Kevarit ihan tappolaitteita

Anonyymi

Pojalle kevaria hakemassa ja olen niitä koeajanut niin ne kaikki pärjää isollekin customille. Minkä takia ne menee niin perkeleesti? Myyjä sanoi että pojat haluaa tehoa. Uutta siis olen ostamassa.
Ei 16 vuotias ole todellakaan valmis moposta hyppäämään tuollaiseen.
En itse ole mikään vauhtihirmu niin kyllä hirvittää tuollainen peli vaikka kokemusta on takana vuosia erilaisista kaksipyöräisistä.

33

878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ootte jotain 2tahteja käynyt kokeilemassa? Niistä lähteekin ihan mukavasti tehoa eikä paina mitään. Jos vauhti hirvittää niin käykää 4tahti pyöriä, esim yamaha wr 125 kokeilemassa.
      Toisaalta kyllä sen hengen saa kummallakin pois ja 2 tahtiin ei varmasti kyllästy hetkessä.

    • Anonyymi

      Mitä helvettiä ? Eikös kaikki uudet kevarit ole rajoitettuja teholtaan, huippunopeuskin jotain 100-110 ?
      Toista se oli 30 vuotta sitten kun vehkeissä oli 37 hp vakiona !

      • Anonyymi

        Kyllä nuo kevaripojat nappaa keulan pystyyn vielä satasen vauhdista helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kevaripojat nappaa keulan pystyyn vielä satasen vauhdista helposti.

        Miksi se keula pitää aina saada pystyyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se keula pitää aina saada pystyyn?

        Siksi kun nämä jonnet kuvittelee että se on jotenkin mageeta ja että saisivat rispektii ja keulimisperseily voisi mahdollisesti auttaa horoMaikkia myötämielisemmäksi seksiasioissa. Tosiasiassa Maikki ja muutkin nauraa näille ja halveksii näitä keulivia pellejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kevaripojat nappaa keulan pystyyn vielä satasen vauhdista helposti.

        Keuliminen todistaa vaan sitä että mopo ei ole hallinnassa


    • Anonyymi

      No nappaa varmasti omissa jutuissaan ,mutta edes entisaikojen täysitehoiset ei oikeasti napannu satasen vauhdista .

      • Anonyymi

        Helposti ottaa satasesta keulan pystyyn. Velipojan pojalla viritetty husse ja voi perkele ei sillä uskalla ajaa. Tai oli kunnes poliisi otti ja vei kilvet siitä. Tuli vähän kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helposti ottaa satasesta keulan pystyyn. Velipojan pojalla viritetty husse ja voi perkele ei sillä uskalla ajaa. Tai oli kunnes poliisi otti ja vei kilvet siitä. Tuli vähän kalliiksi.

        Jos moottoripyörä keulii, siinä on painopiste liian korkealla ja liian lyhyt akseliväli. Edes 500hp ei saa oikeilla mittasuhteilla rakennettua pyörää keulimaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=J3kRTdZdFPA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos moottoripyörä keulii, siinä on painopiste liian korkealla ja liian lyhyt akseliväli. Edes 500hp ei saa oikeilla mittasuhteilla rakennettua pyörää keulimaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=J3kRTdZdFPA

        No ei nyt kai mikään iso hossi keulikkaan kun ei löydy pitoakaan tolla vehkeellä. Mutta kyllä kyykkypyörät, krossipyörät sunmuut saa helposti sen keulan ilmaan ja ihan "oikeilla" mittasuhteilla ne on rakennettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei nyt kai mikään iso hossi keulikkaan kun ei löydy pitoakaan tolla vehkeellä. Mutta kyllä kyykkypyörät, krossipyörät sunmuut saa helposti sen keulan ilmaan ja ihan "oikeilla" mittasuhteilla ne on rakennettu.

        Boss Hossin takaläskissä ison painon alla on pitoa kymmeniä kertoja enemmän, kuin jossakin krossipyörässä. Krossipyörät ja kyykyykyt ovat lyhyellä akselivälillä ja korkea painopiste, siksi sellainen kiikku keulii helposti, ei siihen voimaa tarvita, vain pieni nykäisy taaksepäin tangoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Boss Hossin takaläskissä ison painon alla on pitoa kymmeniä kertoja enemmän, kuin jossakin krossipyörässä. Krossipyörät ja kyykyykyt ovat lyhyellä akselivälillä ja korkea painopiste, siksi sellainen kiikku keulii helposti, ei siihen voimaa tarvita, vain pieni nykäisy taaksepäin tangoista.

        Pitohan tuosta loppui kesken.

        Ja kun pito loppuu kesken, se on sen jälkeen ihan sama montako sataa hp sulla on, ei se sen enempää kiihdytä pyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helposti ottaa satasesta keulan pystyyn. Velipojan pojalla viritetty husse ja voi perkele ei sillä uskalla ajaa. Tai oli kunnes poliisi otti ja vei kilvet siitä. Tuli vähän kalliiksi.

        Miksi se keula pitää aina saada pystyyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitohan tuosta loppui kesken.

        Ja kun pito loppuu kesken, se on sen jälkeen ihan sama montako sataa hp sulla on, ei se sen enempää kiihdytä pyörää.

        Jos kevarin, tai viritetyn mopon akseliväliä pidennetään ja painopistettä lasketaan, loppuu keuliminen siihen.


    • Anonyymi

      muistelen, että kevarit on suomessa rajoitettu 11-12kw, että ei paljon napata keulaa pystyyn satasen vauhdista ellei sitten ole reilusti virihommia tehty ja noi naskalit ei tajua miten kalliiksi se voi sitten tulla kun vahinko sattuu. Siinä maksellaan omasta pussista paljon muutakin kuin omaa mopoa pahimmassa tapauksessa koska vakuutusyhtiöt ei korvaa mitään.

      • Anonyymi

        Eipä noihin 2t kevareihin tarvi muita virihommia tehdä kuin vaihtaa a1 tehoisen putken toiseen, niin menee jo aika reilusti yli tuon 11kw. Kisavalmiissa endurovehkeessä ei saa edes käyttää paljoa sitä kuristettua putkea kun kone ei tykkää ollenkaan.
        Ja kyllä vakuutus yleensä korvaa ainakin toisen osapuolen vahingot vaikka kyseessä oliskin ollut liian tehokas peli. En itse ainakaan ole ikinä kuullut, että joku olisi joutunut maksamaan kaiken omasta pussista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä noihin 2t kevareihin tarvi muita virihommia tehdä kuin vaihtaa a1 tehoisen putken toiseen, niin menee jo aika reilusti yli tuon 11kw. Kisavalmiissa endurovehkeessä ei saa edes käyttää paljoa sitä kuristettua putkea kun kone ei tykkää ollenkaan.
        Ja kyllä vakuutus yleensä korvaa ainakin toisen osapuolen vahingot vaikka kyseessä oliskin ollut liian tehokas peli. En itse ainakaan ole ikinä kuullut, että joku olisi joutunut maksamaan kaiken omasta pussista.

        No ei todellakaan korvaa. Tai jos korvaa niin ne peritään kyllä takaisin.


    • Anonyymi

      Tappovehkeitä ne todellakin ovat, mutta riippuu paljon kuskista.

      • Anonyymi

        Isälläs oli tappovehje


      • Anonyymi

        Viime vuonna taisi muutama teinipoika kuolla kevarileikeissä. Tänä vuonna vasta yksi kun keuli mönkijää päin.


    • Anonyymi

      Osta nelari sanoi napero ihan mitä tahansa. Jos ei kelpaa niin olkoon ilman. Ei ole niin paljoa remonttiakaan eikä poika haise kakstahtikärylle ja siinä on noille räkänokille ihan tarpeeks kyytiä.

      Sitten kun oppivat ajamaan ja älyn valo alkaa syttyä niin voi hommata vähän terhakempia laitteita. Aivan kuten lainsäätäjäkin on asiaa miettinyt.

      • Anonyymi

        Tietoa parhaimmillaan


    • Anonyymi

      Mistä tulee väite, että kevarit saa olla vain 11kW:n tehoisia?
      Kevarissa saa olla vaikka 66kW ja se on täysin laillista.

      • Anonyymi

        Kannattaa tutustua lakiin ja trafin sivuilla siihen mitä sdaa olla ja mitä ei.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Mopo, moottoripyörä, mopoauto ja nelipyörä

        Moottoripyörä

        Kaksipyöräinen ajoneuvo, jota ei voida luokitella luokkaan L1e kuuluvaksi. Kaksipyöräisen moottoripyörän alaluokkia ovat esimerkiksi:

        L3e-A1 (Pienitehoinen moottoripyörä)
        7) sylinteritilavuus ≤ 125 cm3
        8) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 11 kW
        9) tehon ja painon suhde ≤ 0,1 kW/kg
        L3e-A2 (Keskitehoinen moottoripyörä)
        7) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 35 kW
        8) tehon ja painon suhde ≤ 0,2 kW/kg
        9) ajoneuvoa ei ole rakennettu moottoriteholtaan yli kaksinkertaisesta ajoneuvosta
        10) L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1-ajoneuvon luokitusperusteilla 7), 8) ja 9)
        L3e-A3 (Suuritehoinen moottoripyörä)
        7) muu L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1- tai L3e-A2-ajoneuvon luokitusperusteilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tutustua lakiin ja trafin sivuilla siihen mitä sdaa olla ja mitä ei.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Mopo, moottoripyörä, mopoauto ja nelipyörä

        Moottoripyörä

        Kaksipyöräinen ajoneuvo, jota ei voida luokitella luokkaan L1e kuuluvaksi. Kaksipyöräisen moottoripyörän alaluokkia ovat esimerkiksi:

        L3e-A1 (Pienitehoinen moottoripyörä)
        7) sylinteritilavuus ≤ 125 cm3
        8) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 11 kW
        9) tehon ja painon suhde ≤ 0,1 kW/kg
        L3e-A2 (Keskitehoinen moottoripyörä)
        7) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 35 kW
        8) tehon ja painon suhde ≤ 0,2 kW/kg
        9) ajoneuvoa ei ole rakennettu moottoriteholtaan yli kaksinkertaisesta ajoneuvosta
        10) L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1-ajoneuvon luokitusperusteilla 7), 8) ja 9)
        L3e-A3 (Suuritehoinen moottoripyörä)
        7) muu L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1- tai L3e-A2-ajoneuvon luokitusperusteilla

        Mielenkiintoista, että nykyään teho määrää, eikä kuutiot, paitsi L3e-A1 (Pienitehoinen moottoripyörä), jossa on sekä teho, että moottorin tilavuus rajoitettu.

        Niin ne ajat muuttuu.


    • Anonyymi

      Ai suuritehisia nämä nykyiset 15 hevosvoimaiset kevarit. Eihän, ihanko totta? Niitähän tehtiin jo 70-luvulla.
      Kyllä on kustomissa tehot hukassa jos nykypiikille jää. Mulla on mm. vuoden 1964-mallinen 250-kuutionen brittipyörä. Ei noi nykypiikit sillekään pärjää millään suorituskyvyssä.

      • Anonyymi

        Kevareissa on vaihteet välitetty lyhyiksi, se luo tunnetta että tehoa olisi enemmänkin, kun pykälät voi kelata nopeasti läpi, vauhti hyytyy silti tehon puutteeseen.

        Tuokin on vanhentunut käsitys, että customit olisivat laiskoja, moottorien koko on kasvanut ja tehot nousseet sitten 1990-luvun. Moottoripyörään jossa on jalkatapit edessä, ei voi paljon enempää laittaa tehoja, on vaarana että kuski ei pysy pyörän selässä kiihdytyksessä.


    • Anonyymi

      Mikään laite itsessään ei ole tappovehje, sen tekee tappotyökaluksi välinpitämätön ja osaamaton kuljettaja, se joka niistä kahvoista repii.

    • Anonyymi

      Nämä 2t-kisavehkeet eivät ole kevareita joiden teho on rajoitettu 11kW tasolle. 16-vuotiaan kortti ei riitä noihin, aivan sama vaikka ajaisivat sitten niillä isoilla customeilla.

    • Anonyymi

      Minulla on tallissa Yamaha RD125LC 1983 ja saan ajaa sillä milloin vain.
      Toki ajopäiviä rajoittaa museorekisteröinti.

      Koneessa on 15,5kW (21hv) tehoa ja se EI ole laiton.

      • Ei tietenkään mutta A1-kortilla sitä ei saa ajaa.


      • Anonyymi
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Ei tietenkään mutta A1-kortilla sitä ei saa ajaa.

        A2 ajokortilla saa ajaa.
        Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri.
        Sisältää A1-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.

        A kotilla saa ajaa.
        Moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
        Kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.
        Sisältää A1-, A2-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        A2 ajokortilla saa ajaa.
        Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri.
        Sisältää A1-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.

        A kotilla saa ajaa.
        Moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
        Kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.
        Sisältää A1-, A2-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.

        Tottakai.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7669
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1915
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      819
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe