Niukkatuloisten veneily

Anonyymi

Keskustelua aiheesta voiko Suomessa harrastaa veneilyä ilman että omaa kymmeniä tuhansia euroja rahaa ja hyvätuloisen työpaikan ? Eihän autoilunkaan pitäisi olla mahdollista työttömälle ja nin kuitenkin on ? Veneilyn hankinta ja ylläpitokuluihin tuntuu olevan yhtä paljon laskukaavoja kun jo veneen omistajia. Suuri osa tämän palstan veneilijöistä on ilmeisen hyvinvoivia taloudellisesi ja silloin on ehkä muodostunut asenne jossa omasta käytettävissä olevasta taloudellisesta liikkumavarasta ja laatuedellytyksistä harrastusten suhteen muodostetaan jos ei nyt standardia niin ainakin lähökohtaista tvoitetta. Jos tai kun koronan aiheuttama taantuma tipauttaa yhä enemmän ihmisiä vihreiltä oksilta hiukan alemmille oksille, mtä tämä tek venilyn harrastukselle heillä ? Onko vneilystä muodostunu elintson symboli päsuorsti, ja jos ei täyttä huippujulkisivu itsestä kyetä enää ylläpitämään, luovutaanko ennemmin veneilystä kokonaan kuin vihdetan vaatimattomampaan kalustoon ? Ajatuksia aiheesta ?

30

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle on tullut mielikuva, että suurin osa tällä palstalle olijoista on persaukisia, mutta voimme olla molemmat väärässä ja totuus on jossain sillä välillä.

      Kun vene on hankittu, niin sen kustannukset ovat aika pienet ja suurimman osan asioista voi tehdä omin pienin kätösin. Joku äkillinen konerikko tms on eri asia.

      Veneilyn kustannukset noudattavat hupibudjetin raameja. Kun budjetti on väljä, rahaa menee enemmän ja kun tiukka, sitä menee vähemmän. Ei ole mitään rakettitiedettä. Veneilyn menoista harva on pakollinen koska veneilykään ei ole. Venettä voi vaikka seisottaa pihalla yhden vuoden.

      Kaikella saa näytettyä elintasoaan kengistä lähtien. Se on joillekin kovin tärkeää, onhan huomattu ristiriita joidenkin sometähtien julkaisujen ja todellisuuden välillä.

      Kun on tutkittu Suomen rikkaita, heidän vaurautensa näkyy poikkeuksellisen vähän ulospäin verrattuna muihin maihin. Meille ei ole muodostunut rikkaiden pröystäilykulttuuria. Julkkisten kulttuuri on olemassa, mutta sillä on aika vähän tekemistä rikkauden kanssa.

      Veneily ei ole elintason symboli ainakaan yleisesti. Jos entinen pääministeri veneilee vanhalla itäsaksalaisella veneellä, ei voi puhua elintason näyttämisestä. Olisi vaikea kuvitella jonkun muun maan pääministerin veneeksi mitään vastaavaa.

      Köyhällä ei tietenkään ole varaa edes itäblokin veneeseen, mutta ei köyhällä ole varaa edes älypuhelimeen, joka sekään ei ole näyttelyesine.

    • Anonyymi

      Riippuu missä olet köyhä. Jos olet köyhä esim. pk-seudulla, ei ole paljon mahdollista harrastaa veneilyä. Vuokrakasarmin pihalle ei voi varastoida venettä. Venepaikka ja talvisäilytyspaikka on pakko olla ja ne maksavat ainakin 200-300 kaudessa jos yleensä paikan saa. Ja venepaikka on sitten yleensä kaukana kodista.
      Maaseudulla kaikki on edullisempaa ja kulut pitää minimissä. Vanha, puoliksi uponnut vene ei paljoa maksa.

      • Anonyymi

        Hyvin harva pitää Helsingissä venettä kerrostalossa oman rapun edessä. Halpoja paikkoja löytyy läheltä Helsinkiä ja jos perse kestää bussissa istumisen, niin voihan veneen viedä vaikka Poriin.


    • Anonyymi

      Jos retkeilytason veneily kelpaisi, niin edullisesti onnistuu, purjesoutuvene ja vanhemmat vastaavat. Teltta mukaan ja muut retki systeemit, pääset sellaisiin paikkoihin nauttimaan saaristosta mihin muut eivät pääse. Ovat pieniä ja kesä/talvipaikat edullisia tai ilmaisia riippuu missä ja miten haluat. Voisin kuvitella veneen saisi n.0-1000€ ja kulut 50€-300€ riipuen missä säilytät ja onnistutko itse nostamaan vai muut hoitaa.

      Seuraava askel budjetissa voi olla pieni asuttavampi upoumarunkoinen moottorivene tai pieni pursi h tai muu n.6-8 metrinen hintaa veneissä n. 1500-5000€ löytyy jo paljon vaihto ehtoja. Vuosi budjetti perus jutuissa nousee n.400-800€ vuositasolla riippu taas missä päin yms.

      Jos on aikaa ja on kekseliäs, niin löytää usein halvempia säilytyspaikkoja talvi/kesä ja ketä nostaa ja missä säilytetään.

      Tsemppiä unelmassa.

    • Anonyymi

      Liene melko selvää että PK seudulla venepaikallisen kokoisen veneen eli yli 5 metristen veneiden ylläpitokulut voivat olla melko tavoittamattomissa köyhemmälle työväestölle. Traileri- tyylin veneiden osalta varmaankin luovuus ja poikkeuksellisten säilytyspaikkojen selvittäminen säilytyksen suhteen voi mahdollistaa ramppiveneilyn. Kerrostalon piha ei ole sopiva paikka, mutta olen itse mm. nähnyt venettä säilytettävän trailerilla kiekottoman ja taksamittarittoman tien varressa asutuksen lähellä, itseasiassa muutamiakin. Venepaikallisten veneiden säilytys ja hinta on jo pykälää tyyriimpi harrastus, kaupunkikohtaisia eroja on melkoisesti mm. Uudenkaupungin, Salon ja Turun välillä, Turun ollen selkeästi kallein.

    • Anonyymi

      Ei ole persaukisten harrastus veneily. Nimittäin rahan puute johtaa säästämiseen turvallisuuteen liittyen väärissä paikoissa. Ei hankita esim. turvavälneitä tai uusita köysiä.

    • Anonyymi

      Riippuu kovasti siitä, mitä "veneily" itse kullekin merkitsee. Pitääkö olla asuttava vene, vai riittääkö pienellä perätuupparilla varustettu soutuvene ja telttailu?

    • Anonyymi

      Jos on hyväpurjehtimaan, niin pääsee helposti gastiksi.

      Seuraava tasa-arvokysymys onkin miten purjehdus sopii huonosti osaavalle, assosiaaliselle köyhälle alkoholistille, jolla on taipumus kleptomaniaan?
      Ei ole tasan jaettu näitäkään kortteja!

      • Anonyymi

        Entä jos ei olisi käsiä olenkaan?
        Missä on tasa-arvo?


    • Anonyymi

      Ostin viimme kesänä uuden veneen 500 eurolla, kyllä nyt kelpaa näyttää varallisuutta. Veneen talvisäilytyspaikka on kellarin verkkovarastossa, kesän se kulki auton tavaratilassa,

      • Anonyymi

        Taitaa olla juppi huvikuunari


    • Anonyymi

      No, en nyt ole kovinkaan hyvätuloinen, mutta tarpeeksi mielekkääseen satsaan kyllä tarvittaessa muiden menojen kustannuksella. Olin muutaman vuoden ilman venettä, joten suurin alkurysäys oli tietenkin itse veneen hankinta. Kriteerit olivat selvät, mukava asua, kohtuullisen tuore makeavesijäähdytteinen dieselmoottori, helppo purjehtia yksin (rullafokka ja pinnapilotti), hyväkuntoiset purjeet ja muuten siistissä kunnossa. Veneen ostohinta oli siksi 8.000 €, toki saman mallisia huonommin varusteltuja olisi saanut alle viidellä tonnilla, omaan meni toki omn mieltymysteni varustamiseen vielä runsas tonni kauppahinnan päälle.

      Venekerhollakin on väliä, siirryin samalla moottoriveneilijästä purjehtijaksi, eli sataman sijainti mahdollisimman lähellä pääsääntöistä purjehdusaluetta korostui. Liittymismaksu (kaikkine tämän kerhon harrastamien piilomaksujen kanssa) oli alle puolet seuraavaksi halvimpaan verrattuna ja neljäsosa useimpien Helsingin venekerhojen perimistä liittymismaksuista. Tämä on kuluerä, josta on vaikea päästä eroon, ihan riippumatta ostettavan veneen hinnasta.

      Sitten tulevat ylläpitokulut, venepaikka 8 metriselle purkkarille noin 150 € kausi, eli noin puolet vähemmän kuin naapurissa sijaitsevan Helsingin kaupungin kunnallisen laiturissa olevan vastaavan paikan maksu. Jäsenmaksu noin 50 €/vuosi ja veneen katsastusmaksu 10 €/vuosi. Talvisäilytys olisi kerhon tarhassa runsaan satasen talvi, nostot ja veteenlaskut runsaat 200 €/vuosi. Polttoinekulut jäävät helposti muutamaan kymppiin vuosi, edellyttäen tietenkin, että oikeasti purjehtii, keittimen spriihin menee toki muutama kymppi siihenkin. Myrkkymaalit, pesuaineet, öljyt ja muut moottorin huoltotarvikkeet haukkaavat ehkä satasen vuodessa.

      Eli veneen hankittuaan pärjää kyllä alle 700 € vuosi ja silloin on alla melkein kaikilla muukavuuksilla varustettu matkavene 2-3 henkilölle, lyhyemmillä yöpymisreisuilla 5 henkilölle.

      Pienemmälläkin toki pärjää, mutta ei se soutelu edes takaisin Kaivopuiston edustaa pirkällä tähtäimellä ole varsinaista veneilyä.

      P.S. Kirjoitin noista talvisäilytys ja nostokuluista hieman ympäripyöreästi, minulla kun on vene hyvässä hoidossa joka talvi pitkän linjan ammattilaisen pitämällä telakalla sellaisella hinnalla, että tienaan moninkertaisesti talvisäilytyksen hinnan tekemällä varsinaista leipätyötäni.

      • Anonyymi

        Pärjää jos uskallat veneillä ilman vakuutusta. Ei niin että se oma paatti niin arvokas olisi, mutta jos käy vahinko (telakoinnissa, laiturissa tai kulussa) jossa joutuu korvausvelvolliseksi toiselle, voi tulla itku jos se vastapuolen vene on joku ökypaatti jonka korjauskulut reippaasti ylittää maksukyvyn ja oman paatin arvon. Äkkiä menee satasia vakuutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjää jos uskallat veneillä ilman vakuutusta. Ei niin että se oma paatti niin arvokas olisi, mutta jos käy vahinko (telakoinnissa, laiturissa tai kulussa) jossa joutuu korvausvelvolliseksi toiselle, voi tulla itku jos se vastapuolen vene on joku ökypaatti jonka korjauskulut reippaasti ylittää maksukyvyn ja oman paatin arvon. Äkkiä menee satasia vakuutukseen.

        Ei se vakuutus kovin kallis ole 8000e veneelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vakuutus kovin kallis ole 8000e veneelle.

        Maksoin juuri yhden venevakuutuksistani, 24,10 € . Tällä summalla saan n. 6000 € arvoiselle veneelle moottoreineen ( alumiinivene 6 hp) osakaskon, vastuuvakuutuksen ja oikeusturvavakuutuksen. Taitaa olla niin, että vakuutusmaksu tuskin putoaa merkittävästi vaikka veneen ilmoitettu arvo olisi vähäisempi.

        Osakasko tarkoittaa, että vastaan itse vahingoista joita aiheutan omalle veneelleni, esimerkiksi kivilleajo. Suurimmat riskit taitaa kuitenkin olla varkaus, ilkivalta, myrskyvaurio, tulipalo, ja jonkun toisen veneen vahingoittaminen. Olen jo parinkymmenen vuoden aikana pitänyt osakaskoa itselleni sopivina vakuutuksina pienveneilleni, ei ole tullut kolhittua juurikaan omia ( lukuunottamatta muutamia potkurivaurioita) , eikä vieraita veneitä, mutta varkaat ovat vieneet yhden uudehkon perämoottorin josta sain asiallisen vakuutuskorvauksen, ja myrsky aiheutti vahinkoja yhdelle telakoidulle veneelle, josta myös sain asiallisen korvauksen.

        Kun sitten mennään suurempiin , nopeampiin, kalliimpiin , uudempiin veneisiin, jossa mahdolliset vahingot tulevat kalliiksi korjata ja ehkä riskit kasvavat pidempien matkojen myötä, pidän täyskaskoa ihan hyvänä valintana. Tässä ei varmaankaan sitten puhuta vähävaraisten veneilystä. Esim jo n. 8000 € arvoisen vanhan veneen täyskaskosta maksoin jokunen vuosi sitten n. 200 € .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjää jos uskallat veneillä ilman vakuutusta. Ei niin että se oma paatti niin arvokas olisi, mutta jos käy vahinko (telakoinnissa, laiturissa tai kulussa) jossa joutuu korvausvelvolliseksi toiselle, voi tulla itku jos se vastapuolen vene on joku ökypaatti jonka korjauskulut reippaasti ylittää maksukyvyn ja oman paatin arvon. Äkkiä menee satasia vakuutukseen.

        Mun ymmärtäääkseni jos joku kolhii, niin menee omasta vakuutuksesta ja toinen maksaa omavastuun. Vene vakuutus on erillainen kuin liikennevakuutus.

        Ainoastaan palo tapahtumassa oma vakuuyus korvaa naapurin vahingot ja naapurin vene jatkaa paloa, niin sen vakuutus korva sen naapurin ja niin eteenpäi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoin juuri yhden venevakuutuksistani, 24,10 € . Tällä summalla saan n. 6000 € arvoiselle veneelle moottoreineen ( alumiinivene 6 hp) osakaskon, vastuuvakuutuksen ja oikeusturvavakuutuksen. Taitaa olla niin, että vakuutusmaksu tuskin putoaa merkittävästi vaikka veneen ilmoitettu arvo olisi vähäisempi.

        Osakasko tarkoittaa, että vastaan itse vahingoista joita aiheutan omalle veneelleni, esimerkiksi kivilleajo. Suurimmat riskit taitaa kuitenkin olla varkaus, ilkivalta, myrskyvaurio, tulipalo, ja jonkun toisen veneen vahingoittaminen. Olen jo parinkymmenen vuoden aikana pitänyt osakaskoa itselleni sopivina vakuutuksina pienveneilleni, ei ole tullut kolhittua juurikaan omia ( lukuunottamatta muutamia potkurivaurioita) , eikä vieraita veneitä, mutta varkaat ovat vieneet yhden uudehkon perämoottorin josta sain asiallisen vakuutuskorvauksen, ja myrsky aiheutti vahinkoja yhdelle telakoidulle veneelle, josta myös sain asiallisen korvauksen.

        Kun sitten mennään suurempiin , nopeampiin, kalliimpiin , uudempiin veneisiin, jossa mahdolliset vahingot tulevat kalliiksi korjata ja ehkä riskit kasvavat pidempien matkojen myötä, pidän täyskaskoa ihan hyvänä valintana. Tässä ei varmaankaan sitten puhuta vähävaraisten veneilystä. Esim jo n. 8000 € arvoisen vanhan veneen täyskaskosta maksoin jokunen vuosi sitten n. 200 € .

        Mulla täyskasko on hieman alle 1000€ kymmenen vuotta vanhassa 250 000 arvoisessa (uuden hinta n.800 000)

        Ei paha vs auto kasko...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun ymmärtäääkseni jos joku kolhii, niin menee omasta vakuutuksesta ja toinen maksaa omavastuun. Vene vakuutus on erillainen kuin liikennevakuutus.

        Ainoastaan palo tapahtumassa oma vakuuyus korvaa naapurin vahingot ja naapurin vene jatkaa paloa, niin sen vakuutus korva sen naapurin ja niin eteenpäi.

        Minun ymmärtääkseni jos joku ilman vakuutusta tunaroi ja kolhii, niin menee vahingon kärsineen vakuutuksesta ja jälkikäteen ajan kanssa vakuutusyhtiö perii kulut kolhijalta korkoineen vaikka oikeusasteiden ja ulosoton kautta. Korvaussummia voidaan kohtuullistaa ja takaisinmaksusuunnitelmista sopia, mutta lähtökohtaisesti kaikki on vahingonkorvausvelvollisia täydestä summasta ja siksi kannattaa vakuutuksia harkita. Omakaan vakuutus ei korvaa jos teko on tahallinen tai törkeän huolimattomuuden seuraus.


    • Anonyymi

      Itse harrastan veneilyä työttömänä. Teräsvene saunalla, jonkun tekemä mutta kulkee jotenkin. Halvalla ostettu hyvärunkoinen vekotin. En lähde kovin kauas järvelle, kalastelen, uin ja saunon, kuuntelen radiota. Kotoa kävellen veneelle vajaa tunnin reippailu. Ei se hienoa ole mutta saa vähän liikkua.

      • Anonyymi

        Kulostaa hyvältä, mukavaa kautta -20, pää asia veneilyssä olla vesillä luonnon helmassa.

        T. Toinen työtön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulostaa hyvältä, mukavaa kautta -20, pää asia veneilyssä olla vesillä luonnon helmassa.

        T. Toinen työtön

        Kiitos samoin. Ajattelin tänä kesänä hiukan keskittyä tarkemmin kalojen ruodottomiksi fileointiin. Näyttä niin helpolta juutuupissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulostaa hyvältä, mukavaa kautta -20, pää asia veneilyssä olla vesillä luonnon helmassa.

        T. Toinen työtön

        Itsellä on pieni avovene 8 hv moottorilla, vanhoja molemmat mutta hyvässä kunnossa pidetty.
        Sillä pääsee kulkemaan merellä ja saariin, eikä talous keikkaa liikoja.

        Melkein työtön tässä ollaan ja satunnaisten työkeikkojen palkalla ei mitään nauticatteja ostella, etenkään nyt kun työt loppu ravintola-alalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos samoin. Ajattelin tänä kesänä hiukan keskittyä tarkemmin kalojen ruodottomiksi fileointiin. Näyttä niin helpolta juutuupissa.

        Hienoa. Itse aina otan hauestakin kaikki ruodot pois ja se ei ole aluksi kovin helppoa, mutta yllättäen sen alkaa oppia hyvin tarpeeksi tehtyään ja parhaimmillaan koko file jää ehjäksi ja hukka pieneksi. Kesällä taas homma jatkuu, kireitä.


    • Anonyymi

      Raha oli minullakin ongelma kunnes keksin, että lopettamalla röökaamisen minulla oli noin 2500€ vuodessa rahaa vaikkapa veneilyyn. Ei tuolla hommata mitään huippupaatteja eikä venepaikkaa Helsingistä mutta parin vuoden ajan rahat röökikassaan ja trailerivene on hommattu.

      • Anonyymi

        Hitto kun ei koskaan tullut aloitettua tuota tupakointia. Aikoinaan tupakoivat kollegat saivat kannustimena pienen palkankorotuksen jos lopettivat tupakoinnin pysyvästi, silloin oli hilkulla että olisin aloittanut. Niistäkin rahoista olisi vuosien saatossa kertynyt pienen veneen verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitto kun ei koskaan tullut aloitettua tuota tupakointia. Aikoinaan tupakoivat kollegat saivat kannustimena pienen palkankorotuksen jos lopettivat tupakoinnin pysyvästi, silloin oli hilkulla että olisin aloittanut. Niistäkin rahoista olisi vuosien saatossa kertynyt pienen veneen verran.

        Sama tilanne täällä. En ole koskaan polttanut enkä laittanut rahojani päätä sekoittaviin juomiin tai aineisiin. En myöskään syö liikaa tai kalliisti.
        Olenkin tässä miettinyt, että onko nuo pidättäytymiset edesauttaneet sitä, että minulla on ollut varaa pitää veneitä eläkelläisenäkin.
        Oli miten oli. Suosittelen ehdottomasti kaikille jättämään elimistöä pilaavat aineet pois D.
        Terveydeksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilanne täällä. En ole koskaan polttanut enkä laittanut rahojani päätä sekoittaviin juomiin tai aineisiin. En myöskään syö liikaa tai kalliisti.
        Olenkin tässä miettinyt, että onko nuo pidättäytymiset edesauttaneet sitä, että minulla on ollut varaa pitää veneitä eläkelläisenäkin.
        Oli miten oli. Suosittelen ehdottomasti kaikille jättämään elimistöä pilaavat aineet pois D.
        Terveydeksi!

        Jos olisin nuorena polttanut ja työnantajan kannustamana lopettanut olisin tänään hiukan varakkaampi. Eipä silti, nauttia pitää nyt koska ikinä ei tiedä milloin kuolema korjaa jolloin rahat jää käyttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilanne täällä. En ole koskaan polttanut enkä laittanut rahojani päätä sekoittaviin juomiin tai aineisiin. En myöskään syö liikaa tai kalliisti.
        Olenkin tässä miettinyt, että onko nuo pidättäytymiset edesauttaneet sitä, että minulla on ollut varaa pitää veneitä eläkelläisenäkin.
        Oli miten oli. Suosittelen ehdottomasti kaikille jättämään elimistöä pilaavat aineet pois D.
        Terveydeksi!

        Minä juon ja tuhlaan mm veneilyyn.

        Sen sijaan, että olisin säästäväinen, olen aina ollut ahkera. Kävin koulut, matalat ja korkeat, kunnialla ja tein töitä. Töitä teen edelleen. Lomaa en pidä, mutta määrään omat aikatauluni.

        Ei ole ollut pekkaspäiviä eikä saikkuja, mutta se on oma valita.

        Ei tarvitse olla säästäväinen, jos tuhlaamisen kompensoi tekemällä oikeita asioita oikeaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä juon ja tuhlaan mm veneilyyn.

        Sen sijaan, että olisin säästäväinen, olen aina ollut ahkera. Kävin koulut, matalat ja korkeat, kunnialla ja tein töitä. Töitä teen edelleen. Lomaa en pidä, mutta määrään omat aikatauluni.

        Ei ole ollut pekkaspäiviä eikä saikkuja, mutta se on oma valita.

        Ei tarvitse olla säästäväinen, jos tuhlaamisen kompensoi tekemällä oikeita asioita oikeaan aikaan.

        Jep.
        Toimiva Putput uudenkarhealla koneella 5t/€. Vakuutus 150€ laituri 170€ talvisäilytys 120€ nosto/lasku 100€. Polttoaine 300h*1,5l*1,5€.
        Kesän ruuat talvella varastoon.
        Jos vesillä on 100-200 vrk kesässä, niin halvempaa on kuin tupakinpoltto.
        Tai sitten perärutkupaatti ja teltta. Rantapaikka 70€ ja bensat. Hyvän vene paketin saa 2-3t/€.
        Työttömän tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä joka arkipäivä, mutta eläkeläisellä tämä toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep.
        Toimiva Putput uudenkarhealla koneella 5t/€. Vakuutus 150€ laituri 170€ talvisäilytys 120€ nosto/lasku 100€. Polttoaine 300h*1,5l*1,5€.
        Kesän ruuat talvella varastoon.
        Jos vesillä on 100-200 vrk kesässä, niin halvempaa on kuin tupakinpoltto.
        Tai sitten perärutkupaatti ja teltta. Rantapaikka 70€ ja bensat. Hyvän vene paketin saa 2-3t/€.
        Työttömän tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä joka arkipäivä, mutta eläkeläisellä tämä toimii.

        Kaikki harrastukset maksaa. Vene aika hyvin säilyttää arvonsa, joten saa osan rahoistaan takaisin kun myy pois. Polttoaineisiin menee itellä muutama satanen kesässä. Mut enpä vietä aikaani pubeissa. Siinä säästyy varmasti enemmän, kuin polttoainekulut kesän ajalta. Se etu on itellä, että venepaikka on ilmainen. Jos ite en harrasta esim golfia, en vaadi golf veroa yms. Jotenka nautitaanpa vastuullisesti kuka mistäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe