Sylinteriryhmän sylinterit voivat olla porattuja suoraan sylinteriryhmään tai ne voivat olla toteutettuja sylinteriputkilla. Voisitko kertoa minulle mitä on hyviä ominaisuuksia kummastakin?
Auton Moottori
3
244
Vastaukset
Lienee trolli, mutta vastaan kuitenkin.
Eroa tulee silloin, kun pohdittavaksi tulee täydellinen moottorinkorjaus.
Moottorista puuttuvat puristukset voi joskus korvata pelkästään ylikokomännänrenkailla, jolloin mäntiä ehkä ei tarvitse uusia.
Jos taas poraa sylinterit ylikokoon, tarvitaan myös uudet männät renkaineen.
Vaihdettavat sylinterinputket lienevät alkuperäisen kokosia, mutta tietoni
eivät riitä siihen, onko moottori toimenpiteen takia tässä tapauksessa nostettava paikaltaan vai ei.
Käsitykseni on - korjatkaa, jos olen väärässä - että ns. täyskorjauksia tehdään nykyään aika harvoin, koska nelisylinteriset autonmoottorit ovat jo kauan: Lue
40 v olleet viidellä runkolaakerilla tuetut, mikä on lisännyt moottorien yleistäkin kestävyyttä.
Työssä ei kannata säästää, sillä sen jonka taakseen jättää - löytää edestään.
Ranskalaiset automerkit ovat eniten käyttäneet ns. putkia.Henklöautojen bensiinimoottoreiden alumiinisissa sylinterilohkoissa on perinteisesti käytetty irrallisia "märkiä" valurautaisia sylinteriputkia, kun taas valurautaisissa sylinterilohkoissa ovat sylinterit porattu suoraan lohkoon ilman putkia.
"Kuivia" ja jopa paikalleen valetut sylinteriputket alumiinilohkoissa yleistyivät, kunnes alaa alkoi valtaamaan uusi suuntaus, jossa sylintereiden pinnat päällystetään kestävällä, kovalla ja hyvät liukuominaisuudet omaavalla pinnoitteella, yhtenä vanhempana esimerkkinä Nikasil, uudempia suuntauksia, mitä esimerkiksi Toyota käyttää, en niin tunne.
Pelkkä hoonattu reikä valuraudassa on ennenkaikkea halpa, mutta myös varsin kestävä. Valurautalohko on tukeva niin männälle kuin värähtelyjä vaimentava koko moottorin rakenteelle, joka kuitenkin väistämättä jää painavammaksi kuin kevytmetallinen.
Alumiinilohko taas vaatii "jotain" männän ja sylinterin alumiinin väliin, joten on käytetty sylinteriputkia, joko "märkiä", eli sellaisia, joissa jäähdytysneste kiertää koskettaen suoraan sylinteriputkea (lähes) koko ulkopinta-alaltaan.
"Kuiva" putki taas on kokonaan lohkon perusaineen ympäröimä, joten se ei tarvitse erityisiä tiivisteitä, mutta on työläämpi (tai paikalleen valettuna mahdoton) vaihtaa, eikä lämmönsiirto ole niin optimaalista kuin märässä putkessa.
Putketon alumiinilohko on lähes mahdoton peruskorjattava jos sylinteripinnoite on kulunut tai rikkoutunut, koska uudelleenpinnoitukset eivät kalliina ja potentiaalisesti epäluotettavina yleensä kannata ja materiaalipaksuudet nykyään ovat niin ohuet, että perinteisesti käytetty kuivan putken poraus ja asennus ei tule kyseeseen.
Suuntaus on sellainen, ettei henkilöauton moottoreita juuri peruskorjata, vaan vaurioituneen moottorin tilalle hankitaan yleensä käytetty moottori. Nykymoottorit ovat suunniteltuja kestämään auton normaalin käyttöiän, poikkeukset ovat "skandaaleja", joita Suomi24:n tapaisissa sontalaatikoissa repostellaan jopa vuosia. ; )- Anonyymi
Jos joka toisen tekee märäksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 813328
- 882903
Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa
Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä402299Seinäjoen ampumistapaus
Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?512149- 852129
Mitä sitten ikinä teetkin
Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei441727Saanko selityksen?
Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(651696- 251677
Pakotteet purevat
Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou2631554Kun istuit
vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau581479