Onko laki voimassa ja miten?

Jeesus sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky."
"Toinen, tämän vertainen, on: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Toisessa yhteydessä Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."

Näillä Jeesuksen sanoilla, ja muutamilla vastaavilla sanoilla ja teoilla, on ollut kaksi jyrkästi toisistaan poikkeavaa tulkintaa.

1) Lain täyttämiseen tarvitaan vain, että rakastaa sekä Jumalaa ja lähimmäistään. Näin laki on täytetty pienintä piirtoa myöten. Yksityiskohtainen Mooseksen lain noudattaminen on annettu vain israelilaisille toistaiseksi.

2) Mooseksen lakia on naudatettava yksityiskohtaisesti.

Luterilaisen kirkon kanta painottuu 1. kohtaan. Vapaiden suuntien ja eräiden herätysliikkeiden kanta painottuu 2. kohtaan.

Tulkintaeron takana on myös melko käytännöllinen seikka: kehittymätön ihminen tekee vähemmän virheitä, jos noudattaa yksityiskohtaista ohjeistoa, kehittynyt taas vähemmän virheitä, jos käyttää järkeään.

Pelastuhistoriallinen raamatuntulkinta taas perustuu siihen, että ihminen ja yhteiskunnalliset olot kehittyivät. Kristus esiintyi, kun ihmiskunta oli valmis ottamaan evankeliumin vastaan.

Suomen Luterilainen kirkko ei taivu 2. tulkintaan.

4

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavasti tuo vuorisaarnan kohta on usein väärin käännetty ja ymmärretty!

      Jos tarkastaa alkutekstiä, Jeesus puhuu LAISTA JA PROFEETOISTA, siis koko Vanhasta Testamentista. Ei Jeesus tullut täyttämään käskyä "Älä tapa", vaan ennustuksia ja vertauskuvia!

      Jeesus itse sanoi :"Jeesus sanoi heille: »Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.» Luuk.24:44

      Lisäksi alkuteksti sanoo näin: "älkää luulko että minä olen tullut Lakia ja Profeettoja höllentämään. En minä ole tullut höllentämään (irti päästämään) vaan täyttämään, täydentämään.
      Siihen mennessä kunnes taivas ja maa katoavat, ei yksikään kirjain, ei ainoakaan piirto Laista katoa ennenkuin kaikki on täyttynyt"

      Toisin sanoen Jeesus lupaa että kaikki Lain (Mooseksen kirjojen) ennustukset tulevat täyttymään viimeistä piirtoa myöten ennen kuin taivas ja maa katoaa.

      Sitten Jeesus aikaa puhua kymmenen käskyn todellisesta merkityksestä.

      Hän tiukentaa esimerkiksi käskyä "Älä tapa!"

      Sen sijaan Hän ei puhu juutalaisten erikoiskäskyistä!
      Heillähän oli kaksi liittoa!
      5.Moos.28:69
      "Nämä ovat sen liiton ehdot, jonka Herra Horebilla (Siinailla) tekemänsä liiton lisäksi teki Mooseksen välityksellä israelilaisten kanssa Moabin maassa."

    • Anonyymi

      Juutalaisia on parikymmentä miljoonaa. Ei noin pieni määrä eli vähemmistö voi saada lakia voimaan. Sen sijaan esim. Buddhalaisia on yli 300 miljoonaa. Luin eilen vähän Dhammapadaa ja kun siinä puhutaan RANGAISTUS otsikon alla siitä kuin karman syy j seuraussuhteen lisäksi on olemassa vahinkoja eli joku vahingossa aiheuttaa toiselle pahaa, että kuinka tuollainen vahinko rangaistaan niin mulle on käynyt juuri niin elämässäni. Olin vuonna 1991 auto-onnettomuudessa kuski ja loukkantui pari kaveria, jotka olivat täysin viattomia ja vailla huonoa karmaa mukana autossa. JUURI SELLAISEN RANGAISTUKSEN SAIN KUIN TUO DHAMMAPADA KIRJA KERTOO KOITUVAN NIILLE, JOTKA AIHEUTTAVAT HUOLIMATTOMUUDELLA TAI VAIN VAHINGOSSA ONNETTOMUUKSIA.

      Mooseksen laki ei aivan varmasti ole enää voimassa eikä voikaan olla sillä se on pienen vähemmistön juttuja. Sen sijaan Dhammapadan lainalaisuudet ovat voimassa kaikkialla maailmassa yhä vielä tänä päivänä.

    • Anonyymi

      Rakasta mielikuvituskaveria kuin kaukaista lähimmäistäsi, jota et ole koskaan tavannut.

    • Anonyymi

      "Jeesus sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky."
      "Toinen, tämän vertainen, on: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
      Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.""

      Uskon että kirkkokin hyväksyy tämän käskyn vaikka muuten ohittaa Jumalan tahdon tuosta vaan liberaalin teologian avustuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe