Potkut liiasta työnteosta

Anonyymi

Työpaikalla tuli taas esiin työnantaja-työtekijä - ristiriita, tosin aivan päinvastoin kuin yleensä. Minä olen työntekijä, porvarillisen kasvatuksen saanut, mielestäni työ pitää tehdä jos sellaisen näkee. Esimieheni on taas vasemmistosissi, kyynärpäitä käyttäen pääsi nykyiselle pallilleen.

Eli jäin 2 viikkoa sitten pitämään viimeisiä vuosilomiani, otin työpaikalta mukaan pari rästityötä, joiden deadline on vappuna. Eli mietisken niitä ja pyöräytän koodia jos aikaa on ja tekemisen puute yllättää. Palasin tänään maanantaina töihin ja esimies patisti tekemään juuri tätä projektia. Minulla oli jo toinen homma menossa joten huikkasin vain että "tein sen viime viikolla".

Pomolta paloi hihat. Se nätisti sanottuna rähjäsi että töitä ei tehdä vuosilomalla. En sanonut mitään kun sillä oli saarna-vaihe päällä. Tilanteessa oli muutama työkaveri kuulemassa. Lopulta se pääsi siihen vaiheeseen että se oli saanannut itsensä pussiin, olin kuulemma häirikkö joka rikkoo työpaikan hyvän hengen ja siksi työsopimukseni puretaan välittömästi.

Selvä homma, en ole urputtaja-tyyppiä. Pomo sanoi että työsuhde puretaan, käänsin sille selkäni, otin omat kamat työpöydältä ja sanoin että lähetä työtodistus postitse. Se jäi hiljaisena katsomaan perääni. Soitti ruokatunnin jälkeen että hän vähän kiivastui. Kerroin että kyllä asia on selvä, purit työsopimuksen todistajien kuullen ja minä hyväksyin purkamisen. Ei siinä mitään, olen menossa tunnin päästä toisen työpaikan haastatteluun.

Puhelu loppui siihen. Eikä asiassa ole mitään epäselvää. Toivottavasti maksaa kaksi pitämätöntä työpäivää kuluvalta vuodelta ja seuraavat täydet vuosilomat. Kummaa hommaa kun työnantaja ei anna töitä tehdä, ja ilmaiseksi vielä??

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko töissä Uudenmaan Te-toimistossa?

    • Anonyymi

      Aloitus voi olla trolli, mutta tosiasia on kuitenkin se, että lomalla ei tule miettiä eikä eritoten tehdä mitään työhön liittyvää. Loma on vain lomaa ja rentoutumista sekä työstä palautumista varten. Jos lomillaan sortuu työntekoon, pomo näkee työntekijän heti seuraavana burnout-riskiyksilönä, joka saikuttelee seuraavat kuukaudet, koska ei osannut lomallaan hidastaa. Ja tämä pelko on mielestäni täysin aiheellinen, etenkin nuorten kohdalla. Joissain sopimuksissa on erikseen kohta että töiden teko loma-aikana on sopimusrikkomus.

    • Anonyymi

      Ei ole trolli, vaan ihan oikeaa elävää elämää vuonna 2020, maaliskuun 30. Päivänä. Olin yksi paikalla olleista. Kannattaa hommata se kesämökki, et jouda työpaikan asioita enää lomalla miettimään. Pidetäänhän se saunailta kuitenkin?

    • Anonyymi

      Kukin elää tyylillään. Jos olet noin ammattilainen työssäsi, että perään soitellaan, niin onnittelut vaan. Muista kuitenkin että kun ikää tulee 40 , olet kehäraakki, jota ei oteta enää töihin mihinkään. Itse ko. asian kokeneena perustin oman firman ja työllistän nyt 8 muutakin ihmistä.

      • Anonyymi

        Kaikki omistajaa lukuunottamatta alle 40 ?


    • Anonyymi

      Onhan tuollaisia vähän outoja tapauksia ollut aiemminkin. Eräs tuttavani oli kuorma-autokuskina kunnan palveluksessa. Kun ei viitsinyt istua työpisteessä auton hytissä laiskana kun miehet teki töitä, niin hänkin alkoi vähän auttelemaan miehiä siinä odotellessa. Eihän se sopinut, savustettiin ulos koska eihän autokuskin sovi tehdä duunarien töitä.

    • Anonyymi

      Tosi harmillista sinulle, mutta kun tilallesi palkatut kolme matua tekevät samat hommat halvemmalla, kuin sinä kaikkine ylitöinesi, niin sehän on vain aivan luonnollista.

    • Vuosilomalaki määrää (38§):

      Työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta

      1) laiminlyö antaa työntekijälle tässä laissa säädettyä vuosilomaa taikka pitää työntekijää työssä vuosiloman ajaksi määräämänään aikana,

      on tuomittava vuosilomarikkomuksesta sakkoon.

      Tässä tapauksessa työnantajan edustaja ei pitänyt työntekijää työssä vuosiloman aikana edes huolimattomuuttaan. Mikään ei kiellä työntekijää lahjoittamasta työpanostaan työnantajalle vapaa-ehtoisesti, vaikka se tietysti sotii työsuojeluperiaatetta vastaan, jota varten työaikalaki on olemassa. Työntekijä ja työnantaja voivat aina sopia työnteosta vuosiloman aikana, mutta velvollisuus työntekoon sen aikana on vain poikkeuksellisesti.

      Tässä tapauksessa työnantajan edustaja purki työsopimuksen jokseenkin perusteettomasti. Työntekijällä olisi mahdollisuus vaatia hyvitystä vähintäänkin irtisanomisajan palkasta ja kanne olisi luultavasti menestyksellinen.

      Työsuhteen purkaminen on rankin keino, jolla työnantaja voi työntekijää kohdella ja se edellyttää erittäin painavia perusteluja. Missään tapauksessa työsuhteen purkamista ei voi käyttää lämmenneiden tunteiden "tuuletuskeinona" ja peruuttaa purkamista aina kun tunteet ovat viilenneet. Purku on purku ja astuu voimaan välittömästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe