Tekniikan Maailma kehuu aina kuinka sileää asvaltti on Etelä-Euroopassa ja siksi auton sisämelu on pienempi kuin Suomessa. Katselin videoita joissa kilpapyöräilijöitä kaatuu Etelä-Euroopan asvalttiteillä. Niillä ei edes polvet auenneet.
Itse kun kaaduin pikkujannuna suomalaisella asvalttitiellä, nahka lähti jokaisesta tiehen osuneesta kohdasta.
Siis onko siellä etelässä oikeasti silkkiset tiet?
Onko muualla sileämpi asvaltti?
28
<50
Vastaukset
- Anonyymi
On huomattavastti sileempää ja tasaisempaa ihan eri laatu kuin Suomen öljysora Saksassakin autot kulkee paljon helpommin pienemmän vastuksenjohdosta .
- Anonyymi
Parhaimpia on Hitlerin vanhat betoni moottoritiet, kaiholla ajattelee, miten hyvä mailma olisi tänä päivänä ja miten upeaa teknologiaa sieltä tuli ja tulee vieläkin näiltä vanhoilta Natsi yrityksiltä autoissa BMW, AUDI, VW ja MB.
Tuolla on helppo ja halpa teitä tehdä, kun ei ole routaa ja nastoja, katse peiliin ja kitkarenkaat kaikille, niin saadaan paremmat tiet tältä osin
Työkaverikin kertoi Saudi-Arabian asvaltista juttua, kuinka se oli uskomattoman tasaista ja sileää soran ollessa kallista, niin mukaan pantiin aivan tavallista aavikon hiekkaa, joka on tarkoitukseen aivan liian hienojakoista.
Silloin harvoin, kun oli satanut, niin asvaltin pinnalla ollut pöly teki veden kanssa tienpinnasta aivan mielettömän liukkaan. Tosi kovalla helteellä sama juttu tien bitumin alkaessa hikoamaan ja erittämään öljyä tien pintaan.
No, se kuulema oli Inshallah, eli Herran haltuun muutoinkin arabialaisilla teillä. ; )
Ovat Saksan ja Yhdysvaltainkin tiet tasaisempia ja sileämpiä, mutta ei niin suurta eroa. Auton melutasossa sen kyllä huomaa. Tämä siis omasta kokemuksesta itse ajettuna.- Anonyymi
Suomessa nastarenkaat kuluttavat tiet karheiksi. Parhaiten se huomaa ajaessa, kun tulee pätkä uusittua asfalttia, niin auto menee hiljaiseksi. Jyrsimillä pilatulla asfaltilla kuuluu kohina ajaessa.
- Anonyymi
Venäjällä myös todella sileää asfalttia ja huomaamattomat saumat tiessä. Suomessa isolla sepelillä tehtyä asfalttia, joka huutaa jo uutena.
- Anonyymi
Ja ketut, suomaassa tehdään asfaltti halvimmalla mahdollisella tavalla, joka on johtanut tähän tilanteeseen, että aina on tiet karheita ja ruvella, ei kestä käyttöä kuin 6kk, sitten alkaa urautumaan kesälläkin, ilman nastarenkaita, halvalla ei hyvää saa, se huono pitää uusia kahden vuoden välein, eli kalliimmaksi tulee, kun tehtäisiin kerralla kunnolla ja paremmin, mutta halvin tarjous voittaa aina säästösuomaassa.
- Anonyymi
Israelissa kanssa vuokra-autolla ajaessa varottelivat asfaltin liukkaudesta pienemmän sorapitoisuuden johdosta. Kait se sora on niin arvokasta noilla leveysasteilla.
Sora- ja hiekkavarantojen kaappaaminen ja varastaminen on maailmalla miljardibisnes, jossa tapahtuu murhiakin. Ihmmiskunta ahneuksissaan osaa tehdä kaikesta rahaa ja pulaa, jopa hiekasta.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Sora- ja hiekkavarantojen kaappaaminen ja varastaminen on maailmalla miljardibisnes, jossa tapahtuu murhiakin. Ihmmiskunta ahneuksissaan osaa tehdä kaikesta rahaa ja pulaa, jopa hiekasta.
Lähi-idän maissa on hiekkaa vaikka muille jakaa mutta se ei käy rakentamiseen. Hiekan jyväset on pyöristyneet melkein palloiksi ja sellainen johtaa huteraan betoniin. Niinpä tuohan soraa ja mursketta muualta rahtialuksilla.
SUomessa asfaltiin käytetään moninkertaisesti isompaa kiviainesta jotta se kestäisi nastojen kulutuksen paremmin. Iso raekoko johtaa tiemeluun.
- Anonyymi
Hullitus on varannut tiestön korjaamiseen 2000 miljardia, tälle vuodelle ja betonisiltojen korjaukseen 1000 miljardia kanssa!
- Anonyymi
Joo ja yllätys yllätys lomamatkalla Kroatiassa, Serbiassa ja Bosnian puolella huomasin saman; asfalttibaanat olivat paljon paremmassa kunnossa ja pinnat sileitä.
Täällä kotimaassa on monopoli parin kolmen asfalttifirman suhteen ja kotimaisilla pinnoilla myös työn laatu on aivan luokatonta. Valmiissa uudessa pinnassa on kuoppia, monttuja saumoja vaikka muilla jakaa. Tällainen työnlaatu esim saksassa moottoribaanoilla olisi katastrofi. Tietysti meillä on alemmat nopeudet, mutta kun on mahdollista tehdä parempaakin jälkeä, vaan ei. Kun ei vaadita, niin mitä väliä laadulla. Moraalia laadusta ei ole. - Anonyymi
Etelä-Euroopan sileät asfalttitiet eivät kestä Suomen talviolosuhteita, routaa, pakkasia, jatkuvaa suolausta ja varsinkin vanhimpia raskaita nastoja, joita vielä liikenteessä on.
- Anonyymi
Miksi sitten Venäjällä kestää sileä asfaltti suomea vastaavissa olosuhteissa?
- Anonyymi
Nastojen painoko ne tiet rikkoo, ei helkutti sentään, tohtoriko olet koulutukseltasi, kun noin analyyttisen kommentin sait aikaiseksi, kyllä naurattaa ja naurattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastojen painoko ne tiet rikkoo, ei helkutti sentään, tohtoriko olet koulutukseltasi, kun noin analyyttisen kommentin sait aikaiseksi, kyllä naurattaa ja naurattaa.
Jos älkyys on tota tasoa, niin ei myös voi olettaa ymmärrystä.
Voit helposti laskea peruskoulu fysikalla nastan painovoiman nousun renkaan kehällä vaikka 50, 80 ja 100 km/h nopeudella ja se millä voimalla nasta koskettaa asfalttia kasvaa rajusti nopeuden noustessa.
Lyhyesti mutaman gramman nasta raapii kilojen voimalla asfalttia maantie nopeudella.
Peruskoulu riittä jos et nukkunut tunneilla tai mollottanut suu auki taululle, ei vaadita tohtoruutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten Venäjällä kestää sileä asfaltti suomea vastaavissa olosuhteissa?
Ei kestäkään vastaavissa olosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kestäkään vastaavissa olosuhteissa.
Hyvin kestää vastaavissa olosuhteissa Venäjällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin kestää vastaavissa olosuhteissa Venäjällä.
Ei muuten kestä. Samoissa olosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten kestä. Samoissa olosuhteissa.
Kyllä kestää, 22 vuotta ajanut Venäjällä. Täysin erilainen kestävyys tiestössä.
- Anonyymi
Minä kun uskon jotain, niin se asia on sitten siten. Muuta uskontoahan ei silloin vaan enää ole!!
😂😂😂😂 - Anonyymi
Talvinen ilmasto vaatii asianmukaiset munkit.
- Anonyymi
Juu, munkeista miekin tykkää ja varsinki naisten sellaisista, ei parempaa talvella oo, ku ne asianmukaiset munkit sokerilla kuorrutettuna.
- Anonyymi
Suomessa ajetaan nastarenkailla ja kovapalanastat joita voi olla XXX yhdessä renkaassa hakkaa tiestä paloja irti jokaisella pyörähdyksellä, siitä tulee karkea röpelöinen pinta.
Siellä voi olla useiden cm korkeuseroja, eli meteli tulee siitä koska rengas kulkee epätasaisella kovalla pinnalla.
Ajakaa joskus renkaat keskiviivalla tyhjällä tiellä niin huomaatte valtavan eron. - Anonyymi
Taitaa olla niin että paskin asfaltti on Suomessa vesi imeytyy karkeaan asfalttiin ja sitten poksahtelee kun jäätyy eikä rahaa tietenkään ole kunnon aineisiin Suomessa kun Verobiljoonia ei käytetä teihin
- Anonyymi
Ajakaa pelkillä vanteilla ajotuntumaa
- Anonyymi
Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
Nastojen syytähän se urautuminen on.
Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
Nastojen syytähän se urautuminen on.
Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta.Heh, ei kukaan hanki nastarenkaita siksi, että haluaa niillä kuluttaa asfalttia.
Tämä nyt olisi kiihkeimpienkin änkyröiden mieltää.
Eipä nyt ihan mahdoton oletus ole, että ymmärtäisi miksi joku haluaa nastarenkaat autoinsa. Ei sen ymmärtäminen nyt niin kovin vaikeaa luulisi olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ne asfaltit tehty aivan asialliseti ja uutena hiljaisia ja hyviä-
Mutta pakkoko on pilata se nastarenkailla.
Nastojen syytähän se urautuminen on.
Nastat kuluttavat ja rikkovat pinnan; vesi valuu asfalttiin, suolakin auttaa siinä ja sitten joskus kun on pakkanen se jäätyy ja irroittaan asfalttia.
Suullaimmat änkyrät täällä vaatii toimenpiteitä ja kaikenlaisia syitä "huonoon" asfalttiin mutta ITSE ei olla valmiita parantamaan ajosuoritetta helpoimmalla tavalla turvallisuuden vaarantumatta ja olla tuhoamatta maksamaansa asfalttia , ilmanlaatua, pienentämään rengasmelua ja säälimään tuulilasejakin eli ajamaan kitkarenkailla vaan siihen pitää keksiä kaikki syyt vaikka ajotaidon piti olla niin loistava mutta asenteiden 1980 luvulta.Lopetetaan se keinotekoisen kesän teko talvisin ja asfaltti tehtävä hienojakoisemmasta tavarasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https2722823En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e751496- 431450
Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan341240En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o251177Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej471170Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change61170Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(431099- 211031
Ihan mielenkiinnosta kyselen...
Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko14993