Onko muualla sileämpi asvaltti?

Anonyymi

Tekniikan Maailma kehuu aina kuinka sileää asvaltti on Etelä-Euroopassa ja siksi auton sisämelu on pienempi kuin Suomessa. Katselin videoita joissa kilpapyöräilijöitä kaatuu Etelä-Euroopan asvalttiteillä. Niillä ei edes polvet auenneet.

Itse kun kaaduin pikkujannuna suomalaisella asvalttitiellä, nahka lähti jokaisesta tiehen osuneesta kohdasta.

Siis onko siellä etelässä oikeasti silkkiset tiet?

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On huomattavastti sileempää ja tasaisempaa ihan eri laatu kuin Suomen öljysora Saksassakin autot kulkee paljon helpommin pienemmän vastuksenjohdosta .

      • Anonyymi

        Parhaimpia on Hitlerin vanhat betoni moottoritiet, kaiholla ajattelee, miten hyvä mailma olisi tänä päivänä ja miten upeaa teknologiaa sieltä tuli ja tulee vieläkin näiltä vanhoilta Natsi yrityksiltä autoissa BMW, AUDI, VW ja MB.

        Tuolla on helppo ja halpa teitä tehdä, kun ei ole routaa ja nastoja, katse peiliin ja kitkarenkaat kaikille, niin saadaan paremmat tiet tältä osin


    • Työkaverikin kertoi Saudi-Arabian asvaltista juttua, kuinka se oli uskomattoman tasaista ja sileää soran ollessa kallista, niin mukaan pantiin aivan tavallista aavikon hiekkaa, joka on tarkoitukseen aivan liian hienojakoista.

      Silloin harvoin, kun oli satanut, niin asvaltin pinnalla ollut pöly teki veden kanssa tienpinnasta aivan mielettömän liukkaan. Tosi kovalla helteellä sama juttu tien bitumin alkaessa hikoamaan ja erittämään öljyä tien pintaan.

      No, se kuulema oli Inshallah, eli Herran haltuun muutoinkin arabialaisilla teillä. ; )

      Ovat Saksan ja Yhdysvaltainkin tiet tasaisempia ja sileämpiä, mutta ei niin suurta eroa. Auton melutasossa sen kyllä huomaa. Tämä siis omasta kokemuksesta itse ajettuna.

    • Anonyymi

      Suomessa nastarenkaat kuluttavat tiet karheiksi. Parhaiten se huomaa ajaessa, kun tulee pätkä uusittua asfalttia, niin auto menee hiljaiseksi. Jyrsimillä pilatulla asfaltilla kuuluu kohina ajaessa.

      • Anonyymi

        Venäjällä myös todella sileää asfalttia ja huomaamattomat saumat tiessä. Suomessa isolla sepelillä tehtyä asfalttia, joka huutaa jo uutena.


      • Anonyymi

        Ja ketut, suomaassa tehdään asfaltti halvimmalla mahdollisella tavalla, joka on johtanut tähän tilanteeseen, että aina on tiet karheita ja ruvella, ei kestä käyttöä kuin 6kk, sitten alkaa urautumaan kesälläkin, ilman nastarenkaita, halvalla ei hyvää saa, se huono pitää uusia kahden vuoden välein, eli kalliimmaksi tulee, kun tehtäisiin kerralla kunnolla ja paremmin, mutta halvin tarjous voittaa aina säästösuomaassa.


    • Anonyymi

      Israelissa kanssa vuokra-autolla ajaessa varottelivat asfaltin liukkaudesta pienemmän sorapitoisuuden johdosta. Kait se sora on niin arvokasta noilla leveysasteilla.

      • Sora- ja hiekkavarantojen kaappaaminen ja varastaminen on maailmalla miljardibisnes, jossa tapahtuu murhiakin. Ihmmiskunta ahneuksissaan osaa tehdä kaikesta rahaa ja pulaa, jopa hiekasta.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sora- ja hiekkavarantojen kaappaaminen ja varastaminen on maailmalla miljardibisnes, jossa tapahtuu murhiakin. Ihmmiskunta ahneuksissaan osaa tehdä kaikesta rahaa ja pulaa, jopa hiekasta.

        Lähi-idän maissa on hiekkaa vaikka muille jakaa mutta se ei käy rakentamiseen. Hiekan jyväset on pyöristyneet melkein palloiksi ja sellainen johtaa huteraan betoniin. Niinpä tuohan soraa ja mursketta muualta rahtialuksilla.

        SUomessa asfaltiin käytetään moninkertaisesti isompaa kiviainesta jotta se kestäisi nastojen kulutuksen paremmin. Iso raekoko johtaa tiemeluun.


    • Anonyymi

      Hullitus on varannut tiestön korjaamiseen 2000 miljardia, tälle vuodelle ja betonisiltojen korjaukseen 1000 miljardia kanssa!

    • Anonyymi

      Joo ja yllätys yllätys lomamatkalla Kroatiassa, Serbiassa ja Bosnian puolella huomasin saman; asfalttibaanat olivat paljon paremmassa kunnossa ja pinnat sileitä.

      Täällä kotimaassa on monopoli parin kolmen asfalttifirman suhteen ja kotimaisilla pinnoilla myös työn laatu on aivan luokatonta. Valmiissa uudessa pinnassa on kuoppia, monttuja saumoja vaikka muilla jakaa. Tällainen työnlaatu esim saksassa moottoribaanoilla olisi katastrofi. Tietysti meillä on alemmat nopeudet, mutta kun on mahdollista tehdä parempaakin jälkeä, vaan ei. Kun ei vaadita, niin mitä väliä laadulla. Moraalia laadusta ei ole.

    • Anonyymi

      Etelä-Euroopan sileät asfalttitiet eivät kestä Suomen talviolosuhteita, routaa, pakkasia, jatkuvaa suolausta ja varsinkin vanhimpia raskaita nastoja, joita vielä liikenteessä on.

      • Anonyymi

        Miksi sitten Venäjällä kestää sileä asfaltti suomea vastaavissa olosuhteissa?


      • Anonyymi

        Nastojen painoko ne tiet rikkoo, ei helkutti sentään, tohtoriko olet koulutukseltasi, kun noin analyyttisen kommentin sait aikaiseksi, kyllä naurattaa ja naurattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastojen painoko ne tiet rikkoo, ei helkutti sentään, tohtoriko olet koulutukseltasi, kun noin analyyttisen kommentin sait aikaiseksi, kyllä naurattaa ja naurattaa.

        Jos älkyys on tota tasoa, niin ei myös voi olettaa ymmärrystä.

        Voit helposti laskea peruskoulu fysikalla nastan painovoiman nousun renkaan kehällä vaikka 50, 80 ja 100 km/h nopeudella ja se millä voimalla nasta koskettaa asfalttia kasvaa rajusti nopeuden noustessa.

        Lyhyesti mutaman gramman nasta raapii kilojen voimalla asfalttia maantie nopeudella.

        Peruskoulu riittä jos et nukkunut tunneilla tai mollottanut suu auki taululle, ei vaadita tohtoruutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten Venäjällä kestää sileä asfaltti suomea vastaavissa olosuhteissa?

        Ei kestäkään vastaavissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestäkään vastaavissa olosuhteissa.

        Hyvin kestää vastaavissa olosuhteissa Venäjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kestää vastaavissa olosuhteissa Venäjällä.

        Ei muuten kestä. Samoissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten kestä. Samoissa olosuhteissa.

        Kyllä kestää, 22 vuotta ajanut Venäjällä. Täysin erilainen kestävyys tiestössä.


    • Anonyymi

      Minä kun uskon jotain, niin se asia on sitten siten. Muuta uskontoahan ei silloin vaan enää ole!!

      😂😂😂😂

    • Anonyymi

      Talvinen ilmasto vaatii asianmukaiset munkit.

      • Anonyymi

        Juu, munkeista miekin tykkää ja varsinki naisten sellaisista, ei parempaa talvella oo, ku ne asianmukaiset munkit sokerilla kuorrutettuna.


    • Anonyymi

      Suomessa ajetaan nastarenkailla ja kovapalanastat joita voi olla XXX yhdessä renkaassa hakkaa tiestä paloja irti jokaisella pyörähdyksellä, siitä tulee karkea röpelöinen pinta.

      Siellä voi olla useiden cm korkeuseroja, eli meteli tulee siitä koska rengas kulkee epätasaisella kovalla pinnalla.

      Ajakaa joskus renkaat keskiviivalla tyhjällä tiellä niin huomaatte valtavan eron.

    • Anonyymi

      Taitaa olla niin että paskin asfaltti on Suomessa vesi imeytyy karkeaan asfalttiin ja sitten poksahtelee kun jäätyy eikä rahaa tietenkään ole kunnon aineisiin Suomessa kun Verobiljoonia ei käytetä teihin

      • Anonyymi

        Ajakaa pelkillä vanteilla ajotuntumaa


      • Anonyymi

        Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
        Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
        Nastojen syytähän se urautuminen on.
        Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
        Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
        Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
        Nastojen syytähän se urautuminen on.
        Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
        Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta.

        Heh, ei kukaan hanki nastarenkaita siksi, että haluaa niillä kuluttaa asfalttia.
        Tämä nyt olisi kiihkeimpienkin änkyröiden mieltää.
        Eipä nyt ihan mahdoton oletus ole, että ymmärtäisi miksi joku haluaa nastarenkaat autoinsa. Ei sen ymmärtäminen nyt niin kovin vaikeaa luulisi olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
        Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
        Nastojen syytähän se urautuminen on.
        Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
        Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta.

        Lopetetaan se keinotekoisen kesän teko talvisin ja asfaltti tehtävä hienojakoisemmasta tavarasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe