Kipu henkitorvessa. Pitääkö mennä lääkäriin?

Anonyymi

Eli torstaina kävin ulkona 40min kävelylenkin ja tunti sen jälkeen 15min lihaskuntotreenin. Sen jälkeen hengittäminen alkoi sattua. Illalla oli raskasta hengittää. Eilen otin 4 eri astmalääkettä, jauhetta siis. Eivät auttaneet. (Minulla on astma ja oon 20v nainen.) Koko perjantaipäivän oli vaikea hengittää, eivätkä lääkkeet auttaneet. Vasta ku illalla nukuin 40min se auttoi. Nytten taas kipu henkitorvessa. Ei siis ole sellane kurkkukipu että kurkku käheä tai vaikea niellä vaan kipu on hieman alempana, siis kaulan alaosasta vähän ylempänä. En pysty nukkumaan kivun takia.

Minulla on siis sellainen astma, että ei joka päivä tarvitse lääkkeitä käyttää, mutta nytten kipeänä tarvitsee.

Korona on aika epätodennäköinen, koska olen yksin maaseudulla, enkä ole nähnyt ketään yli 14 päivään.

Mitä teen?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käy ihmeessä lääkärissä!

    • Anonyymi

      Pystytkö erottamaan närästyksen ja fyysisen ahdistuksen ja henkisen ahdistuksen toisistaan? Itse en välttämättä. Olen lapsuuden astmaatikko ja ollut ilman lääkkeitä teini-iästä eli yli 30 v ajan. Olen myös refluksipotilas.

      Nyt on myös katupölyä (tuskinpa maaseudulla) ja siitepölyjä. Eli moni asia voi aiheuttaa oireita.

      Itse en menisi tällä hetkellä lääkäriin ilman hengenhätää. On aika iso riski saada koronatartunta vastaanotolta. Onko sinulla PEF-mittari? Onko sinulla ohjeet, mitä tehdä, jos astma pahenee? Itse kysyisin ensin neuvoa puhelimitse. Mutta onhan sitä tietysti lääkäriin lähdettävä, jos on tavanmukaista pahemmat oireet, eikä omin neuvoin pärjää. Joka tapauksessa jokainen kontakti altistaa tartunnalle.

      • Anonyymi

        Erotan henkisen ja fyysisen ahdistuksen. Kyseessä oli fyysinen hankaluus hengittää, muttei hengenahdistus ettei ollenkaan saisi happea, vaan vaivalloista hengittää. PEF-mittari on toisessa kämpässä kaukana. Minulla ei oo autoo mennä lääkäriin enkä bussiin uskalla mennä. Lääkäri kertoi puhelimessa, pystynkö menemään koronatestiin ja sitten vastaanotolle päivystykseen. En lähde astmaatikkona ottamaan riskiä, että saan koronan, jos päivystyksessä pitää jonottaa 2 - 4 tuntia ja taksikin maksais vähintään 60e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erotan henkisen ja fyysisen ahdistuksen. Kyseessä oli fyysinen hankaluus hengittää, muttei hengenahdistus ettei ollenkaan saisi happea, vaan vaivalloista hengittää. PEF-mittari on toisessa kämpässä kaukana. Minulla ei oo autoo mennä lääkäriin enkä bussiin uskalla mennä. Lääkäri kertoi puhelimessa, pystynkö menemään koronatestiin ja sitten vastaanotolle päivystykseen. En lähde astmaatikkona ottamaan riskiä, että saan koronan, jos päivystyksessä pitää jonottaa 2 - 4 tuntia ja taksikin maksais vähintään 60e.

        Lisäksi keuhkojen pohjalla rohisi, kun yskäsin. Lisäksi lääkäri totesi minulla määrittämättömän ylähengitystieinfektion, eikä pystynyt antamaan antibiootteja, jotta olisin voinu hakee ne lähiapteekista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi keuhkojen pohjalla rohisi, kun yskäsin. Lisäksi lääkäri totesi minulla määrittämättömän ylähengitystieinfektion, eikä pystynyt antamaan antibiootteja, jotta olisin voinu hakee ne lähiapteekista.

        Sinun on tehtävä kompromissi ja pohdittava, missä vaiheessa on hyödyllisempää mennä lääkäriin kuin olla menemättä. Toivon, että oireilusi helpottaa! Voimia!


    • Anonyymi

      Kuiva kevät ilma ärsyttää hengitystä ja keuhkoja, kuivattaa muutenkin. Jos vilustuu ja keväällä muutenkin on varomaton pukeutumisen suhteen ja hikinen.
      Mustalaisen hellekin on paha ja oireillee monin eritavoin.

    • Anonyymi

      Kuiva kevät ilma ärsyttää hengitystä ja keuhkoja, kuivattaa muutenkin. Jos vilustuu ja keväällä muutenkin on varomaton pukeutumisen suhteen ja hikinen.
      Mustalaisen hellekin on paha ja oireillee monin eritavoin.

    • Anonyymi

      Mutta olo on nyt parempi kuin 4.4, joten toivotaan, ettei muutu pahemmaksi. Onneksi en mennyt ottamaan riskiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe