Aabelin vanhurskaus ja Kainin viha (Gen 4)

Jumala oli antanut lupauksen
Vaimon siemenestä,
joka murkskaa pahan vallan.

Tästä tein aiemmin avauksen
otsikolla:
Sovitus (Gen 3:8- )
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16318145/sovitus-(gen-38--)

Aadamin tähden
maa kaikkinensa
oli joutunut paholaisen hallintaan.
Synti ja kuolema hallitsi maailmaa.

Mutta koska Aadam
ei pystynyt kantamaan vastuutaan,
rikkomuksestaan,
joka oli saattanut maailman tähän tilaan,
otti hänen Veljensä
eli taivaasta alas lihaksi tullut
Jumalan Poika
vastuun kantaakseen.

Hän murskasi käärmeen pään
eli paholaisen
ja synnin ja kuoleman hallintavallan.

Alusta asti
ihmiset osoittivat
uskonsa ja turvautumisensa
tuohon lupaukseen antamalla
Jumalan määräämään soveliaan uhrin.

Aabel oli Aadamilta saanut tietää,
mikä tämä sovelias uhri on.
Ja niin Aabel antoi
oman perheensä pappina
soveliaan uhrin.
Ja Jumala katsoi tuon uhrin
(teurastetun karitsan) puoleen.

”Herra katsoi Aabelin
ja hänen uhrilahjansa puoleen;
mutta Kainin
ja hänen uhrilahjansa puoleen
hän ei katsonut”

Kain ei katsonut
Jumalan antamaan lupaukseen.
Eikä Jumala katsonut
Kainin tarjouksen puoleen.

Kain poistui Herran kasvojen edestä.
Mutta Jumalan lupaus,
joka jo Raamatun
ensimmäisestä sanasta alkaen
ilmoittaa meille Pelastajan,
ilmoitetaan meille taas uudestaan
Kainin suvun tapahtumien jälkeen.

Tästä toisella kerralla
otsikolla:
Aadamista Nooaan (Gen 5)

12

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tänään pitkäperjantaina
      muistelemme sitä,
      mistä Aabelin sovelias urhi oli esikuva.
      Meidän
      Pääsiäislampaamme Jeesus Kristus
      on teurastettu.
      Synnin valta on murskattu.
      Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä.

      ”Lapsukaiseni,
      tämän minä kirjoitan teille,
      ettette syntiä tekisi;
      mutta jos joku syntiä tekeekin,
      niin meillä on puolustaja Isän tykönä,
      Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
      Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
      eikä ainoastaan meidän,
      vaan myös koko maailman syntien.”

      Vain armo voi vapauttaa
      tuomiosta ja syntikahleista.
      Laki ei koskaan voi sitä tehdä.
      Jeesus täytti lain.
      Lain vaatima tuomio meille on jo kärsitty.
      Samalla Jeesus kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.

      Siksi meidänkin tulee kirjaimellisesti kääntäen
      lukea/laskea itsemme kuolleiksi synnille.
      Seuraava kohta (Room 6:10-11) ymmärretään
      kirkkoraamatustamme (-38) helposti väärin,
      ja niin lainaan sitä nyt muista käännöksistä.

      Raamattu kansalle:

      ”Sillä minkä hän kuoli,
      sen hän kertakaikkisesti kuoli synnille,
      mutta minkä hän elää,
      sen hän elää Jumalalle.
      Samoin pitäkää tekin itseänne
      synnille kuolleina
      mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.”

      Aapeli Saarisalo:

      ”Sillä minkä kuoli,
      sen kerta kaikkiaan kuoli synnille;
      mutta minkä elää,
      sen elää Jumalalle.
      Niin tekin pitäkää totena,
      että olette synnille kuolleet,
      mutta elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.”

      Kirkkoraamattu 1992:

      ”Kun Kristus kuoli,
      hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä.
      Kun hän nyt elää,
      hän elää Jumalalle.
      Ajatelkaa tekin samoin itsestänne:
      te olette kuolleet pois synnistä
      ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.”

      Tämä asia on siis numero yksi.
      Lähtökohta on se,
      että me olemme kuolleet synnille.

      Siis uskoville eli Jeesuksen omille
      Paavali sanoo kirjeissään yhä uudestaan,
      että me olemme jo kuolleet synnille.
      Ja juuri sen uuden elämän tähden,
      mikä meillä nyt on Kristuksessa,
      me voimme kuolettaa jotakin.

      ”Sillä te olette kuolleet,
      ja teidän elämänne on kätkettynä
      Kristuksen kanssa Jumalassa;
      kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy,
      silloin tekin hänen kanssaan
      ilmestytte kirkkaudessa.
      Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne:
      haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ...

      Raamattu ei missään sano,
      että me kuolemme synnille.
      Raamattu sanoo,
      että me olemme kuolleet synnille.
      Ja perusteena Raamattu esittää sen,
      että Jeesus kertakaikkiaan kuoli synnille.

      Kääntymyksessä
      me tulemme osallisiksi Jeesuksen kuolemasta,
      jossa Hän kuoli synnille.
      Siis Jeesuksen kuoleman tähden,
      meidän tulee pitää totena sitä,
      että me olemme kuolleet synnille
      eli kirjaimellisesti kääntäen
      lukea/laskea itsemme synnille kuolleiksi.

      Meidät on siis kastettu/upotettu Jeesukseen,
      joka kuoli synnille 2000 vuotta sitten.
      Ja tämän tähden,
      että me olemme Jeesuksessa synnille kuolleet,
      me voimme kuolettaa
      Paavalia siteeraten
      'maalliset jäsenemme'
      tässä
      'kuoleman ruumiissamme'.

      Kun me nostamme katseemme
      Jeesukseen, Jumalan Karitsaan,
      joka kuoli syntiuhrina
      Golgatan kesikimmäisellä ristillä,
      niin me olemme nostaneet
      katseemme Pelastukseemme.
      (Jeesus = Pelastus)

      Aabel teki näin,
      kun toi Herralle soveliaan uhrin
      lammaslaumansa esikoisista.

      Kain ei tehnyt näin.
      Ja Jumala ei katsonut
      Kainin tuoman urhilahjan puoleen.

      Ja nyt synti oli saanut jalkansa
      Kainin sydämen oven väliin.
      Jumala kuitenkin tuli henkilökohaisesti
      vielä varoittamaan Kainia.

      "Miksi olet vihastunut,
      ja miksi hahmosi synkistyy?
      Eikö niin:
      jos teet hyvin,
      voit kohottaa katseesi;
      mutta jos et hyvin tee,
      niin väijyy synti ovella,
      ja sen halu on sinuun,
      mutta hallitse sinä sitä!"

      Kain ei tehnyt parannusta.
      Hän ei kääntänyt katsettaan
      Jumalan tarjoamaan uhriin,
      joka olisi vapauttanut Kainin
      synnin hallintavallasta.

      Ja niin synti ja kuolema
      teki itsensä hyvin konkreettiseksi
      ja sai Kainin tappamaan veljensä.

      Kain olisi voinut tehdä parannuksen
      ja luopua vihastaan ja katkeruudestaan
      ja ottaa vastaan lupauksen sovituksesta,
      josta Aabelin uhraama karitsa oli esikuva.

      Jeesus kertakaikkisesti kuoli synnille.
      Siksi synnillä ei enää ole valtaa,
      vaan mekin olemme kuolleet synnille,
      jos otamme vastaan Sovituksen Sanan
      ja turvaudumme tuohon
      soveliaaseen Uhriin,
      meidän Pääsiäislampaaseemme,
      Jumalan Karitsaan,
      joka on teurastettu.

      "hän on haavoitettu
      meidän rikkomustemme tähden,
      runneltu meidän pahain tekojemme tähden.
      Rangaistus oli hänen päällänsä,
      että meillä rauha olisi,
      ja hänen haavainsa kautta
      me olemme paratut."

      • kalamos

        Raamatun peruskertomus alkoi ihanasti.
        Mutta jo toinen jae toi pimeyden,
        sekasorron ja hävityksen
        Jumalan luoman ihanan maan
        päälle ja ympärille.

        Peruskertomus kuitenkin päättyi
        saneerauksen jälkeiseen ihanuuteen,
        jossa kaikki oli jälleen sangen hyvää.

        Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
        alkoikin ihanasti.
        Mies hallitsi ihastuksensa kanssa
        Jumalan luomakuntaa maan päällä.

        Mutta paha pääsi ujuttautumaan
        käärmeen kautta keskelle
        tuota ihanuutta.

        Aadam teki väärän ratkaisun
        ihastuksensa innoittamana.
        Ja niin synti ja kuolema valtasi
        ihmisen hallintaan annetun
        luomakunnan.

        Kun synti sai vallan Kainissa,
        tapahtui ensimmäinen murha.
        Syyllinen karkoitettiin pois.
        Mutta ei saanut kuolemantuomiota.

        Sillä Aadamista Moosekseen asti
        ei ollut lakia,
        joka olisi säätänyt tuomion.

        Mutta silti synti hallitsi maailmaa
        ja synnin tähden
        jokainen elävä olento maan päällä
        kohtasi kuoleman.

        "Sentähden,
        niinkuin yhden ihmisen kautta
        synti tuli maailmaan,
        ja synnin kautta kuolema,
        niin kuolema on tullut
        kaikkien ihmisten osaksi,
        koska kaikki ovat syntiä tehneet
        - sillä jo ennen lakiakin
        oli synti maailmassa,
        mutta syntiä ei lueta,
        missä lakia ei ole;
        kuitenkin kuolema hallitsi
        Aadamista Moosekseen asti niitäkin,
        jotka eivät olleet syntiä tehneet
        samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam,
        joka on sen esikuva, joka oli tuleva."
        (Room 5:12-14)

        Ja niin meille kerrotaankin
        ja vieläpä ensimmäiseksi
        eli Raamatun ensimmäisen
        jatkokertomuksen lopussa
        Kainin suvusta.

        Kain poistui itään päin.

        Kainin jälkeläinen Hanok
        rakensi kaupungin.

        Seuraavat sukupolvet ovat
        Iirad, Mehujael, Metusael, Lemek.

        Siis Lemek oli Aadamista seitsemäs.
        Eikä tuo Kainin suku
        elänyt suinkaan mielenmuutoksessa
        eli kääntymyksessä
        eli parannuksen teossa.

        "Lemek otti itselleen kaksi vaimoa,
        toisen nimi oli Aada ja toisen nimi Silla.
        Ja Aada synnytti Jaabalin;
        hänestä tuli niiden kantaisä,
        jotka teltoissa asuvat
        ja karjanhoitoa harjoittavat.
        Ja hänen veljensä nimi oli Juubal;
        hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä,
        jotka kannelta ja huilua soittavat.
        Myöskin Silla synnytti pojan,
        Tuubal-Kainin;
        hänestä tuli kaikkinaisten
        vaski- ja rauta-aseiden takoja.
        Ja Tuubal-Kainin sisar oli Naema.
        Ja Lemek lausui vaimoillensa:
        'Aada ja Silla,
        kuulkaa puhettani,
        te Lemekin emännät,
        ottakaa sanani korviinne:
        minä surmaan miehen haavastani
        ja nuorukaisen mustelmastani.
        Niin,
        Kain kostetaan seitsenkertaisesti,
        mutta Lemek
        seitsemänkymmentä seitsemän kertaa.'"
        (Gen 4:19-24)

        Näyttää siltä, että synti,
        tuo hirmuhallitsija,
        joka oli päässyt Kainiin,
        oli saamassa koko maailman
        hallintaansa ja
        surmatuksi hyvin nopeasti.

        Mutta samoin kuin
        Raamatun peruskertomus
        myös
        Raamatun ensimmäinen jatkokertomus
        päättyy toivoon uudesta elämästä.

        "Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
        ja tämä synnytti pojan
        ja antoi hänelle nimen Seet,
        sanoen:
        'Jumala on suonut minulle
        toisen pojan Aabelin sijaan,
        koska Kain hänet surmasi.'
        Ja myöskin Seetille syntyi poika,
        ja hän antoi hänelle nimen Enos.
        Siihen aikaan ruvettiin
        avuksi huutamaan
        Herran nimeä."
        (Gen 4:25-26)

        Ja Jumalan suosio kohtaa ihmiskuntaa,
        joka huutaa avuksi Herran nimeä.

        Raamatun toinen jatkokertomus
        alkaa jälleen kuin Uudesta Alusta.

        Seet syntyy ihmiskunnan
        ensimmäiselle avioparille
        Aadamille ja Eevalle.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16329206/aadamista-nooaan-(gen-5)


      • Anonyymi

        Ihminen on tehnyt virheitä alusta lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on tehnyt virheitä alusta lähtien.

        Surullista.


    • Anonyymi

      Tämä asetelma toistuu jatkuvasti. Jeesuksen omia, joilla on vain Jeesuksen vanhurskaus, ei itse hankittu, vihataan ja pilkataan.

    • Keskustelun aiheena oleva
      Genesiksen neljäs luku
      alkaa suuren odotuksen vallassa.

      Aadam ja Eeva luulivat,
      että nyt syntyi luvattu vaimon siemen.
      Pelastaja, Jahve,
      joka murskaa käärmeen pään
      eli paholaisen vallan.

      Eeva huutaa synnytettyään
      ja tarkistettuaan sukupuolen,
      että mies tuli - Jahve.

      "Minä olen saanut miehen, Jahven"
      (Gen 4:1)

      Suuret odotukset koituivat
      Kainin lankeemukseksi.

      Hänen piti olla suuri,
      ja sitten Jumala
      ottaakin vastaan pikkuveljen
      tuoman uhrin,
      mutta ei Kainin tuomaa uhria.

      Kain tappaa Aabelin.
      Kain saa jatkaa elämää.
      Vieläpä merkillä suojattuna,
      ettei kukaan häntä tapa.

      Mutta sitten aikanaan
      Aadam ja Eeva saavat taas pojan.

      "Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa,
      ja tämä synnytti pojan
      ja antoi hänelle nimen Seet,
      sanoen:
      'Jumala on suonut minulle
      toisen pojan Aabelin sijaan,
      koska Kain hänet surmasi.'
      Ja myöskin Seetille syntyi poika,
      ja hän antoi hänelle nimen Enos.
      Siihen aikaan
      ruvettiin avuksi huutamaan
      Herran nimeä."
      (Gen 4:25-26)

      Yhden ihmisen eli Aadamin kautta
      oli synti ja kuolema päässyt maailmaan.

      Maailmasta se pääsi Kainiin,
      joka tappoi veljensä.

      Kainin suku jäi jäljelle
      ja lisääntyi.

      Mutta sitten Jumala oli
      armollinen eli suosiollinen
      ja Aadamille syntyi poika,
      joka oli kuin ilmetty Aadam.

      Teksti jatkuu näin:

      "Tämä on Aadamin sukuluettelo.
      Kun Jumala loi ihmisen,
      teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
      Mieheksi ja naiseksi
      hän heidät loi
      ja siunasi heidät
      ja antoi heille nimen ihminen,
      silloin kun heidät luotiin.
      Kun Aadam oli
      sadan kolmenkymmenen vuoden vanha,
      syntyi hänelle poika,
      joka oli hänen kaltaisensa,
      hänen kuvansa,
      ja hän antoi hänelle nimen Seet."
      (Gen 5:1-3)

      Seet = Asetettu

      Seet oli asetettu
      Isänsä kuvaksi joka oli Jumalan kuva.

      Seetin suvun kautta
      tulisi myös luvattu pelastaja
      eli Jahve maailmaan ihmiseksi.

      Mutta nyt maailma oli
      pahan vallassa.
      Synti ja kuolema teki tuhojaan.

      Seet sai pojan,
      ja sai nimekseen
      Enos.

      Enos = Katoavainen / Kuolevainen

      Ja tuohon aikaan
      ruvettiin oikein avuksi huutamaan
      Herran eli Jahven nimeä.

    • Anonyymi

      Uhrasikohan Abel tietoisesti oikeanlaisen uhrin, vai johtuiko hänen oikea uhri hänen ammatistaan?

      • Uhrasi tietoisesti uskon kuuliaisuudessa
        Herran määräämän uhrin.

        "Uskon kautta
        uhrasi Aabel Jumalalle
        paremman uhrin
        kuin Kain,"
        (Hepr 11:4)


    • Anonyymi

      Miksi nykyään ei uhrata mitään?
      Surullista.

    • Anonyymi

      Raju juttu. Aabel, yksi ensimmäisistä ja heti murha!

    • Anonyymi

      Onko ihminen luonnostaan peto vai vain eksyttäjän ansiosta...

    • Anonyymi

      Tuosta Kainin tapauksesta pitäisi lukea enemmän selityksiä sefariasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      295
      6797
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2069
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1797
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1277
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1180
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1156
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1057
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1031
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe