Jumala oli antanut lupauksen
Vaimon siemenestä,
joka murkskaa pahan vallan.
Tästä tein aiemmin avauksen
otsikolla:
Sovitus (Gen 3:8- )
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16318145/sovitus-(gen-38--)
Aadamin tähden
maa kaikkinensa
oli joutunut paholaisen hallintaan.
Synti ja kuolema hallitsi maailmaa.
Mutta koska Aadam
ei pystynyt kantamaan vastuutaan,
rikkomuksestaan,
joka oli saattanut maailman tähän tilaan,
otti hänen Veljensä
eli taivaasta alas lihaksi tullut
Jumalan Poika
vastuun kantaakseen.
Hän murskasi käärmeen pään
eli paholaisen
ja synnin ja kuoleman hallintavallan.
Alusta asti
ihmiset osoittivat
uskonsa ja turvautumisensa
tuohon lupaukseen antamalla
Jumalan määräämään soveliaan uhrin.
Aabel oli Aadamilta saanut tietää,
mikä tämä sovelias uhri on.
Ja niin Aabel antoi
oman perheensä pappina
soveliaan uhrin.
Ja Jumala katsoi tuon uhrin
(teurastetun karitsan) puoleen.
”Herra katsoi Aabelin
ja hänen uhrilahjansa puoleen;
mutta Kainin
ja hänen uhrilahjansa puoleen
hän ei katsonut”
Kain ei katsonut
Jumalan antamaan lupaukseen.
Eikä Jumala katsonut
Kainin tarjouksen puoleen.
Kain poistui Herran kasvojen edestä.
Mutta Jumalan lupaus,
joka jo Raamatun
ensimmäisestä sanasta alkaen
ilmoittaa meille Pelastajan,
ilmoitetaan meille taas uudestaan
Kainin suvun tapahtumien jälkeen.
Tästä toisella kerralla
otsikolla:
Aadamista Nooaan (Gen 5)
Aabelin vanhurskaus ja Kainin viha (Gen 4)
12
299
Vastaukset
Tänään pitkäperjantaina
muistelemme sitä,
mistä Aabelin sovelias urhi oli esikuva.
Meidän
Pääsiäislampaamme Jeesus Kristus
on teurastettu.
Synnin valta on murskattu.
Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä.
”Lapsukaiseni,
tämän minä kirjoitan teille,
ettette syntiä tekisi;
mutta jos joku syntiä tekeekin,
niin meillä on puolustaja Isän tykönä,
Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
eikä ainoastaan meidän,
vaan myös koko maailman syntien.”
Vain armo voi vapauttaa
tuomiosta ja syntikahleista.
Laki ei koskaan voi sitä tehdä.
Jeesus täytti lain.
Lain vaatima tuomio meille on jo kärsitty.
Samalla Jeesus kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.
Siksi meidänkin tulee kirjaimellisesti kääntäen
lukea/laskea itsemme kuolleiksi synnille.
Seuraava kohta (Room 6:10-11) ymmärretään
kirkkoraamatustamme (-38) helposti väärin,
ja niin lainaan sitä nyt muista käännöksistä.
Raamattu kansalle:
”Sillä minkä hän kuoli,
sen hän kertakaikkisesti kuoli synnille,
mutta minkä hän elää,
sen hän elää Jumalalle.
Samoin pitäkää tekin itseänne
synnille kuolleina
mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.”
Aapeli Saarisalo:
”Sillä minkä kuoli,
sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;
mutta minkä elää,
sen elää Jumalalle.
Niin tekin pitäkää totena,
että olette synnille kuolleet,
mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.”
Kirkkoraamattu 1992:
”Kun Kristus kuoli,
hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä.
Kun hän nyt elää,
hän elää Jumalalle.
Ajatelkaa tekin samoin itsestänne:
te olette kuolleet pois synnistä
ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.”
Tämä asia on siis numero yksi.
Lähtökohta on se,
että me olemme kuolleet synnille.
Siis uskoville eli Jeesuksen omille
Paavali sanoo kirjeissään yhä uudestaan,
että me olemme jo kuolleet synnille.
Ja juuri sen uuden elämän tähden,
mikä meillä nyt on Kristuksessa,
me voimme kuolettaa jotakin.
”Sillä te olette kuolleet,
ja teidän elämänne on kätkettynä
Kristuksen kanssa Jumalassa;
kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy,
silloin tekin hänen kanssaan
ilmestytte kirkkaudessa.
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ...
Raamattu ei missään sano,
että me kuolemme synnille.
Raamattu sanoo,
että me olemme kuolleet synnille.
Ja perusteena Raamattu esittää sen,
että Jeesus kertakaikkiaan kuoli synnille.
Kääntymyksessä
me tulemme osallisiksi Jeesuksen kuolemasta,
jossa Hän kuoli synnille.
Siis Jeesuksen kuoleman tähden,
meidän tulee pitää totena sitä,
että me olemme kuolleet synnille
eli kirjaimellisesti kääntäen
lukea/laskea itsemme synnille kuolleiksi.
Meidät on siis kastettu/upotettu Jeesukseen,
joka kuoli synnille 2000 vuotta sitten.
Ja tämän tähden,
että me olemme Jeesuksessa synnille kuolleet,
me voimme kuolettaa
Paavalia siteeraten
'maalliset jäsenemme'
tässä
'kuoleman ruumiissamme'.
Kun me nostamme katseemme
Jeesukseen, Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina
Golgatan kesikimmäisellä ristillä,
niin me olemme nostaneet
katseemme Pelastukseemme.
(Jeesus = Pelastus)
Aabel teki näin,
kun toi Herralle soveliaan uhrin
lammaslaumansa esikoisista.
Kain ei tehnyt näin.
Ja Jumala ei katsonut
Kainin tuoman urhilahjan puoleen.
Ja nyt synti oli saanut jalkansa
Kainin sydämen oven väliin.
Jumala kuitenkin tuli henkilökohaisesti
vielä varoittamaan Kainia.
"Miksi olet vihastunut,
ja miksi hahmosi synkistyy?
Eikö niin:
jos teet hyvin,
voit kohottaa katseesi;
mutta jos et hyvin tee,
niin väijyy synti ovella,
ja sen halu on sinuun,
mutta hallitse sinä sitä!"
Kain ei tehnyt parannusta.
Hän ei kääntänyt katsettaan
Jumalan tarjoamaan uhriin,
joka olisi vapauttanut Kainin
synnin hallintavallasta.
Ja niin synti ja kuolema
teki itsensä hyvin konkreettiseksi
ja sai Kainin tappamaan veljensä.
Kain olisi voinut tehdä parannuksen
ja luopua vihastaan ja katkeruudestaan
ja ottaa vastaan lupauksen sovituksesta,
josta Aabelin uhraama karitsa oli esikuva.
Jeesus kertakaikkisesti kuoli synnille.
Siksi synnillä ei enää ole valtaa,
vaan mekin olemme kuolleet synnille,
jos otamme vastaan Sovituksen Sanan
ja turvaudumme tuohon
soveliaaseen Uhriin,
meidän Pääsiäislampaaseemme,
Jumalan Karitsaan,
joka on teurastettu.
"hän on haavoitettu
meidän rikkomustemme tähden,
runneltu meidän pahain tekojemme tähden.
Rangaistus oli hänen päällänsä,
että meillä rauha olisi,
ja hänen haavainsa kautta
me olemme paratut."Raamatun peruskertomus alkoi ihanasti.
Mutta jo toinen jae toi pimeyden,
sekasorron ja hävityksen
Jumalan luoman ihanan maan
päälle ja ympärille.
Peruskertomus kuitenkin päättyi
saneerauksen jälkeiseen ihanuuteen,
jossa kaikki oli jälleen sangen hyvää.
Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
alkoikin ihanasti.
Mies hallitsi ihastuksensa kanssa
Jumalan luomakuntaa maan päällä.
Mutta paha pääsi ujuttautumaan
käärmeen kautta keskelle
tuota ihanuutta.
Aadam teki väärän ratkaisun
ihastuksensa innoittamana.
Ja niin synti ja kuolema valtasi
ihmisen hallintaan annetun
luomakunnan.
Kun synti sai vallan Kainissa,
tapahtui ensimmäinen murha.
Syyllinen karkoitettiin pois.
Mutta ei saanut kuolemantuomiota.
Sillä Aadamista Moosekseen asti
ei ollut lakia,
joka olisi säätänyt tuomion.
Mutta silti synti hallitsi maailmaa
ja synnin tähden
jokainen elävä olento maan päällä
kohtasi kuoleman.
"Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin kuolema on tullut
kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet
- sillä jo ennen lakiakin
oli synti maailmassa,
mutta syntiä ei lueta,
missä lakia ei ole;
kuitenkin kuolema hallitsi
Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
jotka eivät olleet syntiä tehneet
samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam,
joka on sen esikuva, joka oli tuleva."
(Room 5:12-14)
Ja niin meille kerrotaankin
ja vieläpä ensimmäiseksi
eli Raamatun ensimmäisen
jatkokertomuksen lopussa
Kainin suvusta.
Kain poistui itään päin.
Kainin jälkeläinen Hanok
rakensi kaupungin.
Seuraavat sukupolvet ovat
Iirad, Mehujael, Metusael, Lemek.
Siis Lemek oli Aadamista seitsemäs.
Eikä tuo Kainin suku
elänyt suinkaan mielenmuutoksessa
eli kääntymyksessä
eli parannuksen teossa.
"Lemek otti itselleen kaksi vaimoa,
toisen nimi oli Aada ja toisen nimi Silla.
Ja Aada synnytti Jaabalin;
hänestä tuli niiden kantaisä,
jotka teltoissa asuvat
ja karjanhoitoa harjoittavat.
Ja hänen veljensä nimi oli Juubal;
hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä,
jotka kannelta ja huilua soittavat.
Myöskin Silla synnytti pojan,
Tuubal-Kainin;
hänestä tuli kaikkinaisten
vaski- ja rauta-aseiden takoja.
Ja Tuubal-Kainin sisar oli Naema.
Ja Lemek lausui vaimoillensa:
'Aada ja Silla,
kuulkaa puhettani,
te Lemekin emännät,
ottakaa sanani korviinne:
minä surmaan miehen haavastani
ja nuorukaisen mustelmastani.
Niin,
Kain kostetaan seitsenkertaisesti,
mutta Lemek
seitsemänkymmentä seitsemän kertaa.'"
(Gen 4:19-24)
Näyttää siltä, että synti,
tuo hirmuhallitsija,
joka oli päässyt Kainiin,
oli saamassa koko maailman
hallintaansa ja
surmatuksi hyvin nopeasti.
Mutta samoin kuin
Raamatun peruskertomus
myös
Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
päättyy toivoon uudesta elämästä.
"Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
ja tämä synnytti pojan
ja antoi hänelle nimen Seet,
sanoen:
'Jumala on suonut minulle
toisen pojan Aabelin sijaan,
koska Kain hänet surmasi.'
Ja myöskin Seetille syntyi poika,
ja hän antoi hänelle nimen Enos.
Siihen aikaan ruvettiin
avuksi huutamaan
Herran nimeä."
(Gen 4:25-26)
Ja Jumalan suosio kohtaa ihmiskuntaa,
joka huutaa avuksi Herran nimeä.
Raamatun toinen jatkokertomus
alkaa jälleen kuin Uudesta Alusta.
Seet syntyy ihmiskunnan
ensimmäiselle avioparille
Aadamille ja Eevalle.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16329206/aadamista-nooaan-(gen-5)- Anonyymi
Ihminen on tehnyt virheitä alusta lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen on tehnyt virheitä alusta lähtien.
Surullista.
- Anonyymi
Tämä asetelma toistuu jatkuvasti. Jeesuksen omia, joilla on vain Jeesuksen vanhurskaus, ei itse hankittu, vihataan ja pilkataan.
Keskustelun aiheena oleva
Genesiksen neljäs luku
alkaa suuren odotuksen vallassa.
Aadam ja Eeva luulivat,
että nyt syntyi luvattu vaimon siemen.
Pelastaja, Jahve,
joka murskaa käärmeen pään
eli paholaisen vallan.
Eeva huutaa synnytettyään
ja tarkistettuaan sukupuolen,
että mies tuli - Jahve.
"Minä olen saanut miehen, Jahven"
(Gen 4:1)
Suuret odotukset koituivat
Kainin lankeemukseksi.
Hänen piti olla suuri,
ja sitten Jumala
ottaakin vastaan pikkuveljen
tuoman uhrin,
mutta ei Kainin tuomaa uhria.
Kain tappaa Aabelin.
Kain saa jatkaa elämää.
Vieläpä merkillä suojattuna,
ettei kukaan häntä tapa.
Mutta sitten aikanaan
Aadam ja Eeva saavat taas pojan.
"Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
ja tämä synnytti pojan
ja antoi hänelle nimen Seet,
sanoen:
'Jumala on suonut minulle
toisen pojan Aabelin sijaan,
koska Kain hänet surmasi.'
Ja myöskin Seetille syntyi poika,
ja hän antoi hänelle nimen Enos.
Siihen aikaan
ruvettiin avuksi huutamaan
Herran nimeä."
(Gen 4:25-26)
Yhden ihmisen eli Aadamin kautta
oli synti ja kuolema päässyt maailmaan.
Maailmasta se pääsi Kainiin,
joka tappoi veljensä.
Kainin suku jäi jäljelle
ja lisääntyi.
Mutta sitten Jumala oli
armollinen eli suosiollinen
ja Aadamille syntyi poika,
joka oli kuin ilmetty Aadam.
Teksti jatkuu näin:
"Tämä on Aadamin sukuluettelo.
Kun Jumala loi ihmisen,
teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
Mieheksi ja naiseksi
hän heidät loi
ja siunasi heidät
ja antoi heille nimen ihminen,
silloin kun heidät luotiin.
Kun Aadam oli
sadan kolmenkymmenen vuoden vanha,
syntyi hänelle poika,
joka oli hänen kaltaisensa,
hänen kuvansa,
ja hän antoi hänelle nimen Seet."
(Gen 5:1-3)
Seet = Asetettu
Seet oli asetettu
Isänsä kuvaksi joka oli Jumalan kuva.
Seetin suvun kautta
tulisi myös luvattu pelastaja
eli Jahve maailmaan ihmiseksi.
Mutta nyt maailma oli
pahan vallassa.
Synti ja kuolema teki tuhojaan.
Seet sai pojan,
ja sai nimekseen
Enos.
Enos = Katoavainen / Kuolevainen
Ja tuohon aikaan
ruvettiin oikein avuksi huutamaan
Herran eli Jahven nimeä.- Anonyymi
Uhrasikohan Abel tietoisesti oikeanlaisen uhrin, vai johtuiko hänen oikea uhri hänen ammatistaan?
Uhrasi tietoisesti uskon kuuliaisuudessa
Herran määräämän uhrin.
"Uskon kautta
uhrasi Aabel Jumalalle
paremman uhrin
kuin Kain,"
(Hepr 11:4)
- Anonyymi
Miksi nykyään ei uhrata mitään?
Surullista. - Anonyymi
Raju juttu. Aabel, yksi ensimmäisistä ja heti murha!
- Anonyymi
Onko ihminen luonnostaan peto vai vain eksyttäjän ansiosta...
- Anonyymi
Tuosta Kainin tapauksesta pitäisi lukea enemmän selityksiä sefariasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2956797Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652069- 1751797
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151277- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691180Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71156RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531057Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411031Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982