Häpeän... kyllä!

Anonyymi

Minun pitäisi tuntea häpeää sellaisesta mistä minun ei pitäisi tuntea häpeää suomalaisessa kulttuurissa.

Kaikki alkoi siitä päivityksestä... Olin miettinyt voinkohan laittaa facebookiin päivityksen. Mietin entä jos joku mies kommentoisi siihen, mitä tapahtuisi. Suuttuisiko mieheni? Miksi mietin edes suuttuisiko hän? Siksi koska en haluaisi kenenkään miehen kommentoivan siihen, koska haluaisin olla kunnioittava vaimo. Koska tiesin että mieheni saattaa tulistua kommentista ja siitä alkaisi sota jota en tulisi voittamaan.

Olenko alistettu? Olen. Asiasta tekee vaikean se, että ymmärrän myös häntä ja hänen kulttuuriaan. Minä olen Suomalainen elämää nähnyt nainen. Ensimmäisestä avioliitosta puuttui rakkaus. Puuttui läheisyys ja kosketus. Kerran kahdessa kuukaudessa sai seksiä. Pimeässä, peiton alla ja vaatteet päällä. Puuttui yhteys ja kommunikointi ei toiminut. Minulla oli tunne, että minun pitäisi vaan olla tyytyväinen. Tunsin itseni epä kiitolliseksi. Liitto päättyi. Ystävällisesti.

Toinen suhde. Nuoruuteni rakkaus palasi elämääni. Tätä ihmistä olin rakastanut sydämeni pohjasta. Enkä koskaan oikeastaan unohtanut häntä. Koimme paljon yhdessä. Pahoja ja hyviä hetkiä. Nuoruudessa saatoin istua autossa odottamassa sormi hätänumeron päällä, kun hän oli pelastamassa äitiään poliisi isänsä kynsistä, joka saattoi hakata verille tai uhata vaimoaan poliisi aseella. Kerran löysimme äidin polilta naama riekaleina. Vahingossa oli tuhkakuppi osunut. Siitä seurasi plastiikkakirurginen toimenpide. Muistan kuinka pitelin tuota rakasta ihmistä sillon, kun hän täristen nyrkit puristuneina yhteen vannoi tappavansa isänsä. Kuinka hän kertoi lapsuudestaan pannuhuoneessa paossa isäänsä... Kuinka niin toivoin että tuo nainen löytäisi tien ulos... hengissä.

Mutta kun hän palasi elämääni, oli hän muuttunut. Petin häntä jatkuvasti. Kenkieni pohjat todistivat sen. Auton matkamittari todisti sen. Pikkuhousujeni haju todisti sen. Suihkussa käymiseni todisti sen ja puhelimeni todisti sen. Hän jätti videokameran pyörimään kotiin ja kuvaamaan minua kun itse lähti jonnekkin, jotta voi todistaa sen kuinka petin. Miksi minä ottaisin puhelimen viereeni kun menen nukkumaan... Ja sitten poikani sairastui. Oliko se ihme? Ei sihen nähden mitä lapseni saivat kokea ja näkeä. Mutta kun minä lähdin pojan kanssa ambulanssilla sairaalaan, se oli väärin. Minun ex miehenihän olisi siellä. Mehän toden näköisesti kiihkeästi panisimme sairaalassa. En ikinä anna itselleni anteeksi sitä että olin niin henkisesti poissa, kun vaan äiti voi poissa olla, kun lapselta meinaa mennä henki. Silti elämäni parhain hetki on kun ensimmäisen kerran 1,5h kestävän epilepsiakohtauksen jälkeen ja useiden letkujen repimisten jälkeen kun lapsi ei tunnistanut minua ja nukahti uudelleen... kuulin sanan: Äiti. Tuota hetkeä en unohda koskaan!

Seuraava suhde. Glamouria. Pitää näyttää hyvältä. Uuu kaunis nainen ja vielä koulutettu. Ostan sinulle tämän puseron, koska se korostaa parhaita puoliasi. Olet upea, seksikäs, täydellinen nainen... Olen koulutettu herrasmies, kelpaisiko moottoripyöräkyyti romanttiselle lomalle? Voisit vähän keskittyä enemmän suhteeseemme. Ei ole normaalia olla noin tiivisti yhteydessä ystävääsi tai perheeseesi. Katso nyt miten paljon uhraan sinun vuoksesi... Olet kiittämätön.
Syntyy lapsi... raskasta arkea, koska olen kiittämätön. En osaa siivota,minua saa hävetä. Olen heikko. Lapsemme on 8 kk kun hän heittää pienen poikamme sohvaan, kun ei saa tyynnytettyä itkukohtausta yöllä. Minun olisi pitänyt pitää poika hiljaisena, että hän olisi saanut nukkua, koska aamulla töitä. Mutta en kyennyt, joten riuhtaisu käsistäni ja näytän sinulle typerä nainen kuinka se tehdään... Viimeisen kerran kiitin häntä iltapala pöydässä hänen tokaistuaan ”Sä oot kuule laitoksessa viiskymppisenä ja me tuodaan sulle 3 krt vuodessa pipareita lasten kans”

Elämäni rakkaus. Suuri lataus, erittäin suuri. Pitkään tutustumista vain sähköpostitse. Tässä on ihminen joka ymmärtää minua. Ja niin olikin. Ei ollut mitään täydellisempää. Lämpöä, rakkautta, hyväksyntää, keskustelua, tunteita, kipinää, aitoa elämää. Kaipausta koska kaukosuhde. Elämän hämmästelyä ja nauttimista. Saanko olla onnellinen nyt? Saan. Olen.
Ällistyttävän upea seksi elämä. Mies joka tuntui ymmärtävän kaiken. Ihan kaiken. Tuhansia yhteisiä muistoja. Tahdon. 7 vuotta yhdessä ja sitten Sannin ”Mitähän vittua”. Oven avaa mun paras kaveri.... No ei meidän ovea mulle, mutta ovi olikin käynyt jo aika monta kertaa, eikä pelkästään parhaan kaverin taholta, vaan naisia olikin sitten lopulta kymmeniä, kun paljastuivat.

Ja tässä minä istun typerä nainen, miettimässä mikä helvetti taas meni vikaan. Ei puutu rakkaudenosoituksia tältä mieheltä. Hän rakastaa niin että korvissa soi. Ja hän rakastaa lujaa. Hän on nuorempi. Hän palvoo maata jalkojeni alla. Hän haluaa omistaa. Hän herättää tuhansin ja tuhansin hellin sanoin. Hän omistaa minulle kaiken aikansa. Kaiken. Minä olen hänen ja hän on minun. Hän uhraa elämänsä vuokseni.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hän antaa minulle paljon, mutta minä en ole tarpeeksi hänelle, sillä minun pitäisi kunnioittaa. Minä en anna hänelle niin paljon kuin hän antaa minulle. Minä olen itsekäs.

      Palataampa alkuun. Yksi päivitys, vain naisille. No tottakai siihen menee joku mies kommentoimaan. Vain naisille? Kyllä, vain naisille. Sota syttyy. Onko minulla joku toinen? Pelehdinkö minä hänen selkänsä takana? Hetken hairahdus itsenäisyydestä ja suomalaisesta kulttuurista saa minut sanomaan ne tuhoisat sanat, jotka tulevat tuhoamaan tämän parisuhteen: ”Minä en tule poistamaan facebookista yhtään ainoaa ystävää sinun takiasi”.

      Siinä se sitten taisi olla. Ei siksi, että minä luovuttaisin. Ei siksi etten rakastaisi. Tunteja ja tunteja kestävä sota, joka on minun syytäni, koska menin nuo sanat sanomaan. Minähän en arvosta, enkä kunnioita... ilmeisesti se tarkoittaa myös sitä etten rakasta. Saan kuulla kuinka minä kohtelen huonosti ja olen kylmä. Pää menee ihan tukkoon. Kuulustelu ja ajatusten tenttaus ei tunnu loppuvan ikinä. En halua luovuttakkaan. Menetän taas jälleen kerran kasvoni... mutta menetän myös ihmisen jota rakastan. Menettämistä en enää pelkää. Kun tarpeeksi menettää, niin sitä vaan ei enää pelkää. Kaikista eniten tässä kuitenkin pelottaa se, että menetän itseni. Minä olen kursinut itseni kokoon niin monta kertaa, että olen vannonut, etten enää kohtele itseäni näin. Ja kuitenkin huomaan taas salakavalasti valuneeni siihen samaan ansaan. Tuli mentyä naimisiin. Alan ymmärtämään Matti Nykäsen monia liittoja.

      Kun riita ei lopu ikinä, enkä saa selitettyä itseäni tarpeeksi ymmärrettävästi, luovutan. Antaudun. Pyydän anteeksi ja toivon että pääsisin nukkumaan. Lopuksi saan whatsapp viestin: ”sanat on helppoja, teot puhukoot puolestaan”

      • Anonyymi

        Hae apua Narsistien uhrit ry:stä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hae apua Narsistien uhrit ry:stä.

        Häpeällistä


      • Anonyymi

        Aivan selkeästi mies on narsisti ja sinä olet narsistin uhri - eli piilonarsisti. Ajaudut tuollaisiin suhteisiin, koska olet äärimmäisen lempeä, joka on yksinkertaistetusti piilonarsistin ominaisuus. Sinulla ei ole omia rajoja/et huolehdi niistä. Annat toisen pomputella sinua ihan kuin olisit räsynukke, toisen ihmisen jatke (et oma itsesi). Alistut, otat vastaan, pyytelet anteeksi. Julkinarsisti on äärimmäisen luja. Molemmat narsismin muodot ovat hyvin epäterveitä. Narsismin uhri, piilonarsisti voi ottaa ja lähteä suhteesta. Vaikka kuinka valitat miten puoliso kohtelee sinua väärin, ja alistut, se ei auta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeällistä

        Päinvastoin; häpeällistä on, ellei apua hae.


    • Anonyymi

      Palvova, uhrautuva, omistautuva. Siinä meni vikaan nyt. Kuten noissa muissakin suhteissa meni se pieleen, ettei ne olleet lähellekään tasaveroisia. Väkivaltaisia, alistavia, rakkaudettomia ym.

      Kumppanin ylentäminen tai alentaminen on väkivaltaa.

    • Anonyymi

      Myrkyttääkö narsisti elämääsi:

      1. Tunnet olevasi viallinen

      Kun vietät aikaa narsistin kanssa, saatat alkaa vähitellen uskoa, että olet tyhmä, sekopää tai muuten puutteellinen. Narsisti alistaa sinua jatkuvasti, joskus niin taitavasti, että sitä on vaikea osoittaa sormella. Muiden kuullen hän saattaa päinvastoin mielistellä olan takaa. Narsistin oma harhainen ego vaatii jatkuvaa pönkittämistä – juuri siksi hän vähättelee sinua.
      2. Et enää hahmota rajojasi

      Narsismiin kuuluu henkilökohtaisten rajojen jatkuva ylittäminen. Narsisti manipuloi ja tunkeutuu jatkuvasti reviirillesi. Lopulta rajat saattavat kadota kokonaan etkä enää erota, mikä on sinua ja mikä häntä. Ahdistus voi olla hyvin epämääräistä. Sinusta saattaa tuntua siltä, että et enää ole kypsä aikuinen, joka määrää omasta elämästäsi.
      3. Hän puskee sinusta esiin huonoimmat puolesi

      Tuntuuko sinusta, että persoonasi on muuttunut sinä aikana kun olet tuntenut myrkyllisen ihmisen? Narsisti on taitava kaivamaan esiin pienimmätkin epävarmuutesi. Huomaamattasi voit alkaa käyttäytyä huonojen puoliesi mukaisesti, tuohan narsisti niitä korostetusti esille.
      4. Jäät keskusteluissa jatkuvasti toiseksi

      Narsistille on vaikeaa pitää yllä tasapuolista kahdenkeskistä keskustelua. Ehkä tulet jatkuvasti keskeytetyksi tai huomaat, ettei toinen kuuntele. Se ruokkii edelleen riittämättömyyden tunnetta.
      5. Alat matkia narsistia

      Kun joudut varomaan itseäsi narsistin kanssa ollessasi, saatat oireilla vasta tapaamisenne jälkeen. Joskus tämä näkyy yllättävästi niin, että alat kopioida hänen käytöstään: ryhdyt tarvitsevaksi, takertuvaksi ja manipuloivaksi. Se on inhimillinen suojamekanismi: koska et löydä muuten ulospääsyä tilanteesta, on helpompi leikkiä mukana. Se on kuitenkin haitallinen keino, josta on hyvä pyristellä eroon.
      6. Kärsit posttraumaattisesta stressireaktiosta

      Posttraumaattisesta stressistä puhutaan yleensä sotaveteraanien vaivana, mutta myös psyykkistä väkivaltaa kokeneet voivat kärsiä oireista. Saatat esimerkiksi kärsiä ahdistuksesta ja masennuksesta, valvoa yöt tai nähdä väkivaltaisia painajaisia ja saada paniikkikohtauksia. Traumaterapia voi auttaa pahimman yli.
      7. Tunnet olosi yksinäiseksi

      Koska narsisti ei tunne henkilökohtaisia rajoja, hän saattaa haluta omistaa sinut. Suhde ei kuitenkaan tyydytä sinua, koska se ei perustu tasapuolisuuteen ja vapaaehtoisuuteen. Narsisti saattaa myös määrätä, että et saa viettää aikaa muiden kanssa. Mustasukkaisuuskaan ei ole tavatonta. Lopputulos on pahimmillaan se, että sinulla ei ole yhtäkään tervettä ihmissuhdetta.

      Suhde voi olla myrkyllinen, vaikkei toinen osapuoli narsisti olisikaan. Lue täältä vaaranmerkit ihmissuhteesta, josta kannattaa päästää irti.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Tämä oli eilis iltaisen, tai tarkemmin katsoen kolmen päivän riitelyn tuloksena syntynyt avautuminen, kun ei muuta keinoa ollut purkaa pahaa oloa. Olen juuri lopettanut 3 vuotisen traumaterapian. Ennen tätä suhdetta olin todella voimissani ja nautin elämästäni täysin rinnoin. Vietin paljon aikaa yksin ja vannoin etten enää ikinä antaisi itseäni kohdella näin. Tiesin miten helposti saisin riidan loppumaan. Myöntymällä, alistumalla, mutta en alistunut, joten riita jatkui vielä tänäänkin. Vieläkään en ole alistunut, vaan olen yrittänyt selvittää riita järkevästi. Olen kertonut, että minusta tuntuu siltä, kuin minua alistettaisiin ja kontrolloitaisiin. Tällä sain lisää vettä myllyyn. Alistamista ja kontollointia ei tapahdu aina ja joka asiassa ja on vaikea vetää viiva siihen, mikä on alistamista ja mikä ei. Tai kontolloimista. Olen päättänyt etten itse käyttäytymiselläni ruoki kontrollointia ja yritän kovasti kokoajan pitää rajoistani kiinni. Tämä kolme päivää on ollut piinaa. Mielessä on jo käynyt luovuttaminen, mutta en silti haluaisi. Tahtoisin nähdä tämän tilanteen jonkun muun silmin. Ulkopuolelta. Ja tavallaan ehkä näenkin, mutta en myönnä. Jotenkin kuitenkin päässä jyskyttää, että enkö minä ole mitään oppinut. Uskon oppineeni, mutta sitten taas löydän kohta itseni samasta jamasta. Tiedän ettei tälle asialle ole muuta ratkeamiskeinoa, kuin pitää omista rajoista huoli, eikä lähteä leikkiin mukaan. Yritän siis. Kiitos sinulle joka kirjoitit pitkän vastauksen narsismista. Auttoi hieman selkiyttämään tätä pään sisäistä kaaosta. Ja tuosta piilonersismista täytyykin lukea lisää, josta joku toinen kirjoitti

    • Anonyymi

      Ryhdyitkö ihan itse siihen?

    • Anonyymi

      mihin?

    • Anonyymi

      Apua! Nuo viimeiset sanat ovat juuri ne joita minulle on hoettu, kun olen ollut epätoivoisimmillani ja haavoittuneimmillani narsistin edessä. Kylmäksi veti kun kirjoitit nuo sanat, minulle narsisti " ystävä" sanoi juuri nuo, "sanoa voi mitä vaan mutta teot merkitsee". On ilmeisesti jokin narsistin lempilause. Tyhmyyksissäni uskoin tätäkin ja menin narskun syöttiin, aloin luulla että taustalla on muutakin kuin pohjatonta huomionhalua, sekoitin tämän rakkauteen, niinkuin hän teoillaan näyttäisi sen todellisen rakkauden vaikka sanat olivat jotakin aivan muuta. Hän ei etsi ihmissuhteita, pärjää yksin, on hyvä olla yksin, melkein sai minut säälimään itseään, kunnes kuulin että hänellä on 3 eri naista kierroksessa whatsappissa, näistä yhtä tapailee, jolle kertoo surkeata tarinaa avioliitostaan ja samalla esittää vaimolleen kotona uhria, jotta pitäisi tämän vielä hyppysissään " lasten takia", vaikka tämä oli jo syystäkin mennyt toisen miehen kanssa ja laittanut eropaperit vetämään. Ja minä ihmettelen että mikä hitto tuossa ihmisessä viehätti, että melkein uhrasin elämäni hänelle.
      Onneksi irtauduin viimein ja minulla alkoi vain autuaan hyvä olla, kun en ole enää hänen vaikutuspiirissään. Sinäkin voit itsesuggestiolla päästä hänestä eroon. Ajattele hänet kohdatessa jotakin vastenmielistä, ällöjä ajatuksia, äläkä missään vaiheessa anna hänelle valtaa, älä anna katsoa silmiin, tai anna mitään palautetta, ole vahva ja ajattele että hän ei ansaitse sinua ja rakkauttasi, pääset ajan kanssa varmasti eroon. Tsemppiä ❤

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe