Maastopyöräily (metsäpoluilla kesäisin lähinnä) kiinnostaa ja nyt on hakusessa hyvä eka fatbike. Mitä suosittelette/mitä ette? Mikä on paras kohtuuhintainen fatbike? Mitä pitää ottaa huomioon kun ekaa pyörää ostaa? Budjetti tonnin luokkaa mutta ei haittaa vaikka olisi vähä alle.
Paras kohtuuhintainen fatbike
26
13643
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi fatbike? Tuon muotivillityksen mukaan moni lähtee ja huomaa myöhemmin ostaneensa vääränlaisen pyörän. Läski on talvella ihan ok, mutta ei sillä kesällä tuu ajettua. 29 maasturi on paljon parempi. Sillä voi ajaa myös tiellä pitempiä siirtymiä. Voi toki läskilläkin, mutta tuntuu kuin olis jarru päällä.
- Anonyymi
Ei tosiaan tarvitse olla fatbike vaan sellainen, jolla olisi hyvä ajaa metsäpolkuja kesäaikaan? Mitä eroa on 29 ja 27 ? Hirveisiin ryteikköihin ei ole tarvetta mennä, enkä aja talvella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tosiaan tarvitse olla fatbike vaan sellainen, jolla olisi hyvä ajaa metsäpolkuja kesäaikaan? Mitä eroa on 29 ja 27 ? Hirveisiin ryteikköihin ei ole tarvetta mennä, enkä aja talvella.
Maastopyöriin on nykyisellään vakiintunut suurempi rengaskoko. Aiemmin pitkään käytössä oli 26" rengas. Tätä pienempää rengasta käytetään vielä läskipyörissä ja niissä sen leveys on yli 4 tuumaa.
Suurempi rengas rullaa ja pitää paremmin. Suuremmalla renkaalla kohtauskulma esteen kanssa on myös pienempi, joten rengas ylittää poluilla vastaan tulevat esteet ja epätasaisuudet paljon sulavammin. Yleisin koko maastuireissa on 27,5" ja tuo "plussakoko" eli 27,5 tarkoittaa sitä, että rengas on tavallista leveämpi eli 2,8 - 3,0 tuumaa. Samalla renkaan profiili kasvaa hieman, eli plussakokoinen rengas on myös halkaisijaltaan pari senttiä suurempi.
29" tarkoittaa taas edelleen halkaisijaltaan suurempaa rengasta.
Fatbiket ovat valitettavan ylihinnoiteltuja, joten kannattaa myös tutustua perinteisiin maastopyöriin. Väitän, että samalla tonnilla saat merkittävästi laadukkaamman maastopyörän kuin fatbiken. Tonnin hintaluokassa on jo säädettävä ilmakeula ihan vakiovaruste. - Anonyymi
"miksi fatbiken"?
Jos joku haluaa niin hän ostaa. Kyllä fatbike on paljon mukavampi ajaa kivikkoista, juurakkoisia ja pehmeitä polkuja pitkin kuin maastopyörä. Jos joku toista väittää niin ei ole koskaan läskipyörällä ajanut ja sama pätee pehmeään hiekkaan, siinä missä maastopyörä lähtee liittämään ja eturengas sortaa niin läskipyörä menee mukavasti yli. Myös lumella huomattavasti parempi ajaa kuin myös kovalla kantavalta hangella. Vaikkakin raskaampi polkea kun vierintävastus kovempi mutta sehän vaan nostaa kuntoa ja vauhtia pudottamalla selviää siitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maastopyöriin on nykyisellään vakiintunut suurempi rengaskoko. Aiemmin pitkään käytössä oli 26" rengas. Tätä pienempää rengasta käytetään vielä läskipyörissä ja niissä sen leveys on yli 4 tuumaa.
Suurempi rengas rullaa ja pitää paremmin. Suuremmalla renkaalla kohtauskulma esteen kanssa on myös pienempi, joten rengas ylittää poluilla vastaan tulevat esteet ja epätasaisuudet paljon sulavammin. Yleisin koko maastuireissa on 27,5" ja tuo "plussakoko" eli 27,5 tarkoittaa sitä, että rengas on tavallista leveämpi eli 2,8 - 3,0 tuumaa. Samalla renkaan profiili kasvaa hieman, eli plussakokoinen rengas on myös halkaisijaltaan pari senttiä suurempi.
29" tarkoittaa taas edelleen halkaisijaltaan suurempaa rengasta.
Fatbiket ovat valitettavan ylihinnoiteltuja, joten kannattaa myös tutustua perinteisiin maastopyöriin. Väitän, että samalla tonnilla saat merkittävästi laadukkaamman maastopyörän kuin fatbiken. Tonnin hintaluokassa on jo säädettävä ilmakeula ihan vakiovaruste.Maastopyörät on ylihinnoiteltuja, kannattaa katsella kirpparilta vanhaa kunnon tunturia tai jopoa, 70 eurolla voi saada jokseenkin ajokuntoinen pyörän ja jos tuo 70 euroa tuntuu ylihinnoittelulta kannattaa käydä jäteasemilla, sieltä voi metallinkeräys kasasta löytyä ilmaiseksi pyörän runko ja vääntyneitä vanteita.
- Anonyymi
Yks aktiivi pyöräilijä sanoi "Jos polku on niin huonoa ja pehmeää että tarvii läskipyörän niin sellaiset paikat on mukavampi kävellä"
- Anonyymi
...niin no miksi mennä ylipäätään koko polulle, voi ajaa asfalttiteitä pitkin taksilla?!
- Anonyymi
Osta sellainen mikä tuntuu hyvälle pyörän päällä :)
Läskin kompromissit ovat kuran lentäminen ja suuri vierintävastus. Niitä voi kuitenkin hoitaa.
Kura lentää, kun hyviä kurakaaria ei ole edes olemassa läskimaasturiin. Läski rengas myös lennättää kurat laajalle alueelle. Osta sellaiset rapakaaret mitkä saat. Auttavat kyllä.
Toinen ongelma on vierintävastus. Tee maasturista sisärenkaaton (tubeless) ja laita uudet 4" jumbo jimit, niin pyörä rullaa näillä muutoksilla kuin tavallinen maastopyörä :) Tietty sähköläski on myös pop :)
Koska hiekka lentää läskissä, käytä läskin kanssa ajolaseja!- Anonyymi
On olemassa kurakaaria läskipyöriin ja sellaiset kunnolliset rakentaa kätevä käsistään vaikka itse mopon tai kevarin kaarista.
- Anonyymi
Fatbiken hyvä puoli olisi ainakin se että on teknisesti yksinkertainen eikä siten vaadi tavallista pyörää suurempaaa huoltohommia.
- Anonyymi
Fatbike on ihan kiva mm, jos ajaa talvella tai tykkää pyöriä pienellä kallion nyppylällä edes takaisin hakien haasteita ja hikeä pintaan. Reipasvauhtiseen ajoon metsäpoluilla se ei ole hyvä vaihtoehto. Jos pienempi vauhti riittää, niin sillä saa kyllä kunnon kohoamaan poluillakin.
Onko polku oikeasti polku vai ulkoiluväylä, kuinka tekninen se on? Jos polku on oikeasti tekninen, niin jäykkäperäinen maasturi, 29" - 26", on oikea vaihtoehto. Jos taas kyse on nopeista, eikä niinkään teknisistä maastoista, on cyclocrossari tai gravel grinder parempi.
Vanha nyrkkisääntö oli aikoinaan, että käyttökelpoisten pyörien hinnat alkavat 1000 €:sta ja jousto per pää lisää hintaa aina á 500 €. Tuon alle pääsee nykyään ainakin eurooppalaisissa nettikaupoissa, mutta varsinkin Suomesta ostettaessa lähtisin ajatuksesta, että 29" on rigid, eli täys jäykkä. Syksyn alennusmyynneissä on myös mahdollista tehdä löytöjä Suomessakin, mutta nyt ei ole sen aika.- Anonyymi
Jatkan vielä: Pari vuotta sitten tein vertailua edullisista fatbikeista ja silloin minusta paras valinta oli keskimmäinen White malli XXL:stä. Kyllä sellaisellekin on käyttöä, mutta paljon vähemmän kuin maantiepyörälle tai cyclocrossarille.
- Anonyymi
Fatbike on hieno valinta, onnittelen.
Trikoosuorittajat välttää niitä:)
Osta laatumerkkiä ja pyöräilyn erikoisliikkeestä.
Varmista takuu ja rekisteröi se heti.
Joudut maksamaan yli tonnin paitsi jos ostat käytetyn (varmista takuu yms). - Anonyymi
kunhan et osta white läskejä niin olet suurimman karikon ylittänyt...nimim.kokemusta on . laatu on täyttä roskaa.
- Anonyymi
Mitä vikaa niissä on? Itse kun katoin niiin samat sramin tai shimanon osat niissä on kun muissakin?
- Anonyymi
Jos paikkana ovat hiekkatiet ja polut enimmäkseen kesäolosuhteissa, niin itse valintani olisi 27,5 jäykkäperä. Mutta pääasia on, että valitaan pyörä, jolla on hauska pyöräillä. Väärin meni, jos pyörä nököttää varastossa tai pyörätelineessä.
- Anonyymi
Omistatko Fatbiken kun kommentoit täällä?
- Anonyymi
Hauska, juuri näin:)
- Anonyymi
Ei kannata mitään kovin kallista pyörää mennä metsään rikkomaan. Muuten ajaminen samanlaista oli halpa tai kallis, ei vaan harmita yhtä paljon jos halpa pyörä hajoaa. Samanlaista raskasta ähellystä ja kikkailua se on. Se lähinnä kannattaa ottaa huomioon että tykkääkö sellaisesta menosta ettei jää pyörä talliin käytön puutteessa.
- Anonyymi
Pyörän hinta kyllä vaikuttaa yleisesti ajomukavuuteen roimasti, mutta koska läskipyörän mukavuus suurelta osalta syntyy renkaista, niin vähemmän kuin muissa pyörätyypeissä.
Aika mielenkiintoinen näkemys, ettei pyörän komponenteilla (jotka isolta osalta vaikuttavat hintaan) olisi mitään väliä pyörällä ajamiseen.
Yleensä juurikin maastoajon tyylisessä ajossa noiden osien erot alkavat tulla esille, ei jossain kevyenliikenteen väyliä pitkin tapahtuvassa työmatkapyöräilyssä.
Jos maastopyöräilyä (mikä mielestäni on se ainoa oikea Fat-biken käyttökohde, muuhun käyttöön löytyy parempia vaihtoehtoja samalla rahalla) miettii vain ja ainoastaan että pyörää mennään metsään rikkomaan, niin sitten on väärässä lajissa. Kaatumisia tulaa aina aika-ajoin ja siinä voi jotain osia aina hajotakkin, mutta sitten ne vaihdetaan uusiin ja harrastus jatkuu.
- Anonyymi
Mikä olisi "paras" läskipyörä hintaluokassa 500-700 euroa?
- Anonyymi
Eikö kukaan osaa suositella mitään.
- Anonyymi
Insera big foot
Maksaa 699
Siinä o iha ok osat 👍 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Insera big foot
Maksaa 699
Siinä o iha ok osat 👍Itseasiassa 750 nykyään
Ja halpahallissa o joku Xtreme mania jossa 4,9 renkaat
Kannattaa ostaa joku käytetty pyörä
- Anonyymi
Moongoose! Saa 800-900euron hintaan. Ainakin renkaat on läskit, 4,8 tuumaa leveät. Peruspyörä jäykällä rungolla, nestejarrut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802