Paljonko kw vie auto ?

Anonyymi

Kun esim vw transporter vm 1995 liikkuu 80km/h nopeudella 10m/s vastatuuleen 7% (hiton jyrkkä mäki) mäkeen jossa on 1cm märkää sohjoa tiellä ja auton kokonaispaino (jos laitetaan vaakaan ) paino on 2000kg? Normi renkaat ja tavallinen auto muuten. Auto ei kiihdy eikä hidastu nopeudeltaan vaan menee samaa vauhtia.
Ei mitään hajua mutta aika paljon lienee 50kw?

Mitäs jos on 1km mittainen nousu samassa kohtaa ja nopeus saa pudota 80km/h 70km/h niin paljon vähemmän tartte kw.

Joskus oli 45hv din 65nm 33kw niin se kyllä hyytyi pikku hiljaa isoon pitkään mäkeen ja kokonaispaino oli n1100kg mutta jos pudotti 3 vaihteelle meni kyllä ylös asti vauhdin hiljenematta ja sai vielä kebentääkin kaasua eli yllin kyllin voimaa mutta 4 vaihteella hiipui hieman sen 1km mäen matkalla joka oli n 3%. Nopeus oli n 90kmH alussa.

Nyky turbo autolla vauhti kiihtyy vastamäessä ja muistaa saman mäen kymmeniä vuosia siten miten oli kaikki pelissä. Kyllä se vääntö on vaan mukavaa. Onnksi sitä on sähkömoottoreissa johon pikku hiljaa osittain siirrytään avustuksena. Tuntuu isolta teholta kun esim vw golfissa on 100 kW:n teho, 290 Nm:n ja hieman alta 10 sek sataseen kestää meno. Mihin se hukkaa tehonsa? tuolla väännöllä joka alkaa heti (vaiko onko se kuinka suora se vääntö käyrä 0-2900rpm alueella?) pitäisi parempaan pystyä. Puolela tehoplla aj väännöllä jo pitäis pärjätä hyvin tavallisen ihmisen tarpeet pois lukien kiihdyttelevät turhake ukkelit , ne pikku pippeliset matso sonnit joilla ei olekkaan tosipaiakn tullen egoa vaan pieni pili. No omaksi ilokseen on mukava kiihdytellä kun ei ole muita likellä. Rekkojen ohi ei ole mikään pakko päästä ja jos on voi laittaa hätävilkut päälle ja soittaa samalla ambulanssin ja poliisin ja odotella ammatti apua onneklttomuuden taoi sairaskohtauksen sattuessa tai yrittää ohi rekasta eli aika harvinainen oikea tarve .

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljonkos autoilla on painoeroa ?

    • Anonyymi

      Kysymys vain transportterista. Toinen jorinaa vain.

    • Anonyymi

      K8 oli joskus aikanaan, voi olla tartteet 800-900hv ennenkuin kiihtyvyys on sama

    • Anonyymi

      Auto liikkuu 80:n vahdissa 22,2 m/s, myös transportteri.

    • Anonyymi

      Nopeuden lasku 80-70 alentaa kulutusta ainoastaan sen aikaa, kun nopeuden laskua tapahtuu, koska ilman vastus ei noilla nopeuksilla vielä kasva exponettaalisesti, tai kyllä se tietysti hueman alentaa.

      Itse veikkaisin lähemmäs 60kW tuossa ensimäisessä aprikoknnissasi.

      Löytyykö kyseisestä mootorista teknisiä käppyröitä tehos, vääntö yms.

    • Anonyymi

      Mäennousuun 7% menee 31 kW. Ilmanvastus aiheuttaa tyynellä 8,5 kW vastuksen, mutta 10 m/s vastatuulessa 26 kW vastuksen. Ilmanvastuksen laskeminen on hieman karkeata, kun ei tiedä auton ilmanvastuskerrointa eikä otsapinta-alaa vaan joutuu arvioimaan. 10 m/s tuulen nopeus tien pinnassa on aika harvinainen.

      • Anonyymi

        Autolehtien tiedoissa on vääntökäppyröitä eri kierroksilla sähkömoottoreilla. EI ole suoria ei kuten monet olettaa sähkömoottorin voimantuoton olevan. Eri hyötysuhteita kovastikkin eri kierrosnopeuksilla ja niihin auttaa vaihteisto sekä samalla niukempi voimainen moottorin paras hyödyntäminen ja sitä kautta elektroniikakin saa olla halvempaa ja kevempää kun ei niin hurjia teslamaisia tehoja tarvitse käsitellä ja sitä kautta ei lämpöongelmakaan niin paljon.On myös kevyempää ja vaihteisto "kevenee" siltä osin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autolehtien tiedoissa on vääntökäppyröitä eri kierroksilla sähkömoottoreilla. EI ole suoria ei kuten monet olettaa sähkömoottorin voimantuoton olevan. Eri hyötysuhteita kovastikkin eri kierrosnopeuksilla ja niihin auttaa vaihteisto sekä samalla niukempi voimainen moottorin paras hyödyntäminen ja sitä kautta elektroniikakin saa olla halvempaa ja kevempää kun ei niin hurjia teslamaisia tehoja tarvitse käsitellä ja sitä kautta ei lämpöongelmakaan niin paljon.On myös kevyempää ja vaihteisto "kevenee" siltä osin.

        https://imgur.com/BEYw3NM

        Miten mielestäsi vaihteistolla parannetaan esimerkiksi ylläolevan voimalinjan ominaisuuksia? Huomio siis käyrien muotoon, ei tasoihin, sillä tasohan on vain mitoituskysymys.

        Vaihteisto itsessään lisää voimansiirron häviöitä, painoa, tilantarvetta ja monimutkaisuutta. Ja tietysti hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://imgur.com/BEYw3NM

        Miten mielestäsi vaihteistolla parannetaan esimerkiksi ylläolevan voimalinjan ominaisuuksia? Huomio siis käyrien muotoon, ei tasoihin, sillä tasohan on vain mitoituskysymys.

        Vaihteisto itsessään lisää voimansiirron häviöitä, painoa, tilantarvetta ja monimutkaisuutta. Ja tietysti hintaa.

        > Vaihteisto itsessään lisää voimansiirron häviöitä, painoa, tilantarvetta ja monimutkaisuutta. Ja tietysti hintaa.

        Heh. Taitaa ihan joka ainoassa patteriautossa olla alennusvaihde sähkömoottorin perässä. Ihan siitä syystä, että >1000 Nm vääntävät sähkömoottorit olisivat hemmetin isoja ja painavia. Parempi laittaa pieni ja korkealla kierrosluvulla käyvä moottori alennusvaihde.

        Yhden hammaspyörävälityksen häviöt tyyliin pari prosenttia. Reilusti alle 10 % hukataan polttomoottoriautojenkin vaihteistoissa energiasta. Ei siinäkään paljoa vaikuta, montako vaihdetta siellä on valittavissa, vaan kuin monen mutkan kautta voima kulkee. Esim. takavedoissa tarvittava "kulmavaihde" hukkaa enemmän energiaa kuin voiman siirto samansuuntaisten akselien välillä.


      • Anonyymi

        ^ tuosta taisi vielä unohtua renkaiden vierintävastus, mikä on 80 km/h vauhdissa 5 kW suuruusluokkaa normi (n. 1300 kg) henkilöautolla. Pakettiautolla ehkä hitusen enemmän, suuremmasta painosta ja kovemmalle kuormalle mitoitetuista renkaista johtuen.

        Muutoin olen samaa mieltä - joskus on tullut laskinta näiden tiimoilta näpyteltyä ja jyrkkä ylämäki voi tosiaan kolminkertaistaa tehontarpeen. Myös reipas vastatuulen puuska tuntuu etenkin moottoritienopeuksissa - tehottomalla pikkuautolla reipas ylämäki (Turun moottoritieltä näitäkin löytyy) ja/tai kunnon vastatuulen puuska pakottaa painamaan kaasun ihan pohjaan asti... eikä välttämättä piisaakaan (vauhti hiipuu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Vaihteisto itsessään lisää voimansiirron häviöitä, painoa, tilantarvetta ja monimutkaisuutta. Ja tietysti hintaa.

        Heh. Taitaa ihan joka ainoassa patteriautossa olla alennusvaihde sähkömoottorin perässä. Ihan siitä syystä, että >1000 Nm vääntävät sähkömoottorit olisivat hemmetin isoja ja painavia. Parempi laittaa pieni ja korkealla kierrosluvulla käyvä moottori alennusvaihde.

        Yhden hammaspyörävälityksen häviöt tyyliin pari prosenttia. Reilusti alle 10 % hukataan polttomoottoriautojenkin vaihteistoissa energiasta. Ei siinäkään paljoa vaikuta, montako vaihdetta siellä on valittavissa, vaan kuin monen mutkan kautta voima kulkee. Esim. takavedoissa tarvittava "kulmavaihde" hukkaa enemmän energiaa kuin voiman siirto samansuuntaisten akselien välillä.

        Joo, (alennus)vaihde on, mutta ei vaihteistoa.

        Tosin kyllähän vaihteistossakin joku vaihde yleensä on "suora" joka ei sinänsä hukkaa energiaa, mutta sivuakselin kautta kulkeva vaihde tai vaihteet hävittää kuitenkin jotakin. Ei valtavia, mutta hävittää. Kun alkuperäinen kirjoittaja oli siitä hyötysuhteesta huolissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ tuosta taisi vielä unohtua renkaiden vierintävastus, mikä on 80 km/h vauhdissa 5 kW suuruusluokkaa normi (n. 1300 kg) henkilöautolla. Pakettiautolla ehkä hitusen enemmän, suuremmasta painosta ja kovemmalle kuormalle mitoitetuista renkaista johtuen.

        Muutoin olen samaa mieltä - joskus on tullut laskinta näiden tiimoilta näpyteltyä ja jyrkkä ylämäki voi tosiaan kolminkertaistaa tehontarpeen. Myös reipas vastatuulen puuska tuntuu etenkin moottoritienopeuksissa - tehottomalla pikkuautolla reipas ylämäki (Turun moottoritieltä näitäkin löytyy) ja/tai kunnon vastatuulen puuska pakottaa painamaan kaasun ihan pohjaan asti... eikä välttämättä piisaakaan (vauhti hiipuu).

        90km/h nopeudessa tuulenpuuskan vaikutus pienempi. Tehon tarve hiukan kuin musiikin kuuntelu teho purskeilla mennään. jokui kondensaattori setti lisäksi aloituksen autoon 40kw teholle varmaankin olisi jees.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90km/h nopeudessa tuulenpuuskan vaikutus pienempi. Tehon tarve hiukan kuin musiikin kuuntelu teho purskeilla mennään. jokui kondensaattori setti lisäksi aloituksen autoon 40kw teholle varmaankin olisi jees.

        Ei olisi jees.

        Patteriautollakin pitää pystyä kiipeämään mäkeä ylös. Jos Leafista tiputettaisiin moottorin teho melkein kolmasosaan (110 -> 40 kW), niin vääntö tippuisi samassa suhteessa - siis jonnekin 700 Nm luokkaan. Polttomoottorivehkeet pistelee 4. vaihteella tuon verran vääntöä pyörille, mutta 2. tai viimeistään 1. vaihteella saadaan vääntö yli 2000 Nm... mitä tarvitaa jyrkkien mäkien tai vaikka parkkihallien ramppien kipuamiseen.

        40 kW moottorin kanssa pitäisi laittaa paljon tiheämpi välitys alennusvaihteeseen, minkä jälkeen auton huippunopeus olisikin 60 km/h ;-D

        Vaihtoehto B olisi laittaa sähkömoottorin perään vaihteisto vähintään 2 eri välityssuhteella. Tämä laittaisi mäennousukyvyn kuntoon, mutta kiihtyvyys olisi silti mallia "mitataan kalenterilla" ja auto puutuisi maantiellä jyrkkiin ylämäkiin ja vastatuuleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Vaihteisto itsessään lisää voimansiirron häviöitä, painoa, tilantarvetta ja monimutkaisuutta. Ja tietysti hintaa.

        Heh. Taitaa ihan joka ainoassa patteriautossa olla alennusvaihde sähkömoottorin perässä. Ihan siitä syystä, että >1000 Nm vääntävät sähkömoottorit olisivat hemmetin isoja ja painavia. Parempi laittaa pieni ja korkealla kierrosluvulla käyvä moottori alennusvaihde.

        Yhden hammaspyörävälityksen häviöt tyyliin pari prosenttia. Reilusti alle 10 % hukataan polttomoottoriautojenkin vaihteistoissa energiasta. Ei siinäkään paljoa vaikuta, montako vaihdetta siellä on valittavissa, vaan kuin monen mutkan kautta voima kulkee. Esim. takavedoissa tarvittava "kulmavaihde" hukkaa enemmän energiaa kuin voiman siirto samansuuntaisten akselien välillä.

        "Hemmetin iso ja painava" on ehkä liioittelua, mutta tottakai kannattaa kustannus mielessä varsinkin optimoida kaikki turha materiaalin kulutus autosta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hemmetin iso ja painava" on ehkä liioittelua, mutta tottakai kannattaa kustannus mielessä varsinkin optimoida kaikki turha materiaalin kulutus autosta pois.

        Tossa on massivisempi 4x4 sähköavolava rangea on reippaasti ja lataus on nopeaa
        https://www.atlismotorvehicles.com/xt-truck

        Kyllä tämä mailmaa nyt vaan alkaa muutyua vauhdilla, vielä, kun pipertäjä voivat faktoilla arkumentoida ilman laadun nopeaĺa parantumisella jä fossiili polttoisilla nyrinä vähiin.

        Jol ei oo fyrkkaa, kulje julkisilla tai muuta korvesta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on massivisempi 4x4 sähköavolava rangea on reippaasti ja lataus on nopeaa
        https://www.atlismotorvehicles.com/xt-truck

        Kyllä tämä mailmaa nyt vaan alkaa muutyua vauhdilla, vielä, kun pipertäjä voivat faktoilla arkumentoida ilman laadun nopeaĺa parantumisella jä fossiili polttoisilla nyrinä vähiin.

        Jol ei oo fyrkkaa, kulje julkisilla tai muuta korvesta pois.

        "Jol ei oo fyrkkaa, kulje julkisilla tai muuta korvesta pois."
        Kovasti kiittelen nytkin korvessa asumista koronan jyllätessä julkisissa ja kaupungeissa.
        En ikinä koskaan millään keinolla muuta korvesta kaupunkiin!!!
        4x4 liikumavälineet vain eikä tarvitse olla teslan kiihtyvyyttä,se on turhaa jajopa paheksuttavaa luonnon tuhoamista.


    • Anonyymi

      > Tuntuu isolta teholta kun esim vw golfissa on 100 kW:n teho, 290 Nm:n ja hieman alta 10 sek sataseen kestää meno. Mihin se hukkaa tehonsa?

      Pääongelma taitaa olla paino. En speksiä onnistunut tähän hätään löytämään, mutta akuston vuoksi sähköautot tuppaavat olemaan aika painavia.

      tuolla väännöllä joka alkaa heti (vaiko onko se kuinka suora se vääntö käyrä 0-2900rpm alueella?) pitäisi parempaan pystyä. Jos omamassa on vaikka 1700 kg, niin ei sen kanssa 100 kW teholla kuuhun mennä.

      Toinen ongelma on vääntö. En nyt taas tiedä välityssuhteita enkä vääntökäyriä, mutta käytetään Datsunia esimerkkinä
      http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/drivetrain-d1/

      Maksimivääntö noin 280 Nm 0-2800 rpm haarukassa, mutta moottori kiertää 10 000 rpm asti. Alennusvaihteen välityssuhde likimain 1:8 ja autonrenkaan vierinkehä on liki 2 m. Maksimikierrosluvun pitäisi riittää noin 150 km/h kyytiin (valmistajan ilmoitus 147). Eli laskut täsmäävät.

      Teho on vääntö x kierrosluku. Maksimiteho on 110 kW, mutta maksimitehon kierroslukua ei ole ilmoitettu. 280 Nm kierrosluvulla 2800 rpm antaa 81 kW eli täysi teho saadaan vasta kovemmilla kierroksilla.

      2800 rpm vastaa noin 42 km/h ajonopeutta.

      Toisaalta... 280 Nm x 8 = renkaille menee n. 2 200 Nm vääntö tähän 42 km/h nopeuteen asti. Eli kiihtyvyys on tähän asti erinomainen, mutta hiipuu nopeuden kasvaessa suuremmaksi, koska vääntökäyrä kääntyy reippaaseen laskuun. Satkun vauhdissa moottori vääntää enää 150 Nm, mutta tuottaa 105 kW tehon. Maksimiteho osuu siis näille nurkille.

      120 vauhdissa vääntöä enää 100 Nm ja tehokin on jo hiipunut 79 kW tasolle.

      • Anonyymi

        Vaihteistolla pidetään hyötysuhde alue käytössä ja 40kw teho varmaankin riittää. Eikä pidä unohtaa että pitää unohtaa ne ökyautojen ylitehot koska maailmaahan tässä oltaisiin pelastamassa ja se kyykytys idea lopetteaan liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihteistolla pidetään hyötysuhde alue käytössä ja 40kw teho varmaankin riittää. Eikä pidä unohtaa että pitää unohtaa ne ökyautojen ylitehot koska maailmaahan tässä oltaisiin pelastamassa ja se kyykytys idea lopetteaan liikenteessä.

        Joo, 40kwh riittää kyllä kulkemiseen jyrkissäkin mäissä ainkin nissanilla. Itse ajelen aina Eco moodissa joka leikka tehoa. Tuo hyvä kirjoitus missä linkkin nissanin käppyrään, niin ilmeisesti leafin ensimmäisestä generaatiosta ja näitä 2 gen autoja on kahdella eri tehoisella moottorilla, johtuneeko paino erosta, kun eri akkupaketeilla 40 ja 60kwh

        Tuossa on hiukan tuosta eco tilasta juttua
        https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/eco_m.html


    • Anonyymi

      Liekkö itse sähkömoottorissa ja sen ohjauksessa vielä jotain kehitettävää paljonkin?
      Jotenkin vain tuntuu että erillisen vaihteiston se tarvitsee ja hyvä älyvaihteisto on pienihyötysuhteinen. Mitoitus järkevä koska tehot on kaikki tiedossa ja ei ole öky turhia "kyykyttämis näyttö tarpeita" tarkkaa mitoitusta ja voi välttää raskaan ja sitä kautta heikomman hyötysuhteen mukana raahamis kilot. On tullut ajettua vw tarnsportteria 2.4 5 pyttysellä 57kw 164nm uutena ja nyt oli 380tkm taulussa ja 125dino koukussa (nostin1400kg noin) Ei ollut tykki ei. Mutta liikkui ja matkaakin tuli ajettua. Painoa oli siis auto 1600kg rompetta mukana joku 200kg ja nostin 1400kg ja kevyt kuski 110kg. 3300kg noin ja se wanha 57kw ja 164nm jota oli vaikea käyttää kun ne tehot ei olleet käytössä vaan eri kierroalueilla. Uutena olisi ehkä ollut sitkeämpi. Oletan että jos olis i 40kw ja 200nm koko ajan tarvittaessa käytössä joka kierroksella olis sähkövetoinen parempi kulkemaan. Semmoinen vertaus todellisuudesta. Ei se maailam muuten pelastu ellei 200hv pakuista luovuta vaan otetaan jotain helppo vetoisempaa käyttöön. Esim pakun katolla on neliömetrikaupalla tilaa ellei ole putkimies niin jo luppoaikoina jopa lataa akkua.Työpisteissä latausta helpolla saatavilla kun maailma siihen kehittyykin.
      mikähän hyöty ah määrä pitäisi olla että ajaa esim tällä 3300kg plus akkutankkia 4ookg? plus. Ehkä nostimissakin on jatkossa oma avustava ajomoottoritekniikka kuten jo on asuntovaunissa ollut kokeilussa. Asenteet on monesti se suurin este ei jo olemassa oleva tekniikka. Ja on ajeltu amerikanpakuilla jossa on tehoa tarpeeksi mutta ei kuitenkaan riittävästi eli alle 1000hv mutta yli 1000nm mutta enemmäkin saisi olla joten se siitä (jesus sitä savua) Liikenen on yhteispeliä ja jos muillakin on vastaavaa tekniikka ja teho se rauhoittuu.

      • Anonyymi

        Kyllä moottori ja ohjauspuoli on aika hyvällä mallilla.

        Isompi ongelma on akku.


      • Anonyymi

        Kyllähän sähköautoja vaihteistolla on olemassa.

        Mutta luonnollisesti, jos pääsee toteutukseen, missä vaihteistoa ei tarvita, niin sama jättää se pois.


    • Anonyymi

      Teho = vääntö x kulmanopeus.

      Eli kun sanot, että "kyllä se vääntö on muakvaa", tarkoittanet, "kyllä se teho on mukavaa".

      Vääntö yksin ei kerro mitään, teho aina kertoo paljonko työtä tehdään aika yksikössä.

      Väännön saa miksi haluaa välityksillä, eli vaikka moottorin kampiakselilla on vääntö X, voimansiirron jälkeen pyörillä se voi olla moninkertainen. Kyllä polttomoottoriautokin saa pyörille helposti 2000 Nm vääntöä. Siksi ei ole mielekästä vertailla vääntöä, eikä vääntö yksin kerro yhtään mitään, tietämättä välityksiä.

      Miksi moottoreista ilmoitetaan yleensä myös vääntölukema, lienee lähinnä se, että jos koko tehokäyrää ei ole kätettävissä, huippuväännön ja huipputehon kierrosluvuista saat karkeasti pääteltyä jotain moottorin luonteesta.

      Mutta jos sinulla on koko kierrosalueelta tehokäyrä tai vääntökäyrä, niin jompi kumpi näistä kertoo kokonaiskuvan paljon paremmin ja niistä voidaan laskea teho ja vääntö kullakin kierrosluvulla.

      Eli toisinsanoen, vääntö ja teho liittyvät toisiinsa kierrosnopeuden kautta. ;)

      • Anonyymi

        P = 6,28 x n x T
        missä,
        P = teho W
        n = kierrosluku sekunnissa
        T = vääntömomentti Nm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe