Korona ja pikavipit

Tänään kotitalouskerhossamme puhumme pikavipeistä

Meni hetki kummastellessa mikä tämän hallituksen päätöksen taustalla on
https://yle.fi/uutiset/3-11289606
Pikavippien korkoja siis alennetaan valtioneuvoston päätöksellä.

Mutta ideahan on siinä, että kun kaikki valtion ja kuntien rahaa jakavat tahot: sossut, kelat, työttömyyskassat ja ruokakassijonot ovat kohta ihan tukossa ja ehkä jopa rahattomia, niin annetaan pikavippifirmojen rahoittaa kotitalouksia. Ettei pääse ruoka, saippua tai vessapaperi ihan heti loppumaan rahan puutteen vuoksi.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisko myös koronkiskonnan rajoittaminen tarkoituksena poikkeusoloissa?

Lakiin perustuvia korkorajoituksiahan voidaan antaa myös muille lainanantajille.

Ruoka- ja viinakortteja odotellessa.

• Kiskontaahan 20% korko tietenkin on, mutta tuottovaatimus ja riski kulkevat käsi kädessä. Oleellista mielestäni on, että korkoa alennetaan juuri nyt. Aiemmin pikavippien on katsottu olevan vähän kuin nolo epäkohta yhteiskunnassa. Kuin peliriippuvaiset. Periaatteessa yhteiskunnan turvaverkko on niin hienosti laadittu, että koko pikavippiliiketoimintaa ei edes pitäisi olla. Onhan meillä opintolainat, valtion takaamia asuntolainoja, äitiyspakkaus, ensiluokkaiset terveyspalvelut ja valistunut ja maailman onnellisin kansa.

Nyt hallitus ikään kuin tunnustaa vääjäämättömän. Monet tarvitsevat yksinkertaisen kanavan saada rahaa tilanteessa, jossa sitä ei muuten ole. Niinpä säädetään ehtoja sellaiseksi, etteivät ne ole enää kohtuuttomia.

Toinen puoli sitten on kysymys siitä, että onko 10% enää riittävä korko edes lainaajan kannalta, jos on oikeasti riskinä että vippaaja ei enää koskaan tule olemaan maksukykyinen.

• scrg kirjoitti:

Kiskontaahan 20% korko tietenkin on, mutta tuottovaatimus ja riski kulkevat käsi kädessä. Oleellista mielestäni on, että korkoa alennetaan juuri nyt. Aiemmin pikavippien on katsottu olevan vähän kuin nolo epäkohta yhteiskunnassa. Kuin peliriippuvaiset. Periaatteessa yhteiskunnan turvaverkko on niin hienosti laadittu, että koko pikavippiliiketoimintaa ei edes pitäisi olla. Onhan meillä opintolainat, valtion takaamia asuntolainoja, äitiyspakkaus, ensiluokkaiset terveyspalvelut ja valistunut ja maailman onnellisin kansa.

Nyt hallitus ikään kuin tunnustaa vääjäämättömän. Monet tarvitsevat yksinkertaisen kanavan saada rahaa tilanteessa, jossa sitä ei muuten ole. Niinpä säädetään ehtoja sellaiseksi, etteivät ne ole enää kohtuuttomia.

Toinen puoli sitten on kysymys siitä, että onko 10% enää riittävä korko edes lainaajan kannalta, jos on oikeasti riskinä että vippaaja ei enää koskaan tule olemaan maksukykyinen.

Totta.
        Mutta jossain vaiheessahan tämä hyvinvointiyhteiskuntamme nykyinen todellisuus olisi kuitenkin ollut tunnustettava, nyt on ihan hyvä tekosyy sillekin.

Tämän shown aiheuttama valtion lisävelkaantuminen tulee paljastamaan vielä paljon muutakin raadollista. Siihen menee vaan vielä hetki. Ihan sama kuka on hallituksessa.

• Thymallus kirjoitti:

Totta.
        Mutta jossain vaiheessahan tämä hyvinvointiyhteiskuntamme nykyinen todellisuus olisi kuitenkin ollut tunnustettava, nyt on ihan hyvä tekosyy sillekin.

Tämän shown aiheuttama valtion lisävelkaantuminen tulee paljastamaan vielä paljon muutakin raadollista. Siihen menee vaan vielä hetki. Ihan sama kuka on hallituksessa.

"paljastamaan vielä paljon muutakin raadollista. "

Joo. Jos talous noin lähtökohtaisesti olisi ollut tukevalla pohjalla tähän pandemiaan lähdettäessä, niin voisi odottaa, että kohtuullisen ajan jälkeen palattaisiin samalle uralle. Taloudelliset menetykset olisi vaan sen tyylisiä, että jos tukka on jäänyt kerran leikkaamatta, niin ei sitä silti tarvitse kahta kertaa leikata.

Mutta nyt en oikein usko näin suoraviivaiseen toipumiseen. Jos on ollut hutera tulitikkutalo, joka puhalletaan kumoon, niin ei se uudelleen rakennu samanlaiseksi, vaan jokaisen tikun kohdalla kyseenalaistetaan (ihan järkevästi) että kannattaako tämä nyt tällä tavalla laittaa.

Esim. kuntien talous oli varsin yleisesti ajautumassa päin seinää, ennen pandemiaa. Nyt vaan yllättäen se seinä kaatuu vielä samaan aikaan päälle.

• Anonyymi

Kun uhkapeliyhtiöt tekevät veikkauksia montako ihmistä tulee kuolemaan korona-peliä pelatessaan missäkin valtiossa, minä veikkasin jo aikaa sitten 200 Suomessa, 19 on nyt luku lähestyy kohtapuoliin.

Julmaa peliä kun veikataan kuolevien ihmisten määristä käteisellä rahalla, mutta niin uhkapeli on aina tuollaista vähän, julmaa peliä muutenkin.

• Anonyymi

Minulla on pikavippivelkaa 512 euroa koska ostin uuden fillarin joka maksoi 300 euroa. Maksan kuitenkin ens viikolla 200 pois vipistä kun saan palkkaa. Maksoin tällä viikolla jo 180 euroa pois. Kuukaudessa korot olleet 10 euron luokkaa itellä koska makselen sitä pois aika nopeesti.

• Anonyymi

En ole velkaa ottanut 20 vuoden aikana mutta nyt jouduin ottamaan koska oon työtön ja menetin työn korona takia. Sellaista on elämä ei voi mitään. Otimme tyttöystävän kanssa 500 euroa velkaa .

• Anonyymi

Eikö ole ihan hiton outoa miten hallitus tarttuu tällaisiin mitättömiin seikkoihin kuin pikavipit? Mitä vittua. Mitä vitun asiaa hallituksella on tarttua tällaiseen mitättömään asiaan?

Johtuneeko sitten siitä, että olen ollut tänään poikkeuksellisesti sisällä useampia tunteja (kävin kyllä juoksulenkillä tuossa aiemmin päivällä), mutta tuntuu kuin olisi jossain kuumehoureisessa mielikuvitusmaailmassa ,kun ajattelee tätä koronapaniikkia ja koronapaskaa mitä tunkee joka luukusta. Ministerit ja presidentti ovat ihan idiootteja ja hukassa ja lisäävät vain vettä myllyyn jauhamalla varovaisuudesta ja varotoimista. Ja uudenmaan sulkeminen oli todella HULLU idea. Sen vahingollisuus oli jotain ihan älytöntä.

Aivan ehdotonta valtaosaa väestöstä tämä tauti ei koske millään tavalla, mutta silti eletään kuin jossain sotatilassa, lopetetaan elinkeinot, suljetaan liikkeet ja muut paikat ja eletään eristyksessä. Itse olen elänyt täysin normaalisti ja käynyt normaalisti joka paikassa asioilla. Monen olen kuullut puhuvan että eletäänpä kummallisia aikoja kun kukaan ei oikein tajua mitä tämä paniikki turhan asian takia on.

Mitä VITTUA täällä tapahtuu???

• Anonyymi

Otin kerran vippiä 400 euroa ja menin maksullisen naisen luokse panemaan. Kyllä kannatti seksi on sen verran ihana kokemus.

• Anonyymi

Aika urpo olet, kun kehtaat tuosta vielä kertoa. Eikö ole noloo, kun monet saavat ilmaseks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4836
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      202
      2597
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1655
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1517
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1425
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      149
      1108
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1044
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe