Oikeastaan sähköautoja ei saisi ladata kuin taivasalla jotta tulipalotilanteessa se voidaan hinata jonnekin sivummalle palamaan loppuun.

      • Anonyymi

        No, montako tällaista paloa on ollut suomessa?

        Sähköpolkupyörä palon muista, siinä rivari kärähti, mutta näistä sähkö/hypytiti autoista en kyllä ole nähnyt yhtäkään juttua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, montako tällaista paloa on ollut suomessa?

        Sähköpolkupyörä palon muista, siinä rivari kärähti, mutta näistä sähkö/hypytiti autoista en kyllä ole nähnyt yhtäkään juttua

        Ei vielä, kun sähköautot ovat uudehkoja ja harvinaisia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä, kun sähköautot ovat uudehkoja ja harvinaisia.

        Tä, kyllä noita nyt 10 vuoden aikana on yyli miljoona valmistettu.

        Leafeja eniten, teslat bmw i3, jo näiden yhteenlaskettu määrä menee millin yli, joten tietoa ja faktaa löytyy hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tä, kyllä noita nyt 10 vuoden aikana on yyli miljoona valmistettu.

        Leafeja eniten, teslat bmw i3, jo näiden yhteenlaskettu määrä menee millin yli, joten tietoa ja faktaa löytyy hyvin.

        Mistä tiedät, ettei ole palanut ympäri maailmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, ettei ole palanut ympäri maailmaa.

        Tesla ainakin sai alkuvaiheessa mainetta palaneista autoista.

        No, ei siinä sinällään mitään. Palaa näitä perinteisiäkin - pariin otteeseen olen moisen suorituksen onnistunut näkemään.

        Se pieni ero on siinä, että palokunnat osaavat sammuttaa perinteisen autopalon aika vikkelään. Mikä on tarpeen etenkin auton palaessa lähellä rakennusta, toisia autoja tai (pahin vaihtoehto) sisätiloissa (pysäköintitalo tai -luola tai liikennetunneli).

        Patteriauton sammuttaminen on paljon vaikeampaa - akut ovat auton pohjassa ja siten aika hyvin suojassa vedeltä. Lisäksi oikosulussa oleva akusto kehittää lämpöä ilman happeakin, joten palo ei tavalliseen tapaan sammu pelkästään ehkäisemällä hapen saanti. Enemmänkin olisi tarvetta jäähdyttää akustoa vedelä, mutta se ei onnistu, kun mokomat ovat siellä pohjassa. Ratkaisuksi on tarjottu koko auton upottamista veteen, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty keskellä maanalaista pysäköintitilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulessa oleva akusto on oikosulussa ja ainoa keino on antaa sen palaa loppuun, jossa palaa koko auto.

        Paras keino sammuttaa sähköauton tulipalo, on upottaa auto kokonaan veteen.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe